ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2024 року м. ЧернівціСправа № 926/5442/23
Суддя Байталюк Володимир Дмитрович, за участю помічниці судді Віщук Олесі розглянувши матеріали справи
за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті
до товариства з обмеженою відповідальністю «Агропромисловий комплекс «Буковина»
про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 8367,60 грн
Представники сторін не з`явилися.
1. Короткий зміст позовних вимог.
Державна служба України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51, код ЄДРПОУ 39816845) звернулася з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Агропромисловий комплекс «Буковина» (60100, Чернівецька область, Кельменецький район, селище міського типу Кельменці, вул. Ярослава Мудрого, будинок 35, код ЄДРПОУ 21447231) у змісті якого просить суд стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 8367,60 грн.
Позовні вимоги мотивуються тим, що посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Під час перевірки, 13.01.2021, були зупинені транспортні засоби марки RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GRAS GS 33, реєстраційний номер НОМЕР_2 та транспортний засіб марки RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки SCHMITZ, реєстраційний номер НОМЕР_4 .
Працівниками Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено габаритно-ваговий контроль транспортних засобів з напівпричепами, у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, що є порушенням статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт.
Тому, відповідачу нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі суми позову.
2. Хід розгляду справи та короткий зміст ухвал суду.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.12.2023 позовну заяву передано судді Байталюку В. Д.
Ухвалою суду від 25.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 17.01.2024.
У зв`язку з неявкою представника відповідача протокольною ухвалою суду від 17.01.2024 розгляд справи відкладено на 06.02.2024.
У зв`язку з повторною неявкою представника відповідача у судове засідання без поважних причин протокольною ухвалою суду від 06.02.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено її розгляд по суті на 27.02.2024.
У судове засідання, 27.02.2024, представники сторін не з`явилися.
Представник відповідача в судові засідання жодного разу не з`явився, конституційним правом на захист своїх прав не скористався, причини неприбуття не повідомив, відзив на позов не подав, про дату час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частини першої та третьої статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Як вбачається із частини четвертої статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно частини другої статті 42 Господарського процесуального кодексу України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи.
Відповідно до частини другої статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Пунктом 1 частини третьої статті 202 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином про розгляд судової справи і забезпечення його явки в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів, а також беручи до уваги принципи змагальності та диспозитивної судового процесу, суд дійшов до висновку про наявність підстав для розгляду справи за наявними у ній матеріалами.
3. Фактичні обставини справи, встановлені судом та застосоване ним законодавство.
13.01.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, а саме старшим державним інспектором ВДК на автомобільній дорозі М-12 Стрий-Знам`янка 423 км+647 м проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GRAS GS 33, реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Працівниками Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GRAS GS 33, реєстраційний номер НОМЕР_2 , у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження на строєну вісь складало 23 т. при допустимих 22 т., що підтверджується наявною матеріалами справи копією талона про зважування № 2127 від 13.01.2021.
За результатами перевірки було складено довідку № 0053540 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 13.01.2021, акт № 0064040 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 13.01.2021, акт № 229803 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 13.01.2021.
Відповідачу нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 122,8 євро, що еквівалентно 4183 грн. 8 коп (курс НБУ станом на 13.01.2021 за 1 євро = 34,0787), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 0064040 від 13.01.2021.
Того ж дня, 13.01.2021, посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, а саме старшим державним інспектором ВДК 13.01.2021 на автомобільній дорозі М-12 Стрий-Знам`янка 423 км+647 м був зупинений транспортний засіб марки RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки SCHMITZ, реєстраційний номер НОМЕР_4 .
Працівниками Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки SCHMITZ, реєстраційний номер НОМЕР_4 , у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження на строєну вісь складало 22,990 т. при допустимих 22 т., що підтверджується наявною в матеріалах справи копією талона про зважування № 2127 від 13.01.2021.
За результатами перевірки було складено довідку № 0053541 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 13.01.2021, акт № 0064041 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 13.01.2021, акт № 229804 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 13.01.2021.
Відповідачу нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 122,8 євро, що еквівалентно 4183 грн. 8 коп (курс НБУ станом на 13.01.2021 за 1 євро = 34,0787), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 0064041 від 13.01.2021.
Окрім того, Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки скеровувалися листи-повідомлення № 3921/20/24-21 від 18.01.2021 та № 3922/20/24-21 від 18.01.2021 про необхідність внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів марки RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом марки GRAS GS 33, реєстраційний номер НОМЕР_2 та RENAULT PREMIUM, реєстраційний номерний знак НОМЕР_3 з напівпричепом марки SCHMITZ, реєстраційний номер НОМЕР_4 , автомобільними дорогами загального користування у розмірі 122,8 євро та 122,8 євро.
Перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом проводилась в присутності водіїв ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Відповідно до статті 33 Закону України «Про автомобільні дороги» рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30.03.1994, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.
Відповідно до пунктів 2, 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою КМУ № 30 від 18.01.2001, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимально маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001, встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах до 46 т), навантаження на одиночну вісь 11 т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі 16 т, строєні 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11 т, здвоєні осі 18 т, строєні 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Згідно пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою КМУ № 30 від 18.01.2001, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Габаритно-ваговий контроль контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів (підпункт 4 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007).
Відповідно до пункту 3 цього Порядку габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Пунктом 30 зазначеного Порядку встановлено, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; К коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру до 10% - К=2, від 10% до 40% - К=3, більш ніж 40% - К=5) Для строєних осей плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Відповідно до пункту 311 цих Правил якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Пунктом 21 цих Правил встановлено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України. У разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подвійний розмір застосовується в частині перевищення фактичних показників над показниками, визначеними у дозволі, за пройдену частину маршруту. Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту.
Розрахунок суми, яку відповідач зобов`язаний сплатити як плату за проїзд автомобільними дорогами, у розмірі суми позову, здійснений уповноваженою посадовою особою позивача у відповідності з вказаними вимогами, розрахований без помилок та є вірним.
Із аналізу положень Постанови КМУ № 737 від 12.09.2018, № 592 від 26.06.2015 «Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті», Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою № 103 від 11.02.2015, Розпорядження КМУ №1378-р від 16.12.2015 «Питання Державної служби з безпеки на транспорті», Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого Постановою КМУ № 1567 від 08.11.2006, слідує, що позивач виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу.
Разом з тим, Велика Палата Верховного Суду від 06.06.2018 у справі №820/1203/17 звернула увагу на те, що за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Таку ж позицію підтримано у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 у справі № 926/16/19.
Оскільки в матеріалах справи наявні усі передбачені Порядком № 879 документи, складені працівниками Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, при цьому відповідачем в порушення вимог статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України не надано будь-яких доказів на спростування факту перевищення нормативно вагових параметрів транспортними засобами, які ним використовувались, заявлений позов є обґрунтованим.
Водночас суд враховує, що Порядком № 879 не вимагаються від Укртрансбезпеки повідомляти особливим чином порушника вагового режиму про здійсненні йому нарахування відповідної плати, навпаки, пункт 311 вказаного Порядку встановлює, що перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
З урахуванням викладеного вище вимога щодо стягнення з відповідача плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 у розмірі 8367,60 грн є обґрунтованою, доказів, які спростовують викладене, відповідачем суду надано не було, з огляду на що підлягає задоволенню.
4. Розподіл судових витрат.
Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи обґрунтованість позову, судовий збір в розмірі 2684,00 грн підлягає стягненню з відповідача на користь публічного акціонерного товариства акціонерний банк «Укргазбанк».
Згідно положення частини п`ятої статті 240 Господарського процесуального кодексу України, оскільки учасники справи в судове засідання 27.02.2024 не з`явилися, рішення складено та підписано 04.03.2024.
Керуючись статтями 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1.Позов Державної служби України з безпеки на транспорті до товариства з обмеженою відповідальністю «Агропромисловий комплекс «Буковина» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 8367,60 грн задовольнити.
2.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Агропромисловий комплекс «Буковина» (60100, Чернівецька область, Кельменецький район, селище міського типу Кельменці, вул. Ярослава Мудрого, будинок 35, код ЄДРПОУ 21447231) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51, код ЄДРПОУ 39816845) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 8367,60 грн та судовий збір в розмірі 2684,00 грн.
Позивач Державна служба України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51, код ЄДРПОУ 39816845).
Відповідач товариство з обмеженою відповідальністю «Агропромисловий комплекс «Буковина» (60100, Чернівецька область, Кельменецький район, селище міського типу Кельменці, вул. Ярослава Мудрого, будинок 35, код ЄДРПОУ 21447231).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Володимир БАЙТАЛЮК
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2024 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117402088 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні