Справа № 761/21665/22
Провадження № 2/761/4987/2023
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2023 року Шевченківський районний суд м. Києва в складі:
головуючого - судді: Аббасової Н.В.,
при секретарі судового засідання Сухині А.С.,
за участі:
представника позивача: ОСОБА_2,
представників відповідача 2: Малощак А.С.,
Сьомаки Н.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Шевченківського районного суду м. Києва в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Національного фармацевтичного університету, Державного некомерційного підприємства "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в:
У жовтні 2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернулась до Шевченківського районного суду міста Києва з позовом до Національного фармацевтичного університету (далі - відповідач-1, НФаУ), Державної організації "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України (далі - відповідач-2) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 01.09.2017 ОСОБА_1 була зарахована на перший курс заочної форми навчання Національного фармацевтичного університету за спеціальністю "226 Фармація, промислова фармація", освітньою програмою "Фармація", освітнім ступенем магістр, за рахунок коштів юридичних, фізичних осіб. За декілька днів до здачі ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація" позивачка захворіла, у зв`язку з чим 28.09.2020 звернулася до дільничної лікарні за медичною допомогою. 29.09.2020 ОСОБА_1 отримала направлення на лабораторне тестування від особи, яка відповідає визначенню випадку Covid 19. Результати лабораторних досліджень отримала 01.10.2020, де вказано на "позитивний результат". З цього моменту позивачка розпочала лікування та за результатами повторної здачі матеріалів через 14 днів отримала негативний результат. Всі документи на підтвердження хвороби позивач своєчасно направила до Національного фармацевтичного унівеститету. Будь - яких зауважень щодо форми чи змісту документів у працівників університету не було.
30.04.2021 в телефонному режимі позивачка отримала відповідь з навчального закладу про те, що недопущена до повторного складання ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1", які були заплановані на 12.05.2021 в зв`язку із невідповідністю медичних документів про лікування на Covid 19 у вересні 2020 на підставі висновку Державної організації "Центр тестування професійної компетенції фахівців з вищої освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України". Наприкінці травня 2021 року позивача в телефонному режимі повідомили про відрахування зі складу студентів Національного фармацевтичного університету.
02.09.2022 у відповідь на адвокатський запит позивачка отримала наказ Національного фармацевтичного університету від 14.05.2021 р. № 102-ст "Про відрахування зі складу студентів", відповідно до якого ОСОБА_1 було відраховано з числа студентів НФаУ з 14.05.2021 за невиконання навчального плану, як таку, що не склала ліцензійний інтегрований іспит "КРОК 1. Фармація".
Позивачка не погоджується з наказом про відрахування її з числа студенів, оскільки надані документи були прийняті без зауважень відповідачем-1, однак не прийняті по формі відповідачем-2, про що дізналася лише в травні 2021, тому звернулась до суду з даним позовом.
Позивачка просила суд: визнати незаконним та скасувати Наказ Національного фармацевтичного університету від 14.05.2021 № 102-ст "Про відрахування зі складу студентів" в частині відрахування зі складу студентів ОСОБА_1 , 4 курс (7 семестр) 2020/21 н.р., Фс17(4,5з)-06б група, спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, за невиконання навчального плану, як таку, що не склала ліцензійний інтегрований іспит "Крок 1. Фармація"; поновити ОСОБА_1 , до складу студентів 4 курсу, спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, заочна форма, у Національному фармацевтичному університеті; зобов`язати Державну організацію "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України" допустити ОСОБА_1 до складання ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація" (для студентів ІІІ-ІV курсів заочної форми навчання).
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.10.2022 матеріали позову передані на розгляд судді Аббасовій Н.В.
Ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва від 19.10.2022 відкрито провадження по справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
У грудні 2022 року до суду від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому висловлено прохання у задоволенні позову відмовити. У відзиві зазначено, що тимчасова непрацездатність студентів вищих навчальних закладів засвідчується завіреною копією листка непрацездатності або довідкою встановленої форми (форма № 095/о), що затверджена наказом МОЗ України від 14.02.2012 №110 "Про затвердження форми первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 28.04.2012 за № 661/20974 (далі - Інструкція), випискою з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого форми № 027/0. Студентам інтернам, які у визначений термін надали належну довідку надається можливість скласти ліцензійний іспит у термін визначений Центром тестування, інші студенти вважаються такими, що не з`явились на іспит без поважної причини.
Відповідач наголошує, що надана ОСОБА_1 довідка не відповідала вимогам інструкції, а саме був відсутній період звільнення студента від занять, а також відсутня печатка закладу охорони здоров`я. Тому вказана довідка про тимчасову непрацездатність не була прийнята до уваги відповідачем-2.
Оскільки відповідачу-2 у жодний можливий спосіб не було повідомлено про наявність документально підтвердженої причини відсутності позивача на іспиті "Крок 1.Фармація" 29.09.2020, то позивач відповідно до п. 5.7. Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів вважається таким, що був відсутній на іспиті без поважної причини та отримав результат «0».
Як вказує відповідач, 23.04.2021 на адресу відповідача 1 надійшов лист відповідача 2 від 20.04.2021 № 654/02 щодо додаткового складання ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація", у якому відповідач 2 звертається з проханням включити позивача до списку студентів, для яких 12.05.2021 організовувалося додаткове складання іспиту, додавши до свого листа довідку про тимчасову непрацездатність № 37/20 від 28.09.2020, видану на ім`я позивача. Дана довідка про тимчасову непрацездатність позивача, маючи однаковий номер та дату її видачі суттєво відрізнялася від довідки про тимчасову непрацездатність, отриманої відповідачем 1 шляхом раніше відправленої представником відповідача 2 через месенджер після проведення 29.09.2020 іспиту "Крок 1. Фармація": зазначений різний діагноз захворювання, відсутні/наявні прізвище та ініціали лікаря, який заповнив довідку.
Таким чином, у своїй відповіді від 28.04.2021 відповідач 1 зазначив відповідачу 2 про відсутність правових підстав для задоволення порушеного клопотання, оскільки належним чином оформлена довідка про тимчасову непрацездатність позивача була отримана у квітні 2021 року майже через 6 місяців після проведення іспиту "Крок 1. Фармація", що суперечить Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів.
Крім того, відповідачем 2 надано суду наказ Міністерства охорони здоров`я № 939 від 03.06.2022 про реорганізацію державної організації "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України, відповідно до якого вказану організацію реорганізовано, шляхом перетворення її в державне некомерційне підприємство "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України", яке є правонаступником майна, всіх майнових і немайнових прав та обов`язків державної організації.
Ухвалою суду від 23.02.2023 витребувано у Державного підприємства «Інфоресурс» інформацію, яка міститься в єдиній державній електронній базі з питань освіти:
- чи являється ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 здобувачем вищої освіти Національного фармацевтичного університету станом на лютий 2023 року (якщо так, то за якою спеціальністю здобуває вищу освіту)?;
- чи була поновлена на навчання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Національним фармацевтичним університетом у 2021 році за спеціальністю «Фармація, промислова фармація» (заочна форма навчання) (якщо так, то коли саме)?
Ухвалою суду від 27.03.2023 витребувано у Національного фармацевтичного університету належним чином завірену копію особової справи здобувача вищої освіти Національного фармацевтичного університету ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зокрема, інформацію про підстави поновлення на навчання та чинність наказу від 14.05.2021 № 102-ст.
На виконання ухвали суду від 27.03.2023 року, відповідачем-1 надано суду копію особової справи студентки фармацевтичного факультету ОСОБА_1 та копію особової справи студентки факультету фармацевтичних технологій та менеджменту ОСОБА_1 (особова справа, що сформована після поновлення на навчання).
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача 1 у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, надіславши на адресу суду заяву з проханням розглядати справу у відсутності представника.
Представники відповідача 2 у судовому засіданні проти позову заперечили та просили у його задоволенні відмовити.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази, які містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом установлено, що 14.08.2017 між ОСОБА_1 та Національним фармацевтичним університетом був укладений Договір про підготовку фахівця за освітнім ступенем "магістр", за освітньою програмою "Фармація" спеціальності "Фармація, промислова фармація" (для осіб які мають освітньо-кваліфікаційний рівень "молодший спеціаліст" за спеціальністю "Фармація"; заочна форма навчання; 4р. 6 м.) № зФф-409 від 14.08.2017.
01.09.2017 ОСОБА_1 була зарахована на перший курс заочної форми навчання Національного фармацевтичного університету за спеціальністю "226 Фармація, промислова фармація", освітньою програмою "Фармація", освітнім ступенем магістр, за рахунок коштів юридичних, фізичних осіб.
Пунктом 1 Положення про систему ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців вищою освітою напрямів "Медицина" і "Фармація", затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14.08.1998 № 251, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.09.1998 за № 563/3003, (далі - Положення про ліцензійні інтегровані іспити) передбачено, що система ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців з вищою освітою напрямів "Медицина" і "Фармація" призначена визначити відповідність показників якості медичної освіти державним стандартам вищої освіти та встановити мінімальний рівень професійної компетентності, потрібний для присвоєння кваліфікації фахівця відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня.
Накази Міністерства охорони здоров`я України: від 14.08.1998 № 251 "Про затвердження Положення про систему ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців з вищою освітою напрямів "Медицина" і "Фармація", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.09.1998 за № 563/3003, та від 31.01.2005 № 53 "Про затвердження Положення про організацію та порядок проведення державної атестації студентів, які навчаються у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації за напрямком підготовки "Медицина", передбачають, що ліцензійні інтегровані іспити є нормативною формою державної атестації студентів за спеціальностями галузі знань "22 Охорона здоров`я", а відповідач-2 є єдиною організацією, яка здійснює організаційно-методичну роботу та проводить ліцензійні інтегровані іспити, надає дану послугу закладам вищої освіти України, що здійснюють підготовку студентів вищої освіти галузі знань "22 Охорона здоров`я".
Одним зі статутних завдань відповідача-2 є підготовка, проведення та обробка результатів компонентів Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів студентів вищої освіти за спеціальностями галузі знань "22 Охорона здоров`я".
Відповідно до пункту 5 Положення про ліцензійні інтегровані іспити терміни проведення тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів затверджує Міністерство охорони здоров`я України. Відповідач-2 здійснює проведення компонентів єдиного державного кваліфікаційного іспиту, а також тестові екзамени ліцензійних інтегрованих іспитів для студентів, які здобувають вищу освіту за спеціальностями галузі знань "22 Охорона здоров`я" відповідно до щороку затверджених Міністерством охорони здоров`я України графіків.
Процедура проведення ліцензійних інтегрованих іспитів регламентована Порядком проведення ліцензійних інтегрованих іспитів, погодженим Міністерством здоров`я України 12.04.2017, затвердженим наказом відповідача-2 від 11.04.2017 № 30 (далі Порядок проведення ліцензійних інтегрованих іспитів).
Відповідно до пункту 4.1. розділу 4 Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів реєстрація студентів (інтернів) здійснюється відповідачем-2 на підставі поданих закладом вищої освіти реєстраційних документів. Реєстрація студентів (інтернів) починається за три місяці до початку ліцензійного інтегрованого іспиту і закінчується не пізніше ніж за чотири тижні до початку проведення ліцензійного інтегрованого іспиту. Крім того, пунктом 3.2.3. розділу 3 Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів передбачено, що саме заклади вищої освіти подають відповідачу-2 реєстраційні дані студентів (інтернів) їх реєстрації на складання ліцензійних інтегрованих іспитів.
29.09.2020, керуючись Графіком проведення Єдиного кваліфікаційного іспиту для здобувачів ступеня вищої освіти магістр та тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів для здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліст, бакалавр та молодший спеціаліст галузі знань "22 Охорона здоров`я" у 2020 році, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.01.2020 № 1 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров`я України від 26.08.2020 № 1966), на підставі укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2 договору про надання послуг з підготовки, проведення та обробки результатів тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів від 28.01.2020 № 3-В/К (далі Договір № 3-В/К), поданих відповідачем-1 реєстраційних списків студентів відповідач 2 забезпечив організацію та проведення для студентів відповідача-1, серед яких було зазначено позивача, ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація" (для студентів ІІІ-ІV курсів заочної форми навчання) (далі іспит "Крок 1. Фармація").
У Акті проведення тестового екзамену ліцензійного іспиту "Крок 1. Фармація" у Національному фармацевтичному університеті від 29.09.2020, в аудиторії № 11, розташованій за адресою: вул. Валентинівська, 4, м. Харків, який підписаний представниками відповідача-1 та відповідача-2, представником відповідача-1 у розділі "Перелік здобувачів (інтернів) відсутніх на іспиті" власноруч зазначена інформація про відсутність позивача у такій редакції: "Через хворобу (довідка не відповідає ф. 095)".
Крім того, разом з матеріалами проведення іспиту "Крок 1. Фармація" для студентів відповідача-1 до відповідача-2 надійшла "СПРАВКА" від 28.09.2020, видана на ім`я позивача, яка на думку відповідача-2 не відповідає вимогам, визначеним пунктом 5.7. розділу 5 Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів.
У подальшому, шляхом відправки на службовий телефон представникам відповідача-2 через месенджер була надіслана довідка про тимчасову непрацездатність студента навчального закладу І-ІV рівнів акредитації, про хворобу, карантин і інші причини відсутності дитини, яка відвідує загальноосвітній навчальний заклад № 37/20 від 28.09.2020 видана на ім`я позивача. Оформлення вказаної довідки не відповідало вимогам визначеним Інструкцією, а саме був відсутній період звільнення студента від занять, а також відсутня печатка закладу охорони здоров`я. Тому вказана довідка про тимчасову непрацездатність не була прийнята до уваги Відповідачем 2.
Згідно з п. 5.7. Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів студенти (інтерни), які були зареєстровані на складання ліцензійного іспиту але були відсутні на іспиті під час його проведення, отримують результат «0», який враховується у загальний результат закладу вищої освіти. Студенти (інтерни), які не надали довідку або надали її після триденного терміну вважаються такими, що не з`явились на іспит.
Відповідно до укладеного 28.01.2020 Договору № 3-В/К між відповідачем-1 та відповідачем-2, а також Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів Відповідач-2 впродовж 14 календарних днів після проведення іспиту направляє на електронну пошту відповідача-1 інформацію про індивідуальні результати.
Як вказує відповідач 2, 13.10.2020 Центром тестування було направлено на офіційну електронну пошту відповідача-1 інформацію про індивідуальні результати складання його студентами іспиту "Крок 1. Фармація", проведеного 29.09.2020, відповідно до якої позивач відповідно до пункту 5.7. Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів вважається таким, що був відсутнім на іспиті без поважної причини та отримав результат «0».
Пунктом 5.7. розділу 5 Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів визначено: «Студенти (інтерни) (за виключенням відрахованих або таких, що перебувають у академічній відпустці), які зареєстровані на складання ліцензійного іспиту, але були відсутні на іспиті під час його проведення, отримують результат «0», який враховується у загальний результат вищого навчального закладу. Студенти (інтерни) впродовж 3 (трьох) днів після іспиту мають подати до Центру тестування документи, що підтверджують причину відсутності. Документом для студентів, що підтверджує поважну причину, є оформлена належним чином довідка зі студентської поліклініки (чи завірена студентською поліклінікою) щодо тимчасової непрацездатності (оформлення здійснюється відповідно до п. 2.16 наказу МОЗ України від 13.11.2001 № 455 "Про затвердження Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.12.2001 за № 1005/6196 (зі змінами і доповненнями), згідно з яким тимчасова непрацездатність студентів Вищих навчальних закладів засвідчується завіреною копією непрацездатності або довідкою встановленої форми (форма № 095/о), що затверджена наказом МОЗ України від 14.02.2012 № 110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності підпорядкування", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20.04.2012 за № 661/20974, виписку з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого форми № 027/0.
Студентам (інтернам), які у визначені терміни надали належну довідку, результат «0» скасовується та їм надається можливість скласти ліцензійний іспит у термін визначений Центром тестування. Студенти (інтерни), які не надали довідку або надали її після триденного терміну вважаються такими, що не з`явились на іспит без поважної причини.
Як вбачається із матеріалів справи, листом від 20.04.2021 Національний Фармацевтичний університет звернувся до Центру тестування щодо додаткового складання ОСОБА_1 ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1 Фармація", яка не з`явилась на основне складання іспиту 29.09.2020 з поважної причини. До вказаного листа було долучено копію довідки № 37/20, яка видана ОСОБА_1 .
Однак, відповідач 2 листом від 28.04.2021 № 387/01025 вказав про відсутність правових підстав для задоволення клопотання, порушеного у листі Університету, зокрема, з огляду на те, що додана Університетом довідка про тимчасову непрацездатність ОСОБА_1 відрізняється від довідки про тимчасову непрацездатність ОСОБА_1 , отриманої Центром після проведення іспиту.
Відповідно до п. 11 Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 095/о "Довідка № _ про тимчасову непрацездатність студента навчального закладу I-IV рівнів акредитації, про хворобу, карантин і інші причини відсутності дитини, яка відвідує загальноосвітній навчальний заклад, дошкільний навчальний заклад", затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України 110 від 14.02.2012, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.04.2012 за 696/21009 (далі - Інструкція) форма № 095/о засвідчується підписом лікаря, який заповнив довідку, та завіряється печаткою закладу охорони здоров`я.
Наказом Національного фармацевтичного університету від 14.05.2021 № 102-ст "Про відрахування зі складу студентів», ОСОБА_1 було відраховано з числа студентів НФаУ з 14.05.2021 р. за невиконання навчального плану, як таку, що не склала ліцензійний інтегрований іспит "Крок 1. Фармація".
Відповідно до статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про вищу освіту" передбачено, що кожен має право на вищу освіту. Громадяни України мають право безоплатно здобувати вищу освіту в державних i комунальних закладах вищої освіти на конкурсній основі, якщо певний ступінь вищої освіти громадянин здобуває вперше за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Частиною 1 статті 7 Закону України "Про вищу освіту" передбачено, що документ про вищу освіту (науковий ступінь) видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню (наукову) програму та пройшла атестацію.
Стаття 63 Закону України "Про вищу освіту" визначає обов`язки осіб, які навчаються в закладах вищої освіти, зокрема, дотримуватися вимог законодавства, статуту та внутрішнього розпорядку закладу вищої освіти; виконувати вимоги з охорони безпеки, виробничої санітарії, протипожежної безпеки, передбачені відповідними правилами та інструкціями; виконувати вимоги освітньої (наукової) програми (індивідуального навчального плану (за наявності), дотримуючись академічної доброчесності, та досягати визначених для відповідного рівня вищої освіти результатів навчання.
Підстави для відрахування здобувача вищої освіти передбачені частиною першою статті 46 Закону України "Про вищу освіту", зокрема, такою є невиконання індивідуального навчального плану.
Пунктом 14 Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України № 245 від 15 липня 1996 року передбачено, що студент може бути відрахований з вищого закладу освіти: за власним бажанням; у зв`язку з переведенням до іншого вищого закладу освіти; за станом здоров`я на підставі висновку ЛКК; за академічну неуспішність.
Статтею 6 Закону України "Про вищу освіту" передбачено, що атестація здобувачів вищої освіти - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої (наукової, освітньо-творчої) програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об`єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи). Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію. Атестація осіб на першому (бакалаврському) та/або другому (магістерському) рівнях вищої освіти може включати єдиний державний кваліфікаційний іспит, що проводиться за спеціальностями та в порядку, визначеними Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Конституційного суду України від 04.03.2004 № 5-рп/2004 (справа №1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти) встановлено, що поняття «доступність», яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим змістом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право
Як зазначив Конституційний Суд України у своєму рішенні № 15-рп/2004 від 02.11.2004, верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Отже, у сфері реалізації права справедливість проявляється, зокрема, у рівності всіх у своїх правах та перед законом, а справедливе застосування норм права повинно мати передусім недискримінаційний підхід, неупередженість. Відповідно до статті 8 Конституції України та ч. 1 ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 2 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту.
Обмеження права на освіту існують, хоча зі статті 2 Протоколу № 1 не випливає жодного явного обмеження. Проте такі обмеження не повинні порушувати суті права на освіту і позбавляти його ефективності. Ці обмеження повинні бути передбачені законом і мають переслідувати законну мету, незважаючи на те, що у сфері дії статті 2 Протоколу № 1 не існує вичерпного переліку "законних цілей" (Leyla Cahin проти Туреччини, § 154).
Відповідно до статті 22 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" особи, хворі на інфекційні хвороби, контактні особи та бактеріоносії, які створюють підвищену небезпеку зараження оточуючих, підлягають своєчасному та якісному лікуванню, медичному нагляду та обстеженням. Особи, які хворіють на особливо небезпечні та небезпечні інфекційні хвороби, є носіями збудників цих хвороб або перебували в контакті з такими хворими чи бактеріоносіями, а також хворі на інші інфекційні хвороби у разі, якщо вони створюють реальну небезпеку зараження оточуючих, підлягають лікуванню, медичному нагляду та обстеженням у стаціонарах відповідних закладів охорони здоров`я чи наукових установ. Порядок госпіталізації, лікування та медичного нагляду за хворими на інфекційні хвороби, контактними особами та бактеріоносіями, умови їх перебування у відповідних закладах охорони здоров`я та наукових установах установлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Наказом МОЗ України від 18.03.2020 р. № 722 "Організація надання медичної допомоги хворим на коронавірусну хворобу (COVID-19)" затверджено стандарти екстренної медичної допомоги та медичної допомоги "Коронавірусна хвороба (COVID-19)". Стандарт 2. Відповідно до якого первинна медична та амбулаторно-поліклінічна допомога пацієнтам з підозрою на COVID-19 Обґрунтування. Пацієнтів із легкою формою захворювання, які не відносяться до груп ризику розвитку ускладнень пацієнтів з COVID-19, рекомендовано лікувати амбулаторно (в домашніх умовах).
В особовій справі ОСОБА_1 міститься довідка про тимчасову непрацездатність № 37/20 від 28.09.2020, виданої на ім`я ОСОБА_1 , яка у відповідний термін була надана відповідачу.
Враховуючи викладене, пункт 5.7. розділу 5 Порядку проведення ліцензійних інтегрованих іспитів дає певну альтернативу в наданні/підтвердженні поважності причини відсутності на іспиті, адже, окрім довідки за формою № 095/о, також передбачена можливість надання виписки з медичної карти амбулаторного (стаціонарного хворого форми № 027/0 (виписка видається пацієнту тільки після проходження лікування), тому відповідачем-2 помилково не було прийнято до уваги надану позивачем довідку про тимчасову непрацездатність.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що відповідачі позбавили позивачку права на освіту, не забезпечили справедливий баланс між інтересами навчального закладу та необхідністю захисту прав студента, яка сумлінно навчалася протягом трьох років.
Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними (статті 21 Конституції України).
Як зазначено у рішенні Конституційного Суду України від 02 листопада 2004 року № 15-рп/2004 верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою відображена в Конституції України.
На думку суду, відрахування позивачки з числа студентів за наведених обставин не було пропорційним та не відповідало принципу верховенства права.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
Приймаючи рішення по суті спору, суд має зазначити про застосування положень цивільного процесуального законодавства щодо змагальності сторін та диспозитивності цивільного судочинства.
Відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, тобто обов`язок доказування покладений на сторони.
Доказами, відповідно до ст. 76 ЦПК України, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
В свою чергу положеннями ст. 80 ЦПК України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з вимогами п.п. 1, 2, 3 ч. 1 ст. 264 ЦПК України, під час ухвалення рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин.
На підставі зазначеного суд вважає, що вимоги про визнання незаконним та скасування Наказу Національного фармацевтичного університету від 14.05.2021 № 102-ст "Про відрахування зі складу студентів" в частині відрахування зі складу студента ОСОБА_1 , 4 курс (7 семестр) 2020/21 н.р., Фс17(4,53)-066 група, спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, за невиконання навчального плану, як таку, що не склала ліцензійний інтегрований іспит "Крок 1. Фармація" та про поновлення ОСОБА_1 , до складу студентів 4 курсу. спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, заочна форма, у Національному фармацевтичному університеті, зобов`язання Державного некомерційного підприємства "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України допустити ОСОБА_1 до складання ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація" (для студентів ІІІ-ІV курсів заочної форми навчання), є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 43, 55 Конституції України, Законом України "Про вищу освіту", ст.ст. 15, 16 ЦК України, ст.ст.2, 3-13, 27, 44, 49, 64, 76-81, 89, 95, 133, 223, 241, 247, 256, 258-259, 263-265, 268, 354, 430 ЦПК України, суд,-
в и р і ш и в :
Позов ОСОБА_1 до Національного фармацевтичного університету, Державного некомерційного підприємства "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії- задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати Наказ Національного фармацевтичного університету від 14.05.2021 № 102-ст "Про відрахування зі складу студентів" в частині відрахування зі складу студентів ОСОБА_1 , 4 курс (7 семестр) 2020/21 н.р., Фс17(4,53)-066 група, спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, за невиконання навчального плану, як таку, що не склала ліцензійний інтегрований іспит "Крок 1. Фармація".
Поновити ОСОБА_1 до складу студентів 4 курсу спеціальність 226 - Фармація, промислова фармація (магістр), термін навчання 4 роки 6 міс., яка навчалася за контрактом, заочна форма, у Національному фармацевтичному університеті.
Зобов`язати Державне некомерційне підприємство "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України допустити ОСОБА_1 до складання ліцензійного інтегрованого іспиту "Крок 1. Фармація" (для студентів ІІІ-ІV курсів заочної форми навчання).
Стягнути з Національного фармацевтичного університету на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 2 997,20 грн.
Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Реквізити сторін :
позивач: ОСОБА_1 , адреса проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;
відповідач-1: Національний фармацевтичний університет, адреса місця знаходження: м. Харків, вул. Пушкінська, 53, код ЄДРПОУ 02010936;
відповідач-2: Державне некомерційне підприємство "Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямків підготовки "Медицина" і "Фармація" при Міністерстві охорони здоров`я України, адреса місця знаходження: м. Київ, вул. Герцена, 31, код ЄДРПОУ 21707413.
Суддя Н.В. Аббасова
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2023 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117344443 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них |
Цивільне
Шевченківський районний суд міста Києва
Аббасова Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні