ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/15581/23 пров. № А/857/24770/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого суддіШавеля Р.М.,
суддівБруновської Н.В. та Хобор Р.Б.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.11.2023р. в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Вишнянський бетон» до Головного управління ДПС у Львівській обл., утвореного як відокремлений підрозділ Державної податкової служби, та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, спонукання до вчинення певних дій (суддя суду І інстанції: Ланкевич А.З., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 16.11.2023р., м.Львів; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: не вказана),-
В С Т А Н О В И В:
07.07.2023р. (згідно з відомостями реєстраційної позначки суду першої інстанції) позивач Товариство з обмеженою відповідальністю /ТзОВ/ «Вишнянський бетон» звернувся до суду із адміністративним позовом, в якому просив:
скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління /ГУ/ ДПС у Львівській обл. № 8467633/42253006 від 21.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 170 від 05.10.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних /ЄРПН/;
зобов`язати Державну податкову службу /ДПС/ України зареєструвати податкову накладну № 170 від 05.10.2022р. датою її фактичного подання 25.10.2022р.;
скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській обл. № 8443690/42253006 від 16.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 165 від 10.10.2022р. в ЄРПН;
зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 165 від 10.10.2022р. датою її фактичного подання 10.10.2022р.;
скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській обл. № 8443684/42253006 від 16.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 166 від 12.10.2022р. в ЄРПН;
зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 166 від 12.10.2022р. датою її фактичного подання 12.10.2022р.;
скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській обл. № 8443681/42253006 від 16.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 167 від 13.10.2022р. в ЄРПН;
зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 167 від 13.10.2022р. датою її фактичного подання 13.10.2022р.;
скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській обл. № 8467634/42253006 від 21.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 194 від 29.11.2022р. в ЄРПН;
зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 194 від 29.11.2022р. датою її фактичного подання 29.11.2022р.;
судові витрати покласти на відповідачів (а.с.1-18).
Розгляд справи здійснено судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.170-172).
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16.11.2023р. заявлений позов задоволено; визнано протиправними та скасовані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській обл., № 8467633/42253006 від 21.03.2023р., № 8443690/42253006 від 16.03.2023р., № 8443684/42253006 від 16.03.2023р., № 8443681/42253006 від 16.03.2023р., № 8467634/42253006 від 21.03.2023р.; зобов`язано ДПС України зареєструвати податкові накладні № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р. в ЄРПН, подані ТзОВ «Вишнянський бетон», датою їх подання платником податків на реєстрацію; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Львівській області на користь ТзОВ «Вишнянський бетон» судовий збір, сплачений за подання цього позову, в сумі 13420 грн. (а.с.196-212).
Не погодившись з винесеним судовим рішенням, його оскаржив відповідач ДПС України, який покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до помилкового вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні заявленого позову відмовити (а.с.225-229).
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що позивачем складені спірні податкові накладні, які надіслані до ДПС для реєстрації. Однак, відповідно до квитанцій реєстрація зазначених податкових накладних зупинена на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу /ПК/ України по причині того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 є відсутніми у таблиці даних платника податку на додану вартість /ПДВ/, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Такі квитанції в повній мірі відповідають вимогам закону.
У квитанціях запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Для підтвердження реєстрації податкових накладних ТзОВ «Вишнянський бетон» були надані пояснення та ряд документів.
Однак, позивачем в порушення вимог п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, надано копії документів, складених із порушенням законодавства. Також у додатковій інформації вказано ненадання договорів, зокрема зовнішньо-економічних контрактів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунківфактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Окрім цього, вказівка суду на реєстрацію податкових накладних є ознакою втручання в дискреційні повноваження податкового органу.
Інші учасники справи не подали до суду апеляційної інстанції відзиви на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, визначеного в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
Відповідно до ухвали апеляційного суду від 19.02.2024р. апеляційну скаргу ГУ ДПС у Львівській обл., утвореного як відокремлений підрозділ ДПС України, на рішення суду від 16.11.2023р. у справі № 380/15581/23 повернуто цьому відповідачу по причині неусунення її недоліків у встановлений строк (а.с.247-248).
Розгляд справи в апеляційному порядку здійснено в порядку письмового провадження за правилами ст.311 КАС України без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Водночас, колегія суддів не убачає підстав для задоволення клопотання апелянта про його участь у судовому засіданні апеляційної інстанції (а.с.229), оскільки відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Апелянт подав апеляційну скаргу, в якій детально та послідовно обґрунтував свою правову позицію по справі; будь-яких нових доказів по справі сторони не представили; клопотань про їх витребування від останніх не надходило. Рішення суду прийнято в порядку письмового провадження.
Звідси, правових підстав для висновку про те, що справу необхідно розглядати в судовому засіданні, колегія суддів не убачає.
Окрім цього, Європейський суд з прав людини визнав явно необґрунтованим і тому неприйнятним звернення у справі «Varela Assalino contre le Portugal» (пункт 28, № 64336/01) щодо гарантій публічного судового розгляду. У цій справі заявник просив розглянути його справу в судовому засіданні, однак характер спору не вимагав проведення публічного розгляду. Фактичні обставини справи вже були встановлені, а скарги стосувалися питань права. Європейський суд вказав на те, що відмову у проведенні публічного розгляду не можна вважати необґрунтованою, оскільки під час провадження у справі не виникло ніяких питань, які не можна було вирішити шляхом дослідження письмових доказів.
У випадках, коли мають бути вирішені тільки питання права, то розгляд письмових заяв, на думку Європейського суду, є доцільнішим, ніж усні слухання; розгляд справи на основі письмових доказів є достатнім.
Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Як встановлено під час судового розгляду, позивач ТзОВ «Вишнянський бетон» зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України як юридична особа 19.06.2018р.; місцезнаходження: 81340, Львівська обл., Мостиський район, м.Судова Вишня, вул.Лісозаводська, буд.4; код ЄДРПОУ 42253006; основним видом економічної діяльності є 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; іншими видами діяльності є: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 49.20 Вантажний залізничний транспорт, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва, 23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту , 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання, 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у., 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами, 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням (а.с.168 і на звороті).
Згідно матеріалів справи, ТзОВ «Вишнянський бетон» придбає та продає такий вид продукції, як галька, гравій, щебінь або подрібнене каміння, що, як правило, використовується як наповнювач для бетону чи баласт для мостіння шосейних доріг і залізничних колій, або як інші види баласту, галька та гравій, термічно оброблені або необроблені; макадам (дорожнє покриття) із шлаку, окалини або аналогічних промислових відходів, із вмістом або без вмісту матеріалів, зазначених на початку цієї товарної позиції; гудронований макадам, гранули, дрібняк і порошок з каменю товарної позиції 2515 або 2516, термічно оброблені або необроблені», та «піски природні всіх видів, забарвлені або незабарвлені, крім металоносних пісків групи 26», яким в довіднику товарів УКТВЕД присвоєно коди 2517 та 2505 відповідно.
16.09.2021р. між ОСОБА_1 (орендодавець) та ТзОВ «Вишнянський бетон» (орендар) було укладено договір оренди № 2 (а.с.146-151).
Згідно п.1.1. цього договору оренди ТзОВ «Вишнянський бетон» орендує частину комплексу, що знаходиться за адресою: Львівська обл., м.Судова Вишня, вул. Лісозаводьска,4; позивач, як орендар, користується частиною комплексу, що включає у себе адміністративну будівлю, гараж, автомобільні ваги, під`їзну залізничну колію тощо.
Згідно штатного розпису ТзОВ «Вишнянський бетон» у штаті товариства перебувають: директор 1 шт.од.; бухгалтер - 2 шт.од.; водій автотранспортного засобу - 1 шт.од.; машиніст навантажувача - 1 шт.од.; сторож - 1 шт.од. (а.с.154)
Вказаним особам нараховується і виплачується заробітна плата, що підтверджується розрахунковими відомостями ТзОВ «Вишнянський бетон» (а.с.155-156).
Для здійснення поставок гальки, гравію, щебню ТзОВ «Вишнянський бетон» було укладено договори поставок з:
ТзОВ «Клесівський кар`єр нерудних копалин «Технобуд» - № 312-К/19 від 02.08.2019р. (а.с.81-83);
ТзОВ Міжнародний транспортний логістичний центр «Леопорт» - № 13-22 від 03.10.2022р. (а.с.88-91);
ТзОВ «Вирівський кар`єр» - № 63-2022/З-UA від 28.07.2022р. (а.с.98-102);
Приватним підприємством науково технічних послуг «Обрій» - № 01-22 від 04.01.2022р. (а.с.125-128).
Для виконання перевезень ТОВ «Вишнянський бетон» володіє на праві приватної власності вантажним автомобілем RENAULT C430, державний номерний знак НОМЕР_1 (а.с.153 і на звороті).
30.09.2022р. ТзОВ «Вишнянський бетон (продавець) виставило ПП Фірма «Наіс» (покупець) рахунок на оплату щебню гранітного фр. 20-40 мм (товар) № 123 від 30.09.2022р. на суму 2604 грн., у т.ч. ПДВ 434 грн.
05.10.2022р. ПП Фірма «Наіс» оплатила вказаний щебінь.
Оплачений товар ТзОВ «Вишнянський бетон» поставило ПП Фірма «Наіс», підтвердженням чого є видаткова накладна № 164 від 06.10.2022р. та товарно-транспортна накладна № ВБ00-000164 від 06.10.202р. Наявність вказаного товару на складі позивача на дату відвантаження та його подальше переміщення підтверджується складською відомістю обліку товарно-матеріальних цінностей за 06.10.2022р. (а.с.78-80).
Вказаний товар було поставлено позивачу від ТзОВ «Клесівський кар`єр нерудних копалин «Технобуд» на підставі договору поставки № 312-К/19 від 02.08.2019р., видаткової накладної № KZ-0000015761 від 29.09.202р., залізничної накладної від 29.09.2022р. (а.с.84-85).
На виконання податкових зобов`язань за наслідками вказаної господарської операції позивачем складено податкову накладну № 170 від 05.10.2022р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 2604 грн. (в т.ч. ПДВ 434 грн.), яка направлена на реєстрацію до ЄРПН (а.с.22).
Згідно з отриманою квитанцією № 9219562451 від 25.10.2022р. зупинено реєстрацію податкової накладної з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування № 170 від 05.10.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 4.8978%, «Р» = 66666.67 (а.с.24).
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач 14.03.2023р. направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 170 від 05.10.2022р., для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі (а.с.25, 31-32).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення № 8467633/42253006 від 21.03.2023р. про відмову в реєстрації податкової накладної №170 від 05.10.2022 року. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.28-29).
31.03.2023р. позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 170 від 05.10.202р. За результатами розгляду цієї скарги ДПС України прийнято рішення № 33303/42253006/2 від 07.04.2023р., яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.30, 31).
03.10.2022р. між ТзОВ «Вишнянський бетон» (продавець) та ТзОВ Міжнародний транспортний логістичний центр «Леопорт» (покупець) укладено договір поставки № 13-22 (а.с.88-91).
Відповідно до п.п.1.1-1.2 цього договору в порядку та на умовах, визначених цим договором, продавець зобов`язується поставляти (відвантажувати) у власність покупця товар, а покупець зобов`язується приймати і оплачувати його вартість в порядку і на умовах, визначених даним договором.
Найменування, одиниці вимірювання, ціна, кількість та вартість товару за даним договором вказуються у видаткових накладних на товар.
Відвантаження товару за даним договором здійснюється продавцем окремими партіями.
Пунктом 2.1 договору передбачено, що асортимент товару, який поставляється за даним договором, є щебінь різних фракцій.
Згідно із п.3.1 договору, ціна товару вказується у рахунках та видаткових накладних на кожну окрему партію товару, які є невід`ємними частинами даного договору.
Відповідно до п.7.1 договору, оплата за товар здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця згідно виставленого рахунку або оформленої видаткової накладної.
На виконання договірних зобов`язань ТзОВ «Вишнянський бетон» поставило товар покупцю згідно:
видаткової накладної № 169 від 10.10.2022р. та товарно-транспортних накладних № ВБ00-000169, № ВБ00-000169/1, № ВБ00-000169/2 від 10.10.2022р. Наявність вказаного товару на складі позивача на дату відвантаження та його подальше переміщення підтверджується складською відомістю обліку товарно-матеріальних цінностей за 10.10.2022р. (а.с.92-96);
видаткової накладної № 170 від 12.10.2022р. та товарно-транспортних накладних № ВБ00-000170, № ВБ00-000170/1, № ВБ00-000170/2, № ВБ00-000170/3, № ВБ00-000170/4 від 12.10.2022р. Наявність вказаного товару на складі позивача на дату відвантаження та його подальше переміщення підтверджується складською відомістю обліку товарно-матеріальних цінностей за 12.10.2022р. (а.с.107-113);
видаткової накладної № 171 від 13.10.2022р. та товарно-транспортних накладних № ВБ00-000171, № ВБ00-000171/1, № ВБ00-000171/2 від 13.10.2022р. Наявність вказаного товару на складі позивача на дату відвантаження та його подальше переміщення підтверджується складською відомістю обліку товарно-матеріальних цінностей за 13.10.2022р. (а.с.119-123);
Поставлений товар було повністю оплачено покупцем, згідно виписок з банківського рахунку: від 12.10.2022р. на суму 53928 грн., у т.ч. ПДВ 8988 грн.; від 17.10.2022р. на суму 105420 грн., у т.ч. ПДВ 17570 грн.; від 20.10.2022р. на суму 53970 грн., у т.ч. ПДВ 8995 грн.
Вказаний товар поставлено позивачу від ТзОВ «Вирівський кар`єр» на підставі договору поставки № 63-2022/P-UA від 29.09.2022р., видаткової накладної № 5795 від 13.09.202р., залізничної накладної від 13.09.2022р., а також від ТзОВ «Клесівський кар`єр нерудних копалин «Технобуд» на підставі договору поставки № 312-К/19 від 02.08.2019р., видаткової накладної № KZ-0000015690 від 19.09.2022р., залізничної накладної від 19.09.2022р.
На виконання податкових зобов`язань за наслідками вказаної господарської операції позивачем складено податкову накладну № 165 від 10.10.2022р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 53928 грн. (в т.ч. ПДВ 8988 грн.), яка направлена на реєстрацію до ЄРПН (а.с.34).
Згідно з отриманою квитанцією № 9223247015 від 27.10.2022р. зупинено реєстрацію податкової накладної з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування № 165 від 10.10.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 4.8978%, «Р» = 66666.67 (а.с.36).
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач направив до контролюючого органу 12.03.2023р. письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 165 від 10.10.2022р., для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі (а.с.37, 43-44).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення № 8443690/42253006 від 16.03.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 165 від 10.10.2022р. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.40).
30.03.2023р. позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 165 від 10.10.202р. За результатами розгляду цієї скарги ДПС України прийнято рішення № 32827/42253006/2 від 06.04.202р., згідно якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.42, 45).
На виконання податкових зобов`язань за наслідками господарської операції позивачем складено податкову накладну № 166 від 12.10.2022р. на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 105420 грн. (в т.ч. ПДВ 17570 грн.), яка направлена на реєстрацію до ЄРПН (а.с.46-47).
Згідно з отриманою квитанцією № 9219540304 від 25.10.2022р. зупинено реєстрацію податкової накладної з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування № 166 від 12.10.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 4.8978%, «Р» = 0 (а.с.48).
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач направив до контролюючого органу 12.03.2023р. письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 166 від 12.10.2022р., для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі (а.с.52-53).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення № 8443684/42253006 від 16.03.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 166 від 12.10.202р. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.49).
30.03.2023р. позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 166 від 12.10.2022р. За результатами розгляду цієї скарги ДПС України прийнято рішення №32828/42253006/2 від 06.04.2023р., згідно якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.51, 54).
13.10.2022р. позивачем за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну № 167 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 53970 грн. (в т.ч. ПДВ 8995,00 грн.), яка направлена на реєстрацію до ЄРПН (а.с.55).
Згідно з отриманою квитанцією № 9219537787 від 25.10.2022р. зупинено реєстрацію податкової накладної з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування № 167 від 13.10.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 4.8978%, «Р» = 0 (а.с.57).
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач 12.03.2023р. направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 167 від 13.10.2022р., для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі (а.с.61-62).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення № 8443681/42253006 від 16.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 167 від 13.10.202р. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.58).
30.03.2023р. позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 167 від 13.10.2022р. За результатами розгляду цієї скарги ДПС України прийнято рішення № 32774/42253006/2 від 06.04.2023р., згідно якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.60, 63).
04.01.2022р. між ТОВ «Вишнянський бетон» (продавець) та ПП Науково-технічних послуг «Обрій» (покупець) укладено договір поставки № 01-22.
Відповідно до п.п.1.1-1.2 цього договору, у порядку та на умовах, визначених цим договором, продавець зобов`язується поставляти (відвантажувати) у власність покупця товар, а покупець зобов`язується приймати і оплачувати його вартість в порядку і на умовах, визначених даним договором. Найменування, одиниці вимірювання, ціна, кількість та вартість товару за даним договором вказуються у видаткових накладних на товар. Відвантаження товару за даним договором здійснюється продавцем окремими партіями.
Пунктом 2.1 договору передбачено, що асортимент товару, який поставляється за даним договором, є щебінь різних фракцій.
Згідно з п.3.1 договору ціна товару вказується у рахунках та видаткових накладних на кожну окрему партію товару, які є невід`ємними частинами даного договору.
Відповідно до п.7.1 договору оплата за товар здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця згідно виставленого рахунку або оформленої видаткової накладної.
На виконання договірних зобов`язань ТОВ «Вишнянський бетон» поставило товар покупцю, підтвердженням чого є видаткова накладна № 210 від 29.11.2022р. та товарно-транспортні накладні № ВБ00-000210, № ВБ00-000210/1, № ВБ00-000210/2, № ВБ00-000210/3 від 29.11.2022р. Наявність вказаного товару на складі позивача на дату відвантаження та його подальше переміщення підтверджується складською відомістю обліку товарно-матеріальних цінностей за 29.11.2022р.
Поставлений товар було повністю оплачено покупцем, згідно виписки з банківського рахунку від 01.11.2022р. на суму 72476 грн. 28 коп., у т.ч. ПДВ 12079 грн. 38 коп.
Вказаний товар було поставлено позивачу від ТзОВ «Клесівський кар`єр нерудних копалин «Технобуд» на підставі договору поставки № 312-К/19 від 02.08.2019р., а також: видаткових накладних № KZ-0000015398 від 14.08.2022р., № KZ-0000015619 від 10.09.2022р., № KZ-0000016297 від 21.11.2022р.; залізничних накладних від 14.08.2022р., від 10.09.2022р., від 21.11.2022р.
29.11.2022р. позивачем за допомогою електронного кабінету платника податку складено податкову накладну № 194 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням ПДВ 72476 грн. 28 коп. (в т.ч. ПДВ 12079 грн. 38 коп.), яка направлена на реєстрацію до ЄРПН (а.с.64).
Згідно з отриманою квитанцією № 9270751040 від 15.11.2022р. зупинено реєстрацію податкової накладної з підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування № 194 від 29.11.2022р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 5.2211%, «Р» = 356920.97 (а.с.66).
Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач 15.03.2023р. направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №194 від 29.11.2022 року, для розгляду відповідачем питання прийняття рішення про її реєстрацію в Реєстрі (а.с.67-68).
За результатами розгляду поданих позивачем пояснень та документів Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняла рішення № 8467634/42253006 від 21.03.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 194 від 29.11.2022р. Підставами для відмови у її реєстрації у рішенні обрано: надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (а.с.70-71).
31.03.2023р. позивач звернувся до ДПС України із скаргою на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 194 від 29.11.2022р. За результатами розгляду цієї скарги ДПС України прийнято рішення № 33231/42253006/2 від 07.04.2023р., згідно якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.72, 75).
Приймаючи рішення по справі та задовольняючи заявлений позов, суд першої інстанції виходив з того, що в квитанціях про зупинення реєстрації в ЄРПН податкових накладних міститься лише загальне посилання на п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, без зазначення конкретних обставин, за наявності яких можна віднести обсяг постачання до переліку ризикових.
Вказана обставина свідчить про необґрунтованість віднесення розглядуваних господарських операцій до відповідного критерію, що визначений п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не спростовує фактів здійснення платником податків господарських операцій, наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складаються податкові накладні/розрахунки коригування.
Оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Львівській обл. про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН містить лише загальні підстави для відмови в реєстрації податкових накладних, однак не розкривають конкретних причин та підстав прийняття таких рішень.
Матеріалами справи підтверджено і не спростовано відповідачами того, що представлені позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по спірних податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.
Наведені висновки суду першої інстанції колегія суддів вважає такими, що відповідають фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, з наступних причин.
Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 ст.201 ПК України (у редакції, чинній з 31.12.2017р.) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених КМ України.
Редакція п.201.16 ст.201 ПК України змінена на підставі Закону України № 2245-VIII від 07.12.2017р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону доручено КМ України до 01.03.2018р. визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
На час виникнення спірних відносин порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюється постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р. «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Відповідно до п.п.4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р., у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.п.6 і 7 цього Порядку у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Із наведеного слідує, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Відповідно до п.10 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначені у Додатку № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р.
Пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій зазначає про відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Сформовані та надіслані позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних визначають такі підстави зупинення як відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товар/послуг 2517 в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Аналіз п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, щоб встановити наявність у господарської операції ознаки ризиковості слід встановити визначені цим пунктом передумови, а для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію належить навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку.
Відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у п.1 Додатку № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р., із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарських операцій до відповідного критерію, що визначений п.1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них приписами п.11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1165 від 11.12.2019р., в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме конкретні документи слід надати платнику податків та яких обставин повинні стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою.
Щодо зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної відомостей про те, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2517 є відсутнім в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), то такі твердження податкового органу не відповідають дійсності і спростовуються матеріалами справи.
Зокрема, подання зазначеної таблиці є правом, а не обов`язком платника податку. При цьому, відсутність такої таблиці не є підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, виписаних таким платником.
У ході судового розгляду відповідачами не спростовано факту здійснення позивачем на постійній основі діяльності, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, як один з видів економічної діяльності ТзОВ «Вишнянський бетон».
Відповідно до п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019р., перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Наведена норма визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку.
Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета розгляду господарської операції, згідно якої оформлено ПН чи РК.
Отже, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що господарські операції платника податків відповідають п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
При цьому, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Натомість, відповідач запропонував надати позивачу пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішень про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
У розглядуваному випадку підставою для відмови в реєстрації податкових накладних слугувало наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Також у додатковій інформації вказано ненадання договорів, зокрема зовнішньо-економічних контрактів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У свою чергу, позивач ТзОВ «Вишнянський бетон» подав до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів для здійснення реєстрації спірних податкових накладних.
Надані позивачем документи складені з дотриманням вимог діючого законодавства, є достатніми для реєстрації податкових накладних № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р. в ЄРПН; водночас обставин, які б унеможливлювали їх реєстрацію в ЄРПН, під час судового розгляду не встановлено.
Контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надсилав.
Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п.201.7 ст.201 ПК України). При цьому у разі часткової попередньої оплати товарів різної номенклатури платники податку (контрагенти за операцією) самостійно на підставі договорів та первинних (бухгалтерських) документів визначають, за який товар в межах договору здійснюється така попередня оплата.
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.
Таким чином, на підставі настання однієї з подій, у позивача виник визначений законом обов`язок складання податкових накладних № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р., реєстрацію яких було зупинено контролюючим органом.
Слід зазначити, що конкретний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку № 520, може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Отже, вищезазначені документи вказують на виконання обов`язків сторонами за договором; первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та в суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах відомостей про господарські операції.
Незважаючи на надіслані позивачем повідомлення та додані до них первинні документи, Комісія ГУ ДПС у Львівській обл. прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних без зазначення мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної за умови, що інші документи підтверджують проведення господарської операції.
Отже, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також враховуючи те, що відповідні документи були надані відповідачам, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про те, що в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р.
Таким чином, враховуючи наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу в їх реєстрації.
Водночас, висновки податкового органу щодо ненадання відповідних підтверджуючих документів по спірним господарським операціям спростовуються наявними у справі письмовими доказами.
При цьому, подані ТзОВ «Вишнянський бетон» для реєстрації податкових накладних документи відповідно до вимог ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС у Львівській обл. рішень про реєстрацію вказаних податкових накладних.
Матеріалами справи не спростовано того, що представлені позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій згідно поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, враховуючи те, що представлених контролюючому органу документів було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу в реєстрації таких.
Колегія суддів враховує, що згідно фактичних обставин справи відповідачі в обґрунтування своєї позиції покликалися на ненадання позивачем переліку первинних документів, який наведений у вищевказаних актах.
Однак є цілком зрозумілим, що за різними господарськими операціями можуть складатися і різні первинні документи, а тому необхідність складання тих чи інших первинних документів та можливість їх подання податковому органу залежить перш за все від сутності господарських операцій.
Тому стверджуючи про ненадання певних первинних документів, які зазначені у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, необхідно встановити, які саме первинні документи повинні складатися на підтвердження конкретних господарських операцій.
Однак відповідачі при прийнятті спірних рішень такого аналізу не здійснили.
Між тим, позивачем під час судового розгляду представлено всі необхідні первинні документи на підтвердження здійснення розглядуваних господарських операцій.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що відповідні документи були надані контролюючому органу, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про те, що в останнього не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р.
При цьому, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Також зупинення реєстрації господарських операцій не повинно підміняти документальну перевірку платника податків, тому висновки комісії контролюючого органу за результатами вивчення поданих платником для реєстрації податкової накладної документів повинні обмежуватися лише попередньою оцінкою наявних первинних документів стосовно господарської операції; повний контроль господарської операції здійснюється контролюючим органом під час проведення документальної перевірки виконавця (постачальника) та замовника (покупця) у порядку, встановленому законом.
Аналіз спірних податкових накладних свідчить про їх відповідність тим вимогам, які до них висуваються у п.201.1 ст.201 ПК України та у наказі Міністерства фінансів України № 1307 від 31.12.2015р. «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», і відповідачі не вказують на наявність будь-яких недоліків форми та змісту зазначених накладних.
Застосовуючи такий спосіб відновлення прав позивача, колегія суддів звертає увагу на те, що механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затв. постановою КМ України № 1246 від 29.12.2010р.
Зокрема, пунктом 19 цього Порядку визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до п.20 вказаного Порядку внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Частиною другою ст.6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (заява №28924/04) констатував: « 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює «право на суд», в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21.02.1975р. у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom), пп.2836. Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати «вирішення» спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах «Мултіплекс проти Хорватії» (Multiplex Croatia), заява № 58112/00, п.45, від 10.07.2003р., та «Кутіч проти Хорватії» (Kutic v. Croatia». заява № 48778/99, п.25, ECHR 2002-П)».
За усталеною судовою практикою дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11.03.1980р. на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційним є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».
Відповідачі не наділені повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі «Hasan and Chaush v. Bulgaria» № 30985/96).
Отже, підсумовуючи викладене в розрізі наведених доводів апелянта, колегія суддів приходить до наступних висновків.
У розглядуваних випадках позивач був позбавлений можливості надати ґрунтовні пояснення і підтверджуючі документи на виконання вимог постанови КМ України № 1165 від 11.12.2019р., яка передбачала перелік документів для аналізу, оскільки не володів повною інформацією про підстави для зупинення реєстрації податкової накладної.
З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків чи підстави для зупинення реєстрації.
Водночас, позивачем представлено на розгляд податкового органу достатню кількість первинних документів, що дозволяє встановити зміст проведених операцій, через що в останнього не було достатніх підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 170 від 05.10.2022р., № 165 від 10.10.2022р., № 166 від 12.10.2022р., № 167 від 13.10.2022р. та № 194 від 29.11.2022р.
Колегія суддів відхиляє решту доводів апелянта, які наведені у поданій ним апеляційній скарзі, оскільки такі на правильність висновків суду не впливають, а відтак останні не можуть покладатися в основу скасування чи зміни оскарженого судового рішення.
За наведених обставин суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про підставність та обґрунтованість заявленого позову, а тому заявлений позов підлягає до задоволення, з вищевикладених мотивів.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
В порядку ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта ДПС України.
Керуючись ст.139, ч.4 ст.229, ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.11.2023р. в адміністративній справі № 380/15581/23 залишити без задоволення, а вказане рішення суду без змін.
Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта Державну податкову службу України.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена у касаційному порядку у випадках, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. М. Шавель судді Н. В. Бруновська Р. Б. Хобор Дата складання повного тексту судового рішення: 01.03.2024р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117380291 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні