Рішення
від 04.03.2024 по справі 640/16442/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2024 року м.Київ справа №640/16442/22

Суддя Київського окружного адміністративного суду Терлецька О.О., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) про визнання протиправною та скасування постанови від 29.08.2022,

в с т а н о в и в:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі» (далі - позивач) з позовною заявою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП відповідач), - про визнання протиправним та скасування рішення органу державної влади.

Зміст позову складають вимоги - визнати протиправною та скасувати постанову відповідача №1017 від 29.08.2022 про накладення штрафу на позивача за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії у розмірі 170000 грн (далі - оскаржуване рішення).

Обґрунтовуючи позовні вимоги щодо протиправності оскаржуваного рішення, позивач вказав, що таке рішення було винесено у зв`язку з розглядом скарги на бездіяльність позивача фізичної особи - ФОМ ОСОБА_1 . Позивач вважає, що при розгляді заяви ФОП ОСОБА_1 діяло у суворій відповідності до вимог Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану (затвердженого постановою НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 352), ЗУ «Про ринок електричної енергії», ЗУ « Про архітектурну діяльність», ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності». За таких обставин, висновок НКРЕКП щодо порушення з боку АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» пункту 1 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» та п. 10 Порядку не відповідає дійсності та є незаконним. Відповідно у Відповідача були відсутні підстави для притягнення АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» до відповідальності за порушення законодавства у сферах енергетики та застосування до нього санкцій.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позову та просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Так відповідач вказав, що не визнає позовні вимоги, вважає викладені в позовній заяві підстави такими, що не ґрунтуються на вимогах матеріального права.

Дослідивши матеріали судової справи, суд встановив наступні обставини.

Відповідно до постанови НКРЕП від 19.07.2022 №789 "Про проведення позапланової невиїзної перевірки АТ «ДТЕК Одеські електромережі» у період з 26.07.2022 по 29.07.2022 відповідачем було проведено позапланову невиїзну перевірку дотримання позивачем вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, за результатами якої було складено Акт від 29.07.2022 №189 (далі - Акт перевірки).

Позивачем, враховуючи положення абз.5 п.7.1 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затверджених постановою НКРЕП від 14.06.2028 №428 (далі - Порядок контролю №428), - відповідачу було направлено заперечення від 15.08.2022 №101/04/03-3105 та додаткові пояснення від 25.08.2022 №101/04/03-3289. Нормою абз.6 п.7.1 Порядку контролю №428 визначено, що письмові пояснення та обґрунтування ліцензіата є невід`ємною частиною акта перевірки.

В запереченнях до Акта перевірки №189 позивач надав пояснення щодо неможливості тимчасового приєднання об`єкту замовника (ФОП ОСОБА_1 ) за адресою АДРЕСА_1 з розрахунковою потужністю 7,1 кВт, напругою 0,22 кв.

29 серпня 2022 року в результаті розгляду справи позивача на засіданні, яке проводилось відповідачем у формі відкритого слухання, Акта позапланової невиїзної перевірки від 29 липня 2022 року № 189, проведеної відповідно до постанови НКРЕКП від 19 липня 2022 року № 789 «Про проведення позапланової невиїзної перевірки позивача та на підставі посвідчення на проведення позапланової невиїзної перевірки від 20 липня 2022 року № 207, - відповідачем установлено, що позивачем не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:

- пункту 1 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо обов`язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

- пункту 10 Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого постановою НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 352, яким встановлено обов`язок оператора системи розподілу не пізніше ніж на п`ятий календарний день з дати реєстрації заяви про тимчасове приєднання та всіх необхідних документів надати замовнику проєкт договору про тимчасове приєднання, орієнтовний розрахунок вартості приєднання, а також проєкт технічних умов на тимчасове приєднання, за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку, підписані оператором системи розподілу, у зазначений у заяві про приєднання спосіб обміну інформацією.

За таких обставин 29.08.2022 року відповідачем було винесено постанову № 1017 від 29.08.2022 р. «Про накладення штрафу на АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії» (надалі - Постанова). Вказаною Постановою накладено на позивача штраф у розмірі 170 000,00 грн. З текстом постанови НКРЕКП № 1017 від 29.08.2022 позивач ознайомився на офіційному сайті відповідача. В позовній заяві позивач не погоджується з зазначеною Постановою Регулятора, оскільки дії посадових осіб НКРЕКП по винесенню такої постанови вчиненні з порушенням норм чинного законодавства, що призвели до прийняття незаконного рішення.

Прийняттю оскаржуваної постанови передували наступні обставини.

28.04.2022 ФОП ОСОБА_1 (далі - замовник) звернувся до АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» з заявою щодо тимчасового приєднання об`єкту замовника за адресою: АДРЕСА_1 з розрахунковою потужністю 8 кВт, напругою 0,22 кВ. Під час розгляду наданої замовником заяви про приєднання, позивачем було встановлено, що нежитлове приміщення АДРЕСА_1, знаходиться на першому поверсі багатоквартирного житлового будинку. Балансоутримувачем вказаного нежитлового приміщення є Комунальна організація «Житловокомунальна служба Ренійської міської ради», код ЄДРПОУ 37464949 (далі - КО «ЖКС Ренійської МР»).

Для комплексного обслуговування вказаного житлового будинку створено ОСББ «Локомотив 58-60», код ЄДРПОУ 40959082. Живлення вказаного житлового будинку здійснюється від ТП №35 10/0,4 кВ Регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця». Зазначений житловий будинок не приєднано до мереж АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (позивача).

На час подання позовної заяви розподіл електричної енергії ОСББ «Локомотив 58-60» за адресою: АДРЕСА_1. здійснюється АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за результатом приєднання споживача до публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного між ОСББ «Локомотив 58-60» та АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» договору про постачання електричної енергії № 506 від 21.11.2018р.

Згідно із схемою електропостачання живлення житлового будинку (яка була досліджена відповідачем та не заперечувалась ним) за вищевказаною адресою здійснюється виключно від ТП №35 10/0,4 кВ, яка знаходиться на балансі АТ «Укрзалізниця» (Регіональної філії «Одеська залізниця»). Додатково зазначаємо, що ЛЕП 0,4 кВ від РУ 0,4 кВ ТП №35 10/0,4 до РЩ 0,4 кВ ОСББ «Локомотив 58-60» не знаходиться на балансі АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ». З вищезазначеного слідує, що вказаний вище житловий будинок не приєднано до електромереж АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (позивача).

Позивач зазначає, що вказані обставини були досліджені відповідачем під час здійснення позапланової перевірки, однак при винесені оскаржуваної постанови не враховані. Відповідач також не надав пояснень суду у допустимій процесуальній формі з приводу врахування зазначених вище обставин при прийнятті оскаржуваного рішення.

НКРЕКП постановою від 26.03.2022 № 352 затвердила Порядок тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану, а також зупинила дію розділу IV Кодексу систем розподілу та Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу.

Під час розгляду вказаної вище заяви про приєднання позивач керувався Порядком тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.03.2022 №352 (далі - Порядок).

Згідно вимог пункту 3 Порядку зупинено, - на період дії в Україні воєнного стану до прийняття НКРЕКП окремого рішення дію розділу IV Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310 (надалі - КСР), та Методики (порядку) формування плати за приєднання до системи передачі та системи розподілу, затвердженої постановою НКРЕКП від 18.12.2018 №1965.

Можливість, порядок та умови приєднання вбудованих нежитлових приміщень передбачено положеннями п.4.1.40 КСР, якими визначено, що приєднання нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку, які не належать до житлового фонду і є самостійними об`єктами нерухомого майна, мають окремий вхід ззовні та відокремлені від іншого об`єкта споруди (будівлі) стінами та перекриттями, що зазначається замовником у заяві про приєднання, може здійснюватись в порядку, визначеному главами 4.3, 4.4 та 4.6 цього Кодексу, на підставі договору про нестандартне приєднання з проєктуванням замовником лінійної частини приєднання.

Відповідно до п. 3 Постанови НКРЕКП 26.03.2022 № 352 на теперішній час дія вказаного пункту КСР зупинена. У той же час чинний Порядок не визначає можливості, порядку та умови приєднання вбудованих нежитлових приміщень.

Згідно частини 1 статті 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло- , електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації. Таким чином, - технічні умови видаються на інженерне забезпечення об`єкта архітектури.

Абзацом третім частини першої статті 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначено, що об`єкти архітектурної діяльності (об`єкти архітектури) - це будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об`єкти благоустрою, садово-паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території (частини території) адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів.

Відповідно до положень статті 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури (крім трубопроводів внутрішньогосподарських меліоративних систем).

Державний класифікатор будівель та споруд (ДК 018-2000), затверджений та введений в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 №507, призначено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) в Україні.

Відповідно до розділу 1 ДК 018-2000, - cпоруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів. До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та т. ін.

Таким чином, - окремі приміщення об`єкта архітектури - багатоповерхового житлового будинку (квартири, нежитлові приміщення тощо) не підпадають під визначення об`єкти будівництва, оскільки вони вже збудовані і введені в експлуатацію у складі об`єкта архітектури. Відповідно, - і технічні умови видаються на об`єкт архітектури в цілому з подальшим приєднанням окремих приміщень об`єкта архітектури (у даному випадку нежитлового приміщення) від внутрішньо-будинкових мереж.

За таких обставин, позивач вказує, що для збільшення величини потужності електропостачання житлового будинку в цілому або його частини (вбудованого нежитлового приміщення) власник будинку (організація, на балансі якої знаходиться будинок) має відповідним чином внести зміни до проектної документації будинку та звернутися з відповідним зверненням до власника електричних мереж до яких приєднано будинок. А у зв`язку з тим, що надане в оренду нежитлове приміщення №1 балансоутримувача КО «ЖКС Ренійської МР» входить до складу єдиної архітектурної споруди та даний об`єкт вже приєднано до електричних мереж, електропостачання наданого замовнику в оренду приміщення має відбуватися у складі електропостачання об`єкта архітектури в цілому.

Позивач також вказує, що у разі відсутності резерву потужності у власника/ балансоутримувача об`єкта архітектури, передбачається збільшення загальної потужності зазначеного об`єкта, шляхом подання заяви про тимчасове приєднання із відповідними додатками до оператора системи розподілу власником (балансоутримувачем) електричних мереж. Про зазначене, з метою поновлення розгляду заяви про тимчасове приєднання, після усунення зауважень з оформлення/подання документів, АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» було повідомлено замовника листом від 29.04.2022 №33/10-1157.

Норми Закону України «Про архітектурну діяльність» та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» не зупинено на період воєнного стану, внаслідок чого АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» при виконанні вимог Порядку, затвердженого Постановою НКРЕКП № 3 52 від 26.03.2022р., керувалось також і нормами зазначених законів.

Порядком не передбачено особливість приєднання вбудованого приміщення, яке є складовою частиною єдиного об`єкта архітектури - будівлі. Тобто, вимоги законів України «Про архітектурну діяльність» та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» є чинними та обов`язковими до виконання.

Про свою позицію щодо приєднання об`єкта ФОП ОСОБА_1 позивач неодноразово повідомляв відповідача, зокрема, і листом № 101/33/03-2056 від 02.06.2022.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суду виходить з наступного.

Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22.09.2016 №1540-VIII (далі - Закон №1540-VIII).

Відповідно до норм ч. 1. ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», - НКРЕКП, є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону №1540-VIII, - Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: 1) у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії; 2) у сфері комунальних послуг: діяльності з виробництва теплової енергії на теплогенеруючих установках, включаючи установки для комбінованого виробництва теплової та електричної енергії .

Згідно з ч.11 ст.3 Закону № 1540-VIII, - Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Згідно ч. 2 ст.3 Закону № 1540-VIII, - Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; використання інших засобів, передбачених законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону №1540-VIII, - основними завданнями Регулятора є: забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; інші завдання, передбачені законом.

Статтею 1 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V (далі - Закон № 877-V) дано визначення наступних термінів: державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Ст. 1 Закону №1540-VIII визначено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантіях незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Повноваження Регулятора при здійсненні контролю за дотриманням законодавства та ліцензійних умов ліцензіатами шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок регулюються Законом №1540-VIII та Порядком контролю.

У відповідності до положень статті 17 Закону №1540-VIII, яким визначені функції та повноваження Регулятора та відповідно до частини першої та другої статті 19 Закону Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення НКРЕКП.

Відповідно до положень ст. 2.1. Порядку контролю Рішення про проведення перевірки приймається НКРЕКП на засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, та оформлюється постановою.

Частиною 8 статті 19 Закону №1540-VIII визначені підстави для проведення Регулятором позапланової невиїзної перевірки суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, які мають бути зазначені в постанові.

Відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) протягом періоду воєнного стану позапланові заходи державного нагляду (контролю) (позапланові невиїзні перевірки) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, здійснюються за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно положень ст. 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», - КМУ є вищим органом у системі органів виконавчої влади. КМУ здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.

Введений воєнний стан Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» було продовжено Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 18.03.2022р. № 133/2022 та від 22.04.2022р. № 259/2022 строк дії воєнного стану в Україні щоразу на 30 діб. Указом Президента України від 23.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні було продовжено на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року на 90 діб.

Зазначеною вище Постановою КМУ визначено, що протягом періоду воєнного стану НКРЕКП дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, виключно у випадку: наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Однак, у постанові НКРЕКП на підставі якої здійснювалася перевірка та у Акті складеному за її результатами - не зазначені підстави та обґрунтування, визначені Постановою КМУ від 13.03.2022 № 303, зокрема, - чи здійснюється захід з перевірки саме для запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість та чи наявна загроза, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно ч. 12 ст. 2 Закону «Про ринок електричної енергії» рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень, прийняті на виконання норм цього Закону, мають прийматися на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, відповідати меті, з якою повноваження надані, бути обґрунтованими, відповідати принципам неупередженості, добросовісності, розсудливості, пропорційності, прозорості, недискримінації та своєчасності.

Згідно ч.2 ст.8 Закону №877-V органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов`язані зокрема, утримуватися від необґрунтованих висновків щодо відповідності поведінки суб`єктів господарювання вимогам законодавства, неправомірного та необґрунтованого застосування санкцій до суб`єктів господарювання.

Відповідач в судовому засіданні не спростував доводи позивача, що відповідачем було позбавлено позивача можливості взяти участь у відкритому засіданні та надати свої пояснення з приводу питання, що стало підставою для проведення позапланової перевірки.

Зокрема відповідачем не забезпечено онлайн трансляції засідань, що проводяться у формі відкритих слухань, на своєму офіційному веб-сайті.

Відповідно до норм частини 4 ст. 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон), перелік питань, що вносяться на розгляд Регулятора, оприлюднюється не пізніше як за три робочі дні до дня проведення засідання на офіційному веб-сайті Регулятора. В порушення вищезазначених вимог питання порядку денного щодо продовження розгляду питання про недотримання вимог нормативно правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії (розгляд акта від 29.07.2022 № 189) було оприлюднено на сайті НКРЕКП лише 26.08.2022. Вищезазначене питання було розглянуто НКРЕКП на наступний робочий день, після його оприлюднення.

Відповідачем також не надано було спростовування аргументу стороні позивача, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було враховано вжиття позивачем належних заходів щодо забезпечення прав та інтересів замовника ФОП ОСОБА_1 , який 28.04.2022 року звернувся до АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» з заявою щодо тимчасового приєднання об`єкту замовника за адресою: АДРЕСА_1 з розрахунковою потужністю 8 кВт, напругою 0,22 кВ.

Відповідач не заперечив вказаної позивачем обставини, що розподіл електричної енергії ОСББ «Локомотив 58-60» за адресою: АДРЕСА_1. здійснюється АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за результатом приєднання споживача до публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах раніше укладеного між ОСББ «Локомотив 58- 60» та АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» договору про постачання електричної енергії № 506 від 21.11.2018 р. (копія міститься в матеріалах справи). Згідно із наданою схемою електропостачання живлення житлового будинку за вищевказаною адресою здійснюється виключно від ТП № 35 10/0,4 кВ, яка знаходиться на балансі АТ «Укрзалізниця» (Регіональної філії «Одеська залізниця») (копія схеми міститься в матеріалах справи).

Під час розгляду наданої замовником заяви про приєднання, АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» було встановлено, що нежитлове приміщення АДРЕСА_1, знаходиться на першому поверсі багатоквартирного житлового будинку. Балансоутримувачем вказаного нежитлового приміщення є Комунальна організація «Житловокомунальна служба Ренійської міської ради», код ЄДРПОУ 37464949 (далі - КО «ЖКС Ренійської МР»).

Для комплексного обслуговування вказаного житлового будинку створено ОСББ «Локомотив 58-60» (код ЄДРПОУ 40959082). Живлення вказаного житлового будинку здійснюється від ТП №35 10/0,4 кВ Регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця». Зазначений житловий будинок не приєднано до мереж АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ».

Про все, а також про обмеження які встановлено згідно Закону України «Про архітектурну діяльність», з метою поновлення розгляду заяви про тимчасове приєднання, після усунення зауважень з оформлення/подання документів, позивач повідомив замовника (ФОП ОСОБА_1 ) листом від 29.04.2022 №33/10-1157, що не було спростовано відповідачем.

З метою забезпечення прав та інтересів замовника (ФОП ОСОБА_1 ) позивач вживав і інших додаткових заходів. Так, на виконання положень п. 11.1.7 Кодексу систем розподілу, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310 (надалі - КСР) щодо зобов`язання ОСР, до мереж якого приєднані споживачі, укласти з останніми договори про розподіл, враховуючи значну кількість таких споживачів та великий обсяг робіт (обстеження об`єктів, передача/збір документів, необхідних для укладання договору тощо) між АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» та АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» 08.08.22 р. було проведено нараду щодо переліку об`єктів користувачів систем розподілу суміжних операторів, що приєднані безпосередньо до мереж регіональної філії «Одеська залізниця АТ «Укрзалізниця» та з якими у АТ «Укрзалізниця» відсутні договірні відносини.

Згідно із протокольним рішенням зазначеної наради АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» передає до регіональної філії «Одеська залізниця АТ «Укрзалізниця» всі наявні документи, які необхідні для укладання договорів між такими споживачами, які фактично живляться від мереж філії «Одеська залізниця АТ «Укрзалізниця» та філією «Одеська залізниця АТ «Укрзалізниця» (копія протоколу від 08.08.2022 р. міститься в матеріалах справи). В подальшому АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» вживали заходи для реалізації протокольних рішень. Так, АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» неодноразово зверталось до АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» та управителя багатоквартирних будинків (в т.ч. ОСББ «Локомотив 58-60») щодо переукладання договорів згідно схеми розподілу (копія листів від 13.02.2023 року та від 04.04.2023 року додаються). Однак вимоги АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» досі не розглянуто, відповіді на вказані листи не надано. За таких обставин вбачається, при розгляді заяви ФОП ОСОБА_1 не тільки діяло у відповідності до вимог Порядку тимчасового приєднання електроустановок до системи розподілу у період дії в Україні воєнного стану (затвердженого постановою НКРЕКП від 26 березня 2022 року № 352), ЗУ «Про ринок електричної енергії», ЗУ « Про архітектурну діяльність», ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», а й у подальшому намагалось вжити заходів для забезпечення права та інтересів Замовника.

Вищезазначене приводить суд до висновку, що оскаржуване рішення про притягнення позивача до фінансової відповідальності за порушення пункту 1 частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» та п. 10 Порядку не відповідає критеріям правомірності, зокрема, - критеріям обґрунтованості та права на належну участь особи на участь у процесі прийняття рішення. При умові дотримання відповідачем зазначених критеріїв відповідачем, суд, беручи до уваги матеріали справи, - не може виключити інше за змістом рішення відповідача, ніж є оскаржуване рішення. Тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення - підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України до судових витрат належить судовий збір. Позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн, що підтверджується відповідною квитанцією.

Статтею 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправною та скасувати Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг № 1017 від 29.08.2022 р. Про накладення штрафу на АТ «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії у розмірі 170 000,00 грн.

3. Стягнути з Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ідентифікаційний код: 39369133, місцезнаходження: 03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19) на користь акціонерного товариства «ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» (ідентифікаційний код: 00131713, місцезнаходження: 65031, м. Одеса, вул. Миколи Боровського, 28Б) судовий збір у розмірі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Терлецька О.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено06.03.2024
Номер документу117411480
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —640/16442/22

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 04.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Терлецька О.О.

Ухвала від 17.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шувалова Т.О.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шувалова Т.О.

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шувалова Т.О.

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шувалова Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні