ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа №500/7056/23
28 лютого 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (далі ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення №9141425/44802394 від 06.07.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №137 від 20.05.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №137 від 20.05.2023 подану ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (код ЄДРПОУ 44802394), датою її подання 20.05.2023.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24.03.2023 між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІССЯ ЕКСПО" укладено Договір поставки №23/03/24/1, за умовами якого позивач постачає покупцю продукцію забою птиці.
Позивач вказує, що на виконання умов вказаного договору ним було поставлено покупцю тушку індика (охолоджену) першої категорії, про що складено відповідну видаткову накладну, а також в подальшому оплачено покупцем.
Надалі, відповідно до вимог пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 201.1, пункту 201.7, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, з врахуванням правила "першої події" - дата відвантаження товару, позивачем згідно видаткової накладної сформовано та надіслано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, спірну податкову накладну №137 від 20.05.2023.
Відповідач зазначену податкову накладну прийняв, але реєстрацію її зупинив, про що сформував квитанцію.
У вказаній квитанції зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація вказаної ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК дня розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.
Позивач, скориставшись своїм правом, подав в установленому порядку повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з копіями документів щодо інформації зазначеної у податкових накладних.
Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено позивачу повідомлення від 28.06.2023 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у яких позивачу запропоновано надати додатково копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач скористався правом надати додаткові документи та згідно повідомлення від 30.06.2023 подав комісії контролюючого органу документи щодо транспортування.
Однак, за результатом розгляду наданих первинних документів регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржене в межах даної справи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Позивач не погоджується із таким рішенням відповідача, оскільки переконаний, що ним дотримано усіх вимог щодо формування та реєстрації податкових накладних. Вважає, що підприємству безпідставно відмовлено у реєстрації такої податкової накладної, з огляду на що оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 22.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.
На адресу суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками від представника Головного управління ДПС у Тернопільській області та ДПС України (спільна позиція), в якому відповідачем зазначено, що у нього була наявна підстава для зупинення реєстрації податкових накладних відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Вказує, що позивачем не надано первинно в повному обсязі усіх матеріалів щодо господарської операції за зупиненою податковою накладною, з огляду на що комісією ГУ ДПС у Тернопільській області проінформовано позивача про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, зокрема, щодо транспортування продукції.
Позивачем на виконання пропозицій, зазначених у повідомленні, надано комісії контролюючого органу копії документів. Однак, на переконання відповідача, Товариством не подано первинних документів щодо транспортування продукції (добових індичат), придбаних у підприємства Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. (Республіка Польща), зокрема, товарно-транспортної накладної (СМR). З огляду на що, з урахуванням розгляду наданих додаткових документів та пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якому він повідомив про те, що контролюючий орган прийняв рішення №1886 про невідповідність платника податку ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" критеріям ризиковості платника податку 18.07.2023.
Також позивач зазначає, що ним подано необхідні первинні документи, а саме: контракт №20-2022 від 24.06.2022, INVOICE/Фактура №EX/000008/12/22 від 27.12.2022, платіжне доручення в іноземній валюті №4 від 06.12.2022, вантажна митна декларація №22UA209190054728U7 від 28.12.2022 та всі інші документи, надані податковому органу з поясненнями від 21.06.2023 та від 30.06.2023 є доказами здійснення господарської операції. Окрім того, на підтвердження фактичного проведення господарської операції надано: скріншот з електронного кабінету платника податку про реєстрацію податкової накладної на суму ПДВ зовнішньоекономічної операції; скріншот з Єдиного державного інформаційного веб-порталу Єдине вікно для міжнародної торгівлі - підтвердження оформлення поставки - імпорту товару від 28.12.2022 (декларація ІМ 40 ДЕ 22UA209190054728U7); товарно-транспортну накладну (СМR). З огляду на викладене просить позов задовольнити повністю.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (код ЄДРПОУ 44802394) 12.02.2022 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: розведення свійської птиці (код видів економічної діяльності 01.47); серед інших видів діяльності значиться: виробництво м`яса свійської птиці (код видів економічної діяльності 10.12); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.
Господарську діяльність позивач здійснює, зокрема, на виробничих потужностях підприємства-засновника ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705) за адресою: 80732, Львівська область, Золочівський район, с. Велика Вільшаниця, вул. Незалежності, 2а, про що укладений відповідний договір оренди. Вказаний об`єкт основних засобів відображено позивачем у поданому до органів податкової служби Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми №20-ОПП.
Так, між Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (постачальник, далі - ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА") та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІССЯ ЕКСПО" (покупець, далі - ТОВ "ПОЛІССЯ ЕКСПО") укладено Договір поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023, за умовами якого позивач постачає покупцю продукцію забою птиці у кількості, що вказується покупцем у замовленнях заявках, а покупець зобов`язується приймати замовлений товар і оплачувати його вартість згідно умов договору.
Зі змісту вказаного договору слідує, що ціна товару встановлюється в національній валюті України (гривня) і вказується у видаткових накладних, які є невід`ємними частинами Договору. Розрахунки за кожну поставлену партію товару здійснюються покупцем шляхом перерахунку коштів на поточний рахунок постачальника на умовах 100% передоплати на підставі рахунку-фактури (пункти 2.1, 2.3 Договору).
Відповідно до пункту 3.1 Договору передача товару від постачальника покупцю здійснюється за видатковою накладною. Дата, вказана покупцем у видатковій накладній про прийняття товару, є датою поставки товару постачальником.
На виконання умов договору поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023 позивачем поставлено ТОВ "ПОЛІССЯ ЕКСПО" товар за номенклатурою: "Тушка індика охолоджена/1 категорія/" за видатковою накладною №667 від 20.05.2023 на суму 140425,00 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 23404,17 грн.
Товар поставлено за товарно-транспортною накладною №Р667 від 20.05.2023. Доставка здійснювалась вантажним автомобілем марки Mercedes-Benz, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , орендованим позивачем відповідно до укладеного з ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 та акту приймання-передачі від 01.10.2022, водій ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_2 ) перебуває у трудових відносинах з позивачем.
Позивачем подано до контролюючого органу також повідомлення за формою 20-ОПП про наявність в оренді вказаного транспортного засобу. Якість поставленої продукції підтверджується декларацією виробника (посвідчення про якість).
Оплату за поставлений за Договором товар здійснено 25.05.2023, що підтверджується випискою з банківського рахунку позивача за 25.05.2023.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
З врахуванням правила "першої події" - "дата відвантаження товарів", передбаченого пунктом 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, позивачем виписано та направлено на реєстрацію в ЄРПН сформовано покупцю ТОВ "ПОЛІССЯ ЕКСПО" податкову накладну №137 від 20.05.2023 на суму 140425,00 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 23404,17 грн, з номенклатурою "Тушка індика охолоджена/1 категорія/".
Реєстрацію вказаної податкової накладної зупинено, оскільки податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Позивачем подано до комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.
Для підтвердження господарської операції, відображеної у податковій накладній №137 від 20.05.2023, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №27 від 21.06.2023, з такими документами (їх копіями): наказ про призначення на посаду директора №1 від 12.02.2022; договір оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/В-2022 від 16.08.2022 з додатком №1 до договору оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/В-2022 від 16.08.2022; акт приймання-передачі №1 до договору оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/В-2022 від 16.08.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. №20-ОПП - реєстраційний номер документа 9193384724 від 27.09.2022; рішення про державну реєстрацію потужності оператора ринку від 16.08.2022; наказ №4-ШР від 26.12.2022 з додатком №1; контракт №20-2022 від 24.06.2022; INVOICE/Фактура № ЕХ/000008/12/22 від 27.12.2022; платіжне доручення в іноземній валюті №4 від 06 грудня 2022; вантажна митна декларація №22UA209190054728U7 від 28.12.2022; договір поставки №F-290822/3 від 29.08.2022 з Додатковою угодою №1 про внесення змін та доповнень до Договору поставки №F-290822/3 від 29.08.2022; видаткова накладна №60006589 від 27.12.2022; товарно-транспортна накладна №ДУ-60006589 від 27.12.2022; посвідчення про якість №812 від 26.12.2022; платіжна інструкція (безготівковий переказ в національній валюті) №155 від 03.03.2023; договір поставки №10/08/22-1 від 10.08.2022; видаткова накладна №230 від 14.01.2023; товарно-транспортна накладна №293 від 14.01.2023; видаткова накладна №1600 від 17.02.2023; товарно-транспортна накладна №1048 від 17.02.2023; видаткова накладна №1924 від 10.03.2023; товарно-транспортна накладна №1532 від 10.03.2023; видаткова накладна №2052 від 20.03.2023; товарно-транспортна накладна №1700 від 20.03.2023; видаткова накладна №2777 від 18.04.2023; товарно-транспортна накладна №2499 від 18.04.2023; видаткова накладна №3601 від 14.05.2023; товарно-транспортна накладна №3194 від 14.05.2023; договір про надання послуг №02-08/22-П від 02.08.2022; акт виконання робіт №6 від 31.01.2023; акт виконання робіт №25 від 28.02.202; акт виконання робіт №45 від 31.03.2023; акт виконання робіт №68 від 30.04.2023; акт виконання робіт №85 від 31.05.2023; договір купівлі-продажу №75/01/23 від 02.01.2023; видаткова накладна №РН-0000005 від 11.01.2023; видаткова накладна №РН-0000024 від 01.02.2023; видаткова накладна №РН-0000052 від 16.03.2023; договір про надання послуг в сфері ветеринарного обслуговування №00066 від 02.01.2023; акт здачі-прийняття робіт №ОУ-0000011 від 31.01.2023; акт здачі-прийняття робіт №ОУ-0000023 від 28.02.2023; акт здачі-прийняття робіт №ОУ-0000040 від 31.03.2023; акт виконання робіт №95 від 31.12.2022; акт виконання робіт №12 від 31.01.2023; акт виконання робіт №31 від 28.02.2023; акт виконання робіт №50 від 31.03.2023; акт виконання робіт №73 від 30.04.2023; акт виконання робіт №93 від 31.05.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 208 за Грудень 2022 р. - Травень 2023 р.; акт звірки взаємних розрахунків за період: Січень 2023 р. - Травень 2023 р. по контрагенту ПАП "Агропродсервіс"; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за Січень 2023 р. - Травень 2023 р. по контрагенту ПП "Ветеринарія"; акт звірки взаємних розрахунків за період: Січень 2023 р. - Травень 2023 р. по контрагенту ТОВ "Агропродсервіс Вест"; накладна-вимога від 19.05.2023; накладна на передачу готової продукції від 19.05.2023; оборотно-сальдова відомість по рахунку 272 за 19.05.2023-20.05.2023; договір поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023; видаткова накладна №667 від 20.05.2023; товарно-транспортна накладна №Р667 від 20.05.2023; декларація виробника (посвідчення про якість) від 20.05.2023; договір оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022; акт приймання-передачі до Договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 ; акт виконання робіт №88 від 31.05.2023; повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за ф. № 20-ОПП - реєстраційний номер документа 9212667365 від 16.10.2022; повідомлення про прийняття на роботу/укладення гіг-контракту (реєстраційний номер 9198780812 від 03.10.2022) ОСОБА_1 , водія автотранспортних засобів; посвідчення водія ОСОБА_1 , водія автотранспортних засобів; акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.05.2023 по 30.05.2023 по контрагенту ТОВ "ПОЛІССЯ ЕКСПО"; виписка з банку за 25.05.2023.
Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у відповідності до вимог пункту 9 Додатку 2 до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023) направлено позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.06.2023 №9081103/44802394.
30.06.2023 позивачем подало Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, надавши при цьому пояснення від 30.06.2023 та копії таких документів: накладної-вимоги від 19.05.2023; накладної на передачу готової продукції від 19.05.2023; видаткової накладної №667 від 20.05.2023; товарно-транспортної накладної №Р667 від 20.05.2023; договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022; акту приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022; акту виконання робіт №88 від 31.05.2023; виписки з банку від 25.05.2023.
Слід зазначити, що копії вказаних документів вже подавались позивачем до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
За результатом розгляду наданих первинних документів регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржене в межах даної справи рішення 06.07.2023 №9141425/44802394 про відмову у реєстрації податкової накладної №137 від 20.05.2023 з підстав "ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку".
При цьому в графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" не вказано жодної інформації.
Не погоджуючись із цим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку. Однак рішеннями комісії ДПС України №60033/44802394/2 від 28.07.2023 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін.
Позивач вважає протиправною відмову податкового органу в реєстрації податкової накладної та хоче зареєструвати її у Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на що звернувся із даним позовом в суд.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України №2747-IV від 06.07.2005 у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У спірних правовідносинах зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної встановлено, що підставою для такого зупинення став пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У Додатку 1 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Однак контролюючий орган у надісланій позивачу квитанції не зазначив конкретної інформації щодо ризиковості платника податку, достатньої для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН і на підставі якої зупинено реєстрацію спірної податкової накладної, натомість вказано лише загальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У відзиві на позовну заяву відповідач, спростовуючи доводи позивача щодо підстав зупинення реєстрації спірної податкової накладної, вказує, що позивача віднесено до переліку ризикових платників у зв`язку з наявністю ознак ризиковості здійснених господарських операцій, на підтвердження чого покликаються на протокол засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №48 від 06.04.2023.
Так, за результатами аналізу ЄРПН встановлено взаємовідносини Товариства з ризиковими контрагентами, зокрема:
ПАП "АГРОПРОДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 30356854), який виступає продавцем, обсяг придбання - 53%, сума ПДВ - 9126 тис. грн, номенклатура товару: "Комбікорм кури бройлер фінішер, Перевезення більше", яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №115 від 20.01.2023;
ТОВ "АКТИВ КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 40209490), який виступає покупцем, обсяг реалізації на суму ПДВ - 57 тис. грн, номенклатура товару: "Тушка індика охолоджена, Шия індика охолоджена, Печінка індика охолоджена, Шлунок індика охолоджений, Серце індика охолоджене", яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №2078 від 05.01.2023;
ТОВ "ЛІАРІС" (код ЄДРПОУ 43639312), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 26 тис. грн, номенклатура товару: "Тушка індика охолоджена", яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №253 від 13.01.2022;
ТОВ "КЕРМ ПРОДУКТ" (код ЄДРПОУ 43858199), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 14 тис. грн, номенклатура товару: "Тушка індика охолоджена", яке включене до переліку ризикових платників податку згідно рішення №32516 від 01.11.2022;
ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_4 ), який виступає покупцем, обсяг реалізації - 7 тис. грн, номенклатура товару: "Тушка індика охолоджена, Шия індика охолоджена, Шлунок індика охолоджений, Печінка індика охолоджена, Серце індика охолоджене", включений до переліку ризикових платників податку згідно рішення №36218 від 12.05.2021.
Також вказано, що значний обсяг операцій здійснено з пов`язаними особами, зокрема, ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705), який виступає засновником ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (код ЄДРПОУ 44802394). Також, ОСОБА_3 , який є директором ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" одночасно є директором та засновником ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ", а ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705) в свою чергу є засновником ПАП "АГРОПРОДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 30356854). ОСОБА_4 є одночасно головним бухгалтером ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" та ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ".
Вищенаведене стало підставою для прийняття Комісією рішення про відповідність ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" критеріям ризиковості відповідно до податкової інформації, наведеної у Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого Наказом ДПС України від 11.01.2023 №17, а саме: постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (протокол комісії від 06.04.2023 №48).
Надаючи оцінку вказаним доводам суб`єкта владних повноважень суд зазначає, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Так, згідно пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Тобто, процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється (проводиться) лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
З аналізу норм пункту 5 Порядку №1165 слідує, що питання про віднесення позивача до Критеріїв ризиковості платника податку могло розглядатися виключно у зв`язку з перевіркою господарської операції, яка стосується саме поданої на реєстрацію податкової накладної, а не будь-якої іншої операції, щодо якої вже прийняте рішення про віднесення платника податків до Критеріїв ризиковості платника податку.
Разом з цим суд звертає увагу, що відповідач зупиняючи реєстрацію податкової накладної з покликанням на те, що у контролюючих органах "наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій", що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації ПН/РК, зобов`язаний обґрунтувати суду на підставі якої інформації контролюючий орган дійшов такого висновку та (відповідно) надати належні та допустимі докази в підтвердження такої інформації.
Однак, відповідачами не надано доказів на підтвердження існування будь-якої податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній №137 від 20.05.2023, а саме: щодо постачання ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" товару покупцю ТОВ "Полісся Експо". У згаданому протоколі засідання Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області №48 від 06.04.2023 вказано підстави для прийняття рішення про відповідність Товариства критеріям ризиковості платників податку за пунктом 8: постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Поряд з цим, контрагента ТОВ "Полісся Експо", за результатами господарських взаємовідносин з яким, складено спірну податкову накладну, - не вказано у протоколі як платника податків, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Також слід зазначити, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, контролюючий орган не позбавлений права вимагати від платника податків документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, чітко вказавши, зокрема, які саме обставини належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Ознайомившись зі змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що така містить загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому пропозиція надання документів, - вказана без конкретизації їх переліку.
Суд зауважує, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, що впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20.
При цьому, суд вважає за доцільне врахувати позицію Верховного Суду викладену в постанові від 27.04.2023 справа №460/8040/20, у якій Верховний Суд оперуючи поняттям негативної дискреції, звертає увагу, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Отже, у квитанції не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Формальне зазначення у квитанції пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165.
Таке рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).
Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанції не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
У повідомленні Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 28.06.2023 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області позивачем надано копії окремих документів, які вже подавались ним до повідомлення від 21.06.2023 №27.
Судом встановлено, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарської операції, щодо якої складено спірну податкову накладну, зокрема, основного договору поставки; видаткової накладної; товарно-транспортної накладної; виписки з банківського рахунку.
Таким чином, після зупинення реєстрації податкової накладної платник податків подав документи, які стосуються безпосередньо господарської операції з постачання товарів контрагенту, по якій виписана та подавалася на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна.
Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірної податкової накладної.
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №557 від 06.06.2017, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України №261 від 01.06.2020).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як слідує із змісту оскаржуваного рішення, Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкової накладної відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень.
Однак, у рішенні відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Верховний Суд у ряді своїх рішень звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.
Так, у постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постанові від 27 квітня 2023 року по справі №460/8040/20, у якій суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Судом встановлено, що податкову накладну, реєстрацію якої було зупинено, позивач сформував по першій подій - даті відвантаження товару за видатковою накладною №667 від 20.05.2023. Матеріали справи містять копії первинних документів, що подавались позивачем до контролюючого органу на підтвердження господарської операції, відображеної у податковій накладній, та свідчать про здійснення поставки товару контрагенту, за яким складено таку податкову накладну.
Щодо покликань представника відповідачів про ненадання контролюючому органу первинних документів щодо транспортування продукції (добових індичат), придбаних у підприємства Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. (Республіка Польща), зокрема, товарно-транспортної накладної, то суд звертає увагу на таке.
З матеріалів справи слідує, що позивачем придбано 10000 голів добових індичат (код товару за УКТЗЕД 0105120000) у підприємства Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. (Республіка Польща) за контрактом №20-2022 від 24.06.2022, INVOICE/Фактура №ЕХ/000008/12/22 від 27.12.2022, вантажна митна декларація №22UA209190054728U7 від 28.12.2022. Оплата повної вартості вказаної партії товару в сумі 21400,00 євро проведена 06.12.2022, що підтверджується платіжним дорученням в іноземній валюті №4 від 06.12.2022. Усі перелічені документи надавались позивачем до повідомлення від 16.06.2023 та містяться в матеріалах судової справи.
При цьому, щодо тверджень відповідача про ненадання до контролюючого органу товарно-транспортної накладної на перевезення товару з Польщі на склад Товариства, то суд зазначає, що вказаний документ не є тим первинними документом, який підтверджує "право" на формування податкового кредиту та, як наслідок, не є підставою для реєстрації податкової накладної. Водночас, копія товарно-транспортної накладної (CMR) від 27.12.2022, що підтверджує транспортування товару 10000 голів добових індичат, INVOICE/Фактура №ЕХ/000008/12/22 від 27.12.2022, придбаного у підприємства Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. (Республіка Польща) за контрактом №20-2022 від 24.06.2022, подана до матеріалів позовної заяви. Послідовність придбання, відгодівлі, утримання придбаних індичат детально описана позивачем у наданих до контролюючого органу поясненнях №10 від 16.06.2023, до яких подано відповідні докази, що не спростовано податковим органом.
Слід зазначити, що відгодівля індиків здійснювалась готовими кормами, придбаними у контрагентів ТОВ "КОУДАЙС Україна" (код ЄДРПОУ 33708884) за договором поставки від 29.08.2022 та ПАП "АГРОПРОДСЕРВІС" (код ЄДРПОУ 30356854) за договором поставки №10/08/22-1 від 10.08.2022. Послуги з доставки надавались контрагентом ТОВ "АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38364705) за договором про надання послуг №02-08/22-П від 02.08.2022. У процесі утримання птиці використовувались необхідні ветеринарні препарати, основним постачальником яких є ПП "Ветеринарія" (код ЄДРПОУ 23802541), договір купівлі-продажу №75/01/23 від 02.01.2023. Також казаний контрагент надавав ветеринарні послуги згідно умов договору про надання послуг в сфері ветеринарного обслуговування №00066 від 02.01.2023.
Первинні документи за вказаними господарськими взаємовідносинами подавались до контролюючого органу з повідомленням №27 від 21.06.2023 та містяться в матеріалах справи.
Таким чином суд дійшов висновку, що всі первинні документи, які підтверджують господарську операцію, за якою складено спірну податкову накладну, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.
Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області безпідставно у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначила про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.
Крім того, суд звертає увагу, що комісією контролюючого органу, з урахуванням інформації та копій документів, поданих платником податку для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку, прийнято рішення від 18.07.2023 №1886 про невідповідність платника податку ТОВ "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" критеріям ризиковості платника податку. Тобто, обставина, яка слугувала підставою для зупинення реєстрації спірної податкової накладної, відпала.
На думку суду, ті первинні документи, які підтверджують господарську операцію, за якою складено спірну податкову накладну, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.
При цьому, платник задля забезпечення реєстрації податкової накладної має подати документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту поданих документів (в тому числі договору), на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією (постанова Верховного Суду від 29 червня 2023 року, справа №500/2655/22).
Таким чином, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у такій реєстрації.
У цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
При цьому, як вказав Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а та ряду інших Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, за наведених вище обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про відмову в реєстрації податкової накладної №137 від 20.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, то таку належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірної податкової накладної судом не встановлено.
У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою її фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №137 від 20.05.2023 у ЄРПН датою фактичного її подання.
Відповідно до присів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, тому на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2023 №9141425/44802394 про відмову у реєстрації податкової накладної №137 від 20.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №137 від 20.05.2023, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА", датою її фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" судовий збір у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено і підписано 28 лютого 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА" (місцезнаходження: с. Гарбузів, Тернопільська область, Тернопільський район, 47221, код ЄДРПОУ: 44802394);
відповідачі:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільська область, Тернопільський район, 46003, код ЄДРПОУ: 44143637);
- Державна податкова служба України (місцезнаходження: площа Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393).
Головуючий суддяМартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2024 |
Оприлюднено | 01.03.2024 |
Номер документу | 117314177 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні