Ухвала
від 22.02.2024 по справі 904/2068/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

УХВАЛА

22.02.2024м. ДніпроСправа № 904/2068/22

За заявою Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з грошовими вимогами в сумі 105 503,51 грн

до боржника Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701)

Суддя Соловйова А.Є.

Секретар судового засідання Сулима Д.В.

Представники:

від ГУ ДПС у Дніпропетровській області: Сліпець С.С., посвідчення ОН №001461 від 02.12.2021

від божника: не з`явився

СУТЬ СПРАВИ:

26.07.2022 Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство, на підставі ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвалою суду від 18.08.2022 відкрито провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701). Ввести процедуру розпорядження майном боржника строком на сто сімдесят календарних днів до 04.02.2023. Призначено розпорядником майна боржника Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) арбітражного керуючого Скоробогатову Дарина Володимирівна, свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого №1784 від 02.12.2016 (адреса:49000, м. Дніпро, вул. Січових Стрільців, 5).

На виконання ухвали суду від 18.08.2022, господарський суд 19.08.2022 опублікував оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за №69154 від 22.08.2022 про відкриття провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701).

Постановою суду від 20.04.2023 припинено процедуру розпорядження майном Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701). Припинено повноваження арбітражного керуючого Скоробогатової Дарини Володимирівни, свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого №1784 від 02.12.2016 (адреса:49000, м. Дніпро, вул. Січових Стрільців, 5), як розпорядника майна Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802". Визнано Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) банкрутом. Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 12 місяців, до 20.04.2024. Призначено ліквідатором Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) арбітражного керуючого Шевцова Ігоря Вікторовича (свідоцтво №1951 від 10.01.2020, 49005, м. Дніпро, вул. Чернишевського, буд. 11, оф. 1).

29.09.2023 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшла заява б/н від 28.09.2023 з грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція).

Ухвалою суду від 04.10.2023 прийнято до розгляду заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) в судовому засіданні на 02.11.2023 о 12:00 год.

Судом встановлено, що заява Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не містить доказів сплати судового збору.

Ухвалою суду від 31.10.2023 заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) залишено без руху. Зобов`язано заявника протягом п`яти днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки заяви, а саме:

- надати докази сплати судового збору за подання заяви з грошовими вимогами до боржника.

06.11.2023 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшла заява б/н від 06.11.2023 про усунення недоліків, додатком до якої є платіжна інструкція №4951 від 02.11.2023 про сплату судового збору на суму 5 368,00 грн.

Ухвалою суду від 13.11.2023 прийнято до розгляду заяву Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція). Призначено розгляд заяви в судовому засіданні на 28.11.2023 о 14:10 год. Зобов`язано ліквідатора Шевцова І.В. надати господарському суду відомості про результати розгляду поточних грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

У судове засідання, призначене на 28.11.2023, учасники справи не з`явились, про дату, час та місце його проведення були повідомлені належним чином.

Ліквідатор боржника Шевцов І.В. вимоги ухвали суду від 13.11.2023 щодо надання господарському суду відомостей про результати розгляду поточних грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не виконав.

Ухвалою суду від 28.11.2023 відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) у судовому засіданні на 13.12.2023 о 11:10 год. Зобов`язано ліквідатора Шевцова І.В. надати господарському суду відомості про результати розгляду поточних грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

У судове засідання, призначене на 13.12.2023, учасники справи не з`явились, про дату, час та місце його проведення були повідомлені належним чином.

Ліквідатор боржника Шевцов І.В. вимоги ухвали суду від 28.11.2023 щодо надання господарському суду відомостей про результати розгляду поточних грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області не виконав.

Ухвалою суду від 13.12.2023 відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) у судовому засіданні на 17.01.2024 о 11:00 год. ПОВТОРНО зобов`язано ліквідатора Шевцова І.В. надати господарському суду відомості про результати розгляду поточних грошових вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

16.01.2024 від ліквідатора боржника Шевцова І.В. через електронний суд надійшло клопотання про відмову у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з грошовими вимогами до боржника.

У судове засідання, призначене на 17.01.2024, з`явилась представник заявника, яка заявила усне клопотання про відкладення судового засідання в зв`язку з необхідністю у додатковому часі для ознайомлення з повідомленням ліквідатора про результати розгляду заяви з грошовими вимогами.

Ухвалою суду від 17.01.2024 відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) у судовому засіданні на 23.01.2024 о 12:00 год.

16.01.2024 від ліквідатора надійшло клопотання б/н від 16.01.2024 про розгляд заяви ГУ ДПС у Дніпропетровській області з грошовими вимогами, в якому ліквідатор не визнає грошові вимоги в повному обсязі, зазначає про необхідність застосування до грошових вимог в сумі 104 483,51 грн позовну давність

23.01.2024 від кредитора ГУ ДПС у Дніпропетровській області надійшла відповідь б/н від 22.01.2024 на відзив, в якому кредитор заперечив проти відхилення грошових вимог ліквідатором, просить суд визнати грошові вимоги до боржника в повному обсязі.

Суд долучив подані документи до матеріалів справи.

У судове засідання, призначене на 23.01.2024, з`явився представник кредитора.

Ухвалою суду від 23.01.2024 відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) у судовому засіданні на 08.02.2024 о 10:30 год.

У судове засідання, призначене на 08.02.2024, з`явився представник кредитора.

Ухвалою суду від 08.02.2024 відкладено розгляд заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з поточними грошовими вимогами до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) у судовому засіданні на 22.02.2024 о 12:25 год. Запропоновано ліквідатору Шевцову І.В. надати господарському суду письмові пояснення на відповідь на відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

22.02.2024 ліквідатором подано письмові пояснення вих.№21/02 від 21.02.2024 на відповідь на відзив ГУ ДПС у Дніпропетровській області, в якому ліквідатор визнає грошові вимоги до боржника на суму 104 483,51 грн - штрафна санкція, нарахована на підставі податкового повідомлення-рішення від 04.09.2019 №0066115530 за затримку реєстрації податкової накладної на 15 і менше календарних днів.

Суд долучив подане пояснення до матеріалів справи.

У судове засідання, призначене на 22.02.2024, з`явився представник кредитора.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представник кредитора, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

В інтегрованих картках платника податків Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) обліковується не заявлений до суду податковий борг на загальну суму 105 503,51 грн (основний платіж 0 грн, штрафна санкція 105 503,51 грн, пеня 0 грн) а саме:

1. Податковий борг з податку на додану вартість виник внаслідок несплати платником податків сум грошових зобов`язань у загальному розмірі 104 483,51 грн (штрафна санкція), нарахований на підставі податкового повідомлення-рішення від 04.09.2019 №0066115530.

2. Податковий борг по земельному податку виник внаслідок несплати платником податків сум грошових зобов`язань у загальному розмірі 1 020,00 грн (штрафна санкція), нарахований на підставі податкового повідомлення-рішення від 10.05.2023 №0099240411.

Згідно із п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України, контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.

Згідно із п.41.2 ст.41 Податкового кодексу України, органами стягнення є виключно контролюючі органи, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці у межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється.

Згідно із п.41.3 ст.41 Податкового кодексу України, повноваження і функції контролюючих органів визначаються цим Кодексом, Митним кодексом України та законами України.

Розмежування повноважень і функціональних обов`язків контролюючих органів визначається законодавством України.

Відповідно до п.п. 19 1.1.45 п. 19 1.1 ст. 19 1 Податкового кодексу України, однією із функцій контролюючих органів є звернення до суду у випадках, передбачених законодавством.

Як вбачається з повідомлення ліквідатора Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802", арбітражним керуючим Шевцовим І.В. визнаються грошові вимоги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в частині податкового боргу нарахованого на підставі податкового повідомлення-рішення від 04.09.2019 №0066115530 за затримку реєстрації податкової накладної на 15 і менше календарних днів в сумі 104 483,51 грн, і не визнаються грошові вимоги в сумі 1 020,00 грн (штрафна санкція), податковий борг нарахований на підставі податкового повідомлення-рішення від 10.05.2023 №0099240411.

Ліквідатор зазначив, що вимоги до боржника за податковим повідомленням-рішенням від 10.05.2023 року № 0099240411 (земельний податок з юридичних осіб) виникли за неподання податкової звітності по земельному податку за 2023 рік, складеним на підставі акту про результати камеральної перевірки боржника від 13.04.2023 № 13066/04-36-04-11-06/03341701, яким виявлено порушення пункту 286.2 ст. 286 ПК України.

Вказана перевірка була проведена контролюючим органом після відкриття провадження у справі про банкрутство щодо Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802", податкове повідомлення-рішення складене після визнання боржника банкрутом та початку дії мораторії.

Кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, а також адміністратор за випуском облігацій, який відповідно до Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки"діє в інтересах власників облігацій, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких до боржника або іншої особи забезпечені заставою майна боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли після відкриття провадження у справі про банкрутство (ст. 1 КУзПБ).

Визначення статусу вимог кредитора (конкурсні чи поточні) пов`язується безпосередньо з моментом виникнення цих вимог. При цьому набуття статусу кредитора у справі про банкрутство законодавець пов`язує з наявністю у особи (як фізичної, так і юридичної) грошових вимог до боржника, поданих у встановленому законом порядку, та прийняття судом відповідної ухвали про повне або часткове визнання її вимог. Відповідний висновок наведений Верховним Судом у постановах від 25.06.2020 у справі №916/1965/13, від 21.09.2020 у справі № 916/2878/14, від 19.01.2021 - №916/4181/14, від 04.11.2020 у справі № 904/9024/16, від 14.06.2023 - № 904/5743/20.

Порядок виникнення грошових зобов`язань щодо сплати податків та зборів визначений Податковим кодексом України (далі - ПК України), положеннями пунктів 1.1. та 1.3 статті 1 якого унормовано, що цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства, з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", проведення комплексних перевірок з метою виявлення фінансових рахунків та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (крім особливостей функціонування єдиного рахунку, подання звітності щодо суми нарахованого єдиного внеску), зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Верховний Суд у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у постанові від 14.06.2023 у справі № 904/5743/20 дійшов висновку про те, що з огляду на положення статей 45 - 47 Кодексу України з процедур банкрутства, податковий орган, так само як і інші конкурсні кредитори, повинен подати до господарського суду вимоги до боржника щодо його грошових зобов`язань по сплаті податків і зборів, що виникли до дня відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство разом з документами, що ці зобов`язання підтверджують, а господарський суд зобов`язаний розглянути всі вимоги та заперечення проти них на підставі поданих кредитором і боржником документів, оцінити правомірність цих вимог незалежно від наявності в адміністративному суді спору щодо неузгодженого податкового зобов`язання, з якого сформована кредиторська вимога податкового органу.

Слід також зазначити, що норми Кодексу України з процедур банкрутства не містять заборони кредитору заявляти конкурсні вимоги до боржника у ліквідаційній процедурі. Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 25.07.2023 у справі № 922/5231/21, постанові судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного суду від 14.06.2023 у справі №904/5743/20.

Податковий кодекс України дає визначення грошового зобов`язання, яке є спеціальним для цілей податкового законодавства, а саме - грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня (п. 14.1.39. ПКУ).

Пункт 14.1.156. ПК України визначає податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

У постанові від 15.12.2020 у справі № 904/1693/19 Великою Палатою Верховного Суду викладено правовий висновок про те, що аналіз приписів податкового законодавства, в тому числі положень підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14, пункту 56.18 статті 56, пункту 57.3 статті 57 та інших положень ПК України, дає змогу дійти висновку про те, що грошове зобов`язання платника податків для цілей здійснення адміністрування податків та зборів може існувати як узгоджене зобов`язання, набувши статусу податкового боргу після настання моменту його сплати, що надає податковому органу можливість здійснення заходів щодо стягнення суми такого зобов`язання, а також як неузгоджене зобов`язання, коли грошове зобов`язання існує, але заходи щодо адміністрування податків та зборів податковими органами не вживаються. Однак неузгодженість суми грошового зобов`язання не означає, що зобов`язання не існує або може не враховуватися при зверненні із заявою про визнання кредиторських вимог відповідно до приписів законодавства про банкрутство.

В податковому законодавстві податковий обов`язок включає в себе обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1. ст. 36 ПК України).

Податковий обов`язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими цей Кодекс та закони з питань митної справи пов`язує сплату ним податку (п. 37.2. ст. 37 ПК України).

Відповідно до підпунктів 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (п. 46.1. ст. 46 ПК України).

Пунктами 49.1., 49.2. статті 49 ПК України передбачено, що податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків. Платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Слід зауважити, що пунктом 54.1. ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п. 57.1 ст. 57 ПК України).

Отже можна дійти висновку, що наведені вище норми свідчать про наступні етапи податкового обов`язку платника податку за загальним правилом:

- виникнення об`єкту оподаткування,

- обчислення платником суми податкового зобов`язання,

- подання декларації,

- сплата податку у визначені податковим законодавством строки.

У постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 27.09.2022 у справі №380/7694/20 наведено висновок, що "за загальним правилом обов`язок з обчислення суми податкового зобов`язання і зазначення такої у відповідній податковій декларації покладено на платників податків (крім випадків, передбачених ПК України). Строк для сплати податкового зобов`язання становить 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації (крім випадків, встановлених цим Кодексом). Якщо під час проведення перевірки контролюючий орган встановить порушення платником податків вимог податкового законодавства, що призвело до заниження у податковому (звітному) періоді суми податкового зобов`язання з відповідного податку та/або збору, обов`язок з визначення суми такого заниження покладено на контролюючий орган. За змістом статті 58 ПК України визначення контролюючим органом такої суми відбувається за кожним видом податку та/або збору шляхом надіслання (вручення) податкового повідомлення-рішення, у якому також у випадках, визначених ПК України, визначається сума штрафних (фінансових) санкцій (штрафів). Така сума коштів, до якої входить сума податкового зобов`язання та сума штрафних (фінансових) санкцій, є грошовим зобов`язанням платника податків."

З наведеного можна дійти висновку, що за добросовісного виконання платником податків наведених вище етапів податкового обов`язку, платник податків уникає наслідків порушення податкового законодавства (зокрема, покладення на нього штрафних санкцій визначених ПК України), а податковий орган, в свою чергу, може належно виконати свій обов`язок з реєстрації, перевірки та обліку платників податків тощо.

Разом з тим, у випадку, коли платник податку в установлені строки не подає декларації або дані перевірок свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань та надіслати платнику податків податкове повідомлення-рішення про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання.

Положеннями пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу.

Зазначена стаття встановлює загальні підстави і порядок надсилання податкового повідомлення-рішення і не пов`язує із цією дією виникнення податкового зобов`язання у платника податку (п. 6.15, 6.16. постанови Великої Палати Верховного Суду від 15.12.2020 у справі № 904/1693/19).

Отже, положеннями податкового законодавства визначено обов`язок платника податків подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, за кожний встановлений Податковим кодексом України звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню та обов`язок самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПК України для подання податкової декларації. Отже, для цілей розгляду грошових вимог податкового органу до боржника у справі про банкрутство та кваліфікації їх як конкурсних чи поточних, моментом виникнення грошових вимог податкового органу в розумінні Кодексу України з процедур банкрутства слід вважати перший день несплати боржником податку, що настає за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Податковим кодексом України для подання податкової декларації за відповідним податком.

У постанові Верховного суду у складі судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 17.01.2024 у справі №904/51/20 зроблено наступний висновок:

"65. Таким чином, судова палата для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відхилення грошових вимог податкового органу з тих підстав, що грошове зобов`язання боржника щодо сплати податкових платежів за податковими повідомленнями-рішеннями настає з наступного дня, що настає за днем їх отримання, тобто в цій справі вже після визнання ТОВ "АВТО-ІЗІ" банкрутом.

66. У даному випадку, судам належало встановити момент виникнення грошових вимог податкового органу за кожним несплаченим божником та заявленим контролюючим органом податком, який (момент) пов`язується із першим днем несплати боржником податку, що настає за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Податковим кодексом України, для подання податкової декларації.".

У дійсній заяві, що розглядається, судом встановлено, що вимоги до боржника, щодо стягнення податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням від 10.05.2023 №0099240411 за неподання податкової звітності по земельному податку за 2023 рік, виникли на підставі Акту про результати камеральної перевірки боржника від 13.04.2023 № 13066/04-36-04-11-06/03341701, яким виявлено порушення пункту 286.2 ст. 286 ПК України.

Тобто, Акт про результати камеральної перевірки боржника був складений до прийняття постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури (20.04.2023).

Отже заперечення ліквідатора, щодо заявлених грошових вимог в сумі 1 020,00 грн за податковим повідомленням-рішенням від 10.05.2023 №0099240411 спростовуються вище викладеним.

За змістом положень статті 1 Кодексу України з процедур банкрутства конкурсними кредиторами є кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника

Згідно ч.1 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства конкурсні кредитори за вимогами, що виникли до дня відкриття провадження у справі про банкрутство, зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують, протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Відлік строку на заявлення грошових вимог кредиторів до боржника починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Відповідно до п.4 ст.45 Кодексу України з процедур банкрутства для кредиторів, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, усі дії, вчинені у судовому процесі, є обов`язковими так само, як вони є обов`язковими для кредиторів вимоги яких були заявлені протягом встановленого строку.

Вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, розглядаються господарським судом у порядку та черговості їх отримання у судовому засіданні, яке проводиться після попереднього засідання господарського суду (ч.6 ст.45 Кодексу України з процедур банкрутства). За результатами розгляду зазначених заяв суд постановляє ухвалу про визнання чи відхилення вимог таких кредиторів. Ухвала господарського суду є підставою для внесення відомостей про таких кредиторів до реєстру вимог кредиторів.

За змістом частини 1 статті 64 Кодексу України з процедур банкрутства кошти, одержані від продажу майна банкрута, спрямовуються на задоволення вимог кредиторів у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому:

1) у першу чергу задовольняються: вимоги щодо виплати заборгованості із заробітної плати працюючим та звільненим працівникам банкрута, грошові компенсації за всі невикористані дні щорічної відпустки та додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, інші кошти, належні працівникам у зв`язку з оплачуваною відсутністю на роботі (оплата часу простою не з вини працівника, гарантії на час виконання державних або громадських обов`язків, гарантії і компенсації при службових відрядженнях, гарантії для працівників, які направляються для підвищення кваліфікації, гарантії для донорів, гарантії для працівників, які направляються на обстеження до медичного закладу, соціальні виплати у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності за рахунок коштів підприємства тощо), а також вихідна допомога, належна працівникам у зв`язку з припиненням трудових відносин, та нараховані на ці суми страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інше соціальне страхування, у тому числі відшкодування кредиту, отриманого на ці цілі; вимоги щодо виплати заборгованості із компенсації збитків, завданих Державному бюджету України внаслідок виконання рішень Європейського суду з прав людини, постановлених проти України; вимоги кредиторів за договорами страхування; витрати, пов`язані з провадженням у справі про банкрутство в господарському суді; витрати кредиторів на проведення аудиту, якщо аудит проводився за рішенням господарського суду за рахунок їхніх коштів;

2) у другу чергу задовольняються: вимоги із зобов`язань, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів, у тому числі до Фонду соціального страхування України за громадян, які застраховані в цьому фонді, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, зобов`язань із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інше соціальне страхування, крім вимог, задоволених позачергово, з повернення невикористаних коштів Фонду соціального страхування України, а також вимоги громадян - довірителів (вкладників) довірчих товариств або інших суб`єктів підприємницької діяльності, які залучали майно (кошти) довірителів (вкладників);

3) у третю чергу задовольняються: вимоги щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів); вимоги центрального органу виконавчої влади, що здійснює управління державним резервом;

4) у четверту чергу задовольняються вимоги кредиторів, не забезпечені заставою;

5) у п`яту чергу задовольняються вимоги щодо повернення внесків членів трудового колективу до статутного капіталу підприємства;

6) у шосту чергу задовольняються інші вимоги.

Станом на подання заяви, грошові вимоги, зазначені в ній залишаються повністю неоплаченими з боку Боржника, у зв`язку з фактичною неплатоспроможністю.

З огляду на обґрунтованість вимог, викладених в заяві Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для визнання його конкурсним кредитором з грошовими вимогами до боржника в сумі 110 871,51 грн, яка підлягає погашенню у наступному порядку:

- 5 368,00 грн - (судовий збір за подання заяви) - 1 черга задоволення вимог кредиторів;

- 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) - 6 черга задоволення вимог кредиторів.

Керуючись ст.ст. 2, 73-74, 76-79, 86, 91, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 45, 64 Кодексу України з процедур банкрутства, суд

УХВАЛИВ:

Визнати грошові вимоги Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658) до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янське автотранспортне підприємство 042802" (51905, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Дальня, 64, код ЄДРПОУ 03341701) в сумі 5 368,00 грн - (судовий збір за подання заяви) - 1 черга задоволення вимог кредиторів, в сумі 105 503,51 грн - вимоги щодо сплати податків і зборів (штрафна санкція) - 6 черга задоволення вимог кредиторів.

Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття - 22.02.2024 та може бути оскаржена в порядку, передбаченому ст.ст. 254-258 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено 27.02.2024.

Суддя А.Є. Соловйова

Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117337553
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2068/22

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 09.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 05.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 27.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні