Рішення
від 23.02.2024 по справі 640/21772/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2024 року справа №640/21772/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Клименка В.В., розглянув в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Суть спору: 09.12.2022 до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» із позовом до Державної податкової служби України Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 14.11.2022 №000901040401 в частині застосування штрафу у сумі 1240507,47 грн. (один мільйон двісті сорок тисяч п`ятсот сім гривень сорок сім копійок).

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.12.2022 справу передано на розгляд судді Окружного адміністративного суду міста Києва Маруліній Л.О.

Законом України від 13.12.2022 № 2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі - Закон № 2825-IX) Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано, утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних Закону № 2825-IX, з дня набрання чинності цим Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя; до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.

20.02.2023 на адресу Київського окружного адміністративного суду супровідним листом від 19.12.2022 №03-19/263422 «Про скерування за належністю справи» надійшли матеріали адміністративної справи №640/21772/22 .

20.02.2023 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Кушновій А.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 прийнято адміністративну справу №640/21772/22 до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Кушнової А.О., позовну заяву залишено без руху.

27.03.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано заяву представника ТОВ «Фірма «Вікант» про усунення недоліків позовної заяви (т. 4, а.с. 91-109), в якій визначено відповідача Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків та долучено платіжну інструкцію №12426 про сплату судового збору на загальну суму 16126,61 грн. (т. 4, а.с. 107).

03.04.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано заяву про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.02.2023 №00244040401 про застосування до ТОВ «Фірма «Вікант» штрафу у розмірі 1 240 245,80 грн. (т. 4, а.с. 110-141).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.04.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» (далі позивач та/або ТОВ «Фірма «Вікант», Товариство) до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач та/або контролюючий орган). Вказаною ухвалою постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Мотивуючи позовні вимоги, позивач вказує, що ТОВ «Фірма «Вікант» не було допущено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, наведених контролюючим органом в Таблиці №1 акту перевірки від 20.10.2022 №1019/Ж5/31-00-04-04-01/24942675, що беззаперечно свідчить про наявність правових підстав для скасування винесеного відповідачем податкового повідомлення-рішення.

10.05.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано відзив на позовну заяву з додатками, в якому представник відповідача стверджує про правомірність прийнятого ним рішення та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, контролюючий орган вказує, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну та митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанціях. Представник відповідача наполягає на порушенні позивачем пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, що вказує, за його висновком, на відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову (т. 4, а.с. 153-160, т. 5, а.с. 1-275).

12.06.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано заперечення, подані Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків, в яких відповідач повторно наполягає на відсутності правових підстав для задоволення адміністративного позову. При цьому, відповідач вказує на помилковість тверджень позивача щодо необхідності застосування до спірних правовідносин пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.

25.07.2023 в Київському окружному адміністративному суді зареєстровано відповідь на відзив на позовну заяву, в якій ТОВ «Фірма «Вікант» стверджує, що штраф, визначений статтею 120-1 Податкового кодексу України, має кримінально-правовий характер, і з огляду на положення статті 3 Кримінального кодексу України не може застосовуватися як санкція за порушення податкового законодавства.

Окрім цього, представник позивача наполягає на тому, що при здійсненні розрахунку штрафних санкцій контролюючим органом протиправно не застосовано положення пункту 90.2 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України та зазначає, що спірне рішення порушує принцип пропорційності.

Аналогічна за змістом відповідь на відзив зареєстрована Київським окружним адміністративним судом 09.09.2023.

20.09.2023 Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків подано до суду письмові пояснення, в яких останнє вказує про те, що ТОВ «Фірма «Вікант» при реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних мало керуватися нормами Податкового кодексу України та зареєструвати останні в межах операційного дня, який становив з 08:00 год до 18:00 год.

Між тим, у додаткових поясненнях від 26.09.2023 представник позивача стверджує, що положення пункту 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України не може бути застосовано до спірних правовідносин, адже останні не регулюють питання реєстрації податкових накладних, з урахуванням чого вважає, що податкові накладні, подані ним для реєстрації ЄРПН у строки, встановлені законом та в межах операційного дня.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.11.2023 закрито підготовче провадження та призначено судове засідання до розгляду справи по суті на 18.01.2024.

В судовому засіданні 18.01.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив адміністративний позов задовольнити, у той час коли представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечив.

Згідно із частиною 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Приймаючи до уваги подане клопотання представником ТОВ «Сенат Ритейл Груп» про розгляд справи в порядку письмового провадження та відсутність заперечень щодо такого клопотання від представника відповідача, суд протокольною ухвалою в судовому засіданні 18.01.2024 ухвалив про перехід до подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» зареєстровано як юридичну особу за адресою: 01033, м. Київ, вул. Велика Васильківська, б. 24/1, код ЄДРПОУ 24942675.

На підставі пункту 75.1 статті 75, у порядку статті 76, пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено камеральну перевірку ТОВ «Фірма «Вікант» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних, що задекларовані в поданій податковій звітності по податку на додану вартість, за результатами якої складено акт від 20.10.2022 №1019/Ж5/31-00-04-04-01/24942675 (далі акт перевірки) (т. 1, а.с. 43-54).

У висновках акту перевірки зафіксовано порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасно зареєстровані податкові накладні, розрахунки коригування, що наведені в Таблиці 1, відповідальність за що передбачена статтею 120-1 Податкового кодексу України (далі висновки акту перевірки) (т. 1, а.с. 54).

На підставі висновків акту перевірки Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято податкове повідомлення-рішення від 14.11.2022 №000901040401, яким на підставі 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» застосовано штраф у розмірі 1 240 507,47 грн. (т. 1, а.с. 22-23).

Відповідно до рішення Державної податкової служби України від 27.01.2023 №2112/6/99-00-06-03-01-06 останньою встановлено, що контролюючим органом були застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 261,67 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 28.02.2022 №5677, дата складання якої припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, яка зареєстрована в ЄРПН 15.07.2022, що суперечить вимогам пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, відтак ДПС України скасовано податкове повідомлення-рішення від 14.11.2022 №000901040401 в частині застосованих штрафних санкцій у сумі 261,67 грн.

В іншій частині податкове повідомлення-рішення від 14.11.2022 №000901040401 залишено без змін, а скаргу позивача задоволено частково (т. 4, а.с. 113-117).

Надалі, контролюючим органом, з урахуванням рішення Державної податкової служби України від 27.01.2023 №2112/6/99-00-06-03-01-06 винесено податкове повідомлення-рішення від 02.02.2023 №000244040401, яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» застосовано штраф у розмірі 1 240 245,80 грн. (далі оскаржуване та/або спірне рішення) (т. 1, а.с. 118-119).

Не погоджуючись із спірним рішенням, позивачем подано скаргу, за результатами розгляду якої рішенням ДПС України від 10.03.2023 №6000/6/99-00-06-06-01-06 скаргу ТОВ «Фірма «Вікант» залишено без розгляду та повернуто останню скаржнику (т. 5, а.с. 275).

Позивач не погоджується із спірним рішенням, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на що звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та охоронюваних законом інтересів.

Вирішуючи спір по суті, суд керується положеннями чинного законодавства, яке діяло станом на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення;

Положеннями пункту 75.1 статті 75 ПК України, серед іншого, регламентовано, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".

Між тим статтею 76 ПК України врегульовано порядок проведення камеральної перевірки.

Так, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Суд вказує, що позивач не обґрунтовує позовні вимоги порушенням порядку призначення та/або проведення контролюючим органом камеральної перевірки, а судом таких порушень не встановлено.

Отже, суд переходить до дослідження наявності/відсутності правових підстав для винесення відповідачем спірного рішення та враховує наступне.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України установлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з підпунктом 120-1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

В той же час, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який в подальшому на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX (далі - Закон № 2118-IX).

Цим Законом № 2118-IX (набрав чинності 7 березня 2022) підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того, Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений підпунктами 69.1 та 69.9 пункту 69 такого змісту:

- У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (пп.69.1);

- Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (пп.69.9).

З огляду на прийняття Закону України № 2142-IX від 24.03.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» у підпункті 69.1 слова «трьох місяців» замінені словами «шести місяців».

Разом з цим, правове регулювання спірних правовідносин було змінено у зв`язку із продовженням воєнного стану.

Так, 12.05.2022 Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» № 2260-IX, який набрав чинності 27.05.2022.

У зв`язку з набранням чинності Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX викладений у редакції, відповідно до якої установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того, підпункт 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України викладений у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.

У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.

Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відповідно до нової редакції підпункту 69.9 пункту 69 Перехідних положень ПК України у зв`язку із набранням чинності Законом від 12.05.2022 №2260-IX для платників податків та контролюючих органів зупинився перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Крім того, з 27.05.2022 на підставі Закону від 12.05.2022 № 2260-IX пункт 69 Перехідних положень ПК України доповнений підпунктом 69.1-1, згідно з яким платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН.

Законом від 12.05.2022 № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 Перехідних положень ПК України викладено у редакції, відповідно до якої у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Судом встановлено, що штрафні санкції застосовані контролюючим органом до позивача за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених після набрання чинності Законом № 2260-IX (27.05.2022), окрім податкової накладної №2942 від 24.01.2020, дія Закону № 2260-IX (27.05.2022) на яку також не поширюється.

Отже, в межах спірних правовідносин суд вказує, що застосуванню у спірних правовідносинах підлягають положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, згідно якого реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема:

- для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені, безвідносно від дії положень підпункту 69.1 пункту 69 Перехідних положень ПК України.

Досліджуючи матеріали справи судом встановлено, що податкові накладні: №2367 від 27.06.2022, №2604 від 28.06.2022, №2519 від 27.06.2022, №2857 від 30.06.2022 №2312 від 29.06.2022, №2820 від 30.06.2022, №2491 від 30.06.2022 , №2898 від 30.06.2022, №1929 від 27.06.2022, №1615 від 23.06.2022, №2941 від 28.06.2022, №2602 від 27.06.2022, №2013 від 27.06.2022, №2600 від 27.06.2022, №2601 від 27.06.2022, №2746 від 30.06.2022, №2271 від 28.06.2022, №1776 від 23.06.2022, №2942 від 30.06.2022, №2423 від 29.06.2022, №2807 від 27.06.2022, №2456 від 30.06.2022, №2563 від 30.06.2022, №2366 від 27.06.2022, №2295 від 29.06.2022, №2611 від 29.06.2022, №2937 від 28.06.2022, №2352 від 27.06.2022, №2277 від 27.06.2022, №2613 від 29.06.2022, №2606 від 28.06.2022, №2753 від 30.06.2022, №2870 від 30.06.2022, №2714 від 28.06.2022, №18314 від 22.06.2022, №2936 від 28.06.2022, №2886 від 30.06.2022, №2138 від 24.06.2022, №2388 від 28.06.2022, №2752 від 30.06.2022, №2621 від 29.06.2022, №1997 від 28.06.2022, №2069 від 28.06.2022, №2265 від 28.06.2022, №2610 від 28.06.2022, №2612 від 29.06.2022, №2376 від 28.06.2022, №2012 від 27.06.2022, №2530 від 28.06.2022, №2373 від 27.06.2022, №2185 від 23.06.2022, №1844 від 21.06.2022, №2313 від 27.06.2022, №2424 від 29.06.2022, №1443 від 22.06.2022, №2014 від 28.06.2022, №2938 від 28.06.2022, №2711 від 27.06.2022, №2320 від 28.06.2022, №2614 від 29.06.2022, №2939 від 28.06.2022, №2940 від 28.06.2022, №2471 від 30.06.2022 направлені Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» для реєстрації в ЄРПН 15.07.2022 у проміжок часу, починаючи після 18:00 год. до 20:00 год.

Окреслені податкові накладні зареєстровані контролюючим органом в перший робочий день після їх отримання 18.07.2022.

Представник відповідача наполягає на тому, що податкові накладні подані позивачем для реєстрації в ЄРПН поза межами операційного дня, відтак вважає, що до спірних правовідносин слід застосовувати положення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Суд критично сприймає такі твердження контролюючого органу, мотивуючи це наступним.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).

За змістом пункту 1 Порядку № 1246 операційним днем є частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

А відповідно до пункту 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено формування за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

За приписами пункту 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Електронний кабінет, відповідно до підпункту 14.1.56-2 пункту 14.1 статті 14 ПК України, - сукупність інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, призначених для взаємодії між платниками податків та державними, у тому числі контролюючими, органами з питань реалізації прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Взаємодія реалізується через:

портальне рішення для користувачів - платників податків, робота в якому здійснюється он-лайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов`язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування;

портальне рішення для користувачів - державних органів, у тому числі контролюючих;

програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету;

інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Порядок функціонування електронного кабінету визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За змістом пункту 42-1.2 статті 42-1 ПК України електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов`язків, визначених цим Кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, в тому числі, шляхом, реєстрації, коригування податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних та акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Водночас, пунктом 42-1.6 статті 42-1 ПК України визначено, що електронний кабінет працює постійно (24 години на дату кожного календарного дня), крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Проведення технічного обслуговування електронного кабінету у день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, та з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня забороняється. Технічне обслуговування електронного кабінету проводиться у порядку, що визначається методологом електронного кабінету.

Суд нагадує, що Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17.03.2022, доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, підпунктом 69.18, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Аналізуючи питання поширення приписів підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на строки і порядок реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, визначених статтею 201 ПК України та Порядком № 1246, суд вказує про таке.

За змістом підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України цією нормою урегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.

Тобто, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які відбуваються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків і не встановлює жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.

Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.

Проте, на переконання суду, вказані приписи не стосуються порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінюють граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.

Тобто, податковий орган приймає податкові накладні/розрахунки коригування та надсилає квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години.

Відтак, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.

Отже, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений Порядком № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.

А задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати.

Тобто, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

У рішенні у справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини вказав на те, що принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не можуть мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.

Надалі законодавець усунув неоднозначність правового регулювання, закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023.

Цією нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.

Вказане відповідає правовому висновку Верховного Суду, висловленому в постановах від 14.12.2023 у справі № 260/5659/22, від 07.02.2024 у справі №420/10441/23.

Отже, суд констатує, що позивачем не порушено граничні строки реєстрації податкових накладних, які вказані вище, а тому застосування суми штрафу в цій частині є безпідставним.

Разом з цим, під час дослідження матеріалів справи, судом встановлено обставини допущення позивачем порушення строків реєстрації наступних податкових накладних та розрахунків коригування.

Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 24.01.2020 №2942 до податкової накладної від 14.11.2019 №3532, кінцевий строк реєстрації 15.02.2020, фактична дата реєстрації 17.02.2020, розмір штрафу (10% від суми ПДВ) 8286,76 грн. (т. 1, а.с. 63-65).

Податкова накладна №2605 від 28.06.2022, направлена на реєстрацію 20.07.2022 о 14:36, кінцевий строк реєстрації 15.07.2022, розмір штрафу (10% від суми ПДВ) 9560,38 грн. (т. 1, а.с. 100-104). При цьому, в цій частині суд вказує, що контролюючим органом зареєстровано вказану податкову накладну 21.07.2022 о 08:41, не зважаючи на те, що остання направлена 20.07.2022 в межах операційного дня, однак вказані обставини не впливають на розмір визначеної штрафної санкції.

Податкова накладна №2425 від 29.06.2022, направлена на реєстрацію 20.07.2022 о 14:36, зареєстровано 21.07.2022 о 08:41, кінцевий строк реєстрації 15.07.2022, сума штрафу (10% від суми ПДВ) 10678,78 грн. (т. 1, а.с. 105-110). При цьому, в цій частині суд вказує, що контролюючий органом зареєстровано вказану податкову накладну 21.07.2022 о 08:41, не зважаючи на те, що остання направлена 20.07.2022 в межах операційного дня, однак вказані обставини не впливають на розмір визначеної штрафної санкції.

Податкова накладна №1819 від 17.06.2022 подана Товариством на реєстрацію в ЄРПН 15.07.2022 о 20:20, тобто поза межами операційного дня, встановленого Порядком №1246, відтак останню правомірно зареєстровано контролюючим органом 18.07.2022 о 08:05:34 (т. 1, а.с. 189-193). Сума штрафу становить 17256,67 грн. (10% від суми ПДВ 172566,70 грн.).

Податкова накладна №1692 від 17.06.2022, кінцевий строк реєстрації 15.07.2022, фактично направлено на реєстрацію 15.07.2020 о 20:20, тобто поза межами операційного дня, встановленого Порядком №1246, відтак останню правомірно зареєстровано контролюючим органом 18.07.2022 о 08:05:07. Сума штрафу 28200,67 грн. (10% від суми ПДВ 282006,70 грн.) (т. 2, а.с. 162-165).

Окрім цього, податкові накладні №2662 від 29.07.2022, №1908 від 25.07.2022, №1866 від 21.07.2022, №2129 від 26.07.2022, №2176 від 22.07.2022, №1440 від 20.07.2022, №1794 від 22.07.2022, №948 віл 18.07.2022, №1062 від 18.07.2022, №2250 від 18.07.2022, №1787 від 22.07.2022, №2336 від 25.07.2022, №2361 від 25.07.2022, №1615 від 19.07.2022, №2606 від 26.07.2022, №1899 від 27.07.2022, №1595 від 22.07.2022, №2237 від 25.07.2022, №1521 від 19.07.2022, №1719 від 18.07.2022, №2311 від 21.07.2022, №2190 від 29.07.2022, №2327 від 21.07.2022, №1770 від 19.07.2022, №1647 від 20.07.2022, №1772 від 19.07.2022, №1405 від 18.07.2022, №1976 від 26.07.2022, №2660 від 27.07.2022, №1523 від 19.07.2022, №2608 від 26.07.2022, №1745 від 26.07.2022, №1815 від 19.07.2022, №2597 від 26.07.2022, №2326 від 21.07.2022, №1977 від 26.07.2022, №2433 від 19.07.2022, №1816 від 21.07.2022, №1912 від 25.07.2022, №2097 від 31.07.2022, №1524 від 19.07.2022, №2437 від 21.07.2022, №2170 від 25.07.2022, №1846 від 20.07.2022, №1901 від 19.07.2022 направлені Товариством для реєстрації в ЄРПН 22.08.2022, у той час коли кінцевим строком реєстрації таких податкових накладних є 15.08.2022 (т. 3, а.с. 68-250а, т. 4, а.с. 1-66).

Наведене свідчить про порушення позивачем граничних строків реєстрації окреслених податкових накладних, встановлених пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Загальна сума штрафних санкцій за такими податковими накладними, з урахуванням розміру штрафу 10% від суми ПДВ, враховуючи дані розрахунку спірного податкового повідомлення-рішення становить 122 360,72 грн.

Поряд з цим, судом встановлено порушення строків реєстрації податкової накладної №2797 від 04.08.2022, яка направлена на реєстрацію 02.09.2022, фактично зареєстрована 05.09.2022 (т. 4, а.с. 67-72). Суд вказує, що кінцевим строком реєстрації податкової накладної №2797 від 04.08.2022 є 31.08.2022. Отже, ТОВ «Фірма «Вікант» порушено граничні строки реєстрації вказаної податкової накладної на 2 дні, розмір штрафу становить 1210,07 грн. (10% від суми ПДВ 12100,66 грн.).

Також позивачем порушено граничні строки реєстрації податкової накладної №3238 від 31.08.2022 на 1 день, адже направлено останню для реєстрації в ЄРПН 16.09.2022 о 15:32, у той час коли кінцевим строком її реєстрації є 15.09.2022. Сума штрафних санкцій становить 4320,00 грн. (10% від суми ПДВ 43200,00 грн.) (т. 4, а.с 73-77).

Порушення граничних строків реєстрації допущено Товариством і при реєстрації податкової накладної №3237 від 23.08.2023, адже направлено останню на реєстрацію 16.09.2022, у той час коли кінцевим строком реєстрації є 15.09.2022. Сума штрафу становить 2224,00 грн. (10% від суми ПДВ 22240,00 грн.) (т. 4, а.с 78-81).

З приводу інших податкових накладних, порушення щодо граничних строків реєстрації яких зафіксовані в акті перевірки, суд вказує про таке.

Так, щодо податкових накладних №2603 від 28.06.2022 (т. 2, а.с. 4-6), №2298 від 29.06.2022 (т. 2, а.с. 118-120), №2852 від 27.06.2022 (т. 2, а.с. 131-133), №1512 від 17.06.2022 (т. 2, а.с. 134-136), №2048 від 16.06.2022 (т. 2, а.с. 188-190), №1760 від 18.07.2022 (т. 2, а.с. 228-230), №1925 від 20.07.2022 (т. 2, а.с. 231-233), №2898 від 29.07.2022 (т. 2, а.с. 234-236), №1761 від 18.07.2022 (т. 2, а.с. 237-239), №2131 від 21.07.2022 (т. 2, а.с. 240-242), №2132 від 25.07.2022 (т. 2, а.с. 243-245), №2340 від 27.07.2022 (т. 2, а.с. 246-248), №1392 від 21.07.2022 (т. 2, а.с. 249-250, т. 3, а.с. 1), №2213 від 22.07.2022 (т. 3, а.с. 2-4), №2670 від 27.07.2022 (т. 3, а.с. 5-7), №1873 від 31.07.2022 (т. 3, а.с. 8-10), №1689 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 11-13), №1675 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 14-16), №2189 від28.07.2022 (т. 3, а.с. 17-19), №2046 від 21.07.2022 (т. 3, а.с. 20-22), №1917 від 20.07.2022 (т. 3, а.с. 23-25), №1853 від 22.07.2022 (т. 3, а.с. 26-28), №1569 від 21.07.2022 (т. 3, а.с. 29-31), №1634 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 32-34), №2507 від 21.07.2022 (т. 3, а.с. 35-37), №2755 від 26.07.2022 (т. 3, а.с. 38-40), №2315 від 23.07.2022 (т. 3, а.с. 41-43), №1635 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 44-46), №2787 від 26.07.2022 (т. 3, а.с. 47-49), №2231 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 50-52), №1439 від 20.07.2022 (т. 3, а.с. 53-55), №2695 від 28.07.2022 (т. 3, а.с. 56-58), №1792 від 22.07.2022 (т. 3, а.с. 59-61), №1317 від 18.07.2022 (т. 3, а.с. 62-64), №2303 від 20.07.2022 (т. 3, а.с. 65-67) позивачем не надано до суду належних та достатніх доказів на підтвердження їх направлення для реєстрації в ЄРПН в межах граничних строків реєстрації останніх.

Суд наголошує, що до кожної із вказаних податкових накладних Товариством було долучено квитанції контролюючого органу про їх прийняття, які не підтверджують факту дотримання ним граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а навпаки свідчать про порушення таких строків.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У даному випадку позивачем не спростовано порушення строків реєстрації вказаних вище податкових накладних, не надано належних та достатніх доказів на підтвердження зазначеного.

Суд відмічає, що розмір штрафних санкцій за такими податковими накладними становить 10% від суми ПДВ, визначених в останніх та згідно підрахунку суду в загальному розмірі становить 395 687,74 грн.

Резюмуючи викладене, суд приходить до висновку, що матеріалами справи підтверджено правомірність застосування контролюючим органом штрафних санкцій до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» у загальному розмірі 599 785,79 грн.

В іншій же частині, суд вважає помилковим застосування відповідачем до позивача штрафних санкцій на загальну суму 640 460,01 грн., адже як вже було вказано вище, частина податкових накладних була направлена Товариством в межах операційного дня та у строки, встановлені ПК України для їх реєстрації, що виключає наявність правових підстав для застосування санкцій, передбачених статтею 120-1 ПК України.

З приводу ж посилання позивача на пункт 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні Положення ПК України, як підстави для формування висновку про допущення помилок контролюючим органом при здійсненні розрахунку штрафних санкцій, суд звертає увагу на наступне.

Так, зазначеним пунктом регламентовано, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Даний пункт підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні та Прикінцеві положення ПК України доповнено згідно Закону України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-IX, який набув чинності 08.02.2023 (далі Закон № 2876-IX).

Звідси слідує, що на момент прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, тобто безпосередньо на момент застосування контролюючим органом штрафних санкцій, положення Закону № 2876-IX чинності не набрали.

Суд вказує, що Закон № 2876-IX не містить в собі жодної відсилки в частині ретроспективності пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні Положення ПК України, відтак посилання позивача у наведеній частині є безпідставними.

Також, суд вважає помилковими доводи ТОВ «Фірма Вікант», що штрафи, визначені статтею 120-1 ПК України за своєю тяжкістю та каральним характером, цілком відповідають санкціям, притаманним для застосування за кримінальні правопорушення, враховуючи наступне.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно із пунктом 109.2 статті 109 ПК України порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до пункту 112.1 статті 112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

При цьому, в розрізі положень пункту 112.2 статті 112 ПК України особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

У відповідності до статті 11 Кримінального кодексу України (далі КК України) кримінальним правопорушенням є передбачене цим Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб`єктом кримінального правопорушення.

Не є кримінальним правопорушенням дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.

Згідно із частиною 1 статті 50 КК України покарання є заходом примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду до особи, визнаної винною у вчиненні кримінального правопорушення, і полягає в передбаченому законом обмеженні прав і свобод засудженого.

Пунктом 1 частини 1 статті 51 КК України регламентовано, що до осіб, визнаних винними у вчиненні кримінального правопорушення, судом можуть бути застосовані такі види покарань, зокрема штраф.

У свою чергу, штраф - це грошове стягнення, що накладається судом у випадках і розмірі, встановлених в Особливій частині цього Кодексу, з урахуванням положень частини другої цієї статті (ч. 1 ст. 53 КК України).

Між тим, як вже було вказано судом вище, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналізуючи наведені положення, суд констатує, що штраф, як вид покарання в кримінальному провадження та фінансові санкції (штраф) за порушення податкового законодавства не є тотожними поняттями.

Положеннями КК України не встановлено застосування штрафу у разі порушення строків реєстрації платником податків в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке порушення не відображено в розділі VII КК України «Кримінальні правопорушення у сфері господарської діяльності», відтак всі посилання позивача в цій частині, як підстави для задоволення позовних вимог, суд відхиляє.

Згідно із частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо;м 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Підсумовуючи вищевикладене, повно та всебічно проаналізувавши матеріали адміністративної справи суд дійшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову шляхом визнання протиправним та скасування спірного рішення в частині застосування до позивача штрафу за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у розмірі 640 460,01 грн.

В іншій же частині, суд вважає податкове повідомлення-рішення від 02.02.2023 №000244040401 правомірним.

Згідно із частиною 1 статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем заявлено майнові вимоги на загальну суму 1 240 245,80 грн. Сума задоволених майнових вимог становить 640 460,01 грн. Загальна сума сплаченого позивачем судового збору згідно платіжного доручення від 08.12.2022 №9700 (т.1, а.с.18) на суму 2481,00 грн. та платіжного доручення від 17.03.2023 №12426 на суму 16126,61 грн. (т.4, а.с.107) становить 18607,61 грн.

Проте, враховуючи заяву про уточнення позовних вимог та зменшення оскаржуваної суми штрафних санкцій (1 240 245,80 грн.), при зверненні до суду із даним позовом підлягав сплаті судовий збір на суму 18603,69 грн. (1 240 245,80 грн.х1,5%). Сума переплати судового збору складає 3,92 грн.

Отже, враховуючи часткове задоволення адміністративного позову, сума судового збору, яка підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача становить 9606,92 грн. (18603,69х640461,01/1240245,80).

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в :

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 02.02.2023 №000244040401 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» суми штрафу за порушення граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у сумі 640 460,01 грн. (шістсот сорок тисяч чотириста шістдесят грн. 01 коп.).

3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: 02068, м. Київ, вул. Кошиця, б. 3, код ЄДРПОУ ВП: 44082145) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Вікант» (місцезнаходження: 01033, м. Київ, вул. Велика Васильківська, б. 24/1, код ЄДРПОУ 24942675) судовий збір у розмірі 9 606,92 грн. (дев`ять тисяч шістсот шість грн. 92 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення складено 23.02.2024 р.

Суддя Кушнова А.О.

Дата ухвалення рішення23.02.2024
Оприлюднено04.03.2024
Номер документу117381276
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —640/21772/22

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Рішення від 23.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні