Рішення
від 29.02.2024 по справі 420/2371/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2371/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 лютого 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» до Головного управління ДПС у Полтавській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення № 2150 від 20.07.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області, про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» за індивідуальним податковим номером 398368521032; зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області та Державну податкову службу України поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» з 20.07.2023 року шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість зі збереженням індивідуального податкового номера 398368521032 та із збереженням податкових показників.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, листом від 24.11.2023 Головне управління ДПС у Полтавській області повідомило ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» про прийняте ним рішення від 20.07.2023 року № 2150 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість на підставі неподання Товариством податкової декларації по ПДВ протягом року (пп. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового Кодексу України). Фактична окупація Херсонського району Херсонської області розпочалася з 02 березня 2022 року та припинилася 11 листопада 2022 року. Однак з моменту деокупації та станом на сьогоднішній день тривають систематичні артилерійські, мінометні, бомбові та ракетні обстріли міста Херсона та Херсонського району, що є загальновідомим фактом та висвітлюється у численних ЗМІ. Дану обставину слід врахувати як таку, що є загальновідомою відповідно до приписів ч.3 ст. 78 КАС України. Таким чином слід зазначити, що Товариство не мало можливості здійснення господарської діяльності з наступних причин: працівники підприємства вимушено покинули територію Херсонської області, а деякі і взагалі територію України, офісні та складські приміщення були захоплені окупаційними військами та розграбовані, земельні ділянки, які орендувалися Товариством, не оброблялися, врожай 2022 року не збирався. Тому, у спірний період (з початку військової агресії ї до винесення Рішення від 20.07.2023 № 2150) звітність Товариством не подавалась. Обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є нездійснення платником податків господарської діяльності шляхом укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями. З листа від 24.11.2023 року Головного управління ДПС у Полтавській області вбачається, що Рішення від 20.07.2023 року №2150 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість було прийняте на підставі неподання Товариством податкової декларації по ПДВ протягом року. Звертає увагу, що неподання позивачем декларацій зі сплати податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців за період відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків щодо ведення господарської діяльності, а внаслідок збройної агресії і впровадження воєнного стану, тобто з незалежних від позивача обставин. Позивач наголошує, що неподання Товариством податкової звітності з податку на додану вартість зумовлене настанням обставин непереборної сили, що підтверджується відповідним листом Торгово-промислової палати України, застосування до Позивача передбачених підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України негативних наслідків у вигляді анулювання реєстрації платником податку на додану вартість у даному випадку є необґрунтованим.

Ухвалою судді від 26.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою суду від 09.02.2024 в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Полтавській області із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.

22.02.2024 до суду від представника ГУ ДПС в Полтавській області, ДПС України надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідачі позовні вимоги не визнали у повному обсязі, в задоволенні позову просили відмовити, зазначивши, що за даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС України, ТОВ «АТЛАНТ- КЛІМАТ» протягом 12 послідовних податкових місяців не подано податкові декларації з податку на додану вартість, що є підставою для анулювання реєстрації підприємства як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу. Згідно довідки № 72/16-31-04-05-03 від 17.07.2023 ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» в період червень - грудень 2022 р. та січень-травень 2023 р. не подавало контролюючому органу декларації з податку на додану вартість. Таким чином, довідка № 72/16-31-04-05-03 від 17.07.2023 свідчить про неподання ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» в період з червеня 2022 року по червень 2023 року (12 послідовних податкових місяців) контролюючому органу декларації з податку на додану вартість. Отже, з урахуванням приписів ст. 184 ПК України та Положення № 1130, y підстави для анулювання реєстрації платника контролюючого органу були законні податку, через неподання ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» податкової звітності протягом 12 послідовних місяців.

23.02.2024 від представника ДПС України до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що на підставі підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу року Головним управлінням ДПС в Полтавській області прийнято рішення від 20.07.2023 № 2158 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ». Так, за матеріалами справи встановлено, що ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» не подає податкові декларації з податку на додану вартість з 01.06.2022 по 31.05.2023 року. Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов`язані самостійно декларувати свої податкові зобов`язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані Кодексом. Згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем органів ДПС (далі ІКС) ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» заяву щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків, відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та перелік документів на підтвердження» не подавало. Крім того, слід зазначити, що нормами ПК України та Порядку № 569 не передбачено відновлення закритого рахунку платника податків в СЕА після скасування реєстрації такого суб`єкта господарювання платником ПДВ та поновлення в облікових даних платника податку суми ПДВ, без проведення обчислення відповідно до формули визначеної пунктом 9 Порядку №569, навіть у випадку поновлення свідоцтва платника ПДВ. Тож, позовні вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України відновити ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ», не підлягають задоволенню.

28.02.2024 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив ДПС України, згідно з якою позивач був позбавлений можливості відображати господарські операції з виписуванням податкових накладних з податку на додану вартість з подальшим відображенням цих операцій у декларації з податку на додану вартість за вказаний період з незалежних від нього причин (збройна агресія російської федерації і, як наслідок, перебування території розташування ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» спочатку в окупації, а з моменту деокупації і по сьогоднішній день в зоні активних бойових дій, що підтверджується Наказом №75 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022, Наказом №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року), які об`єктивно вплинули як на фактичну можливість здійснення господарської діяльності, так і на можливість її належного відображення в податковому обліку. Таким чином стосовно тверджень контролюючого орану про не надання Позивачем заяви щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків та переліку документів на підтвердження цього, слід зазначити, що спірне питання стосується неможливості здійснення платником податків господарської діяльності протягом визначеного періоду та, зокрема, щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, внаслідок чого він не мав можливості формувати та подавати до контролюючого органу відповідні декларації з податку на додану вартість. Відтак, вказана неможливість обумовлена відсутністю відповідних операцій. З аналізу норм КАС України, постанов Верховного Суду та Практики Європейського Суду з прав людини вбачається, що суд повинен відновити порушене право позивача шляхом, який виключає необхідність повторного звернення до суду.

Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» зареєстровано 15.06.2015 в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи та присвоєно код за ЄДРПОУ 39836856.

Починаючи з 01.01.2017, Товариство є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 398368521032. Основний вид діяльності код за КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Відповідно до довідки Микільської сільської ради Білозерської селищної територіальної громади Херсонської області від 16.01.2021 року на підвідомчій території Товариство орендує 170,34 га земельних паїв. Щодо оброблення вищенаведеної земельної ділянки Товариством до початку війни подавалася відповідна звітність.

Листом від 24.11.2023 року Головне управління ДПС у Полтавській області повідомило ТОВ «АТЛАНТ-КЛІМАТ» про прийняте рішення від 20.07.2023 року №2150 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість на підставі неподання Товариством податкової декларації по ПДВ протягом року, не погодившись із яким позивач звернувся за судовим захистом із даним адміністративним позовом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги не підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Зі змісту оскаржуваного рішення № 2158 від 24.07.2023 (25374/6/16-31-04-02-03) комісією, створеною відповідно до розпорядження ГУ ДПС у Полтавській області від 16.05.2023 № 28-р., комісією встановлено, що платник ТОВ «Атлант Клімат» протягом 12 послідовних місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та / або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання / придбання товару / послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що підтверджено довідкою щодо анулювання реєстрації платника ПДВ від 17.07.2023 № 72/16-31-04-05-03.

Платник не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з 01.06.2022 до 31.05.2023 з показниками, які свідчать про ___(наявність, відсутність) постачання / придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподаткування ___ гривень.

Розмір податкової заборгованості з податку на додану вартість на дату складання 117640 гривень.

Перелічені документи є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, реквізити якого вказано вище, у зв`язку неподанням до контролюючого органу протягом 12 послідовних податкових місяців декларації з податку на додану вартість та відповідно до пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України. Датою анулювання реєстрації є 20.07.2023.

В основу адміністративного позову Товариством покладено твердження про те, що останнє не мало можливості здійснення господарської діяльності, оскільки працівники підприємства вимушено покинули територію Херсонської області, а деякі і взагалі територію України, офісні та складські приміщення були захоплені окупаційними військами та розграбовані, земельні ділянки, які орендувалися Товариством, не оброблялися, врожай 2022 року не збирався. Тому, у спірний період (з початку військової агресії ї до винесення Рішення від 20.07.2023 року №2150) звітність Товариством не подавалась.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги не підлягаючими частковому задоволенню у зв`язку з наступним.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 181.1 ст. 181 ПК України для цілей оподаткування платником податку є:

1) будь-яка особа, яка провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеному статтею 183 цього розділу;

2) будь-яка особа, яка зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку;

3) будь-яка особа, яка ввозить товари на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню, та на яку покладається відповідальність за сплату податків у разі переміщення товарів через митний кордон України відповідно до Митного кодексу України, а також:

особа, на яку покладається дотримання вимог митних режимів, які передбачають повне або часткове умовне звільнення від оподаткування, у разі порушення таких митних режимів, встановлених митним законодавством;

особа, яка використовує, у тому числі при ввезенні товарів на митну територію України, податкову пільгу не за цільовим призначенням та/або всупереч умовам чи цілям її надання згідно із цим Кодексом, а також будь-які інші особи, що використовують податкову пільгу, яку для них не призначено.

Норми цього пункту не застосовуються до операцій з ввезення на митну територію України фізичними особами (громадянами) чи суб`єктами підприємницької діяльності, які не є платниками податку, культурних цінностей, зазначених у пункті 197.7 статті 197 цього Кодексу;

4) особа, яка веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи;

5) особа - управитель майна, яка веде окремий податковий облік з податку на додану вартість щодо господарських операцій, пов`язаних з використанням майна, що отримане в управління за договорами управління майном.

Для цілей оподаткування господарські відносини між управителем майна з власної господарської діяльності та його діяльності з управління майном прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів. Норми цього підпункту не поширюються на управителів майна, які здійснюють управління активами інститутів спільного інвестування, фондів банківського управління, фондів фінансування будівництва та фондів операцій з нерухомістю, створених відповідно до закону;

6) особа, яка проводить операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті 243 Митного кодексу України), незалежно від того, чи досягає вона загальної суми від здійснення операцій із постачання товарів/послуг, визначеної пунктом 181.1 статті 181 цього Кодексу, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством;

7) особа, яка уповноважена вносити податок з об`єктів оподаткування, що виникають внаслідок поставки послуг підприємствами залізничного транспорту з їх основної діяльності, що перебувають у підпорядкуванні платника податку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

8) особа - інвестор (оператор), який веде окремий податковий облік, пов`язаний з виконанням угоди про розподіл продукції;

9) особа, визначена у підпункті "д" підпункту 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Згідно з пп. «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Відповідно до п. 184.2 ст. 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.

Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість; державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.

Порядок реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації / анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість визначається Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказ Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130.

Згідно пп. «г» п. 5.1 Положення № 1130 реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо, зокрема, особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Відповідно до п. 5.2 Положення № 1130 при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункту «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.

Згідно п. 5.5 Положення № 1130 анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу). Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.

Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).

Відповідно до п. 5.6 Положення № 1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу. Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається днем прийняття такого рішення. Рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у день підписання реєструються у журналі обліку рішень про анулювання реєстрації платників ПДВ за формою № 6-РЖ (додаток 6). Номер рішення відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі. Один примірник рішення зберігається в контролюючому органі, який прийняв рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Документи чи копії документів, на підставі яких контролюючий орган прийняв рішення про анулювання реєстрації, мають бути додані до цього примірника рішення. У день виникнення підстави для анулювання реєстрації платника ПДВ до Реєстру вноситься відмітка «Реєстрація особи підлягає анулюванню». Разом із такою відміткою до Реєстру вноситься підстава для анулювання реєстрації відповідно до пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу та дата виникнення такої підстави.

З аналізу вищевикладеного слідує, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

Тобто, анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі пп. «г» п.184.1 ст. 184 ПК України можливе за таких умов: неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 05.11.2018 року по справі № 820/2294/16, від 16.04.2020 року по справі №826/876/17.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення № 2150 від 20.07.2023 стала довідка № 72/16-31-045-05-03 від 17.07.2023, згідно з якою ТОВ «Атлант Клімат» протягом 12 послідовних податкових місяців не подає декларації з ПДВ. Так, підприємством за червень-грудень 2022 р. та січень-травень 2023 р. податкову звітність з ПДВ не подано.

Останній фінансовий звіт малого підприємства подано станом на 31.12.2021 (вх. № 9432200550 від 21.02.2022), відповідно до якого вартість необоротних активів склала 1668,3 тис. грн., запасів ТМЦ 3932 тис. грн. На дату складання довідки сума ліміту в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість 104838,76 грн. На дату складання довідки заборгованість по ПДВ складає 117640 грн.

За таких підстав, з урахуванням приписів ст. 184 ПКУ та Положення № 1130, у Головного управління ДПС у Полтавській області були наявні підстави для прийняття рішення № 2150 від 20.07.2023.

При цьому, суд критично оцінює посилання позивача на те, що невиконання податкового обов`язку Товариством відбулося не внаслідок пасивної поведінки позивача як платника податків, а внаслідок неможливості її ведення через форс-мажорні обставини в країні, зокрема запровадження воєнного стану, з огляду на наступне.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

На виконання пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України розроблений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затверджений наказ Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225.

Згідно п. 2 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225 визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно п. 2 розділу ІІІ Порядку № 225 у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що ТОВ «Атлант Клімат» зверталось із заявою про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків та контролюючим органом приймалось рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, відповідно до приписів Порядку № 225, суду не надано.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення № 2150 від 20.07.2023, прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області, про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» є правомірними, а тому в задоволенні позовних вимог про його скасування слід відмовити.

Відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Таким чином, оскільки позовна вимога про зобов`язання ГУ ДПС у Полтавській області та ДПС України поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» з 20.07.2023 року шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість зі збереженням індивідуального податкового номера 398368521032 та із збереженням податкових показників - є похідною, тому підстави для її задоволення також відсутні.

У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, Верховний Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) і «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів і інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що решта аргументів (доводів) сторін, які мають значення для правильного вирішення спору, на вирішення спірних правовідносин не впливають та не змінюють судовий розсуд цього спору за результатами судового процесу.

В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивач в ході судового розгляду справи не доведено ґрунтовності пред`явлених вимог.

В той же час, згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача

Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини у справі Голдер проти Сполученого Королівства, згідно з якою саме небезпідставність доводів позивача про неправомірність втручання в реалізацію його прав є умовою реалізації права на доступ до суду.

Отже, звертаючись до суду з позовом про захист своїх прав, позивач обтяжений обов`язком довести "небезпідставність" своїх доводів щодо порушеного права за захистом якого він звернувся до суду, надавши відповідні докази зі змісту яких можливо встановити наявність спору саме на момент звернення до суду.

Таким чином, проаналізувавши обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «АТЛАНТ-КЛІМАТ» (73009, м. Херсон, вул. Качалова, 44; ЄДРПОУ 39836856) до Головного управління ДПС у Полтавській області (36000, м. Полтава, вул. Європейська, 4; ЄДРПОУ 44057192), ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117348373
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/2371/24

Рішення від 29.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні