Рішення
від 27.02.2024 по справі 917/1177/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.02.2024 Справа № 917/1177/23

Суддя Погрібна С.В., розглянувши матеріали справи

за позовною заявою Акціонерного товариства "Полтаваобленерго", вул. Старий Поділ, 5, м. Полтава, Полтавська область, 36022 в особі Кременчуцької об`єднаної філії Акціонерного товариства "Полтаваобленерго", пр-т Свободи, 8, м. Кременчук, Полтавська область, 39000

до Відділу освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради, вул. Центральна, 285, м. Глобине, Глобинський район, Полтавська область, 39000

про стягнення коштів,

без виклику сторін,

УСТАНОВИВ:

До Господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Кременчуцької об`єднаної філії Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" до Відділу освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради про стягнення 218 441,41 грн заборгованості за Договором № 21501115 від 20.11.2019, з яких 217 535,25 грн - вартість недооблікованої електричної енергії, 906,16 грн - вартість за проведення експертного дослідження.

Ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який долучений до матеріалів справи (вх. № 9055).

Позивачем подано відповідь на відзив (вх. № 9392), відповідачем заперечення на відповідь (вх. № 9827), які долучені до матеріалів справи.

Від позивача надійшла заява про виправлення технічної помилки в прохальній частині позовної заяви (вх №10722).

Під час розгляду справи по суті судом були досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Рішення виноситься суддею з урахуванням строку перебування у тривалих відпустках.

Відповідно до частини 2 статті 233 ГПК України це рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши всі наявні у справі докази, суд встановив наступне.

АТ "Полтаваобленерго" в особі Кременчуцької об`єднаної філії здійснює свою діяльність з розподілу електричної енергії відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 року та "Правил роздрібного ринку електричної енергії" (далі - ПРРЕЕ), затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року №312 (набрали чинності - 11.06.2018 року) з наступними змінами.

Як свідчать матеріали справи, Відділ освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради приєдналося до умов Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії за особовим рахунком № 20400829 (а.с. 6), шляхом підписання Заяви - приєднання до умов Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії від 20.11.2019 (а.с. 7) та шляхом укладання між сторонами Договору про надання послуг з розподілу електричної енергії №21501115 від 20.11.2019 року (а.с.6).

Згідно укладеного Договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" є Оператором системи, а Відділ освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради є Споживачем.

Відповідно до п. 1.1. Договору, Договір Споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу електричної енергії споживачам (надалі - Споживач) як послуги Оператора системи. Договір Споживача укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання Споживача до умов цього Договору згідно з заявою-приєднання, що є додатком 1 до цього Договору.

В пункті 1.2 Договору вказано, що умови даного Договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 року № 312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Згідно п. 2.1. Договору, Оператор системи надає Споживачу послуги з розподілу електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу електричної енергії за об`єктом Споживача, який є додатком 2 до цього Договору, та в особовому рахунку Споживача, облікових базах даних Оператора системи.

Облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається Оператором системи та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311 (далі - Кодекс комерційного обліку) та з урахуванням вимог цього Договору. За розрахункову одиницю розподіленого та спожитого обсягу електричної енергії береться одна кіловат година (кВт/год) (п. 3.1 Договору).

Відповідно до пп. 1, 2, 3, 5 п. 6.2. Договору, Споживач зобов`язується: виконувати умови цього Договору; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; невідкладно повідомляти Оператора системи про недоліки в роботі вузла вимірювання; забезпечувати доступ представникам Оператора системи, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки.

Згідно пп. 2, 5, 6, 7 п. 7.1. Договору, Оператор системи має право: на безперешкодний доступ (за пред`явленням службового посвідчення) до електричних установок Споживача для проведення технічної перевірки та контрольного огляду вузла вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого ПРРЕЕ порядку та умов Договору; вимагати від Споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями, допущеними Споживачем під час користування електричною енергією; контролювати додержання Споживачем вимог ПРРЕЕ; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) Споживача умовам Договору та порушення вимог законодавства України в електроенергетиці.

Уповноваженими представниками АТ "Полтаваобленерго", а саме інженером групи технічного аудиту Глобинської дільниці Кременчуцької об`єднаної філії АТ "Полтаваобленерго" Сауляк Р.А. та контролером групи технічного аудиту Ситник Л.В. на об`єкті Відповідача Відділу освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради - Глобинського ДНЗ №1 "Дзвіночок" за адресою: Полтавська область, Глобинський район, м. Глобине, вул. Виноградна, буд. 17 було виявлено порушення п.п. 2.3.4, п. 5.5.5.8, п. 8.2.4. ПРРЕЕ.

Факт виявлення порушення було зафіксовано у присутності заступника директора Писаренко С.О.

При контрольному огляді розрахункових засобів обліку електроенергії вказаного об`єкта було встановлено, що Споживачем порушено облік електричної енергії, а саме:

Порушення п.2.3.4., пп.8 п.5.5.5.8, п.8.2.4. ПРРЕЕ - порушена цілісність пломбувального матеріалу (пломбувального дроту) на дверях шафи обліку.

Відповідно до Акта технічної перевірки засобів обліку електричної енергії до 1 000 В та Акта про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В від 09.03.2021 та Відділ освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради прийняло на відповідальне збереження від АТ "Полтаваобленерго" всі пломби зазначені в ньому, про що мається підпис представника Споживача (а.с. 15-17).

Пункт 2.3.4. ПРРЕЕ передбачає, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

Підпункт 8 п. 5.5.5. ПРРЕЕ передбачає, що споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Отже, як вказує позивач, відповідачем в межах його обов`язків, порушено п. 2.3.4., п. п.5.5.5.8 та п. 8.2.4 ПРРЕЕ.

27.10.2022 інженером групи технічного аудиту Глобинської дільниці Кременчуцької об`єднаної філії АТ "Полтаваобленерго" Сауляк Р.А. та контролером групи технічного аудиту Ситник Л.В. у присутності заступника директора Писаренко С.О. було складено Акт про порушення № 00008104 (а.с. 11).

Відповідно до вимог п. 8.2.5. ПРРРЕЕ в Акті про порушення № 00008104 від 27.10.2022 зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача.

Пломбу С63386158 вилучено, як речовий доказ, запаковано та опломбовано пломбою оператора системи С74980729. Даний факт підтверджується актом тимчасового збереження речового доказу від 27.10.2022, який підписаний зокрема представником відповідача Писаренко С.О. (а.с. 12).

В Акті про порушення № 00008104 від 27.10.2022 вказано, що комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 10.11.2022 о 09:00 за адресою: м. Полтава, вул. Старий Поділ, 5.

Акт про порушення № 00008104 від 27.10.2022 складено в двох примірниках, один з яких передано заступнику директора Глобинського ДНЗ №1 "Дзвіночок" Писаренко С.О.

10.11.2022 проведено попереднє засідання комісії АТ "Полтаваобленерго" з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, на якому розглянуто Акт про порушення № 00008104 від 27.10.2022 та прийнято направити пломбу ППКО № С74980729 на експертизу для обстеження.

Дане рішення оформлено Протоколом №00008104 засідання комісії від 10.11.2022 по розгляду Акта про порушення споживачем ПРРЕЕ (а.с. 20).

У відповідності до п.8.4.4 ПРРЕЕ засіб вимірювальної техніки належним чином було направлено позивачем до експертної установи, що має ліцензію на проведення відповідних експертиз.

Листом № 04-34/5532 від 17.11.2022 позивачем направлено на адресу відповідача протокол від 10.11.2022 (а.с. 21).

За висновком від 10.02.2023 судового експерта Полтавського науково-дослідного Експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України Мороз Анни Сергіївни встановлено, що на момент проведення дослідження цілісності пломбувальних елементів пломби АТ "ПОЕ", номерне позначення якої "С63386158" - порушена. На захисному покритті пломбувального елемента є пошкодження у вигляді механічноговпливу - розривання, на торцевих частинах дротів та захисного покриття є сліди розділення утворених внаслідок механічного впливу, які могли бути утворені в результаті перекусу за допомогою ріжучого інструменту, який має дві ріжучі кромки спрямовані на зустріч одна одній, в одному з відрізків пломбуввального елементу, розташованому в лівому вхідному отворі, дроти відсутні.

Після отримання результатів експертного дослідження 09.03.2023 року було проведено повторне засідання комісії по розгляду акту, про що зазначено в Протоколі № 00008104 від 09.03.2023 року

Представник Відділу освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради на засідання комісії не з`явився, хоча був належним чином повідомлений, про що в матеріалах справи міститься поштове підтвердження.

В результаті розгляду комісія прийняла рішення донарахувати вартість добового обсягу споживання електричної енергії за період з 27.04.2022 по 26.10.2022 та нарахувати компенсацію вартості не облікованої електричної енергії на суму 85 881, 82 грн. Детальний розрахунок міститься у Протоколі, який доданий до позовної заяви (а.с. 25-26).

Листом № 04-34/8684 від 23.03.2023 позивачем направлено на адресу відповідача протокол та рахунок на оплату (а.с. 29).

31.03.2023 протокол та рахунок на оплату отримано відповідачем, про що свідчить підпис представника на поштовому повідомленні (а.с. 24).

Відповідно до п. 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов Договору.

Пунктом 8.2.7. ПРРЕЕ визначено, що кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються Споживачем на поточний рахунок оператора системи.

Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

Рахунок відповідачем не сплачено, що і стало для Позивача приводом для звернення до суду з даним позовом.

Відповідач проти позовних вимог заперечує, з огляду на наступне:

- у графі «Самовільне підключення» акту № 0008104 від 27.10.2022 зроблений запис «відсутнє»;

- у акті про порушення № 0008104 від 27.10.2022 не зафіксовано фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки з боку споживача;

- оператором системи порушено строки направлення пломбувального матеріалу на експертизу, а саме: направлення на експертизу відбулося після спливу 30 календарних днів, що встановлений для проведення експертизи відповідно до абзацу 2 пункту 8.4.4 глави 8.2 розділу VIIІ ПРРЕЕ;

- лист АТ «Полтаваобленерго» від 27.02.2023 про запрошення споживача до участі у засіданні комісії з розгляду актів про порушення, яке було заплановане на 09.03.2023 вручено споживачеві з порушенням норм Правил роздрібного ринку електричної енергії. Внаслідок чого представник позивача не мав можливості прибути на засідання комісії.

Позивач у своїй відповіді на відзив вказує, що посилання Відповідача на норми чинного законодавства, а саме ПРРЕЕ із змінами, внесеними згідно Постанови НКРЕКП № 203 від 31.01.2023, а саме абзац 2 пункту 8.4.4., є такими, що протирічать чинному законодавству. Отже, дані правовідносини між сторонами виникли ще 27.10.2022, коли дані зміни ще не відбулися. До цих правовідносин, які виникли 27.10.2022 необхідно застосувати Правила роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018, які діяли станом на 27.10.2022, тобто на час перевірки, без змін, внесеними згідно Постанови НКРЕКП № 203 від 31.01.2023.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії, із змінами від 05.10.2022, що діяли на день перевірки та складання акту, чітко пунктом 8.4.4 зазначено, що Факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою. До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.

Акт № 00008104 від 27.10.2022 про порушення ПРРЕЕ складено дотримуючись усіх вимог ПРРЕЕ, чинного законодавства України в електроенергетиці та умов Договору та здійснено відповідні нарахування, в підтвердження чого Позивачем надано суду усі необхідні докази, а відзив на позовну заяву є необґрунтованим, викладене в ньому не відповідає дійсності, повною мірою суперечить вимогам законодавства України.

При прийнятті рішення судом враховано наступне.

Згідно частин 1, 2 статті 633 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Правове регулювання правовідносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії регулюються, зокрема Законом України "Про ринок електричної енергії" (далі - ЗУ "Про ринок електричної енергії").

Статтею 77 ЗУ "Про ринок електричної енергії" встановлено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є зокрема: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду (контролю); пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра тощо; відмова у доступі уповноважених працівників постачальників послуг комерційного обліку до приміщень, де розташовані лічильники електричної енергії, якщо обов`язок надання такого доступу встановлений законодавством.

14.03.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою № 312 затвердила Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ).

Відповідно до п. 2.3.1, п. 2.3.3 ПРРЕЕ, на роздрібному ринку виробництво, передача, розподіл, постачання та споживання електричної енергії без розрахункових засобів комерційного обліку не допускається.

Електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію.

Пунктом 5.1.1. ПРРЕЕ передбачено, що оператор системи має право, зокрема, контролювати додержання споживачами та субспоживачами вимог цих Правил відповідно до умов укладених договорів; складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики.

Порядок улаштування засобів обліку та інших засобів комерційного обліку електричної енергії визначений Розділом V Кодексу комерційного обліку електричної енергії, зокрема відповідно до пунктів:

- електроустановки споживачів та інших учасників ринку мають бути забезпечені повіреними, введеними в експлуатацію та прийнятими до розрахунків (введеними в облік) вузлами обліку, а також (за потреби) ЗВТ для контролю якості електричної енергії (п. 5.2.1).

- введений в експлуатацію вузол обліку має бути опломбованим та прийнятим до розрахунків за електричну енергію (введеним в облік) (п. 5.2.20).

- вузол обліку вважається введеним в облік з дати підписання сторонами акта пломбування (п. 5.2.21).

- послуга з введення в облік вузла обліку передбачає проведення технічної перевірки ЗВТ та інших складових вузла обліку, схеми їх підключення, а також пломбування ЗВТ, пристроїв та місць, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл комерційного обліку (п. 5.2.23).

- факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксований в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх пломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої ним особи та підписується ними. Один примірник акта технічної перевірки передається замовнику (п. 5.2.26).

- факт установлення пломб, а також індикаторів та їх стан мають бути зафіксовані в акті пломбування, що складається відповідно до вимог цього Кодексу в необхідній кількості примірників представниками оператора мережі у присутності замовника та власника електроустановки, об`єкта або окремого елемента об`єкта, території, приміщення, де встановлюється вузол обліку, або уповноважених ними осіб та підписується ними. По одному примірнику акта пломбування передається замовнику та власнику об`єкта, де встановлений вузол обліку (п. 5.2.27).

Згідно підпункту 8 пункту 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

У акті про пломбування засобів обліку електричної енергії до 1000 В від 09.03.2021, представник Споживача зазначив "Акт підтверджую, пломби, пломбувальний матеріал, засоби та ланцюги обліку прийняті на збереження". Акт скріплений підписом представника Споживача (а.с. 15-17).

П. 8.2.4. ПРРЕЕ містить перелік порушень, у разі виявлення яких розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 ПРРЕЕ, а саме: у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

За змістом п. 8.2.5 Правил у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу не облікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається Споживачеві.

Акт про порушення підписується представником оператора системи та Споживачем або представником Споживача.

У разі відмови Споживача або представника Споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.

Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.

За фактом виявленого порушення складено акт про порушення № 00008104 від 27.10.2022 в двох примірниках, один з яких на місці складення отримав представник відповідача.

Згідно з п. 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих Споживачем збитків.

Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

Судом враховано, що в Акті про порушення № 00008104 від 27.10.2022 зазначено дату проведення засідання з розгляду акту, а саме 10.11.2022.

Представником відповідача - заступником директора Писаренко С.О. акт підписано, примірник акту отримано.

09.03.2023 після отримання результатів експертного дослідження проведено повторне засідання за відсутністю представника відповідача на якому розглянуто Акт про порушення №00008104 від 27.10.2022 та досліджено експертний висновок від 10.02.2023 та встановлено факт порушення ПРРЕЕ, а також прийнято рішення про нарахування обсягу та вартості не облікованої електричної енергії внаслідок порушення ПРРЕЕ на суму 85 881,82 грн.

Дане рішення оформлено Протоколом № 00008104 від 09.03.2023 по розгляду Акту про порушення Споживачем ПРРЕЕ (а.с. 25-26).

За порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку. До суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором (стаття 235 Господарського кодексу України).

Частиною 1 статті 236 Господарського кодексу України встановлено види господарсько-оперативних санкцій, серед яких, зокрема, передбачено встановлення в односторонньому порядку на майбутнє додаткових гарантій належного виконання зобов`язань стороною, яка порушила зобов`язання: зміна порядку оплати продукції (робіт, послуг), переведення платника на попередню оплату продукції (робіт, послуг) або на оплату після перевірки їх якості тощо.

Зі змісту вказаних положень чинного законодавства, умов укладеного між сторонами договору вбачається, що рішення комісії АТ Полтаваобленерго" про нарахування споживачу вартості необлікованої електричної енергії є саме оперативно-господарськими санкціями.

Підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред`явлення претензії порушнику зобов`язання (часина 1 статті 237 Господарського кодексу України).

У разі незгоди із застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду із заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням (частина 2 статті 237 Господарського кодексу України).

Рішення АТ "Полтаваобленерго" по розгляду Акту про порушення № 00008104 від 27.10.2022, оформлене протоколом засідання комісії № 00008104 від 09.03.2023, не визнане судом недійсним, є чинним та обов`язковим для виконання.

07.03.2023 представник Споживача протокол та рахунок на оплату отримав, про що свідчить підпис представника на поштовому повідомленні (а.с. 30).

Розрахунок обсягу та вартості не облікованої електричної енергії наведений в Протоколі №00008104 засідання комісії АТ "Полтаваобленерго" від 09.03.2023 по розгляду Акта про порушення споживачем ПРРЕЕ.

Обсяг необлікованої електричної енергії внаслідок порушення ПРРЕЕ становить 16 576 кВт/год на загальну суму 85 881,82 грн (з ПДВ).

Відповідно до п. 8.2.7 ПРРЕЕ, споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).

В матеріалах справи відсутні докази оплати споживачем виставленого АТ "Полтаваобленерго" рахунку на компенсацію вартості необлікованої електричної енергії.

Перевіривши порядок та спосіб здійсненого АТ "Полтаваобленерго" розрахунку суми недоврахованої електроенергії, суд дійшов висновку про його обґрунтованість.

Заперечення відповідача викладені у відзиві не спростовують факт порушення відповідачем ПРРЕЕ. Факт пошкодження цілісності пломбувального елементу "С63386158" підтверджено висновком від 10.02.2023 судового експерта Полтавського науково-дослідного Експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України.

Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Відповідачем належними доказами обставини, на які посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог, не спростовано.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись статтями 129, 232-233, 237-238, 240, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Відділу освіти виконавчого комітету Глобинської міської ради (вул. Центральна, 285, м. Глобине, Полтавська область, 39000, код ЄРДПОУ 40448087) на користь Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" (вул. Старий Поділ, 5, м. Полтава, Полтавська область, 36022, код ЄРДПОУ 00131819) в особі Кременчуцької об`єднаної філії АТ "Полтаваобленерго" (пр-т Свободи, 8, м. Кременчук, Полтавська область, 39601, код ЄРДПОУ 44284663) 85 881,82 грн основного боргу та 2 684,00 грн судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку і строки, встановлені ст.ст.256,257 ГПК України.

Рішення підписано 29.02.2024.

СуддяПогрібна С.В.

Дата ухвалення рішення27.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117339861
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1177/23

Судовий наказ від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Рішення від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Погрібна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні