Рішення
від 27.02.2024 по справі 460/27868/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 лютого 2024 року м. Рівне№460/27868/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Головного управління ДПС у Рівненській області доМлинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області про стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Рівненській області звернулось до суду з позовом до Млинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області про стягнення податкового боргу в розмірі 3080709,41 грн.

Позивач в обґрунтування позову зазначає, що рішенням суду у справі №460/1510/19 стягнуто з Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» (з рахунків платника податків) до бюджету суму податкового боргу з податку на додану вартість у загальному розмірі 867394,44 грн., суму податкового боргу по податку надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім РО у загальному розмірі 98685,55 грн.; суму податкового боргу по податку надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у загальному розмірі 4930,60 грн. Рішенням суду у справі №460/182/22 стягнуто з Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника до відповідного бюджету суму податкового боргу у розмірі 1750640,83 грн. Накладено арешт на кошти Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» на рахунках відкритих у банківських (фінансових) установах у межах суми податкового боргу, у розмірі 1750640,83грн. Вказує, що вжиті заходи не призвели до погашення податкового боргу, тому на підставі ст.96 ПК України контролюючим органом направлено звернення до Млинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області щодо погашення податкового боргу. Проте листом відповідач вказав, що звернення будуть розглянуті на найближчих засіданнях, проте про результати не повідомив. За наведеного, просить суд позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 12.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи, відзив на позовну заяву не подав. Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Млинівська селищна рада Дубенського району Рівненської області є органом управлінням Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств». Комунальне підприємство Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 31.08.2012 року зареєстроване юридичною особою та з 03.09.2012 року взятий на облік як платник податків в органах державної податкової служби. Відповідно до АІС «Податковий блок» стан установи платник податків за основним місцем обліку.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 05.12.2019 у справі №460/1510/19, яке набрало законної сили стягнуто з Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» (з рахунків платника податків) до бюджету суму податкового боргу з податку на додану вартість у загальному розмірі 867394,44 грн., суму податкового боргу по податку надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім РО у загальному розмірі 98685,55 грн.; суму податкового боргу по податку надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти у загальному розмірі 4930,60 грн.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18.03.2022 у справі №460/182/22 , яке набрало законної сили стягнуто з Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника до відповідного бюджету суму податкового боргу у розмірі 1750640,83 грн. Накладено арешт на кошти Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» на рахунках відкритих у банківських (фінансових) установах у межах суми податкового боргу, у розмірі 1750640 грн 83коп.

Судом встановлено, що за даними обліку позивача за Комунальним підприємством Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» обліковується заборгованість в загальній сумі 3080709,41 грн. :

- 27368,73 грн. з податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності ;

- 4168,10 грн. з рентної плати за спеціальне використання води;

- 14935,56 грн. з надходження рентної плати за спеціальне використання води від підприємств житловокомунального господарства ;

- 148287,43 грн. з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення;

- 2472547,93 грн. з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг);

- 23337,78 грн. з надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти ;

- 390063,88 грн. з надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах.

Вказані обставини підтверджуються дослідженими судом доказами: станом розрахунків з бюджетом, розрахунком виникнення боргу, податковою вимогою форми "Ю" від 03.03.2014 №29-25, витягами з інтегрованої картки платника податків.

Доказів оскарження вимоги у встановленому законом порядку відповідачем до суду надано не було.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідачу було виставлено податкову вимогу форми "Ю" від 03.03.2014 №29-25, яку було надіслано відповідачу. Податкова вимога у встановленому законом порядку відповідачем не оскаржувалась, тому загальна сума податкового боргу є узгодженою і підлягає сплаті.

Головним управлінням ДПС у Рівненській області було прийнято акт опису майна №47 від 16.10.2020 та рішення №220/4-1700 від 17.10.2023 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

Листами від 24.02.2021,07.10.2021,07.11.2023 контролюючий орган звернувся до голови Млинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області та просив розглянути питання щодо погашення податкового боргу, що рахується за Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств».

Листом від 08.04.2021 Млинівська селищна ради Дубенського району Рівненської області повідомила, що звернення будуть розглянуті на найближчих засіданнях.

За таких обставин, контролюючий орган звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (з наступними змінами та доповненнями, чинними на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (підпункт 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України).

Згідно з пунктами 36.1, 36.2 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Пунктом 96.1 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Пунктом 96.2 статті 96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, яке не підлягає приватизації, у тому числі казенного підприємства, не покриває суму податкового боргу такого платника податків і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, з поданням щодо прийняття рішення про: надання відповідної компенсації з бюджету за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків; досудову санацію такого платника податків за рахунок коштів державного бюджету; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; виключення платника податків із переліку об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації відповідно до закону, з метою порушення справи про банкрутство, у порядку, встановленому законодавством України.

За правилами пункту 96.3 статті 96 ПК України, відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Статтею 97 ПК України передбачено порядок погашення грошових зобов`язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків, не пов`язаної з банкрутством.

Відповідно до пункту 97.1 статті 97 ПК України, під ліквідацією платника податків розуміється ліквідація платника податків як юридичної особи або державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи чи реєстрація у відповідному уповноваженому органі припинення незалежної професійної діяльності фізичної особи (якщо така реєстрація була умовою ведення незалежної професійної діяльності), внаслідок якої відбувається закриття їх рахунків та/або втрата їх статусу як платника податків відповідно до законодавства.

У разі якщо власник або уповноважений ним орган приймає рішення про ліквідацію платника податків, не пов`язану з банкрутством, майно зазначеного платника податків використовується у черговості, визначеній відповідно до законів України (п.97.2.).

Згідно з пунктом 97.3. цієї статті, у разі якщо внаслідок ліквідації платника податків частина його грошових зобов`язань чи податкового боргу залишається непогашеною у зв`язку з недостатністю майна, така частина погашається за рахунок майна засновників або учасників такого підприємства, якщо вони несуть повну або додаткову відповідальність за зобов`язаннями платника податків згідно із законом, у межах повної або додаткової відповідальності, а в разі ліквідації філії, відділення чи іншого відокремленого підрозділу юридичної особи - за рахунок юридичної особи незалежно від того, чи є вона платником податку, стосовно якого виникло грошове зобов`язання або виник податковий борг такої філії, відділення, іншого відокремленого підрозділу. В інших випадках грошові зобов`язання або податковий борг, що залишаються непогашеними після ліквідації платника податків, вважаються безнадійним боргом і підлягають списанню в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу платника податків, є стосовно платника податків, який ліквідується, - ліквідаційна комісія або інший орган, що проводить ліквідацію згідно із законодавством України (пп.97.4.1.)

Матеріалами справи підтверджено, що Млинівська селищна рада Дубенського району Рівненської області є органом управлінням Комунального підприємства Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств».

У свою чергу, судом встановлено, що контролюючий орган звертався до органу державної влади, до сфери управління якого належить боржник та його майно, з поданням (листом), однак Млинівська селищна рада Дубенського району Рівненської області повідомила, що розглянуть звернення на найближчих сесіях ради, проте жодних рішень нею прийнято не було.

Системний аналіз зазначених норм дозволяє дійти висновку, що обов`язок податкового органу звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, виникає у разі отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог або не отримання відповіді, однак в будь-якому випадку за умови що сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна державного підприємства, не покриває суму його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу виконавчої влади в порядку статті 96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна боржника та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності. Таким чином, застосування процедури, передбаченої статтею 96 ПК України, є допустимою за умови неможливості стягнення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків.

З урахуванням указаних положень слідує, що норми Податкового кодексу України встановлюють порядок дій, які повинен вчинити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу з платника податків, а саме: стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі або встановлення відсутності такого майна.

Позивачем надано суду докази, які підтверджують, що ним були вчинені всі дії щодо стягнення податкового боргу, зокрема докази звернення до суду з позовом про стягнення суми боргу з рахунків у банках, а також відсутності в управління майна, що може бути внесено в податкову заставу та відкритих рахунків для стягнення боргу.

Отже, матеріалами справи підтверджено, що позивачем додержано встановленого статтею 96 ПК України порядку стягнення податкового боргу, виконання вимог якого є безумовним обов`язком, а не правом контролюючого органу у подібних правовідносинах.

Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 11.07.2023 у справі №820/4643/16, від 31.05.2023 у справі №160/7090/22, які є обов`язковими для врахування судом відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.

У постановах Верховного Суду від 27 липня 2021 року у справі №820/5956/16, від 06 листопада 2018 року у справі № 807/903/15, від 09 березня 2021 року у справі №160/2598/20, від 04 серпня 2022 року у справі № 320/5487/20, від 27 жовтня 2022 року у справі №826/7478/18, від 02 серпня 2021 року у справі № 280/101/19, від 11 вересня 2020 року у справі №826/15776/15, від 20 грудня 2019 року у справі №826/19486/15, від 11 вересня 2019 року у справі №826/8951/15, від 04 квітня 2019 року у справі №816/2436/16, від 26 грудня 2018 року у справі №810/3735/15, сформовано висновок про те, що визначені статтею 96 Податкового кодексу України особливості погашення податкового боргу платника податків не змінюють послідовності стадій стягнення контролюючим органом податкового боргу з платника податків, визначених статтею 95 цього кодексу.

Таким чином, оскільки вжиті контролюючим органом заходи, передбачені пунктами 96.1, 96.2 статті 96 Податкового кодексу України не призвели до результату, а власного майна не достатньо для погашення, суд дійшов висновку про звернення стягнення податкового боргу на кошти органу державної влади, в управлінні якого перебуває Комунальне підприємство Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств».

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Головного управління ДПС у Рівненській області до Млинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області про звернення стягнення податкового боргу задовольнити повністю.

Стягнути з Млинівської селищної ради Дубенського району Рівненської області в управлінні якої перебуває Комунальне підприємство Млинівської селищної ради «Комбінат комунальних підприємств» яке має податковий борг, з рахунків такого платника, податковий борг в сумі 3080709,41 грн та перерахувати:

- 27368,73 грн. з податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності (міськ/селищн/сільск територ громади) (11020202) та перерахувати на рахунок UA418999980334169806000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млинів.сел.тг/11020202;

- 4168,10 грн. з рентної плати за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення) (13020100) та перерахувати на рахунок UA248999980333169357000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млинів.сел.тг/13020100;

- 14935,56грн. з надходження рентної плати за спеціальне використання води від підприємств житловокомунального господарства (за платежами, що розподіляються між державними та місцевими бюджетами (13020401) та перерахувати на рахунок UA368999980333109359000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млин.сел.тг/13020401);

- 148287,43 грн. з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення (13030100) та перерахувати на рахунок UA708999980333189366000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млинів.сел.тг/13030100;

- 2472547,93 грн. з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (14010100) та перерахувати на рахунок UA898999980313030029000017001 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Рівнен.обл/14060100;

- 23337,78 грн. з надходження від скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти (19010200) та перерахувати на рахунок UA288999980333179363000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млинів.сел.тг/19010200;

- 390063,88 грн. з надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах (19010300) та перерахувати на рахунок UA348999980333149364000017433 Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ одержувача 38012494, одержувач: ГУК у Рівненській області/Млинів.сел.тг/19010300.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 27 лютого 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Відповідач - Млинівська селищна рада Дубенського району Рівненської області (вул. Народна, буд. 1,смт Млинів,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35100, ЄДРПОУ/РНОКПП 04386338)

Суддя Н.В. Друзенко

Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117281629
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —460/27868/23

Постанова від 22.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Рішення від 27.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні