ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" лютого 2024 р. м. Житомир Справа № 906/440/23
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
секретар судового засідання Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: Лужник Л.В. - представник згідно відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
від третьої особи: не з`явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом ОСОБА_1
до Брусилівської селищної ради Житомирської області
за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Комунального підприємства "Господар" Брусилівської селищної ради
про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії
ОСОБА_1 звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною відмови Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо укладення договору оренди для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 128,6143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280 та скасування рішення двадцять дев`ятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №1174 від 23.08.2022; скасування рішення чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021; зобов`язання Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 №133 від 19.07.2022 і укласти договір оренди на земельну ділянку площею 128,5143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280, для ведення фермерського господарства, терміном на 49 років та передати в користування ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставність відмови відповідача у наданні в оренду для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 128,6143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280.
Ухвалою суду від 25.04.2023 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначити підготовче засідання.
Ухвалою суду від 15.02.2024 призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 21.02.2024 о 14:00.
Представник відповідача у судовому засіданні 21.02.2024 проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Позивач у судове засідання 21.02.2024 не прибув, про час, дату, місце розгляду справи був повідомлений вчасно і належним чином, про що свідчить наявна в матеріалах справи розписка від 15.02.2024 (а.с. 60, т.2).
Представник третьої особи в судове засідання 21.02.2024 також не з`явився, про час, дату, місце розгляду справи повідомлявся засобами електронного зв`язку.
Крім того, відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про доступ до судових рішень" судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Згідно ч.1, 2 ст.3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позивач та третя особа мали доступ до судових рішень та мав можливість ознайомитись з ухвалами суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Отже, позивача і третю особу належним чином повідомлено про дату, час та місце засідання суду в справі №906/440/23.
Згідно з п.1 ч.3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що явка позивача та представника третьої особи в судове засідання не визнана обов`язковою, суд вважає, що їх відсутність не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Фактичні обставини справи.
ОСОБА_1 (позивач) надано у матеріали справи копію його заяви від 18.07.2022 (вх. №Г-133 від 19.07.2022) про укладення договору оренди земельної ділянки площею 128,6143га з кадастровим номером 1820980300:04:000:0280 для ведення фермерського господарства, терміном на 49 років, яка була подана Брусилівській селищній раді (відповідач) (а.с. 146, т.1).
Додатком до вказаної заяви зазначено, зокрема, копію Наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 01.10.2018 №6-3942/14-18-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (у редакції, поданій позивачем) (а.с. 10, т.1), згідно якого, на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду по справі №806/550/16 від 16.05.2016, затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки площею 128,6143га для ведення фермерського господарства на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району в оренду ОСОБА_1 , та надано останньому в оренду земельну ділянку загальною площею 128,6143га (кадастровий номер 1820980300:04:000:0280) для ведення фермерського господарства строком на 49 років із земель державної власності, розташовану на території Брусилівського району, за межами населених пунктів Водотиївської сільської ради.
Водночас, на виконання вимог ухвали суду від 24.10.2023 Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області надіслано до суду копію Наказу від 01.10.2018 №6-3942/14-18-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки", яким громадянину ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою для передачі в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 1825284000:05:000:0001, що розташована в Ружинському районі Житомирської області, для сінокосіння (а.с. 34 , т.2).
22.12.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області видано Наказ №6-5020/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", яким передано в комунальну власність Брусилівської селищної ради Житомирської області земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 7006,0455га, які розташовані за межами населених пунктів на території Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади Брусилівського району Житомирської області, згідно з актом приймання-передачі. У наказі зазначено також, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". З Додатку до Акту від 22.12.2018 (п.3) вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 1820980300:04:000:0280 також була передана відповідачеві у комунальну власність (а.с. 204-213, т.1).
Крім того, позивачем в матеріали справи подано копію Розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації №108 від 14.04.2010 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок", згідно якого громадянину ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 320,00га для передачі в оренду строком на 49 років для ведення фермерського господарства за рахунок земель запасу та резерву, що розташовані за межами населених пунктів Озерської сільської ради (а.с. 11, т.1).
Водночас, відповідачем надано до суду копію Розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації №108 від 14.04.2010 "Про затвердження технічної документації із землеустрою", згідно з яким, зокрема, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну частку (пай) гр. ОСОБА_2 , загальною площею 9,2119га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Дивинської сільської ради Брусилівського району Житомирської області, а також надано дозвіл останньому оформити державний акт на право власності на земельну (а.с. 120, т.1). Крім того, подано копію Розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації №109 від 14.04.2010 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою", за яким надано дозвіл гр. ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду, яка розташована за межами населених пунктів Ставищенської сільської ради, загальною площею 5,6222га, для рибогосподарських та рекреаційних потреб (а.с. 119, т.1).
13.05.2019 відповідачем зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку, про що свідчить Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №295401228 від 19.01.2022 (а.с. 13, т.1).
Згідно офіційної інформації з Єдиного державного реєстру судових рішень ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 18.03.2020 у справі №240/421/20 за позовом ОСОБА_1 до Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області про визнання протиправною відмови Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області щодо не передачі земельної ділянки в оренду терміном на 49 років для сінокосіння згідно заяви позивача від 30.09.2019, за кадастровим номером 1820980300:04:000:0280, площею 128,6143га, що розташована за межами населених пунктів Брусилівської селищної ради Брусилівського районі Житомирської області, прийнятої на тридцять четвертої сесії сьомого скликання від 23.10.2019 №1226; зобов`язання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області передати земельну ділянку в оренду терміном на 49 років для сінокосіння за заявою від 30.09. 2019 за кадастровим номером 1820980300:04:000:0280 площею 128,6143га, що розташована за межами населених пункт у Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області; стягнення з Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області нанесених моральних збитків у розмірі 2 000 000,00грн, провадження закрито, у зв`язку з прийняттям відмови позивача від позову.
Рішенням Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області №1397 від 19.02.2020, зокрема, позивачу відмовлено в передачі у користування земельної ділянки площею 128,6143га на умовах договору оренди землі, для ведення фермерського господарства, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами (а.с.20, т.1).
10.09.2021 за вх.№Г-5292 від ОСОБА_1 до Брусилівської селищної ради надійшла заява про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 1820980300:04:000:0280 площею 128,6143га терміном на 49 років для ведення фермерського господарства, яка мотивована заявником наявністю проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу гр. ОСОБА_1 загальною площею 128,143га для ведення фермерського господарства, на підставі розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації від 14.04.2010 №109 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок" (а.с. 229-230, т.1). Рішенням постійної комісії з питань земельних відносин, використання природних ресурсів та розвитку населених пунктів Брусилівської селищної територіальної громади, планування та забудови територій №13 від 21.09.2021 ОСОБА_1 рекомендовано надати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запису загальною площею 128,6143га, та зазначено, що після отримання всіх належно завірених документів комісією буде забезпечено повноцінний розгляд заяви та надано рекомендації щодо прийняття відповідного рішення в порядку визначеному чинним законодавством України (а.с. 113-115, т.1).
Рішенням чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021 ухвалено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства" (код 01.02) на землі "для ведення підсобного сільського господарства" (код 01.04) площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, яка розташована за межами населеного пункту села Водотиї Житомирського району Житомирської області, а також передати в постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Брусилівської селищної ради (третя особа) земельну ділянку площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280 із категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення "для ведення підсобного сільськогосподарського господарства" (код 01.04) за межами села Водотиї Житомирського району Житомирської області; рекомендувати Комунальному підприємству "Господар" Брусилівської селищної ради зареєструвати право постійного користування земельною ділянкою площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280 в порядку встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно та їх обтяжень", та забезпечити використання земельної ділянки відповідно до визначеного цільового призначення з дотриманням заходів щодо охорони та збереження якості грунтів земельної ділянки (а.с. 26, т.1).
Відповідно до рішення п`ятнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №747 від 24.11.2021 "Про затвердження Переліку земельних ділянок комунальної власності, або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами у новій редакції" земельна ділянка площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, виключена зі списку земельних ділянок, що виставлялися на торги (а.с. 149-159, т.1).
За результатами розгляду заяви за вх. №Г-133 від 19.07.2022 рішенням №1174 двадцять дев`ятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання від 23.08.2022 "Про розгляд заяв громадян" ухвалено відмовити ОСОБА_1 в задоволенні заяви про укладення договору оренди земельної ділянки площею 128,143га з кадастровий номером 182980300:04:000:0280 для ведення фермерського господарства терміном на 49 років, у зв`язку з тим, що станом на дату звернення земельній ділянці площею 128,143га з кадастровим номером 182980300:04:000:0280 присвоєно цільове призначення - "для ведення підсобного сільського господарства", а також у зв`язку з тим, що станом на дату звернення вказана земельна ділянка перебуває в постійному користуванні (а.с.18, т.1).
З огляду на вищевикладене, посилаючись на незаконне надання відповідачем третій особі в постійне користування спірної земельної ділянки, позивач, вважаючи порушеними свої права на земельну ділянку площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, звернувся з відповідним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Статтею 14 Конституції України проголошено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Необхідно зазначити, що суб`єктами права комунальної власності на землю є територіальні громади. Так, відповідно до ч.1 ст.83 Земельного кодексу України комунальна власність на землю належить на праві власності територіальним громадам сіл, селищ та міст.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №295401228 від 19.01.2022 (а.с. 13, т.1), земельна ділянка площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, цільове призначення: "для ведення підсобного сільського господарства", знаходиться у комунальній власності Брусилівськї селищної ради Брусилівського району Житомирської області. Підставою для державної реєстрації права власності зазначено Наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6-5020/14-18-СГ від 22.12.2018 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", акт приймання-передачі нерухомого майна від 22.12.2018, рішення Брусилівської селищної ради №897 від 13.02.2019 "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність".
Таким чином, спірна земельна ділянка станом на час виникнення спірних правовідносин перебувала у комунальній власності відповідача.
Порядок набуття у користування земельних ділянок визначений ст.122-123 Земельного кодексу України. Відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно із ч.2, 3 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, що здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частинами 2 і 3 статті 134 Земельного кодексу України визначено земельні ділянки, які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Порядок проведення, встановлення і оприлюднення результатів земельних торгів передбачено ст.135-139 Земельного кодексу України.
З матеріалів справи, зокрема, з рішення Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області №1397 від 19.02.2020, вбачається, що позивачу пунктом 38 відмовлено в передачі у користування земельної ділянки площею 128,6143га на умовах договору оренди землі, для ведення фермерського господарства, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами (а.с.20, т.1).
Як судом зазначалося вище, відповідно до рішення п`ятнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №747 від 2 4 . 1 1 . 2 0 2 1 "Про затвердження Переліку земельних ділянок комунальної власності, або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами у новій редакції" земельна ділянка площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, виключена зі списку земельних ділянок, що виставлялися на торги (а.с. 149-159, т.1).
Водночас, рішенням чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 2 2 . 1 0 . 2 0 2 1 ухвалено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі зміни її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства" (код 01.02) на землі "для ведення підсобного сільського господарства" (код 01.04) площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280, яка розташована за межами населеного пункту села Водотиї Житомирського району Житомирської області, а також передати в постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Брусилівської селищної ради земельну ділянку площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280 із категорії земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення "для ведення підсобного сільськогосподарського господарства" (код 01.04) за межами села Водотиї Житомирського району Житомирської області; рекомендувати Комунальному підприємству "Господар" Брусилівської селищної ради зареєструвати право постійного користування земельною ділянкою площею 128,6143га, кадастровий номер 182980300:04:000:0280 в порядку встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно та їх обтяжень", та забезпечити використання земельної ділянки відповідно до визначеного цільового призначення з дотриманням заходів щодо охорони та збереження якості грунтів земельної ділянки (а.с. 26, т.1).
Таким чином, спірна земельна ділянка була передана відповідачем третій особі у період, коли вона ще буда включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставлено для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами. Разом з тим, доказів проведення земельних торгів для передачі даної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Брусилівської селищної ради ні відповідачем, ні самою третьою особою не надано, і такі в матеріалах справи відсутні.
З огляду на зазначене, очевидним є протиправний характер прийнятого відповідачем рішення №667 від 22.10.2021.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи державної влади та місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено форму актів, які приймаються виконавчим комітетом ради, порядок прийняття ним актів, а також встановлено презумпцію правомірності актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування через вказівку, що такі акти з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України можуть бути визнанні незаконними в судовому порядку. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
За змістом ст.16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Тобто, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням органу місцевого самоврядування, які вона вважає неправомірними, й ці наслідки призвели до виникнення цивільних прав, і такі правовідносини мають майновий характер або пов`язані з реалізацією майнових інтересів, то визнання незаконним такого рішення є способом захисту цивільних прав та інтересів (подібні висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №542/1403/17).
Отже, з врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021.
У зв`язку з визнанням протиправним та скасуванням рішення чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021, відмова Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо укладення договору оренди для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 128,6143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280, викладена у рішенні двадцять дев`ятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №1174 від 23.08.2022, також є протиправною.
Варто зауважити, що згідно з Рекомендацією №R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам - членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже, дискреційним повноваженням є повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийняті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) обрати один з кількох варіантів рішення.
Дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи бездіяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору із будь-ким;
- дискреційне повноваження надається у спосіб його закріплення в оціночному понятті, відносно-визначеній нормі, альтернативній нормі, нормі із невизначеною гіпотезою. Для позначення дискреційного повноваження законодавець використовує, зокрема, терміни "може", "має право", "за власної ініціативи", "дбає", "забезпечує", "веде діяльність", "встановлює", "визначає", "на свій розсуд". Однак наявність такого терміну в законі не свідчить автоматично про наявність у суб`єкта владних повноважень дискреційного повноваження; подібний термін є приводом для докладного аналізу закону на предмет того, що відповідне повноваження є дійсно дискреційним;
- при реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; адміністративної практики; судової практики; процедурних вимог;
- критеріями судового контролю за реалізацією дискреційних повноважень є: критерії перевірки діяльності публічної адміністрації, зокрема, мета, з якою дискреційне повноваження надано, об`єктивність дослідження доказів у справі, принцип рівності перед законом, безсторонність; публічний інтерес, задля якого дискреційне повноваження реалізується; зміст конституційних прав та свобод особи; якість викладення у дискреційному рішенні доводів, мотивів його прийняття.
Таким чином, з метою ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 за вх. Г-№133 від 19.07.2022, у зв`язку з чим, позов у цій частині підлягає до задоволення.
При цьому, суд відмовляє в позові в частині вимог щодо зобов`язання Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області укласти з ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки площею 128,5143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280, для ведення фермерського господарства, терміном на 49 років, оскільки суд не може фактично перебрати на себе функції і повноваження, які належать відповідачу як органу місцевого самоврядування, з розгляду заяви позивача від 18.07.2022 (вх. №Г-133 від 19.07.2022) по суті.
Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України", зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Згідно ч.2, 3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відтак, сторони звертаючись до суду повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.
Суд вирішує спір на підставі поданих та витребуваних в порядку ст. 81 ГПК України сторонами доказів.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, позовні вимоги щодо визнання протиправною відмови Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо укладення договору оренди для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 128,6143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280 та скасування рішення двадцять дев`ятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №1174 від 23.08.2022; скасування рішення чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021; зобов`язання Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 за вх. Г-№133 від 19.07.2022 суд задовольняє. Решта позову не підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з п.10 ч.1 ст.5 Закону України "Про судовий збір" від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються позивачі - громадяни, віднесені до 1 та 2 категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Так, позивачем в обґрунтування звільнення його від сплати судового збору разом з позовною заявою надано копію посвідчення громадянина, віднесеного до 2 категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи серії НОМЕР_1 від 11.11.2008 (а.с. 8, т.1).
При цьому, відповідно до ч.2 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно, судовий збір у розмірі 8 052,00грн суд присуджує стягнути з Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області в дохід Державного бюджету України.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною відмову Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області щодо укладення договору оренди для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 128,6143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280 та скасувати рішення двадцять дев`ятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №1174 від 23.08.2022.
3. Скасувати рішення чотирнадцятої сесії Брусилівської селищної ради восьмого скликання №667 від 22.10.2021.
4. Зобов`язати Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 за вх. Г-№133 від 19.07.2022.
5. Стягнути з Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області (12601, Житомирська область, Житомирський район, смт Брусилів, вул. Небесної Сотні, буд.2; ідентифікаційний код 04348504) у дохід Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача за ЄДРПОУ 37993783) 8 052,00грн судового збору.
6. Відмовити в позові в частині вимог щодо зобов`язання Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області укласти з ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки площею 128,5143га, кадастровий номер 1820980300:04:000:0280, для ведення фермерського господарства, терміном на 49 років.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 04.03.24
Суддя Шніт А.В.
Віддрукувати:
2 - позивачу (рек.)
3 - відповідачу через електронний кабінет
3 - КП "Господар" на електронну пошту: voda1988@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2024 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117399693 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні