Ухвала
від 28.02.2024 по справі 816/1827/16
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

28 лютого 2024 року м. ПолтаваСправа № 816/1827/16

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Довгопол М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Решетника В.І.,

представника стягувача Татарчук В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження у справі №816/1827/16 за позовом Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.03.2017 у справі №816/1827/16 адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 04.07.2016 №0001061405, яким Публічному акціонерному товариству "Крюківський вагонобудівний завод" зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 109 695,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) в розмірі 27 424,00 грн. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 04.07.2016 № 0001021406, яким Публічному акціонерному товариству "Крюківський вагонобудівний завод" збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість в загальному розмірі 27 539 903,00 грн, з яких за основним платежем - 22 031 922,00 грн, штрафними (фінансовими) санкціями - 5 507 981,00 грн; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 20.09.2016 № 0002722200 в частині зменшення Публічному акціонерному товариству "Крюківський вагонобудівний завод" суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток в загальному розмірі 569 090 294,00 грн. Стягнуто з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39440996) на користь Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" (код ЄДРПОУ 05763814) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 415 155,33 грн (чотириста п`ятнадцять тисяч сто п`ятдесят п`ять гривень тридцять три копійки). Стягнуто з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39440996) судовий збір у розмірі 8 536 354,41 грн (вісім мільйонів п`ятсот тридцять шість тисяч триста п`ятдесят чотири гривні сорок одну копійку) на користь Державної судової адміністрації (код ЄДРПОУ 26255795, місце знаходження: вул. Липська 18/5, м. Київ, 01601), на розрахунковий рахунок 31215256700001 в ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106 (код за ЄДРПОУ 37993783), банк отримувача Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, код банку отримувача 820019, код класифікації доходів бюджету 2203016.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.07.2017 у справі №816/1827/16 апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України залишено без задоволення. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 17.03.2017р. по справі №816/1827/16 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 05.12.2023 касаційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, залишено без задоволення. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 17.03.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03.07.2017 залишено без змін.

На виконання постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 17.03.2017 у справі №816/1827/16 Полтавським окружним адміністративним судом 14.04.2023 видано виконавчий лист № 816/1827/16 щодо стягнення з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39440996) на користь Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" (код ЄДРПОУ 05763814) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 415 155,33 грн (чотириста п`ятнадцять тисяч сто п`ятдесят п`ять гривень тридцять три копійки) /а.с. 178, т. 10/. У виконавчому листі строк пред`явлення рішення до виконання визначено до 04.07.2020.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.02.2024 заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про поновлення строку пред`явлення виконавчого листа до виконання у справі №816/1827/16 - задоволено. Поновлено Публічному акціонерному товариству "Крюківський вагонобудівний завод" строк для пред`явлення до виконання виконавчого листа №816/1827/16, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 14 квітня 2023 року.

21.02.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження, в якій заявник просить замінити боржника в адміністративній справі №816/1827/16 з Офісу великих платників Державної фіскальної служби України на його правонаступника - Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, ЄДРПОУ 44082145, за місцезнаходженням: вул. Кошиця, буд.3, м. Київ, 02068 /а.с. 176 - 177, т. 10/.

Вказана заява обґрунтована тим, що у відповідності до положень постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 537, від 30.09.2020 № 893 та наказу ДПС України № 643 Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби ліквідовано, а його правонаступником є Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, утворене на правах відокремленого підрозділу ДПС України.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями головуючим суддею для розгляду цієї заяви визначено суддю Довгопол М.В., що підтверджується протоколом атоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.02.2024 /а.с. 180, т.10/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.02.2024 призначено заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження у справі №816/1827/16 за позовом Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень до розгляду у судовому засіданні на 28.02.2024 об 11:30 год. в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду за адресою: вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, Полтавська область, 36039 /а.с. 181, т. 10/.

У судовому засіданні 28 лютого 2024 року представник позивача підтримала заяву, просила її задовольнити. Інший учасник справи - Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, явку уповноваженого представника не забезпечив, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

За приписами частини 2 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

З огляду на викладене, суд визнав за можливе розглянути заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження за відсутності представника Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Вирішуючи заяву про заміну сторони виконавчого провадження, суд виходить з такого.

Згідно з частиною 1 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Частиною 4 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Відповідно до статті 1 Закону України Про виконавче провадження виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Частинами першою, другою та п`ятою статті 15 цього Закону встановлено, що сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.

Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.

У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

З наведеного нормативного визначення слідує, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. Норми законодавства на стадії виконавчого провадження передбачають можливість заміни сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством установлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу, - це вибуття сторони виконавчого провадження.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 27.03.2023 у справі 380/3710/21.

Суд бере до уваги, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 р. № 1200 утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу (п. 1). При цьому визначено, що Державна фіскальна служба продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України (абз. 6 п. 2).

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1 та реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2. Зокрема, утворено Офіс великих платників податків ДПС шляхом приєднання до нього Офісу великих платників податків ДФС.

Пунктами 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 установлено, що територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України. Визначено територіальні органи Державної податкової служби правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р погоджено пропозицію Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227 Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Надалі постановою Кабінету Міністрів України №893 від 30.09.2020 Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема, Офіс великих платників податків ДПС.

Установлено, що: територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій. Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.

Наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, зокрема, Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.

Згідно з пунктом 1 Положення про Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, затвердженого наказом ДПС України від 12.11.2020 № 643 (із змінами) Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі Міжрегіональне управління) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі ДПС).

Міжрегіональне управління забезпечує реалізацію повноважень ДПС у взаємовідносинах з великими та іншими платниками, які перебувають на обліку в цьому управлінні, і здійснює їх податкове супроводження.

Міжрегіональне управління є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС (ЄДРПОУ 43141471) у відповідних сферах діяльності.

Відповідно до пункту 15 вказаного Положення Міжрегіональне управління утворюється без статусу юридичної особи та є органом державної влади, має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України, є розпорядником бюджетних коштів.

Із відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 155, т. 10/ слідує, що Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (ідентифікаційний код 44082145, місцезнаходження 02068, м. Київ, вул. Кошиця, 3) зареєстроване як філія (інший відокремлений підрозділ) ДПС України 30.09.2020.

Таким чином Офіс великих платників податків ДФС, який перебуває у стані припинення /а.с. 188 194, т. 10/ реорганізовано шляхом приєднання до Офісу великих платників податків ДПС, який визначений правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДФС у відповідних сферах діяльності. У свою чергу постановою Кабінету Міністрів України №893 від 30.09.2020 Офіс великих платників податків ДПС ліквідовано та Наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 створено Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, яке є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС (ЄДРПОУ 43141471) у відповідних сферах діяльності.

З огляду на викладене, Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (ідентифікаційний код 44082145) є правонаступником прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДФС, зокрема, у частині реалізації державної податкової політики .

Суд враховує, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Відповідну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270.

У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

Такий правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16.

Враховуючи зміст спірних правовідносин та законодавчі акти щодо реформування податкової служби, суд дійшов висновку, що Офіс великих платників податків ДФС вибув із спірних правовідносин і його правонаступником є Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків як відокремлений підрозділ ДПС України.

Суд також звертає увагу на те, що в ході касаційного провадження у справі 816/1827/16 Верховним Судом здійснено заміну відповідача Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби його процесуальним правонаступником - Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС України, про що зазначено у постанові від 05.12.2023.

Отже, наявні правові підстави і для заміни сторони виконавчого провадження.

Зважаючи на те, що докази перебування виконавчого листа № 816/1827/16 на примусовому виконанні відсутні і представником заявника у судовому засіданні підтверджено, що вказаний виконавчий лист до примусового виконання не пред`являвся, суд вважає за необхідне замінити боржника у виконавчому листі - Офіс великих платників Державної фіскальної служби (код ЄДРПОУ 39440996) на його правонаступника - Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44082145, місцезнаходження: вул. Кошиця, буд.3, м. Київ, 02068).

Таким чином заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження належить задовольнити.

Керуючись статтями 248, 256, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, -

У Х В А Л И В:

Заяву Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити.

Замінити у виконавчому листі № 816/1827/16, виданому Полтавським окружним адміністративним судом 14 квітня 2023 року, у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Крюківський вагонобудівний завод" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, боржника Офіс великих платників Державної фіскальної служби на його правонаступника - Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44082145, місцезнаходження: вул. Кошиця, буд.3, м. Київ, 02068).

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

Ухвала суду може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повний текст ухвали складено 01 березня 2024 року.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117378159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1827/16

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні