Справа № 685/7/24
Провадження № 2/685/79/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 березня 2024 року
Теофіпольський районний суд Хмельницької області
в складі головуючої судді Бурлак Г.І.
з участю секретаря Ковальчука О.С.
прокурора Радчишина В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт Теофіполі справу за позовом керівника Волочиської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Теофіпольської селищної ради до ОСОБА_1 , ТОВ «Україна 2001», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки
встановив:
керівник Волочиської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Теофіпольської селищної ради звернувся в суд із позовом до відповідачів про витребування земельної ділянки, мотивуючи його тим, що відповідно до рішення Турівської сільської ради від 25.03.2020 №4 затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1, 9373 га, яка на час набуття розташовувалась на території Турівської сільської ради Теофіпольського району Хмельницької області в межах с. Червона Дубина (кадастровий номер 6824786200:02:003:0015) (тепер Теофіпольська ТГ) та передано йому у власність для ведення особистого селянського господарства, 13.05.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015. 22.06.2020 на підставі договору купівлі-продажу ОСОБА_2 продав вказану земельну ділянку ОСОБА_1 . 15.09.2023 ОСОБА_1 передала земельну ділянку в оренду строком на 10 років ТОВ «Україна 2001». На час отримання у власність земельної ділянки з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 ОСОБА_2 вже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, попередньо отримавши на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.02.2020 № 22-3039-СГ у приватну власність земельну ділянку з кадастровим номером 6822110100:03:001:0179 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що на час отримання була розташована на території Ізяславської міської ради Ізяславського району Хмельницької області, право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 04.03.2020. Таким чином, земельна ділянка площею 1,9373 га з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 незаконно вибула із державної власності, а саме через зловживання ОСОБА_2 правом на безоплатне отримання у власність земельних ділянок із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Зазначив, що рішення Турівської сільської ради від 25.03.2020 № 4, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1, 9373 га (кадастровий номер 6824786200:02:003:0015) прийняте із порушенням ст. 116, 121-122, 186 Земельного кодексу України. Земельна ділянка площею 1,9373 га (кадастровий номер 6824786200:02:003:0015), вибула із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Теофіпольської селищної ради, внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_2 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок однго виду використання. При цьому, ОСОБА_1 придбала вказану земельну ділянку в особи, яка не мала права її отримувати та відчужувати. Про вказані порушення вимог законодавства Волочиській окружній прокуратурі стало відомо 18.08.2023, а саме після отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, згідно якого ОСОБА_2 набув у власність земельну ділянку площею 1,9373 га з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015, попередньо отримавши у приватну власність земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6822110100:03:001:0179 для ведення особистого селянського господарства. Копія рішення Турівської сільської ради від 25.03.2020 № 4 з архівного відділу Хмельницької районної державної адміністрації № 13-18/2023/154 надійшла в Волочиську окружну прокуратуру 03.10.2023. Тому вважає, що строк позовної давності не пропущено. На підставі викладеного, просить витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 та ТОВ «Україна 2001» у комунальну власність Теофіпольської селищної ради земельну ділянку площею 1,9373 га для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 6824786200:02:003:0015), що знаходиться на території Теофіпольської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області та стягнути з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір у розмірі 4026 грн сплачений за пред`явлення позову та заяви про забезпечення позову.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.
Представник позивача Теофіпольської селищної ради в судове засідання не з`явився, заяв чи клопотань не подав.
Відповідачі та третя особа про час та місце розгляду справи повідомлені відповідно до вимог ст. 128 ЦПК України, в суд не з`явилися, про причину неявки не повідомили, клопотань не подали.
Суд вважає можливим проводити розгляд справи у відсутності відповідачів, третьої особи та представника Теофіпольської селищної ради.
Вивчивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 19, 13,14 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч.1 ст.116 Земельного кодексу України (далі ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.116 ЗК України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2 гектара.
Таким чином, чинне законодавство України не передбачає можливості безоплатно отримувати у власність земельну ділянку із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства два або більше рази.
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_2 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.02.2020 № 22-3039-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку з кадастровим номером 6822110100:03:001:0179 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що на час отримання була розташована на території Ізяславської міської ради Ізяславського району Хмельницької області, право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 04.03.2020, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с.21-22), наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.02.2020 (а.с.30). Відповідно до рішення Турівської сільської ради від 25.03.2020 №4 затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1, 9373 га, яка на час набуття розташовувалась на території Турівської сільської ради Теофіпольського району Хмельницької області в межах с. Червона Дубина (кадастровий номер 6824786200:02:003:0015) (тепер Теофіпольська ТГ) для ведення особистого селянського господарства (а.с.33). На підставі зазначеного рішення Турівської сільради 13.05.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 (а.с.23-25). Відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки від 22.06.2020 ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 продав ОСОБА_1 (а.с.34-37). Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 20.12.2023 право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 зареєстровано за ОСОБА_1 , право оренди вказаної земельної ділянки ТОВ «Україна 2001» (а.с.26-27).
Таким чином, всупереч вимог ст.116, 118, 121 ЗК України, ОСОБА_2 при зверненні до Турівської сільської ради не врахував та не повідомив, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане у особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
За ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Статтею 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно із ч.І ст.142 Конституції України, ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
За ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворенні ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування. Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Право комунальної власності територіальної громади захищається законами на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Відповідно до п. «б» ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Відповідно до п.24 Перехідних положень Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно- заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
03.12.2020 відкрито першу сесію новообраною Теофіпольською селищною радою та розпочато повноваження депутатів Теофіпольської селищної ради відповідно до рішення сесії Теофіпольської селищної ради від 03.12.2020 №1-1/2020. Відповідно до розпорядження КМУ від 12.06.2020 №727р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Хмельницької області» затверджено території територіальних громад Хмельницької області, в тому числі Теофіпольську територіальну громаду (код населеного пункту 6824755100, до якої включено наступні територіальні громади: Теофіпольська, Базалійська, Бережинецька, Борщівська, Великолазучинська, Воронівецька, Волицька, Волиця-Польова, Гаврилівська, Гальчинецька, Ільковецька, Карабіївська, Кунчанська, Лідихівська, Михиринецька, Михнівська, Новоставецька, Олійницька, Ординецька, Поляхівська, Святецька, Турівська, Шибенська, Човгузівська. Згідно з п. 6-1 «Перехідних та прикінцевих положень» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень: у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади; сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту.
На підставі вище викладеного, земельна ділянка з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015, яка знаходиться в межах с. Червона Дубина Теофіпольської ТГ Хмельницького району відноситься до земель комунальної власності Теофіпольської селищної ради.
Відповідно доч.1ст.93ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Орендар земельної ділянки безумовно є її володільцем, а відтак безпосередньо порушує права дійсного її власника, тому при наявності підстав для витребування земельної ділянки у відповідача ОСОБА_1 , існують також підстави для її витребування від особи, якій вона передана в оренду ТОВ «Україна 2001».
Закон, за наявності визначених ст.387, 388 ЦК України умов, не обмежує абсолютне право власника на витребування належного йому майна із незаконного володіння, зокрема чинністю/нечинністю договорів чи інших правочинів, стороною яких не є власник. Витребування спірної земельної ділянки тільки у відповідача ОСОБА_1 не призведе до припинення незаконного володіння цією ділянкою з боку ТОВ Україна 2001» та її повернення у фактичне володіння Теофіпольської селищної ради Хмельницького району, оскільки не буде ефективним та достатнім способом захисту.
Крім того, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 3, абз. 2 ч. 3 ст. 31-1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» проведення реєстраційних дій з метою виконання рішення суду про витребування земельної ділянки має здійснюватися у порядку передбаченому цим Законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.
У Державному реєстрі прав наявним залишатиметься запис про зареєстроване право оренди земельної ділянки, до складу якої входить спірна земельна ділянка, що вказує на суперечність із дійсними правами на спірну земельну ділянку, недостовірність відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно.
Враховуючи викладене, після формування у Державному земельному кадастрі спірної земельної ділянки на підставі рішення суду про її витребування із незаконного володіння добросовісного набувача, державний реєстратор речових прав не матиме правових підстав здійснити державну реєстрацію речових прав на спірну земельну ділянку за власником, а на підставі п. 5 ч. 1, ч. 2 ст. 24 Закону буде зобов`язаний винести рішення про відмову у державній реєстрації, що зумовить неможливість виконання рішення суду про витребування земельної ділянки.
Окрім того, відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно. Таким рішенням щодо припинення права оренди відповідача є рішення суду про витребування у нього земельної ділянки.
З огляду на характер спірних правовідносин, обставини вибуття з комунальної власності земельної ділянки внаслідок незаконного повторного використання права на безоплатну приватизацію земельної ділянки одного виду використання та застосовані правові норми, відсутня невідповідність заходу втручання держави у право ОСОБА_1 на мирне володіння майном, так і порушення принципу пропорційності, котрі сформовані у сталій практиці ЄСПЛ.
Оцінюючи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо витребування земельної ділянки на користь територіальної громади в особі Теофіпольської селищної ради підлягають задоволенню.
Згідно зі статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Волочиською окружною прокуратурою 17.10.2023 на адресу Теофіпольської селищної ради надіслано лист із викладенням фактів повторного безоплатного отримання у власність ОСОБА_2 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,9373 га, що розташована на території Теофіпольської селищної ради про надання інформації чи вживалися селищною радою заходи щодо вищевказаних порушень земельного законодавства та чи вживатимуться в подальшому (а.с.41). Відповідно до листа Теофіпольської селищної ради від 24.10.2023 Теофіпольська селищна рада не вживала та не буде самостійно вживати вищевказані заходи, посилаючись на відсутність коштів на вказані цілі (а.с.42). Відповідно до повідомлення від 18.12.2023 Волочиська окружна прокуратура повідомила Теофіпольську селищну раду про намір здійснювати представництво інтересів держави щодо витребування спірної земельної ділянки 1, 9373 га з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015 у комунальну власність (а.с.44).
Оскільки позов прокурора задоволено, то з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури підлягає стягненню судовий збір в розмірі 2684 грн за подання позовної заяви та 1342 грн за подання заяви про забезпечення позову.
Керуючись ст. 116,118,121,155,186,186-1 ЗК України, ст.387, 388 ЦК України, ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Закону України «Про прокуратуру», ст. 89, 264, 265 ЦПК України, суд
ухвалив:
позов керівника Волочиської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Теофіпольської селищної ради до ОСОБА_1 , ТОВ «Україна 2001», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_2 про витребування земельної ділянки задовольнити.
Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та ТОВ «Україна 2001»(код ЄДРПОУ 35080933) земельну ділянку площею 1, 9373 га для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 6824786200:02:003:0015, що знаходиться на території Теофіпольської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та ТОВ «Україна 2001»(код ЄДРПОУ 35080933) на користь Хмельницької обласної прокуратури з кожного по 2013 грн судового збору, сплаченого при поданні позову та заяви про забезпечення позову.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом 30 днів з дня проголошення рішення до Хмельницького апеляційного суду.
Учасник справи,якому повнерішення абоухвала судуне буливручені удень його(її)проголошення абоскладення,має правона поновленняпропущеного строкуна апеляційнеоскарження рішеннясуду -якщо апеляційнаскарга поданапротягом тридцятиднів здня врученняйому повногорішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених уч.2статті 358 цього Кодексу.
Головуюча
Суд | Теофіпольський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2024 |
Оприлюднено | 05.03.2024 |
Номер документу | 117386799 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Теофіпольський районний суд Хмельницької області
Бурлак Г. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні