ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.02.2024м. ДніпроСправа № 904/5925/23
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Загинайко Т.В. за участю секретаря судового засідання Сидорової Є.О. розглянув за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу
про внесення змін до договору оренди землі
Представники:
від позивача: представник не з`явився, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином;
від відповідача: представник не з`явився, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином.
ПРОЦЕДУРА:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Агросфера" звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№5574/23 від 10.11.2023) до відповідача - Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди землі від 27.10.2020 (укладеного між Олександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агросфера" та викласти положення пунктів 4 та 8 в наступній редакції: - пункт 4: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 100 704 грн. 97 коп. (сто тисяч сімсот чотири грн 97 коп), згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки від 15.02.2023 року №НВ-9911004602023, виданим Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області"; - пункт 8: "Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: 100 704,94 х 3% = 3021,15 (три тисячі двадцять одна грн. 15 коп.), без ПДВ на рік".
Також просить вирішити питання про розподіл судових витрат.
Позовну заяву було подано без додержання вимог, встановлених статтею 162 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.11.2023 про залишення позовної заяви без руху позовну заяву залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків - 7 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
У подальшому, позивачем подано заяву (вх.№59364/23 від 21.11.2023) про усунення недоліків, відповідно до якого позивачем було усунено недоліки позовної заяви та виконано вимоги суду, зазначені в ухвалі суду від 15.11.2023.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, яке відбудеться 20.12.2023 о 14:30 год.
Позивач у заявці (вх.№61460/23 від 29.11.2023) про отримання процесуальних документів в електронному вигляді просить надсилати процесуальні документи в електронному вигляді на електронну адресу30421303@mail.gov.ua.
Відповідно до акту від 29.11.2023 №1668/23 Господарського суду Дніпропетровської області про втрату документів або перепідшивання справи, відсутність вкладень або порушень цілісності, пошкоджень конверта (паковання) зазначено, що під час надходження електронного листа на електронну пошту суду по справі №904/5925/23 суддя Загинайко Т.В., який надійшов від ТОВ "Агросфера" не виявилося електронного цифрового підпису.
Позивач у заяві (вх.№61670/23 від 30.11.2023) про розгляд справи без участі представника, просить, справу розглянути без участі позивача, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.12.2023 постановлено повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "Агросфера" (52041, с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, вул. Зарічна, буд. 64; ідентифікаційний код 30421303) заявку (вх.№61460/23 від 29.11.2023) про отримання процесуальних документів в електронному вигляді.
Відповідач у відзивах (вх.№63793/23 від 13.12.2023 та вх.№63799/23 від 13.12.2023 (документ сформований в системі "Електронний суд")) зазначає, що: - відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, оскільки внесення змін до договору оренди землі від 27.10.2020 року в частині зменшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки призведе до значного зменшення надходжень до місцевого бюджету; - п. 4 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 240 363,18 грн. (чотири мільйони двісті сорок тисяч триста шістдесят три грн. 18 коп.), наразі, відповідно до Витягу №НВ-9911004602023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 122148100:02:002:0508 становить 100 704, 97 грн. (сто тисяч сімсот чотири грн. 97 коп.), таким чином, нормативна грошова оцінка зменшилася майже у 40 разів.
Позивач у заявці (вх.№64593/23 від 18.12.2023) про отримання процесуальних документів в електронному вигляді просить надсилати процесуальні документи в електронному вигляді на електронну адресу 30421303@mail.gov.ua.
Позивач у відповіді (вх.№64594/23 від 18.12.2023) на відзив позовні вимоги підтримує в повному обсязі, посилаючись на те, що: - відповідач своїм рішенням сесії "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області" від 29 червня 2021 року №920-8/ VIII), затвердив відповідну НГО, яким у тому числі зобов`язав всіх орендарів земельних ділянок комунальної власності внести зміни до договорів оренди землі, у частині розрахунку орендної плати за землю; - крім того, пропозиція позивача від 25 серпня 2023 року про внесення змін до Договору від 27 жовтня 2020 року вже розглянута відповідачем на своїй сесії 19 жовтня 2023 року, проте, як вбачається з рішення "Про внесення змін до договору оренди землі" №2925-31/УІІІ, не всі питання, що зазначені в пропозиції були розглянути на даній сесії, хоча відповідачу нічого не заважало це зробити, тому його посилання у відзиві на норму, передбачену п.34 ч. 1 ст.26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", вважається не коректним.
У судове засідання 20.12.2023 з`явився представник відповідача, представник позивача у судове засідання не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.12.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (загальне позовне провадження) на 25.01.2024 о 14:30 год.
Судове засідання, призначене на 25.01.2024, не відбулось у зв`язку з перебуванням судді Загинайко Т.В. на лікарняному.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 30.01.2024 призначено розгляд справи по суті (загальне позовне провадження) на 13.02.2024 о 17:15 год.
У судове засідання 13.02.2024 представники сторін не з`явились, про час і місце судового засідання були повідомлені належним чином.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 13.02.2024 відкладено розгляд справи по суті (загальне позовне провадження) на 21.02.2024 о 17:00 год.
Господарським судом Дніпропетровської області 16.02.2024 на офіційному веб-сайті судової влади України розміщено оголошення про виклик відповідача у судове засідання.
Позивач у заяві (вх.№8354/24 від 19.02.2024) про попередження відповідача про дату та час проведення судового засідання повідомляє, що позивачем через канцелярію Слобожанської селищної ради подано клопотання про дату та час проведення судового засідання по справі №904/5925/23 за №16/02 від 16.02.2024, що зареєстровано відповідачем 16.02.2024 (вхідний номер 174/09/05-07).
Відповідач у заяві (вх.№8656/24 від 20.02.2024) про проведення засідання у відсутності особи, яка бере участь у справі просить розгляд справи №904/5925/23, призначену до розгляду 21.02.2024 о 17:00 год. здійснювати без участі представника Слобожанської селищної ради.
У судове засідання 21.02.2024 повноважні представники сторін не з`явилися, про час і місце судового засідання були повідомлені належним чином.
У судовому засіданні 21.02.2024 проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Справа відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглядалася протягом розумного строку у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ
Як вбачається, між позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Агросфера", як орендарем, та Олександрівською сільською радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області, правонаступником якої є відповідач - Слобожанська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області, як орендодавцем, було укладено договір від 27.10.2020 оренди землі (надалі - Договір) (а.с. 9-14).
Пунктом 1 Договору визначено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з цільовим призначенням: "Для іншого сільськогосподарського призначення" (код КВЦПЗ-01.13), згідно рішення сесії Олександрівської сільської ради "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" від 09 жовтня 2020 року № 17-42-VII, яка знаходиться в межах населеного пункту, за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, село Олександрівка, вулиця Зарічна, 64.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,0118 га, кадастровий номер: 1221481000:02:002:0508. Земельна ділянка передається в оренду разом із: об`єкти комунальної або державної власності відсутні (пункт 2 Договору).
На земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна: кукурудзяний завод, що належить ТОВ "Агросфера" (код ЄДРПОУ: 30421303), згідно: Витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 02.04.2013 року, номер 1892654, видавник - Новомосковський міський нотаріальний округ, приватний нотаріус Куліш Ю.О., (1/5 частина); Витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 28.03.2014 року, номер 19711595, видавник - Новомосковський міський нотаріальний округ, приватний нотаріус Куліш Ю.О., (1/5 частина); Витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09.04.2015 року, номер 36156547, видавник - Новомосковський міський нотаріальний округ, приватний нотаріус Куліш Ю.О., (15/100 частина); Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 26.03.2020 року, номер 205378768, видавник - Дніпровський районний нотаріальний округ Дніпропетровської області, приватний нотаріус Юрченко Л.Л. (пункт 3 Договору).
Відповідно до пункту 4 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 240 363,18 грн., відповідно до Витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виданим Головним Управлінням Держгеокадастру Дніпропетровської області відділом у Дніпровському районі від 16.01.2020 року № 43/0/194-20.
Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років, починаючи з дати державної реєстрації цього договору. Після закінчення строку дії Договору орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 7 Договору).
Пунктом 8 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 4240363,18 грн х 3% = 127 210,90грн., без ПДВ на рік.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 (тридцять) календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця в сумі 10 600,91 грн. на реквізити: отримувач УДКСУ у Дніпровському районі, р/р 33211815700083 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області, МФО 805012, код ОКПО 37976087, код плат 18010900 - орендна плата з фізичних осіб (пункт 9 Договору).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації (пункт 10 Договору).
Розмір орендної плати переглядається у разі: - зміни умов господарювання, передбаченим Договором; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що
підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених чинним законодавством (пункт 11 Договору).
Земельна ділянка передається в оренду для іншого сільськогосподарського призначення, (код КВЦПЗ-01.13) (пункт 12 Договору).
Дана земельна ділянка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення (пункт 13 Договору).
Відповідно до пункту 18 Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється за актом приймання-передачі, який підписується сторонами одночасно з підписанням даного Договору.
Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому, порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду (пункт 19 Договору).
Пунктом 32 Договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розв`язується у судовому порядку.
Цей Договір набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (пункт 38 Договору).
На виконання умов Договору сторонами було підписано акт від 27.10.2020 прийому-передачі земельної ділянки в натурі, наданої в оренду ТОВ "Агросфера", відповідно до якого, цей акт укладено про те, що цього дня Олексапдрівська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області передала земельну ділянку (кадастровий номер 1221481000:02:002:0508) в оренду з цільовим призначенням: "Для іншого сільськогосподарського призначення", (код КВЦПЗ - 01.1,3) (підстава - рішення сесії Олександрівської сільської ради від 09 жовтня 2020 року № 17-42-VII "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості"), терміном на 49 років загальною площею 3,0118 га, що розташована в межах населеного пункту, за адресою: село Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, вулиця Зарічна, 64, а ТОВ "Агросфера", код ЄДРПОУ - 30421303, (в особі директора гр. ОСОБА_1 , ШПН - НОМЕР_1) дану земельну ділянку прийняла у користування (оренду) в присутності представника Олександрівської сільської ради - Прокоф`єва Павла Григоровича (а.с. 14).
В матеріалах справи міститься копія Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 25.11.2020 №234029870 (а.с. 15).
Як вбачається з вказаного Витягу, державним реєстратором 23.11.2020 на підставі договору оренди землі б/н від 27.10.2020, укладеного між Олександрівською сільською радою та ТОВ "Агросфера", проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки.
В подальшому, Слобожанська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області рішенням від 05.11.2020 26-I/VIII "Про початок реорганізації Балівської, Партизанської та Олександрівської сільських рад шляхом приєднання їх до Слобожанської селищної ради відповідно до рішення вирішила почати процедуру реорганізації, зокрема, Олександрівської сільської ради шляхом приєднання до Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (а.с. 16-17).
Відповідно до пункту 2 вказаного рішення Слобожанська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Балівської, Партизанської та Олександрівської сільських рад.
Рішенням Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 29.06.2021 290-8/VIII "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, розроблену Державним підприємством "Дніпровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та середню (базову) вартість 1м2 земель с. Олександрівка (а.с. 18).
Вказаним рішенням затверджено нормативну технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, розроблену Державним підприємством "Дніпровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", та середню (базову) вартість 1м2 земель с. Олександрівка (пункт 1 Рішення).
Нормативна грошова оцінка земель с. Олександрівка вводиться у дію з 01.01.2022 (пункт 2 Рішення).
Відповідно до пункту 3 вказаного Рішення з дня введення у дію нормативної грошової оцінки зобов`язати:
3.1 платників плати за землю (крім фізичних осіб), відповідно до положень ст. 286.2 Податкового кодексу України та ст.ст. 5, 13 Закону України "Про оцінку земель" подати відповідному контролюючому органу податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, разом з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, затвердженої цим рішенням;
3.2 орендарів земельних ділянок забезпечити внесення зміни до договорів оренди землі у частині розрахунку орендної плати за землю;
3.3 відділу земельних відносин, комунальної власності та охорони навколишнього середовища провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів шляхом укладення додаткової угоди.
Вважати таким, що втратило чинність, рішення Олександрівської сільської ради №00000 від 00.00.2012 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель", з дня введення в дію цього рішення.
Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області листом від 07.03.2023 №752/299-23 повідомило позивача, що відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка 3 кадастровим номером 1221481000:02:002:0508 знаходиться в користуванні ТОВ "АГРОСФЕРА" (ЄДРПОУ 30421303); розташована в межах населеного пункту на території Дніпропетровського (нині Дніпровського) району Дніпропетровської області пі адресою: с. Олександрівка, вул. Зарічна, 64; цільове призначення - 01.13 Для іншого сільськогосподарського призначення; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (несільськогосподарські угіддя - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами - 3,0118 га) (а.с. 19-22).
З вказаного листа вбачається таке:
- нормативну грошову оцінку населеного пункту здійснюють юридичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою згідно Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року №1378-ІУ- стаття 7.
- відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами проведення нормативної грошової оцінки населеного пункту складається технічна документація та відповідно до статті 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.
- дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який формується на дату звернення.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки,1 відповідно до статті" 23 Закону України "Про оцінку земель", видасться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (територіальний орган Держгеокадастру);
- формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з кадастровим номером 1221481000:02:002:0508 (вих.№626 від 10.02.2021) було здійснено відповідно до затвердженої Технічної документації з коригування нормативної грошової оцінки земель села Олександрівка Олександрійської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області (2012) та введеною в дію з 01.01.2013 року, у встановленому законодавством порядку та відповідно до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку на момент формування такого витягу;
- 06 липня 2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2022 №753 "Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок", яка передбачає, зокрема, що витяг із технічної документації і нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру;
- наразі повністю автоматизовано видачу витягів з технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської), нормативної/грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів, а також земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів;
- функціонал щодо автоматичного формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів дозволяє розраховувати нормативну грошову оцінку земель населених пунктів з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру за умови внесення до Державного земельного кадастру відомостей про оцінку таких населених пунктів;
- у 2021 році ДП "Черкаським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою" було розроблено "Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області" та затверджено рішенням Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області №920-8/VIII від 29.06.2021. Технічна документація введена в дію з 01.01.2022. Відомості про нормативну грошову оцінку с. Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області внесені до Державного земельного кадастру 29.11 2022 року;
- на онлайн-заяву №ЗВ-9910956062023 від 15.02.2023 року щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (в межах населеного пункту) з кадастровим номером: 1221481000:02:002:0508 від Йова Олександра Васильовича, за допомогою ПЗ "НКС" Державного, земельного кадастру було автоматично сформовано Витяг №НВ-9911004602023 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.02.2023 року;
- згідно пункту 1 статті 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Згідно пункту 7 статті 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації і такої оцінки.
Відповідно до Витягу №НВ-99110046002023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформованого 15.02.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1221481000:02:002:0508 складає 100 704 грн. 97 коп. (а.с. 21).
В подальшому позивач звернувся до відповідача з пропозицією від 25.08.2023 щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі у якій зазначає, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є іншим випадком, при якому необхідно переглянути розмір орендної плати, посилаючись на те, що: - рішенням сесії Олександрівської сільської ради від 09 жовтня 2020 року №17-42-VII встановлена орендна плата за користування даною ділянкою, кадастровий номер 1221481000:02:02:0508, яка складає 3% від нормативної грошової оцінки на рік; - згідно з листом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 07.03.2023 року №752/299-23 в 2021 році державним підприємством "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, яка затверджена рішенням сесії Слобожанської селищної ради від 29.06.2021 року № 920-8/VIII, та введена в дію з 01.01.2022; - згідно з пунктом 11 Договору оренди землі від 27.10.2020, розмір орендної плати переглядається в інших випадках, передбачених чинним законодавством України; - з отриманого Витягу вбачається, що нормативна грошова оцінка ділянки кадастровий номер 1221481000:02:02:0508 змінилась та відрізняється від оцінки, що зазначена у договорі; - на даний час Олександрівська сільська рада Дніпровського району Дніпропетровської області припинила своє існування, при цьому Слобожанська селищна рада є її правонаступником (а.с. 22).
Як вбачається, до пропозиції щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі додано, серед іншого, додаткову угоду до Договору у 2 примірниках, підписану Товариство з обмеженою відповідальністю "Агросфера" (а.с. 23).
Так, відповідно до вказаної додаткової угоди, Слобожанська селищна рада, ЄДРПОУ - 04525024, в особі селищного голови Камінського Івана Миколайовича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" (надалі - орендодавець) з однієї сторони, та Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросфера", ЄДРПОУ - 30421303, в особі директора Йови Олександра Васильовича (надалі - Орендар) з іншої сторони, керуючись статтями 632, 651 Цивільного кодексу України, статтею 30 Закону України «Про оренду землі», зважаючи на пункт 2 рішення сесії Слобожанської селищої ради "Про початок реорганізації Балівської, Партизанської та Олександрівської сільських рад шляхом приєднання їх до Слобожанської селищної ради" від 05 листопада 2020 року № 26-1/VIII, враховуючи Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 року № НВ-9911004602023, уклали цю Угоду про внесення змін до договору оренди землі від 27 жовтня 2020 року (далі-Договір), укладеного між Олександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальнвстю "Агросфера", а саме:
1. В межах усього Договору замість "Олександрівська сільська рада", вважати чинним "Слобожанська селищна рада".
2. Пункт №4 Договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянка" становить 100704,97 грн. (сто тисяч сімсот чотири грн. 97 коп.), відповідно до Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 року № НВ-9911004602023, виданим Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
3. Пункт № 8 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: 100704,97 грн х 3% = 3021,15 (три тисячі двадцять одна грн. 15 коп.), без ПДВ на рік.".
4. Пункт №9 Договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі щомісячно протягом 30 (тридцяти) календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця в сумі 251,76 грн. (двісті п`ятдесят одна грн. 76 коп.), на реквізити: отримувач ГУК у Дніпропетровській обл./ОТГ с.м.т. Слобожанський, р/р UА048999980334139812000004457 в Казначействі України, код ЕДРПОУ 37988155, код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб.
5. Дана Додаткова угода набуває чинності з моменту її підписання сторонами та реєстрації, відповідно до чинного законодавства України.
Як вбачається, пропозиція позивача була розглянута 19.10.2023 на пленарному засіданні ради, на якому прийнято рішення №2925-31/VIII "Про внесення змін до договору оренди землі" (а.с. 25).
Даним рішенням відповідач вирішив внести зміни до Договору, шляхом укладення додаткової угоди, однак при цьому питання в частині внесення змін щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати, запропоновані позивачем у своїй пропозиції, відповідачем розглянуто не було. У рішенні №2925-31/VIII інформація щодо вирішення даного питання відсутня.
В подальшому позивач звернувся до відповідача із запитом на інформацію від 01.11.2023 у якому зазначав, що не всі питання, зазначені в пропозиції були розглянуті на сесії селищної ради та просив надати висновок (рекомендації) та протокол засідання постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Слобожанської селищної ради, щодо розгляду даного питання (а.с. 26).
Розглянувши вказаний запит, відповідач листом від 02.11.2023 №03-09/11/3986 направив позивачеві Витяг з Протоколу від 11.10.2023 №23 засідання постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища (а.с. 27-30).
Позивач стверджує, що бездіяльність відповідача, яка полягає у нездійснені розгляду відповідних питань, зазначених позивачем у своїй пропозиції (з додатками), є порушенням законних прав позивача, що, зокрема, полягає у неможливості внесення у Договір оренди землі відповідних змін, а саме: даних про нову (діючу) нормативну грошову оцінку ділянки та, відповідно, актуальний розмір орендної плати. Внаслідок зазначеного, позивач не має можливості сплачувати орендну плату за користування землею у належному розмірі; відповідач проти цього заперечує та зазначає, що внесення змін до Договору оренди землі в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки призведе до значного зменшення надходжень до місцевого бюджету, оскільки нормативна грошова оцінка зменшилась майже у 40 разів; що і стало причиною виникнення спору та звернення позивача з позовом до суду.
ОЦІНКА АГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо правовідносин сторін
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі статтею 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Як вбачається, між сторонами було укладено Договір від 27.10.2020 оренди землі.
Статтею 792 Цивільного кодексу України визначено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату; земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них; відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до пункту 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Як вбачається, рішенням Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 29.06.2021 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Олександрівка Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області" №920-8/VIII затверджена нормативна грошова оцінка земель на території села Олександрівка.
Згідно із пунктом 4 вказаного рішення відповідне рішення сесії Олександрівської сільської ради "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель" (відповідно до якого вносилися дані у пункти 4, 8, 9 Договору, на момент його укладення) - втратило чинність.
За правилами статей 5 та 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частинами 1 та 2 статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з пунктом 20 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 №1147 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою, форму якої наведено в додатку 16, що подається в електронній або паперовій формі, як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за формою згідно з додатком 17. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Відповідно до абзацу 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
З метою отримання витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивач звернувся з відповідним клопотанням до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на яке отримав відповідь та Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 15.02.2023 №НВ-9911004602023.
У зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка зазначена у Витягу відрізняється від її нормативної грошової оцінки, що зазначена у пункті 4 Договору, позивач звернувся до відповідача із пропозицією від 25.08.2023 щодо внесення відповідних змін до Договору. Дана пропозиція була надана позивачем до ЦНАПу відповідача, що підтверджується відривним талоном для замовника від 29.08.2023, номер справи 136003-016129-461-07-2023 (а.с.24).
У своїй пропозиції позивач просив відповідача укласти додаткову угоду до Договору, яка додавалася до Договору разом з іншими додатками, та якою пропонувалося внести зміни у Договір стосовно: - назви нового орендодавця; - нормативної грошової оцінки земельної ділянки; - орендної плати за користування земельною ділянкою; - реквізитів нового орендодавця земельної ділянки.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 11 Договору розмір орендної плати переглядається в інших випадках, передбачених чинним законодавством України. Також, згідно з пунктом 32 Договору зміна умов до Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір вирішується у судовому порядку.
Вказане кореспондується з положеннями статті 30 Закону України "Про оренду землі", згідно з якою зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.
Пропозиція позивача була розглянута 19.10.2023 на пленарному засіданні ради, на якому прийнято рішення №2925-21/VIII "Про внесення змін до договору оренди землі".
Даним рішенням відповідач вирішив внести зміни до Договору, шляхом укладення додаткової угоди, однак при цьому, як вбачається, питання у частині щодо внесення змін щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати, запропонованих позивачем у своїй пропозиції, відповідачем розглянуто не було. У рішенні №2925-31/VIII інформація щодо вирішення даного питання відсутня.
У зв`язку з викладеним позивач у відповідності до норм Закону України "Про доступ до публічної інформації" звернувся до відповідача із запитом на інформацію від 01.11.2023, на який відповідач надав відповідь з лише одним додатком (витяг з протоколу засідання постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Слобожанської селищної ради, при цьому висновків (рекомендацій) комісії, що запитувалися у запиті - надано не було.
Частиною 4 статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" (частина 10 статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування".
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зазначити, що в силу статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
За статтею 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Отже, можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.
Суд звертає увагу, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати за земельну ділянку комунальної власності має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.
Визначення договору оренди землі містить стаття 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом статті 15 вказаного Закону істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
У частині першій статті 30 Закону передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша - третя статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі" необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За правилами частини п`ятої статті 5 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону №1378-IV. Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.
Відповідно пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 Податкового кодексу України).
У пункті 288.4 статті 288 Податкового кодексу України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Однак у даному випадку така обставина відсутня.
На момент розгляду справи доказів внесення змін до спірного Договору сторонами не надано.
Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, до уваги господарським судом не приймаються як такі, що спростовані матеріалами справи.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Щодо судового збору
Відповідно до частини 2 статті 123 Господарського процесуального кодексу України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Отже, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 2 684 грн. 00 коп. - витрат по сплаті судового збору.
Керуючись пунктом 19.1 Розділу ХІ Перехідних положень, статтями 123, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросфера" (52041, с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, вул. Зарічна, буд. 64; ідентифікаційний код 30421303) до Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52005, смт. Слобожанське, вул. Василя Сухомлинського, 56Б; ідентифікаційний код 04525024) про внесення змін до договору оренди землі - задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 27.10.2020 укладеного між Олександрівською сільською радою Дніпровського району Дніпропетровської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агросфера" та викласти положення пунктів 4 та 8 в наступній редакції:
- пункт 4: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 100704,97 грн (сто тисяч сімсот чотири грн. 97 коп.), згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки від 15.02.2023 року №НВ-9911004602023, виданим Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області";
- пункт 8: "Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі: 100704,97 х 3% = 3021,15 (три тисячі двадцять одна грн. 15 коп.), без ПДВ на рік".
3. Стягнути з Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52005, смт. Слобожанське, вул. Василя Сухомлинського, 56Б; ідентифікаційний код 04525024) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросфера" (52041, с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області, вул. Зарічна, буд. 64; ідентифікаційний код 30421303) 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. - витрат на сплату судового збору.
Видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Загинайко
Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 238 ГПК України,
01.03.2024
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 05.03.2024 |
Номер документу | 117370914 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні