ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.02.2024 Справа № 917/1008/23
Господарський суд Полтавської області у складі судді Ківшик О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера", вул. Генерала Жадова, 4, м. Кременчук, Полтавська обл., 39600
до відповідача Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго", вул. Комарова, 2-а, м. Полтава, 36008
про:
-зобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" провести з 01.11.2022 перерахунок тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії для споживача Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера" по об`єкту за адресою : Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4;
- зобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" скасувати донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання в листопаді 2022 року, грудні 2022 року, січні 2023 року, лютому 2023 року, березні 2023 року по об`єкту Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера" за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4,
Секретар судового засідання: Ісенко М.В.
за участю представників учасників процесу: відповідно до протоколу судового засідання,
1. Короткий зміст позовних вимог та заперечень.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Градосфера" просить суд зобов`язати Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" провести з 01.11.2022 перерахунок тарифів на теплову енергію та скасувати донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання в листопаді 2022 року, грудні 2022 року, січні 2023 року, лютому 2023 року, березні 2023 року по об`єкту позивача.
На підтвердження обґрунтованості позовних вимог позивач надав наступні докази : копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно №29816060 від 21.11.2014; копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; копія рахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 30.11.2022; копія рахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 31.12.2022; копія рахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 31.01.2023; копія рахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 28.02.2023; копія рахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 3 1.03.2.023; копія рахунку ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» № 1038 від 28.02.2022; копія акта про обсяги спожитої (поставленої) споживачу (субсиоживачу) теплової енергії від 28.02.2022; копія Робочого проекту №007-2014 ГСВ «Реконструкція вбудованих адміністративних приміщень під торгові, адміністративні та побутові приміщення за адресою: вул. Халаменюка, 4 в м. Кременчуці» (газопостачання теплогенераторпої); копія акта приймання газообладнання для проведення комплексної о опробування (пуско налагоджувальних робіт) при будівництві системи газопостачання за адресою: вул. Халаменюка, 4 в м. Кременчуці; копія листа ТОВ «Градосфера» №46/01-23 від 06.02.2023; копія листа ТОВ «Градосфера» №31/01-23 від 19.01.2023; копія листа ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» №01.1-09/744 від 06.03.2023; копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на ТОВ «Градосфера»; копія протоколу Загальних зборів учасників ТОВ «Градосфера» №20/05/26 від 26.05.2020; Витяг зі Статуту ТОВ «Градосфера».
Відповідач подав суду відзив на позов № 29-17/4028 від 18.07.2023 (вх. № 9000 від 21.07.2023), за мотивами якого проти позову заперечує.
На підтвердження обґрунтованості заперечень проти позову відповідач надав наступні докази : Витяг з Рішення Полтавської обласної ради № 286 від 21.10.2021; Витяг з Рішення Полтавської обласної ради №326 від 09.12.2021; Витяг з Рішення Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022; Витяг з Статуту (стор. 1, 2, 3, 13, 14); копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; копія витягу з Робочого проекту «Реконструкция встроенных административных помещений под торговые, административные и бытовые помещения по адресу ул.Халаменюка №4 в г.Кременчуге» (раздел ОВ).
2. Процесуальні питання, вирішені судом.
19.06.2023 року до Господарського суду Полтавської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера" до відповідача Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" прозобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" провести з 01.11.2022 перерахунок тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії для споживача Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера" по об`єкту за адресою : Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4 та зобов`язання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" скасувати донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання в листопаді 2022 року, грудні 2022 року, січні 2023 року, лютому 2023 року, березні 2023 року по об`єкту Товариства з обмеженою відповідальністю "Градосфера" за адресою : Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.06.2023 року справу № 917/1008/23 розподілено судді Ківшик О.В.
Суд ухвалою від 26.06.2023 року прийняв позовну заяву до розгляду і відкрив провадження у справі, ухвалив справу розглядати у порядку загального позовного провадження, призначив підготовче засідання у даній справі на 27.07.2023 року на 10:00 год.
Суд ухвалою від 27.07.2023 року продовжив строк проведення підготовчого провадження на 30 днів та відклав підготовче засідання на 26.09.2023 року на 10:00.
У судовому засіданні 07.09.2023 року оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 02.11.2023 року на 10:00.
Судове засідання, призначене на 02.11.2023 року, не відбулося в зв`язку з перебуванням судді Ківшик О.В. на лікарняному.
Суд ухвалою від 13.12.2023 призначив дату підготовчого засідання на 21.12.2023 на 11:30.
У судовому засіданні 21.12.2023 року оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 23.01.2024 року на 11:00.
У судовому засіданні 23.01.2024 року з огляду на вчинення усіх необхідних процесуальних дій у даній справі для виконання завдань підготовчого провадження, встановлених частиною 1 статті 177 Господарського процесуального кодексу України, та закінчення встановленого строку підготовчого провадження, суд оголосив протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 22.02.2024 року на 09:30.
26.01.2024 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності його представника. При цьому позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
У судове засідання 22.02.2024 сторони представництво не забезпечили, були належним чином повідомлені про дату, час і місце проведення судового засідання, про що свідчать матеріали справи.
Суд не розцінює вказану обставину як підставу для відкладення розгляду справи та розгляду справи по суті.
Під час розгляду справи по суті судом були досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 233 ГПК України дане рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.
3. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Градосфера» є власником вбудованих торгових, адміністративних та побутових приміщень, розташованих на першому поверсі багатоквартирного житлового будинку за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4, що підтверджується копією свідоцтва про право власності на нерухоме майно №29816060 від 21.11.2014 та відповідно ТОВ «Градосфера» є споживачем теплової енергії.
Починаючи з листопада 2022 року, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» надає послуги з постачання теплової енергії приміщенням ТОВ «Градосфера» за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменкжа Олександра, будинок 4.
Позивач зазначає, що враховуючи приписи п. 13 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №830 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2021 №1022) між ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» та ТОВ «Градосфера» укладено індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової.
ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовано до позивача ТОВ «Градосфера» встановлений рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії за категорією споживачів «Для потреб інших споживачів (крім населення)» відповідно до додатку 2, а саме:
- без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:
- умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - 5 677,85 грн/Гкал (з ПДВ);
- умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) - 175 509,00 грн/Гкал (з ПДВ).
Застосування вказаного двоставкового тарифу відображено у рахунках на оплату від 30.11.2022, 31.12.2022, 31.01.2023, 28.02.2023 та 31.03.2023 (копії наявні у матеріалах справи).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 №502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану» (набрала чинності 04.05.2022) постановлено, зокрема, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, рекомендувати органам, уповноваженим встановлювати тарифи, не підвищувати тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24.02.2022.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх І функціонування» від 29.07.2022 №2479-ІХ (набрання чинності 19.08.2022) протягом дії военного і стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, і транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Позивач наголошує, що застосування тарифів на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго» для споживачів м.Кременчука не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24 лютого 2022 року, навіть якщо ці послуги надавались іншим суб`єктом господарювання.
Станом на 24 лютого 2022 року ТОВ «Градосфера» оплачувало теплову енергію за одноставковим тарифом, який складав 6 764,59 грн./Гкал (з ПДВ), що підтверджується рахунком №1038 від 28.02.2022 та актом про обсяги спожитої (поставленої) споживачу (субспоживачу) теплової енергії від 28.02.2022.
Тариф на послугу з постачання теплової енергії підвищився з листопада 2022 року, тобто після введення воєнного стану в Україні, що на думку позивача є порушенням Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» від 29.07.2022 №2479- IX.
Також позивач вважає, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» неправомірно застосовує до позивача двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії, оскільки це суперечить вимогахм Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги».
З рахунків ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» 30.11.2022, 31.12.2022, 31.01.2023, 28.02.2023 та 31.03.2023, у листопаді-грудні 2022 року, січні-березні 2023 року приміщенням ТОВ «Градосфера» за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменкжа Олександра, будинок 4 донараховано обсяг спожитої теплової енергії до мінімального споживання (МПЗ) відповідно до Розділу VI Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг (далі - Методика), затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2018 року №315 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28 грудня 2021 року №358).
Відповідно до п. 1 Розділу VI Методики для споживачів, приміщення яких оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії, розподілене питоме споживання теплової енергії в розрахунку на 1 квадратний метр площі (1 кубічний метр об`єму) квартири (іншого приміщення) не може становити менше мінімальної частки питомого споживання теплової енергії. Мінімальна част ка середнього: питомого споживання теплової енергії на опалення визначається для опалюваних приміщень, оснащених приладами розподільного обліку теплової енергії. Цією часткою перевіряють додержання теплового режиму в цих приміщеннях протягом опалювального періоду, в яких не допускається зниження температури повітря більше ніж на А °С від нормативної температури внутрішнього повітря. Якщо опалюване приміщення спожило менший обсяг теплової енергії, визначений за показаннями приладів розподільного обліку теплової енергії, ніж визначений за мінімальною часткою середнього питомого споживання, такому приміщенню донараховується обсяг спожитої теплової енергії.
При цьому пунктом 3 цього Розділу передбачено випадок, коли приміщення має комбіновану систему опалення, а саме обладнане додатковими до внутрішньобудиикової системи опалення (місцеві рекуператори повітря або місцеві теплові насоси, у тому числі кондиціонери в режимі підігріву приміщень, або місцеві стаціонарні системи електроопалення за умови їх переважного використання у години мінімального навантаження енергосистеми, або комбінація зазначеного(их) обладнання/систем).
Позивач зазначає, що приміщення ТОВ «Градосфера» за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, вул. Халаменюка Олександра, будинок 4 мають комбіновану систему опалення, а саме обладнані додатковою системою опалення теплогенераторною. На підтвердження даних обставин позивач надав копію Робочого проекту №007-2014 ГСВ «Реконструкція вбудованих адміністративних приміщень під торгові, адміністративні та побутові приміщення за адресою: вул. Халаменюка, 4 в м. Кременчуці» (газопостачання теплогенераторної) та акту приймання газообладнання.
Як стверджує позивач, у листопаді-грудні 2022 року, січні-березні 2023 року у вказаних приміщеннях температурний режим було додержано саме за допомогою теплогенераторної, тому позивач вважає донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживаний (МГІЗ) неправомірним.
З огляду на викладене, позивач звертався до відповідача із заявою, якою просило, зокрема, скасувати донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання по об`єкту позивача.
Листом ТОВ «Градосфера» вих. №31/01-23 від 19.01.2023 відповідачу також надавалася копія вищезазначеного Робочого проекту та акту приймання газообладнання.
Листом №01.1-09/744 від 06.03.2023 ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» повідомило, що альтернативна система опалення не може бути прийнята до уваги при нарахуванні за централізоване опалення на тій підставі, що «ТОВ «Градосфера» не надало рішення Комісії про надання дозволу па відключення від централізованого опалення та встановлення альтернативної системи опалення».
Позивач вказує, що приміщення ТОВ «Градосфера» за адресою: м. Кременчук, вул. Халамешока, 4 не відключено від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання), а є приміщенням з комбінованою системою опалення, тому відмова ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок плати за теплову енергію є незаконною.
З урахуванням викладеного, Позивач стверджує що наявні правові підстави для зобов`язання Відповідача провести з 01.11.2022 перерахунок тарифів на теплову енергію та скасувати донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання в листопаді 2022 року, грудні 2022 року, січні 2023 року, лютому 2023 року, березні 2023 року по об`єкту позивача.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
4. Норми права, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення, та висновки господарського суду за результатами вирішення спору.
Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» засновано на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області. Засновником підприємства є Полтавська обласна рада. Власник підприємства територіальні громади сіл, селищ і міст Полтавської області.
Відповідно до Статуту ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» основними напрямками діяльності підприємства є забезпечення тепловою енергією на опалення та підігрів води житлового фонду, комунально-побутових та інших об`єктів; проведення ремонтів обладнання теплового господарства. ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є підприємством комунальної форми власності.
ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює ліцензовану господарську діяльність з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії на підставі ліцензій: 1) виробництво теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії); 2) транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами; 3) постачання теплової енергії, які були переоформлені на підставі постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 739 від 06.06.2017; та одночасно є виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Підприємство внесено до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістаральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії ( в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області під номером 52 (https://www.adm-pl.gov.ua/page/administrativni-poslugi-licenzuvannya).
ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація, відповідно до Статуту та ліцензій є суб`єктом господарювання в сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Полтавській області, у тому числі у містах Полтаві, Кременчуці, Карлівці, Решетилівці, смт Котельві, смт Машівці.
Відповідно до ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 308 від 22.03.2017, Обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності:
- з виробництва теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання провадить (має намір провадити) діяльність з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях, когенераційних установках та установках з використанням альтернативних джерел енергії) на виробничих об`єктах, що розташовані на території відповідної області України (території міста Київ);
- з транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами суб`єктів господарювання у разі, якщо теплові мережі суб`єктів господарювання розташовані на території відповідної області України (території міста Київ);
- з постачання теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання здійснює (планує здійснювати) постачання теплової енергії на території відповідної області України (території міста Київ).
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 №894-р у спільну власність територіальних громад Полтавської області передано цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848).
Рішенням Полтавської обласної ради № 481 від 14.10.2022 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області» було прийнято безоплатно з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848). Пунктом 4 цього рішення, після затвердження акту приймання-передачі, передбачено передачу на баланс, у господарське відання, майна, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго».
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20.10.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.
Починаючи з листопада 2022 року ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» надає послуги з постачання теплової енергії на лівобережній частині м. Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ у тому числі ТОВ «Градосфера» за адресою : м.Кременчук, вул.Халаменюка Олександра, 4.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.
Відповідно до частини 4 статті 9 цього Закону, структура плати виконавцю комунальної послуги визначається згідно з договором про надання відповідної комунальної послуги, укладеним за вимогами цього Закону.
Як вже зазначав суд у описовій частині даного рішення, взаємовідносини між позивачем та відповідачем врегульовано індивідуальним договором про надання послуги з постачання теплової енергії, який є публічним договором приєднання і опублікований на офіційному сайті підприємства.
Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з ч. 1 ст. 275 Господарського кодексу України (далі ГК України), за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.
Відповідно до ч. 6 ст. 276 ГК України, розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону.
ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлено тарифи:
- У Додатках № 1 до вищезазначених рішень Полтавської обласної ради зазначено одноставкові тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго»
- У Додатках №2 до вищезазначених рішень Полтавської обласної ради зазначено двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго».
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Згідно статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування належать встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.
За приписами статті 13 Закону України «Про теплопостачання» до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить встановлення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію і тарифів на виробництво теплової енергії (крім тарифів на теплову енергію, вироблену на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках) у порядку і межах, визначених законодавством.
Відповідно до пункту 37 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.
Згідно пункту 3 Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 239 від 12.09.2018 встановлення тарифів - прийняття органом місцевого самоврядування рішення про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води.
На підприємстві діють двоставкові тарифи, встановлені Полтавською обласною радою, рішенням № 477 від 30.09.2022 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго».
Формування зазначених тарифів здійснювалось ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» на підставі Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» № 869 від 01.06.2011 (далі Порядок № 869).
Порядок № 869 застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 869, під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів не поширюється.
Зокрема, рішенням № 286 від 21.10.2021 Полтавська обласна рада, у відповідності до наданих повноважень та у визначений спосіб, встановила економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій та ввела їх в дію з 01.11.2021.
Рішенням Полтавської обласної ради № 286 від 21.10.2021 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», для потреб інших споживачів (крім населення) встановлені тарифи на наступному рівні:
- двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії відповідно до додатку 2, без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію 3 916,64 грн/Гкал (з ПДВ);
умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) 175 509,00 грн/Гкал (з ПДВ).
Рішенням Полтавської обласної ради № 326 від 09.12.2021 «Про коригування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» для категорій споживачів «інші споживачі (крім населення)» та «релігійні організації» ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлено скориговані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для категорій споживачів «інші споживачі (крім населення)» та «релігійні організації» шляхом внесення змін до рішення Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286. А саме для потреб інших споживачів (крім населення) встановлені тарифи на наступному рівні:
- двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії відповідно до додатку 2, без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію 5 677,85 грн/Гкал (з ПДВ);
умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) 175 509,00 грн/Гкал (з ПДВ).
Враховуючи норми Законів України «Про теплопостачання», «Про житлово -комунальні послуги» та Порядку № 869 відповідачем правомірно було виконано розрахунок тарифів на новий планований період (12 місяців) з 1 жовтня 2022 року по 31 березня 2023 року.
Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» №2479-IX від 29.07.2022 (далі - Закон № 2479), що набрав чинності 19.08.2022, було запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання і протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, заборонено підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022, встановлені для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб інших споживачів (крім населення) двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії відповідно до додатку 2, без урахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів:
умовно-змінна частина двоставкового тарифу на теплову енергію 5 677,85 грн/Гкал (з ПДВ);
умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію (місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження) 175 509,00 грн/Гкал (з ПДВ).
Отже, суд оцінює як обґрунтовані доводи відповідача, що чинні тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, встановлені цим рішенням відповідають розміру тарифів, встановлених рішенням Полтавською обласною радою № 286 від 21.10.2021, зі змінами внесеними рішенням № 326 від 09.12.2021.
На виконання вимог статті 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» повідомило споживачів шляхом розміщення 13.10.2022 інформаційного повідомлення на власному вебсайті про прийняття зазначеного рішення та встановлення з 01 жовтня 2022 року тарифів, що залишились на рівні тарифів, встановлених у 2021 році.
Таким чином, діючі тарифи були сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіх споживачів підприємства, у тому числі і для споживачів на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ.
У зв`язку із тим, що на момент прийняття рішення Полтавською обласною радою набув чинності Закон № 2479, розмір тарифів на новий планований період залишився на рівні попередніх тарифів. Чинні тарифи для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», встановлені рішенням Полтавської обласної ради рішенням № 477 від 30.09.2022, відповідають розміру тарифів, що були встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286 зі змінами, внесеними рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021 № 326, тобто розміру, встановленому до введення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 869 двоставковий тариф на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води - грошовий вираз двох окремих частин тарифу (умовно-змінної та умовно-постійної).
Умовно-змінна частина двоставкового тарифу на послуги з постачання теплової енергії - вартість одиниці теплової енергії, визначена з розрахунку на 1 Гкал теплової енергії або відповідно до норми споживання, встановленої органом місцевого самоврядування, як грошовий вираз змінної частини планованих економічно обґрунтованих прямих витрат на її виробництво та транспортування, що змінюються прямо (майже прямо) пропорційно зміні обсягу теплової енергії для надання послуги з постачання теплової енергії.
Умовно-змінна частина тарифу складається з витрат на паливо (природний газ і його транспортування) та електроенергію, при цьому розрахунок зі споживачами проводиться за обсяг спожитої теплової енергії.
Умовно-постійна частина двоставкового тарифу на послуги з постачання теплової енергії - абонентська плата за одиницю теплового навантаження об`єктів теплоспоживання на опалення (1 Гкал/год) як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, крім тих, що віднесені до умовно-змінних витрат, що включаються до повної собівартості теплової енергії, є постійними і не змінюються прямо (майже прямо) пропорційно зміні обсягу теплової енергії для надання послуг з постачання теплової енергії.
Умовно-постійна частина тарифу компенсує витрати підприємства, пов`язані з ремонтом котелень та теплових мереж, оновленням обладнання, оплатою послуг за розподіл природного газу, що сплачується протягом року, сплатою податків до бюджету, виплатою заробітної плати працівникам, тощо.
Нарахування споживачам за умовно-постійною частиною тарифу здійснюється впродовж року, щомісяця рівними частинами відповідно до величини теплового навантаження системи опалення.
Правилами надання послуг з постачання теплової енергії, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830 передбачено, що у разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії, розмір щомісячної плати за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду) та умовно-постійної частини тарифу (протягом року).
Двоставковий тариф відповідає за розміром одноставковому. Структури двоставкового та одноставкового тарифів містять однакові складові. Різниця полягає лише у тому, що при одноставковому тарифі оплата проводиться лише протягом опалювального періоду, а при двоставковому тарифі компенсація частини витрат для надання послуг опалення, переноситься з опалювального на міжопалювальний період.
Застосування двоставкових тарифів на послугу з постачання теплової енергії спрямоване на зменшення фінансового навантаження на споживачів в опалювальний період та сприяє забезпеченню належного фінансового стану теплопостачальних підприємств в міжопалювальний період, надає можливість підготувати теплове господарство до роботи в наступному опалювальному періоді.
Двоставковий тариф відповідає одноставковому тарифу, тільки розподіляється на дві складові: умовно-змінну частину та умовно-постійну частину (абонентська плата).
Умовно-змінна частина складається з витрат на паливо - природний газ та електроенергію і обліковується комерційними приладами обліку.
Умовно-постійна частина тарифу (абонентська плата) нараховується впродовж року, щомісяця рівними частинами. Це витрати підприємства на ремонтні роботи котелень та теплових мереж, оновлення обладнання, заробітну плату, податкові зобов`язання, амортизацію обладнання, розподіл газу, за який підприємство також сплачує щомісячно.
Відповідно до статті 13 Закону України від 21.06.2012 № 5007-VI «Про ціни і ціноутворення», державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, в тому числі шляхом установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання фіксованих цін.
Відповідно до норм статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
За приписами частини 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Оскільки на сьогодні рішення Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються відповідачем є чинним, застосування встановлених ним тарифів у відносинах між останнім та споживачами, яким є і позивач, є правомірним.
За приписами ч.1 ст.9 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності.
Підпунктом 9 пункту 3.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 308 від 22.03.2017 (зі змінами), передбачено, що при провадженні господарської діяльності з постачання теплової енергії ліцензіат повинен дотримуватися такої організаційної вимоги, як здійснення постачання теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженим законом державним колегіальним органом або органами місцевого самоврядування в межах наданих повноважень.
Відповідно до ч. 3 ст. 189 ГК України, суб`єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.
Вільні ціни визначаються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін, а у внутрішньогосподарських відносинах - також за рішенням суб`єкта господарювання (ч. 2 ст. 190 ГК України).
Державні регульовані ціни запроваджуються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку (ч. 1 ст. 191 ГК України).
Вказані вище норми законодавства України свідчать про те, що відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживачам, в тому числі - позивачу, а отже і не може самостійно їх змінити.
Таким чином, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» при здійснені своєї господарської діяльності зобов`язане застосовувати ті тарифи, що встановлені для підприємства лише уповноваженим на це органом Полтавською обласною радою. Застосування підприємством у розрахунках зі споживачами тарифів, встановлених для іншого суб`єкта господарювання є порушенням вимог чинного законодавства.
За приписами частини 1 статті 15 Закону України «Про теплопостачання» основними завданнями державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання є регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат.
Згідно статті 20 Закону України «Про теплопостачання» тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб`єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими.
У відповідності до частини 1 статті 12 Закону України «Про ціни та ціноутворення» державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.
У відповідності до статті 16 Закону України «Про ціни і ціноутворення» органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом. Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.
Згідно ст. 17 Закону України «Про ціни і ціноутворення» однією з основних функцій уповноважених органів є виконання контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно норм статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Відповідно до статті 19 Господарського кодексу України забороняється незаконне втручання та перешкоджання господарській діяльності суб`єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб.
Відповідно до правових висновків викладених у постановах Верховного Суду у справі № 120/1950/20-а від 22.06.2021 та у справі № 910/6322/20 від 22.04.2021, суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.
Тобто, відповідач не встановлює тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, а лише застосовує тарифи, встановлені уповнаваженим на це органом.
З огляду на вищевикладені вимоги чинного законодавства України, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» зобов`язано здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, що встановлені Полтавською обласною радою, на недискримінаційних умовах, тобто застосовувати встановлений двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії для всіх споживачів підприємства, в т.ч. споживачів міста Кременчука, яким є і ТОВ «Градосфера».
У направлених позивачу рахунках на оплату відповідачем була обрахована вартість теплової енергії із застосуванням двоставкового тарифу для потреб інших споживачів (крім населення), встановленого Додатком 2 до Рішення Полтавської обласної ради № 477, що визнається сторонами по справі.
Застосування при обрахунку вартості теплової енергії, яка поставлялася позивачу, будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", не передбачено.
Позивач також не надав до матеріалів справи доказів узгодження з відповідачем іншої вартості теплової енергії, ніж та, що обула встановлена вказаними тарифами.
Враховуючи, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» надає ТОВ «Градосфера» саме послугу з постачання теплової енергії відповідно до умов індивідуального договору, суд приходить до висновку, що підприємствовідповідач обґрунтовано застосовує двоставковий тариф.
Відповідно до ч.5 ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, складається з: плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства; плати за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч.2 ст.10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» (далі Закон) обсяг спожитої у будівлі теплової енергії визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку (а у випадках, передбачених ч.2 ст. 9 цього Закону, - за розрахунковим або середнім споживанням) включає обсяги теплової енергії на опалення житлових та нежитлових приміщень, які є самостійними об`єктами нерухомого майна, опалення місць загального користування, гаряче водопостачання (у разі обліку теплової енергії у гарячій воді), забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання (за наявності циркуляції).
За нормами ч.4 ст.10 Закону розподіл між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг здійснюється відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Такою є Методика розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затверджена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 315 від 22.11.2018 (далі Методика 315).
За приписами п.2 ч.2 ст.10 Закону обсяг теплової енергії, витраченої на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень будівлі, визначається та розподіляється між споживачами пропорційно до площі (об`єму) квартири (іншого приміщення) за методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг
Згідно норм п.6 ч.2 ст.10 Закону обсяг теплової енергії, витраченої на забезпечення функціонування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання, визначається за методикою розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, та розподіляється між споживачами пропорційно до площі (об`єму) квартири (іншого нежитлового приміщення, яке є самостійним об`єктом нерухомого майна) або за рішенням співвласників будівлі - за іншим принципом, визначеним цією методикою.
У відповідності до п.3 ч.2 ст.10 Закону споживачам, приміщення яких оснащені вузлами розподільного обліку теплової енергії обсяг спожитої теплової енергії визначається за їхніми показаннями відповідно до методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, але не менше мінімальної частки середнього питомого споживання теплової енергії серед інших споживачів у будівлі відповідно до пункту 5 частини другої цієї статті.
Згідно п.1 розділу VI Методики для споживачів, приміщення яких оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії, розподілене питоме споживання теплової енергії в розрахунку на 1 квадратний метр площі (1 кубічний метр об`єму) квартири (іншого приміщення) не може становити менше мінімальної частки питомого споживання теплової енергії. Мінімальна частка середнього питомого споживання теплової енергії на опалення визначається для опалюваних приміщень, оснащених приладами розподільного обліку теплової енергії. Цією часткою перевіряють додержання теплового режиму в цих приміщеннях протягом опалювального періоду, в яких не допускається зниження температури повітря більше ніж на 4 oC від нормативної температури внутрішнього повітря. Якщо опалюване приміщення спожило менший обсяг теплової енергії, визначений за показаннями приладів розподільного обліку теплової енергії, ніж визначений за мінімальною часткою середнього питомого споживання, такому приміщенню донараховується обсяг спожитої теплової енергії.
Для опалюваного приміщення, оснащеного приладом (приладами) розподільного обліку теплової енергії, крім обсягу теплової енергії, визначеного на підставі його/їх показань, здійснюється донарахування обсягу теплової енергії з метою унеможливлення опалення приміщення за рахунок суміжних опалюваних приміщень або опалюваних МЗК та допоміжних приміщень, запобігання утворенню грибків та плісняви в приміщеннях, МЗК та допоміжних приміщеннях, а також недопущення зниження нормативного строку експлуатації приміщення/будівлі/будинку.
Порядок визначення мінімальної частки середнього питомого споживання викладено в розділі VI Методики 315.
З матеріалів справи вбачається, що керуючись Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та Методикою 315 по нежитловому приміщенню по вул.Халаменюка Олександра, 4, відповідачем були проведені відповідні нарахування.
Відповідно до п. 2 розділу II Методики 315 загальний обсяг спожитої у будинку теплової енергії на опалення у кожному розрахуновому періоді (Qопбуд) розподіляється на потреби безпосередньо опалення житлових та нежитлових приміщень (Qпр), забезпечення загальнобудинкових потреб на опалення (Qоп з.б.п.) будинку та сумарного обсягу теплової енергії (?і Qвідкл.і.), що надходить до приміщень з індивідуальним опаленням.
За визначенням, поняття загальнобудинкові потреби на опалення - це витрати на опалення місць загального користування та допоміжних приміщень, функціонування внутрішньобудинкових систем опалення будинку, без врахування обсягу теплової енергії, витраченої на функціонування внутрішньобудинкової системи гарячого водопостачання, та обсягу теплової енергії, який надходить від ділянок транзитних трубопроводів до приміщень з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення.
Відповідно до Методики 315 приміщення з комбінованою системою опалення - опалюване приміщення, в якому забезпечення тепловою енергією здійснюється внутрішньобудинковою системою опалення для часткового обігрівання та періодично працюючою догріваючою системою, встановленою на законних підставах.
Згідно до п. 3 розділу VI Методики 315 приміщенню з комбінованою системою опалення, яке оснащене вузлом розподільного обліку теплової енергії або вузлом розподільного обліку витрати теплоносія (у разі обліку теплової енергії у гарячій воді), здійснюється донарахування обсягу теплової енергії з урахуванням особливостей влаштування такої системи опалення відповідно до таких умов:
додатковими до внутрішньобудинкової системи опалення є місцеві рекуператори повітря або місцеві теплові насоси, у тому числі кондиціонери в режимі підігріву приміщень, або місцеві стаціонарні системи електроопалення за умови їх переважного використання у години мінімального навантаження енергосистеми, або комбінація зазначеного(их) обладнання/систем;
на додаткове місцеве обладнання/систему є відповідний проект;
енергетичним аудитом визначений за кожний розрахунковий період опалювального періоду базовий обсяг споживання електроенергії таким приміщенням без застосування додаткового(ої) місцевого(ої) обладнання/системи, а також обсяг споживання електроенергії кожним(ою) таким(ою) обладнанням/системою, їх коефіцієнт трансформації електроенергії у теплову енергію й замінюваний ним/нею обсяг теплової енергії за різних температур опалювального періоду з кроком 1 °C;
надання споживачем у такому приміщенні виконавцю розподілу комунальної послуги підтвердження роботи додаткового(их) обладнання/систем кожного розрахункового періоду у вигляді інформації щодо збільшених обсягів спожитої електроенергії порівняно з базовим її споживанням.
У разі виконання зазначених умов виконавець розподілу комунальної послуги здійснює перевірку дотримання вимоги щодо мінімального споживання теплової енергії в приміщенні. У разі недотримання цієї вимоги такому приміщенню донараховується обсяг теплової енергії за формулами наведеними в пункті 3 розділу VI Методики 315.
Отже, оскільки приміщення позивача за адресою м.Кременчук, вул.Халаменюка Олександра, 4 обладнано теплогенераторною, яка працює на газовому обладнанні, у відповідача відсутні підстави проводити нарахування відповідно до п.3 розділу VI Методики 315, оскільки цим пунктом передбачено систему електроопалення з використанням електроенергії.
З огляду на те, що приміщення ТОВ «ГРАДОСФЕРА» розташоване в багатоквартирному будинку за адресою вул. Олександра Халаменюка, 4, оснащене вузлом розподільного обліку теплової та має підключення від централізованої системи опалення будинку, то нарахування проводяться відповідно до п.1 розділу VI Методики 315 (для споживачів, приміщення яких оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії). Прилад обліку повірений і з 03.08.2022 є комерційним.
З матеріалів справи вбачається, наступне:
- за листопад 2022 року по умовно-змінній частині проведено донарахування до мінімальної частки середнього питомого споживання (далі МПЗ) та загальнобудинкові витрати (далі ЗБП) відповідно до площі приміщення: МПЗ в розмірі 4,2480435 Гкал, на суму 24 119,76 грн (з ПДВ),ЗБП в розмірі 2,8320936 Гкал, на суму 16 080,20 грн (з ПДВ);
- за грудень 2022 року : МПЗ в розмірі 5,2246010 Гкал, на суму 29 664,50 грн (з ПДВ), ЗБП в розмірі 3,4829758 Гкал, на суму 19 775,81 грн (з ПДВ);
- за січень 2023 року : МПЗ в розмірі 5,1689426 Гкал, на суму 29 348,48 грн (з ПДВ), ЗБП в розмірі 3,4457781 Гкал, на суму 19 564,61 грн (з ПДВ);
- за лютий 2023 року : МПЗ в розмірі 4,7992118 Гкал, на суму 27 249,21 грн (з ПДВ), ЗБП в розмірі 3,1996844 Гкал, на суму 18 167,33 грн (з ПДВ);
- за березень 2023 року : МПЗ в розмірі 5,6592666 Гкал, на суму 32 132,47 грн (з ПДВ), ЗБП в розмірі 3,7729806 Гкал, на суму 21 422,42 грн (з ПДВ).
Нарахування по умовно-постійній складовій проводилось відповідно до теплового навантаження, розрахунок якого зазначено в Робочому проекті споживача та становить 0,055620 Гкал/год і складає 9761,81 грн (з ПДВ) щомісячно (копія робочого проекту наявна у матеріалах справи, а.с. 130-133).
Згідно норм частини 5 статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, складається з: плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства; плати за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.
За приписами пункту 11 частини першої статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов`язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води).
Граничний розмір плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг визначається відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг» № 808 від 21.08.2019. Згідно норм п.2 зазначеної постанови граничний розмір плати за абонентське обслуговування, визначений відповідно до цієї постанови, застосовується окремо за кожною комунальною послугою (постачання теплової енергії; постачання гарячої води) виконавцями послуг, що нараховують плату за абонентське обслуговування згідно з відповідними договорами. Плата за абонентське обслуговування (з урахуванням податку на додану вартість), визначена відповідно до планованих витрат виконавця не повинна перевищувати граничного розміру плати за абонентське обслуговування, визначеного відповідно до цієї постанови.
На граничний розмір плати за абонентське обслуговування впливає розмір прожиткового рівня на одну особу в розрахунку на місяць.
Встановлений наказом № 654 по ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» від 30.11.2021 розмір плати: за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента (без витрат на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку) за постачання теплової енергії становить 20,20 грн (з ПДВ).
На даний час граничний розмір плати за абонентське обслуговування становить 38,07 грн (з ПДВ). Таким чином встановлений на підприємстві розмір плати за абонентське обслуговування не перевищує граничного розміру плати за абонентське обслуговування.
Виходячи з викладеного суд приходить до висновку, що відповідач проводить позивачу нарахування за послуги з постачання теплової енергії з дотриманням вимог чинного законодавства і підстави для скасування донарахування обсягу спожитої теплової енергії до мінімального споживання відсутні.
Суд зазначає, що саме по собі виставлення рахунків на оплату не може розглядатися як дія, яка може свідчити про порушення прав та інтересів позивача, а дійсний розмір грошових зобов`язань позивача по оплаті наданих послуг теплопостачання може бути встановлений під час розгляду спору майнового характеру між сторонами по справі.
Одночасно суд звертає увагу, що визначення правомірності рішень Полтавської обласної ради від 19.10.2018 № 917 та від 30.09.2022 № 477 не відноситься до юрисдикції господарських судів згідно ст. 20 ГПК України, та не є предметом розгляду даної справи.
Позивач в обґрунтування заявлених вимог посилається також на те, що відповідач при нарахуванні вартості спожитої позивачем теплової енергії порушив вимоги Закону № 2479-IX, який набрав чинності 19.08.2022.
Суд в цій частині спору зазначає наступне.
Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства (ч. 3 ст. 11 ЦК України).
Згідно ч. 1 ст. 1 Закону № 2479-IX (в редакції, чинній до 27.07.2023), протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на: послуги з розподілу природного газу; теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Зазначена вище норма Закону № 2479-IX є нормою-забороною, а не нормою-приписом (зобов`язанням), відповідно, вона не містить вимог до постачальників, які здійснюють постачання теплової енергії за регульованими тарифами (до числа яких належить відповідач), щодо вчинення певних дій (внесення змін до договорів, здійснення перерахунку наданих послуг, тощо).
Вказана норма є спеціальною нормою, яка містить заборону, тобто вимогу про зобов`язання утриматися від вчинення певної дії (підвищення тарифів). Суд вважає, що вказана норма адресована суб`єктам, які наділені відповідними владними повноваженнями стосовно прийняття таких тарифів або внесення змін до них шляхом підвищення. Натомість відповідач до числа таких суб`єктів не віднесений, а у своїй діяльності керується встановленими Полтавською обласною радою тарифами, що спростовує доводи позивача в цій частині.
Закон № 2479-IX не містить норми, яка б зобов`язувала постачальника теплової енергії здійснювати постачання споживачам за тарифами, які були встановлені для іншого постачальника уповноваженими органами станом на 24.02.2022.
Також суд зазначає, що у постанові Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 502 Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року.
Суд встановив, що у рахунках на оплату теплової енергії, поставленої з листопада 2022 року, які були виставлені позивачу, вартість теплової енергії відповідач обрахував за двохставковим тарифом для потреб інших споживачів, встановленим рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022.
В той же час, тарифи, які були встановлені рішенням Полтавської обласної ради № 477, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради № 286 від 21.10.2021 Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій, які були введені в дію з 01.11.2021 (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/rishennya_286.pdf); (а.с.74-75).
Отже, тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, які були встановлені Полтавською обласною радою для відповідача станом на 24.02.2022, не змінювались (не підвищувалися) після набрання чинності Законом № 2479-IX.
За таких обставин, доводи позивача щодо порушення відповідачем мораторію на підвищення тарифів, запровадженого Законом №2479-IX, суд визнає безпідставними.
Суд погоджується з доводами позивача стосовно того, що фактично вартість спожитої ним в листопаді 2022 року - березні 2023 року теплової енергії була обрахована відповідачем за тарифами, які є більшими, ніж тарифи, за якими позивачу постачалася теплова енергія ТОВ Кременчуцька ТЕЦ станом на 24.02.2022.
Разом з тим, підвищення для позивача вартості споживання теплової енергії, в першу чергу, знаходиться в прямому причинному зв`язку з військовою агресією російської федерації та неможливістю здійснювати постачання теплової енергії ТОВ Кременчуцька ТЕЦ. Таке підвищення не є наслідком протиправних дій чи бездіяльності відповідача внаслідок порушення ним вимог законодавства України або умов договорів, укладених між сторонами по справі.
Одночасно суд звертає увагу на те, що обов`язки щодо постачання теплової енергії позивачу були покладені на відповідача рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до частини 5 статті 236 ГПК України обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно із статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України від 28.10.2010 №4241/03 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Відповідно до частини 23 рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006 у справі Проніна проти України за заявою №63566/00 суд нагадує, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
Судом досліджено всі докази, наявні у матеріалах справи.
Допустимих доказів в спростування вищевикладеного чи будь-яких обґрунтованих заперечень на відзив на позов позивач суду не надав.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено суду неправомірності дій з боку відповідача, наявність підстав для здійснення перерахунку за послуги з постачання теплової енергії та скасування донарахування обсягу спожитої позивачем теплової енергії до мінімального споживання, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.
У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на позивача.
Керуючись статтями 129, 232-233, 236, 237-238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Повне рішення підписане 04.03.2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 256, 257 ГПК України).
Суддя О.В.Ківшик
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 07.03.2024 |
Номер документу | 117437285 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Ківшик О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні