Рішення
від 23.02.2024 по справі 580/10882/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2024 року справа № 580/10882/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні у загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/10882/23 за позовом Комунального підприємства «Водопостачання та водовідведення Звенигородської міської ради» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

16.01.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося Комунальне підприємство «Водопостачання та водовідведення Звенигородської міської ради» з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить скасувати податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 № 0101170403 про накладення штрафу за затримку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 1 004 007,13 грн.

2. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ).

Обгрунтовуючи позовну заяву позивач зазначає, що за наслідками камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) КП «Водопостачання і водовідведення Звенигородської міської ради» складено акт №9906/23-00-04-03-04/36773489 від 29.09.2023, на підставі якого прийнято податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 № 0101170403 про накладення штрафу за затримку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 1 004 007,13 грн.

Позивач вважає, що податкове повідомлення-рішення винесено з порушенням норм чинного законодавства та підлягає скасуванню. Зазначає, що перевірка проведена за період з грудня 2021 року по липень 2023 року, тобто за період, протягом якого діяв пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно якого позивач звільнявся від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних під час дії карантинного мораторію, та пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, згідно якого з 27.05.2022 було зупинено дію карантинного мораторію на період дії воєнного стану. Вважає, що у зв`язку з цим у податковому законодавстві містяться дві колізійні норми, а саме пункт 52-1, який встановлює мораторій на відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних упродовж усього терміну дії карантину, та п.п. 69.1 п. 69 який передбачає звільнення від застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних для платників податків, які мають можливість реєструвати податкові накладні до 15.07.2022, граничний строк реєстрації яких припадав на період з 24.02.2022 по 27.05.2022, а тому застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених в умовах правової невизначеності, у період з 01.03.2020 по 27.05.2022 є незаконним.

Крім цього Законом України від 12.01.2023 №2876-1Х підрозділ 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшено строки реєстрації в ЄРПН та зменшено розмір штрафів за їх порушення. Проте податковим органом при нарахуванні штрафу не була врахована вказана норма та пункт 11 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, згідно якого штрафні (фінансові) санкції (штрафи) застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо їх застосування. Як наслідок, відповідачем неправомірно застосовано штраф у розмірі 10, 20, 30, 40 та 50 відсотків замість 2, 5, 10, 15 та 25 відсотків.

Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, наданому 12.12.2023, зазначив, що під час проведення камеральної перевірки встановлено, що згідно даних ЄРПН несвоєчасно зареєстровано 1375 податкових накладних періодом виписки січень-грудень 2021 року, 287 податкових накладних періодом виписки січень-грудень 2022 року та 7 податкових накладних періодом виписки січень, лютий, березень , травень, червень, липень 2023 року, кількість днів затримки реєстрації податкових накладних складає від 3 до 448 днів, чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ.

Щодо посилання позивача на одночасну дію пункту 52-1 та пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, то з 27.05.2023 переважають норми пункту 69.

Щодо розміру штрафу, то штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України застосовуються до податкових накладних із датою складання з 16.01.2023.

Позивач 18.12.2023 надав відповідь на відзив, у якому щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних вказав, що:

- граничним терміном реєстрації податкових накладних, складених у період дії п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України щодо встановлення мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) крім тих, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (дня набрання чинності Законом №2260-1Х), є 27.05.2022;

- граничним терміном реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (дня набрання чинності Законом №2260-1Х), є 27.05.2022, є 14.07.2022 включно;

- граничні терміни реєстрації податкових накладних, складених після 27.05.2022, визначаються у загальному порядку відповідно до абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця до 15 календарного д ня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.01.2023 №2876-1Х у підрозділ 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України пункту 89.

Зі змісту акта перевірки в переліку порушення термінів реєстрації податкових накладних видно, що податковим органом не враховано вищезазначені норми законодавства, та до податкових накладних, складених у період з 24.02.2021 по 31.01.2022 не застосовано граничний термін реєстрації податкових накладних 27.05.2022 ( в таблиці порядковий номер накладних з 1 по 1477).

Відповідач 24.01.2024 надав до суду додаткові пояснення у справі, у яких вказав, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, зазначених в акті перевірки під порядковими номерами 1478-1598, застосовано за період прострочки саме з 15.07.2022.

3. РУХ СПРАВИ.

Ухвалою судді від 21.11.2023 позовна заява прийнята до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання.

Протокольною ухвалою суду від 18.12.2023 закрито підготовче провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11.30 год. 11.01.2024.

Ухвалою суду від 09.01.2024 задоволено клопотання позивача про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, забезпечення проведення відеоконференції доручено Звенигородському районному суду Черкаської області.

Ухвалою суду від 11.01.2024 за клопотанням позивача відкладено судове засідання на 14.00 год. 23.01.2024.

Ухвалою суду від 17.01.2024 задоволено клопотання позивача про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, забезпечення проведення відеоконференції доручено Звенигородському районному суду Черкаської області.

У судове засідання, призначене 14.00 год 23.01.2024, представники сторін не з`явились, про причини неявки не повідомили.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Суд зазначає, що позивач та відповідач повідомлені належним чином про дату, час та місце судового засідання, матеріали справи містять лише письмові докази, підстави позову та заперечення обгрунтовані різним тлумаченням законодавчих норм, які регулюють строки реєстрації податкових накладних в ЄРПН та розмір штрафних санкцій, у зв`язку з чим доходить висновку про можливість розглянути справу у письмовому провадженні.

4. ВСТАНОВЛЕНІ ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ.

Комунальне підприємство «Водопостачання та водовідведення Звенигородської міської ради» (позивач) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 36773489 та є платником податку на додану вартість.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС у Черкаській області (відповідач) проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, за результатами якої складено акт від 29.09.2023 №9906/23-00-04-03-04/36773489, яким встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України та\або пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України,

На підставі акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 № 0101170403, яким згідно п. 120-1 ст. 120-1 Податкового кодексу України та/або п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень» Податкового кодексу України наклав штраф за затримку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 1 004 007,13 грн.

Не погоджуючись з накладенням штрафу позивач звернувся до суду з позовом.

5. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно пунктом 1201.1 статті1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на території України діяв карантин, який було відмінено 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651.

Законом України № 591-IX від 13.05.2020 підрозділ 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України доповнено пунктом п. 521, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

У подальшому Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-IX від 12.05.2022, який набув чинності 27.05.2022, до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України були внесені зміни, якими передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

Відповідно до абзаців 2, 3 п.п. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України що у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що проводиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові зобов`язання щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період з 24.02.2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування у ЄРПН до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків і зборів до 31.07.2022.

Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

У подальшому Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90.

Так, згідно пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Пунктом 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України передбачено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

6. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

ПК України визначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, та у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації застосовуються штрафні санкції.

Відповідно до пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України штрафні санкції не застосовуються за порушення строків реєстрації податкових накладних, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, у період з 01.03.2020 по останній день календарного місяця, у якому закінчилась дія карантину.

Проте вказана норма припинила свою дію з 27.05.2022 на підставі Закону України № 2260-IX від 12.05.2022, яким внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, та який набрав чинності з 27.05.2022.

Отже за змістом вищезазначених приписів:

- граничним терміном реєстрації податкових накладних, складених у період дії п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України щодо встановлення мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), граничний термін реєстрації яких припадав на період до 24.02.2022, є 27.05.2022;

- граничним терміном реєстрації податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадав на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (дня набрання чинності Законом №2260-1Х), є 27.05.2022, є 15.07.2022 включно;

- граничні терміни реєстрації податкових накладних, складених після 27.05.2022 до 16.01.2023, визначаються у загальному порядку відповідно до абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- граничні терміни реєстрації податкових накладних, складених починаючи з 16.01.2023, тобто тих, строк реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876-1Х - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Судом встановлено, що згідно переліку податкових накладних, зазначених у акті перевірки та розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403) у рядках з 1 по 1477 зазначені податкові накладні, термін реєстрації яких припадав на період з 24.02.2021 по 22.02.2022, тобто з граничним терміном реєстрації в ЄРПН до 27.05.2022. Проте вказані податкові накладні зареєстровані з порушенням граничного терміну 27.05.2022; строк, з якого відповідач обчислював кількість днів порушення, обліковувався починаючи з 28.05.2022.

У рядках з 1478 по 1645 зазначені податкові накладні, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022, і граничним терміном реєстрації яких є 15.07.2022 включно, проте вказаний граничний термін позивачем порушений.

У рядках з 1646 по 1662 зазначені податкові накладні, складені після 27.05.2022 до 16.01.203 із граничним терміном реєстрації, визначеним у загальному порядку відповідно до абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України, проте граничний термін їх реєстрації в ЄРПН порушений.

У рядках з 1663 по 1669 зазначені податкові накладні, складені після 16.01.2023, граничний термін реєстрації яких визначений пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України і позивачем порушений.

Судом також встановлено, що за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, зазначених у рядках з 1 по 1662 акту перевірки та розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403) відповідачем застосовані штрафні санкції у розмірах, передбачених пунктом 1201.1 статті1201 ПК України, а саме: 10, 20, 30, 40 та 50 відсотків від суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування.

Суд зазначає, що позивач визнає порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, проте не погоджується з розміром застосованих штрафних санкцій, зазначаючи, що розмір штрафу передбачений пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України.

Як зазначено вище пунктом 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України передбачено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Отже з врахуванням дати прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, а саме 27.10.2023, підлягають застосуванню штрафні санкції у розмірах, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України, а саме: 2, 5,10,15 та 25 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування.

За вказаних обставин суд дійшов висновку, що позивачем протиправно застосовані штрафні санкції у розмірах 10, 20, 30, 40 та 50 відсотків, передбачені пунктом 1201.1 статті1201 ПК України, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, зазначених у рядках з 1 по 1662 акта перевірки та розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403),

Водночас штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, зазначених у рядках з 1663 по 1669 акту перевірки та розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403), застосовані у розмірах 2, 5, 10 і 15 відсотків в залежності від кількості днів прострочення, тобто відповідно до вимог пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень ПК України.

В контексті вищевикладеного суд зазначає, що в разі встановлення судом невідповідності частини рішення суб`єкта владних повноважень вимогам чинного законодавства наслідком є визнання такого акта частково протиправним, при умові, що цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оспорюваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Зокрема, частково протиправним можна визнати якусь частину, пункт, речення рішення або рішення в частині нарахування певної суми окремого виду податку чи збору, накладення штрафних (фінансових) санкцій в якійсь сумі.

При цьому, судом встановлено протиправність нарахування штрафних санкцій в порядку пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України за несвоєчасну реєстрацію 1662-х податкових накладних з 1669-ти податкових накладних.

За встановлених вище обставин суд дійшов висновку про можливість виокремити суму протиправно застосованих до позивача штрафних санкцій по 1662-х податкових накладних відповідно до розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403).

Судом встановлено, що згідно розрахунку штрафних санкцій (додаток до податкового повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403) зазначені: сума штрафу за ставкою 2 % - 8,93 грн; сума штрафу за ставкою 5% - 20,38 грн., сума штрафу за ставкою 15% - 2135,35 грн, які нараховані у відповідності до вимог п. 90 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України на законних підставах (податкові накладні №88 від 30.01.2023, №136 від 28.02.2023, №163 від 30.03.2023, №51 від 09.05.2023, №125 від 29.06.2023, №107 від 27.07.2023, рядки 163-166, 168-169).

Також на законних підставах нарахована сума штрафу 48,53 грн за ставкою 10% за порушення граничного строку реєстрації податкової накладної №153 від 31.05.2023 (рядок 1667).

Щодо решти штрафних санкцій, то їх розмір складає:

- нараховано 10% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 98632,48 грн, всього 9863,25 грн (прострочення до 15 днів); проте розмір штрафу має становити 2% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 98147,17 грн (98632,48 грн. 485,31 грн згідно ПН №153 від 31.05.2023) (прострочення до 15 днів), всього 1962,94 грн;

- нараховано 20% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 7145,61 грн, всього 1429,17 грн (прострочення від 16 до 30 днів); проте розмір штрафу має становити 5% всього 351,28 грн;

- нараховано 30% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 154765,55 грн, всього 46429,71 грн (прострочення від 31 до 60 днів); проте розмір штрафу має становити 10% всього 15476,56 грн;

- нараховано 40% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 1494254,34 грн, всього 597701,76 грн (прострочення від 61 до 365 днів); проте розмір штрафу має становити 15% всього 224138,15 грн;

- нараховано 50% від сум ПДВ, зазначених у податкових накладних, 696604,65 грн, всього 348303,60 грн (прострочення від 366 днів); проте розмір штрафу має становити 25% всього 174151,16

Отже загальна сума штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних складає: 8,93 грн + 20,38 грн, +48,53 грн+1962,94 грн.+ 351,28 грн + 15476,56 грн+ 224138,15 грн+174151,16 грн= 416157,93 грн,

Суд не погоджується з доводами позивача, що не підлягають застосуванню штрафні санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних у зв`язку з правовою невизначеністю з посиланням на одночасну дію пункту 521 та пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення ПКУ.

Так, Конституційний Суд України у рішенні від 03.10.1997 №4-зп та у рішенні від 09.02.1999 №1-7/9 дійшов висновку, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути одночасно врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які суперечать один одному.

Дію нормативно-правового акта у часі слід розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою чинності. За загальновизнаним правилом нормативно-правовий акт (в цілому або в окремій частині) втрачає чинність у зв`язку з прийняттям нового акта вищої або однакової юридичної сили з того ж предмета регулювання, формального скасування старого акта. При виникненні темпоральної колізії наступний акт одного рівня з того ж самого питання скасовує дію попередніх.

Законом України від 12.05.2022 №2260-1Х внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України та передбачено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19 не застосовуються.

Отже дія пункту 521 була припинена після набрання чинності Законом України від 12.05.2022 №2260-1Х, тобто з 27.05.2023.

Суд також не погоджується з доводами відповідача про необхідність застосування штрафних санкцій у розмірах, передбачених пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України, оскільки згідно пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України застосуванню підлягають штрафні санкції у розмірах, які діють на час прийняття рішення про їх застосування.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення від 27.10.2023 №0101170403 є протиправним та підлягає скасуванню у сумі 587849,20 грн (розрахунок:1004007,13 грн. 416157,93 грн), а позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Згідно ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі часткового задоволення позовних вимог судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивач при зверненні до суду з позовом сплатив судовий збір у сумі 15062,18 грн.

Позовні вимоги підлягають задоволенню у сумі 587848,20 грн, що становить 58,55% від загальної суми позову (587849,20 х100/1004007,13)

Отже судовий збір у сумі 8818,91 грн (15062,18х 58,55%) покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 27.10.2023 №0101170403 про нарахування Комунальному підприємству «Водопостачання та водовідведення Звенигородської міської ради» (вул. Кримського, буд. 37, м. Звенигородка, Черкаська область, 20202, код ЄДРПОУ 36773489) фінансових санкцій у вигляді штрафу у сумі 587 848 (п`ятсот вісімдесят сім вісімсот сорок вісім) гривень 20 копійок.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь Комунального підприємства «Водопостачання та водовідведення Звенигородської міської ради» (вул. Кримського, буд. 37, м. Звенигородка, Черкаська область, 20202, код ЄДРПОУ 36773489) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 8818 (вісім тисяч вісімсот вісімнадцять) гривень 91 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Повний текст рішення складений 26 лютого 2024 року.

Суддя Алла РУДЕНКО

Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено29.02.2024
Номер документу117282780
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —580/10882/23

Постанова від 20.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні