Постанова
від 04.03.2024 по справі 731/969/23
ВАРВИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №731/969/23

Провадження №3/731/19/24

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2024 року смт. Варва

Варвинський районний суд Чернігівської області в складі:

судді Савенка А.І.,

за участю секретаря Тарасенко Д.В.,

розглянувши протокол про адміністративне правопорушення, який надійшов з Прилуцького районного відділу поліції ГУНП в Чернігівській області про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 , уродженця с. Озеряни Варвинського району Чернігівської області, зареєстрованого та жителя: АДРЕСА_1 , директора Комунального підприємства «Господар» Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, освіта вища, статус особи з інвалідністю чи УБД відсутній, розлученого, маючого на утриманні одну неповнолітню дитину, протягом року до адміністративної відповідальності не притягався,

за ч. 4 ст. 140 КУпАП,

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення від 09 грудня 2023 року серії ААД №471659, 09 грудня 2023 року о 09 год. 15 хв. у смт Варва Прилуцького району Чернігівської області, на вул. Садова, біля б. 3, ОСОБА_1 , будучи посадовою особою відповідальною за належне утримання та експлуатаційний стан, не вжив своєчасно заходи по обробці протиожеледними матеріалами та очищення проїзної частини на якій наявна ожеледиця та сніговий накат, чим порушив правила, стандарти і норми утримання автодоріг п. 6.2 ДСТУ 3587-2022, що спричинило пошкодження транспортного засобу марки «VOLVO», д.н.з. НОМЕР_2 , під керуванням ОСОБА_2 та транспортному засобу «Mercedes-Benz», д.н.з. НОМЕР_3 , під керуванням ОСОБА_3 , за результатами чого було завдано матеріальної шкоди, чим порушив п. 1.5 ПДР України, вчинивши адміністративне правопорушення, передбачене ч. 4 ст. 140 КУпАП.

У судовому засіданні 20.02.2024 захисник Нечай В.І. вину свого довірителя ОСОБА_1 у вчиненні інкримінованого йому адміністративного правопорушення передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП не визнав та заперечив щодо обставин події правопорушення. Вказав, що ОСОБА_1 , будучи директором КП «Господар» Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, не був та не являється відповідальною особою за утримання і транспортно-експлуатаційний стан доріг, у межах населеного пункту смтВарва Прилуцького району Чернігівської області, адже балансоутримувачем доріг комунальної власності у вказаному населеному пункті, у тому числі вул. Садова, є Варвинська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області. Повідомив, що між КП «Господар» та Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області наявні договірні відносини в частині надання КП «Господар» послуг щодо прибирання снігу на території Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, що обумовлено відповідним Договором №40 про надання послуг від 03 березня 2023 року. На виконання зазначеного Договору у період з 08 грудня 2023 року по 10 грудня 2023 року у межах смт Варва КП «Господар» проводилися роботи по чищенню доріг та тротуарів, свідченням чого є відповідні товарно-транспортні накладні. У зв`язку з цим, керуючись ст. 247 КУпАП, наполягав на закритті провадження по справі щодо притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 140 КУпАП.

ОСОБА_1 у судовому засіданні 20.02.2024 позицію свого захисника підтримав, надав аналогічні пояснення та наполягав на закритті провадження по зазначені справі, з підстав відсутності у його діях складу інкримінованого адміністративного правопорушення.

Дослідивши позицію сторони захисту та матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 140 КУпАП адміністративна відповідальність настає за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху, що спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.

Санкція відповідної частини статті 140 КУпАП передбачає накладення штрафу на громадян у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і накладення штрафу на посадових осіб, громадян - суб`єктів господарської діяльності в розмірі п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від п`яти до десяти діб.

На підтвердження вини ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП, у судове засідання надано наступні докази:

- протокол про адміністративне правопорушення серії ААД №471659 від 09 грудня 2023 року (а.с. 2), де зазначено особу порушника, час, місце, обставини вчинення адміністративного правопорушення;

- схема наслідків дорожньо-транспортної пригоди без потерпілих, яка сталася 09 грудня 2023 року о 09 год. 15 хв., по вул. Садова у смт Варва Прилуцького району Чернігівської області, зміст якої відображає обставини відповідної дорожньо-транспортної пригоди за участю транспортного засобу марки «VOLVO», д.н.з. НОМЕР_2 , під керуванням ОСОБА_2 , та транспортним засобом «Mercedes-Benz», д.н.з. НОМЕР_3 , під керуванням ОСОБА_3 , і наслідки зіткнення у виді відповідних пошкоджень (а.с. 3);

- акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі (а.с. 4), яке проведено 09 грудня 2023 року, у період з 09 год. 45 хв. до 11 год. 21 хв., за участю двох свідків, на автодорозі, розташованій за адресою: вул. Садова, б. 1А, смт Варва, у якому зафіксовано, що покриття проїзної частини довжиною 28 м має ожеледицю та засніження, відомості щодо наявності дорожніх знаків на вказаній ділянці дороги відсутня;

- письмові пояснення свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , у яких вказані особи зазначили, що 09 грудня 2023 року вони були запрошені працівниками поліції в якості свідків для складання акта обстеження вулично-шляхової мережі на відрізку автодороги по вул. Садова у смт Варва. Під час обстеження було виявлено засніженість та ожеледицю на проїзній частині, дорожнє покриття слабо почищене від снігу (а.с. 5, 8);

- письмові пояснення водія транспортного засобу марки «VOLVO», д.н.з. НОМЕР_2 , ОСОБА_2 (а.с. 6), відповідно до яких, 09 грудня 2023 року, близько 09 год. 15 хв. він рухався на вищевказаному автомобілі по вул. Садова до магазину «МАРКЕТОПТ». Під час роз`їзду із зустрічним автомобілем «Mercedes-Benz», д.н.з. НОМЕР_3 , задню вісь зазначеного транспортного засобу потягло у ліву сторону, що спричинило зіткнення з його автомобілем;

- письмові пояснення водія транспортного засобу марки «Mercedes-Benz», д.н.з. НОМЕР_3 , ОСОБА_3 (а.с. 7), відповідно до яких, 09 грудня 2023 року, близько 09 год. 15 хв. він, керуючи вказаним автомобілем, здійснював виїзд з території колишнього маслозаводу та рухався по вул. Садова у смт Варва у напрямку вул. Миру. Під час роз`їзду із зустрічним транспортом, а саме автомобілем марки «VOLVO», д.н.з. НОМЕР_2 , задню вісь його автомобіля марки «Mercedes-Benz», змістило уліво, що і спричинило зіткнення.

З метою спростування винуватості ОСОБА_1 у вчиненні інкримінованого адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП, стороною захисту у судове засідання було надано наступні докази:

- копія Договору №40 про надання послуг, укладеного 03 березня 2023 року між Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області, як замовником, в особі Варвинського селищного голови ОСОБА_6 , та Комунальним підприємством «Господар» Варвинської селищної ради Чернігівської області, як виконавцем, в особі директора ОСОБА_1 (а.с. 29-31), згідно з яким, між сторонами виникли договірні відносини, в частині зобов`язання виконавця надати замовнику послуги з прибирання снігу на території Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 90620000-9 «Послуги з прибирання снігу»), у свою чергу, замовник зобов`язався прийняти та оплатити їх вартість (п. 1.1. Договору). В залежності від кошторисних призначень на 2023 рік ціна договору складає 522646,44 грн, у томі числі ПДВ 87107, 74 грн (п. 2.1. договору). Термін дії Договору визначений з моменту його підписання та діє до 31 грудня 2023 року (п. 4.1. Договору);

- копія Додаткової угоди №1 до Договору про надання послуг №40 від 03 березня 2023 року, укладеного 19 грудня 2023 року між Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області, як замовником, в особі Варвинського селищного голови ОСОБА_6 , та Комунальним підприємством «Господар» Варвинської селищної ради Чернігівської області, як виконавцем, в особі директора ОСОБА_1 (а.с. 32), з якої вбачається, що сторони дійшли згоди та вирішили викласти п. 2.1. Договору у наступній редакції: «2.1. В залежності від кошторисних призначень на 2023 рік ціна договору складає 422504,5 грн, у томі числі ПДВ 70417,42 грн.» Всі інші умови вищезазначеного Договору не змінені в цій Угоді, залишаються чинним в сторонами підтверджують щодо них своїх зобов`язань;

- копія відповіді про надання інформації №02-25/435, наданої 22 лютого 2024 року Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області на запит суду, заявлений за клопотанням сторони захисту (а.с. 42), відповідно до якої: балансоутримувачем та відповідальним за утримання і транспортно-експлуатаційний стан доріг, які розміщені в межах населеного пункту селища Варва Прилуцького району Чернігівської області, в тому числі вул. Садова, у період з 08 грудня 2023 року по 10 грудня 2023 року була Варвинська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області; Комунальне підприємство «Господар» Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ: 35074998) у період з 08 грудня 2023 року по 10 грудня 2023 року не було балансоутримувачем та відповідальним за утримання і транспортно-експлуатаційний стан доріг, які розміщені в межах населеного пункту селища Варва Прилуцького району Чернігівської області, в тому числі вул. Садова; у період з 08 грудня 2023 року по 10 грудня 2023 року згідно договору від 03 березня 2023 року №40 «Послуги з прибирання снігу» та товарно-транспортних накладних проводились роботи по чищенню доріг та тротуарів в межах населеного пункту селища Варва Прилуцького району Чернігівської області. Надано копії товарно-транспортних накладних КП «Господар» за 08 грудня 2023 року та 09 грудня 2023 року (а.с. 43, 44).

Аналізуючи наявні в матеріалах докази по справі, беручи до уваги позицію особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , та його захисника адвоката Нечая В.І., суд приходить до наступного висновку.

Як встановлено КУпАП до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП, притягуються особи, які здійснили порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху, що спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.

Тобто, за цією статтею КУпАП може бути притягнуто до відповідальності лише службова або посадова особа, до кола повноважень якої входить дотримання правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд та вжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху або відновлення безпечних умов для руху.

Суд зважає, що статтею 16 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.

У зв`язку з цим, наявні правові підстави вважати, що дороги, які розміщені у межах населеного пункту селища Варва Прилуцького району Чернігівської області, у тому числі, вул. Садова, перебувають на балансі та у віданні Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.

Згідно з п.п. 1, 4 ст. 21 ЗУ «Про автомобільні дороги» органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають за: стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів; відшкодування збитків користувачам вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що виникли через їх незадовільний стан, у порядку, визначеному законом.

Частиною 1 ст. 7 Закону України «Про дорожній рух» встановлено, що до компетенції сільських, селищних рад, їх виконавчих органів у сфері дорожнього руху у тому числі належить: сприяння діяльності по утриманню у безпечному для дорожнього руху стані автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та їх облаштуванню об`єктами сервісу.

Аналізуючи вказані положення законодавства та обставини справи, суд констатує, що обов`язок щодо утримання і підтримання транспортно-експлуатаційного стану доріг, які розміщені у межах населеного пункту селища Варва Прилуцького району Чернігівської області, у тому числі, вул. Садова, покладено саме на Варвинську селищну ради Прилуцького району Чернігівської області, як на орган уповноважений на управління належною їм комунальною власністю, на яке і покладений обов`язок постійного контролю за станом усіх елементів цієї ділянки дороги, своєчасного виявлення перешкод для здійснення безпечного дорожньому руху та їх усунення, а у разі неможливості - невідкладного позначення дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами.

При цьому, суд зауважує, що відомості щодо віднесення вул. Садова, до категорії доріг державного значення матеріали справи не містять, та в силу її місця розташування, сумніву щодо цього у суду не виникає.

Поза цим, суд наголошує, що наявність договірних відносин між Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області та КП «Господар в частині надання останніми послуг щодо прибирання снігу на території Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області не перекладає обов`язків селищної ради на керівника вказаного комунального підприємства щодо належного утримання та експлуатаційний стан вказаних доріг.

Більше того, суд бере до уваги повідомлення Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, які підтверджують вищезазначені обставини, що фактично спростовує вірність фабули вказаного протоколу про адміністративне правопорушення в частині віднесення ОСОБА_1 до посадової особи, яка відповідальна за належне утримання та експлуатаційний стан доріг у селищі Варва Прилуцького району Чернігівської області.

Відтак, в матеріалах справи відсутні відомості про те, що ОСОБА_1 , будучи директором КП «Господар» є суб`єктом правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП, зокрема, що він є відповідальною особою за належне утримання вуличношляхової мережі на зазначеній ділянці дороги на момент коли відбулася ДТП, оскільки згідно ст. 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров`я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.

Згідно практики ЄСПЛ, національний суд при розгляді справи про адміністративне правопорушення без участі сторони обвинувачення, не повинен ініціювати дослідження доказів обвинувачення та за результатами дослідження доказів притягувати особу до відповідальності, уточнюючи в судовому рішенні фабулу правопорушення, усуваючи певні розбіжності та неточності, які мали місце в протоколі про адміністративне правопорушення. При цьому, за логікою ЄСПЛ, за умови відсутності сторони обвинувачення та при наявності певної неповноти чи суперечностей, суду не залишилося нічого іншого, як взяти на себе функції сторони обвинувачення, самостійно відшукуючи докази винуватості особи, що становить порушення ч. 1 ст. 6 Конвенції в частині дотримання принципу рівності сторін і вимог змагального процесу (за цих умов особа позбавлена можливості захищатися від висунутого проти нього обвинувачення перед незалежним судом, а навпаки вона має захищатися від обвинувачення, яке, по суті, судом підтримується).

Стаття ж 62 Конституції України зазначає, що вина особи, яка притягується до відповідальності, має бути доведена належним чином, а не ґрунтуватися на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Відповідно до ст. 284 КУпАП по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов: 1) про накладення адміністративного стягнення; 2) про застосування заходів впливу, передбачених статтею 24-1 цього Кодексу; 3) про закриття справи.

Згідно п. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за умови відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, подія вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення за ч. 4 ст. 140 КУпАП не була доведена в ході судового розгляду, оскільки в матеріалах справи недостатньо належних та допустимих доказів на підтвердження того, що останній за вказаних обставин у протоколі був відповідальною особою за належне утримання та експлуатаційний стан дорожнього покриття на якому мало місце дорожньо-транспортна пригода. У зв`язку з цим, всебічно, повно і об`єктивно дослідивши всі обставини справи в їх сукупності, як того вимагає ст. 252 КУпАП, приходжу до переконання, що в діях ОСОБА_1 не вбачається складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 140 КУпАП, оскільки він не є суб`єктом інкримінованого адміністративного правопорушення, з підстав відсутності покладеної на нього відповідальності за стан утримання дорожнього покриття смт Варва Прилуцького району Чернігівської області на вказаній ділянці дороги у обумовлений час, а тому провадження по справі щодо притягнення останнього до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 140 КУпАП підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП.

З цихпідстав, судовий збір не підлягає стягненню з особи, що притягається до адміністративної відповідальності, у зв`язку з встановленням обставин визначених п. 1 ст. 247 КУпАП.

На підставі наведеного, керуючись ч. 4 ст. 140, ст. 247, 251, 266, 280, 284 КУпАП, -

П О С Т А Н О В И В:

Провадження у справі про адміністративне правопорушення стосовно ОСОБА_1 за ч. 4 ст. 140 КУпАП України, закрити у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Постанова може бути оскаржена до Чернігівського апеляційного суду через Варвинський районний суд протягом десяти днів з дня її винесення.

Суддя А.І. Савенко

Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117409020
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —731/969/23

Постанова від 04.03.2024

Адмінправопорушення

Варвинський районний суд Чернігівської області

Савенко А. І.

Постанова від 30.01.2024

Адмінправопорушення

Срібнянський районний суд Чернігівської області

Ходіч В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні