Рішення
від 28.02.2024 по справі 163/2859/23
ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 163/2859/23

Провадження № 2-а/163/10/24

ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2024 року Любомльський районний суд Волинської області

в складі головуючого судді Шеремети С.А.

за участю секретаря судового засідання Голядинець О.В.,

представника позивача Ничаї В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в місті Любомль Волинської області справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ковельського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, ОСОБА_2 , Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправною та скасування постанови у справі про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення,

в с т а н о в и в :

В позовній заяві позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову начальника Ковельського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки полковника Нестеренка А.В. №1156/23 від 01.12.2023 за справою про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП.

Заявлені вимоги обґрунтував тим, що відповідач - представник ІНФОРМАЦІЯ_1 склав протокол про адміністративне правопорушення та виніс оскаржувану постанову за його відсутності, чим позбавив його права на надання пояснень та заперечень. При цьому про складання протоколу про адміністративне правопорушення та дату, час і місце розгляду справи відповідач у встановленому порядку його не повідомив. Про необхідність явки до військового комісаріату він обізнаний не був, викликів не отримував. Крім цього, доказів його винуватості у вчиненні правопорушення відповідач не навів, тому відсутні підстави стверджувати про наявність в його діях складу правопорушення.

Ухвалою від 29 грудня 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду і відкрито провадження в справі. Розгляд справи постановлено проводити в порядку спрощеного позовного провадження з особливостями, передбаченими §2 Глави 11 Розділу ІІ КАС України.

У строк, визначений судом в ухвалі від 29 грудня 2023 року з додатковим врахуванням Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28 листопад 2013 року №958, відповідач відзиву на позов не подав.

Позивач в судове засідання не з`явився, свої права та інтереси доручив представляти представнику ОСОБА_3 .

Представник позивача - адвокат Ничая В.М. в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю та просив позов задовольнити.

Відповідачі в судове засідання не з`явились, хоча про час і місце проведення судового засідання були належним чином повідомлені, причин неявки не сповістили.

Аналізом доказів по справі суд встановив такі фактичні обставини.

01 грудня 2023 року начальником Ковельського РТЦК та СП полковником ОСОБА_2 щодо позивача ОСОБА_1 винесено постанову за справою про адміністративне правопорушення № 1156/23, якою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.210-1 КУпАП, і накладено стягнення у виді штрафу в розмірі 5100 гривень.

Постанова обґрунтована тим, що ОСОБА_1 всупереч Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» безпідставно не прибув за викликом до Першого відділу Ковельського РТЦК та СП за викликом на 16 листопада 2023 року, чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 210-1 КУпАП.

Частиною 8 статті 15 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" визначено, що після набрання чинності Указом Президента України щодо проведення чергового призову призовники, яким надійшла повістка відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на прибуття до призовної дільниці для проходження призовної комісії, зобов`язані прибути в пункт і у строк, зазначені в повістці; у разі якщо за будь-яких обставин повістка не надійшла, громадяни призовного віку зобов`язані з`явитися до призовної дільниці в десятиденний строк з дня початку відповідного чергового призову, визначеного Указом Президента України.

Частиною першою статті 210 КУпАП встановлено адміністративну відповідальність за порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку.

Заперечуючи законність оскаржуваної постанови, позивач вказує на її винесення за його відсутності без належного повідомлення про час і місце розгляду складеного відносно нього протоколу, внаслідок чого порушені його права і, як наслідок, безпідставно притягнуто до адміністративної відповідальності.

За приписами ч.2 ст.254 КУпАП протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Статтею 256 КУпАП визначено, що у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.

У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.

При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснюються його права і обов`язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.

Отже, зміст наведених норм зобов`язує уповноважену особу складати протокол про адміністративне правопорушення у присутності особи, щодо якої він складається. Складання протоколу без участі такої особи допускається виключно у випадку належно підтвердженого виклику цієї особи для складання протоколу, проте до уповноваженого органу ця особа не з`явилась.

Доказів дотримання наведених вимог закону складання протоколу у присутності позивача або ж його належно підтвердженого виклику для вчинення цієї процесуальної дії відповідач суду не надав.

У статті 278 КУпАП наведено ряд питань, які вирішує орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення, серед яких те, чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду.

За змістом ч.2 ст.279 КУпАП головуючий на засіданні колегіального органу або посадова особа, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов`язки.

Відповідно до ч.1 ст.268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Стаття 19 Конституції України зобов`язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.

Відтак, вище наведені норми встановлюють обов`язковість розгляду справи про адміністративне правопорушення у присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Розгляд такої справи може відбуватися за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, лише у випадку наявності даних, які підтверджують належне повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи або у випадку надходження від неї клопотання про відкладення розгляду.

В оскаржуваній постанові вказано, що ОСОБА_1 на розгляд справи про адміністративне правопорушення не з`явився.

Проте жодних належних доказів про сповіщення позивача про час місце розгляду зазначеної справи про адміністративне правопорушення відповідач не надав, що вочевидь свідчить про порушення прав позивача, гарантованих ст.268 КУпАП: позивач був позбавлений можливості ознайомитись з правами та обов`язками, надати пояснення, подати докази, скористатись послугами адвоката тощо.

Порушення органами державної влади встановленої законом процедури здійснення контрольних повноважень, зокрема, позбавлення права на участь особи, щодо якої здійснюють контрольні заходи, є істотним, а не формальним порушенням.

Вищезазначений висновок узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 20 червня 2018 року №806/2554/16 та від 29 березня 2019 року у справі №502/1664/16-а, які в силу положень ч.5 ст.242 КАС України мають бути враховані при розгляді цієї справи.

У зв`язку із наведеним, твердження позивача про його неповідомлення про час та місце розгляду справи, порушення його права на захист, в тому числі присутнім під час розгляду протоколу та надавати пояснення, знайшло своє підтвердження та відпоідачем не спростовано.

Допущене порушення не може вважатись суто формальними та є достатніми для судового захисту прав позивача шляхом скасування оскаржуваної постанови про притягнення його до адміністративної відповідальності № 1157/23 від 01 грудня 2023 року.

Частиною 3 статті 286 КАС України передбачено, що за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право:

1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення;

2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи);

3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення;

4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Встановлена судом підстава для скасування оскаржуваної постанови свідчить про необхідність направлення справи відповідачу на новий розгляд.

У зв`язку із цим суд встановив підстави для скасування оскаржуваної постанови і направлення справи на новий розгляд у відповідності до п.2 ч.3 ст.286 КАС України.

Під час такого розгляду слід вжити заходів для забезпечення прав особи під час здійснення провадження та розгляду справи у встановлені законом строки, зокрема для належного повідомлення особи про час та місце розгляду справи, забезпечення права на захист, в тому числі присутності під час розгляду протоколу та надавати пояснення.

Крім цього, відповідно до ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Таким чином, судом встановлено підстави для часткового задоволення позову.

Крім цього, згідно ч. 7 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя. Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки має печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Отже, Ковельський РТЦК та СП та його представник ОСОБА_2 не є юридичною особою, а є відокремленим підрозділом Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, а тому не є належним відповідачем у справі, відтак позовні вимоги до нього є безпідставними і не підлягають задоволенню.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Ковельського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, ОСОБА_2 , яких останній визначив відповідачами у даній справі, та враховуючи, що належний відповідач був залучений за ініціативою суду, судові витрати слід залишити за позивачем.

Керуючись ст.ст.242-247, 286 КАС України, суд

у х в а л и в :

Позов задовольнити частково.

Постанову начальника Ковельського РТЦК та СП Нестеренка А.В. №1156/23 від 01.12.2023 року про накладення на ОСОБА_1 за ч.2 ст.210-1 КУпАП стягнення у виді 5100 гривень штрафу - скасувати.

Справу за протоколом про адміністративне правопорушення за ч.2 ст.210-1 КУпАП № 1156/23 від 01.12.2023 року направити начальнику Ковельського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, як посадовій особі відокремленого підрозділу Волинського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки - на новий розгляд.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Ковельського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, ОСОБА_2 про визнання протиправноюта скасуванняпостанови усправі пронакладення адміністративногостягнення посправі проадміністративне правопорушення - відмовити.

Судові витрати залишити за позивачем.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня складення повного тексту рішення.

Ім`я позивача ОСОБА_1 ; місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 .

Найменування відповідача Волинський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки; місцезнаходження вулиця Теремнівська, 85А, місто Луцьк, Волинської області.

Найменування відповідача Ковельськийрайонний територіальнийцентр комплектуваннята соціальноїпідтримки; місцезнаходження: АДРЕСА_2 .

Найменування відповідача ОСОБА_2 ; місцезнаходження: АДРЕСА_2 .

Дата складення повного тексту рішення 04 березня 2024 року.

Головуючий: суддя С.А. Шеремета

Дата ухвалення рішення28.02.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117439272
СудочинствоАдміністративне
Сутьадміністративне правопорушення

Судовий реєстр по справі —163/2859/23

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Любомльський районний суд Волинської області

Шеремета С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні