Справа № 165/828/24
Провадження № 1-кс/165/236/24
НОВОВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2024 року м. Нововолинськ
Слідчий суддя Нововолинського міського суду Волинської області ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Нововолинського міського суду скаргу адвоката ОСОБА_3 в інтересах ТОВ «Аванті» на постанову т.в.о. заступника начальника СВ ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_4 від 30.12.2023 про закриття кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023, за ч.4 ст.191 КК України, -
встановив:
До суду надійшла скарга адвоката ОСОБА_3 в інтересах ТОВ «Аванті» на постанову т.в.о. заступника начальника СВ ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області ОСОБА_4 від 30.12.2023 про закриття кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023, за ч.4 ст.191 КК України.
В обґрунтування скарги посилається на те, що 27 вересня 2023 року директор ТОВ «Аванті-Девелопмент» звернувся до Волинської обласної прокуратури із заявою про вчинення службовими особами Іваничівської селищної ради в період дії воєнного стану розтрати коштів місцевого бюджету в сумі не менше 28 800 гривень.
У заяві про вчинення злочину вказувалось про те, що службові особи Іваничівської селищної ради, в період дії військового стану, умисно, шляхом зловживання своїм службовим становищем, розтратили кошти місцевого бюджету в сумі не менше 28800 гривень на користь третій осіб - ТОВ «Волинь-Експерт» та ПП ОСОБА_5 вчиняючи дії, спрямовані на передачі в оренду майна (теплових мереж), передача в оренду якого прямо заборонена Законом України «Про оренду державного та комунального майна».
За викладеними фактами Волинською обласною прокуратурою за заявою ТОВ «Аванті-Девелопмент» розпочато досудове розслідування кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
12 лютого 2024 року адресу представника заявника ТОВ «Аванті-Девелопмент» - адвоката ОСОБА_3 , надійшла постанова від 30.12.2023 тимчасово виконуючого обов`язки заступника начальника слідчого відділення поліції №1 (м.Нововолинськ) Володимирського районного відділу поліції ГУНП у Волинській області лейтенанта поліції ОСОБА_4 про закриття кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України на підставі п.2 ч.1 ст.284 КПК України.
Вважає дану постанову необґрунтованою, невмотивованою та незаконною з огляду на наступне.
В обґрунтування вказаного рішення слідчим зазначено лише покази голови Іваничівської селищної ради ОСОБА_6 , тобто зацікавленої особи, з твердженнями останньої про те, що вчинення дій, спрямованих на передачу в оренду майна (теплових мереж), передача в оренду якого прямо заборонена Законом України «Про оренду державного та комунального майна» відповідала нормам діючого законодавства, тому витрата таких коштів не є розтратою бюджетних коштів, тобто кримінальним правопорушенням.
Вказані висновки слідчого сформовані в результаті не повного та упередженого розслідування, ґрунтуються виключно на показах голови Іваничівської селищної ради ОСОБА_6 , тобто зацікавленої та причетної до кримінального правопорушення особи, а тому такі висновки є хибними та не відповідають фактичним обставинам кримінального провадження з огляду на наступне.
У заяві ТОВ «Аванті-Девелопмент» про вчинення кримінального правопорушення вказувалось на те, що 03 липня 2023 року Іваничівською селищною радою (організатор аукціону/орендодавець) через електронний торговий майданчик опубліковані оголошення про проведення електронних аукціонів щодо передачі в оренду наступних об`єктів комунального майна, в порядку передбаченому Законом України «Про оренду державного та комунального майна»:
- теплових мереж від котельні вул. Львівська по вул. Грушевського та по вул. Паркова, протяжністю труб тепломережі 1400,58 метра та теплової мережі від котельні вул. Банківська по вул. Грушевського та вул. Банківська протяжністю труб тепломережі 572,86 метра, за адресою: Волинська область, Володимирський район, смт Іваничі. Ідентифікатор аукціону - LLE001-UA-20230703-52831, посилання на оголошення в електронному торговому майданчику - https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230703-52831;
- тепломереж протяжністю 700,38 погонних метрів за адресою: Волинська область, Володимирський район, смт Іваничі, вул. Грушевського, 45 (без врахування недіючих тепломереж діаметром 108мм, протяжністю 60,7м). Ідентифікатор аукціону - LLE001-UA-20230703-43206, посилання на оголошення в електронному торговому майданчику - https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230703-43206.
Також, інформаційне повідомлення про проведення зазначених вище аукціонів було розміщено на офіційному сайті Іваничівської селищної ради 04.07.2023 року.
Зазначені вище аукціони проводяться на підставі наступних рішень Іваничівської селищної ради, які розміщені на її офіційному сайті, а саме:
- Рішення №19/1 від 02.09.2022 року «Про погодження намірів передачі в оренду індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до комунальної власності Іваничівської територіальної громади та включення цих об`єктів до Переліку першого типу об`єктів оренди майна , які підлягають передачі в оренду шляхом проведення електронних торгів (аукціону);
- Рішення №23/7 від 15.02.2023 року «Про внесення змін до рішення Іваничівськоїселищної ради від 02.09.2022 року № 19/1 шляхом викладення його в новій редакції»;
- Рішення №26/5 від 07.06.2023 року «Про затвердження звітів про оцінкувартості (експертної грошової оцінки окремого індивідуально визначеного (нерухомого або іншого)) майна, що належить до комунальної власностіІваничівської територіальної громади та затвердження умов його оренди».
18.07.2023 року Іваничівською селищною радою був оголошений наступний етап аукціону, що підтверджується оголошеннями розміщеними на електронному майданчику:
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230718-76468;
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230718-90844.
В подальшому, у зв`язку із пропущенням строків проведення аукціону (3-х етапів, протягом 35 днів) визначених Законом, Іваничівською селищною радою на сесії додатково перезатверджені умови оренди згідно рішення від 30.08.2023 року №30/10 (копія додається).
Та як наслідок, 05.09.2023 року та 19.09.2023 року повторно опубліковано оголошення про проведення аукціонів:
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230905-39673;
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230905-52708;
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230919-02360;
-https://sale.e-somgiz.com/uk/legitimatePropertyLease-english/procedures/view?id=LLE001-UA-20230919-77933.
Також, на підготовку та організацію аукціонів із місцевого бюджету були витрачені значні кошти, в тому числі залучено значні трудові ресурси селищної ради, яким за виконання таких завдань виплачувалася та виплачується заробітна плата, знову ж таки з місцевого бюджету, зокрема:
- проведення ринкової оцінки об`єктів оренди, проведені ТОВ «Волинь-Експерт» (код ЄДРПОУ 32269769, м. Луцьк, просп. Волі, 50) у відповідності до Договору №156/3 від 09.05.2023 року та Договору №155/3 від 09.05.2023 року (вартість 8000,00 грн, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-05-12-005853-a);
- проведення топографо-геодезичних вишукувань теплових мереж, проведених ПП ОСОБА_5 , вартість робіт по одному складає 20800,00 грн, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-04-11-002903-a), витрати по інших аналогічних закупівлях у відкритому доступі відсутні;
- інші витрати, які з відкритих джерел не відомо.
З цього приводу звертає увагу, що Іваничівська селищна рада діє не в межах чинного законодавства України, оскільки передача в оренду зазначеного вище об`єкту (теплових мереж) прямо заборонена Законом України «Про оренду державного та комунального майна»:
У відповідності до абзацу 17 підпункту 2 пункту 2 частини 2 статті 3 Закону Про оренду державного та комунального майна не можуть бути об`єктами оренди, об`єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема:
об`єкти інженерної інфраструктури та благоустрою міст, інших населених пунктів, включаючи мережі, споруди, устаткування, які пов`язані з постачанням споживачам води, газу, тепла, а також відведенням і очищенням стічних вод, крім випадків, передбачених законодавством.
Крім прямої норми Закону, дане твердження додатково підкріплюється роз`ясненнями наступних компетентних державних органів, наданих у відповідь на запит ТОВ «Аванті-Девелопмент»:
- Лист Фонду Державного майна України від 14.12.2022 року №10-16-18772 (додається);
- Лист Мінінфраструктури України від 05.09.2023 року № 14854/25/10-23 (додається).
Окремо, ТОВ «Аванті-Девелопмент» було запитано в державних органів щодо повноважень з віднесення конкретних теплових мереж, як описано в Законі (підпункт 2 пункту 2 статті 3), до «об`єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України».
У відповідь на запити, на адресу ТОВ «Аванті-Девелопмент» були направлені відповіді в яких зазначено, що законодавець чітко визначив в підпункті 2 пункту 2 статті 3 Закону перелік об`єктів, які саме відносяться до них та не потребують окремого віднесення/ідентифікації:
- лист-роз`яснення Фонду державного майна України №10-16-18527 від 27.07.2023 року (копія додається);
- лист-роз`яснення Волинської обласної військової адміністрації №5684/41/2-23 від 15.08.2023 року (копія додається).
07.07.2023 року ТОВ «Аванті-Девелопмент» направляло Іваничівській селищній раді лист №0707/23 (копія додається) в якому зазначили останньому, що теплові мережі не можуть бути передані в оренду в силу Закону.
Іваничівською селищною радою була проігнорована інформація і роз`яснення компетентного державного органу надані ТОВ «Аванті-Девелопмент», та у відповідь направлений лист від 11.07.2023 року №567/01-12/2-23 (копія додається). В якому, основною аргументацією селищної ради, щодо можливості передачі в оренду зводиться до категоризації майна: якщо теплові мережі є єдиним майновим комплексом, то їх не можливо передати в оренду; а якщо інше окреме індивідуально визначене майно, то можна.
Проте, Закон в принципі забороняє передачу в оренду теплові мережі, без відносно до якої категорії орендодавець їх відносить.
Вказана обставина свідчить про прямий умисел в діях службових осіб Іваничівської селищної ради на здійснення розтати коштів місцевого бюджету на проведення оцінки об`єктів оренди в сумі 8000,00 грн. та проведення топографо-геодезичних вишукувань теплових мереж в сумі 20800,00 грн., оскільки такі дії були продовження незважаючи на письмове повідомлення про їх невідповідність нормативно-правовим актам у вказаній сфері.
Все описане вище свідчить про те, що теплові мережі не можуть бути об`єктом оренди в силу Закону, проте, посадові особи Іваничівської селищної ради достовірно знаючи про це продовжують процес передачі теплових мереж в оренду, витратили значну суму та продовжують витрачати бюджетні кошти на ці заходи. При тому, що в подальшому, з окреслених вище підстав, результати аукціонів можуть бути оскаржені в суді, а переможець таких аукціонів зазнає збитків.
Таким чином, зважаючи на неможливість передачі зазначеного майна в оренду, службовими особами Іваничівської селищної ради, в період дії військового стану, умисно, шляхом зловживання своїм службовим становищем, здійснено розтрату коштів місцевого бюджету в сумі не менше 28800 гривень на користь третій осіб - ТОВ «Волинь-Експерт» та ПП ОСОБА_5 шляхом оплати очевидно непотрібних послуг.
Вважає, що вищевказані обставини слідчим в ході досудового розслідування залишені поза увагою, будь-яким чином об`єктивно не досліджувались та не оцінювались, що в цьому конкретному випадку призвело до прийняття незаконного, необґрунтованого та невмотивованого процесуального рішення про закриття кримінального провадження.
Зазначає, що в ході досудового розслідування слідчим не здійснювався тимчасовий доступ та вилучення відповідних документів у Іваничівській селищній раді щодо намагання передати зазначене майно (теплові мережі) в оренду,не здійснювався огляд таких документів та перевірка їх достовірності і відповідності вимогам діючого законодавства; не здійснювався допит осіб, зокрема працівників та депутатів Іваничівської селищної ради щодо обставин протиправної передачі теплових мереж в оренду та ініціатора таких дій;не ініційовано проведення Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області державного фінансового аудиту обставин підготовки до проведення процедури закупівель та моніторингу відповідних процедур закупівлі, як це передбачено ч. 1 ст. 8 Закону «Про публічні закупівлі», ст.ст. 3, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Положенням «Про Державну аудиторську службу України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43; не призначалася судова економічна експертиза на вирішення якої не ставилися питання про спричинення Іваничівській територіальній громаді майнової шкоди та її розміру.
Вважає,що постановапро закриттякримінального провадження№42023030000000105від 17.10.2023за ознакамискладу кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.4ст.191КК Українина підставіп.2ч.1ст.284КПК Україниє незаконною,необґрунтованою,невмотивованою,не відповідаєвимогам ст.110КПК Українита підлягаєскасуванню.
У судове засідання представник скаржника адвокат ОСОБА_3 не з`явився, подав до суду письмову заяву, в якій просить проводити розгляд справи за його відсутності, скаргу підтримав з підстав, викладених у ній, просив її задоволити.
Представник СВ ВП №1 (м. Нововолинськ) Володимирського РВП ГУНП у Волинській області в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду скарги повідомлявся належним чином.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, матеріали кримінального провадження, слідчий суддя приходить до такого висновку.
Порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності слідчого, прокурора під час досудового розслідування чітко визначено та регламентовано Главою 26 Кримінального процесуального кодексу України. Частиною 1 ст.303 КПК України передбачено, які рішення, дії чи бездіяльність слідчого або прокурора підлягають оскарженню під час досудового провадження.
Відповідно до ст.22КПК України кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом. Сторони кримінального провадження мають рівні права на збирання та подання до суду речей, документів, інших доказів, клопотань, скарг, а також на реалізацію інших процесуальних прав, передбачених цим Кодексом.
Як встановлено, 30.12.2023 т.в.о. заступника начальникаслідчого відділенняполіції №1(м.Нововолинськ)Володимирського районноговідділу поліціїГУНП уВолинській областілейтенанта поліції ОСОБА_4 на підставі п.2 ч.1ст.284 КПК Українивинесено постанову про закриття кримінального провадження, №42023030000000105 від 17.10.2023, за ч.4 ст.191 КК України.
Проте, зазначена постанова слідчого про закриття кримінального провадження не містить належного обґрунтування у прийнятті такого рішення.
Згідно із п.2 ч.1 ст.284КПК України кримінальне провадження закривається при встановленні відсутності в діянні складу кримінального правопорушення.
Закриття кримінального провадження є одним із способів її остаточного вирішення, а тому провадження має закриватися після всебічного повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи та оцінки слідчим всіх зібраних та перевірених доказів (ст.ст. 2, 284 КПК України).
Відповідно до ст.110КПК України постанова про закриття кримінального провадження має бути мотивованою, її зміст повинен відповідати фактичним обставинам, встановленим матеріалами справи, зокрема в ній має бути викладено суть заяви особи, яка звернулася з метою захисту своїх прав та відповіді на всі поставлені нею питання, які виключають провадження у справі і обумовлюють її закриття, що є однією з гарантій забезпечення прав і законних інтересів учасників процесу.
Таким чином, в судовому засіданні встановлено, що досудове розслідування по даному кримінальному провадженню проведено однобічно та неповно, слідчий не провів усіх необхідних дій, передбачених законом, на підставі яких із достовірністю можливо зробити висновок про наявність чи відсутність в діях особи ознак складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
Виходячи звищенаведеного,слідчий суддяприходить довисновку пропередчасність винесеннят.в.о. заступника начальника слідчого відділення поліції №1 (м.Нововолинськ) Володимирського районного відділу поліції ГУНП у Волинській області лейтенанта поліції ОСОБА_4 постанови від 30.12.2024 про закриття вищевказаного кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023, за ч.4 ст.191 КК України у зв`язку з відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст. 191 КК України.
Керуючись ст.ст.7, 9, 303-307, 309, 372, 392, 395 КПК України, слідчий суддя, -
ухвалив:
Скаргу задоволити.
Скасувати постановут.в.о. заступника начальника слідчого відділення поліції №1 (м.Нововолинськ) Володимирського районного відділу поліції ГУНП у Волинській області лейтенанта поліції ОСОБА_4 від 30.12.2023 про закриття кримінального провадження №42023030000000105 від 17.10.2023, за ч.4 ст.191 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає, набирає законної сили та підлягає негайному виконанню з моменту її оголошення.
Слідчий суддя підпис ОСОБА_1
Суд | Нововолинський міський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2024 |
Оприлюднено | 06.03.2024 |
Номер документу | 117423782 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування рішення слідчого про закриття кримінального провадження |
Кримінальне
Нововолинський міський суд Волинської області
Ушаков М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні