Рішення
від 01.03.2024 по справі 440/19141/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/19141/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом керівника Глобинської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

29 грудня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Глобинської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу (надалі - позивач) до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (надалі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації (надалі - третя особа), у якій заявлено вимоги: визнати протиправною бездіяльність Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області щодо не забезпечення проведення робіт з винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту та закріплення їх в натурі (на місцевості); зобов`язати Семенівську селищну раду Кременчуцького району Полтавської області, відповідно до вимог чинного законодавства України, забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту та закріплення їх в натурі (на місцевості).

В обґрунтування позовних вимог прокурором зазначено, що рішенням третьої сесії двадцять другого скликання Полтавської обласної ради народних депутатів від 28.02.1995 оголошено державною заповідною територією ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" та затверджено його площу. Вказаний об`єкт природно-заповідного фонду перебуває у віданні Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, якою у порушення вимог закону не встановлено меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі (на місцевості). Вказує, що Державною екологічною інспекцією Центрального округу не здійснювалися заходи державного нагляду (контролю) відносно відповідача та пам`ятки природи - ландшафтного заказника місцевого значення «Острів», що унеможливлює складання Державною екологічною інспекцією Центрального округу розпорядчих документів для усунення порушень та звернення до суду з позовною заявою, яка має повноваження звертатися до суду з метою реалізації повноважень у сфері охорони й збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/19141/23. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). /а.с. 61-62/.

24 січня 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 68-71/, у якому представник Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, земельні ділянки природно-заповідного фонду місцевого значення перейшли у комунальну власність Семенівської селищної ради з 27.05.2021, 12 липня 2021 року Семенівською селищною радою на четвертій сесії прийнято рішення № 424 «Про затвердження Програми розвитку земельних відносин, раціонального використання та охорони земель на території Семенівської селищної ради на 2021-2022 роки». Однак через брак коштів інвентаризація земель за межами населених пунктів, в тому числі і земель природно-заповідного фонду місцевого значення, здійснено не було. 29.08.2023 двадцять третьою сесією Семенівської селищної ради було прийнято рішення №1299 «Про затвердження Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки», якою проведення інвентаризації земель природно - заповідного фонду заплановано окремим пунктом та буде реалізовано протягом дії програми. Відповідач вважає, що Семенівською селищною радою починаючи з 27.05.2021 здійснювалися всі можливі активні дії, які вона повинна була і могла вчинити, спрямовані на забезпечення проведення робіт зі встановлення меж земельних ділянок природно - заповідного фонду місцевого значення, зокрема і меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, розташованого за межами населених пунктів в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області. Зазначає, що чинним законодавством не встановлено строку, протягом якого орган місцевого самоврядування, після переходу до нього права власності на земельні ділянки природно - заповідного фонду місцевого значення, зобов`язаний встановити межі існуючих об`єктів природно - заповідного фонду, тому Семенівською селищною радою не було допущено порушення природоохоронного законодавства, що полягає у незабезпеченні проведення робіт з винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, розташованого за межами населених пунктів в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області.

20 лютого 2024 року до суду надійшла відповідь прокурора на відзив /а.с. 90-96/, у якому зазначено, що з часу набуття Семенівською селищною радою у комунальну власність земель, на яких знаходиться ландшафтний заказник місцевого значення «Острів», тобто з 27.05.2021, відповідачем не вжито заходів щодо надання дозволу на розробку відповідного проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території заповідного фонду, не укладено договір із розробником документації із землеустрою та не затверджено відповідний проект землеустрою. Пояснює, що впродовж 25 років Веселоподільською сільською радою Семенівського району, правонаступником якої була Семенівська селищна рада Кременчуцького району Полтавської області, не вчинено робіт з винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів», що унеможливлює належне використання та зберігання вказаного об`єкту.

22 лютого 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшли пояснення по справі від Державної екологічної інспекції Центрального округу /а.с. 102-109/, у яких вона просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на те, що відповідач не оспорює факту необхідності вжиття заходів з організації проведення робіт із винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» закріплення їх в натурі (на місцевості). Через тривалу бездіяльність відповідача щодо виконання вимог чинного законодавства та охоронного зобов`язання на даний час межі ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» не визначені, територія об`єкту до даних Державного земельного кадастру не внесена, тому існує небезпека використання земельних ділянок на території заказника не за цільовим призначенням, а також передання її у приватну власність, а відтак, і ризик втрати флористичного різноманіття та мальовничого ландшафту остепнених луків, заплавних озер.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторони, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Рішенням третьої сесії двадцять другого скликання Полтавської обласної Ради депутатів від 28.02.1995 "Про затвердження додаткового переліку заповідних територій та об`єктів області" затверджено погодженого з районними Радами народних депутатів перелік заповідних територій та об`єктів згідно з додатками №№1,2, зокрема, КСП ім. Мічуріна - заказник "Острів", місцезнаходження - Семенівський район, околиці с. Веселий Поділ /а.с. 22-24/.

29.07.1996 начальником Держуправлінням екобезпеки в Полтавській області затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" /а.с. 26-27/.

12.11.1996 Держуправлінням екобезпеки в Полтавській області видано Веселоподільській сільській Раді народних депутатів охоронне зобов`язання, яке дає зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження оголошеного (організованого) ландшафтного заказника місцевого значення "Острів" відповідно до рішення Полтавської обласної Ради депутатів від 26.02.1995 у межах користування Веселоподільської сільської Ради народних депутатів загальною площею 60 га. /а.с. 25/.

25.12.2003 начальником Державного управління екології та природних ресурсів в Полтавській області затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" /а.с. 28-30/.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 721-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Полтавської області" відповідно до абзацу першого пункту 7-1 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Полтавської області згідно з додатком, зокрема, до Семенівської територіальної громади входять території Семенівської, Вереміївської, Веселоподільської, Липнягівської, Степанівської, Товстівської, Заїчинської, Криворудської, Біляківської, Очеретуватської, Рокитівської, Богданівської, Устимівської, Василівської територіальних громад.

Семенівська селищна ради Кременчуцького району Полтавської області зареєстрована як юридична особа 28.11.1994 та є правонаступником, зокрема, Веселоподільської сільської ради, що підтверджується витягом є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 43/.

Листом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 30.05.2023 №10-16-0.3-1650/2-23 підтверджено, що відповідно до наявної у відділу №5 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, проекти землеустрою з організації, встановлення території об`єкта природно-заповідного фонду заказника ландшафтного "Острів" площею 60,0 га (с. Веселий Поділ) до місцевого фонду документації із землеустрою та оцінки земель до відділу не надходили, інформація про присвоєння кадастрових номерів по вказаному об`єкту природно-заповідного фонду у відділі відсутня. /а.с. 32/.

Станом на 14.09.2023 на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області знаходиться ландшафтний заказник місцевого значення "Острів", межі цього об`єкта ПЗФ на місцевості на виносилися та не встановлювалися, що підтверджується листом виконавчого комітету Семенівської селищної ради від 14.09.2023 №01-18/969 /а.с. 34/.

Листом Департаменту екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації від 22.09.2023 №4115/04.3-09 підтверджено, що до Департаменту не надходили на розгляд проекти землеустрою з організації та встановлення меж територій ландшафтного заказника місцевого значення "Острів" (60,0 га) /а.с. 35/.

Вважаючи, що Семенівською селищною радою Кременчуцького району Полтавської області допущено протиправну бездіяльність щодо не забезпечення проведення робіт з винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту та закріплення їх в натурі (на місцевості), прокурор в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.

Статтею 45 Земельного кодексу України передбачено, що землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Згідно з приписами статті 46 Земельного кодексу України до земель іншого природоохоронного призначення належать земельні ділянки, в межах яких є природні об`єкти, що мають особливу наукову цінність. Межі земель іншого природоохоронного призначення закріплюються на місцевості межовими або інформаційними знаками. Порядок використання земель іншого природоохоронного призначення визначається законом.

Відповідно до статті 46-1 Земельного кодексу України землі територій та об`єктів природно-заповідного фонду використовуються з урахуванням обмежень у їх використанні, визначених відповідно до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" та положеннями про ці території, об`єкти. Особливий режим охорони, відтворення і використання земель територій та об`єктів природно-заповідного фонду поширюється на всі розташовані в межах таких територій та об`єктів землі та земельні ділянки незалежно від форми власності та цільового призначення.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів регулюються Законом України "Про природно-заповідний фонд України".

Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.

У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

За змістом частин 3, 5 статті 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Відповідно до частин 2, 3 статті 60 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. У разі необхідності їх охорона може покладатися на служби державної охорони розташованих поблизу природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків та регіональних ландшафтних парків.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Як встановлено судом, рішенням третьої сесії двадцять другого скликання Полтавської обласної Ради депутатів від 28.02.1995 "Про затвердження додаткового переліку заповідних територій та об`єктів області" затверджено погодженого з районними Радами народних депутатів перелік заповідних територій та об`єктів згідно з додатками №№1,2, зокрема, КСП ім. Мічуріна - заказник "Острів", місцезнаходження - Семенівський район, околиці с. Веселий Поділ /а.с. 22-24/.

29.07.1996 начальником Держуправлінням екобезпеки в Полтавській області затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" /а.с. 26-27/.

25.12.2003 начальником Державного управління екології та природних ресурсів в Полтавській області затверджено Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" /а.с. 28-30/.

Згідно з пунктами 1.2, 1.3, 1.4 Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" заказник займає площу 60 га., заказник розташований в межах землеволодіння Веселоподільської сільської ради Семенівського району Полтавської області, неподалік с. Веселий Поділ. Територія заказника розташована на правому березі р. Хорол і являє собою лучну-степову ділянку (остепнені луки, заплавні озера та високотравне болото). На території заказника зростають занесені до Червоної книги України (сон чорніючий, зозулинець болотний), лікарських видів рослин та місце існування диких тварин (козуля, кабан, лисиця, заєць), в т.ч. регіонально рідкісних (крячок білощокий).

Відповідно до пунктів 1.5, 1.6 Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" , територія заказника має використовуватись в першу чергу: у природоохоронних цілях, у наукових цілях, в освітньо-виховних цілях. Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України. Територія заказника не вилучається у її землевласника, на землях якого він розташований, а саме: Веселоподільської сільської ради.

Згідно з пунктами 2.1 Положення про ландшафтний заказник місцевого значення "Острів" метою створення є збереження та охорон цінної лучно-степової ділянки на правому березі р. Хорол з різноманітними ландшафтами, з багатою флорою та фауною, що має особливу природоохоронну, наукову, естетичну та пізнавальну цінність.

12.11.1996 Держуправлінням екобезпеки в Полтавській області видано Веселоподільській сільській Раді народних депутатів охоронне зобов`язання, яке дає зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження оголошеного (організованого) ландшафтного заказника місцевого значення "Острів" відповідно до рішення Полтавської обласної Ради депутатів від 26.02.1995 у межах користування Веселоподільської сільської Ради народних депутатів загальною площею 60 га. /а.с. 25/.

Як визначено частиною 4 статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У силу статті 1 Закону України "Про землеустрій" землеустрій визначено як сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Відповідно до пункту "в" частини 2 статті 25 Закону України "Про землеустрій" одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Частинами 1, 2, 3 статті 47 Закону України "Про землеустрій" передбачено , що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г) проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

При цьому, як визначено частиною 1 статті 26 Закону України "Про землеустрій", замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Відповідно до статті 19 Закону України "Про землеустрій" до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: а) організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності; б) організація та здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

За змістом підпунктів 34, 37 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу.

Згідно з частинами 3, 4 статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом.

Згідно з пунктами 4, 9 частини 6-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень: сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту; юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 721-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Полтавської області" відповідно до абзацу першого пункту 7-1 розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Полтавської області згідно з додатком, зокрема, до Семенівської територіальної громади входять території Семенівської, Вереміївської, Веселоподільської, Липнягівської, Степанівської, Товстівської, Заїчинської, Криворудської, Біляківської, Очеретуватської, Рокитівської, Богданівської, Устимівської, Василівської територіальних громад.

Як встановлено судом, Семенівська селищна ради Кременчуцького району Полтавської області зареєстрована як юридична особа 28.11.1994 та є правонаступником, зокрема, Веселоподільської сільської ради, що підтверджується витягом є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 43/.

На території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області знаходиться ландшафтний заказник місцевого значення "Острів", межі цього об`єкта ПЗФ на місцевості на виносилися та не встановлювалися, що підтверджується листом виконавчого комітету Семенівської селищної ради від 14.09.2023 №01-18/969 /а.с. 34/.

За змістом пункту 2 наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 25.02.2013 № 65 "Про затвердження Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду" охоронні зобов`язання, оформлені та видані до набрання чинності цим наказом, є чинними та не підлягають переоформленню, крім випадків, передбачених пунктом 3.4 розділу ІІІ Інструкції, затвердженої пунктом 1 цього наказу.

Згідно з п. 3.4 розділу ІІІ Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 25.02.2013 р. № 65, охоронне зобов`язання підлягає переоформленню у разі: зміни форм власності на землю, на якій розташована(ий) територія чи об`єкт природно-заповідного фонду; зміни землекористувача (землевласника) у межах території чи об`єкта природно-заповідного фонду; внесення змін до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження.

Враховуючи, що форма власності ландшафтний заказник місцевого значення "Острів", що знаходиться розташованого за межами населених пунктів в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області не змінювалася, до правонаступників власника перейшли його права та обов`язки, зміни до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження не вносилися, охоронне зобов`язання від 12.11.1996 у встановленому законодавством порядку недійним не визнавалося, відповідно до пункту 2 наказу Міністерства екології та природних ресурсів України "Про затвердження Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду" від 25.02.2013 № 65 охоронне зобов`язання від 12.11.1996 підлягає виконанню.

Охоронні зобов`язання покладають на відповідача обов`язок із вчинення дій щодо замовлення проекту землеустрою, організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду місцевого значення.

З огляду на викладене вище, на Семенівську селищну раду Кременчуцького району Полтавської області покладено обов`язок із забезпечення режиму охорони території та збереження ландшафтного заказника місцевого значення "Острів", що знаходиться за межами населених пунктів в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області та покладено обов`язок із вчинення дій по замовленню проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду, а саме ландшафтного заказника місцевого значення "Острів", що знаходиться у межах землеволодіння Веселоподільської сільської ради Семенівського району Полтавської області, неподалік с. Веселий Поділ.

На час звернення прокурора до суду не винесено межі ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту та не закріплено їх в натурі (на місцевості).

Відсутність встановлених меж в натурі ландшафтного заказника місцевого значення "Острів" фактично унеможливлює охорону та збереження у природному стані території, яка має виконувати особливу природоохоронну, наукову, естетичну та пізнавальну цінність.

Частиною 1 статті 64 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлено, що державний контроль за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, посадовими особами служби державної охорони природно-заповідного фонду України та іншими уповноваженими законом державними органами.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до підпункту 2 пункту 3 цього Положення основними завданнями Держекоінспекції є: здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно з підпунктом 5 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: звертається до суду із позовом щодо: обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин; визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

За встановлених обставин справи та наведених вище нора права, якими врегульовано спірні правовідносини, зважаючи на невиконання відповідачем вимог законодавства в частині організації проведення робіт із винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту та закріплення їх в натурі (на місцевості), а також невиконання Державною екологічною інспекцією Центрального округу повноважень, встановлених щодо державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду, суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість звернення прокурора до суду з цим позовом, що обумовлено необхідністю захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.

Таким чином, адміністративний позов керівника Глобинської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу обґрунтований та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, у даній справі підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат зі сплати судового збору відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Глобинської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Центральна, 191, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Центрального округу (вул. Коцюбинського, 6, м. Полтава, 36039, ідентифікаційний код 42149108) до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Незалежності, 44а, смт Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 38200, ідентифікаційний код 22538295), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Полтавської обласної військової адміністрації (вул. Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 38719424), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області щодо невжиття заходів з організації проведення робіт із винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Семенівську селищну раду Кременчуцького району Полтавської області забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ландшафтного заказника місцевого значення «Острів» загальною площею 60 га, який знаходиться в адміністративних межах Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області за межами населеного пункту, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяС.С. Сич

Дата ухвалення рішення01.03.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117378105
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/19141/23

Рішення від 01.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні