Ухвала
від 28.02.2024 по справі 372/1073/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

"28" лютого 2024 р. м. Київ Справа № 372/1073/20

Господарський суд Київської області у складі судді Сокуренко Л.В., розглянувши

Позову заяву керівника прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації

до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп»

За участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог - ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , Товариство з обмеженою відповідальністю «Затишне», Козинська селищна рада Обухівського району Київської області

про визнання незаконним та скасування розпоряджень в частині, витребування майна з чужого незаконного володіння

Учасники судового процесу:

від органу прокуратури: Лук`янчук А.В.

від позивача: не з`явився;

від відповідачів: не з`явились;

від 3-ї особи (ТОВ «Затишне): Лазоренко Ю.О. ;

від 3-х осіб: не з`явились;

ВСТАНОВИВ:

На розгляді Обухівського районного суду Київської області перебувала справа № 372/1073/20 за позовом керівника прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про визнання незаконним та скасування розпоряджень в частині, витребування майна з чужого незаконного володіння.

Позов мотивований тим, що Обухівська райдержадміністрація, видавши розпорядження в частині передачі у власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 по 2 га для ведення особистого селянського господарства, порушила положення статті 59 Земельного кодексу України та статті 88 Водного кодексу України, а також статей 3, 21, 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та розпорядилася земельними ділянками, які віднесені до земель водного фонду, поза межами наданих їй повноважень.

Вказані земельні ділянки в подальшому ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 були відчужені на користь ОСОБА_8 , яка звернулась до Обухівської райдержадміністрації із заявою про зміну цільового призначення об`єднаної земельної ділянки із кадастровим номером 3223155400:03:031:0319 площею 8 га із «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва». Обухівська райдержадміністрація своїм розпорядженням № 588 від 13.05.2009 року вказану заяву задовольнила та змінила цільове призначення земельних ділянок на індивідуальне садівництво, у зв`язку з чим ОСОБА_8 отримала державний акт на право власності на землю із вищевказаним цільовим призначенням.

В подальшому, зазначена земельна ділянка в порядку спадкування перейшла до відповідача у справі ОСОБА_5 , який подарував її своєму батькові ОСОБА_6 .. Останній вніс вказану земельну ділянку до статутного фонду ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп».

Прокурор зазначив, що вказані земельні ділянки розташовані за межами населеного пункту в межах прибережної захисної смуги Канівського водосховища, тобто належать до земель водного фонду України, тому Обухівська райдержадміністрація не мала права ними розпоряджатись, що свідчить про відсутність в неї відповідних повноважень на розпорядження земельними ділянками водного фонду. Оскільки спірні земельні ділянки знаходяться в межах прибережної захисної смуги річки Дніпро та відносяться до земель водного фонду, тому зміна цільового призначенні зазначеної земельної ділянки із «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» суперечить положенням статей 88, 89 Водного кодексу України та статей 60, 61 Земельного кодексу України.

Прокурор, з урахування заяви про зміну предмета позову, просив:

- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації № 36 від 16 січня 2009 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у приватну власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради;

- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації № 588 від 13 травня 2009 року «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок ОСОБА_8 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради»;

- усунути перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом її повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп».

Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, яке залишено без змін постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023, позов прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації задоволено.

Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації від 16 січня 2009 року № 36 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у приватну власність земельних ділянок ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради.

Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської райдержадміністрації Київської області від 13 травня 2009 року № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок громадянки ОСОБА_8 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення індивідуального садівництва» в межах Козинської селищної ради».

Усунуто перешкоди у здійсненні Київською обласною державною адміністрацією права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, що розташована в адміністративних межах Козинської селищної ради шляхом її повернення на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» (код ЄДРПОУ 39755924).

Стягнуто з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» на користь Київської обласної прокуратури судові витрати у розмірі 1 477,14 грн з кожного, а всього 7 385,72 грн.

Не погоджуючись із прийнятою постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023 на рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, у березні 2023 року ОСОБА_2 подала касаційну скаргу, в якій просила скасувати рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023, провадження у справі закрити.

Також, не погоджуючись із прийнятою постановою Київського апеляційного суду від 15.02.2023 на рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 у справі № 372/1073/20, у березні 2023 року ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» подало касаційну скаргу, в якій просило скасувати рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог в частині усунення перешкод у здійсненні Київською облдержадміністрацією права користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської райдержадміністрації № 36 від 16.01.2009 року та № 588 від 13.05.2009 року відмовити, в частині позовних вимог про усунення перешкод у здійсненні Київською облдержадміністрацією права користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом її повернення на користь держави в особі Київської облдержадміністрації з незаконного володіння ТОВ «Амалфі Девелопмент Груп» - закрити.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 16.08.2023 у справі № 372/1073/20 касаційну скаргу ОСОБА_2 задоволено частково; касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» задоволено.

Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області № 36 від 16.01.2009 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, стягнення судового збору з ОСОБА_2 - скасовано.

У задоволенні позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області № 36 від 16.01.2009 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 7-ми громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» в частині передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області відмовлено.

Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» судового збору на користь Київської обласної прокуратури - скасовано.

Провадження у справі № 372/1073/20 в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою - закрито.

Повідомлено керівника Київської обласної прокуратури, що розгляд цієї справи в частині позовної вимоги прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою віднесений до юрисдикції господарського суду.

Рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 та постанову Київського апеляційного суду від 15.02.2023 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009 № 36 в частині передачі у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 7 земельних ділянок площею по 2 га кожна для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та від 13.05.2009 № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок» ОСОБА_8 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради, стягнення судового збору з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 - залишено без змін.

Поновлено дію рішення Обухівського районного суду Київської області від 02.02.2022 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконними та скасування розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 16.01.2009 № 36 в частині передачі у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 земельних ділянок площею по 2 га кожна для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та від 13.05.2009 № 588 «Про затвердження технічної документації щодо зміни цільового використання земельних ділянок» ОСОБА_8 з «ведення особистого селянського господарства» на «ведення садівництва» в межах Козинської селищної ради та стягнення судового збору з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4

28.08.2023 заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду ухвалою від 06.09.2023 заяву заступника керівника Київської обласної прокуратури про направлення справи за встановленою юрисдикцією задовольнив; справу № 372/1073/20 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, передав для продовження розгляду до Господарського суду Київської області.

20.09.2023 матеріали справи № 372/1073/20 надійшли до Господарського суду Київської області.

Згідно автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.09.2023, справу № 372/1073/20 передано на розгляд судді Сокуренко Л.В., у зв`язку з чим вказана справа приймається до провадження суддею Сокуренко Л.В.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.09.2023, зокрема, прийнято справу № 372/1073/20 до розгляду; постановлено розгляд справи № 372/1073/20 в частині позовних вимог прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою здійснювати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження; підготовче засідання у справі призначено на 12.10.2023 о 14:00.

12.10.2023 до канцелярії суду від відповідача-1 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника відповідача-1.

12.10.2023 до канцелярії суду від прокурора надійшов лист з письмовими поясненнями щодо змісту постанови Верховного Суду від 16.08.2023 у справі № 372/1073/20.

12.10.2023 в судове засідання з`явились прокурор та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору та постанови Верховного Суду від 16.08.2023 у справі № 372/1073/20.

Представники інших сторін в судове засідання 12.10.2023 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином. Суд протокольно відклав підготовче судове засідання на 16.11.2023, про що занесено до протоколу судового засідання.

16.11.2023 до канцелярії суду від відповідача-6 надійшло клопотання про призначення судової експертизи.

16.11.2023 до канцелярії суду від прокурора надійшов лист про заміну сторони на її процесуального правонаступника.

16.11.2023 в судове засідання з`явились прокурор, представник відповідача-6 та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору та листа прокурора про заміну сторони на її процесуального правонаступника.

Представники інших сторін в судове засідання 16.11.2023 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином. Суд протокольно відклав підготовче судове засідання на 30.11.2023, про що занесено до протоколу судового засідання.

29.11.2023 до канцелярії суду від 3-ї особи (ТОВ «Затишне») надійшли письмові пояснення по суті спору.

30.11.2023 до канцелярії суду від відповідача-6 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи та клопотання про залишення без розгляду клопотання про призначення судової експертизи.

30.11.2023 в судове засідання з`явились прокурор та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору. Судом задоволено клопотання відповідача-6 про залишення без розгляду клопотання про призначення судової експертизи, оскільки воно було подано відповідачем-6 та залишено без розгляду клопотання відповідача-6 про призначення експертизи.

Представники інших сторін в судове засідання 16.11.2023 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 30.11.2023 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про залишення без розгляду клопотання про призначення судової експертизи задоволено; клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» про призначення судової експертизи залишено без розгляду; відкладено підготовче судове засідання у справі № 372/1073/20 на 13.12.2023 о 17:00; зобов`язано Київську обласну державну адміністрацію надати суду, письмові пояснення щодо листа прокурора про заміну позивача на його процесуального правонаступника - Козинську селищну раду.

04.12.2023 до канцелярії суду від 3-ї особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Затишне» надійшли додаткові пояснення.

13.12.2023 до канцелярії суду від відповідача-6 надійшло клопотання про призначення судової експертизи у справі № 372/1073/20.

13.12.2023 в судове засідання з`явились прокурор, представник відповідача-6 та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору.

Представники інших сторін в судове засідання 13.12.2023 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином. Суд протокольно відклав підготовче судове засідання на 18.01.2024, про що занесено до протоколу судового засідання.

18.01.2024 в судове засідання з`явились прокурор, представник позивача, представник відповідача-6 та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору.

Представники інших сторін в судове засідання 18.01.2024 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином. Суд протокольно відклав підготовче судове засідання на 15.02.2024, про що занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 08.02.2024 повідомлено учасників справи, що підготовче судове засідання призначене на 15.02.2024 не відбудеться; призначено підготовче судове засідання у справі № 372/1073/20 на 28.02.2024 о 15:40.

06.02.2024 до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.

28.02.2024 до канцелярії суду від відповідача-6 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи та пояснення по справі.

28.02.2024 в судове засідання з`явились прокурор та представник 3-ї особи ТОВ «Затишне» та надали свої пояснення щодо предмету спору.

Представники інших сторін в судове засідання 28.02.2024 не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином.

В судовому засіданні 28.02.2024 суд задовольнив клопотання прокурора про заміну позивача у справі, з огляду на наступне.

В обґрунтування поданого клопотання прокурор зазначив, що на даний час розпорядниками земель водного фонду є відповідні органи місцевого самоврядування. Оспорюванні земельні ділянки розміщені на території Козинської селищної ради. Таким чином, на даний час саме Козинська селищна рада наділена державою правом розпорядження землями водного фонду в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Згідно приписів ст. ст. 13, 14 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується (ст. 1 Земельного кодексу України).

За приписами статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них.

Разом із тим, відповідно до положень пункту 24 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом, тобто з 27.05.2021, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

За приписами пунктів "а" та "в" статті 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин належать, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно-правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.

Суд зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому, обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Таким чином, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) компетенції, визначеної Конституцією України та законами України, одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його компетенції, визначеної Конституцією України та законами України.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із відповідних правовідносин.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами чинного законодавства.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого.

Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30.12.2020 р. у справі № 805/4361/17-а, від 29.04.2021 р. у справі № 160/6782/19.

Статтею 52 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що клопотання прокурора про заміну позивача підлягає задоволенню, а пункт 4 прохальної частини позовної заяви слід розглядати в наступній редакції: «Усунути перешкоди у здійсненні Козинською селищною радою права користування та розпорядження земельною ділянкою площею 8 га з кадастровим номером 3223155400:03:031:0319, шляхом її повернення на користь територіальної громади смт Козин в особі Козинської селищної ради від товариства з обмеженою відповідальністю «Амалфі Девелопмент Груп» (код ЄДРПОУ 39755924)».

28.02.2024 в судовому засіданні судом оголошено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 372/1073/20 до розгляду по суті на 20.03.2024, яка занесена до протоколу судового засідання.

Керуючись ст. ст. 52, 167, 177, 182, 183, 226, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Клопотання заступника керівника Київської обласної прокуратури б/н від 16.11.2023 про заміну позивача правонаступником задовольнити.

2. Замінити позивача - Київську обласну державну адміністрацію на її правонаступника - Козинську селищну раду (місцезнаходження: 08711, Київська обл., Обухівський р-н, смт Козин, вул. Партизанська, буд. 2; код ЄДРПОУ: 04362697); змінити процесуальний статус Козинської селищної ради з третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на позивача.

3. Закрити підготовче провадження та призначити справу № 372/1073/20 до розгляду по суті на 20.03.2024 о 15:30. Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Київської області за адресою: м. Київ, вул. С. Петлюри, 16/108, зал № 3.

4. Зобов`язати прокурора надіслати на адресу позивача позовну заяву з доданими до неї документами; докази направлення надати до суду.

5. Всі заяви, клопотання, заперечення подати до суду з дотриманням вимог до форми та змісту заяв з процесуальних питань, встановлених статтею 170 Господарського процесуального кодексу України.

6. Запропонувати учасникам справи направити в судове засідання своїх представників, повноваження яких оформити відповідно до вимог, викладених у статті 60 Господарського процесуального кодексу України, та надати суду документи, що підтверджують повноваження представників.

7. Повідомити учасників справи, що інформація по справі, яка розглядається, доступна на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://court.gov.ua/fair/.

8. Згідно ч. 1 ст. 235 Господарського процесуального кодексу України дана ухвала набирає законної сили негайно з моменту її проголошення. Дана ухвала не підлягає оскарженню окремо від рішення суду першої інстанції.

Повний текст ухвали складено та підписано 04.03.2024.

Суддя Л.В. Сокуренко

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117401307
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання незаконним та скасування розпоряджень в частині, витребування майна з чужого незаконного володіння Учасники судового процесу: від органу прокуратури: Лук`янчук А.В. від позивача: не з`явився; від відповідачів: не з`явились; від 3-ї особи (ТОВ «Затишне): Лазоренко Ю.О. ; від 3-х осіб: не з`явились

Судовий реєстр по справі —372/1073/20

Ухвала від 05.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 08.02.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

Ухвала від 30.11.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Сокуренко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні