Рішення
від 04.03.2024 по справі 283/2788/23
МАЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 283/2788/23

Провадження №2/283/125/2024

Р І Ш Е Н Н Я

І м е н е м У к р а ї н и

(заочне)

04 березня 2024 року м. Малин

Малинський районний суд Житомирської області у складі головуючого судді Хомич В.М., секретар судового засідання Ільніцька С.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні, відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, цивільну справу за позовом керівника Коростенської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, третя особа на стороні позивача: Малинська міська рада Житомирської області до ОСОБА_1 , третя особа на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «ВП «Полісся» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

20.11.2023 в порядку ст.131-1 Конституції України, ст.56 ЦПК України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» керівник Коростенської окружної прокуратури Мамкута А.М. в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області звернувся до суду з позовом, в обґрунтування якого зазначив, що ОСОБА_1 , який є громадянином рф, на підставі свідоцтв про право на спадщину за законом серія та номер І-1161, І-1162 , І-1157, І-1159 від 04.10.2019, набув право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 1823485500:07:001:0025, 1823485500:07:001:0027, 1823485500:07:001:0026 та 1823485500:10:000:0163 сільськогосподарського призначення на території с. Нова Гута та с. Морозівка Малинського (нині Коростенського) району.

Відповідно до отриманої інформації, 04.10.2019 право приватної власності на зазначені земельні ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номери записів 33547439, 33547434, 33547426, 33547444, реєстраційні номери об`єктів нерухомого майна 1930597318234, 1930597018234, 1930597218234, 1930597518234 .

При цьому, земельну ділянку з кадастровим номером 1823485500:10:000:0163 ОСОБА_1 передано 01.11.2019 у користування ТОВ ВП «Полісся» на підставі додаткової угоди про заміну орендодавця до договору оренди земельної ділянки від 01.02.2017, укладеного на 5 років з правом пролонгації.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 12.05.2023 власником зазначених земельних ділянок є громадянин російської федерації ОСОБА_1 .

У разі невиконання вимоги ч. 4 ст. 81 ЗК України щодо відчуження - протягом одного року успадкованої іноземцем або особою без громадянства земельної ділянки, настають передбачені ч. 2 ст. 145 Земельного кодексу наслідки, а саме: така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Враховуючи те, що право власності у ОСОБА_1 виникло на підставі свідоцтв про право на спадщину за законом від 04.10.2019, то обчислення річного строку добровільного відчуження слід починати з часу реєстрації права власності, тобто 04.10.2019.

При цьому, строк відчуження сплив ще 04.10.2020, у добровільному порядку зазначені вимоги чинного законодавства відповідач не виконав, тому необхідно конфіскувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення за рішенням суду з метою подальшого продажу на земельних торгах. Ціну проданих на земельних торгах земельних ділянок, за вирахуванням витрат, пов`язаних з їх продажем, виплатити їх колишньому власнику.

Позивач просить припинити право власності ОСОБА_1 , громадянина рф, на земельні ділянки із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із кадастровими номерами: 1823485500:10:000:0163 площею 2,0603 га, 1823485500:07:000:0025 площею 0,036 га, 1823485500:07:000:0026 площею 0,6091 га, 1823485500:07:000:0027 площею 0,2258 га, що розташовані в с. Морозівка та с. Нова Гута (за межами населеного пункту) на території Малинської міської ради Коростенського району Житомирської області, шляхом їх конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та стягнути з відповідача на користь Житомирської обласної прокуратури сплачений судовий збір у сумі 2684 грн.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 21.11.2023 справу прийнято до розгляду та відкрито провадження, визначено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання на 15 годину 30 хвилин 14.12.2023.

Ухвалою від 14.12.2023 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду на 15 годину 16.01.2024, яке неодноразово відкладалось.

Прокурор у судове засідання не з`явився, направив до суду заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.

Представники третіх осіб у судове засідання не з`явились, звернулись до суду із заявами про розгляд справи без їх участі.

Відповідач у судове засідання не з`явився, про розгляд справи повідомлявся через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України. Відзиву, заяв та клопотань до суду не надходило.

У зв`язку з неявкою відповідача та не повідомленням про поважність причин неявки, в порядку, визначеному статтею 280 ЦПК України, за відсутності заперечень позивача, суд постановив провести розгляд справи за відсутності відповідача та ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, що відповідає положенням ст. 223 ЦПК України.

Суд, відповідно до ч. 2 ст.247ЦПК України розглядаєсправу усудовому засіданніза відсутностісторін безфіксування судовогопроцесу задопомогою звукозаписувальноготехнічного засобу.

Встановлені судом обставини.

Інформаційними довідками № 354212973, №354213387, №354213316, №354213436 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна підтверджується, що право власності на земельні ділянки: кадастровий номер 1823485500:07:001:0025 загальною площею 0,036 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства; кадастровий номер 1823485500:07:001:0026 загальною площею 0,6091 га цільове призначення для ведення особистого селянського господарства; кадастровий номер 1823485500:07:001:0027 загальною площею 0,2258 га цільове призначення для ведення особистого селянського господарства; кадастровий номер 1823485500:10:000:0163 загальною площею 2,063 га цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належать ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , громадянину російської федерації (а.с. 15-19).

Право власності ОСОБА_1 набув на підставі свідоцтв про право на спадщину за законом, виданих 04.10.2019 державним нотаріусом Малинської державної нотаріальної контори Ходаківською Л.В. (а.с.20-29).

Земельну ділянку кадастровий номер 1823485500:10:000:0163 загальною площею 2,063 га цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва 01.11.2019 передано у користування ТОВ «ВП «Полісся» на підставі додаткової угоди про заміну орендодавця до Договору оренди земельної ділянки від 01.02.2017, укладеного на 5 років з правом пролонгації, про що свідчить відповідний договір (а.с.30-33) та інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.11.2023 (а.с.65-72).

Оціночна вартість земельної ділянки з кадастровим номером 1823485500:10:000:0163 складає 48135 грн 35 коп., земельної ділянки з кадастровим номером 1823485500:07:000:0027 складає 49875 грн 57 коп., земельної ділянки з кадастровим номером 1823485500:07:000:0026 складає 12576 грн 34 коп., земельної ділянки з кадастровим номером 1823485500:07:000:0025 складає 5876 грн 51 коп. (а.с.43-54).

Відомостей про відчуження відповідачем вказаних земельних ділянок Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна не містить.

Оцінка аргументів сторін та норми права, застосовані судом.

Між сторонами виник спір з приводу припинення права власності відповідача громадянина іншої держави, на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

При вирішенні спору суд керується нормами Конституції України, Земельного кодексу України та міжнародними актами.

Згідно зі ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).

Правовий статус та порядок використання, зокрема, земель сільськогосподарського призначення визначено Земельним кодексом України (далі - ЗК України).

Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог цього Кодексу (ч. 5 ст. 22 ЗК України).

Відповідно до ч. ч. 3-4 ст. 81 ЗК України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі прийняття спадщини. Землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Відповідно до п. в абз. 1 ст. 143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Поряд із цим, згідно ч. ч. 1, 3 ст. 145 ЗК України, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може набуватися нею у власність, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права.

У разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель (ч. 4 ст. 145 ЗК України).

Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства, саме Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням ч.ч. 2, 4ст. 145 Земельного кодексу України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.

Так, статтею 131-1 Конституції Українина прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23Закону України«Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

Так, прокурором доведено підстави представництва держави в суді належними доказами, зокрема, надано лист від 18.05.2023 адресований ГУ Держгеокадастру у Житомирській області про наявність порушень інтересів держави та необхідність вжиття заходів до їх відновлення, а також відповідь ГУ Держгеокадастру від 30.05.2023 про неможливість самостійного звернення до суду через обмеженість фінансування.

При вирішенні спору суд враховує, що ОСОБА_1 є громадянином російської федерації, тобто іноземцем, а відтак, він міг набути земельні ділянки сільськогосподарського призначення шляхом прийняття спадщини, однак мав відчужити їх протягом року з моменту набуття.

ОСОБА_1 набув земельні ділянки у власність 04.10.2019, отже до 04.10.2020 мав здійснити їх відчуження. Оскільки станом на листопад 2023 року ОСОБА_1 не дотримався передбаченої земельним законодавством процедури щодо відчуження набутих земельних ділянок сільськогосподарського призначення протягом року, такі земельні ділянки підлягають конфіскації за рішенням суду.

При вирішенні спору суд враховує сталу практику ЄСПЛ щодо захисту права власності.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Відповідно до сталої практики ЄСПЛ напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.

Як визначено вище, питання набуття у власність землі в Україні врегульоване нормами Земельного кодексу України; процедура набуття у власність землі іноземцями, а також обмеження, які з цим пов`язані, також чітко визначені даним законодавчим актом, тобто втручання є законним.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду».

Суспільний інтерес в даному випадку проявляється в тому, що земля є власністю Українського народу, землі сільськогосподарського призначення не можуть бути у власності іноземців, що покликане інтересами національної безпеки.

Принцип «пропорційності» передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються.

В даному випадку наявна справедлива рівновага між державним (суспільним) інтересом та приватним інтересом власника земельних ділянок, оскільки відповідач мав достатньо часу для виконання свого обов`язку, однак дотепер земельні ділянки не відчужив, що порушує вимоги земельного законодавства України та потребує невідкладного втручання уповноваженого органу. Чинним законодавством передбачено порядок відшкодування колишньому власнику земельних ділянок їх вартості, внаслідок конфіскації та відчуження її уповноваженим органом.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь держави в особі Житомирської окружної прокуратури підлягають стягненню судові витрати, а саме: сплачений судовий збір.

Керуючись ст.ст.4,12,81,89,259,263,264,265,268,280,281,282,283,289 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовну заяву керівника Коростенської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, третя особа на стороні позивача Малинська міська рада Житомирської області до ОСОБА_1 , третя особа на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «ВП «Полісся» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації задовольнити.

Припинити громадянинуросійської федерації, ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , національний паспорт іноземця серії та № НОМЕР_2 , виданий 26.11.2018 му мвс росії по ростовській області, право власності на земельні ділянки:

1)із кадастровим номером 1823485500:10:000:0163 площею 2,0603 га цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

2)із кадастровим номером 1823485500:07:000:0025 площею 0,036 га цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;

3)із кадастровим номером 1823485500:07:000:0026 площею 0,6091 га цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства;

4)із кадастровим номером 1823485500:07:000:0027 площею 0,2258 га цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства,

розташовані в с. Морозівка та с. Нова Гута (за межами населеного пункту) на території Малинської міської територіальної громади Коростенського району Житомирської області, шляхом конфіскаціїданої земельної ділянки на користь державив особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Стягнути із ОСОБА_1 , громадянина російської федерації, РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Житомирської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909950, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_3 ) судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складання у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення складено 04.03.2024.

Позивач: Коростенська окружна прокуратура (Житомирська область, м. Коростень, вул. Героїв Чорнобиля, 10) в інтересах держави в особі Держгеокадастру у Житомирській області, код ЄДРПОУ 39765513, юридична адреса: місто Житомир, вул. Довженка, 45.

Відповідач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт громадянина російської федерації, серія та номер НОМЕР_4 , виданий 26.11.2018, му мфс росії по ростовській області, російська федерація, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .

Третя особа, на стороні позивача: Малинська міська рада Коростенського району Житомирської області, код ЄДРПОУ 26556344, юридична адреса: Житомирська область, м. Малин, пл. Соборна, 6А.

Третя особа на стороні відповідача: Товариство зобмеженою відповідальністю«ВП «Полісся»,код ЄДРПОУ41102844,адреса:Житомирська область,Коростенський район,с.Радчиці,вул.Шевченка,39.

Суддя В. М. Хомич

СудМалинський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117396213
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —283/2788/23

Ухвала від 29.05.2024

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Рішення від 04.03.2024

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Ухвала від 14.12.2023

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

Ухвала від 21.11.2023

Цивільне

Малинський районний суд Житомирської області

Хомич В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні