ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2024 року м.ЧернігівСправа № 620/17311/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Падій В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс-РД» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Альянс РД" (далі ТОВ «Альянс РД») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУ ДПС у Чернігівській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, в якому просить:.
-скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 06.07.2023 №6740/Ж10/25-01-04-07-12/860 про накладення штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в період з 31.05.2021 по 18.10.2022 не міг проводити реєстрацію податкових накладних з причин блокування реєстрації податковою службою. Також вказує на порушення строків проведення камеральної перевірки та на те, що на момент винесення податкового повідомлення-рішення не передбачені штрафні санкції в тих розмірах, які зазначені в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 29.12.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначив, що ТОВ «Альянс РД» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, до яких з 27 травня 2022 року застосовуються загальні правила щодо строку їх реєстрації, а саме: складених з 1 по 15 календарний день (включно)календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а (складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 і календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Вказує, що починаючи з 27.05.2022 порушення цих строків є підставою для притягнення до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Зазначає, що норми підрозділу 2 розділуXXпунктів 89 та 90 Податкового кодексу України регулюють спеціальний період реєстрації податкових накладних та накладення штрафу (протягом дії воєнного стану в Україні та шість місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано), зокрема ці норми набрали чинності лише 08.02.2023, а реєстрація податкових покладних відбувалася до 08.02.2023, тобто не за пунктом 89 підрозділу 2розділу XX Податкового кодексу України, тому пункт 90 підрозділу 2розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу Українине може бути застосований.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідачем була проведена камеральна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс РД" з питань дотримання строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складений акт № 5006/Ж5/25-01-04-07-11 від 11.05.2023, в якому зафіксовано порушення позивачем пункту201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі вказаного акту відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення № 6740/Ж10/25-01-04-07-12/860 від 06.07.2023, яким застосовано до позивача штрафні санкції в сумі 4864,00 грн(а.с. 20-21).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України).
Відповідно підпункту14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК Україниєдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246(надалі - Порядок № 1246).
Відповідно до підпунктів «а», «б» пункту185.1 статті 185 ПК Україниоб`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно пункту187.1 статті 187 ПК Українивважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт188.1 статті188 ПК України).
Відповідно до пункту201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК Українипорушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Поряд з цим суд зауважує, що на момент ухвалення спірного податкового повідомлення-рішення відбулися зміни у податковому законодавстві.
Так Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» ПК Українидоповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування встановлені пунктом201.10 статті 201 Податкового кодексуУкраїни, та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2розділу XX «Перехідних положень» ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеногоУказом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» , затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Згідно з пунктом 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідних положень" ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеногоУказом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022"Про введення воєнного стану в Україні" , затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".
Отже наведеними приписами закону платники податків звільняються від надмірного тягаря відповідальності, встановленого раніше чинними нормами податкового законодавства, за наведених у пунктах 89, 90 підрозділу 2розділу XX «Перехідних положень» Податкового кодексуУкраїниумов.
Варто зазначити, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Необхідно також врахувати і приписи частини першоїстатті 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Конституційний Суд України у рішенні від 09.02.1999 №1-рп/1999 щодо офіційного тлумачення положення частини першоїстатті 58 Конституції Україниуточнив, що положення вказаної вище норми про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб.
Таким чином на день прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення вже набрали чинності зміни доПодаткового кодексу України, які пом`якшували відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової накладної (зменшували розмір штрафу), а тому контролюючий орган мав обчислювати суму штрафу згідно з новими, зменшеними розмірами.
Проте контролюючий орган застосував розміри штрафу, що були встановлені на день реєстрації спірних податкових накладних пунктом120-1.1 статті 120-1 ПК України, а не на день прийняття податкового повідомлення-рішення, що призвело до порушення положеньстатті 58 Конституції Українита пункту 11 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПКУкраїни.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідач неправильно застосував норми законодавства при обчисленні розміру штрафу, що, у свою чергу, свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частиною другоюстатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Крім того судом встановлено, що рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 27.01.2022 у справі № 620/12255/21, яке набрало законної сили 30.09.2022, позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс РД» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про скасування рішень було задоволено повністю, визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області від 31.05.2021 № 6090, від 07.06.2021 № 6129, від 16.06.2021 № 6248 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку; зобов`язано Головне управління ДПС у Чернігівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянс РД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості (а.с. 24-29).
Згідно листа Головного управління ДПС у Чернігівській області від 20.10.2022 №7917/6/25-01-18-02-11 позивачу було повідомлено про виконання вказаного рішення суду 18.10.2022 (а.с. 53).
Відповідно до частин другої, третьоїстатті 14 Кодексу адміністративного судочинстваУкраїнисудові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (частина четвертастатті 78 Кодексу адміністративного судочинства України).
Таким чином факти, встановлені вищенаведеним судовим рішенням, не потребують доказуванню.
Крім того нормиПК Українидають підстави вважати, що законодавець передбачив можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120-1 Податкового кодексу України, лише за наявності його вини.
Суд зауважує, що відповідно до пункту109.1 статті 109 ПК Україниподатковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Суд зазначає, що позивач, враховуючи протиправне включення його до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, був позбавлений можливості своєчасно зареєструвати податкові накладні Єдиному реєстрі податкових накладних до 18.10.2022.
Таким чином суд дійшов висновку, що в межах спірних правовідносин відсутнєненалежне виконання вимог податкового законодавства стосовно своєчасної реєстрації позивачем податкових накладних до 18.10.2022, що виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності за період до вказаної дати.
Отже розрахунок штрафних санкцій здійснено неправомірно, без вірного визначення кількості днів порушення термінів реєстрації податкових накладних та без урахування внесених у податкове законодавство змін щодо розміру штрафних санкцій, що має своїм наслідком визнання протиправним та скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
При цьому спірне податкове повідомлення-рішення відповідача підлягає скасуванню не через відсутність у позивача обов`язку зі сплати штрафу, а через висновок про неправильний розрахунок відповідачем суми такого штрафу. При цьому суд не зобов`язаний самостійно здійснювати розрахунок штрафних санкцій замість контролюючого органу, перебираючи таким чином його повноваження.
З огляду на встановлені в ході судового розгляду обставини справи, суд визнає заявлений позов обґрунтованим, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення відповідача від 06.07.2023 №6740/Ж10/25-01-04-07-12/860 є протиправним та підлягає скасуванню.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов ТОВ «Альянс РД» необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позивачем за подання адміністративного позову сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн (а.с. 69), суд вважає за необхідне стягнути на користь ТОВ «Альянс РД» сплачений судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Чернігівській області у сумі 2684,00 грн.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 06.07.2023 №6740/Ж10/25-01-04-07-12/860 про накладення штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс РД»судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченістаттею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Альянс РД" (вул. Дружби народів, буд. 34-А, м. Прилуки, Чернігівська область; адреса для листування: вул. Прокопенка, буд. 34, кв. 1, м. Ромни, Сумська область, 42001).
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117349961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні