Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 лютого 2024 року № 520/2251/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом ОСОБА_1 до Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, в якому просив суд:
- бездіяльність Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (вул.Гагаріна, буд.82, м.Південне, Харківський район, Харківська область, 62461, код ЄДРПОУ 43762728) щодо ненаданні відповіді на письмове звернення громадянина України ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України серія НОМЕР_1 , виданий Харківським РВ УМВСУ в Харківській області 11 жовтня 2005 року) від 30.11.2023 визнати протиправною.
- зобов`язати Південноміську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (вул.Гагаріна, буд.82, м.Південне, Харківський район, Харківська область, 62461, код ЄДРПОУ 43762728), у термін не більше одного місяця від дня набрання законної сили рішення суду, у відповідності до вимог статей 15 і 19 Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР «Про звернення громадян», об`єктивно розглянути письмове звернення громадянина України ОСОБА_1 від 30.11.2023 заяву про реєстрацію депутатом місцевої ради, перевірити викладені в ній факти, прийняти рішення відповідно до чинного законодавства, забезпечити його виконання, письмово повідомити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про наслідки та результати розгляду її заяви від 30.11.2023, а також суть прийнятого рішення.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем, на думку позивача, допущено протиправну бездіяльність щодо ненадання відповіді на письмове звернення громадянина України ОСОБА_1 від 30.11.2023.
Відзив на позовну заяву від Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області до суду не надійшов.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про часткове задоволення позову з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачем до Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області було подано заяву від 30.11.2023 року, в якій просила зареєструвати її депутатом Південної міської ради, обраним у єдиному багатомандатному виборчому окрузі (територіальний виборчий округ №2 (м. Південне) від Харківської обласної організації політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «БАТЬКІВЩИНА»», на місцевих виборах від 25 жовтня 2020 року.
Не погоджуючись з бездіяльністю щодо не розгляду звернення, позивач звернулась до суду із даним позовом.
Закон України Про звернення громадян № 393/96-ВР від 2 жовтня 1996 року (далі по тексту Закон України № 393/96-ВР) регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення
Згідно зі ст. 3 Закону України № 393/96-ВР заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо. Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.
Відповідно до ст. 5 Закону України № 393/96-ВР звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Згідно зі ст. 15 Закону України № 393/96-ВР органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Згідно зі ст. 19 Закону України № 393/96-ВР органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову; на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу; скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги необгрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи. У разі необхідності та за наявності можливостей розгляд звернень громадян покладається на посадову особу чи підрозділ службового апарату, спеціально уповноважені здійснювати цю роботу, в межах бюджетних асигнувань. Це положення не скасовує вимоги абзацу дев`ятого частини першої цієї статті.
Відповідно до ст. 20 Закону України № 393/96-ВР звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
Так, позивач направила до відповідача звернення від 30.11.2023 про реєстрацію депутатом місцевої ради.
На підтвердження вказаних обставин, позивачем надано рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 6246100741157 та витяг з сайту «Укрпошта» щодо відстеження поштового відправлення.
При цьому, відповідачем не надано жодних доказів розгляду звернення позивача.
За таких обставин, Південноміською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області допущено протиправну бездіяльність щодо ненадання відповіді на письмове звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023.
Враховуючи вищевикладене, суд для ефективного захисту порушених прав позивача вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги шляхом зобов`язання Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області розглянути звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023 про реєстрацію депутатом місцевої ради.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, у термін не більше одного місяця від дня набрання законної сили рішення суду, у відповідності до вимог статей 15 і 19 Закону України від 02.10.1996 №393/96-ВР «Про звернення громадян», об`єктивно розглянути письмове звернення, перевірити викладені в ній факти, прийняти рішення відповідно до чинного законодавства, забезпечити його виконання, письмово повідомити ОСОБА_1 про наслідки та результати розгляду її заяви від 30.11.2023, а також суть прийнятого рішення, суд зазначає наступне.
Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Судовим розглядом встановлено та не заперечувалось сторонами по справі, що відповідачем взагалі не було розглянуто звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023.
Так, рішенням у даній справі зобов`язано Південноміську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області розглянути письмове звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023 про реєстрацію депутатом місцевої ради.
Тобто, права позивача було відновлено належним чином.
Так, позовні вимоги у вказаній частині звернені на майбутнє, в даній частині позовних вимог права позивача не є порушеними.
Враховуючи викладене суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог у вказаній частині.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.
Судовий збір підлягає розподілу відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (вул. Гагаріна, буд.82, м.Південне, Харківський район, Харківська область, 62461) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області щодо ненадання відповіді на письмове звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023.
Зобов`язати Південноміську міську територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області розглянути звернення ОСОБА_1 від 30.11.2023 про реєстрацію депутатом місцевої ради.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Південноміської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (код ЄДРПОУ 43762728, вул. Гагаріна, буд.82, м.Південне, Харківський район, Харківська область, 62461) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаєв А.І.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117349314 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні