Рішення
від 04.03.2024 по справі 320/41719/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2024 року № 320/41719/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства «Айленд» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

11.11.2023 до Київського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство «Айленд» (далі позивач) із позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (далі відповідач), у якому позивач просить суд:

- рішення Головного управління ДПС у м.Києві щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 25.11.2022 за №67287/6/26-15-04-05-07 в частині вирішення питання щодо можливості/неможливості виконання позивачем обов`язку надання податкової декларації з податку на прибуток за рік 2021 р. - скасувати.

В обґрунтування позовних вимог вказано, що позивач не згоден з оскаржуваним рішенням податкового органу, вважає його безпідставним, оскільки визначені у Заяві обставини відповідають принаймні підпунктам 2 та 6 пункту 1 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження, затвердженого Наказом МФ України від 29.07.2022 №225, а саме: - обставина фактичного здійснювання господарської діяльність по наданню в оренду власного нерухомого майна (КВЕД 68.20), розташованого за адресами Луганська область, м. Сєвєродонецьк, шосе Будівельників, 23-Б., та Луганська область, м.Лисичанськ, просп.Перемоги (Леніна), 86 відповідає визначеному МФ України у підпункті 6 пункту 1 розділу II Порядку; - обставина перебування архіву підприємства та поточної документації у приміщенні за адресою Луганська область, м.Сєвєродонецьк, шосе Будівельників, 23-Б, яке є зруйнованим станом на 07.03.2022 р. - відповідає визначеному МФ України у підпункті 2 пункту 1 розділу II Порядку. Податковий орган визначених позивачем обставин не проаналізував, факт підтвердження вказаних обставин доказами - не перевірив. Також податковий орган не спростував обставин, зазначених позивачем у Заяві. Обставини сплати позивачем у лютому-березні 2022 р. грошових зобов`язань з ПДФО та воєнного збору не стосуються предмету спору в частині вирішення питання щодо можливості/неможливості виконання позивачем обов`язку надання податкової декларації з податку на прибуток за рік 2021 р. Крім того, щоб виконати податковий обов`язок щодо складення та надання контролюючому органу податкової декларації з податку на прибуток за рік 2021 р., позивачу необхідні первинні документи та можливість. Можливості складати звітність в умовах бойових дій, які розпочалися для м. Сєвєродонецька вранці 24.02.2022 р. - не було. Податковий орган в оскаржуваному рішенні визначені позивачем обставини, які свідчать про неможливість виконання обов`язку по наданню податковому органу податкової декларації за рік 2021 р. - не спростував.

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/41719/23 передана 17.11.2023 до розгляду судді Парненко В.С.

У зв`язку з перебуванням судді Парненко В.С. на лікарняному, у період з 20.11.2023 по 24.11.2023 (включно), питання про відкриття провадження у справі вирішено у перший робочий день, після виходу з лікарняного.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.11.2023 позовну заяву - залишено без руху, у зв`язку з відсутністю доказів сплати судового збору.

Позивача подано до суду заяву про усунення недоліків позовної заяви та платіжну інструкцію про сплату судового збору.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 р. адміністративну справу №320/41719/23 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

23.02.2024 до Київського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якої відповідач заперечує проти вимог адміністративного позову, оскільки вважає правомірним оскаржуване рішення.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

30.09.2022р позивач звернувся до відповідача із Заявою у порядку підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ, згідно якої просив прийняти рішення, яким підтвердити неможливість виконання податкових зобов`язань щодо надання податковому органу податкової декларації за рік 2021 р., та сплати ним податкових зобов`язань з податку на прибуток за податковий період рік 2021 р.

В якості підстав для такого визначення позивач у заяві послався на наступні обставини:

« 6. Чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов?язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів:

Заявник фактично здійснював господарську діяльність по наданню в оренду власного нерухомого майна (КВЕД 68.20), розташованого за адресами Луганська область, м.Сєвєродонецьк, шосе Будівельників, 23-Б., та Луганська область, м.Лисичанськ, просп. Перемоги (Леніна), 86.

З 24.02.2022 р. на території Луганської області, зокрема, міст Лисичанськ та Сєверодонецьк йдуть бойові дії, що є загальновідомим фактом.

Архів підприємства та поточна документація були розташовані у приміщенні за адресою: Луганська область, м.Сєвєродонецьк, шосе Будівельників, 23-5, про що свідчать штатний розклад, накази по підприємству.

Приміщення за адресою Луганська область, м. Сєверодонецьк, шосе Будівельників, 23-5 знищено (зруйновано), про що свідчить акт про пожежу від 07.03.2022 р.

Отже, первинні документи, на підставі яких розрахується оподаткований дохід, зокрема, за 2021 рік, знищено.

Джерела доходу ПП «АЙЛЕНД» знаходяться на території бойових дій».

В обґрунтування вказаних обставин Позивач у Заяві послався на наступні документи (докази):

« 7.Вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ):

Наказ по ПП «Айленд» №01/01/21 від 01.01.2021 р 1 сторінка

Наказ по ПП «Айленд» №01/12/21 від 01.12.2021 р. 1 сторінка

Штатний розклад ПП «Айленд» 1 сторінка

Розташування робочих місць ПП «Айленд» 1 сторінка

Акт про пожежу від 07.03.2022 р ГУ ДСНС у Луганській області, ПП «Айленд» на 2 сторінках».

Рішенням від 25.11.2022 р №67287/6/26-15-04-05-07 податковий орган відмовив позивачу, а саме прийняв рішення щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями (далі - ПКУ).

Згідно зі змісту ст. 16 ПКУ платник податків зобов?язаний, зокрема: - вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; - подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов?язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; - сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи; - подавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету в зв?язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання (щодо умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови використання коштів, вивільнених у суб?єкта господарювання внаслідок надання пільги, у визначеному державою порядку);- подавати контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством; - забезпечувати збереження документів, пов?язаних з виконанням податкового обов??язку, протягом строків, установлених цим Кодексом.

Відповідно до положення ст. 36 ПКУ податковим обов?язком визнається обов?язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов?язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Податковий обов?язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов?язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Виконання податкового обов?язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов?язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

У зв?язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX (далі - Указ №64/2022), в Україні введено воєнний стан із 05 годин 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.

Надалі відповідними нормативно-правовими актами дія воєнного стану була продовжена та триває станом на поточну дату.

Верховна Рада України на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, постановила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 №2118-IX, яким було доповнено підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктом 69.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX абзац перший пункту 69 було викладено в такій редакції:

«...69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункт»;

підпункт 69.1 викласти в такій редакції:

« 69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов?язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов?язковим виконанням таких обов?язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов?язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов?язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 №25 було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов?язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225) та, зокрема, перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов??язок податкового агента (далі - Перелік №225).

Відповідно до пп. 1 - 2 розділу І Порядку №225, визначено, що цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов?язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу ІІ Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об?єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об?єктом оподаткування, та на яких покладено обов?язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов?язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 1 розділу ІІ Порядку №225 визначено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов?язків (у тому числі обов?язків податкових агентів).

До платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов?язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов?язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов?язків (у тому числі обов?язків податкових агентів) є:

1)втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп?ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2)неможливість використати чи вивезти документи, комп?ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп?ютерного або іншого обладнання, пов?язане з ризиком для життя чи здоров?я посадової особи платника податків або неможливе у зв?язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4)можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов?язків);

5)відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об?єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

- посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

- юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Порядку №225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності та після набрання дати набрання чинності цим Порядком виконували податкові обов?язки, але у зв?язку із збройною агресією втратили можливість їх виконувати, застосовуються такі правила. Платники податків у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов?язки, але у зв?язку із збройною агресією втратили можливість виконувати податкові обов?язки, вживають заходи передбачені пунктом 3 цього розділу, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов?язків.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку №225 встановлено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов??язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов??язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов?язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов?язок, у тому числі обов?язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно норм ст. 72 ПКУ для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: - від платників податків та податкових агентів; - від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України; - від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків, звіти про підзвітні рахунки, подані від фінансових агентів; - від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; - за наслідками податкового контролю; - для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку, а також інформація, наведена у скарзі покупця (споживача) щодо порушення платником податків встановленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій.

У відповідності до абз. 1 п. 74.1 ст. 74 ПКУ податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики (п. 74.3 ст. 74 ПКУ).

Відповідно до інформаційно - телекомунікаційних систем контролюючого органу встановлено, що Приватне Підприємство «АЙЛЕНД» виконує податкові обов?язки, а саме здійснює реєстрацію податкових накладних, подання звітності.

Змінами, внесеними Законом України від 12.05.2022 №2260-Х «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260) до Кодексу, який набрав чинності 27.05.2022, для платників податку на додану вартість (далі - ПДВ), які мають можливість виконувати свої податкові обов?язки, встановлюються нові строки виконання тих податкових обов?язків, які за загальними правилами повинні були виконані у лютому - травні 2022 року, зокрема, реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Відповідно до вимог Закону №2260 платники ПДВ були зобов?язані до 15 липня 2022 року зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з постачання товарів/послуг здійсненими протягом лютого - травня 2022 року.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов?язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов?язків щодо реєстрації в ЄРПН такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року, строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов?язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період. Протягом якого відбувається будь-яка з позицій, що сталася раніше: А) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; Б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов?язань платник податку зобов?язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

3 урахуванням наведених норм ПК України слідує висновок, що обов?язковими первинними документами, що підтверджують правомірність формування та подання податкової накладної, є документи, які доводять факт виникнення першої з подій або дати отримання постачальником/продавцем коштів від покупця/замовника, або дати відвантаження товарів. При цьому слід звернути увагу, що такі документи є обов?язковими в силу вимог закону, оскільки саме з їх наявністю законодавець пов?язує виникнення обов?язку складення та реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Отже для підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної з операції постачання товарів надання видаткових накладних та/або розрахункових документів є обов?язковим.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію.

За змістом цієї ж статті господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов?язань, власному капіталі підприємства. Здійснення господарської операції і власне її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 9 Закону України «Про Бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Згідно з абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу ІІ ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов?язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов?язаних із визначенням об?єктів оподаткування та/або податкових зобов?язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов?язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 ПК України.

Відповідно до пункту 201.6 статті 201 ПК України податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов?язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.

За даними інформаційно - телекомунікаційних систем контролюючого органу та аналізу фінансово-господарської діяльності підприємства не вбачаються обставини щодо неможливості своєчасного виконання податкових обов?язків, зокрема реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Суд звертає увагу, що в позовній заяві ПП «АЙЛЕНД» посилалося на наявність підстав, передбачених Порядком №225, а саме: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп?ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, проте жодних належних та достатніх доказів, які б підтвердили втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації не було надано при подачі заяви, а також до суду.

Суд також зазначає, що відповідно до підпункту 6.10 пункту 6 наказу Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 «Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку» (далі - Наказ №88) у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення.

Документів, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження, отримання яких, у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітності, передбачено наказами №88 та №225, до контролюючого органу Приватним підприємством «АЙЛЕНД» не подано.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов?язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об?єктів оподаткування та/або податкових зобов?язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов?язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Суд також звертає увагу на подані відповідачем доводи про те, що під час розгляду Заяви Приватного підприємства «АЙЛЕНД» та виявлення причинно-наслідкового зв?язку обставин, що підтверджують можливість/неможливість виконання Приватним підприємством «АЙЛЕНД» своїх податкових обов?язків, одночасно до Головного управління ДПС у м. Києві було подано аналогічну заяву від ТОВ «АКМА ТРЕЙДІНГ», яке є контрагентом Приватного підприємства «АЙЛЕНД». Разом з заявою ТОВ «АКМА ТРЕЙДІНГ» надано договір оренди між ТОВ «АКМА ТРЕЙДІНГ» (орендар) та Приватним підприємством «АЙЛЕНД» (орендодавець), що свідчить про можливість Приватного підприємства «АЙЛЕНД» проведення заходів по відновленню втрачених документів, а саме, отримання дублікатів договорів (складання нових примірників договорів), тим більше, що приватне Підприємство «АЙЛЕНД» в своїй заяві повідомляє, що фактичним видом його господарської діяльності є надання в оренду власного нерухомого майна.

Відносно даної обставини позивачем пояснень не надано.

Крім того, по відновленню первинних документів, на підставі яких розраховується оподаткований дохід, зокрема, за 2021 рік платник податків міг також звернутися до інших контрагентів, підприємств (організацій, установ), зокрема, також до обслуговуючих банків.

Відповідно до підпунктів 16.1.3 та 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Кодексу обов?язками платника податків є, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов?язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України та законами з питань митної справи. Податковий обов?язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов?язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Таким чином, подання податкової звітності та сплата податкових зобов?язань (в тому числі, податку на прибуток та ПДВ) є першочерговим обов?язком платника стосовно інших неподаткових обов?язків (зокрема, розрахунків з контрагентами).

Відповідно до п. 69 п. 28 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК установити, що до платників податків / податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть предявити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов?язаних з визначенням об?єктів оподаткування та/або податкових зобов?язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов?язане з ризиком для життя чи здоров?я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв?язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків / податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів). Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв?язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів. Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків / податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків / податковий агент зобов?язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати. Платники податків / податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Платник податків, який у зв?язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв?язку із невиконанням ним податкових обов?язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов?язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов?язку повинні бути реальними та об?єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов?язків.

Разом з тим, позивачем, а ні до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за місцем проведення підприємницької діяльності зберігались первинні документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності з урахуванням того, що місце реєстрації юридичної адреси знаходиться на території міста Києва.

В попередньому Рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 21.10.2022 №60883/6/26-15- 04-05-07 зазначено, що згідно інформаційних ресурсів ДПС, протягом 2022 року, зокрема після 24.02.2022 року, Приватне підприємство «АЙЛЕНД» сплачувались податки (податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати; податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших ніж заробітна плата; військовий збір, податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)), тоді як в заяві платника йдеться про відсутність можливості сплати, зокрема податку на додану вартість, починаючи з квітня 2022 року.

Попереднє Рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 21.10.2022 № 60883/6/26-15- 04-05-07 було отримано уповноваженою особою Приватного підприємства «АЙЛЕНД» 07.11.2022, про що свідчить рекомендоване повідомлення поштового відправлення (копія додається).

Додаткові документи до Головного управління ДПС у м. Києві Приватним підприємством «АЙЛЕНД» надано не було.

Під час виявлення причинно-наслідкового зв?язку обставин, що підтверджують можливість/неможливість виконання Приватного підприємства «АЙЛЕНД» своїх податкових обов?язків Головним управлінням ДПС у м. Києві встановлено, що серед документів, доданих до заяви про неможливість виконати свій податковий обов?язок, Приватного підприємства «АЙЛЕНД» не надано, зокрема, документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (банківські виписки по рахунках) для підтвердження неможливості сплати податку на прибуток за 2021 рік та ПДВ, починаючи з квітня 2022 року. При цьому, згідно інформаційних ресурсів ДПС, протягом 2022 року, зокрема після 24.02.2022 року, Приватним підприємством «АЙЛЕНД» сплачувались податки (податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати; податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших ніж заробітна плата; військовий збір, податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)).

Попереднім Рішенням Головного управління ДПС у м. Києві від 21.10.2022 №60883/6/26-15-04-05-07 було також запропоновано Приватному підприємству «АЙЛЕНД» надати додаткові документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов?язок, з переліку документів, затверджених Наказом №225, та інші документи, які платник вважатиме доцільним для надання при розгляді Заяви.

Відповідно до розділу III «Розгляд документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов?язок» Наказу №225 платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обгрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов?язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього Рішення від 21.10.2022 Nє 60883/6/26-15-04-05-07, додаткових документів, що можуть свідчити про втрату первинних документів, пошкодження власного нерухомого майна, ймовірно, внаслідок обстрілу, що унеможливлює складання та надання звітності з податку на прибуток за 2021 рік, сплати податку на прибуток за 2021 рік, сплати ПДВ (починаючи з квітня 2022 року), Приватним підприємством «АЙЛЕНД» до контролюючого органу надано не було.

Також суд звертає увагу, що в Заяві платник податку повідомив про відсутність можливості виконати податкові обов?язки, зокрема, сплати податку на додану вартість за періоди починаючи з квітня 2022 року та наступні періоди, якщо виникнуть податкові зобов?язання з ПДВ. При цьому, в заяві не зазначено за які саме наступні звітні періоди платник не має можливості сплатити зобов?язання з ПДВ, тоді як з урахуванням вимог пункту 3 розділу ІІ Наказу №225 однією із умов, яка має містити заява про відсутність можливості виконання податкових обов?язків є, зокрема, інформація про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов?язки, або інформацію щодо обставин, пов?язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації.

За наведених обставин у сукупності, суд дійшов висновку, що підстави, зазначені у заяві Приватного підприємства «АЙЛЕНД» не відповідають підставам неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов?язків, що встановлені підпунктами 1 - 7 пункту 1 розділу ІІ Наказу №225, а відтак підстави для скасування оскаржуваного рішення відсутні.

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Так у пункті 23 Рішення у справі «Проніна проти України» від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За наведених обставин у сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

У відповідності до положень ст. 139 КАС України, розподіл судових витрат, за наслідками розгляду даної справи, не здійснюється.

Керуючись статтями 2-10, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Айленд» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про скасування рішення,- відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117411341
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —320/41719/23

Рішення від 04.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні