Рішення
від 16.02.2024 по справі 160/32845/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2024 рокуСправа №160/32845/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Олійника В. М.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

14 грудня 2023 року представник товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.11.2023 року №10054094/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2023 року №10087580/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №2 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.11.2023 року №10054098/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №4 від 24.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2023 року №10087578/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №9 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2023 року №10087581/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №10 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2023 року №10087577/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №11 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30.11.2023 року №10054089/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації додаткової накладної №12 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 05.12.2023 року №10087583/31177431, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №13 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідні податкові накладні: №1 від 19.10.2023 року, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року, №9 від 31.10.2023 року, №10 від 31.10.2023 року, №11 від 31.10.2023 року, №12 від 31.10.2023 року, №13 від 31.10.2023 року, які складені ТОВ «ДП Втормет» (49000, м. Дніпро, вул. Орджонікідзе, буд.2; ідентифікаційний код юридичної особи 31177431), датою їх фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовної заяви представником позивача зазначено, що ТОВ «ДП Втормет» на виконання вимог пункту 187.1 статті 187, пункту 201 статті 201 Податкового кодексу України було складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідні податкові накладні №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року на користь ТОВ «Інтерпайп Україна».

За результатами обробки податкових накладних, автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України позивачеві було надіслані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №№1, 2, 4, 9, 10, 11, 12, 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, в яких було зазначено: відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної і розрахунку коригування в Єдиному реєстрів податкових накладних (далі -Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, показник «D»=50,6074%, «Р»=166,67, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатом розгляду наданих позивачем документів та пояснень, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті наступні рішення:

- №10054094/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087580/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №2 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054098/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №4 від 24.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087578/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №9 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087581/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №10 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087577/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №11 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054089/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації додаткової накладної №12 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087583/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №13 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для прийняття вищевказаних рішень Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, в графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» - прочерк.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню вищевказані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року, які складені товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» на користь ТОВ «Інтерпайп Україна», у зв`язку з чим представник позивача звернувся до адміністративного суду з позовною заявою.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 грудня 2023 року для розгляду адміністративної справи №160/32845/23 визначено суддю Олійника В.М.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

09 січня 2024 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву вх.№2792/24, в якому представник відповідача-1 вважає, що обґрунтування позивача, які викладені в позовній заяві, є безпідставними та необґрунтованими з огляду на таке.

ТОВ «ДП Втормет» (код 31177431) обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. Придніпровська ДПІ (АНД район), вид діяльності - оптова торгівля відходами та брухтом.

Згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «ДП Втормет» подано на реєстрацію податкові накладні на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» (код 3668606) з реалізацією послуг «Відшкодування транспортних послуг. Винагорода експедитора».

За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником та повідомленнями до податкових накладних, позивачеві надіслано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіональної о рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме не надано картку ОСВ 361 та/або Акт звірки з покупцем. ОСВ 63 І. тощо.

Платник податку не надав додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено рішення від про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних і причини: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних тля розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, розрахунку коригування в Єдиному \ реєстрі податкових накладних, платником податку.

ТОВ «ДП Втормет» скарги на рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних не подавало.

ТОВ «ДП Втормет» віднесено до переліку ризикових платників 28.11.2022 року.

З урахуванням викладеного, представник відповідача-1 вважає прийняті рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних правомірними та такими, що не підлягають скасуванню.

09 січня 2024 року на адресу суду від представника Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву вх.№2793/24, в якому представник відповідача-2 вважає доводи позивача, які викладені в позовній заяві, безпідставними та необґрунтованими, з огляду на таке.

Дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Тобто, Порядок №1246 визначає критерії, яким повинна відповідати податкова накладна, та в обов`язковому порядку повинна пройти перевірки у разі її надходження до ЄРПН.

Для ухвалення рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні, суд повинен перевірити саме той факт, що податкові накладні, які була подані позивачем, відповідають всім критеріям, відповідно до пункту 12 Порядку №1246 та їх можливо зареєструвати у ЄРПН.

При цьому така перевірка здійснюється податковим органом автоматично та судом не може бути проведена.

Зокрема, висновки у постановах Верховного Суду від 13.02.2018 року в справі №361/7567/15-а, від 07.03.2018 року в справі №569/15527/16-а, від 20.03.2018 року в справі №461/2579/17, від 20.03.2018 року в справі №820/4554/17, від 03.04.2018 року в справі №569/16681/16-а та від 12.04.2018 року в справі №826/8803/15, суть яких зводиться до того, що адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

З урахуванням викладеного, представник відповідача-2 просив відмовити в задоволенні позовних вимог ТОВ «ДП Втормет».

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд адміністративній справи №160/32845/23 за правилами загального позовного провадження та про розгляд справи за правилами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні з повідомленням сторін - відмовлено.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» - позивач, код ЄДРПОУ 31177431, місцезнаходження: вул.Орджонікідзе, буд.2, місто Дніпро, 49000.

ТОВ «ДП Втормет» зареєстроване як юридична особа Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпропетровської міської Ради 10.10.2000 року №009406.

З 24 жовтня 2000 року ТОВ «ДП ВТОРМЕТ» перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Амур-Нижньодніпровський район, дані про реєстраційний номер платника єдиного внеску 04010413632, індивідуальний податковий номер 311774304611).

Основний вид господарської діяльності ТОВ «ДП Втормет» за кодом КВЕД - 46.77 - оптова торгівля відходами та брухтом.

ТОВ «ДП Втормет» подає до контролюючих органів наступні фінансові та податкові звіти:

-податкову декларацію з податку на прибуток за 9 місяців 2023 року;

-податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень та жовтень місяці 2023 року та додаток №1 до Податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року;

-податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку - фізичних осіб та сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 3 квартал 2023 року;

-фінансову звітність малого підприємства за 9 місяців 2023 року;

-відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам та відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 3 квартал 2023 року.

З 12 грудня 2000 року товариство зареєстровано платником податку на додану вартість.

Податок на прибуток, нарахований за результатами останнього (звітного) податкового періоду (9 місяців 2023 року) склав суму 162320,00 грн.

Для здійснення господарських діяльності позивач орендує наступні активи:

- відкритий майданчик на території шлакових відвалів - договір №23/0219 суборенди від 01.01.2023 року, укладений з ПAT «Інтерпайп ДП Втормет» (орендодавець) щодо оренди майданчика за адресою: м.Дніпро, вул.Столєтова, 21;

- обладнання для сортування металобрухту - Договір №23/0151 оренди від 02.01.2023 року, укладеного з ПАТ «Інтерпайп Нижньодніпровський трубопрокатний завод» (орендодавець), за умовами якого ТОВ «ДП «Втормет» орендує обладнання, яке використовується для сортування металобрухту на майданчику, розташованому за адресою: м.Дніпро, вул.Столєтова, 21;

- збагачувальний комплекс залізовмісних шлаків ОКЖШ - договір оренди №10/05-18 від 10.05.2018 року, укладений з ТОВ «ІА «ІНРЕМІ» (орендодавець), орендна плата за даним договором нараховується щомісячно в розмірі 10 000,00 грн.;

- приміщення - Договір оренди А-807 від 01.12.2022 року, укладений з ТОВ «Дельта Істейт» (код ЄДРПОУ 33275244, орендодавець) щодо оренди офісного приміщення за адресою: 49005, м.Дніпро, вул.Писаржевського, буд.1А.

Крім того, на балансі ТОВ «ДП Втормет» станом на 01.12.2023 року обліковуються наступні основні засоби:

-побутовий корпус, автогараж, вагон, механічна майстерня, киснева;

-кран стріловидний магнітно-грейферний ГЦК-5МІ;

-кран магнітно-грейферний повноповоротний ГПК-5 у кількості 3 шт.;

-екскаватор ЕО-4225 А061;

-автомобільні ваги у кількості 2 шт.;

-стружкодробилка, продуктивність - 7т./час.;

-прес пакетировочний Pico (зусилля - 200 тон);

-радіометр-дозиметр РКС-01 "Стора-ТУ"- 2 шт.

Факт прийняття податковим органом форми №20-ОПП підтверджується квитанцією №2 від 09.12.2020 року за реєстраційним №9325671/953 щодо форми №20-ОПП.

Середня чисельність працівників на підприємстві - 7 осіб відповідно до штатного розкладу, що підтверджується звітами за формами 1ДФ та ЄСВ до податкових органів, які надаються до контролюючих органів засобами електронного звітування.

13 серпня 2020 року між ТОВ «ДП Втормет» (виконавець) та ТОВ «Інтерпайп Україна» (клієнт) був укладений договір №20/2169 на транспортно-експедиторське обслуговування вантажів автомобільним транспортом від 13.08.2020 року.

За умовами договору ТОВ «ДП Втормет» бере на себе зобов`язання за плату і рахунок клієнта організувати перевезення вантажів Клієнта автомобільним транспортом у міжміському сполученні шляхом укладання договорів з третіми особами, а також надавати допоміжні та супутні послуги, пов`язані із вантажно-розвантажувальними роботами, сортуванням, складуванням, зберіганням, організацією охорони вантажів під час перевезення, перевалки та зберігання, організацією експертизи вантажів, здійсненням страхування вантажів, оформлення документів та організації роботи відповідно до вимог і правил, надання інших допоміжних та супутніх послуг, що не суперечить діючому законодавству України.

З метою надання транспортно-експедиторських послуг, ТОВ «ДП Втормет» (замовник) було укладено з третіми особами договори про перевезення вантажів (транспортні послуги) з наступними перевізниками та отримані акти за жовтень місяць 2023 року:

-договір №01/10-19 від 01.10.2019 року з ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ), акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №14 від 31.10.2023 року;

-договір №1/2-22 від 01.02.2022 року з ФОП ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_2 ), акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №10 від 31.10.2023 року;

-договір №6/10-23 від 06.10.2023 року з ФОП ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_3 ), акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №8 від 31.10.2023 року;

-договір №3/8-23 від 03.08.2023 року з ФОП ОСОБА_4 (ІПН НОМЕР_4 ), акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №6 від 31.10.2023 року.

Відповідно до умов вищезазначених договорів, ТОВ «ДП Втормет» забезпечує транспортні засоби вищевказаних перевізників поточним ремонтом, технічним обслуговуванням та пальним для перевезення вантажів.

Пальне було придбано в наступних товариств:

- договір купівлі-продажу пального №29ТЛБЗ-40668/23 від 03.08.2023 року, укладений з ТОВ «Компанія ОККО-Бізнес» (код ЄДРПОУ 44800224), видаткові накладні: №29ТЛБЗ-40668/23-9153067620 від 17.10.2023 року, №29ТЛБЗ-40668/23-9153625522 від 30.10.2023 року, оплата за паливо здійснювалася згідно платіжних доручень: №4795 від 12.10.2023 року на суму 80 000,00 грн., №4816 від 30.10.2023 року на суму 100 000,00 грн.;

- договір купівлі-продажу пального №01/09/21-5 від 01.09.2021 року з ТОВ «Саліса» (код ЄДРПОУ 43830221), видаткова накладна №РН-0000041 від 31.10.2023 року, оплата за паливо здійснювалася згідно платіжних доручень: №4800 від 17.10.2023 року на суму 20 000,00 грн., №4817 від 30.10.2023 року на суму 1001000,00 грн.;

- договір купівлі-продажу пального №01/04/22-2 від 01.04.2022 року з ТОВ «ТК «Імпульс» (код ЄДРПОУ 32122603), видаткова накладна №РН-0001540 від 31.10.2023 року, оплата за паливо здійснювалася згідно платіжних доручень: №4777 від 02.10.2023 року на суму 50 000,00 грн., №4778 від 02.10.2023 року на суму 100 000,00 грн., №4818 від 31.10.2023 року на суму 80 000,00 грн.

Відповідно до пункту 5.4 договору ТОВ «Інтерпайп Україна» (клієнт) зобов`язалося на підставі документів, які підтверджують витрати на розрахунки з перевізниками (третіми особами) та забезпечення їх паливом, відшкодувати їх на користь ТОВ «ДП Втормет» (експедитору), а також виплатити Експедитору плату за надані послуги (винагороду експедитора), протягом 45 календарних днів з дня підписання сторонами Акту виконаних робіт.

Щодо податкової накладної №1 від 19.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26128.10 НикоТьюб від 13.10.2023 року, №26192.30 НикоТьюб від 14.10.2023 року, №26192 НикоТьюб від 16.10.2023 року, №26192.29 НикоТьюб від 16.10.2023 року;

- актом №ОУ-0000066 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 19.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 19.10.2023 року на загальну суму 34 279,56 грн. (у т.ч. ПДВ - 5713,26 грн.).

Щодо податкової накладної №2 від 19.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортною накладною №26221 НикоТьюб від 17.10.2023 року;

- актом №ОУ-0000067 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 19.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 19.10.2023 року на загальну суму 7470,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 1245,00 грн.).

Щодо податкової накладної №4 від 24.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26192.82 НикоТьюб від 18.10.2023 року, №26192.83 НикоТьюб від 18.10.2023 року, №26253.14 НикоТьюб від 19.10.2023 року, №26253.15 НикоТьюб від 20.10.2023 року, №26253.21 НикоТьюб від 20.10.2023 року, №26253.22 НикоТьюб від 20.10.2023 року, №26253.62 НикоТьюб від 21.10.2023 року, №26253.74 НикоТьюб від 21.10.2023 року, №26253.73 НикоТьюб від 21.10.2023 року;

- актом №ОУ-0000069 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 24.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 24.10.2023 року на загальну суму 79 451,35 грн. (у т.ч. ПДВ - 13241,89 грн.).

Щодо податкової накладної №9 від 31.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26305.2 НикоТьюб від 25.10.2023 pоку, №26310.39 НикоТьюб від 29.10.2023 pоку;

- актом №ОУ-0000074 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 31.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 31.10.2023 року на загальну суму 16 644,78 грн. (у т.ч. ПДВ - 2774,13 грн.).

Щодо податкової накладної №10 від 31.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023р. ТОВ «ДП ВТОРМЕТ» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26308.2 НикоТьюб від 27.10.2023 pоку;

- актом №ОУ-0000075 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 31.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 31.10.2023 року на загальну суму 8 108,63 грн. (у т.ч. ПДВ - 1351,44 грн.).

Щодо податкової накладної №11 від 31.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26266.9 НикоТьюб від 22.10.2023 року;

- актом №ОУ-0000076 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 31.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 31.10.2023 року на загальну суму 29 338,80 грн. (у т.ч. ПДВ - 4889,80 грн.).

Щодо податкової накладної №12 від 31.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26305 НикоТьюб від 25.10.2023 pоку, №26310.49 НикоТьюб від 30.10.2023 pоку, №26310.83 НикоТьюб від 31.10.2023 pоку;

- актом №ОУ-0000077 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 31.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 31.10.2023 року на загальну суму 25 459,20 грн. (у т.ч. ПДВ - 4243,20 грн.).

Щодо податкової накладної №13 від 31.10.2023 року.

На виконання Договору №20/2169 у жовтні місяці 2023 року ТОВ «ДП Втормет» було надано на користь ТОВ «Інтерпайп Україна» транспортно-експедиторські послуги, що підтверджується:

- товарно-транспортними накладними №26294.66 НикоТьюб від 29.10.2023 року;

- актом №ОУ-0000078 здачі - прийняття робіт (надання послуг) від 31.10.2023 року.

ТОВ «ДП Втормет» виписано на адресу ТОВ «Інтерпайп Україна» та направлено засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 31.10.2023 року на загальну суму 32 820,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 5470,00 грн.).

За результатами обробки податкових накладних, автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України позивачеві 06 листопада 2023 року та 13 листопада 2023 року були надіслані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №№1, 2, 4, 9, 10, 11, 12, 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, в яких було зазначено: відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної і розрахунку коригування в Єдиному реєстрів податкових накладних (далі -Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, показник «D»=50,6074%, «Р»=166,67, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ «ДП Втормет» повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 22.11.2023 року №5 подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області засобами електронного зв`язку відповідні пояснення разом з копіями документів на підтвердження реальності/здійснення господарської операції з ТОВ «Інтерпайп Україна» у кількості 27 додатків.

Згідно квитанції №2 від 22.11.2023 року (реєстраційний номер 9315946475) контролюючим органом зазначені вище пояснення та документи прийнято до розгляду.

За результатом розгляду наданих позивачем документів та пояснень, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті наступні рішення:

- №10054094/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087580/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №2 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054098/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №4 від 24.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087578/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №9 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087581/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №10 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087577/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №11 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054089/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації додаткової накладної №12 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087583/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №13 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для прийняття вищевказаних рішень Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області зазначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено», в графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» - прочерк.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню вищевказані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року, які складені товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» на користь ТОВ «Інтерпайп Україна», у зв`язку з чим представник позивача звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України, податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів

Відповідно до пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з пунктом 74.1 пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним впроваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.

Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Так в оскаржуваних рішеннях, зазначено про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, згідно з пунктом 8 додатка 1, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

Комісія прийняла рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У графі додаткова інформація: прочерк.

Додатково, суд звертає увагу, що факт включення контрагентів позивача до переліку ризикових платників податку не може бути самостійною підставою для віднесення і позивача до ризикового платника, оскільки кваліфікуючою ознакою для віднесення суб`єкта до ризикового є саме здійснена ним господарська операція, в якій контрагент є лише одним з складових елементів.

Поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу, позаяк не може апріорі володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань.

Верховий Суд у пункті 65 постанови від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

У постанові від 22.07.2021 року по справі №520/480/20 Верховний Суд зауважив, що саме лише посилання ГУ ДПС про те, що аналіз діяльності платника податків свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

У даному випадку, наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20.

Щодо рішень Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року, на користь ТОВ «Інтерпайп Україна», суд зазначає наступне.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6,7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 25-26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно пунктів 42, 44-46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

Аналізуючи вказані вище норми, можна дійти висновку що, контролюючі органи зобов`язані в разі зупинення реєстрації ПН/РК, у квитанції зазначати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Водночас, відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрацію спірних податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року зупинено з підстав відповідності платника податків пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків (у зв`язку з ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено).

Відповідачами також не було надано до суду жодного доказу на підтвердження наявності у контролюючого органу обґрунтованих підстав для віднесення позивача до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

За викладених обставин, суд приходить до висновку, що зупинення контролюючим органом реєстрації податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року в ЄРПН є безпідставним та таким, що не відповідає вимогам вищенаведеного податкового законодавства.

Судом встановлено, що з метою підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, ТОВ «ДП Втормет» надіслано повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 22.11.2023 року №5 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області засобами електронного зв`язку відповідні пояснення разом з копіями документів на підтвердження реальності/здійснення господарської операції з ТОВ «Інтерпайп Україна» у кількості 27 додатків.

Згідно квитанції №2 від 22.11.2023 року (реєстраційний номер 9315946475) контролюючим органом зазначені вище пояснення та документи прийнято до розгляду.

Разом з тим, за результатом розгляду наданих позивачем документів та пояснень, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті наступні рішення:

- №10054094/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087580/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №2 від 19.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054098/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №4 від 24.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087578/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №9 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087581/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №10 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087577/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №11 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10054089/31177431 від 30.11.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації додаткової накладної №12 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- №10087583/31177431 від 05.12.2023 року, яким відмовлено ТОВ «ДП Втормет» в реєстрації податкової накладної №13 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Одночасно, в межах даної спірної ситуації, суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.

Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями, тому і суд за результатами розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції виконання робіт за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Під час розгляду справи відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, в порушення обов`язку доказування, не надано суду жодних доказів, які спростовували б твердження позивача, не наведено жодних мотивів прийняття оскаржуваних рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень, якими позивачеві відмовлено в реєстрації податкових накладних №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з чим суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати спірні податкові накладні ТОВ «ДП Втормет» в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання.

Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18.

Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №1, №2 від 19.10.2023 року, №4 від 24.10.2023 року №№ 9, 10, 11, 12, 13 від 31.10.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Суд також зауважує, що рішення суду має бути не тільки законним та обґрунтованим, воно повинно бути ще й ефективним у захисті порушених прав, свобод та інтересів.

А тому суд вважає, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.

За змістом частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Приймаючи до уваги викладене, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет».

Щодо розподілу судових витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду із позовною заявою сплачено суму судового збору у розмірі 21472,00 грн. за платіжною інструкцією АТ "Банк Кредит Дніпро" №4863 від 13.12.2023 року.

А отже, суд приходить до висновку про стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 21472,00 грн. (двадцять одна тисяча чотириста сімдесят дві гривні нуль копійок).

Керуючись ст.ст.241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10054094/31177431 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 19 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 19 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10087580/31177431 від 05.12.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 19 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 19 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10054098/31177431 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 24 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 24 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10087578/31177431 від 05.12.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 31 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 31 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10087581/31177431 від 05.12.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 31 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 31 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10087577/31177431 від 05.12.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 31 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 31 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10054089/31177431 від 30.11.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 31 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №12 від 31 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10087583/31177431 від 05.12.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 31 жовтня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 31 жовтня 2023 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431), датою її подання.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ДП Втормет» (код ЄДРПОУ 31177431) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 21472,00 грн. (двадцять одна тисяча чотириста сімдесят дві гривні нуль копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.М. Олійник

Дата ухвалення рішення16.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117345186
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/32845/23

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 16.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні