Рішення
від 22.02.2024 по справі 522/16294/22
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

22.02.24

Справа №522/16294/22

Провадження №2/522/2593/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2024 року Приморський районний суд м. Одеси:

під головуванням судді Чернявської Л.М.,

за участю секретаря судового засідання Купцова С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Одесі цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 доОдеського національногоекономічного університету, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнаннячастково протиправнимта скасування(вчастині)рішення,наказу,зобов`язання вчинитипевні дії,

ВСТАНОВИВ:

30 листопада 2022 року до Приморського районного суду м.Одеси звернулися ОСОБА_1 , ОСОБА_2 із позовною заявою до Одеського національного економічного університету, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання частково протиправними та скасування (в частині) рішення приймальної комісії Одеського національного економічного університету від 25 вересня 2022 року протокол № 29, наказу Одеського національного економічного університету від 25 вересня 2022 року № 327-Ос «Про зарахування на навчання», зобов`язання Одеського національного економічного університету відрахувати з навчання за кошти державного бюджету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність ОСОБА_3 та ОСОБА_4 і зарахуватина навчанняза коштидержавного бюджету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Позивачки мотивуютьвимоги тим,що у 2022 році вони приймали участь у конкурсі на вступ на навчання до Одеського національного економічного університету (ОНЕУ) за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітньою програмою Муніципальне підприємництво. У результаті низки незаконних дій відповідача позивачки протиправно не отримали рекомендації та не були зараховані на навчання до ОНЕУ за кошти державного бюджету; були зараховані на навчання за контрактом, вимушені сплачувати за навчання кошти, в результаті чого несуть щомісячні збитки, у зв`язку з чим, вимушені звернутись до суду з відповідним позовом.

Ухвалою Приморського районного суду м. Одеси від 22 грудня 2022 року відкрито провадження у справі. Справу призначено розглядати в загальному позовному провадженні з призначенням підготовчого судового засідання.

22 лютого 2023 року представником відповідача ОНЕУ адвокатом Муконіним О.В. надано суду відзив із запереченнями проти позову. Вважають позовну заяву такою, що не відповідає фактичним обставинам, а оскаржені рішення відповідача ОНЕУ законними. Зазначають, що позивачки зайняли 6 та 7 місце в загальному рейтинговому списку вступників за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, тому вони не проходили за рейтингом по освітній програмі Муніципальне підприємництво, оскільки найближчий рейтинг складав 167,5 балів. Попередній розподіл бюджетних місць за спеціальністю 076, інформація про який викладена в ЄДЕБО, не був затверджений протоколом вступної комісії ОНЕУ. Відповідно до Правил прийому ОНЕУ у 2022 році, рейтинговий список вступників впорядковується за конкурсним балом від більшого до меншого. Саме за конкурсним балом від більшого до меншого було впорядковано рейтинговий список вступників, в якому позивачки ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з рейтингом в 166 балів в загальному рейтингу зайняли лише 15 та 16 місця. Тому, з урахуванням всього обсягу держзамовлення в 11 осіб, закріпленого за спеціальністю 076 та загального рейтингу позивачок, вони не проходили на державне замовлення. Список рекомендованих до зарахування за державним замовленням було затверджено протоколом приймальної комісії ОНЕУ № 27 від 20.09.2022 року, проте за технічних причин оприлюднено в ЄДЕБО до 10-00 год. 21.09.2022 року. На думку представника відповідача ОНЕУ, таке прострочення не порушує прав та інтересів позивачок. Відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зараховані по іншій освітній програмі Економіка та стратегія розвитку підприємництва, тому їх зарахування не порушує прав позивачок, які подавали заяви на освітню програму Муніципальне підприємництво. Представник відповідача ОНЕУ визнає, що відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 здавали іспит, перебуваючи в приміщенні університету Хохшулле Міттвайд (Німеччина), проте не вважає цей факт порушенням Закону України «Про вищу освіту», Порядку прийому 392, оскільки між ОНЕУ та університетом Хохшулле Міттвайд у 2006 році укладено договір про співпрацю та партнерство. Напередодні вступної кампанії до ОНЕУ протоколом № 24 від 14.09.2022 року було внесено зміни до складу фахових атестаційних комісій для проведення вступних фахових випробувань за спеціальністю 076, доповнено їх професором кафедри економіки підприємництва та організації підприємницької діяльності ОСОБА_5 та аспірантом кафедри фінансів ОСОБА_6 , які в той час перебували в університеті Хохшулле Міттвайд та були уповноважені на проведення іспиту ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Крім того, Положення про організацію освітнього процесу в ОНЕУ не містить підстав для відрахування, зазначених у позові. Подаючи заяви на навчання для здобуття вищої освіти, позивачки погодились із тим, що вони будуть приймати участь у конкурсі на місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб у разі неотримання рекомендацій на навчання за кошти державного бюджету, та в подальшому уклали договори про навчання в ОНЕУ від 30.09.2022 року, в яких надали добровільну згоду на навчання за кошти фізичних та/або юридичних осіб. Того ж дня позивачки уклали договори про надання платної освітньої послуги для підготовки фахівців в ОНЕУ, тому висловили своє бажання навчатися за кошти. Також представником відповідача зазначено, що позивачки обрали неналежний спосіб захисту.

24 лютого 2023 року представником позивачок адвокатом Савицькою О.М. надана суду відповідь на відзив на позовну заяву. В ній зазначається, що відсутній нормативний акт, яким передбачається затвердження протоколами вступної комісії попереднього розподілу бюджетних місць за спеціальностями за освітніми програмами. П.3 розділу ІІ «Прийом на навчання для здобуття вищої освіти» Правил прийому 2022 визначено, що прийом вступників на навчання проводиться на конкурсні пропозиції, які самостійно формує Університет та вносить до ЄДЕБО у визначені Порядком строки (до початку вступної кампанії). Отже, внесення до ЄДЕБО свідчить про формування університетом конкурсних пропозицій та їх оприлюднення в розміщеній в ЄДЕБО кількості осіб. Однак, наказом Одеського національного економічного університету від 25 вересня 2022 року № 327-Ос «Про зарахування на навчання» протокол № 29, зараховано з 03 жовтня 2022 року студентами 1 курсу очної денної форми здобуття освіти за спеціальностями (спеціалізаціями) за кошти державного (регіонального) бюджету згідно із додатком іншу кількість осіб за освітніми програмами, ніж була викладена в ЄДЕБО. Таким чином, обсяг виділеного відповідачу державного замовлення було розподілено між бюджетними конкурсними пропозиціями спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність за освітніми програмами (Економіка та стратегія розвитку підприємництва, Економіка, планування та управління бізнесом, Муніципальне підприємництво) з порушенням процедури розподілу визначеного обсягу прийому за державним замовленням між фіксованими конкурсними пропозиціями за результатами складання фахового вступного випробування напередодні надання рекомендацій про зарахування на навчання за кошти державного бюджету, а не до початку вступної кампанії. При цьому відповідач не мав права змінювати порядок прийняття рішення про надання рекомендацій після проведення фахового вступного випробування. В подальшому відповідачем не здійснено жодних дій щодо зміни інформації в ЄДЕБО (обсяг місць державного замовлення в конкурсних пропозиціях). Всупереч посиланню представника ОНЕУ на те, що за загальним рейтингом позивачки (які отримали по 166 балів) не проходили, так як найближчий рейтинг складав 167,5 балів, в даному випадку загальний рейтинг врахований бути не може, оскільки розподіл місць повинен був здійснюватись не за спеціальністю в цілому, а за освітніми програмами, за якими бюджетні місця були визначені у вищевикладеному порядку. Відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 були зараховані на перші 2 місця за освітньою програмою Економіка та стратегія розвитку підприємництва, до якої обсяг держзамовлення складав 3 особи, а по факту (враховуючи відповідачок) туди було зараховано 5 осіб. Отже, зарахування відповідачок відбулося за рахунок зменшення місць за освітньою програмою Муніципальне підприємництво, обсяг держзамовлення до якої складав 5 осіб, а по факту туди було зараховано 2 особи (щоб не вийти за межі наданих ОНЕУ 11 місць державного бюджету). За результатом розгляду конкурсних заяв позивачок, вони отримали по 166 балів, при цьому в межах освітньої програми Муніципальне підприємництво за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність позивачки знаходяться на 3 та 4 місці. Отже, враховуючи, що за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітньою програмою Муніципальне підприємництво було передбачено обсяг держзамовлення 5 осіб, позивачок було необхідно зарахувати студентками 1 курсу очної денної форми здобуття освіти за кошти державного (регіонального) бюджету. Ненадання позивачкам рекомендацій стало наслідком порушення ОНЕУ процедури розподілу визначеного обсягу прийому за державним замовленням між фіксованими конкурсними пропозиціями. В угоді між ОНЕУ та університетом міста Хохшулле Міттвайд Німеччина відсутні положення щодо можливості складання в університеті Міттвайд іспитів особами, які вступають до ОНЕУ. Протокол засідання приймальної комісії № 24 від 14.09.2022 року не містить відомостей про те, що професор ОСОБА_5 та аспірант ОСОБА_6 перебували в університеті Хохшулле Міттвайд та були уповноважені на проведення іспиту ОСОБА_3 та ОСОБА_7 . Крім того, ні наявністю Угоди про співпрацю, ні протоколом засідання приймальної комісії не змінювались та могли бути змінені Правила прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році. Так, згідно з п.4 та п.6 Правил прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році, затверджених ректором 30.05.2022 року, зарахування за державним замовленням відбувається за результатами складання фахового іспиту в закладі освіти відповідно («для зарахування використовуються результати фахового іспиту, складеного в закладі вищої освіти»). Фаховий іспит форма вступного випробування яка передбачає очну перевірку здатності до опанування освітньої програми певного рівня вищої освіти на основі здобутих раніше компетентностей. Оскільки рівень здатності до опанування освітньої програми певного рівня вищої освіти ОСОБА_3 та ОСОБА_8 не був перевірений в ОНЕУ очно, надання їм рекомендацій про навчання було незаконно. Згідно ст.46 Закону України «Про вищу освіту», підставами длявідрахування здобувачавищої освітиє: 1)завершення навчанняза відповідноюосвітньою (науковою)програмою; 2)власне бажання; 3)переведення доіншого навчальногозакладу; 4)невиконання індивідуальногонавчального плану; 5)порушення умовдоговору (контракту),укладеного міжзакладом вищоїосвіти таособою,яка навчається,або фізичною(юридичною)особою,яка оплачуєтаке навчання; 6) інші випадки, передбачені законом. Оскільки відповідачки були зараховані на навчання за кошти державного бюджету незаконно, вимоги про їх відрахування з навчання за кошти державного бюджету в Одеському національному економічному університеті є похідними та на думку представниці позивачок підлягають задоволенню.

24 березня 2023 року до суду надійшли заперечення представника відповідача ОНЕУ адвоката Муконіна О.В., в яких він наголошує на неправильно обраному позивачками способі захисту прав, стверджує, що позов заявлено до неналежних відповідачів, тому вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити з цих підстав.

Протокольною ухвалою суду від 06 квітня 2023 року закрито підготовче провадження по справі, призначено справу до слухання по суті.

14 червня 2023 року до суду надійшли письмові пояснення представника позивачів адвоката Савицької О.М. з наведенням висновків Верховного Суду з приводу того, що незгода з наведеним у позовній заяві правовим обґрунтуванням щодо спірних правовідносин не є підставою для відмови у позові; за суттю позовних вимог суд має самостійно визначитися із належним правовим обґрунтуванням та застосувати спосіб захисту, який відповідає закону.

04 жовтня 2023 року до суду надійшов відзив представника відповідачок ОСОБА_3 та ОСОБА_4 адвоката Євценко Р.І., в якому викладені заперечення проти задоволення позову, аналогічні наведеним у відзиві та інших заявах по суті справи представника відповідача ОНЕУ.

19 жовтня 2023 року до суду надійшла відповідь на відзив представника позивачок адвоката Савицької О.М., в якій викладені спростування відзиву, аналогічні наведеним у відповіді на відзив та інших заявах по суті справи щодо відзиву та інших заяв представника відповідача ОНЕУ.

В судовому засіданні 12 грудня 2023 року Позивачі надали свої пояснення стосовно обставин справи.

Розгляд справи неодноразово відкладався за клопотаннями сторін.

В судовому засіданні 01 лютого 2024 року сторони надали свої пояснення стосовно обставин справи.

Ухвалою суду від 01 лютого 2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Одеського національного економічного університету про закриття провадження у справі.

В судове засідання 22 лютого 2024 року представник Позивачів в судове засідання не з`явився. Сповіщався належним чином. Надав заяву про слухання справи за відсутності, позов підтримала та просила його задовольнити.

Представник Одеського національного економічного університету заперечував проти задоволення позовних вимог.

Представник ОСОБА_3 та ОСОБА_4 зазначив про безпідставність позовних вимог, оскільки в разі задоволення права Позивачів не будуть поновлені з підстав закінчення освітньої програми.

Розглянувши матеріали справи та надавши належну правову оцінку зібраним у справі доказам у їх сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, з огляду на наступне.

У відповідності до ч.ч.1-5 ст.44 Закону України «Про вищу освіту» ,прийом нанавчання дозакладів вищоїосвіти здійснюєтьсяна конкурснійоснові відповіднодо Умовприйому нанавчання дляздобуття вищоїосвіти,затверджених центральниморганом виконавчоївлади усфері освітиі науки.Умови конкурсуповинні забезпечуватидотримання правособи усфері освіти.Умови прийомуна навчаннядля здобуттявищої освітиоприлюднюються наофіційному веб-сайтіцентрального органувиконавчої владиу сферіосвіти інауки непізніше 15жовтня року,що передуєроку вступудо закладувищої освіти. Громадянимають правобезоплатно здобутивищу освітув державнихі комунальнихнавчальних закладахна конкурснійоснові. Відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти вчена рада закладу вищої освіти затверджує Правила прийому.

Частинами 7-8ст.44Закону України«Про вищуосвіту» визначено,що в установленомупорядку тау визначенийстрок Правилаприйому дозакладу вищоїосвіти подаютьсязакладом вищоїосвіти,що претендуєна отриманнядержавного замовленняна підготовкуфахівців ступенямолодшого бакалавраабо ступенябакалавра (магістрамедичного,фармацевтичного абоветеринарного спрямувань),до Єдиноїдержавної електронноїбази зпитань освіти. Рейтинговийсписок вступниківформується наоснові конкурсногобала закожною спеціальністюзгідно звиставленими вступникамипріоритетами зповідомленням проотримання чинеотримання нимиправа здобувативищу освітуза рахуноккоштів державногобюджету. У Правилах прийому до закладу вищої освіти обов`язково вказується перелік акредитованих та неакредитованих освітніх програм, за якими здійснюється прийом на кожний рівень вищої освіти.

Згідно з ч.10,13ст.44Закону України«Про вищуосвіту»,прийом наоснові ступенябакалавра нанавчання дляздобуття ступенямагістра здійснюєтьсяза результатамивступних випробуваньз використанняморганізаційно-технологічнихпроцесів зовнішньогонезалежного оцінюваннята вступнихіспитів узакладі вищоїосвіти аботворчих конкурсівз предметів(дисциплін),з якихне проводятьсявступні іспитиз використанняморганізаційно-технологічнихпроцесів зовнішньогонезалежного оцінювання,включаючи єдинийвступний іспитз іноземноїмови звикористанням організаційно-технологічнихпроцесів зовнішньогонезалежного оцінювання.Особа можевступити дозакладу вищоїосвіти дляздобуття ступенямагістра наоснові ступенябакалавра чимагістра,здобутих заіншою спеціальністю,за умовиуспішного проходженнявступних випробуваньз використанняморганізаційно-технологічнихпроцесів зовнішньогонезалежного оцінюваннята вступнихіспитів узакладі вищоїосвіти аботворчих конкурсівз предметів(дисциплін),з якихне проводятьсявступні іспитиз використанняморганізаційно-технологічнихпроцесів зовнішньогонезалежного оцінювання. Прийом до закладів вищої освіти здійснюється на засадах об`єктивності та відкритості. Заклад вищоїосвіти зобов`язанийстворити умовидля ознайомленнявступників зліцензією наздійснення освітньоїдіяльності,сертифікатами проакредитацію,правилами прийому,відомостями прообсяг прийомуза кожноюспеціальністю таосвітнім рівнем,кількістю місць,виділених длявступу напільгових умовах. Відповідальність за забезпечення об`єктивності та відкритості прийому до закладів вищої освіти несуть їх керівники.

У відповідності до ч.14, 16 ст.44Закону України«Про вищуосвіту» обсяг та порядок оприлюднення інформації про хід і результати прийому до закладів вищої освіти визначаються Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти. Підставою для зарахування особи на навчання є виконання вимог Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, правил прийому та укладання договору про навчання між закладом вищої освіти та вступником (за участі батьків або законних представників - для неповнолітніх вступників), в якому можуть бути деталізовані права та обов`язки сторін відповідно дотипової форми, затвердженої Кабінетом Міністрів України. Цим договором не можуть обмежуватися права чи встановлюватися додаткові обов`язки здобувачів освіти, не передбачені цим Законом чи іншими актами законодавства. У разі зарахування на навчання за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб додатково укладається договір між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу для себе або для іншої особи, беручи на себе фінансові зобов`язання щодо її оплати.

Правила прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році затверджено Ректором університету головою приймальної комісії Ковальовим А.І.

Із матеріалів справи судом встановлено наступне.

Згідно із Пропозиціями щодо обсягів прийому та випуску за державним замовленням у 2022 році ОНЕУ за освітнім рівнем магістр за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність передбачено 11 місць. Пропозиції затверджено ректором ОСОБА_9 , погоджено директором Департаменту освіти і науки ООДА. Відповідна інформація завантажена до системи ЄДЕБО.

Протоколом № 15/1 засідання Приймальної комісії ОНЕУ від 16.08.2022 року затверджено перелік спеціальностей освітнього ступеня Магістр, за якими здійснюється прийом на навчання у 2022 році, ліцензовані обсяги та розподіл місць державного замовлення за формами навчання. Зокрема, за спеціальність 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність 11 місць.

Перелік спеціальностей освітнього ступеня Магістр, за якими здійснюється прийом на навчання у 2022 році, ліцензійні обсяги та розподіл за формами навчання, розміщені ОНЕУ в ЄДЕБО, наступні: спеціальність 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність - за освітньою програмою Економіка, планування та управління бізнесом обсяг держзамовлення 3 місця; за освітньою програмою Муніципальне підприємництво обсяг держзамовлення 5 місць; за освітньою програмою Економіка та стратегія розвитку підприємництва обсяг держзамовлення 3 місця.

25.09.2022 року ректором ОНЕУ винесено наказ № 327-Ос Про зарахування на навчання, згідно з яким на підставі Правил прийому на навчання до ОНЕУ у 2022 році та рішення приймальної комісії від 25.09.2022 року, протокол № 29, визначено зарахувати з 03.10.2022 року студентами 1 курсу очної денної форми здобуття освіти за спеціальностями (спеціалізаціями) за кошти державного (регіонального) бюджету згідно з додатком. Зокрема, за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітня програма: Економіка та стратегія розвитку підприємства зараховано 5 осіб, зокрема відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . За спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітня програма: Економіка, планування та управління бізнесом зараховано 4 особи. За спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітня програма: Муніципальне підприємництво зараховано 2 особи. Позивачки в додатку до наказу відсутні.

Таким чином, ОНЕУ порушено п.4 Розділ І Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 20.04.2022 № 364 в частині недотримання умов фіксованих конкурсних пропозицій, що передбачають заздалегідь визначену кількість місць для навчання за кошти державного бюджету; допущено надання рекомендації вступу на бюджет за процедурою, яка не визначена Правилами прийому (підміну понять «фіксована конкурсна пропозиція за освітніми програмами» та «фіксована конкурсна пропозиція за спеціальністю»).

Згідно ст.77 Закону України «Про освіту», державний нагляд (контроль) за дотриманням закладами вищої освіти незалежно від форми власності та підпорядкування законодавства у сфері освіти і науки та стандартів освітньої діяльності здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти шляхом здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів.

Згідно з листом Департаменту контролю у сфері вищої, фахової перед вищої освіти і освіти дорослих Державної служби якості освіти України № 03/01-27/94 від 26.10.2022 року за результатами перевірки, викладеної у зверненні ОСОБА_1 , встановлено наступне.

Обсяг виділеного університету державного замовлення було розподілено між бюджетними конкурсними пропозиціями спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність згідно із назвами освітньо-професійних програм («Економіка, планування та управління бізнесом», «Муніципальне підприємництво», «Економка та стратегія розвитку підприємництва») та внесено до ЄДЕБО. Отже, керівництвом університету порушено вимоги абзацу 32 п.3 розділу IV Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році. Служба підтверджує факт, що після затвердження обсягів державного замовлення (протокол Приймальної комісії від 16.08.2022 № 15/1) Університетом не дотримано процедуру розподілу обсягу прийому за державним замовленням між фіксованими конкурсними пропозиціями. Всупереч вимогам п.5 розділу ІХ Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2022 році Приймальною комісією університету свідомо прийнято рішення щодо порядку надання рекомендацій за рівнем магістра вищевказаної спеціальності. Служба підтверджує, що університет в жодному разі не мав права змінювати порядок прийняття рішення про надання рекомендацій після проведення фахового вступного випробування. Крім того, університетом задля виправлення ситуації на користь прийняття такого рішення не здійснено жодних дій щодо зміни інформації в ЄДЕБО (обсяг місць державного замовлення в конкурсних пропозиціях). За даними в ЄДЕБО відповідно до поданих заяв на фіксовані конкурсні пропозиції за вказаною спеціальністю університет повинен був надати рекомендації на бюджет вступникам, які допущені до участі у конкурсному відборі, відповідно до вимог п.2 розділу ІХ Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти у 2022 році: конкурсна пропозиція «076 (освітня програма Економіка, планування та управління бізнесом)»: 3 місця державного замовлення; конкурсна пропозиція «076 (освітня програма Економіка та стратегія розвитку підприємництва: 3 місця державного замовлення; конкурсна пропозиція «076 (освітня програма Муніципальне підприємництво) 5 місць державного замовлення. Службою вказано керівництву університету на виявлені порушення та рекомендовано привести рішення приймальної комісії у відповідність до чинного законодавства.

Всупереч посиланню представника ОНЕУ на те, що за загальним рейтингом позивачки (які отримали по 166 балів) не проходили, так як найближчий рейтинг складав 167,5 балів, в даному випадку загальний рейтинг врахований бути не може, оскільки розподіл місць повинен був здійснюватися не за спеціальністю в цілому, а за освітніми програмами.

Відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_10 були зараховані на перші 2 місця за освітньою програмою Економіка та стратегія розвитку підприємництва, до якої обсяг держзамовлення складав 3 особи, а фактично (враховуючи відповідачок) туди було зараховано 5 осіб. Отже, зарахування відповідачок відбулося за рахунок зменшення місць за освітньою програмою Муніципальне підприємництво, обсяг держзамовлення до якої складав 5 осіб, а фактичнобуло зараховано 2 особи.

За результатом розгляду конкурсних заяв позивачок, вони отримали по 166 балів, при цьому в межах освітньої програми Муніципальне підприємництво за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність позивачки знаходяться на 3 та 4 місці.

Отже, враховуючи, що за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітньою програмою Муніципальне підприємництво було передбачено обсяг держзамовлення 5 осіб, позивачок було необхідно зарахувати студентками 1 курсу очної денної форми здобуття освіти за кошти державного (регіонального) бюджету, таке не зарахування є протиправним.

Згідно з п.4 та п.6 Правил прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році, затверджених ректором 30.05.2022 року, зарахування за державним замовленням відбувається за результатами складання фахового іспиту в закладі освіти («для зарахування використовуються результати фахового іспиту, складеного в закладі вищої освіти»). Фаховий іспит форма вступного випробування для вступу на основі здобутого (або такого, що здобувається) ступеня або освітньо-кваліфікаційного рівня вищої освіти, яка передбачає очну перевірку здатності до опанування освітньої програми певного рівня вищої освіти на основі здобутих раніше компетентностей.

У відзиві на позов представник відповідача ОНЕУ визнав, що відповідачки ОСОБА_3 та ОСОБА_4 здавали іспит, перебуваючи в приміщенні університету Хохшулле Міттвайд (Німеччина).

Між ОНЕУ та університетом Хохшулле Міттвайд 09.10.2006 року укладено угоду про співпрацю та партнерство. Проте в цій угоді відсутні положення щодо можливості складання в університеті Міттвайд іспитів особами, які вступають до ОНЕУ.

Протоколом № 24 засідання приймальної комісії ОНЕУ від 14.09.2022 року було внесено зміни до складу фахових атестаційних комісій для проведення вступних фахових випробувань за спеціальністю 076, доповнено їх професором кафедри економіки підприємництва та організації підприємницької діяльності ОСОБА_5 та аспірантом кафедри фінансів ОСОБА_6 . При цьому докази про те, що ОСОБА_5 та ОСОБА_6 перебували в університеті Хохшулле Міттвайд та були уповноважені на проведення іспиту ОСОБА_3 та ОСОБА_4 сторонами не надані.

Водночас, відомості про зміну Правил прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році в частині визначення іспиту як такого, що передбачає очну перевірку при прийнятті приймальною комісією оскаржуваного рішення від 25.09.2022 року, у справі відсутні. Відтак, при виданні ректором оскаржуваного Наказу від 25.09.2022 № 327-Ос в частині зарахування на навчання за державним замовленням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які не були присутні очно в приміщенні ОНЕУ під час складання іспитів, відповідачем було порушено Правила прийому на навчання до ОНЕУ для здобуття вищої освіти у 2022 році, тому таке зарахування суперечить вимогам нормативних актів.

30.09.2022 року між ОНЕУ та ОСОБА_1 було укладено Договір про навчання в ОНЕУ № 3/3/076/019/22. Згідно з п.12 Договору фінансування навчання здійснюється за рахунок коштів фізичних осіб (на умовах договору, укладеного між університетом та фізичною особою, яка замовляє платну освітню послугу).

30.09.2022 року між ОНЕУ та ОСОБА_1 було укладено Договір про надання платної освітньої послуги для підготовки фахівців в ОНЕУ № 12/22-ФЕУП-м. Згідно з п.1 розділу ІІІ Договору, загальна вартість платної освітньої послуги за весь строк навчання становить 43 000,00 грн.

30.09.2022 року між ОНЕУ та ОСОБА_2 було укладено Договір про навчання в ОНЕУ № 3/3/076/016/22. Згідно з п.12 Договору фінансування навчання здійснюється за рахунок коштів фізичних осіб (на умовах договору, укладеного між університетом та фізичною особою, яка замовляє платну освітню послугу).

30.09.2022 року між ОНЕУ та ОСОБА_2 було укладено Договір про надання платної освітньої послуги для підготовки фахівців в ОНЕУ № 13/22-ФЕУП-м. Згідно з п.1 розділу ІІІ Договору, загальна вартість платної освітньої послуги за весь строк навчання становить 43 000,00 грн.

Судом відхиляється посилання представника відповідача ОНЕУ в тій частині, що позивачки добровільно погодились на навчання за кошти фізичних осіб, що спростовує позовні вимоги, оскільки дії та поведінка позивачок (звернення з чисельними запитами та скаргами на їх незаконне не зарахування на навчання за кошти державного бюджету, звернення з позовом до суду) свідчить про їх прагнення захистити свої порушені права на навчання за бюджетні кошти та про укладення договорів як вимушений засіб, за відсутності вчасного реагування винних у порушенні їх прав осіб та тривалої відсутності поновлення порушених прав.

Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 27 квітня 2022 року № 392. У відповідності до пункту 4 розділу V Порядку (в редакції Наказу Міністерства освіти і науки№ 400 від 02.05.2022), для вступу на навчання для здобуття ступеня магістра на основі здобутого раніше ступеня вищої освіти: рекомендації для зарахування за державним (регіональним) замовленням надаються не пізніше ніж 20 вересня.

Протоколом № 26 засідання приймальної комісії ОНЕУ від 19.09.2022 року затверджено результати фахових вступних випробувань та ухвалено внести їх до ЄДЕБО за спеціальностями.

Протоколом № 27 засідання приймальної комісії ОНЕУ від 20.09.2022 року затверджено список рекомендованих до зарахування на місця державного замовлення осіб, які виконали всі вимоги Правил прийому вступу до університету до складу студентів 1 курсу денної форми навчання на основі диплому бакалавра, магістра (спеціаліста) для здобуття освітнього ступеня магістра зі спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність.

Відповідачем підтверджено та не заперечується, що Список рекомендованих до зарахування за державним замовленням було затверджено протоколом приймальної комісії ОНЕУ № 27 від 20.09.2022 року, проте за технічних причин оприлюднено в ЄДЕБО до 10-00 год. 21.09.2022 року. Таким чином, відповідачем було порушено строки встановлення рекомендацій до зарахування за державним замовленням вступникам для ступу на навчання для здобуття ступеня магістра на основі здобутого раніше ступеня вищої освіти, які фактично були надані відповідачем 21 вересня 2022 року.

Зазначене підтверджується листом № 03/01-27/94 від 26.10.2022 року Департаменту контролю у сфері вищої, фахової передвищої освіти і освіти дорослих на звернення ОСОБА_11 .

Проте на переконання суду таке порушення суттєво не впливає на захист прав та інтересів позивачок в сенсі заявлених позовних вимог, які є предметом розгляду.

У відповідності до положень статуту ОНЕУ (нова редакція), затвердженого наказом МОН України від 08.04.2016 року № 404, університет є класичним вищим навчальним закладом України, діяльність якого спрямовується на забезпечення належних умов для здобуття громадянами України вищої освіти.

Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулюються Законом України «Про вищу освіту».

У відповідності до положень статті 27 Закону України «Про вищу освіту» заклад вищої освіти як суб`єкт господарювання може діяти в одному із таких статусів: бюджетна установа; неприбутковий заклад вищої освіти; прибутковий заклад вищої освіти. Юридична особа (крім наукової установи) набуває статусу закладу вищої освіти з моменту отримання ліцензії на провадження освітньої діяльності.

Відповідно до статті 52 Закону України «Про вищу освіту» учасниками освітнього процесу у закладах вищої освіти є: 1) наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники; 2) здобувачі вищої освіти та інші особи, які навчаються у закладах вищої освіти; 3) фахівці-практики, які залучаються до освітнього процесу на освітньо-професійних програмах; 4) інші працівники закладів вищої освіти. До освітнього процесу можуть залучатися роботодавці.

Підставою виникнення спірних правовідносин є незаконні дії ОНЕУ щодо зарахування на навчання за державним замовленням ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , та незарахування позивачок на навчання за кошти державного бюджету, тобто, порушення права позивачок на освіту.

З урахуванням положень діючого законодавства України, в рамках спірних правовідносин ОНЕУ не виступає у статусі суб`єкта владних повноважень, оскільки не виконує владних управлінських функцій і не наділений можливістю владно керувати поведінкою особи.

Таким чином, специфіка правовідносин визначає, що відповідач в даному випадку, виступає не як суб`єкт владних повноважень при здійсненні ним владних управлінських функцій, а як суб`єкт, на якого чинним законодавством покладено, зокрема, функції з підготовки фахівців з вищою освітою за освітніми програмами.

Наведене свідчить про те, що в даному випадку виник спір, який має приватно-правовий характер, та законодавцем для оскарження відповідних рішень, дій чи бездіяльності визначено порядок судового оскарження в рамках цивільного судочинства.

Так, у відповідності до частини 1 статті 2 Цивільного процесуального кодексу України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Частиною 1 статті 19 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

За визначеннямст.12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

На виконання вимог ст.81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні (ч.5ст.263 ЦПК України).

На думку суду, наявними у справі доказами стороною позивачів доведено, що при наданні рекомендацій на вступ до ОНЕУ на навчання за кошти державного бюджету було допущено вищевикладені порушення, незаконно зараховано на навчання було саме ОСОБА_3 та ОСОБА_12 , а не будь-яких інших осіб. При цьому незаконне незарахування позивачок на навчання за кошти державного бюджету порушило їх право на здобуття освіти за кошти державного бюджету.

Проте згідно з розпорядженням ОНЕУ від 22.01.2024 року № 7 «Про завершення навчання», присуджено ступінь вищої освіти, видано документи про вищу освіту особам згідно з додатком та відраховано їх з числа студентів ОНЕУ з 31.01.2024 року у зв`язку із завершенням навчання за освітньо-професійними програмами, в тому числі ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 .

Нормамист.68 Конституції Українивстановлено обов`язок кожного неухильно додержуватисяКонституції Українита законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Відповідност.55 Конституції Україниправа і свободи людини захищаються судом.

Суд при розгляді справи керується принципом верховенства права (ч.1ст.10 ЦПК України).

Спосіб захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють як закріплені законом матеріально - правові заходи примусового характеру за допомогою яких проводиться поновлення, визнання порушених прав, як вплив на правопорушення, загальний перелік яких встановленийст.16 ЦК України, який не є вичерпним. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (частини перша та другастатті 5 ЦПК України).

При розгляді справи суд має з`ясувати: чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права/інтересу позивача; чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права/інтересу у спірних правовідносинах. Якщо суд зробить висновок, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права/інтересу позивача у цих правовідносинах, позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню. Однак, якщо обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором, проте є ефективним та не суперечить закону, а закон або договір у свою чергу не визначають іншого ефективного способу захисту, то порушене право/інтерес позивача підлягає захисту обраним ним способом.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у пункті 24 рішення від 20 липня 2006 року у справі «Сокуренко і Стригун проти України» зазначив, що фраза «встановлений законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Термін «судом, встановленим законом» у пункті 1 статті 6 Конвенції передбачає всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.

Принцип захисту судом порушеного права особи будується при встановленні порушення такого права. Так, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ч.1ст. 15 ЦК України).

Правом звернення до суду за захистом наділена особа, права якої порушені, невизнані або оспорені (ст. 3 ЦПК України).

За положеннямст. 4 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України.

Враховуючи завершення 31.01.2024 року навчання за освітньо-професійними програмами позивачками ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та відповідачками ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , заявлена вимога зобов`язати Одеський національний економічний університет: відрахувати з навчання за кошти державного бюджету в Одеському національному економічному університеті за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, за кошти державного бюджету, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ; зарахувати на навчання в Одеському національному економічному університеті за кошти державного бюджету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - не є ефективним способом захисту порушених прав позивачок, тому в задоволенні позову в цій частині належить відмовити.

Враховуючи вищезазначене, аналізуючи наявні у справі докази у їх сукупності, виходячи із системного тлумачення норм чинного законодавства, які регулюють дані правовідносин у контексті з`ясованих судом обставин справи, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 підлягають частковому задоволенню.

Слід також вказати, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Керуючись ст.ст.263-265,354 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ

Позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Одеського національного економічного університету, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання частково протиправним та скасування (в частині) рішення, наказу, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати частково протиправним та скасувати рішення приймальної комісії Одеського національного економічного університету від 25 вересня 2022 року, протокол № 29, в частині зарахування на навчання до Одеського національного економічного університету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, за кошти державного бюджету ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , та незарахування на навчання до Одеського національного економічного університету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітньою програмою Муніципальне підприємництво, за кошти державного бюджету ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Визнати частково протиправним та скасувати наказ Одеського національного економічного університету від 25 вересня 2022 року № 327-Ос «Про зарахування на навчання» в частині зарахування на навчання до Одеського національного економічного університету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, за кошти державного бюджету ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , та незарахування на навчання до Одеського національного економічного університету за освітнім рівнем Магістр денної форми навчання за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, освітньою програмою Муніципальне підприємництво, за кошти державного бюджету ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення підписано та складено 29 лютого 2024 року.

Суддя Чернявська Л.М.

Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117336769
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнаннячастково протиправнимта скасування(вчастині)рішення,наказу,зобов`язання вчинитипевні дії

Судовий реєстр по справі —522/16294/22

Ухвала від 30.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Чернявська Л. М.

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Чернявська Л. М.

Ухвала від 01.02.2024

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Чернявська Л. М.

Ухвала від 22.12.2022

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Чернявська Л. М.

Ухвала від 05.12.2022

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Чернявська Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні