Постанова
від 04.03.2024 по справі 160/739/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 березня 2024 року м. Дніпросправа № 160/739/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чабаненко С.В. (доповідач),

суддів: Юрко І.В., Білак С.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Спецстальтрейд" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 р. в адміністративній справі №160/739/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Спецстальтрейд" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

13.01.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Спецстальтрейд» (далі ТОВ «ТД «Спецстальтрейд», позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (форми «Н») Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 26.12.2022р. №0125580407 про застосування штрафних санкцій на суму 66424,65грн.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 р. в адміністративній справі №160/739/23 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Спецстальтрейд" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - відмовлено у повному обсязі.

Не погодившись з рішенням суду, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення суду, та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, що ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» (код ЄДРПОУ 37274621) перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.

Як свідчать матеріали справи, 09.11.2022р. головним державним інспектором Соборного відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області Гітіною Ю. на підставі п.п.20.1.4, п.п.20.1.19 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 та ст.76 ПК України проведено камеральну перевірку ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» (код ЄДРПОУ 37274621) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, складених за липень та серпень 2022 року, за результатами якої складено Акт від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621.

Як слідує з Акта від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621, проведеною камеральною перевіркою встановлено факти порушення позивачем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних (23шт), що є порушенням п.201.10 ст.201 ПК України, за що передбачено відповідальність у вигляді застосування штрафних санкцій п.120-1.1 ст.120-1 ПК України.

Не погодившись з висновками, викладеними в акті від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621, позивач подав на них заперечення від 07.12.2022р. №60 (вх.№81630/6/ЕКПП від 09.12.2022р.) За результатами розгляду вказаних заперечень на засіданні постійної комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, участь в якому також брав представник позивача адвокат Бичков В.В., комісією складено висновок від 23.12.2022р. №14977/04-36-04-03-11, відповідно до якого висновки акта камеральної перевірки від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621 визнано такими, що відповідають вимогам чинного законодавства, та зазначено, що за недотримання ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» вимог п.201.1 ст.201 ПК України встановлена відповідальність відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, обов`язок встановлення вини особи на контролюючі органи не покладено, а згідно з п.п.109.3 ст.109 ПК України необхідною умовою встановлення контролюючим органом вини особи передбачено лише у випадках, визначених п.123.2-123.5 ст.123, п. 124.2, 124.3 ст.124, п.125-1.2-125-1.4 ст.125-1 ПК України.

Листом від 23.12.2022р. за вих.№75961/6/04-36-04-07-18 ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано відповідь ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» про результати розгляду заперечень позивача на акт камеральної перевірки від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621, яка є аналогічною вищевказаному висновку постійної комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок від 23.12.2022р. №14977/04-36-04-03-11.

На підставі Акта перевірки від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621 ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 26.12.2022 року №0125580407, яким за встановлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних за звітний період 07.2022 08.2022 в ЄРПН, визначених ст.201 ПК України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 ПК України до ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» застосовано штрафні санкції у розмірі 66424,63грн.

Незгода позивача з вищевказаним податковим повідомленням-рішенням стала підставою для звернення до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, колегія суддів враховує таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (тут і далі - в редакції чинній на момент виникнення правовідносин).

Відповідно до п.п.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.

Згідно з п.п.20.1.4 та п.п.20.1.19 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

За приписами пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Згідно з абз.2 п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".

Указом Президента України від 24.02.2022р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022р. №2102-ІХ, у зв`язку із воєнною агресією російської федерації проти України введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022р. строком на 30 діб, який в подальшому продовжувався Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-ІХ, Указом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року №2212-IX, Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року №2263-IX, Указом Президента України від 12 серпня 2022 року №573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» та який станом як на час проведення камеральної перевірки позивача, так і станом на час розгляду цієї адміністративної справи триває.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022р. №2118-ІХ (далі Закон №2118-ІХ) у зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., №№ 13-17, ст. 112) доповнено пунктом 69.

Абзацом 1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону №2118-ІХ) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону №2118-ІХ) у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Згідно з п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону №2118-ІХ) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022р. №2120-ІХ (далі Закон №2120-ІХ) у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підпункт 69.2 викладено в такій редакції:

"69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання;

фактичних перевірок.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, передбачених цим підпунктом, до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), у такому випадку не застосовуються, у тому числі положення підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу".

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022р. №2142-ІХ (далі Закон №2142-ІХ) внесено зміни у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, зокрема, у підпункті 69.1 слова "трьох місяців" замінити словами "шести місяців"; підпункт 69.2 після абзацу третього доповнено новим абзацом такого змісту:"камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи". У зв`язку з цим абзаци четвертий і п`ятий вважати відповідно абзацами п`ятим і шостим.

В подальшому Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022р. №2260-ІХ (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022р., внесено зміни до п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України шляхом викладення підпункту 69.1 в такій редакції:

«абзаци 1-4, 8 підпункту 69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.»

Також Законом №2260-ІХ внесено зміни до п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України шляхом викладення підпункту 69.2 в такій редакції:

«абзаци 1-4, 17 підпункту 69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

а) камеральних перевірок;

б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

в) фактичних перевірок.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються».

При цьому, п.1 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2260-ІХ встановлено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім змін до абзаців другого, п`ятого восьмого підпункту 69.2 та підпункту 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які набирають чинності з 2 червня 2022 року.

З аналізу наведених норм слідує, що у зв`язку із запровадженням на всій території України воєнного стану з 24.02.2022р. Законом №2118-ІХ внесено зміни до ПК України шляхом доповнення підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктом 69, якими установлено певні особливості справляння податків і зборів та виконання податкових обов`язків, зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, а також запроваджено мораторій на проведення всіх податкових перевірок на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Проте, в подальшому, Законами №2120-ІХ та №2142-ІХ встановлений Законом №2118-ІХ мораторій на проведення абсолютно всіх видів перевірок поступово знімався, шляхом надання контролюючим органам повноважень на проведення певних видів податкових перевірок - спочатку камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу, та фактичних перевірок, а потім й камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи.

Законом №2260-ІХ було відновлено можливість контролюючих органів на проведення всіх камеральних перевірок, тобто й тих, предметом яких відповідно до абз.2 п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України, окрім питань правильності оформлення податкових декларацій, можуть бути і інші питання, такі як своєчасність реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Також Законом №2260-ІХ відновлено можливість проведення контролюючими органами документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Крім цього, Законом №2260-ІХ було відновлено податковий обов`язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів сплати податків, подання податкової звітності та реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Колегія суддів не приймає доводи позивача стосовно того, що Законом №2260-ІХ відновлено проведення камеральних перевірок лише в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, а не всіх камеральних перевірок, оскільки вони є безпідставними, так зі змісту вищенаведених приписів абзаців 1-2 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) слідує, що ними відновлено право контролюючих органів на проведення камеральних перевірок з будь-яких питань, що можуть бути їх предметом у розумінні приписів п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України, при цьому таке право відновлюється з дати набрання чинності Законом №2260-ІХ, тобто з 27.05.2022р., крім права на проведення камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, відновлення якого в силу приписів п.1 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2260-ІХ відстрочено до 02.06.2022р.

Відтак, станом на 09.11.2022р. (дату проведення камеральної перевірки ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, складених за липень та серпень 2022 року, за результатами якої складено Акт від 09.11.2022р. №19319/04-36-04-07/37274621) мораторію на проведення камеральних перевірок не існувало, отже, відповідач був наділений у встановленому законом порядку повноваженнями щодо проведення такої перевірки позивача.

При цьому, як було зазначено вище, в силу Закону №2260-ІХ з 27.05.2022р. було відновлено податковий обов`язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Так, відповідно до абз.1, 9, 14-19 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

При цьому п.п.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (в редакції Закону №2120-ІХ) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

Відповідно до абзацу 1 пункту 111.2 статті 111 ПК України фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Згідно з п.112.1, п.112.2 ст.112 ПК України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання. Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Так, згідно з п. 1201.1 ст. 1201 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;

податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.

Отже, допущення платником податку податкового правопорушення щодо нереєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН має наслідком застосування відповідальності у вигляді штрафу.

При цьому, слід враховувати, що відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Тобто, саме протиправність дії/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

Таким чином, для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за відсутність реєстрації/затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до них, необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 08.10.2019р. у справі №820/3006/17, від 21.01.2020р. у справі №826/7925/16, від 31.01.2020р. у справі №821/819/17.

Разом з цим, ст.112-1 ПК України передбачено, що до обставин, що пом`якшують відповідальність особи за вчинення правопорушень, належать: вчинення діяння під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову чи іншу залежність; вчинення діяння при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин; самостійне повідомлення платником податків про вчинене ним правопорушення (крім складів правопорушень, передбачених статтями 123 та 125-1 цього Кодексу). Контролюючий орган може визнати обставинами, що пом`якшують відповідальність особи, також і інші обставини, не передбачені пунктом 112-1.1 цієї статті.

При цьому відповідно до п.113.6 ст.113 ПК України у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом`якшує відповідальність, розмір штрафу становить 50 відсотків від розміру, встановленого відповідною статтею цього Кодексу.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, позивачем було пропущено строк реєстрації 23 податкових накладних, складених за липень та серпень 2022 року, у тому числі: №124 від 22.07.2022р. на суму ПДВ 73333,33грн, №157 від 29.07.2022р. на суму ПДВ 43775,92 грн, №106 від 21.07.2022р. на суму ПДВ 40033,50 грн, №105 від 21.07.2022 на суму ПДВ 41666,67 грн (граничний термін реєстрації 15.08.2022, зареєстровано в ЄРПН 16.08.2022); №61 від 05.08.2022 на суму ПДВ 50000,00 грн; №41 від 04.08.2022 на суму ПДВ 25967,5 грн; №67 від 08.08.2022 на суму ПДВ 40755,00 грн; №27 від 03.08.2022 на суму ПДВ 2660,00 грн; №44 від 04.08.2022 на суму ПДВ 40000,00 грн; №94 від 10.08.2022 на суму ПДВ 2002,50 грн: №123 від 15.08.2022 на суму ПДВ 40459,30 грн; №153 від 01.08.2022 на суму ПДВ 32,53 грн ; №60 від 05.08.2022 на суму ПДВ 3033248 грн; №51 від 05.08.2022 на суму ПДВ 56122,38 грн; №40 від 04.08.2022 на суму 41852,72 грн; №126 від 15.08.2022 на суму ПДВ 8629,33 грн; №79 від 09.08.2022 на суму ПДВ 26493,75 грн; №116 від 12.08.2022 на суму ПДВ 17955,00 грн; №78 від 09.08.2022 на суму ПДВ 50419,42 грн; №71 від 08.08.2022 на суму ПДВ 3406,00 грн; №156 від 04.08.2022 на суму ПДВ 5,80 грн; №111 від 12.08.2022 на суму ПДВ 25583,33 грн; №70 від 08.08.2022 на суму ПДВ 2760,00 грн (граничний термін реєстрації 31.08.2022, зареєстровано в ЄРПН 01.09.2022), що останнім фактично не заперечується в позові, оскільки позивачем визнається, що реєстрація означених вище податкових накладних дійсно здійснена на наступний день після завершення граничного строку, передбаченого ст.201 ПК України, для їх реєстрації в ЄРПН.

Водночас, позивач зазначає, що, на його думку, у даному випадку існують обставини, що пом`якшують його відповідальність, які безпідставно не були взяті до уваги відповідачем, внаслідок чого останнім протиправно не застосовано приписи п.113.6 ст.113 ПК України в частині щодо застосування за наявності обставин, що пом`якшують відповідальність, розміру штрафу - 50 відсотків від розміру, встановленого відповідною статтею цього Кодексу, а саме: порушення граничного строку реєстрації податкових накладних відбулося з технічних причин, через те, що станом на ранок на 15.08.2022р. - останній день реєстрації в ЄРПН податкових накладних, виписаних за період з 15.07.2022р. по 31.07.2022р., а також станом на 31.08.2022р. - останній день реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених за період з 01.08.2022р. по 15.08.2022р., у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) не вистачало реєстраційного ліміту, тому перед позивачем постало питання чи поповнити власний реєстраційний ліміт у СЕА ПДВ і зареєструвати спірні податкові накладні, чи сплатити до бюджету податкові зобов`язання із сплати імпортного ПДВ, самостійно визначені у митній декларації №UA110130/2022/013368 в сумі 330240,30грн. та у митних деклараціях №UA110130/2022/014792 від 31.08.2022р. з імпортного ПДВ в сумі 469615,59грні №UA110130/2022/014803 від 31.08.2022р. з імпортного ПДВ в сумі 155716,54грн, і дочекатися поки пройде така оплата, що, відповідно, збільшить реєстраційний ліміт в СЕА ПДВ. При цьому, оскільки вказані митні декларації були подані, а податкові зобов`язання самостійно узгоджені, то ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» вирішило дочекатися збільшення реєстраційного ліміту СЕА ПДВ внаслідок оплати до бюджету податкових зобов`язань із сплати імпортного ПДВ, однак, не зважаючи, що митне оформлення вищевказаних митних декларацій було завершено 15.08.2022р. до 17:00год. та 31.08.2022р. до 15:05:51год., відповідно, суми сплаченого ПДВ сформували реєстраційний ліміт у СЕА ПДВ позивача за переданими даними Дніпровської митниці (платіжними дорученнями) до органу державного казначейства, який відобразився в електронному кабінеті ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» лише о 19 год. 03 хв. 15.08.2022р. та 31.08.2022р. і, як наслідок, вищезазначені податкові накладні згідно з приписами п.п.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, якими передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години, було зареєстровано лише наступного дня - 16.08.2022р. та 01.09.2022р., відповідно, при цьому в діях позивача не було умислу порушувати податкове законодавство з цього питання, а збільшення реєстраційного ліміту у СЕА ПДВ протягом 15 та 31 серпня 2022 року обумовлено часом опрацювання бюджетних платежів Дніпровською митницею та органом державного казначейства, водночас, з огляду на час подання митних декларацій до оформлення, позивач обґрунтовано розраховував, що Дніпровська митниця до 18:00 вчинить дії, які призведуть до збільшення реєстраційного ліміту у СЕА ПДВ до вказаного часу.

Однак, колегія суддів не погоджується із зазначеними вище доводами позивача щодо наявності у даному випадку обставин, що пом`якшують його відповідальність, оскільки, як встановлено судом першої інстанції, та вбачається із матеріалів справи, - сам позивач зазначає, що у нього станом на останній день граничного строку реєстрації податкових накладних був вибір або самостійно поповнити власний реєстраційний ліміт у СЕА ПДВ, якого не вистачало станом на останній день граничного строку для реєстрації спірних податкових накладних, і здійснити їх реєстрацію, або дочекатися коли пройде здійснена позивачем оплата до бюджету податкових зобов`язань із сплати імпортного ПДВ, самостійно визначених у вищевказаних митних деклараціях, що збільшить ліміт реєстрації в СЕА ПДВ, і лише після цього здійснити реєстрацію спірних податкових накладних. Таким чином, позивач самостійно та добровільно здійснив вибір на користь того, щоб дочекатися збільшення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ саме після проведення оплати до бюджету податкових зобов`язань із сплати імпортного ПДВ по вказаним митним деклараціям, і лише після цього здійснити реєстрацію податкових накладних. Отже, позивач, роблячи такий вибір, не міг не усвідомлювати ризики, що можуть настати, у вигляді виникнення обставин, за яких позивач не встигнув би здійснити вчасну реєстрації податкових накладних в ЄРПН у разі затримки проведення бюджетних платежів.

Також позивачем не доведено здійснення ним спроб у межах встановлених законом граничних строків здійснити реєстрацію спірних податкових накладних в ЄРПН (спробу зареєструвати спірні податкові накладні 15.08.2022р. та 31.08.2022р. після 19 год. 03 хв., тобто після того як в електронному кабінеті ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» відобразилися суми сплаченого імпортного ПДВ).

Надана позивачем роздруківка (Print Screen) з датою та часом з даних програмного забезпечення «M.E.Doc» не є підтвердженням відправлення податкових накладних до ЄРПН, оскільки, по-перше, відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції, а такі квитанції у даному випадку не подавалися; по-друге, згідно з даними баз АІС «АРХІВ ЗВІТНОСТІ» підсистеми «ЖУРНАЛ ПРИЙОМУ» інформація про прийняття або направлення на реєстрацію будь-яких документів, в тому числі і спроба реєстрації податкових накладних 15.08.2022р. та 31.08.2022р. в зазначені позивачем терміни, відсутня, натомість, факти порушення ТОВ «ТД «Спецстальтрейд» термінів реєстрації спірних податкових накладних і подачі їх на реєстрацію лише 16.08.2022 та 01.09.2022 після збільшення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ підтверджено даними ЄРПН.

Таким чином, колегія суддів погоджується із висновком суду перої інстанції про відсутність у даному випадку обставин, що пом`якшують відповідальність позивача, та, як наслідок, про відсутність підстав для застосування лише 50% штрафних санкцій згідно з п.113.6 ст.113 ПК України.

За наведених обставин, колегія суддів доходить висновку, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням форми «Н» від 26.12.2022 року №0125580407 на позивача за встановлені порушення граничних строків реєстрації податкових накладних за звітний період 07.2022 08.2022 в ЄРПН, визначених ст.201 ПК України, та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 ПК України обґрунтовано та на законних підставах застосовано штрафні санкції у розмірі 66424,63грн.

Щодо доводів позивача стосовно неможливості застосування до нього штрафних санкцій, з урахуванням приписів п.52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, якими передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, колегія суддів зазначає наступне.

Як було вказано вище, відповідно до абз.17 п.п.69.6 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відтак, в силу спеціальної норми закону, що регулює податкові правовідносини на період до припинення або скасування воєнного стану на території України та встановлює певні особливості їх врегулювання, передбачено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, посилання позивача на відсутність підстав для застосування до нього штрафних санкцій в силу триваючого карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), є безпідставними.

Також безпідставними є доводи позивача щодо того, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення не містить обов`язкової інформації, передбаченої формою такого рішення, встановленою у Додатку №25 до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року №1204, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 січня 2016 року за №124/28254 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2020 року №846 із змінами та доповненнями) (далі Порядок №1204), оскільки це спростовується змістом самого податкового повідомлення-рішення форми «Н» від 26.12.2022 року №0125580407, з якого слідує, що в ньому зазначено період фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення, а саме: вказано, що порушення стосувалося реєстрації податкових накладних за звітний період 07.2022 та 08.2022 (липень та серпень 2022 року), в чому полягало порушення порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, а щодо вимоги про зазначення інформації щодо надання або ненадання платником податків заперечень, письмових пояснень та додаткових документів, зокрема щодо обставин виявлених порушень, наданої платником податків інформації, яка спростовує наявність його вини, наявності пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до Податкового кодексу України, то така інформація дійсно не вказана, однак, як встановлено судом, інформації та обставин, які б спростовували наявність вини позивача, підтверджували наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до Податкового кодексу України, фактично не існувало, відтак, вони і не могли бути зазначені.

Щодо доводів позивача стосовно того, що в подальшому відбулися зміни у чинному законодавстві, зокрема, Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року №2876-IX до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України внесено зміни шляхом доповнення підрозділу 2 пунктами 89 та 90, якими запроваджено такі зміни: 1) період дії вказаного закону - протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, 2) зміна як часу (у робочі дні з 8 години до 20 години), у граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин, так і граничного строку реєстрації податкової накладної у календарних днях, в тому числі складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; 3) зменшення розміру штрафних санкцій до 2 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів. Перша обставина (період дії вказаного Закону) свідчить про те, що він поширюється не весь період дії воєнного стану, без виключень. Друга обставина (збільшення граничного часу реєстрації податкових накладних як протягом доби, так і за граничною датою до 05, до 18 календарного дня включно) вказує на те, що внаслідок зміни закону дії позивача не утворюють склад податкового правопорушення. Це також свідчить про те що вказаний закон одночасно як скасовує попередній склад податкового правопорушення, який не охоплюється змістом нових змін, з огляду на зміну дій, які його утворюють за часом прострочення реєстрації, так і пом`якшує відповідальність, а тому має зворотну дію у часі.

Колегія суддів вважає такі доводи помилковими, оскільки, по-перше, зміна часу граничного строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (збільшення часу, до якого може бути здійснено прийом на реєстрацію документів у робочі дні з 18 години до 20 години) і зміна граничного строку реєстрації податкової накладної у календарних днях жодним чином не може свідчити про те, що дії позивача не утворюють склад податкового правопорушення, оскільки станом на час вчинення реєстраційних дій в ЄРПН позивачем була чинна редакція ПК, яка передбачала конкретні граничні строки реєстрації податкових накладних, і ці строки були порушені, при цьому нові граничні строки реєстрації податкових накладних, запроваджені Законом від 12 січня 2023 року №2876-IX, не можуть поширюватися на правовідносини, що мали місце до набрання чинності цим законом, бо закон зворотної сили в часі не має.

По-друге, щодо доводів позивача про пом`якшення відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН відповідно до Закону від 12 січня 2023 року №2876-IX, а тому наявність зворотної дії у часі цього закону, то такі доводи також є помилковими, з огляду на таке.

Відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Конституційний Суд України в рішенні від 09.02.1999р. №1-рп/1999 зазначив, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

З огляду на вищенаведене та враховуючи, що Закон від 12 січня 2023 року №2876-IX не має прямої вказівки про надання зворотної дії в часі його приписам щодо визначення розміру штрафних санкцій за порушення гранчиних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН щодо юридичних осіб, доводи позивача про необхідність зменшення застосованих до нього штрафних санкцій згідно з Законом від 12 січня 2023 року №2876-IX є безпідставними.

Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, при цьому порушень норм процесуального права, які б вплинули або змінили цю оцінку, позивачем не зазначено. Позивачем наводяться доводи, аналогічні тим, які містяться у позовній заяві, та були предметом розгляду судом першої інстанцій та спростовані ним.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування ухвали суду першої інстанції відсутні.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Спецстальтрейд" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 р. в адміністративній справі №160/739/23, - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 р. в адміністративній справі №160/739/23, - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає за виключенням випадків, встановлених цим пунктом.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Білак

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117449467
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/739/23

Постанова від 04.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 28.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турова Олена Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні