СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 березня 2024 року Справа № 480/7333/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Соп`яненко О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/7333/23 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернулося Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, яким просить:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 87753,22 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 3018, 60 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю та не виконав свій обов`язок з виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у зв`язку з чим порушив приписи статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", що є підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, а також для нарахування пені за прострочення сплати згаданих санкцій.
Ухвалою суду від 27.09.2023 відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву (а.с.19-26), не погоджуючись з позовними вимогами, відповідач зазначив, що відповідно до податкових розрахунків, протягом січня-квітня 2022 року на підприємстві працювала 1 особа з інвалідністю, а саме ОСОБА_1 . Факт прийняття ОСОБА_1 на роботу в ТОВ «АЛА ІНТЕРНЕШНЛ» підтверджується наказом від 27.10.2021 №152 про прийняття останньої на посаду учня оператора конвеєрної лінії (копія додається). Протягом 2022 року ОСОБА_1 мала підтверджену інвалідність третьої групи, про що свідчить довідка до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААВ №270306 від 29.12.2021 (копія додається). У жовтні 2021 року було подано до Роменської філії Сумського обласного центру зайнятості звіт за формою №3-ПН (уточнювальний) про наявність вакантної посади приймальник матеріалів, напівфабрикатів та готових виробів з можливістю працевлаштування на цю посаду осіб з інвалідністю (копія додається).
Тобто, центр зайнятості був поінформований про наявність зазначеної вакансії для осіб з інвалідністю та мав можливість направляти відповідних осіб для подальшого працевлаштування.
Також, у липні 2022 року, за безпосереднім зверненням до підприємства, було прийнято на роботу особу з інвалідністю ОСОБА_2 на посаду комірник (складу давальницької продукції), що підтверджується наказом №43 від 28.07.2022. На момент працевлаштування ОСОБА_2 мала інвалідність третьої групи безтерміново, про що свідчить довідка до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААВ №264346 від 30.08.2021.
Після звільнення за власним бажанням ОСОБА_1 згідно наказу №48 від 26.09.2022 (копія додається), за безпосереднім зверненням до підприємства, було прийнято на роботу ще одну особу з інвалідністю ОСОБА_3 на посаду складальник верху взуття, що підтверджується наказом №50 від 30.09.2022. На момент працевлаштування ОСОБА_3 мала інвалідність третьої групи безтерміново, про що свідчить довідка до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААА №487631 від 26.07.2016.
Таким чином, відповідачем виконуються вимоги статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"
Позивач подав відповідь на відзив, в якій заперечує проти доводів відповідача, вважає їх не обґрунтованими та безпідставними, просить задовольнити позов у повному обсязі. Зазначає, що Пенсійним фондом України було надано інформацію Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, згідно якої середньооблікова кількість штатних працівників у 2022 році Відповідача склала 55 осіб з працевлаштуванням у звітному періоді 1 особи з інвалідністю, що є порушенням встановленого Законом нормативу, за яким передбачено працевлаштування відповідачем 2 осіб з інвалідністю у 2022 році: січень - квітень 2022 року - 1 особа з інвалідністю; травень - червень 2022 року - 0 осіб з інвалідністю; липень - грудень 2022 року - 2 особи з інвалідністю: (1+1 +1 +1+0+0+2+2+2+2+2+2): 12= 1,3. (а.с. 79-80)
Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд зазначає таке.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Законом, що визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами є Закон України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-XII від 21.03.1991 (далі - Закон № 875).
Відповідно до статті 18 Закону № 875, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За змістом статті 19 Закону № 875, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
- про працевлаштованих осіб з інвалідністю;
- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація про працевлаштованих осіб з інвалідністю використовується в Централізованому банку даних з проблем інвалідності для визначення в автоматичному режимі осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані.
Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані, та надсилає інформацію про таких осіб до Державного центру зайнятості для проведення роботи з їх працевлаштування.
Порядок визначення осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані, форма та порядок надсилання інформації про таких осіб визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції.
З огляду на зазначене, суд робить висновок про те, що отримана від Пенсійного фонду України інформація щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємства, яке використовує найману працю, а керівник підприємства несе відповідальність у встановленому законом порядку у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Як убачається з матеріалів справи, на підставі наказу №152 від 27.10.2021 була прийнята на роботу ОСОБА_1 на посаду учень оператора конвеєрної лінії. (а.с.66).
Зі змісту довідки до акту МСЕК серії 12 ААВ №270306 від 29.12.2021 судом встановлено, що ОСОБА_1 проведено повторний огляд та підтверджена ІІІ група інвалідності.(а.с.72-73)
Товариством у жовтні 2021 року було подано до Роменської філії Сумського обласного центру зайнятості звіт за формою №3-ПН (уточнювальний) про наявність вакантної посади приймальник матеріалів, напівфабрикатів та готових виробів з можливістю працевлаштування на цю посаду осіб з інвалідністю (а.с.56-57).
Тобто, центр зайнятості був поінформований про наявність зазначеної вакансії для осіб з інвалідністю та мав можливість направляти відповідних осіб для подальшого працевлаштування.
У зв`язку з повномасштабною військовою агресією з боку росії, підприємство втратило можливість здійснювати господарську діяльність.
Так, наказом №3/к/тр від 24.03.2022 по підприємству було призупинено дію трудових договорів без збереження заробітної плати з 24.03.2022 до закінчення воєнного стану у зв`язку з неможливістю здійснення діяльності підприємства через знаходження у зоні бойових дій. (а.с.48)
У подальшому, в квітні 2022 року, переважну кількість працівників було звільнено. Зокрема, була звільнена і особа з інвалідністю ОСОБА_1 , про що свідчить наказ №56 від 28.04.2022 (а.с.67)
З липня 2022 року товариство почало поступово відновлювати господарську діяльність та повертати на робочі місця своїх працівників, що підтверджується повідомленням проприйняття працівників на роботу від 13.07.2022, який було подано до Державної податкової служби.(а.с.49-55)
У вказаному повідомленні також зазначено про прийняття на роботу раніше звільненої особи з інвалідністю ОСОБА_1 на посаду складальника верху взуття, що підтверджується наказом №30 від 13.07.2022. (а.с.68)
Разом з цим, у липні 2022 року було подано до Роменської філії Сумського обласного центру зайнятості звіт за формою №3-ПН про наявність вакантних посад, зокрема посади контролер виробів, напівфабрикатів та матеріалів з можливістю працевлаштування на цю посаду осіб з інвалідністю. (а.с.58-65)
Однак осіб із інвалідністю від центру зайнятості населення впродовж 2022 року направлено не було.
Також, у липні 2022 року, за безпосереднім зверненням до підприємства, було прийнято на роботу особу з інвалідністю ОСОБА_2 на посаду комірник (складу давальницької продукції), що підтверджується наказом №43 від 28.07.2022 (а.с.70)
На момент працевлаштування ОСОБА_2 мала інвалідність третьої групи безтерміново, про що свідчить довідка до акту огляду МСЕК серії 12 ААВ №264346 від 30.08.2021. (а.с. 74-75)
Після звільнення за власним бажанням ОСОБА_1 згідно наказу №48 від 26.09.2022 (а.с.69) за безпосереднім зверненням до підприємства, було прийнято на роботу ще одну особу з інвалідністю ОСОБА_3 на посаду складальник верху взуття, що підтверджується наказом №50 від 30.09.2022 (а.с.71) На момент працевлаштування ОСОБА_3 мала інвалідність третьої групи безтерміново, про що свідчить довідка до акту огляду МСЕК серії 12 ААА №487631 від 26.07.2016 (а.с.76-77).
З огляду на те, що TOB «АЛА ІНТЕРНЕШНЛ» було виконано вимоги Закону №875-ХІІ щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю.
У відповіді на відзив позивачем повідомлено, що у травні - червні 2022 року підприємством працевлаштовано - 0 осіб з інвалідністю, згідно з інформацією наданою від Пенсійного фонду України. Проте, як вищезазначено у період з 24.03.2022 до липня 2022 року підприємство взагалі не працювало, в наведений період існували обставини, які не залежали від підприємства, щодо можливості повноцінного функціонування та створення робочих місць.
Отже, матеріалами справи підтверджено факт працевлаштування у Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" двох осіб з інвалідністю протягом 2022 року, що виключає господарсько-правову відповідальність вказаного підприємства за правопорушення у сфері господарювання.
Згідно з частинами першою та другою статті 20 Закону №875-XII, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Згідно з частиною другою статті 218 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Також суд звертає увагу, що отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, а не беззаперечним доказом вчинення правопорушення у сфері господарювання.
Доказів проведення перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю матеріали справи не містять.
Такі обставини, на переконання суду, свідчать про помилковість висновку щодо порушення відповідачем приписів статей 19, 20 Закону № 875-XII та наявність підстав для застосування до нього адміністративно-господарських санкцій в сумі 87753,22 грн і нарахування пені на суму 3018,60 грн.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Втім, порушуючи вказані норми, позивачем не надано суду жодного доказу на підтвердження порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" статті 19 Закону № 875-XII в частині не забезпечення нормативу працевлаштування у 2022 році осіб з інвалідністю, у зв`язку з чим суд вважає ці доводи необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛА ІНТЕРНЕШНЛ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2024 |
Оприлюднено | 07.03.2024 |
Номер документу | 117447414 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні