Справа № 420/18270/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» (ЄДРПОУ 01035822, 68355, Одеська обл., Кілійський р-н, місто Вилкове, вулиця Татарбунарського повстання, будинок у 164) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року, наданого Товариству з додатковою вiдповiдальністю «Пересувна механізована колона №98».
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» в порушення п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року та п. 7.2. Угоди про умови користування надрами №2096, та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2019 рік. Отже, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра, та пункту 23 Порядку № 615.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 05.10.2021 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі №420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року.
Ухвалою суду від 10.12.2021 р. розгляд справи №420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, - вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14.03.2022 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, - на тридцять днів.
Ухвалою суду від 14.03.2023 року зупинено провадження у справі №420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, - до набрання законної сили рішенням у справі №420/442/22 за позовом Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98 Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 року № 440 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами № 2096 від 24 грудня 1999 року та № 5863 від 29 жовтня 2019 року, наданих Товариству з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98; визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року № 391 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами № 2096 від 24 грудня 1999 року та № 5863 від 29 жовтня 2019 року, наданих Товариству з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона № 98.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 року поновлено провадження у справі № 420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, відповідно до положень ч.1 ст.237 КАС України.
Ухвалою суду від 23.01.2024 року закрито підготовче провадження по справі №420/18270/21. Призначено справу №420/18270/21 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю Пересувна механізована колона №98 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, - до судового розгляду по суті.
Відповідач - Товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» належним чином та своєчасно повідомлялося про встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву, проте станом на дату та час ухвалення рішення у справі, правова позиція, докази по справі чи будь-які інші заяви/клопотання, з боку відповідачів - відсутні.
29.01.2024 року до суду від представника позивача - Державної служби геології та надр України надійшло клопотання (вхід. № ЕС/43749/24) про розгляд справи № 420/18270/21 в порядку письмового провадження.
Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 24.12.1999 року Державною службою геології та надр України Товариству з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №2096 з метою видобування пісків, придатних для виготовлення штукатурних розчинів та шляхового будівництва, строком на 20 (двадцять) років до 16.11.2036 року.
Особливими умовами надання спеціального дозволу на користування надрами є: 1) виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України - наказ від 03.11.2016 № 411; 2. Щорічний радіаційний контроль видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї на відповідність вимогам НРБУ-97; 3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; 4. Щорічна звітність перед Державного службою геології та надр України згідно з формою 5-гр.
23 грудня 2016 року між Державною службою геології та надр України та Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» (Надрокористувач) укладено Угоду №2096 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є не від`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року.
Згідно пункту 7.2 Угоди №2096 від 23.12.2016 року Надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати в Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності: форми 5-гр.
27.08.2020 року на адресу Державної служби геології та надр України надійшов лист №03/303-2487 від 25.08.2020 Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (ДНВП «Геоінформ України»), яким повідомлено про перелік надрокористувачів, якими не подано звітні баланси запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, у тому числі, ТДВ «Пересувна механізована колона №98».
З урахуванням чого, Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року №391 зупинено дію дозволу на користування надрами, відповідно до пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі Порядок), у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 03.09.2020 № 9-РГ/2020), та надано 15-денний термін на усунення порушень, про що Товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» було повідомлено листом від 15.09.2020 року № 13918/01/07-01-20, який був отриманий останнім 25.09.2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.
Наказом Державної служби геології та надр України від 07.12.2020 року №559 ТДВ «Пересувна механізована колона №98» продовжено термін для усунення порушень законодавства до 01.02.2021 року, про що повідомлено листом від 15.12.2020 року №18583/01/07-20.
Наказом Державної служби геології та надр України № 394 від 09 вересня 2020 року, у зв`язку з неподанням суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин, Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести 02.11.2020 року позапланову перевірку ТДВ «Пересувна механізована колона №98».
За результатами проведеної позапланової перевірки ТДВ «Пересувна механізована колона №98» складено Акт №26/2096-0 від 06.11.2020 року, у висновках котрого зазначено, що суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного геологічного нагляду (контролю) через відсутність керівника суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи.
13.11.2020 року складено Припис №232-14/01, яким ТДВ «Пересувна механізована колона №98» надано строк до 14 грудня 2020 року для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеного у приписі, які підтверджують факт усунення порушень.
06.04.2021 року Державна служба геології та надр України направила Листа №5176/01/07-21 на адресу Товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» з проханням надати до Держгеонадру у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальними дозволами. Відповіді на вищевказане звернення від ТДВ «Пересувна механізована колона №98» Державна служба геології та надр України не отримала.
Державна служба геології та надр України, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами, з метою не допущення протиправного використання надр, звернулася до суду з даним адміністративним позовом щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року, наданого Товариству з додатковою вiдповiдальністю «Пересувна механізована колона №98».
Так, на думку суду, позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Кодексу України про надра (зі змінами та доповненнями, далі - КУпН), надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Згідно із ч. 1 ст. 13 КУпН, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 14 КУпН визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.
Відповідно до ст. 15 КУпН, надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 24 КУпН, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
У частині другій статті 24 КУпН закріплено, що користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до ч.ч. 3-4 вказаної статті 24 КУпН, права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Згідно з пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №615), дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції».
Відповідно до пункту 25 вказаного Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Пунктом 23 Порядку № 615 встановлено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.
Відповідно ч. 1 ст. 26 КУпН, право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Згідно з ч. 2 ст. 26 КУпН, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Частиною 3 вказаної статті КУпН встановлено, що законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Відтак, спеціальним законом, яким передбачено підстави припинення права користування надрами, є Кодекс України про надра, пунктом 5 статті 26 якого передбачено однією з підстав - порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
У свою чергу, Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 № 2806-IV визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.
Положеннями частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 № 2806-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.
Системний аналіз наведених правових норм Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку № 615, свідчить, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.
Аналогічний висновок міститься у Постановах Верховного Суду від 06.11.2018 (справа № 805/4098/17-а), від 19.03.2019 (справа №806/1334/16), від 02.10.2019 (справа № 804/215/18), від 30.01.2020 (справа №816/1098/16), від 15.04.2020 (справа № 806/1286/16).
Зокрема, як встановлено судом, 24.12.1999 року Державною службою геології та надр України Товариству з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №2096 з метою видобування пісків, придатних для виготовлення штукатурних розчинів та шляхового будівництва, строком на 20 (двадцять) років до 16.11.2036 року.
Особливими умовами надання спеціального дозволу на користування надрами є: 1) виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України - наказ від 03.11.2016 № 411; 2. Щорічний радіаційний контроль видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї на відповідність вимогам НРБУ-97; 3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством; 4. Щорічна звітність перед Державного службою геології та надр України згідно з формою 5-гр.
23 грудня 2016 року між Державною службою геології та надр України та Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» (Надрокористувач) укладено Угоду №2096 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є не від`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року.
Згідно пункту 7.2 Угоди №2096 від 23.12.2016 року Надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати в Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності: форми 5-гр.
27.08.2020 року на адресу Державної служби геології та надр України надійшов лист №03/303-2487 від 25.08.2020 Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (ДНВП «Геоінформ України»), яким повідомлено про перелік надрокористувачів, які не подали звітні баланси запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, в якому, у тому числі, наявне ТДВ «Пересувна механізована колона №98».
Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року №391 зупинено дію дозволу на користування надрами, відповідно до пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі Порядок), у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 03.09.2020 № 9-РГ/2020), та надано 15-денний термін на усунення порушень, про що Товариство з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» повідомлено листом від 15.09.2020 року № 13918/01/07-01-20, котрий отримано останнім 25.09.2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Судом з`ясовано, та матеріалами справи підтверджено, що Товариством з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» Наказ Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року №391 про зупинення дії дозволу на користування надрами та встановлення термінів на усунення порушень були оскаржені відповідачем в судовому порядку.
Проте, Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 року по справі № 420/442/22, залишеною без змін Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2023 року, адміністративний позов ТДВ "Пересувна механізована колона №98" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 28 листопада 2019 року №440 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року та №5863 від 29 жовтня 2013 року наданих ТДВ "Пересувна механізована колона №98"; визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 09 вересня 2020 року №391 (з усіма внесеними до нього змінами) в частині зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року та №5863 від 29 жовтня 2013 року наданих ТДВ "Пересувна механізована колона №98", залишено без розгляду.
Отже, з наведеного вбачається, що Наказ Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 року №391 про зупинення дії дозволу на користування надрами та встановлення термінів на усунення порушень, та/або припис №232-14/01 від 13.11.2020 року, наразі є чинними.
При цьому, ТДВ "Пересувна механізована колона №98" станом на дату розгляду справи по суті, не надано жодних належних, допустимих доказів на підтвердження надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, на виконання п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, та п. 7.2. Угоди про умови користування надрами №2096, та, як наслідок, доказів на спростування тверджень Державної служби геології та надр України щодо порушення вимог законодавства в сфері надрокористування.
Таким чином, приймаючи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України про припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року наданого Товариству з додатковою вiдповiдальністю «Пересувна механізована колона №98», є обґрунтованими, та відповідно підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. ч.1, 3 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, є правомірними, а отже підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057, ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з додатковою відповідальністю «Пересувна механізована колона №98» (ЄДРПОУ 01035822, 68355, Одеська обл., Кілійський р-н, місто Вилкове, вулиця Татарбунарськогого повстання, будинок у 164) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24.12.1999 року, - задовольнити.
2. Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2096 від 24 грудня 1999 року, наданого Товариству з додатковою вiдповiдальністю «Пересувна механізована колона №98».
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Ю.В. Харченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117382165 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні