КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2024 року м.Київ № 826/3916/18
Колегія суддів Київського окружного адміністративного суду у складі: головуюча суддя Лисенко В.І., судді: Терлецька О.О., Леонтович А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Планета страхування" до Національного банку України про визнання протиправними та скасування постанов,
в с т а н о в и в:
Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Планета страхування" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просило суд визнати протиправними постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг № 1101/1823/13-4/14-П від 11.10.2017, №1339/2156/13-5/14/П від 13.12.2017 про накладення штрафної санкції (штрафу) на Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Планета страхування" за невиконання Розпорядження № 533.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на порушення відповідачем порядку притягнення до відповідальності позивача за порушення на ринку фінансових послуг.
Відповідач проти позову заперечив, подав відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог, вказуючи на своє право щодо винесення оскаржуваних постанови у зв`язку з повторним порушенням на ринку фінансових послуг, вчиненим позивачем.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16.03.2018 вказану позовну заяву прийнято до провадження та відкрито провадження у справі.
На виконання положень п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" від 13 грудня 2022 року №2825-ІХ, дана справа отримана Київським окружним адміністративним судом за належністю.
20.04.2023 вказані матеріали адміністративного позову отримані Київським окружним адміністративним судом та протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, 20.04.2023 справа розподілена судді Лисенко В.І.
Згідно з частиною другою статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України у разі зміни складу суду розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.04.2024 прийнято справу до провадження.
Ухвалою суду від 15.02.2024 замінено відповідача Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг у адміністративній справі №826/3916/18 на Національний банк України (01601, місто Київ, вулиця Інститутська, будинок 9, код ЄДРПОУ 00032106).
Ухвалою суду від 15.02.2024 постановлено перейти до розгляду справи у загальному позовному провадженні у складі трьох суддів та призначено підготовче засідання на 21.02.2024.
Протокольною ухвалою від 21.02.2024 закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 28.02.2024.
Протокольною ухвалою від 28.02.2024 суд перейшов до письмового порядку розгляду справи.
Дослідивши матеріали судової справи, суд встановив наступне.
ПрАТ «СК «Планета Страхування» відповідно до п.2.2 Статуту здійснює діяльність зі страхування життя, перестрахування та фінансової діяльності, пов`язаної з формуванням, розміщенням резервів (грошових фондів) та їх управлінням.
10.03.2016 відповідачем застосовано до позивача захід впливу у вигляді розпорядження №533 про усунення порушення, яким зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 30.03.2016.
Нацкомфінпослуг складено Акт про правопорушення, вчинені ПрАТ «СК «Планета Страхування» на ринку фінансових послуг від 11.04.2016 № 252/13-14/13/5.
Зі змісту Акту вбачається, що ПрАТ «СК «Планета Страхування» станом на дату складання акту не надано документів, що підтверджують виконання Товариством вимог Розпорядження №533 від 10.03.2016.
Постановою №186/13-15/13/5 від 27.04.2016 до ПрАТ «Страхова компанія «Планета Страхування» Нацкомфінпослуг застосовано штрафну санкцію у розмірі 1700,00 грн.
24.05.2016 Нацкомфінпослуг складено акт про порушення, вчинені ПрА`Г «СК «Планета Страхування» на ринку фінансових послуг № 325/13-14/13/5, яким зафіксовано, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 10.06.2016 № 210/13-15/13/5 накладено штрафні санкції у розмірі 3400 грн.
12.08.2016 Нацкомфінпослуг винесена постанова №296/13-15/13/5 про накладення штрафної санкції позивача за невиконання розпорядження №533 у розмірі 6800,00 грн.
17.10.2016 Нацкомфінпослуг складено акт про правопорушення, вчинені позивачем на ринку фінансових послуг № 669/13-14/13/4, яким зафіксовано, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 02.11.2016 № 363/13-15/13/4 про накладення штрафної санкції (штрафу) на ПрАТ «Страхова компанія «Планета страхування» за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, накладено штраф у розмірі 13600,00 грн.
28.11.2016 Нацкомфінпослуг складено акт № 752/13-14/13/4, в якому зафіксовано, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 21.12.2016 № 425/13-15/13/4 про накладення штрафної санкції (штрафу) на ПрАТ «Страхова компанія «Планета страхування» за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, накладено штраф у розмірі 17000,00 грн.
30.01.2017 Нацкомфінпослуг складено акт № б/н, яким встановлено, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 17.02.2017 № 68/91/13-4/14, накладено штраф у розмірі 17000,00 грн.
25.04.2017 Нацкомфінпослуг складено Акт про правопорушення № 901/13-4/14, яким встановлено, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 17.05.2017
№ 603/901/13-4/14/П про накладення штрафної санкції (штрафу) на позивача за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, накладено штраф у розмірі 13600 грн.
21.07.2017 Нацкомфінпослуг складено Акт про правопорушення №1389/13-4/14, яким встановлено, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 09.08.2017 №918/1389/13-4/14П, накладено штраф у розмірі 17000 грн.
18.09.2017 Нацкомфінпослуг складено акт №1823/13-4/14 про правопорушення, яким встановлено, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 11.10.2017 №1101/1389/13-4/14П, накладено штраф у розмірі 17000 грн.
24.11.2017 Нацкомфінпослуг складено Акт про правопорушення №2156/13-5/14, яким встановлено, що на дату складання Акту відповідачем не надано документів на виконання вимог Розпорядження № 533, у зв`язку з чим постановою від 13.12.2017 №1338/2156/13-5/14/П, накладено штраф у розмірі 17000 грн.
У зв`язку з зазначеним слідує висновок, що відповідачем було засновано штрафну санкцію кілька разів за одне і те саме правопорушення. Це, на думку позивача, який посилається на норму ч.1 ст.61 Конституції України є порушенням, оскільки особа не може повторно притягатись до юридичної відповідальності повторно за одне і те ж саме правопорушення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно пунктів 2, 3 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070, Нацкомфінпослуг у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Основними завданнями Нацкомфінпослуг є здійснення, в межах своїх повноважень, державного регулювання та нагляду за наданням фінансових послуг і дотриманням законодавства у відповідній сфері, а також захист прав споживачів фінансових послуг шляхом застосування у межах своїх повноважень заходів впливу з метою запобігання і припинення порушень законодавства на ринку фінансових послуг.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, релевантним до спірних правовідносин в даній справі є Закон України «Про фінансові послуги та регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 №2664-ІІІ з наступними його редакціями (далі Закон України №2664).
При дослідження правомірності оскаржуваних рішень відповідача, який є суб`єктом владних повноважень, суд застосовує законодавство, яке було чинним при винесенні оскаржуваних рішень і яке, відповідно, було обов`язковим для виконання відповідачем.
Відповідно до ст.39 Закону України №2664, в редакції від 21.12.2017, чинної станом на нас звернення позивача до суду, - у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Діяльність первісного заявленого відповідача станом на час винесення оскаржуваних рішень та звернення до суду регулювалась Положенням «Про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги», затвердженим розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг 20.11.2012 за №2319 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424 (далі Положення №2319).
Згідно пункту 1.7. розділу І Положенням про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 №2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.12 за № 2112/22424 (далі Положення №2319), рішення у справі про правопорушення повинно бути законним та обґрунтованим. Рішення повинно ґрунтуватися лише на тих доказах, які були досліджені під час розгляду справи про правопорушення. Доказами в справі про правопорушення є будь-які фактичні дані, отримані в установленому законом порядку, що свідчать про наявність чи відсутність порушення законодавства про фінансові послуги, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до п.2.1 Положення №2319, - Нацкомфінпослуг може застосовувати зокрема такі заходи впливу: 1) зобов`язати порушника вжити заходів для усунення порушення; 2) вимагати скликання позачергових зборів учасників фінансової установи; 3) накладати штрафи в розмірах, передбачених ст. 41 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг»; 4) тимчасово зупиняти (обмежувати) або анулювати (відкликати) ліцензію на право здійснення діяльності з надання фінансових послуг; 5) відсторонювати керівництво від управління фінансовою установою та призначати тимчасову адміністрацію; 6) затверджувати план відновлення фінансової стабільності фінансової установи; 7) виключати відповідно до законодавства учасників ринку фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) з державного реєстру фінансових установ або реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги; 8) установлювати для небанківських фінансових груп підвищені економічні нормативи, ліміти та обмеження щодо здійснення окремих видів операцій; 9) виносити рішення про заборону недержавним пенсійним фондам суб`єктам другого рівня системи пенсійного забезпечення укладати нові пенсійні контракти з учасниками накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування у разі порушення вимог, установлених для таких недержавних пенсійних фондів законом та ліцензійними умовами.
Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України №2664, - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за: 1) провадження діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації - у розмірі від 1000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; 2) неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; 3) ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
З наведених норм слідує, що у разі ухилення від виконання розпорядження позивачем, - відповідачем може бути застосовано захід впливу у вигляді штрафу.
Згідно пункту 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 18.12.2012 за № 2112/22424 (далі - Положення), яким визначено, що рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов`язковими для виконання учасниками ринку фінансових послуг.
З матеріалів справи слідує, що у зв`язку із невиконанням вимог Розпорядження №533 від 10.03.2016, Нацкомфінпослуг винесено постанови № 1101/1823/13-4/14-П від 11.10.2017, №1339/2156/13-5/14/П від 13.12.2017, якими до позивача було застосовано штрафну санкцію (штраф) у розмірі 17000 грн.
Відповідно до п.2.4 Положення №2319, - у разі несплати штрафу особою в добровільному порядку у строк, передбачений постановою, він стягується Нацкомфінпослуг у судовому порядку.
На час розгляду цієї справи вимоги розпорядження №533 останнім не були виконані.
Зазначений вище п.2.4 Положення №2319, станом на момент подачі позову містив абзац 18, який передбачав порядок повторного застосування заходу впливу на порушника, відповідно до якого, якщо до особи застосований захід впливу у вигляді штрафної санкції (штрафу) за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, і цією особою сплачено штраф, але правопорушення, за яке застосовано штрафну санкцію (штраф), не усунено, то до такої особи може бути застосований захід впливу, передбачений п.1 пп.2.1 цього розділу.
Пп.1 п.2.1 Положення №2319, станом на момент подачі позову, передбачено, що Нацкомфінпослуг може застосовувати такі заходи впливу, крім іншого: зобов`язати порушника вжити заходи для усунення порушення, яке в свою чергу, згідно п.2.2 оформляється письмовим розпорядженням (приписом) Нацкомфінпослуг.
З зазначеного слідує, що Нацкомфінпослуг наділений правом повторного застосування заходу впливу шляхом зобов`язання порушника вжити заходів для усунення порушення, що оформлюється розпорядженням, лише у разі оплати порушником штрафу та неусуненням правопорушення, яке застосовано штрафну санкцію (штраф).
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 21 червня 2018 року у справі № 826/15547/16, від 17 жовтня 2018 року у справі № 826/5973/17, від 5 березня 2019 року у справі № 826/10890/16, від 6 грудня 2019 року у справі № 826/578/16.
Тобто, у разі добровільної сплати штрафу, однак неусунення порушень законодавства у сфері фінансових послуг, Нацкомфінпослуг наділена правом повторного застосування заходу впливу виключно шляхом зобов`язання порушника вжити заходів для усунення порушення, що оформлюється розпорядженням. Можливість повторного застосування штрафних санкцій за невиконання одного й того самого розпорядження норми Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та Положення № 2319 не передбачують.
Однак з матеріалів справи слідує, що відповідачем, в порушення вищезазначених приписів, оскаржуваними постановами повторно застосовано відносно позивача штрафну санкцію за невиконання одного і того самого розпорядження і з порушенням порядку повторного застосування заходу впливу.
При цьому суд зазначає, що позивачем не заперечується факт порушення ним розпорядження №533, до чого апелює відповідач у своєму відзиві. Матеріалами справи також не спростовується та обставина, що позивачем порушено вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме пункту 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів виливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424 (далі - Положення № 2319), яким визначено, що рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов`язковими для виконання учасниками ринку фінансових послуг.
Натомість відповідач не спростовує доводів позивача, щодо порушення відповідачем порядку накладення штрафних санкцій, що призвело до винесення протиправних рішень щодо повторного накладення на позивача штрафу за одне і те саме правопорушення.
З огляду на вищезазначене суд приходить до висновку про відсутність належних спростувань відповідачем аргументів позивача щодо порушень при винесенні оскаржуваних рішень, що призвело до протиправності таких рішень. Відповідно, - оскаржувані рішення підлягають скасуванню як протиправні.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України до судових витрат належить судовий збір. Позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 1762,00 грн, що підтверджується відповідною квитанцією.
Статтею 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг № 1101/1823/13-4/14/П від 11.10.2017, №1339/2156/13-5/14/П від 13.12.2017 про накладення штрафної санкції (штрафу) на Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Планета страхування" за невиконання Розпорядження № 533.
Стягнути з Національного банку України (ідентифікаційний код 00032106, місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Інститутська, буд. 9) на користь Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Планета Страхування" (ЄДРПОУ 32827253, 02002, м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, буд. 11 корпус Ж, офіс 402) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Головуюча суддя Лисенко В.І.
Судді: Леонтович А.М.
Терлецька О.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2024 |
Оприлюднено | 01.03.2024 |
Номер документу | 117312710 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні