Ухвала
від 27.02.2024 по справі 1/94"б"
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

УХВАЛА

Від "27" лютого 2024 р. м. Житомир Справа № 1/94"Б"

Господарський суд Житомирської області у складі судді Костриці О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди у межах справи про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "Житомирський завод "Автозапчастина", -

за участю учасників судового процесу:

- від кредиторів: Бучинська І.В. - представник Головного управління ДПС у Житомирській області (виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань);

- від боржника: арбітражний керуючий Пилипенко М.М. (в режимі відеоконференції);

- від Житомирської міської ради: не з`явились,-

ВСТАНОВИВ:

у провадженні Господарського суду Житомирської області знаходиться справа №1/94"Б" про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "Житомирський завод "Автозапчастина" (далі - ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина", боржник, банкрут).

Постановою господарського суду від 23.05.2013, серед іншого, визнано банкрутом ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина", відкрито його ліквідаційну процедуру.

15.01.2024 на електронну пошту господарського суду від ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. надійшло клопотання від 10.01.2024 № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди (т. 35 а.с. 181-195).

Обґрунтовуючи вказане клопотання, ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Пилипенко М.М. зазначено, що на балансі боржника знаходиться захисна споруда цивільного захисту інв. № 20125 за адресою м. Житомир, вул. Домбровського, 3.

03.04.2023 за участі ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. як представника балансоутримувача захисної споруди інв. № 20125, представника управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Житомирської міської ради, представника Житомирського районного управління Головного управління ДСНС у Житомирській області складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту.

У даному акті висловлено пропозиції "балансоутримувачу захисної споруди провести капітальний ремонт сховища, вжити заходів по його укомплектуванню інженерно-технічним обладнанням та спеціальним майном згідно з вимогами наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 та його додатками".

Ліквідатором банкрута вказано, що захисна споруда не належить до державної власності та не перебуває у приватній власності третіх осіб, а знаходиться на балансі підприємства, що перебуває в стані ліквідації. За таких обставин, захисна споруда, що призначена для захисту населення міста, є об`єктом комунальної інфраструктури та повинна відповідно до положень Кодексу України з процедур банкрутства бути передана до комунальної власності.

Ухвалою господарського суду від 16.01.2024 прийнято клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди та призначено його до розгляду в наступному судовому засіданні; призначено наступне судове засідання на 27.02.2024 о 10:00 год.

07.02.2024 до господарського суду надійшов лист Управління забезпечення реалізації повноважень у Житомирській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях від 05.02.2024 № 13-04-168 (т. 35 а.с. 218).

19.02.2024 в системі "Електронний суд" до господарського суду надійшов лист Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях від 19.02.2024 № 13-04-212 (т. 35 а.с. 233-237) у якому підтримано клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди, зазначено про доцільність передачі до комунальної власності захисної споруди цивільного захисту, що розташована за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 3 з огляду на постійні загрози ракетних ударів, необхідність невідкладно забезпечити можливість використання такої споруди за цільовим призначенням в якості укриття для населення.

20.02.2024 на електронну пошту господарського суду надійшли пояснення Житомирської міської ради від 20.02.2024 у яких заперечено щодо задоволення клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди з наступних підстав.

Відповідно до положень Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. Об`єкти цивільного захисту не є об`єктами комунальної інфраструктури.

За інформацією управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Житомирської міської ради сховище № 20125 по вул. Домбровського, 3 в місті Житомирі належить на праві власності ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина".

Відповідно до частин 1, 7, 8 статті 62 Кодексу України з процедур банкрутства усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання, включаються до складу ліквідаційної маси. Майно, щодо якого боржник є користувачем, балансоутримувачем або зберігачем, повертається його власнику відповідно до закону або договору. Державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута, не включається до складу ліквідаційної маси. Суб`єкт управління таким майном з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у встановлений частиною другою статті 59 цього Кодексу строк приймає рішення про подальше використання цього майна.

Згідно зі статтею 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту належить, зокрема:

15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту;

16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні);

22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 визначено механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.

Згідно з цією постановою у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача захисних споруд державної та комунальної форми власності, а також виявлення безхазяйних захисних споруд органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також - центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності, приймають рішення про їх подальше використання.

В даному випадку, захисна споруда не належить до об`єктів, вказаних вище у постанові.

Рішення про подальше використання захисної споруди не є поняттям тотожним рішенню про прийняття захисної споруди до комунальної власності територіальної громади.

Відповідно до вказаної постанови утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється балансоутримувачами.

У разі приватизації (корпоратизації) державного (комунального) підприємства, на балансі якого перебувають захисні споруди, уповноважений орган управління захисної споруди проводить заходи, спрямовані на визначення їх балансоутримувачів та укладення з ними договорів про утримання (зберігання) захисних споруд.

Жодний нормативно-правовий акт України не зобов`язує орган місцевого самоврядування приймати рішення про прийняття споруд цивільного захисту в комунальну власність територіальної громади. Надання згоди на прийняття в комунальну власність об`єктів нерухомого майна є правом, а не обов`язком органу місцевого самоврядування.

Вказані пояснення від імені Житомирської міської ради підписані представником Григорчук Н.І. Разом з тим, до вказаних пояснень не долучено жодних документів, що підтверджують право на підписання від імені Житомирської міської ради представником Григорчук Н.І. даних пояснень та звернення з відповідним процесуальним документом до суду.

27.02.2024 на електронну пошту господарського суду надійшов супровідний лист ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 26.02.2024 з доданими документами.

У судовому засіданні 27.02.2024 ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Плипенко М.М. підтримано клопотання від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди у повному обсязі.

Представником Головного управління ДПС у Житомирській області у судовому засіданні зазначено про необхідність задоволення клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди.

Розглянувши клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується клопотання, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для його розгляду, господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.

ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" як юридичну особу зареєстровано виконавчим комітетом Житомирської міської ради 31.07.1997 №3304 за юридичною адресою: 10003, Житомирська область, м. Житомир, вул. Домбровського, 3, ідентифікаційний код 00232302, що підтверджується довідкою з ЄДРПОУ (т. 1 а.с. 22).

Згідно з новою редакцією статуту ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина", затвердженого загальними зборами акціонерів ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" (протокол зборів №3 від 23.02.2001), зареєстрованого виконкомом Житомирської міської ради за реєстраційним №73-ЖЗЮ від 12.03.2001, товариство є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства "Житомирський завод "Автозапчастина", що було перетворене у ВАТ згідно Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку перетворення в процесі приватизації державних підприємств у ВАТ" та Наказу Фонду державного майна України від 30.12.1994 №75-АТ.

Відповідно до пункту 3.1. нової редакції статуту ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина", засновником товариства є держава Україна в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області. Акціонерами товариства є юридичні та фізичні особи, які набули прав власності на акції в порядку, передбаченому законодавством України.

Згідно з пунктом 4.3. нової редакції статуту ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" 100% акцій товариства належать акціонерам товариства. Засновнику товариства акції не належать.

Відповідно до пунктів 2, 3 наказу начальника Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Житомирській області "Про завершення приватизації ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" від 15.07.1999 №281-ЗП, процес приватизації ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" було завершено та передано ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" акції в кількості 10873876 штук на суму 652432,56 грн. (т. 9 а.с. 212).

Згідно з актом оцінки від 12.08.1994 з вартості цілісного майнового комплексу підприємства вилучено державний житловий фонд на суму 8186 тис. крб. Об`єкти цивільної оборони з вартості цілісного майнового комплексу ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" не вилучались. Вказані обставини підтверджено листом Управління забезпечення реалізації повноважень у Житомирській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях від 31.07.2020 № 18-13-1092 (т. 35 а.с. 194).

За викладених обставин, на балансі ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" знаходиться захисна споруда № 20125, яка розміщена за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 3. Докази наявності у боржника права власності на дану захисну споруду всупереч доводів Житомирської міської ради у матеріалах справи відсутні.

За вказаною адресою на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 01.06.1995 № 290 боржник мав у користуванні земельну ділянку. Листом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 31.01.2015 № 3-603-0.2-399/2-15 повідомлено, що рішенням 28 сесії IV скликання Житомирської міської ради № 584 від 09.12.2005 "Про вилучення і надання права користування земельними ділянками, надання дозволу на складання проектів відведення юридичним та фізичним особам міста" вирішено державний акт на право постійного користування землею від 01.06.1995 № 290 вважати недійсним. Листом виконавчого комітету Житомирської міської ради від 01.12.2020 № 25/Ч-10492 повідомлено, що за адресою м. Житомир, вул. Домбровського, 3 надано право забудови території Товариству з обмеженою відповідальністю "ЗНУ" та Товариству з обмеженою відповідальністю "Маркет-трейд".

Отже, захисна споруда, що перебуває на балансі боржника, знаходиться на земельній ділянці, власником якої є Житомирська міська рада.

03.04.2023 за участі ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. як представника балансоутримувача захисної споруди інв. № 20125, представника управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Житомирської міської ради, представника Житомирського районного управління Головного управління ДСНС у Житомирській області складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 20125 (т. 35 а.с. 184 на звороті - а.с. 187).

Відповідно до даного акту за результатами проведення оцінки складено загальний висновок про стан готовності захисної споруди - станом на 03.04.2023 сховище № 20125 не готове до використання за призначенням та спеціальний висновок - захисна споруда підлягає капітальному ремонту, балансоутримувачу розглянути можливість та економічну доцільність відновлення сховища або його виключення за погодженням з ДСНС України з фонду захисних споруд з проведенням реконструкції під споруду подвійного призначення з захисними властивостями протирадіаційного укриття.

У даному акті також висловлено рекомендацію балансоутримувачу захисної споруди провести капітальний ремонт сховища, вжити заходів по його укомплектуванню інженерно-технічним обладнанням та спеціальним майном (згідно з вимогами наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 та його додатками).

Ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Пилипенко М.М. направлено Житомирській міській раді та Головному управлінню Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Житомирській області звернення від 12.05.2023 № 02-24/17 щодо вчинення дій по захисній споруді (т. 35 а.с. 189).

Листом Житомирської міської ради від 12.05.2023 № 02-24/17 рекомендовано ліквідатору банкрута звернутись до управління забезпечення реалізації повноважень у Житомирській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях про безкоштовне повернення сховища у державну власність (т. 35 а.с. 190).

Ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Пилипенко М.М. повторно направлено Житомирській міській раді та Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області та вперше Житомирській обласній військовій адміністрації звернення від 15.09.2023 № 02-24/33 щодо вчинення дій по захисній споруді (т. 35 а.с. 191).

Листом Департаменту з питань цивільного захисту населення та оборонної роботи Житомирської обласної військової адміністрації від 27.10.2023 № 2553/2-12 повідомлено, що прийняття об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту у комунальну власність у непридатному стані є недоцільним через потребу значних фінансових витрат для приведення їх у належний стан з метою використання за призначенням; у разі проведення технічної інвентаризації та приведення захисної споруди у належний стан органи місцевого самоврядування можуть розглянути питання щодо прийняття їх у комунальну власність (т. 35 а.с. 192).

Листом виконавчого комітету Житомирської міської ради від 25.09.2023 № 22/3661 повідомлено, що прийняття сховища у непридатному стані в комунальну власність не є доцільним через потребу значних фінансових витрат для приведення його у належний стан для використання за призначенням (т. 35 а.с. 192 на звороті - а.с. 193).

Листом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області від 01.10.2023 № 51 04-491051 16 повідомлено, що вирішення порушеного у зверненні питання не відноситься до його компетенції (т. 35 а.с. 193 на звороті).

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту населення, зокрема, визначені Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 "Про деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту".

Пунктом 3 частини першої статті 36 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі оборонної роботи, належать делеговані повноваження, зокрема: організація та участь у здійсненні заходів, пов`язаних з мобілізаційною підготовкою, підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, на відповідній території.

Згідно з підпунктом 2 пункту „б" частини першої статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вжиття у разі надзвичайних ситуацій необхідних заходів відповідно до закону щодо забезпечення державного і громадського порядку, життєдіяльності підприємств, установ та організацій, врятування життя людей, захисту їх здоров`я, збереження матеріальних цінностей віднесено до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Частиною четвертою статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень сільського, селищного, міського голови належить, зокрема, забезпечення здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади.

Згідно з пунктом 16 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, серед іншого, реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.

Відповідно до пунктів 26-29 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить, серед іншого, прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту.

Отже, законодавець визначив систему органів (як державної виконавчої влади, так і місцевого самоврядування), що здійснюють реалізацію державної політики у сфері цивільного захисту, з розмежуванням їх повноважень в залежності від статусу відповідного органу в структурі органів влади в Україні та виходячи із форми власності (державної, комунальної чи приватної) на захисну споруду, а також визначив органи місцевого самоврядування як такі, що відповідальні за прийняттю рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту населення як державної, так комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача такої споруди.

Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до статті 4 Кодексу цивільного захисту України цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належать, зокрема, сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.

Відповідно до частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

З моменту виключення захисної споруди із фонду споруд цивільного захисту вона втрачає статус захисної споруди цивільного захисту. Володіння, користування та розпорядження спорудами, які втратили статус захисних споруд цивільного захисту, здійснюється відповідно до закону. Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню). (частини 11, 12 статті 32 Кодексу цивільного захисту України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі - Порядок), який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду, ведення обліку сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, що є об`єктами відповідного фонду, а також статус таких об`єктів для забезпечення захисту населення.

Пунктами 9-12 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС, а здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Згідно з пунктом 14 Порядку, у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача захисних споруд державної та комунальної форми власності, а також виявлення безхазяйних захисних споруд органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності, приймають рішення про їх подальше використання.

Отже, питання подальшого використання захисної споруди, яка перебуває на балансі підприємства, що ліквідується в процедурі банкрутства, вирішують органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 19.09.2019 у справі № 904/9685/13.

Відповідно до частин 1, 4, 7 статті 62 Кодексу України з процедур банкрутства усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання, включаються до складу ліквідаційної маси. За наявності у складі майна банкрута майна, виключеного з обігу, ліквідатор зобов`язаний передати його відповідним особам в установленому порядку. Майно, щодо якого боржник є користувачем, балансоутримувачем або зберігачем, повертається його власнику відповідно до закону або договору.

Згідно з частиною сьомою статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства у разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, ліквідатор передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.

Системний аналіз положень Кодексу України з процедур банкрутства дає підстави для висновку, що з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника, і спеціальні норми цього кодексу мають пріоритет у застосуванні при розгляді справ про банкрутство щодо інших законодавчих актів України.

Нормами Кодексу України з процедур банкрутства передбачено обов`язкове передання об`єктів комунальної інфраструктури, виявлених під час ліквідаційної процедури, до комунальної власності територіальних громад міста. Таке передання є безумовним, тобто відбувається без жодних додаткових умов щодо приведення їх до стану придатності до експлуатації.

Обов`язку ліквідатора передати зазначені об`єкти до комунальної власності територіальної громади кореспондує обов`язок органу місцевого самоврядування прийняти такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом. Ці обов`язки є чітко встановленими, а не дискреційними.

Тлумачення змісту цих норм дає підстави для висновку, що відмова органу місцевого самоврядування від виконання імперативного припису спеціальних законодавчих актів (законів) щодо передачі/прийняття об`єктів житлового фонду банкрута до комунальної власності територіальних громад не може бути обґрунтована недоцільністю таких дій тощо.

Враховуючи повноваження органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту, призначення захисної споруди цивільної споруди, господарський суд вважає, що захисна споруда цивільного захисту інв. № 20125, що розташована за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 3 на землі комунальної власності, та обліковується виключно на балансі боржника є об`єктом комунальної інфраструктури, а тому повинна бути передана до комунальної власності.

Правова позиція щодо віднесення захисних споруд цивільного захисту до об`єктів комунальної інфраструктури також викладена у постанові Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2022 у справі № Б15/40/29/262/62/00.

Законодавцем прямо передбачено можливість передачі спірного майна у комунальну власність, а на міську раду покладено прямий обов`язок щодо прийняття рішення про подальше використання захисної споруди цивільного захисту, зокрема, використання її як об`єкту цивільного захисту, чи виключення в установленому законом порядку цієї споруди з переліку об`єктів цивільного захисту, та використання як нежитлового приміщення, що розташоване на земельній ділянці, власником якої є Житомирська міська рада.

За викладених обставин, враховуючи пріоритетність положень частини 7 статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства, визначену законодавцем можливість передачі органу місцевого самоврядування захисної споруди цивільного захисту як об`єкта комунальної власності, неможливість приведення банкрутом захисної споруди у належний стан у зв`язку з відсутністю коштів та активів, розташування захисної споруди на земельній ділянці власником якої є Житомирська міська рада, суспільну значимість недопущення отримання захисною спорудою цивільного захисту статусу безхазяйного майна у зв`язку з ліквідацією банкрута у період воєнного стану, клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди задовольнити; зобов`язати Житомирську міську раду прийняти до комунальної власності без додаткових умов об`єкт цивільного захисту, який обліковується за ВАТ "Житомирський завод "Автозапчастина" а саме: захисну споруду цивільного захисту інв. № 20125, що розташована за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 3.

Керуючись статтями 12, 61, 62 Кодексу України з процедур банкрутства, статтями 234, 235 Господарського процесуального кодексу України,-

УХВАЛИВ:

1. Клопотання ліквідатора банкрута арбітражного керуючого Пилипенко М.М. від 10.01.2024 за № 02-24/4 про зобов`язання вчинити дії щодо захисної споруди задовольнити.

2. Зобов`язати Житомирську міську раду (10014, м. Житомир, майдан ім. Корольова, 4/2; ідентифікаційний код 13576954) прийняти до комунальної власності без додаткових умов об`єкт цивільного захисту, який обліковується за Відкритим акціонерним товариством "Житомирський завод "Автозапчастина" (10003, м. Житомир, вул. Домбровського, 3; ідентифікаційний код 00232302), а саме: захисну споруду цивільного захисту інв. № 20125, що розташована за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 3.

Ухвала господарського суду набирає законної сили 27.02.2024.

Ухвала господарського суду може бути оскаржена до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, встановлені Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом України з процедур банкрутства.

Повний текст ухвали складено та підписано 29.02.2024.

Суддя Костриця О.О.

Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117338943
СудочинствоГосподарське
Сутьбанкрутство Відкритого акціонерного товариства "Житомирський завод "Автозапчастина", -
🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні