Справа № 420/25853/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Керівника Білгород-Дністровської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального закладу «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Управління обласної ради з майнових відносин Одеської обласної ради про визнання протиправної бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Керівника Білгород-Дністровської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального закладу «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Управління обласної ради з майнових відносин Одеської обласної ради в якому просить суд:
визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу «Кароліно- Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, до використання за призначенням та зобов`язати Комунальний заклад «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
В обґрунтування позовних вимог та відповіді на відзив зазначено, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником житлової нерухомості з загальною площею 6101,7 кв.м., розташованого за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, буд 186, є орган державної влади, Одеська обласна рада. Відповідно до технічного паспорту на протирадіаційне укриття від 26.03.2018 площа захисної споруди цивільного захисту - ПРУ № 58937, що розташована за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, буд 186, складає 180,1 кв.м.
З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників Управління обласної ради з майнових відносин та Білгород- Дністровського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області проведено її комісійне обстеження, за результатом якого виявлено ряд недоліків та порушень, складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 07.07.2022, згідно з яким споруда цивільного захисту № 58937 оцінюється як не готове до використання за призначенням.
Так, згідно акту оцінки від 07.07.2022 встановлено, що протирадіаційне укриття № 58937, загальною площею 60 кв.м. вбудоване в 2-о поверхову будівлю, розраховане на 100 осіб та виявлено порушення вимог законодавства щодо утримання захисної споруди цивільного захисту (ПРУ).
Загальний висновок про стан готовності захисної споруди № 58937 оцінюється як неготове до використання за призначенням.
З метою визначення стану готовності зазначеної споруди за участю представників цивільного захисту та Білгород-Дністровського відділення ДСНС України в Одеській області проведено її комісійне обстеження, за результатом якого виявлено ряд недоліків та порушень, складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 14.08.2022, згідно з яким споруда цивільного захисту № 58937 оцінюється як не готова до використання за призначенням.
Також, в межах кримінального провадження № 12022162380000474 від 02.11.2022, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, 15.08.2023 за прокурором окружної прокуратури - процесуальним керівником у кримінальному провадженні участі представників ДСНС, поліції, та представника комунального закладу «Кароліно-Бугазький обласний ліцей Одеської обласної ради» проведено огляд споруди цивільного захисту № 58937 за адресою: Одеська область, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, про що складено протокол огляду місця події.
Згідно протоколу огляду від 15.08.2023 у вказаній споруді цивільного захисту відсутні системи фільтрації повітря, вентиляції повітря. Відсутнє водопостачання. Каналізаційна система в незадовільному стані, відсутні лічильники води. Також відсутня система зв`язку та оповіщення.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому не погоджується з позовними вимогами. Відповідач зазначає, що Комунальний заклад «КАРОЛІНО-БУГАЗЬКИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ ЛІЦЕЙ СПОРТИВНОГО ПРОФІЛЮ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ» не є власником комплексу будівель, що знаходяться за адресою Одеська область, Овідіопольський район, село Кароліно-Бугаз, вулиця Приморська, будинок 186, а тому не вважається балансоутримувачем будівлі протирадіаційного укриття яке знаходиться у цій будівлі.
Директором КЗ «КАРОЛІНО-БУГАЗЬКИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ ЛІЦЕЙ СПОРТИВНОГО ПРОФІЛЮ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ» протягом 2023 року, на виконання свої посадових обов`язків, які визначені умовами трудового контракту від 14.03.2018 року та положеннями Статуту здійснювались усі необхідні дії щодо відновлення захисної споруди, а саме: 22.05.2023 р. направлено лист начальнику Управлінню обласної ради з майнових відносин вих. №94/01-23. За змістом якого, Відповідач повідомляв про незадовільний стан захисної споруди цивільного захисту №58937 та просив вжити всіх необхідних заходів для проведення капітального ремонту в захисній споруді.
05.06.2023 р. направлено лист директору Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації вих. №100/08-23, в якому Відповідач повідомляв, що після проведення перевірки працівниками Білгород-Дністровської районної військової адміністрації було встановлено, що захисна споруда цивільного захисту ПРУ №589337 є обмежено придатною до використання. Також, Відповідач просив виділити кошти для виготовлення проектно-кошторисної документації та подальшого капітального ремонту.
14.06.2023 р. представниками комісії з питань техногенної екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Кароліно Бугазької сільської ради спільно з представниками Відповідача проводився огляд захисної споруди цивільного захисту ПРУ №589337. Під час проведення оглядів, директор Відповідача акцентував увагу на необхідності проведення ремонту. За результатами такого огляду, був складений Протокол №2 (копія наявна у додатках) за змістом якого, комісією було вирішено звернутись до Одеської обласної ради щодо надання коштів для ремонту приміщення ПРУ №589337 та забезпечення необхідним обладнанням та інструментом (копія протоколу надається)
09.08.2023 р., на запит Управління обласної ради з майнових відносин вих. №04/2470/23 від 08.08.2023 р. відповідачем надані пропозиції щодо необхідності проведення капітального ремонту будівлі протирадіаційного укриття.
16.08.2023 р., направлено лист директору Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації вих. №139/08-23 в якому Відповідач повідомляв, що представники Позивача звертаються з запитом щодо повідомлення про стан ПРУ №589337 ремонту
22.08.2023 р. направлено лист начальнику Управління обласної ради з майнових відносин вих. №143/01-23. За змістом листа відповідач просив виділити кошти для проведення технічного обстеження, виготовлення проектно кошторисної документації та проведення капітального ремонту захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 589337.
Відповідач звертає увагу, що відповідей на вищенаведені звернення не отримував, але був усно повідомлений, що на дату звернення, фінансової можливості усунути всі недоліки не має.
Відповідач звертаємо увагу, що Відповідач, у межах своєї компетенції, не маючи власних коштів, робив усе можливе для усунення виявлених порушень, а тому стверджувати про його бездіяльність безпідставно.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, відзив на позовну заяву та докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне: згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що власником житлової нерухомості з загальною площею 6101,7 кв.м., розташованого за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, буд 186, є орган державної влади, Одеська обласна рада. Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно, будівлі та споруди Кароліно-Бугазької загальноосвітньої санаторної школи-інтернату І-ІІ ступенів для дітей з малими і затихаючими формами туберкульозу, які знаходяться за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Кароліно- Бугаз, вул. Приморська, 186, перебуває в комунальній власності територіальної громади сіл, селищ, міст в області в особі Одеської обласної ради. Згідно технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) захисна споруда цивільного захисту ПРУ № 58937, користувачем, уповноваженою особою є Комунальний заклад «Кароліно-Бугазька загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІ ступенів».
Відповідно до акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ №58937 від 14.08.2023, проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №58937, розташованого за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с.Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186 та за результатами проведеної оцінки про стан готовності захисної споруди станом на 14.08.2023 року встановлено, що ПРУ №58937 оцінюється як «не готове до використання за призначенням» та надано рекомендації щодо капітального ремонту.
15.08.2023 року за участі ДСНС, прокурора, слідчого СВ Білгород-Дністровського РВП ГУНП в Одеській області проведено огляд місця події, що підтверджується протоколом та матеріалами фотофіксації в якому встановлено, що у вказаній споруді цивільного захисту відсутні системи фільтрації повітря, вентиляції повітря. Відсутнє водопостачання. Каналізаційна система в незадовільному стані, відсутні лічильники води. Також відсутня система зв`язку та оповіщення.
Білгород- Дністровською окружною прокуратурою Одеської області на адресу Головного управління ДСНС України в Одеській області надіслано лист № 55-6020вих-23 від 04.08.2023, у якому повідомлено про встановлені порушення з боку власників (балансоутримувачів) законодавства у сфері цивільного захисту населення, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі шляхом звернення до суду з позовами.
Листом № 60 01.3-5958/6009 від 18.08.2023 Головне управління ДСНС України в Одеській області повідомило, що за фактом виявлених порушень, у зв`язку із забороною проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 303від 13.03.2022 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану, вжиття заходів реагування неможливе. З позовною заявою до суду із вимогою визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії Головне управління не зверталось та надало необхідну інформацію для вжиття заходів прокурорського реагування.
Крім того, листом № 55-6031вих-23 від 04.08.2023 Білгород-Дністровська окружна прокуратура Одеської області повідомила Одеську обласну державну (військову) адміністрацію про становлення порушень вимог діючого законодавства з боку КЗ «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей Одеської обласної ради» та про необхідність вжиття заходів реагування для поновлення прав та інтересів держави.
Листом №8114/6/01-46/8554/2-23 від 18.08.2023 Одеська обласна військова адміністрації повідомила, що на адресу адміністрації інформація щодо обстеження та оцінки стану готовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту № 58937. Відповідно заходи за результатами перевірки, у тому числі в судовому порядку, до балансоутримувача не вживалися.
17 жовтня 2023 року, Департаментом освіти та науки Одеської обласної державної адміністрації було затверджено довідку № 407 про зміни до кошторису на 2023 рік (далі - довідка) (копія довідки до додатком додається). Зі змісту довідки та додатку до неї, вбачається що, у кошторисі Відповідача були внесені зміни до плану асигнувань загального фонду бюджету. Так, на численні прохання Відповідача, про які зазначалось у відзиві на позовну заяву, 17.10.2023 року останньому, з коштів місцевого бюджету було виділено грошові кошти у розмірі 242 684,00 грн. Загальний розмір грошових коштів затверджений Департаментом освіти та науки Одеської державної адміністрації був розподілений за кодами КЕКВ. Так, 240 000,00 грн. були закріплені за кодом КЕКВ 2240 (оплата послуг, крім комунальних), що дозволяє використати їх для закупівлі послуг з виготовлення проектно-кошторисної документації щодо капітального ремонту захисної споруди цивільного захисту. Залишок коштів у розмірі 2684,00 грн. обліковується за кодом КЕКВ 2800 (інші поточні видатки), що дозволить Відповідачу сплатити судовий збір у разі задоволення позовних вимог Позивача. Разом з тим, запевняємо суд, що у разі відмови у задоволенні позову, грошові кошти, які плануються витратити на сплату судового збору будуть залучені безпосередньо під час ремонту захисної споруди.
19 жовтня 2023 року затверджено та опубліковано річний план щодо майбутньої закупівлі з виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту: «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: Одеська обл., Одеський р-н., село Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, будинок 186.» (Ідентифікатор плану закупівлі: UA-P-2023-10-19-002751-а).
Відповідачем затверджено тендерну документацію, а у системі електронних закупівель Prozorro було оголошено закупівлю з виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту: «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: Одеська обл., Одеський р-н., село Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, будинок 186.», яка безпосередньо передбачає подальше проведення капітального ремонту у приміщенні захисної споруди цивільного захисту (Ідентифікатор закупівлі: UA-2023-10- 19-007160-а).
Додатком 2 до тендерної документації встановлено технічне завдання до закупівлі, яке безпосередньо передбачає проведення першого етапу проведення робіт з капітального ремонту споруди цивільного захисту ПРУ №589337.
Вирішуючи дану адміністративну справу, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя х здоров я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який на час розгляду даної справи не припинений/скасований.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України, громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).
Згідно пункту 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання, інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти господарювання) у сфері цивільного захисту належить зокрема забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту, здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні).
Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п. 1 Розділу ІІ «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).
Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисногерметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, які є їх власниками, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.
Отже, оцінка стану готовності захисної спороди не є проведенням планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на які, на період воєнного стану, законодавчо встановлений мораторій.
Суд наголошує, що невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 589337 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Водночас, суд враховує, що відповідачем затверджено тендерну документацію, а у системі електронних закупівель Prozorro було оголошено закупівлю з виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту: «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту за адресою: Одеська обл., Одеський р-н., село Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, будинок 186.», яка безпосередньо передбачає подальше проведення капітального ремонту у приміщенні захисної споруди цивільного захисту (Ідентифікатор закупівлі: UA-2023-10- 19-007160-а). Додатком 2 до тендерної документації встановлено технічне завдання до закупівлі, яке безпосередньо передбачає проведення першого етапу проведення робіт з капітального ремонту споруди цивільного захисту ПРУ №589337.
Тобто, відповідачем вживаються заходи щодо капітального ремонту такого укриття.
Судом враховано, що у постанові об`єднаної Палати Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19, зазначено, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08.09.2022 у справі №9901/276/19 зазначила, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість і межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.
Відтак, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог позивача в частині визнання протиправної бездіяльності Комунального закладу «Кароліно- Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) у вигляді незабезпечення готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород- Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, до використання за призначенням та зобов`язати Комунальний заклад «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018..
Водночас, зважаючи на те, що захисна споруда протирадіаційного укриття № 58937 на час прийняття даного рішення досі не приведена до стану готової до використання за призначенням, суд вважає, що вимоги про зобов`язання відповідача привести захисну споруду цивільного захисту в належний стан та готовність до укриття є належним способом захисту інтересів держави та суспільства у цій сфері.
Суд враховує, що даний позов спрямований на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі військової агресії.
Відтак, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з урахуванням вимог ч.2 ст.9 КАС України шляхом зобов`язання Комунальний заклад «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов належить до часткового задоволення.
Згідно до ч. 2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Згідно до ч. 3 цієї ж статті, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Таким чином, судовий збір стягненню не підлягає.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити частково адміністративний позов Керівника Білгород-Дністровської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального закладу «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Управління обласної ради з майнових відносин Одеської обласної ради про визнання протиправної бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.
Зобов`язати Комунальний заклад «Кароліно-Бугазький спеціалізований ліцей спортивного профілю Одеської обласної ради» (код 20988108) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту № 58937, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 186, з метою використання її за призначенням у відповідність до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Д.К. Василяка
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2024 |
Оприлюднено | 07.03.2024 |
Номер документу | 117446891 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні