ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2024 року Справа № 918/1131/23
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Миханюк М.В., суддя Коломис В.В. , суддя Саврій В.А.
секретар судового засідання Олійник Т.М.
за участю представників сторін:
позивача: Дячук І.В., представника, згідно виписки з ЄДР від 09.02.23
відповідача : Бондарук В.Ю., адвоката, ордер серія ВК №1121296 від 27.02.24, Сорочинської Н.Г., сільського голови, згідно рішення №2 від 20.11.20
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Тараканівської сільської ради на рішення Господарського суду Рівненської області, ухваленого 26.12.23р. суддею Пашкевич І.О. о 14:03 у м.Рівному, повний текст складено 29.12.23р. у справі № 918/1131/23
за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу
до Тараканівської сільської ради
про стягнення 306 290 грн 00 коп.
ВСТАНОВИВ:
06 листопада 2023 року на поштову адресу Господарського суду Рівненської області надійшов позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. шкоди завданої навколишньому природному середовищу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позаплановими перевірками дотримання вимог природоохоронного законодавства органу місцевого самоврядування на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району виявлено сміттєзвалище загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см., а також виявлено несанкціоноване стихійне сміттєзвалище загальною площею 540 кв.м., висотою 65см за адресою поруч вул. Дубенська, с. Тараканів Дубенського р-ну (координати 50.402886; 25:710974), що є порушенням ст. 12 Закону України «Про охорону земель», ст. 21 Закону України «Про відходи», ст. 12 Земельного Кодексу України.
Вказані порушення зафіксовані в Актах перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021 та від 26.10.2021. Позивачем видано відповідачу вимоги про ліквідацію сміттєзвалищ. По даному факту до адміністративної відповідальності за ст. ст. 52 та 82 КУпАП притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. Штрафи сплачено повністю в добровільній формі. Позивачем відібрано проби ґрунтів на засмічених і забруднених земельних ділянках, що знаходяться поруч земельних ділянок із к.н. 5621689100:02:003:0026 та к.н 5621689100:05:005:0089, та за результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробах ґрунту.
На підставі виявлених фактів забруднення (засмічення) земель проведено розрахунок шкоди згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою:
- внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 35 640 грн. 00 коп.;
- внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 на площі 540 кв.м. становить 3 119 грн. 00 коп.;
- внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н 5621689100:05:005:0089 на площі 3 685 м2 становить - 24 321 грн.00 коп.;
- внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н 5621689100:05:005:0089 на площі 3 685 кв.м. становить - 243 210 грн 00 коп.
Позивачем виставлялися претензії до відповідача, в той же час зауважень чи заперечень до складених документів від відповідача на адресу Інспекції не надходили. Окрім того, на підставі наказу від 03.12.2021 №361-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)» позивачем здійснено позаплановий захід щодо виконання відповідачем вимог від 21.10.2021 та 26.10.2021. За результатами здійсненого заходу встановлено та актом від 07.12.2021 зафіксовано, що Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області не виконано вказані вимоги. По вказаному факту до адміністративної відповідальності притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу, який сплачено.
Загальна сума шкоди, завданої державі Тараканівською сільською радою Дубенського району за порушення вимог природоохоронного законодавства, становить 306 290 грн 00 коп., яку і просить стягнути позивач в дохід державного бюджету, а саме до фонду охорони навколишнього природного середовища Тараканівської сільської територіальної громади. Дані кошти будуть використані для зниження забруднення навколишнього природного середовища.
Рішенням Господарського суду Рівненської області від 26.12.23 позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. задоволено. Стягнуто з Тараканівської сільської ради на спеціальний рахунок UA 938999980333119331000017441 ГУК у Рівн.обл./Таракан.сіл.тг/ 24062100 код ЄДРПОУ 38012494 шкоду завдану навколишньому природному середовищу в сумі 306 290 грн 00 коп. Стягнуто з Тараканівської сільської ради на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу 4 594 грн 36 коп. судового збору.
В обґрунтування рішення, суд з посиланням на ст. ст. 13, 14, 16, 50, 66, 68 Конституції України, ст. ст. 5, 9, 41, 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. ст. 96, 167, 211 ЗК України, ст. ст. 35, 56 Закону України «Про охорону довкілля», ст. 1166 ЦК України, ст. 69-1 Бюджетного кодексу України, акти відбору ґрунтів від 21.10.2023, від 23.11.2023, акти перевірки від 21.10.2021 та від 26.10.2021, докази наявні в матеріалах справи, Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171, постанову Верховного Суду від 11.11.2019 у справі №925/856/18 дійшов висновку, що в діях Тараканівської сільської ради наявні всі складові правопорушення, а саме, факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина, що підтверджується актами перевірки від 26.10.2021 та від 21.10.2021, вимогами від 26.10.2021, та від 21.10.2021, обґрунтованими розрахунками розміру відшкодування збитків, претензією №135/4/4 від 18.11.2021 на суму 24 321 грн 00 коп., претензією № 134/4/4 від 18.11.2021 на суму 243 210 грн 00 коп., претензією № 69-4/4 від 08.02.2022 на суму 3 119 грн 00 коп., претензією № 70-4/4 від 08.02.2022 на суму 35 640 грн 00 коп., актах відбору проб ґрунтів № 34-21/2 та 35-21/2 та протоколах вимірювань №34/21/2 та №35-21/2, отже відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства внаслідок власних дій, відповідно позов про відшкодування збитків завданих державі є обґрунтованим та доведеним належними та допустимими доказами та підлягає задоволенню в повному обсязі.
Не погодившись із ухваленим рішенням, скаржник звернувся з апеляційною скаргою в якій просить рішення Господарського суду Рівненської області від 26.12.2023 у справі №918/1131/23 скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким в задоволені позовних вимог Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. шкоди завданої навколишньому природному середовищу відмовити повністю.
Вважає, що рішення Господарського суду Рівненської області прийнято із неповним встановленням обставин, які мають значення для справи, неправильною оцінкою поданих сторонами доказів, та, як наслідком є таким, що підлягає скасуванню з огляду на наступне.
Зазначає, що земельна ділянка, котра перевірялась в рамках названих вище контрольних заходів, що розташована поруч з земельною ділянкою з к.н. 5621689100:05:005:0089 загальною площею 3685 кв.м. має функціональне призначення - місце видалення відходів.
Вказане вище підтверджується Паспортом місця видалення відходів № 188 від 20.09.2010. Згідно даних вказаного паспорта назва місця видалення відходів: Сміттєзвалище Тараканівської сільської ради Дубенський район; код і вид операції з видалення відходів: D1 поховання в землі чи скидання на землю (наприклад, на звалище тощо); рік початку експлуатації: 2007р.; розрахунковий термін експлуатації: 15 років (тобто - до 19.09.2025 року). Розташування: 1.1 Віддаленість від населеного пункту (км) - 1,5 км на південь від с. Тарканів, 1.2 Віддаленість від водотоків і водойм (км) - 1,0 км меліоративна канава, 1.3 Віддаленість від водозабірних споруд (км) - 0,75 км до водозабірної свердловини. Тип: відкрите поверхневе насипне. Обсяг відходів, що видаляються, за класами небезпеки (для людини): код 7720.3.1.03 Відходи діяльності установ громадського харчування, технічного обслуговування і ремонту обладнання, приладів та виробів інших, відходи комунальні и аналогічні неспецифічні промислові інші, група 77, клас небезпеки IV, обсяг видалення (тис. тон) 0,17. Фізичний (агрегатний) стан відходів: твердий. Санітарно-захисна зона МВВ: встановлена: ширина 500 м, клас ІІ, витримується.
Під час проведення перевірки в жовтні 2021 року голова Тараканівської сільської ради вказані вище паспорти також надавала перевіряючим.
Отже, станом на момент проведення перевірки в жовтні 2021 року особам, котрі проводили контрольні заходи було відомо про розташування вказаного вище сміттєзвалища та про його функціональне призначення.
Зазначаючи ст. 33 Закону України «Про відходи» вказує, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
З посиланням на ст. ст. 1, 9, 21 Закону України «Про відходи», ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначає, що Тараканівська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, має забезпечувати на своїй території належне поводження з відходами, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів щодо ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих відходів. Вказані вимоги органом місцевого самоврядування було виконано, адже на території територіальної громади функціонують два паспортизовані сміттєзвалища, одне з яких - поруч земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089, перевірку якого було проведено в жовтні 2021 року.
З посиланням на Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, що затверджена Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 № 171, ст. 1166 ЦК України, зазначає, що з аналізу зазначеної норми вбачається, що відповідальність за завдану шкоду може наставати лише за наявності підстав, до яких законодавець відносить наявність шкоди, протиправну поведінку заподіювача шкоди, причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача та вину. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Для застосування такого заходу відповідальності як відшкодування шкоди слід встановити як наявність у діях винної особи усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки), так і ступінь вини у розумінні статті 1193 Цивільного кодексу України. Зауважує, що об`єктом перевірки була земельна ділянка, що розташована поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:05:005:0089, на якій розміщене сміттєзвалище, загальною площею 0,65 га (тобто 6500 м.кв.). Відповідно, вся площа сміттєзвалища загальною площею 0,65 га призначена для її засмічення побутовими відходами. Вважає, що позивач не довів, що виявлений у 2021 році факт засмічення побутовими відходами мав місце поза межами самого сміттєзвалища, площа якого становить 0,65 га. Також позивачем в ході проведення перевірки не встановлено факту засмічення суміжних із сміттєзвалищем земельних ділянок, що могло б слугувати підставою для проведення відповідних розрахунків.
Крім того, до апеляційної скарги долучає наступні документи: сканований примірник акта перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства 01 лютого-22 березня 2018 року; сканований примірник акта перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства від 26 вересня 2016 року ; сканований примірник листа від 19 жовтня 2022 року 08-08 2229 22; сканований примірник листа від 29 жовтня 2022 року 3704; сканований примірник паспорта місця видалення відходів 188 від 30 листопада 2010 року.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач наводить свої міркування на спростування доводів скаржника та вказує на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції. Просить апеляційну скаргу Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Рівненської області від 26 грудня 2023 року у справі №918/1131/23 - без змін.
В судовому засіданні представник скаржника підтримала доводи викладені в апеляційній скарзі та надала пояснення на підтвердження своєї позиції. Просить рішення Господарського суду Рівненської області від 26.12.2023 у справі №918/1131/23 скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким в задоволені позовних вимог Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. шкоди завданої навколишньому природному середовищу відмовити повністю.
Сільський голова підтримала повноважного представника в повному обсязі.
Представник позивача заперечила проти доводів викладених в скарзі та надала пояснення на підтвердження своєї позиції. Просить апеляційну скаргу Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Рівненської області від 26 грудня 2023 року у справі №918/1131/23 - без змін.
Крім того, представник скаржника в судовому засіданні вказала, що до апеляційної скарги було долучено наступні документи: сканований примірник акта перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства 01 лютого-22 березня 2018 року; сканований примірник акта перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства від 26 вересня 2016 року ; сканований примірник листа від 19 жовтня 2022 року 08-08 2229 22; сканований примірник листа від 29 жовтня 2022 року 3704; сканований примірник паспорта місця видалення відходів 188 від 30 листопада 2010 року, що підтверджують їх позицію щодо незаконності рішення суду першої інстанції.
Щодо причин неподання таких документів в суд першої інстанції адвокат вказувала, що в суді першої інстанції інтереси відповідача представляла сама сільський голова, яка не є юристом та не була обізнана про необхідність подачі таких документів в суд першої інстанції.
З приводу доданих до апеляційної скарги доказів судова колегія зазначає таке.
Згідно із ч. 3 ст. 269 ГПК України визначено, що докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Відповідно до правових позицій ВС КГС, викладених у постановах від 13.04.2021 у справі 909/722/14 та від 1 липня 2021 року по справі 46/603, положення ч. 3 ст. 269 ГПК України передбачають наявність таких критеріїв для вирішення питання про прийняття судом апеляційної інстанції додаткових доказів, як "винятковість випадку" та "причини, що об`єктивно не залежать від особи" і тягар доведення покладений на учасника справи, який звертається з відповідним клопотанням (заявою). Недоведеність таких обставин виключає процесуальні підстави для дослідження апеляційним судом таких додаткових доказів. Положення статті 269 ГПК України є універсальними і застосовуються судом апеляційної інстанції у всіх категоріях спорів.
У висновку щодо застосування приписів статей 80, 269 ГПК України, викладеного Верховним Судом, зокрема, у постановах від 06.02.2019 зі справи 916/3130/17 та від 18.06.2020 зі справи 909/965/16, від 26.02.2019 зі справи 913/632/17 єдиний винятковий випадок, коли можливим є прийняття судом, у тому числі апеляційної інстанції, доказів з порушеннями встановленого процесуальним законом порядку, - це наявність об`єктивних обставин, які унеможливлюють своєчасне вчинення такої процесуальної дії з причин, що не залежали від нього, тягар доведення яких покладений на учасника справи.
При цьому за імперативним приписом частини четвертої статті 13 названого Кодексу кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних, зокрема, з невчиненням нею процесуальних дій.
Принцип рівності сторін у процесі у розумінні "справедливого балансу" між сторонами вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони.
Прийняття судом апеляційної інстанції додатково поданих доказів без урахування наведених вище критеріїв у вирішенні питання про прийняття судом апеляційної інстанції таких доказів матиме наслідком порушення приписів статті 269 ГПК України, а також принципу правової визначеності, ключовим елементом якого є однозначність та передбачуваність.
За наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що скаржник в скарзі взагалі не заявляв клопотання про поновлення строку на подання відповідних доказів, а також, в судовому засіданні не навів поважних причин пропуску строку на подачу таких доказів, та не подав доказів неможливості подання відповідного клопотання про долучення до суду першої інстанції, неповажні причини пропуску, а тому у задоволенні вказаного клопотання слід відмовити.
Крім того, в судовому засіданні представник скаржника заявила усне клопотання про допит свідка землевпорядника ОСОБА_1 , щодо встановлення обставин того на якій земельній ділянці відбувалася перевірка на сміттєзвалищі чи на земельній ділянці яка межує зі сміттєзвалищем.
Колегія суддів розглянувши клопотання представника Тараканівської сільської ради про допит в якості свідка дійшла висновку про відмову у задоволенні вказаного клопотання враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частинами першою, другою статті 87 ГПК України передбачено, що показання свідка - це повідомлення про відомі йому обставини, які мають значення для справи. Не є доказом показання свідка, який не може назвати джерела своєї обізнаності щодо певної обставини, або які ґрунтуються на повідомленнях інших осіб. На підставі показань свідків не можуть встановлюватися обставини (факти), які відповідно до законодавства або звичаїв ділового обороту відображаються (обліковуються) у відповідних документах. Законом можуть бути визначені інші обставини, які не можуть встановлюватися на підставі показань свідків.
Показання свідка, згідно приписів статті 88 ГПК України, викладаються ним письмово у заяві свідка. У заяві свідка зазначаються ім`я (прізвище, ім`я та по батькові), місце проживання (перебування) та місце роботи свідка, поштовий індекс, реєстраційний номер облікової картки платника податків свідка за його наявності або номер і серія паспорта, номери засобів зв`язку та адреси електронної пошти (за наявності), обставини, про які відомо свідку, джерела обізнаності свідка щодо цих обставин, а також підтвердження свідка про обізнаність із змістом закону щодо кримінальної відповідальності за надання неправдивих показань та про готовність з`явитися до суду за його викликом для підтвердження своїх свідчень. Підпис свідка на заяві посвідчується нотаріусом. Не вимагається нотаріальне посвідчення підпису сторін, третіх осіб, їх представників, які дали згоду на допит їх як свідків. Заява свідка має бути подана до суду у строк, встановлений для подання доказів.
Частина перша статті 89 ГПК України встановлює, що свідок викликається судом для допиту за ініціативою суду або за клопотанням учасника справи у разі, якщо обставини, викладені свідком у заяві, суперечать іншим доказам або викликають у суду сумнів щодо їх змісту, достовірності чи повноти.
Таким чином, заява свідка є доказом, який за умови дотримання вимог процесуального закону щодо її форми, підлягає оцінці в сукупності з іншими доказами у справі відповідно до статті 86 ГПК України. Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 10.12.2019 у справі №911/1382/18.
Враховуючи викладені вище положення процесуального законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що свідок може бути викликаний для допиту лише у разі, якщо обставини, викладені свідком у заяві, суперечать іншим доказам у справі. Таким чином, обов`язковою умовою для вирішення судом питання про виклик свідка є дослідження викладених свідком у заяві обставин, які мають значення для справи. При цьому, неподання стороною до суду заяви свідка виключає можливість встановлення судом вказаних обставин, а, отже, має наслідком відсутність правових підстав для виклику особи, якою не було викладено свої показання письмово, для її допиту у судовому засіданні. Приписами ГПК України не передбачено повноважень суду щодо покладення на особу, якою не було викладено свої пояснення у заяві свідка, обов`язку з`явитись у судове засідання для надання пояснень щодо обставин, які входять до предмета доказування.
Зазначена позиція відповідає висновкам, наведеним у постанові Верховного Суду від 23.01.2020 по справі №918/36/19 та у постанові Верховного Суду від 03.10.2019 по справі №910/2122/19, відповідно до яких передумовою для виклику свідка для допиту є суперечливість обставин, викладених свідком у заяві, іншим доказам, або у разі наявності у суду сумнівів щодо їх змісту, достовірності чи повноти.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що в матеріалах справи відсутня заява свідка землевпорядника ОСОБА_1 в розумінні вимог процесуального закону.
Крім того, в матеріалах справи наявні достатні докази для встановлення всіх фактичних обставин справи, які не викликають у суду сумнівів щодо їх змісту, достовірності чи повноти.
З огляду на вищевикладене, враховуючи неподання Тараканівською сільською радою до суду письмової заяви свідка землевпорядника Демедюка Івана посвідченої нотаріусом, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення поданого представником Тараканівської сільської ради клопотання про виклик/допит свідка.
Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених в рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при винесенні оскарженого рішення, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.
05.10.2021 за вх.№3-342 на адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу надійшло звернення жительки м. Дубно, щодо проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Тараканівською сільською радою Дубенського району, оскільки має місце сміттєзвалище на території Тараканівської сільської ради.
Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», керуючись Положенням про Державну екологічну інспекцію Поліського округу на підставі наказу Державної екологічної інспекції України від 02.12.2020 №464 "Про затвердження Переліку центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, які планується перевірити у 2021 році" та з метою здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на території Житомирської, Рівненської областей Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ від 21.10.2021 №297-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)».
Пункт 7 даного наказу передбачає, що старшим державним інспекторам та державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу необхідно здійснити позапланову перевірку фактів викладених у зверненні ОСОБА_2 від 05.10.2021 за №3-342.
21 жовтня 2021 року старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Хаванською О.Л., Щуром В.Г., Круком В.А. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Борисовою Л.В. в присутності начальника Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту Іщишин О.А. проведено позапланову перевірку фактів, викладених у зверненні ОСОБА_2 на території Тараканівської територіальної громади Дубенського району,
В ході обстеження території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району виявлено сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, пластикових вінків та пластикових квітів з кладовища, загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см.
Вказане порушення зафіксоване в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021. Один примірник акту перевірки отримав начальник Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту.
21 жовтня 2021 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу голові Тараканівської сільської ради Дубенського району видано вимогу щодо приведення у відповідність із законодавством та з метою реалізації повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами та усунення порушень природоохоронного законодавства виявлених під час перевірки.
Пунктом 1 вимоги від 21.10.2021 зобов`язано ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, пластикових вінків та пластикових квітів з кладовища, орієнтовною площею 3685 м.кв, висотою 70 см на дорозі між селами Великі Загірці і Тараканів Дубенського району Рівненської області.
21 жовтня 2021 року голова Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Н.Г. Сорочинська отримала вказану вимогу.
По даному факту голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1360 грн 00 коп., у зв`язку з тим, що виконуючи свої посадові повноваження допустила засмічення та забруднення земельної ділянки побутовими відходами, безхазяйними відходами тощо на території вздовж дороги села Тараканів та села Великі Загірці Дубенського району Рівненської області (протокол 013183 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 03.11.2021 №2130-4/4). Штраф сплачено повністю в добровільній формі.
Також по факту допущена бездіяльність під час поводження з відходами під час їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення та захоронення, а саме допущено розміщення відходів на території між селами Тараканів та села Великі Загірці Дубенського району Рівненської області, голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.82 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1700грн. (протокол 013182 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 03.11.2021 №2131-4/4). Штраф добровільно сплачено.
21 жовтня 2021 року в присутності начальника Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу, начальником відділу поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства виконано відбір проб ґрунтів на території Тараканівської сільської ради між селами Тараканів і Великі Загорці (акт відбору проб ґрунтів від 21.10.2021 за №34-21/2).
За результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробі ґрунту по амонію в 1,98 рази, по нітратах в 6,81 рази, по фосфору рухомому в 8,88 рази, по хлоридах в 2,36 рази, по сульфатах в 4,67 рази в порівнянні з контрольною пробою (Протокол №34-21/2 вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів від 27.10.2021).
Також за результатами перевірки встановлено, що Тараканівською сільською радою Дубенського району не уживаються заходи щодо запобігання негативному і екологічно небезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу.
Виявлене забруднення земель і ґрунтів, зумовлене господарською та іншою діяльністю суб`єкта господарювання, понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин що підтверджено протоколом №34-21/2 вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів від 27.10.2021.
Відбір проб ґрунтів проведено відповідно до вимог чинних нормативних документів: ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01-2019 Охорона довкілля. Якість ґрунту. Загальні вимоги відбирання проб. Засоби вимірювальної техніки та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: рулетка металева УТ-71581, паспорт повірки №12А/195 чинний до 01.06.2022, лопата. При вимірюванні застосовані такі основні засоби вимірювальної техніки: Бюретка М-2-25-0,05 ГОСТ 29251-91 б/н; Бюретка 1-1-2-25-0,1 ГОСТ 29251-91 б/н; Іономір И-160МИ зав. №3566, свідоцтво про повірку №7А/125 чинне до 01.06.2022; Спектрофотометр Ulab 102, №АD2011028, сертифікат відповідності UA.TR.001 37 076-20 чинний до 28.12.2021; Ваги лабораторні електричні 2к.т. ТР-214 №19460082, СВІДОЦТВО про повірку №1А/322 чинне до 01.06.2022.
Жодних зауважень чи заперечень до складених вищезазначених документів від Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на адресу Інспекції не надходили.
Головою Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області надано пояснення на вимогу Державної екологічної інспекції Поліського округу від 21.10.2021, щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища.
За результатами проведеної перевірки та виявлених порушень Державною екологічною інспекцією Поліського округу були проведені розрахунки збитків завданих державі:
- розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення твердими побутовими відходами земельної ділянки загальною площею 3685 м2 з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089 на території Тараканівської територіальної громади, Дубенського району, становить - 24 321грн.00 коп.;
- розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 на площі 3685 кв.м. становить - 243 210 грн. 00 коп.
18 листопада 2021 року за вих. №3-08/5924 Державною екологічною інспекцією Поліського округу Тараканівській сільській раді виставлена претензія №135-4/4 на суму 24 321 грн. 00 коп. за забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685кв.м.,
18 листопада 2021 року за вих.№3-08/5923 Державною екологічною інспекцією Поліського округу Тараканівській сільській раді виставлена претензія №134-4/4 на суму 243 210грн. 00коп. за засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м..
Відповідно до ст.222 Господарського кодексу України, Державна екологічна інспекція Поліського округу пропонувала Тараканівській сільській раді Дубенського району Рівненської області в місячний термін відшкодувати в добровільному порядку вищевказані збитки заподіяні державі.
Окрім того, судом встановлено, що старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Щуром В.Г., Круком В.А., у присутності поліцейського СРПП Дубенського РВП ГУНП в Рівненській області Петрусь Н.Ю. відповідно до ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, наказу Державної екологічної інспекції Поліського округу від 01.10.2021 № 277-ОД «Про проведення рейдових заходів на території Житомирської та Рівненської областей» проведена позапланова перевірка з дотримання вимог природоохоронного законодавства Тараканівською сільською радою Дубенського району.
В ході обстеження території в с.Тараканів вул. Дубенська, Дубенського району, Рівненської області за координатами 50.402886; 25:710974, виявлено несанкціоноване стихійне сміттєзвалище твердих побутових відходів пластику, поліпропіленової плівки, будівельних відходів загальною площею 540 кв.м., висотою 65см, що є порушенням ст. 12 Закону України «Про охорону земель», ст.21 Закону України «Про відходи», ст. 12 Земельного Кодексу України.
Вказане порушення зафіксоване в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 26.10.2021 (с. Тараканів)
26 жовтня 2021 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано вимогу для Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області про ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища, згідно з п. 1 якої зобов`язано ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, пластику, поліпропіленової плівки, орієнтованою площею 540 м.кв., висотою 65 см. на земельній ділянці (координати 50.402886; 25:710974 поруч вул. Дубенська, с.Тараканів, Дубенський район).
Один примірник вимоги від 26.10.2021 отримано головою Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинська Н.Г. під підпис.
По даному факту голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1700 грн. (допущено бездіяльність під час виконання своїх повноважень в сфері поводження з відходами під час їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення та захоронення, а саме допущено розміщення стихійного сміттєзвалища за адресою вул. Дубенська, с.Тараканів, протокол 013184 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 04.11.2021 №2139-4/4).
Як вбачається, штраф сплачено повністю в добровільній формі згідно з квитанцією від 09.11.2021.
Окрім того, голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу розмірі 1360 грн. 00 коп. за ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв`язку з тим, що виконуючи свої посадові повноваження допустила засмічення та забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами на земельній ділянці площею 540 кв.м. поруч вул. Дубенська, с.Тараканів Дубенського району Рівненської області (протокол 013711 від 07.12.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 09.12,2021 №2499-4/4). Штраф сплачено.
Спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу 23.11.2021 з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності заступника сільського голови Тараканівської сільської ради Глівки А.І відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради за межами с. Тараканів (акт відбору проб ґрунтів від 23.11.2021 №35-21/2.).
За результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробі ґрунту по нітратах в 7,95 рази, по фосфору рухомому в 4,17 рази, по хлоридах в 8 раз, по сульфатах в 1,75 рази в порівнянні з контрольною пробою (протокол вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів №35-21/2 від 02.12.2021).
Відбір проб ґрунтів проведено відповідно до вимог чинних нормативних документів: ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01-2019 Охорона довкілля. Якість ґрунту. Загальні вимоги відбирання проб. Засоби вимірювальної техніки та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: рулетка металева УТ-71581 (паспорт повірки №12А/195 чинний до 01.06.2022), лопата.
При вимірюванні застосовані такі основні засоби вимірювальної техніки: Бюретка 1-1-2-25-0,05 ГОСТ 29251-91 б/н; Бюретка 1-1-2-25-0,1 ГОСТ 29251-91 б/н; Іономір лабораторний И-160МИ зав. №3566, свідоцтво про повірку №7А/125, чинне до 01.06.2022; Спектрофотометр Uab102 №АD2011028, сертифікат відповідності UA.TR.001 37 076-20 чинний до 28.12.2021, Ваги лабораторні електричні 2к.т. ТР-214 №19460082, СВІДОЦТВО про повірку №1А/322 чинне до 01.06.2022.
Згідно з ст. 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» вид діяльності «контроль стану навколишнього природного середовища» належить до сфери законодавчо регульованої метрології.
Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», повноваження центральних органів виконавчої влади, інших державних органів уповноважувати підприємства та організації, їх відокремлені підрозділи та фізичних осіб-підприємців на проведення певних вимірювань, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, у сфері законодавчо регульованої метрології (контроль стану навколишнього природного середовища згідно 3 статті Закону) визначаються законом.
Територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції проводять вимірювання, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, у сфері законодавчо регульованої метрології .
Відповідно до пункту «м» ч. 1 ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та пункту 1 розділу III Вимог, Держекоінспекція є органом з уповноваження на проведення вимірювань її територіальних органів.
Відповідно до п. 14 розділу III Вимог рішення про уповноваження оформлюється наказом органу з уповноваження (Держекоінспекції). Галузь уповноваження є обов`язковим додатком до наказу про уповноваження.
Територіальні органи не проводять вимірювань, пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», тому відсутні підстави отримувати документи про відповідність, у тому числі сертифікати відповідності.
У позовній заяві позивачем вказано, що засоби вимірювальної техніки, на яких проводились підготовка до вимірювання та самі вимірювання пройшли державну повірку та відповідали вимогам. Відповідачем вказаного не спростовано.
Як вбачається, Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено розрахунок та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 35 640 грн. 00 коп. Крім того, розмір шкоди, заподіяної внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 3 119 грн. 00коп.
08 лютого 2022 року (вих.№793/4/4-08) Державною екологічною інспекцією Поліського округу по факту забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. Тараканівській сільській раді виставлена претензія №69-4/4 на суму 3 119 грн. 00коп..
08 лютого 2022 року (вих.№794/4/4-07) Державною екологічною інспекцією Поліського округу по факту засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. Тараканівській сільській раді виставлена претензія №70-4/4 на суму 35 640грн. 00коп..
Зауважень чи заперечень до складених вищезазначених документів від Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на адресу Інспекції не надходили.
Відповідно до ст.222 Господарського кодексу України, Державна екологічна інспекція Поліського округу пропонувала Тараканівській сільській раді Дубенського району Рівненської області в місячний термін відшкодувати в добровільному порядку вищевказані збитки заподіяні державі.
Окрім того, на підставі наказу від 03.12.2021 року №361-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)» Державною екологічною інспекцією Поліського округу здійснено позаплановий захід щодо виконання Вимог від 21.10.2021 та 26.10.2021 Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області.
За результатами здійсненого заходу встановлено та актом від 07.12.2021 зафіксовано, що Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області не виконано Вимогу від 21.10.2021, а саме не ліквідоване несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, тощо площею 3685м.кв., висотою 70см. на дорозі між селами Великі Загірці і Тараканів Дубенського району, а також не виконано п.1 Вимог від 26.10.2021, а саме не ліквідовано несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, пластику, поліпропіленової плівки, орієнтованою площею 540м.кв., висотою 65 см. на земельній ділянці поруч вул. Дубенська с.Тараканів Дубенського району.
По вказаному факту до адміністративної відповідальності притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 510грн. (протокол 013713 та 013712 від 07.12.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 07.12.2021 №2475-4/4 та №2474-4/4). Штрафи сплачено Сорочинською Н.Г. у повному розмірі.
Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що склалися апеляційний господарський суд зазначає наступне.
За приписами ч.1 ст.13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави (ст.16 Конституції України).
У силу ст.ст.66, 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Згідно із ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають природні ресурси, які залучені в господарській обіг, так і невикористані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ) ландшафти та інші природні комплекси.
У відповідності до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 96 ЗК України на землекористувачів покладено обов`язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Згідно з ч.1, 2 ст.167 ЗК України, якій кореспондується ч.1 ст.45 Закону України "Про охорону земель", господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання (ч.2 ст.45 Закону).
Економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (ст.41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Згідно з пунктом "в" ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Згідно із абз.1 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
За змістом частини першої статті 69 цього Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до положень природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким засміченням, є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини.
Отже, забруднення навколишнього природного середовища, прямий чи опосередкований шкідливий вплив на здоров`я людини є кваліфікуючими ознаками правопорушення, за яке передбачено відповідальність. Подібні за змістом висновки щодо відшкодування шкоди та складу господарського правопорушення у природоохоронній сфері викладені у постановах Верховного Суду від 25.10.2018 у справі № 905/31/17, від 22.11.2018 у справі № 922/3507/16.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду унормовані статтею 1166 Цивільного кодексу України. За приписами вказаної норми, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
До істотних обставин, що підлягають з`ясуванню судом та доведенню сторонами у спорі про відшкодування заподіяної шкоди, є наявність всіх сукупних елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою.
В свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди. Тобто вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарський суд виходить з презумпції вини правопорушника (див. висновок, викладений у постановах Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №912/823/18, від 03.11.2021 у справі №922/1705/20, від 18.12.2020 у справі №922/3414/19, від 02.06.2022 у справі №920/821/18).
Отже, для відшкодування шкоди за правилами статті 1166 ЦК України необхідно довести:
- неправомірність поведінки особи (неправомірною можна вважати будь-яку поведінку, яка не відповідає вимогам закону, внаслідок якої завдано шкоду, якщо завдавач шкоди не був уповноважений на такі дії);
- наявність шкоди (під шкодою слід розуміти втрату або пошкодження майна потерпілого та (або) позбавлення його особистого нематеріального права. У правовідносинах, що розглядаються, шкода - це фактично міра відповідальності);
- причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою, який є обов`язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди;
- вину завдавача шкоди, але за виключенням випадків, коли в силу прямої вказівки закону, обов`язок відшкодування завданої шкоди покладається на відповідальну особу незалежно від вини.
Наявність всіх зазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Питання про наявність або відсутність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.
Аналогічна позиція щодо застосування вимог законодавства щодо стягнення шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства наведена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 11.11.2019 у справі №925/856/18.
Як зазначалося вище, позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що позаплановими перевірками дотримання вимог природоохоронного законодавства органу місцевого самоврядування на дорозі між селами Великі Загірці і села Тараканів Дубенського району виявлено сміттєзвалище загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см., а також виявлено несанкціоноване стихійне сміттєзвалище загальною площею 540 кв.м., висотою 65см за адресою поруч вул. Дубенська, с. Тараканів Дубенського р-ну (координати 50.402886; 25:710974), що є порушенням ст. 12 Закону України «Про охорону земель», ст. 21 Закону України «Про відходи», ст. 12 Земельного Кодексу України.
Вказані порушення зафіксовані в Актах перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021 та від 26.10.2021. Позивачем видано відповідачу вимоги про ліквідацію сміттєзвалищ. По даному факту до адміністративної відповідальності за ст. ст. 52 та 82 КУпАП притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. Штрафи сплачено повністю в добровільній формі. Позивачем відібрано проби ґрунтів на засмічених і забруднених земельних ділянках, що знаходяться поруч земельних ділянок із к.н. 5621689100:02:003:0026 та к.н 5621689100:05:005:0089, та за результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробах ґрунту.
На підставі виявлених фактів забруднення (засмічення) земель проведено розрахунок шкоди згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою.
Загальна сума шкоди, завданої державі Тараканівської сільською радою Дубенського району за порушення вимог природоохоронного законодавства, становить 306 290 грн 00 коп., яку і просить стягнути позивач в дохід державного бюджету, а саме до фонду охорони навколишнього природного середовища Тараканівської сільської територіальної громади. Дані кошти будуть використані для зниження забруднення навколишнього природного середовища.
При цьому, відповідач як заперечення вказує про те, що йому не належать земельні ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 та к.н 5621689100:05:005:0089, а відтак відповідач не зобов`язаний відшкодовувати шкоду, завдану навколишньому природному середовищу, - спростовуються тим, що як вбачається з матеріалів справи, виявлені сміттєзвалища (одне на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см., а інше - несанкціоноване стихійне на вул. Дубенська в с. Тараканів, Дубенського району загальною площею 540 кв.м., висотою 65см за координатами 50.402886; 25:710974) знаходяться на земельних ділянках, які не мають присвоєних кадастрових номерів.
Із акту відбору ґрунтів від 21.10.2023 № 34-21/2 (с. Тараканів) вбачається, що головним спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу, нач. відділу поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності нач. відділу комунальної власності, благоустрою, землевпорядкування та цз Ющишина О.А. відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради між селами Тараканів і Великі Загорці. При цьому місцем відбору ґрунтів є засмічена та забруднена земельна ділянка, яка межує із земельними ділянками з к.н. 5621689100:05:005:0089 та з к.н. 5621689100:05:005:0090 (стихійне сміттєзвалище).
При цьому розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності без присвоєння кадастрового номеру загальною площею 3 685 кв.м. дійсно проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089, яка межує із земельною ділянкою, на якій розміщується стихійне сміттєзвалище.
Розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089, оскільки із відповіді Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-5656/2-21 від 08.11.2021 на запит Державної екологічної інспекції вбачається, що відомості про засмічену земельну ділянку, яка розташована на території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (поблизу земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 та яка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення - в Державному земельному кадастрі відсутні. Надати інформацію про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки немає можливості. Одночасно Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повідомило, що станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Рівненській області відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення становить 21 938 грн 00 коп.
Також із акту відбору ґрунтів від 23.11.2023 № 35-21/2 (с. Тараканів) вбачається, що спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу 23.11.2021 з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності заступника сільського голови Тараканівської сільської ради Глівки А.І відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради за межами с. Тараканів. При цьому місцем відбору грунтів є земельна ділянка, яка межує із земельними ділянками з к.н. 5621689100:02:003:0041 і з к.н. 5621689100:02:003:0026 і має приблизні координати: 50.40 24.17. 9.95/25 71 42.61 36.79 (стихійне сміттєзвалище).
При цьому розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності без присвоєння кадастрового номеру загальною площею 540 м.кв. дійсно проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, яка межує із земельною ділянкою, на якій розміщується стихійне сміттєзвалище.
Розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, оскільки із відповіді Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-6030/2-21 на запит Державної екологічної інспекції вбачається, що відомості про засмічену земельну ділянку, яка розташована на території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (поблизу земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026) в Державному земельному кадастрі відсутні. За вказаною в запиті інформацією неможливо ідентифікувати вищезазначену земельну ділянку та визначити її площу і категорію земель, до якої вона відноситься. Надати інформацію про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки немає можливості. Одночасно Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повідомило, що станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Рівненській області відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення становить 21938 грн 00 коп.
Із викладеного вбачається, що несанкціоновані сміттєзвалища розміщені на земельних ділянках без присвоєних кадастрових номерів. А відтак за основу розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення та забруднення земельних ділянок, кадастрові номери яких відсутні, було взято земельні ділянки, які знаходяться поряд, - з кадастровими номерами 5621689100:05:005:0089 та 5621689100:02:003:0026), із урахуванням відповідей Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на запит Державної екологічної інспекції Поліського округу.
А тому доводи скаржника, викладені у скарзі, не знайшли свого підтвердження, спростовуються наведеним вище та матеріалами справи.
Крім того, на переконання суду апеляційної інстанції, відсутність в органу місцевого самоврядування будь-яких відомостей про сміттєзвалища може свідчити про те, що такі сміттєзвалища дійсно являються несанкціонованими, стихійними та безхазяйними, а не про їх відсутність, а встановлений Державною екологічною інспекцією Поліського округу факт забруднення та засмічення земельних ресурсів свідчить про тривалий час зберігання (складування) відходів на земельних ділянках, що доводить факт тривалого існування вказаних сміттєзвалищ.
При цьому, відповідачем доказів у підтвердження спростування виявлених порушень не надано. Разом з тим, дії службових осіб Державної екологічної інспекції Поліського округу щодо проведення перевірки, складання за його результатами акта перевірки від 21.10.2021 та 26.10.2021, а також проведення відбору проб ґрунтів на забруднених земельних ділянках та здійснення вимірювання показників складу та властивостей цих ґрунтів, за результатами яких складено відповідні протоколи, відповідачем оскаржені не були, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Разом з тим, судом апеляційної інстанції, також враховується, що зі змісту актів перевірки від 21.10.2021 та 26.10.2021 вбачається, що останні підписані зі сторони відповідача без будь-яких зауважень та доповнень.
Засмічення земельних ділянок на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району та поруч вул. Дубенська, с. Тараканів Дубенського р-ну твердими побутовими відходами призвело до їх забруднення та псування, та створює потенційну небезпеку для життя та здоров`я людей і довкілля в плині часу внаслідок інфільтрації фільтраційних стоків через ґрунт, в підземні водні джерела, окислювально-відновлювальних процесів в тілі сміттєзвалища та вивільнення внаслідок цього шкідливих газоподібних речовин, розвитку патогенних організмів в товщі сміттєзвалища.
Щодо заявленого до стягнення розміру шкоди судова колегія вважає за необхідне вказати наступне.
Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання та фізичними особами, через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, допущеного внаслідок дії чи бездіяльності і поширюється на всі землі України незалежно від їх категорії та форм власності визначений Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171 (далі - Методика).
У відповідності до п.1.3 Методики, методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.
За приписами п.3.1. Методики землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Згідно з п. 3.2. Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Пунктом 3.3. Методики передбачено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
За результатами проведеної перевірки та виявлених порушень Державною екологічною інспекцією Поліського округу були проведені розрахунки збитків завданих державі:
- забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м. (розрахунок проведено згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020). Розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення твердими побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089, на території Тараканівської територіальної громади, Дубенського району, загальною площею 3685 м2 становить - 24 321 грн 00 коп.
- засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м. (розрахунок проведено згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997р. №171 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020). Розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки на площі 3685 кв.м., що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:05:005:0089 - становить - 243 210 грн 00 коп.
Крім того, як вбачається, Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено розрахунок шкоди згідно з Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою:
- внаслідок засмічення твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:02:003:0026 становить 35 640 грн 00 коп;
- внаслідок забруднення твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:02:003:0026 становить 3 119 грн 00коп.
Враховуючи викладене, приймаючи до уваги, що розрахунок був проведений Державною екологічною інспекцією Поліського округу згідно вказаної Методики, а також здійснивши перевірку вказаних розрахунків, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції, що розрахунки, надані позивачем, є належними доказами розміру шкоди, заподіяної природному середовищу внаслідок забруднення і засмічення земель, що призвело до завдання державі збитків в сумі 306 290 грн 00 коп.
Як зазначалося вище, загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 ЦК України, згідно з якою майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка, шкода, причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою, вина. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
Колегія суддів зауважує, що відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів у розумінні ст.76, 77 ГПК України, які б спростовували його вину у завданій шкоді та підтверджували відсутність порушення природоохоронного законодавства.
У діях відповідача наявні всі підстави для покладення на нього відповідальності за заподіяну шкоду, зокрема:
- протиправна поведінка, яка полягає втому, що відповідач в процесі своєї діяльності вчинив порушення вимог екологічного законодавства, а саме не виконання повноважень Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області у сфері поводження з відходами, а саме несанкціонованих сміттєзвалищ;
- вина особи, яка полягає у здійсненні господарської діяльності, що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки на підтвердження чого складено та надано акт перевірки та вимогу.
- наявна сама шкода, яка обрахована відповідно до вищевказаної Методики.
- причинний зв`язок, що виражений у заподіяні вказаної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача.
Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши доводи сторін, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що в діях Тараканівської сільської ради наявні всі складові правопорушення, а саме, факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина, що підтверджується актами перевірки від 26.10.2021 та від 21.10.2021, вимогами від 26.10.2021, та від 21.10.2021, обґрунтованими розрахунками розміру відшкодування збитків, претензією №135/4/4 від 18.11.2021 на суму 24 321 грн. 00 коп., претензією № 134/4/4 від 18.11.2021 на суму 243 210 грн. 00 коп., претензією № 69-4/4 від 08.02.2022 на суму 3 119 грн. 00 коп., претензією № 70-4/4 від 08.02.2022 на суму 35 640 грн. 00 коп., актах відбору проб ґрунтів № 34-21/2 та 35-21/2 та протоколах вимірювань №34/21/2 та №35-21/2.
Отже відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства внаслідок власних дій. Дії посадових осіб Держекоінспекції щодо складання акту перевірки, вимоги про усунення виявлених порушень, складання розрахунку збитків та пред`явлення претензії щодо добровільного відшкодування збитків відповідачем в порядку адміністративного судочинства не оскаржувались, а отже у спірних правовідносинах наявні всі елементи складу правопорушення.
Враховуючи зазначене, вбачається, що позов про відшкодування збитків завданих державі є обґрунтований та доведений належними та допустимими доказами, а доводи позивача відповідачем не спростовані.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується із місцевим господарським судом про задоволення позову.
За наведеного, судова колегія зазначає, що доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження, ґрунтуються на його власній оцінці та спростовуються наведеними та встановленими судом обставинами справи.
Отже, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду Рівненської області від 26.12.2023 у даній справі прийняте з повним з`ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.
На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги залишається за апелянтом.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Тараканівської сільської ради на рішення Господарського суду Рівненської області від 26.12.23 у справі № 918/1131/23 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Рівненської області від 26.12.23 у справі № 918/1131/23 залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків передбачених п.2 ч.3 ст. 287 ГПК України.
4. Справу № 918/1131/23 повернути до Господарського суду Рівненської області.
Повний текст постанови складений "29" лютого 2024 р.
Головуючий суддя Миханюк М.В.
Суддя Коломис В.В.
Суддя Саврій В.А.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117337351 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Миханюк М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні