< Список >
Донецький окружний адм іністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2010 р. Справа № 2а-23831/10/0570
21 год. 35 хвил.
Донецький окружний адміні стративний суд у складі коле гії суддів
головуючого судді Бєломє стнова О.Ю.
судді Абду кадирової К.Е.
судді Христо форова А.Б.
при секретарі Аврамченко С .С., розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд ових засідань в м. Донецьку по вул. 50-ї Гвардійської Дивізії , 17 адміністративну справу
за позовом Маріуполь ської міської у Донецькій об ласті організації Політично ї партії
«Сильна Украї на»
до Маріупольськ ої міської виборчої комісії Донецької області
про визнання пр отиправним та скасування ріш ення, а також про зобов' язан ня
вчинити певні дії
за участі представника поз ивача Король К.В.
представника відповідача Веденєєва Н.А.
ВСТАНОВИВ:
Маріупольська міськ а у Донецькій області органі зації Політичної партії «Сильна Україна» звер нулася до Донецького окружно го адміністративного суду з позовом до Маріупольської мі ської виборчої комісії Донец ької області про:
· визнання протиправн им та скасування рішення Мар іупольської міської виборчо ї комісії Донецької області про відмову в реєстрації кан дидатів в багатомандатному виборчому окрузі від Маріуп ольської міської у Донецькій області організації Політич ної партії «Сильна Україна», оформлене постановою №42 від 1 3 жовтня 2010 року;
· зобов' язання Маріу польської міської виборчої к омісії Донецької області зар еєструвати кандидатів у депу тати в багатомандатному вибо рчому окрузі з виборів депут атів Маріупольської міської ради Донецької області 31 жов тня 2010 року, висунутих на конфе ренції Маріупольської міськ ої у Донецькій області орган ізації Політичної партії «Си льна Україна», що відбулась 0 1 жовтня 2010 року, та включених д о виборчого списку кандидат ів у депутати;
· зобов' язання Маріу польської міської виборчої к омісії Донецької області вн ести до виборчого бюлетеня д ля голосування в багатоманда тному виборчому окрузі з виб орів депутатів Маріупольськ ої міської ради Донецької об ласті 31 жовтня 2010 року виборчий список кандидатів, висунути х Маріупольською міською у Д онецькій області організаці єю Політична партія «Сильна Україна»;
· зобов' язання Маріу польської міської виборчої к омісії Донецької області за безпечити виготовлення інф ормаційних плакатів Маріупо льської міської у Донецькій області організації Політич ної партії «Сильна Україна» по два примірника на кожну ви борчу комісію;
· поновлення строків реєстрації кандидатів у депу тати в багатомандатному вибо рчому окрузі з виборів депут атів Маріупольської міської ради Донецької області 31 жовт ня 2010 року, включених до виборч ого списку від Маріупольсько ї міської у Донецькій област і організації Політичної пар тії «Сильна Україна»;
· поновлення строків внесення до виборчого бюлете ня для голосування в багатом андатному виборчому окрузі з виборів депутатів Маріуполь ської міської ради Донецької області 31 жовтня 2010 року вибор чого списку кандидатів висун утих Маріупольською місько ю у Донецькій області органі зацією Політичної партії «Си льна Україна»;
· поновлення строків забезпечення виготовлення і нформаційних плакатів Маріу польської міської у Донецькі й області організації Політ ичної партії «Сильна Україна » по два примірника на кожну в иборчу комісію.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на те, що 09.10.2010р. Донецьким окружним ад міністративним судом була ви несена постанова по справі № 2а-23426/10/0570, якою суд постановив: ви знати протиправним та скасув ати рішення Маріупольської міської виборчої комісії До нецької області про відмову в реєстрації кандидатів в де путати Маріупольської місь кої ради у багатомандатному виборчому окрузі та кандидат а на посаду Маріупольського міського голови від Маріупол ьської міської у Донецькій о бласті організації Політичн ої партії «Сильна Україна», о формлене постановою №16 від 05 ж овтня 2010 року та зобов' язати відповідача повторно розгля нути питання про реєстрацію кандидатів у депутати в бага томандатному виборчому окру зі з виборів депутатів Маріу польської міської ради Донец ької області 31 жовтня 2010 року, в исунутих на зборах Маріуполь ської міської у Донецькій об ласті організації Політично ї партії «Сильна Україна», що відбулися 01 жовтня 2010 року. Від повідач був присутній у судо вому засіданні при проголоше ні повного тексту постанови.
Згідно довідки на Постанов і, остання набрала законної с или 12.10.2010 року. Однак, 13 жовтня 2010 р оку за результатами розгляду вказаного витання на викона ння постанови суду відповіда чем прийняте рішення про від мову в реєстрації кандидатів в багатомандатному виборчом у окрузі від Маріупольської міської в Донецькій області організації Політичної парт ії «Сильна Україна».
Підставою винесення оскар жуваної постанови відповіда ч зазначив:
1. Порушення позивачем порядку висування кандидаті в, на підставі п.1 статті 44 «Про вибори депутатів Верховної Р ади Автономної Республіки Кр им, місцевих рад та сільських , селищних, міських голів»;
2. реєстрація кандидат ів в багатомандатному вибор чому окрузі закінчується не пізніш 08 жовтня 2010 року (за 23 до д ня виборів). Всі строки, що вст ановлено Законом є такими, що не підлягають продовженню.
Позивач з посиланням на Зак он України «Про вибори депут атів Верховної Ради Автономн ої Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, мі ських голів» вважає зазначе ну вище постанову протиправн ою та такою, що підлягає скасу ванню. При цьому посилається на відсутність порушень вст ановленого порядку висуванн я кандидатів, оскільки рішен ня зборів місцевої організац ії партії, на яких був затверд жений виборчий список у скла ді 38 осіб не було скасоване. Що до порушення строків, встано влених Законом для реєстрац ії кандидатів у депутати, поз ивач зазначає, що ці строки пе редбачені для реєстрації за заявами суб' єктів виборног о процесу, а не за наслідками в иконання рішення суду.
Представник позивача у суд ове засідання з' явився, поз овні вимоги підтримав у повн ому обсязі, просив їх задовол ьнити з підстав, наведених у п озовній заяві.
Відповідач проти задоволе ння позовних вимог заперечув ала з посиланням на законніс ть та обґрунтованість прийня того рішення. Зазначає, що у рі шенні суду виборчу комісію з обов' язано розглянути пита ння реєстрації кандидатів в депутати від позивача, які ви сунуті на зборах 01.10.2010 року. З ур ахуванням документів, які от римані відповідачем 02.10.2010 року та 06.10.2010 року відповідач дійшов висновку про те, що 01.10.2010 року на зборах висунуті два виборчи х списки, що не передбачено за конодавством. З урахуванням наявності виборчого списку, який поданий 06.10.2010 року у відпов ідача були наявні сумніви що до дійсності списку, поданог о 02.10.2010 року. Скасування рішення про висування кандидатів ви магає прийняття відповідног о рішення зборами, проведенн я яких має відбуватися у поря дку, встановленому Законом У країни «Про вибори депутаті в Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих ра д та сільських, селищних, місь ких голів». Такий порядок не б ув дотриманий - відповідача завчасно не повідомляли про проведення таких зборів. Крі м того, встановлений вказани м Законом строк на проведенн я таких зборів також минув. То му, відповідач дійшов виснов ку про порушення порядку вис ування кандидатів в депутати від позивача, список яких зат верджений на зборах 01.10.2010 року.
Також відповідач посилаєт ься на те, що після 08.10.2010 року Зак оном України «Про вибори деп утатів Верховної Ради Автоно мної Республіки Крим, місцев их рад та сільських, селищних , міських голів» заборонена р еєстрація кандидатів в депут ати. Тому відповідач не може п рийняте рішення про таку реє страцію.
Також відповідач заперечу є проти задоволення позовних вимог про зобов' язання йог о зареєструвати кандидатів в депутати від позивача. З поси ланням на ст. 90 Закону України «Про вибори депутатів Верхо вної Ради Автономної Республ іки Крим, місцевих рад та сіль ських, селищних, міських голі в» відповідач стверджує, що п рийняття рішення про реєстра цію або відмову у реєстрації є виключною компетенцією ви борчої комісії, а не суду. Оста нній може тільки зобов' язат и її розглянути відповідне п итання, однак вказувати, яке с аме рішення має бути прийнят е суд законом не уповноважен ий.
Проти позовних вимог про зо бов' язання внести до виборч ого бюлетеня для голосування висунутих позивачем кандида тів відповідач заперечує з п осиланням на те, що встановле ний законодавством строк їх замовлення наступив, відпові дні кошти за їх виготовлення сплачені. Додаткові кошти на друк та час на їх виготовленн я відсутні. Так само у комісії відсутні кошти на друк додат кових інформаційних плакаті в.
Заслухавши представника п озивача, представника відпов ідача та дослідивши матеріал и справи, колегія суддів вста новила наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 172 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни (надалі КАС України) пр аво оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих к омісій, комісій з референдум у, членів цих комісій мають су б'єкти відповідного виборчог о процесу (крім виборчої комі сії), а також ініціативна груп а референдуму, інші суб'єкти і ніціювання референдуму.
Відповідно до ст. 12 Закону Ук раїни «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Ре спубліки Крим, місцевих рад т а сільських, селищних, міськи х голів» від 10 липня 2010 року № 2487-V I (надалі Закон 2487) суб' єктами виборчого процесу є, зокрема виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цьог о Закону, Закону України "Про Ц ентральну виборчу комісію" т а інших законів України, місц еві організації партій, які в исунули кандидатів у депутат и у багатомандатному виборчо му окрузі.
Маріупольська міська у Дон ецькій області організація П олітичної партії «Сильна Укр аїна» зареєстрована як струк турне утворення Політичної п артії, що підтверджується св ідоцтвом про реєстрацію від 15 квітня 2005 року № 32, виданим Мар іупольським міським управлі нням юстиції. Згідно зі свідо цтвом її керівними органами є конференція (загальні збор и), Бюро; адреса: 87500, м. Маріуполь , Донецька область, вул.Артема , 115.
Постановою Центральної ви борчої комісії від 15 вересня 2 010 року № 355 «Про формування скл аду обласних, районних (крім р айонів в АРК), міських (міст об ласного значення, міст Києва та Севастополя), районних у мі сті Севастополі виборчих ком ісій, що здійснюють підготов ку та проведення місцевих ви борів» (додаток №129) сформован о Маріупольську міську вибор чу комісію Донецької області .
З урахуванням наведених пр иписів ст. 172 КАС України та Зак ону 2487 дана адміністративна с права підлягає розгляду Доне цьким окружним адміністрати вним судом.
Судом встановлено, що 01.10.2010 ро ку були проведені збори Марі упольської міської у Донецьк ій області організації Політ ичної партії „Сильна Україна ” (надалі - збори), результати я ких оформлені протоколом №2 в ід 01.10.2010р. На цьому засіданні др угим питанням порядку денног о було вирішене питання про в ключення до виборчого списку та висування кандидатами у д епутати у багатомандатному в иборчому окрузі з виборів де путатів Маріупольської місь кої ради Донецької області 38 о сіб.
02 жовтня 2010 року позивачем до відповідача були подані док ументи для реєстрації кандид атів у депутати в багатоманд атному виборчому окрузі, зок рема витяг з протоколу зборі в (конференції) партії, виборч ий список, у якому містилося 38 осіб. Дані документи були при йняті відповідачем, що підтв ерджується довідкою про прий няття документів від 2 жовтня 2010 року.
05 жовтня 2010 року відповідаче м була прийнята постанова № 16 про відмову у реєстрації кан дидатів в депутати Маріуполь ської міської ради у багатом андатному виборчому окрузі в ід Маріупольської міської у Донецькій області організац ії Політичної партії “Сильна Україна”. При цьому правовим и підставами для прийняття ц ієї постанови відповідач виз начив вимоги пункту першого та другого частини 1 статті 44 З акону № 2487, а саме невідповідне оформлення поданих до вибор чої комісії документів та по рушення встановленого поряд ку висування кандидатів.
06 жовтня 2010 року позивачем до відповідача вдруге були под ані документи для реєстрації кандидатів у депутати в бага томандатному виборчому окру зі, у тому числі витяг з проток олу зборів (конференції) парт ії 01.10.2010 року, виборчий список, у якому містилося 6 кандидатів . Дані документи були прийнят і відповідачем, що підтвердж ується довідкою про прийнятт я документів від 06 жовтня 2010 ро ку.
07 жовтня 2010 року відповідаче м була прийнята постанова № 33 про відмову у реєстрації кан дидатів в депутати Маріуполь ської міської ради у багатом андатному виборчому окрузі в ід Маріупольської міської у Донецькій області організац ії Політичної партії “Сильна Україна” за документами, отр иманими виборчою комісією 06.10 .2010 року у кількості 6 осіб. При ц ьому правовими підставами дл я прийняття цієї постанови в ідповідач також визначив вим оги пункту першого та другог о частини 1 статті 44 Закону № 2487, а саме порушення встановлено го порядку висування кандида тів.
09 жовтня 2010р. Донецьким окруж ним адміністративним судом б ула винесена постанова по сп раві №2а-23426/10/0570, якою визнано про типравним та скасовано рішен ня відповідача, оформлене по становою №16 від 05 жовтня 2010 року . Також судом зобов' язано ві дповідача повторно розгляну ти питання про реєстрацію ка ндидатів у депутати в багато мандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Маріупо льської міської ради Донецьк ої області 31 жовтня 2010 року, вис унутих на зборах Маріупольсь кої міської у Донецькій обла сті організації Політичної п артії «Сильна Україна», що ві дбулися 01 жовтня 2010 року. Дана п останова набула законної сил и 12.10.2010 року.
13 жовтня 2010 року відбулося за сідання Маріупольської місь кої виборчої комісії Донецьк ої області, на якому прийняте рішення про відмову в реєстр ації кандидатів в депутати М аріупольської міської ради в багатомандатному виборчому округу від Маріупольської м іської у Донецькій області о рганізації Політичної парті ї «Сильна Україна».
Дане рішення оформлене пос тановою №42 від 13.10.2010 року, у якій зазначено, що 02.10.2010 року позивач ем до відповідача подані док ументи на реєстрацію кандида тів у багатомандатному вибор чому округу, які висунуті на з борах 01.10.2010 року. Дані документи були розглянуті на засіданн і комісії 05.10.2010 року, згідно з рі шенням якої у реєстрації кан дидатів у кількості 38 осіб бул о відмовлено. Дане рішення оф ормлене протоколом № 16 від 06.10.201 0 року (згідно з наданими відпо відачем письмовими пояснен нями правильною датою цієї п останови слід вважати 05.10.2010рок у, помилка у даті постанови є т ехнічною). Підставою для відм ови визначене порушення вста новленого Законом порядку ви сування кандидата та невідпо відне оформлення поданих до кументів (п. 1, 2 ч.1 ст. 44 Закону 2487).
Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 09.10.2010р. по справі №2а-23426/10/0570 в казане рішення відповідача в изнано протиправним та скасо вано. Відповідача зобов' яза но повторно розглянути питан ня про реєстрацію кандидатів від позивача.
Відповідачем у постанові № 42 від 13.10.2010 року також зазначено , що 06.10.2010 року до нього від позив ача надійшло заява про реєст рацію кандидатів у депутати по багатомандатному виборчо му округу, але вже у кількості 6 осіб, які також висунуті на з борах 01.10.2010 року. На засіданні в ідповідача 07.10.2010 року питання р еєстрації цих 6 кандидатів бу ло розглянуто, прийнято ріше ння про відмову у реєстрації . Підставою для цієї відмови з нов визначене порушення поря дку висування кандидатів в д епутати (п.1 ч.1 ст. 44 Закону 2487).
На виконання зазначеного в ище рішення адміністративно го суду відповідачем повторн о було розглянуте питання пр о реєстрацію кандидатів в де путати по багатомандатному в иборчому округу від позивача , за результатами якого відпо відачем знов було прийняте р ішення про відмову у такій ре єстрації. Підставою для цьог о визначене недотримання пор ядку висування кандидатів.
В оспорюваній постанові ві дповідач зазначає, що на час р озгляду вказаного питання у нього наявні два виборчих сп иски, які відрізняють за зміс том, однак прийняті ніби то на одних зборах 01.10.2010р. Таке не від повідає вимогам ст.35-36 Закону 24 87 та прямо суперечить абзацу 2 частини 9 статті 36 Закону.
Крім того, у якості другої п ідстави для відмови у реєстр ації кандидатів від позивача відповідачем визначене проп ущення строку, який встановл ений ст. 40 Закону 2487 для реєстра ції кандидатів в багатоманда тному виборчому окрузі. Відп овідач зазначає, що реєстрац ія кандидатів закінчується 08.10.2010 р. (за 23 дні до виборів), після чого такі дії суперечать вим огам Закону.
У судовому засіданні предс тавник відповідача додатков о пояснила, що прийняття на од них зборах двох виборчих спи сків суперечить нормам Закон у 2487, отже обидва з них не можут ь бути прийняті до уваги. Прий няття оспорюваного рішення о бумовлене виконанням постан ови суду, якою відповідача бу ло зобов' язане розглянути п итання про реєстрацію кандид атів в депутати, які висунуті на зборах 01.10.2010 року.
Дослідивши матеріали спра ви колегія суддів вважає, що п останова №42 від 13.10.2010 року прийн ята відповідачем з порушення м приписів законодавства Укр аїни, у зв' язку з чим підляга є визнанню протиправною та с касуванню з наступних підста в.
Щодо висновків відповідач а про порушення позивачем по рядку висування кандидатів т а відмови у їх реєстрації на п ідставі пункту 1 статті 44 Зако ну України «Про вибори депут атів Верховної Ради Автономн ої Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, мі ських голів» суд виходить з н аступного.
Розділом VІ Закону 2487 врегуль оване висування кандидатів у депутати, кандидатів на поса ду сільського, селищного, міс ького голови.
Статті 37 та 39 цього Закону ви значають умови реєстрації ка ндидатів у депутати у багато мандатному виборчому окрузі та кандидатів на посаду сіль ського, селищного, міського г олови. Серед них визначено, що відповідна територіальна ви борча комісія реєструє канди датів у депутати, включених д о виборчого списку кандидаті в у депутати місцевої органі зації партії, та кандидата на посаду сільського, селищног о, міського голови, висунутог о місцевою організацією парт ії, за умови отримання комісі єю визначеного переліку доку ментів.
Відповідно до пункту 2 статт і 37 Закону 2487 висування кандида тів місцевою організацією па ртії проводиться на зборах (к онференціях) цієї організаці ї.
У протоколі зборів (конфере нції) місцевої організації п артії зазначаються час і міс це їх проведення, загальна кі лькість членів місцевої орга нізації партії, кількість уч асників зборів (конференції) , порядок денний, відомості пр о кожного кандидата: прізвищ е, власне ім' я (усі власні іме на) та по батькові (за наявност і), число, місяць і рік народже ння, громадянство, партійніс ть, посада, місце роботи (занят тя), адреса місця проживання, д ані про підсумки голосування щодо кандидатів.
Так, у протоколі зборів Марі упольської міської у Донець кій області організації Полі тичної партії «Сильна Україн а» №2 від 01.10.2010 року відображено , що зборами прийняте рішення висунути кандидатами у депу тати в багатомандатному вибо рчому окрузі з виборів депут атів Маріупольської міської ради Донецької області та вк лючити до виборчого списку к андидатів у депутати від Мар іупольської міської у Донец ькій області організації По літичної партії «Сильна Укра їна» 38 осіб.
Відповідачем згідно припи сів ст. 71 КАС України не надано доказів, які б спростовували наведені у цьому протоколі в ідомості про прийняте зборам и рішення та зміст виборчого списку, який на них затвердже ний. Також судом не встановле но скасування цього рішення у встановленому Законом 2487 по рядку.
При розгляді відповідачем документів, що були подані 02.10. 2010 року для реєстрації кандид атів у депутати від позивача , відповідач не визначив пору шення порядку висування канд идатів, що було б пов' язане з процедурою прийняття рішенн я при проведенні зборів місц евої організації партії або змістом затвердженого вибор чого списку.
У той самий час, розглядаючи питання про реєстрацію канд идатів в депутати від позива ча на підставі документів, що були подані 06.10.2010 року, відпові дач дійшов такого висновку у постанові від 07.10.2010 року. Так, ни м зазначено, що отриманий у ск ладі поданих документів витя г з протоколу зборів від 01.10.2010 р оку за змістом не відповідає поданому раніш витягу з прот околу того самого засідання. За таких обставин відповіда ч встановив факт порушення п орядку висування кандидатів при зверненні, яке мало місце 06.10.2010 року.
У встановлений ч.9 ст.40 Закону 2487 строк відповідачем за резу льтатами розгляду вказаних д окументів прийняте рішення, яке оформлене постановою № 33 в ід 07.10.2010 року. Дана постанова ві дповідача не була оскаржена позивачем. Закон 2487 не передба чає повторний розгляд подани х документів за ініціативою виборчої комісії.
Як вбачається з постанови Д онецького окружного адмініс тративного суду від 09.10.2010р. по с праві №2а-23426/10/0570 предметом дослі дження у ній була постанова в ід 5 жовтня 2010 року № 16, якою відм овлено у реєстрації кандидат ів у депутати в багатомандат ному виборчому окрузі з вибо рів депутатів Маріупольсько ї міської ради Донецької обл асті, висунутих на зборах Мар іупольської міської у Донець кій області організації Полі тичної партії “Сильна Україн а”, що відбулись 1 жовтня 2010 рок у, тобто по списку, у якому бул о зазначено 38 осіб. Виходячи з а межі позовних вимог, суд вка зував про необхідність захис ту права позивача, яке було по рушене при розгляді виборчог о списку з 38 осіб. Виборчий спи сок, який був поданий позивач ем 06.10.2010 року не досліджувався п ід час вирішення вказаної сп рави.
Виходячи зі змісту наведен ої постанови суду, колегія су ддів приходить до висновку, щ о відповідач повинен був роз глянути на засіданні 13.10.2010 року саме пакет документів, який п оданий позивачем від 02.10.2010 рок у по 38 особам, а не повторно пер еглядати документи, подані п озивачем 06.10.2010 року.
За таких обставин, колегія с уддів дійшла висновку про ві дсутність порушення порядку висування кандидатів при зв ерненні позивача 02.10.2010 року та н еправомірність відмови у реє страції таких кандидатів з ц их підстав при прийнятті від повідачем рішення 13.10.2010 року.
Що стосується висновків ві дповідача про перебіг строкі в, які встановлені для реєстр ації кандидатів в депутати с уд виходить з наступного.
Як зазначалося раніше, пред ставник відповідача в своїх запереченнях посилається на приписи ст. 40 Закону № 2487, якою в становлено, що реєстрація ка ндидатів в багатомандатному виборчому окрузі закінчуєть ся у будь - якому разі не пізн іше 08 жовтня 2010 року (за 23 дні до д ня виборів). Всі строки, зазнач ає відповідач, що встановлен і Законом є такими, що не підля гають подовженню. Таким чино м, вважає відповідач, не підля гають задоволенню вимоги поз ивача щодо поновлення строкі в на реєстрацію кандидатів в депутати. Зазначена обстави на була покладена, крім іншог о, в підставу відмови у реєстр ації кандидатів в депутати М аріупольської міської ради в багатомандатному виборчому округу від Маріупольської м іської у Донецькій області о рганізації Політичної парті ї „Сильна Україна”, відповід но до спірної постанови від 13. 10.2010 № 42.
Разом з цим, суд не погоджує таку правову позицію відпов ідача з огляду на наступне.
Частиною 1 ст. 37 Закону № 2487 виз начено перелік документів, з а умови надання яких можлива реєстрація кандидатів у деп утати в багатомандатному виб орчому окрузі.
Частиною 9 ст. 40 Закону № 2487 дій сно передбачено, що територі альна виборча комісія не піз ніш як на третій день з дня при йняття документів, зазначени х у частині першій статті 37 ць ого Закону, але не пізніш як за 23 дні до дня виборів приймає р ішення про реєстрацію виборч ого списку кандидатів у депу тати або про відмову в реєстр ації кандидата (кандидатів), в ключених до виборчого списку кандидатів у депутати.
З системного аналізу припи сів ст.ст. 37, 40 Закону № 2487 вбачаєт ься, що обмеження строків при йняття рішення про реєстраці ю кандидатів у депутати в баг атомандатному виборчому окр узі застосовується при прийн ятті його комісією саме на пі дставі заяви суб' єкта вибор чого процесу, а не на підставі відповідного рішення суду п ро зобов' язання розглянути питання про реєстрацію канд идатів у депутати.
Як встановлено у судовому з асіданні, позивач 02 жовтня 2010 р оку (вхідний номер 129) подав до кументи до відповідача для р еєстрації кандидатів у депут ати в багатомандатному вибор чому окрузі. Пакет документі в був поданий позивачем у пов ному обсязі, що сторонами не о спорюється. Зазначена обстав ина також встановлена постан овою Донецького окружного ад міністративного суду від 09.10.201 0 у справі № 2а-23426/10/0570, яка набрала законної сили 12.10.2010 року.
Відповідно до ч. 8 ст. 90 Закону № 2487 у разі визнання судом ріше ння відповідної виборчої ком ісії протиправним, у тому чис лі з питання визнання голосу вання на виборчій дільниці н едійсним, установлення підсу мків і результатів голосуван ня, встановлення результатів виборів, рішення з цього пита ння приймається виборчою ком ісією, рішення якої було визн ане протиправним, або виборч ою комісією вищого рівня на п ідставі рішення суду. При цьо му виборча комісія не може пр ийняти рішення, яке по суті по вторює рішення, визнане судо м протиправним, крім випадку , коли рішення було скасовано з формальних підстав.
Вказаною постановою суду б уло зобов' язано Маріупольс ьку міську виборчу комісію Д онецької області повторно ро зглянути питання про реєстра цію кандидатів у депутати в б агатомандатному виборчому о крузі, висунутих на зборах Ма ріупольської міської у Донец ькій області організації Пол ітичної партії „Сильна Украї на”, що відбулися 01.10.2010, що повні стю відповідає меті адмініст ративного судочинства.
Отже, колегія суддів зауваж ує, що вимоги стосовно дотрим ання строків реєстрації кан дидатів в депутати стосуютьс я: по - перше, виключно відпов ідної виборчої комісії, яка з гідно із законом здійснює ре єстрацію відповідних кандид атів в депутати, поданих суб' єктами виборчого процесу; по - друге, ці строки застосовуют ься при розгляді заяв відпов ідних суб' єктів виборчого п роцесу у разі подання ними ві дповідної заяви та доданих д о неї документів, передбачен их ст. 37 Закону № 2487.
В даному випадку, відповіда чем на засіданні 13.10.2010 розгляда лося питання про реєстрацію кандидатів у депутати в бага томандатному виборчому окру зі, висунутих на зборах Маріу польської міської у Донецькі й області організації Політи чної партії „Сильна Україна” що відбулися 01.10.2010, саме на підс таві рішення суду та наявних документів, які були подані 02 .10.2010 в межах строку, визначеног о діючим законодавством. З ог ляду на це, суд не приймає як п равове обґрунтування відмов и у реєстрації, посилання від повідача у спірній постанові на приписи ст. 40 Закону № 2487 стос овно спливу граничного строк у, відведеного на реєстрацію кандидатів у депутати в бага томандатному виборчому окру зі.
Що стосується вимог позива ча про зобов' язання відпові дача зареєструвати кандидат ів у депутати в багатомандат ному виборчому окрузі з вибо рів депутатів Маріупольсько ї міської ради Донецької обл асті 31 жовтня 2010 року, висунути х на конференції Маріупольсь кої міської у Донецькій обла сті організації Політичної партії «Сильна Україна», що відбулась 01 жовтня 2010 року, та в ключених до виборчого списку кандидатів у депутати суд вв ажає, що вони підлягають задо воленню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 8 статті 90 За кону 2487 у разі визнання судом р ішення відповідної виборчої комісії протиправним, рішен ня з цього питання приймаєть ся виборчою комісією, рішенн я якої було визнане протипра вним, або виборчою комісією в ищого рівня на підставі ріше ння суду.
При цьому виборча комісія н е може прийняти рішення, яке п о суті повторює рішення, визн ане судом протиправним, крім випадку, коли рішення було ск асовано з формальних підстав .
Таким чином, встановлена за борона виборчій комісії прий мати рішення, яке по суті повт орює незаконне рішення, з чог о випливає обов»язок прийнят тя іншого по суті рішення.
Як вже зазначалося, предмет ом спору, який розглядався До нецьким окружним адміністра тивним судом у справі №2а-23426/10/0570 була правомірність відмови в ідповідача у реєстрації канд идатів на підставі документі в, які отримані ним 02.10.2010 року. За результатами вирішення цьог о спору суд зобов' язав відп овідача розглянути питання р еєстрації кандидатів в депут ати від позивача, яке первинн о було вирішене відповідачем з порушенням законодавства. При цьому таке порушення не м ожна віднести до формальних, оскільки судом була надана о цінка дотримання порядку вис ування кандидатів та оформле ння документів, які для цього вимагаються, а не формальні п орушення процедури прийнятт я комісією рішення.
Виконуючи рішення суду, від повідач розглядав обставини , які не існували на час виникн ення спору. Таким чином, він сп отворив підстави, за яких він мав повторно розглянути пит ання реєстрації кандидатів в депутати від позивача.
Зважаючи на це, фактично ним прийняте по суті таке саме рі шення, що і було визнано прот иправним постановою Донецьк ого окружного адміністратив ного суду від 09.10.2010 року (про від мову в реєстрації кандидатів в депутати від позивача).
Статтею 17 Закону України „П ро виконання рішень та засто сування практики Європейськ ого суду з прав людини” встан овлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенці ю про захист прав людини і осн овоположних свобод 1950 року (на далі - Конвенція) та практик у Суду як джерело права.
Відповідно до ч.2 ст. 8 КАС Укр аїни суд застосовує принцип верховенства права з урахува нням судової практики Європе йського Суду з прав людини.
Європейський суд з прав люд ини у рішенні від 29 червня 2006 ро ку у справі "Пантелеєнко прот и України" зазначив, що ст. 13 Кон венції гарантує наявність на національному рівні засобу правового захисту для реаліз ації прав і свобод, у якій би ф ормі вони не забезпечувалися у національному правовому п олі. Суд також підкреслив, що з асіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практи ці, так і за законом.
У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірланді ї" Європейський суд з прав люд ини зазначив, що поняття "ефек тивний засіб" передбачає зап обігання порушенню або припи ненню порушення, а так само вс тановлення механізму віднов лення, поновлення порушеного права.
При вирішенні справи "Каі ч та інші проти Хорватії" (рі шення від 17 липня 2008 року) Європ ейський Суд з прав людини вка зав, що для Конвенції було б не прийнятно, якби стаття 13 декла рувала право на ефективний з асіб захисту але без його пра ктичного застосування. Таки м чином, обов'язковим є практи чне застосування ефективног о механізму захисту. Протиле жний підхід суперечитиме при нципу верховенства права.
З урахуванням цього Держав а Україна несе обов'язок пере д зацікавленими особами забе зпечити ефективний засіб зах исту порушених прав, зокрема - через належний спосіб захис ту та відновлення порушеного права. Причому обраний судом спосіб захисту порушеного п рава має бути ефективним та з абезпечити реальне відновле ння порушеного права.
Частиною 1 статті 177 КАС Украї ни передбачено, що суд, устано вивши порушення законодавст ва про вибори чи референдум, в изначає у рішенні спосіб зах исту порушених прав та інтер есів, а також порядок усуненн я усіх наслідків цих порушен ь відповідно до закону або пр иймає інше передбачене закон ом рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 162 КАС Укр аїни у разі задоволення адмі ністративного позову суд мож е прийняти постанову про зоб ов' язання відповідача вчин ити певні дії. Встановлені ці єю нормою повноваження суду не можуть бути обмежені наяв ністю у Законі 2487 іншого спосо бу захисту порушеного права у разі, якщо такий альтернати вний спосіб не призводить до ефективного поновлення пору шених прав позивача.
За таких підстав, колегія су ддів дійшла до висновку про м ожливість у даному спорі виз начити у рішенні спосіб захи сту порушених прав та інтере сів, який передбачений ст. 162 КА С України. А саме зобов' язат и відповідача зареєструвати кандидатів у депутати в бага томандатному виборчому окру зі з виборів депутатів Маріу польської міської ради Донец ької області 31 жовтня 2010 року, в исунутих на конференції Марі упольської міської у Донецьк ій області організації Полі тичної партії «Сильна Україн а», що відбулась 01 жовтня 2010 рок у, та включених до виборчого с писку кандидатів у депутати .
На користь висновку про нее фективність способу захисту застосованого згідно з пост ановою Донецького окружного адміністративного суду від 09.10.2010 року по справі №2а-23426/10/0570 свід чать наданні у судовому засі данні пояснення представник а відповідача про неможливі сть прийняття виборчою комі сією іншого, ніж оспорювань, р ішення.
Щодо позовних вимог стосов но зобов' язання Маріупольс ької міської виборчої комісі ї Донецької області внести д о виборчого бюлетеня для гол осування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів д епутатів Маріупольської міс ької ради Донецької області 31 жовтня 2010 року виборчий списо к кандидатів висунутих Маріу польською міською у Донецькі й області організацією Політ ична партія «Сильна Україна» , зобов' язання Маріупольськ ої міської виборчої комісії Донецької області забезпеч ити виготовлення інформаці йних плакатів Маріупольсько ї міської у Донецькій област і організації Політичної пар тії «Сильна Україна» по два п римірника на кожну виборчу к омісію, суд зазначає наступн е.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 66 З акону № 2487 виборчі бюлетені є д окументами суворої звітност і. Текст виборчих бюлетенів д ля голосування у відповідних виборчих округах затверджує ться відповідними територіа льними виборчими комісіями н е пізніш як за 17 днів до дня міс цевих виборів.
Частиною 7 ст. 66 Закону № 2487 виз начено, що назви місцевих орг анізацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстро вані відповідною територіал ьною виборчою комісією в баг атомандатному виборчому окр узі, розміщуються у виборчом у бюлетені в порядку чергово сті подання документів до ві дповідної територіальної ви борчої комісії для їх реєстр ації.
У виборчому бюлетені для го лосування в багатомандатном у виборчому окрузі зазначают ься порядковий номер кожної місцевої організації партії , повна назва відповідної міс цевої організації партії, пр ізвища, власні імена (усі влас ні імена) та по батькові (за на явності) перших п' яти канди датів у депутати, включених д о виборчого списку місцевої організації партії. Між поря дковим номером кожної місцев ої організації партії та наз вою цієї місцевої організаці ї партії розміщується порожн ій квадрат. Після переліку вс іх місцевих організацій парт ій у виборчому бюлетені зазн ачається: «Не підтримую канд идатів у депутати від жодної місцевої організації Політи чної партії». Ліворуч від цих слів розміщується порожній квадрат.
Суд не приймає посилання пр едставника відповідача на те , що відсутня технічна можлив ість виготовлення бюлетенів для голосування а також брак часу на їх виготовлення, адже відповідно до ч. 1 ст. 67 Закону № 2487 територіальна виборча ком ісія на підставі договору, ук ладеного між нею і поліграфі чним підприємством, забезпеч ує виготовлення виборчих бюл етенів для голосування на мі сцевих виборах відповідно - н е пізніш як за десять днів до д ня виборів та отримує вигото влені виборчі бюлетені не пі зніш як за дев'ять днів до дня виборів в упаковці підприємс тва-виготовлювача на підстав і акта приймання-передачі за формою, встановленою Центра льною виборчою комісією.
Відповідно до ч. 1 ст. 49 Закону № 2487 відповідна територіальн а виборча комісія за рахунок коштів відповідного місцево го бюджету, отриманих як ціль ова субвенція з Державного б юджету України, не пізніш як з а 16 днів до дня виборів забезп ечує виготовлення інформаці йних плакатів місцевих орган ізацій партій - суб'єктів вибо рчого процесу, кандидатів у д епутати, кандидатів на посад у сільського, селищного, місь кого голови з розрахунку по д ва примірники на кожну вибор чу комісію. Частиною 5 вказано ї статті визначено, що інформ аційні плакати передаються д о дільничних виборчих комісі й не пізніш як за 14 днів до дня м ісцевих виборів.
Суд констатує, що на час роз гляду справи сплили законода вчо встановлені строки затве рдження відповідачем тексту бюлетенів для голосування п о багатомандатному виборчом у округу та сплили строки виг отовлення інформаційних пла катів місцевих організацій п артій.
При прийнятті рішення, коле гія суддів виходить із загал ьних засад, визначених ст. 19 Ко нституції України, принципів та завдань адміністративног о судочинства щодо прийняття рішення виборчою комісією н а підставі, у межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни, з використанням повно важення з метою, з якою це повн оваження надано, з дотриманн ям принципу рівності перед з аконом, запобігаючи несправе дливій дискримінації, пропор ційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між буд ь-якими несприятливими наслі дками для прав, свобод та інте ресів особи і цілями, на досяг нення яких спрямоване це ріш ення (дія), своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
З огляду на те, що суд дійшов висновку про обґрунтованіст ь позовних вимог щодо проти правності постанови відпові дача від 13.10.2010 № 42 стосовно відмо ви у реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, висунутих від позивача та необхідніст ь зобов' язати відповідача з ареєструвати кандидатів у де путати в багатомандатному ви борчому окрузі, висунутих на зборах Маріупольської міськ ої у Донецькій області орган ізації Політичної партії „Си льна Україна”, що відбулися 01. 10.2010, виходячи із мети адмініст ративного судочинства, задля повного, всебічного захисту прав і свобод позивача, суд пр иходить до висновку про обґр унтованість позовних вимог п ро зобов' язання Маріупольс ької міської виборчої комісі ї Донецької області внести д о виборчого бюлетеня для гол осування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів д епутатів Маріупольської міс ької ради Донецької області 31 жовтня 2010 року виборчий списо к кандидатів висунутих Маріу польською міською у Донецькі й області організацією Політ ична партія «Сильна Україна» , зобов' язання Маріупольськ ої міської виборчої комісії Донецької області забезпеч ити виготовлення інформаці йних плакатів Маріупольсько ї міської у Донецькій област і організації Політичної пар тії «Сильна Україна» по два п римірника на кожну виборчу к омісію підлягають задоволен ню.
Одночасно суд зазна чає, що відповідно до частини 1 статті 177 КАС України суд, уст ановивши порушення законода вства про вибори, визначає у р ішенні спосіб захисту поруше них прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслі дків цих порушень відповідно до закону. Відповідно до част ини 2 статті 11 КАС України суд м оже вийти за межі позовних ви мог тільки в разі, якщо це необ хідно для повного захисту пр ав, свобод та інтересів сторі н чи третіх осіб, про захист як их вони просять. Відповідно д о пункту 1 частини 2 статті 162 КА С України у разі задоволення адміністративного позову су д може прийняти постанову пр о визнання протиправними ріш ення суб'єкта владних повнов ажень чи окремих його положе нь, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання неч инним рішення чи окремих йог о положень, про поворот викон ання цього рішення чи окреми х його положень із зазначенн ям способу його здійснення.
Частиною 7 ст. 66 Закону 2487 пере дбачено, що у виборчому бюлет ені для голосування в багато мандатному виборчому окрузі зазначаються порядковий ном ер кожної місцевої організац ії партії, повна назва відпов ідної місцевої організації п артії, прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батьк ові (за наявності) перших п' я ти кандидатів у депутати, вкл ючених до виборчого списку м ісцевої організації партії. Між порядковим номером кожно ї місцевої організації парті ї та назвою цієї місцевої орг анізації партії розміщуєтьс я порожній квадрат. Після пер еліку всіх місцевих організа цій партій у виборчому бюлет ені зазначається: «Не підтри мую кандидатів у депутати ві д жодної місцевої організаці ї Політичної партії». Лівору ч від цих слів розміщується п орожній квадрат.
Виходячи з цього, суд дійшов висновку про необхідність з обов' язати відповідача вкл ючити до виборчого бюлетеня для голосування на виборах д епутатів Маріупольської міс ької ради Донецької області 31 жовтня 2010 року - відомості щод о Маріупольської міської у Д онецькій області організаці ї Політичної партії «Сильна Україна», які передбачені ч.7 с т. 66 Закону 2487.
При розгляді інших позовни х вимог, суд враховує, що части ною другою ст. 159 КАС України ви значена одна з обов' язкових умов законності рішення, а са ме законним є рішення, ухвале не судом відповідно до норм м атеріального права при дотри манні норм процесуального пр ава.
Крім того, суд вже дійшов ви сновку про протиправність по станови відповідача від 13.10.2010 № 42 стосовно відмови у реєстрац ії кандидатів у депутати в ба гатомандатному виборчому ок рузі, висунутих на зборах Мар іупольської міської у Донець кій області організації Полі тичної партії „Сильна Україн а”, що відбулися 01.10.2010 та необхі дність зобов' язати зареєст рувати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчом у окрузі, висунутих на зборах Маріупольської міської у До нецькій області організації Політичної партії „Сильна У країна”, що відбулися 01.10.2010.
З урахування зазначеного, к олегія суддів дійшла висновк у про відсутність підстав дл я задоволення адміністратив ного позову в іншій частині.
Відповідно до статей 87, 94 КАС України підлягають присудже нню позивачеві з Державного бюджету України судові витра ти пропорційно задоволеним п озовним вимогам.
Враховуючи наведене, керую чись, ст. ст. 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94 , 99, 104-107, 110, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 172, 177, 185-186, 254 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов Маріупольської міс ької у Донецької області ор ганізації Політичної партії «Сильна Україна» до Маріупо льської міської виборчої ко місії про визнання протиправ ним та скасування рішення Ма ріупольської міської виборч ої комісії Донецької області про відмову в реєстрації кан дидатів в багатомандатному виборчому окрузі від Маріуп ольської міської Донецької о бласті організації Політичн ої партії «Сильна Україна», о формлене постановою №42 від 13 ж овтня 2010 року; зобов' язання М аріупольської міської вибор чої комісії Донецької област і зареєструвати кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів д епутатів Маріупольської міс ької ради Донецької області 31 жовтня 2010 року, висунутих на к онференції Маріупольської м іської у Донецькій області о рганізації Політичної парті ї «Сильна Україна», що відбул ась 01 жовтня 2010 року, та включен их до виборчого списку канди датів у депутати; зобов' яза ння Маріупольської міської в иборчої комісії Донецької об ласті внести до виборчого бю летеня для голосування в баг атомандатному виборчому окр узі з виборів депутатів Марі упольської міської ради Доне цької області 31 жовтня 2010 року виборчий список кандидатів в исунутих Маріупольською міс ькою у Донецькій області орг анізацією Політична партія « Сильна Україна»; зобов' язан ня Маріупольської міської ви борчої комісії Донецької обл асті забезпечити виготовле ння інформаційних плакатів М аріупольської міської у Доне цькій області організації По літичної партії «Сильна Укра їна» по два примірника на кож ну виборчу комісію; поновлен ня строків реєстрації кандид атів у депутати в багатоманд атному виборчому окрузі з ви борів депутатів Маріупольсь кої міської ради Донецької о бласті 31 жовтня 2010 року, включе них до виборчого списку від М аріупольської міської у Доне цькій області організації По літичної партії «Сильна Укра їна»; поновлення строків вне сення до виборчого бюлетеня для голосування в багатоманд атному виборчому окрузі з ви борів депутатів Маріупольсь кої міської ради Донецької о бласті 31 жовтня 2010 року виборчо го списку кандидатів висунут их Маріупольською міською у Донецькій області організац ією Політичної партії «Сильн а Україна»; поновлення строк ів забезпечення виготовленн я інформаційних плакатів Мар іупольської міської у Донець кій області організації Пол ітичної партії «Сильна Украї на» по два примірника на кожн у виборчу комісію - задовол ьнити частково.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Маріупольсь кої міської виборчої комісії Донецької області про відмо ву в реєстрації кандидатів в багатомандатному виборчому окрузі від Маріупольської м іської у Донецькій області о рганізації Політичної парті ї «Сильна Україна», оформлен е постановою №42 від 13 жовтня 2010 р оку.
Зобов' язати Маріупольськ у міську виборчу комісію Дон ецької області (87500, м. Маріупол ь, пр. Металургів,52) зареєструв ати кандидатів у депутати в б агатомандатному виборчому о крузі з виборів депутатів Ма ріупольської міської ради До нецької області 31 жовтня 2010 ро ку, висунутих на конференції Маріупольської міської у До нецькій області організаці ї Політичної партії «Сильна Україна» (87500, м. Маріуполь, Доне цька область, вул. Артема,буд.1 15, ідент код 26021117), що відбулась 01 жовтня 2010 року, та включених до виборчого списку кандидаті в у депутати.
Зобов' язати Маріупольськ у міську виборчу комісію Дон ецької області (87500, м. Маріупол ь, пр. Металургів,52) внести до ви борчого бюлетеня для голосув ання в багатомандатному вибо рчому окрузі з виборів депут атів Маріупольської міської ради Донецької області 31 жовт ня 2010 року відомості щодо Марі упольської міської у Донецьк ій області організації Політ ичної партії «Сильна Україна » (87500, м. Маріуполь, Донецька обл асть, вул. Артема,буд.115, ідент. к од 26021117), які передбачені ч.7 ст. 66 З акону України «Про вибори де путатів Верховної Ради Автон омної Республіки Крим, місце вих рад та сільських, селищни х, міських голів».
Зобов' язати Маріупольськ у міську виборчу комісію Дон ецької області (87500, м. Маріупол ь, пр. Металургів,52) забезпечит и виготовлення інформаційни х плакатів Маріупольської мі ської у Донецькій області ор ганізації Політичної партії «Сильна Україна» (87500, м. Маріуп оль, Донецька область, вул. Арт ема,буд.115, ідент. код 26021117) по два п римірника на кожну виборчу к омісію.
В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Маріу польської міської у Донецькі й області організації Політи чної партії «Сильна Україна» (87500, м. Маріуполь, Донецька обла сть, вул. Артема,буд.115, ідент. ко д 26021117) витрати по сплаті судово го збору у розмірі 1 (одна) грн. 7 0 (сімдесят) коп.
Постанова виготовлена у на радчій кімнаті, повний текст проголошений у судовому зас іданні 19 жовтня 2010 року.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом двох днів з дня її проголошення. Апеляц ійна скарга подається до адм іністративного суду апеляці йної інстанції через суд пер шої інстанції, який ухвалив о скаржуване судове рішення. К опія апеляційної скарги одно часно надсилається особою, я ка її подає, до суду апеляційн ої інстанції.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Головуючий суддя Бєломєстнов О. Ю.
Судді
Абдукадирова К.Е.
Х ристофоров А.Б.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2010 |
Оприлюднено | 01.02.2011 |
Номер документу | 11743766 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бєломєстнов О. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні