Ухвала
від 04.03.2024 по справі 201/2505/24
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 201/2505/24

Провадження № 1-кс/201/850/2024

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2024 року м. Дніпро

Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши в залі Жовтневого районного суду м.Дніпропетровська клопотання старшого слідчого 2 відділення слідчого відділу 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань №22024130000000113 від 07.02.2024, про здійснення спеціального досудового розслідування відносно:

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Стаханов (Кадіївка), Луганської області, яка зареєстрована та мешкає за адресою: АДРЕСА_1 ,

підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України

У судовому засіданні приймали участь:

слідчий ОСОБА_3 ,

захисник ОСОБА_6 (у режимі відеоконференції)

УСТАНОВИВ:

До суду надійшло клопотання слідчого про здійснення спеціального досудового розслідування кримінального провадження №22024130000000113 від 07.02.2024 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України.

В обґрунтування поданого клопотання слідчий вказує, що слідчим відділом 3 управління (з дислокації у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024130000000113 від 07.02.2024 за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 03.04.1997 відповідно до реєстраційних документів на території м. Стаханов (Кадіївка), Луганської області засновано Товариство з обмеженою відповідальністю «Медіателемережа» (код ЄДРПОУ 13409110), юридична адреса якого визначена: Луганська область, м. Стаханов (Кадіївка), пр-кт Леніна, буд. 31. Засновником вказаної юридичної особи визначений ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а директором - ОСОБА_8 .

Основним видом діяльності товариства згідно класифікації видів економічної діяльності указано пункт 60.20, а саме «Діяльність у сфері телевізійного мовлення».

У березні - квітні 2014 року у м. Луганськ та інших населених пунктах Луганської області розпочалася збройна агресія Російської Федерації шляхом неоголошених та прихованих вторгнень підрозділів збройних сил та інших силових відомств Російської Федерації, організації та підтримки терористичної діяльності та діяльності, направленої на окупацію Луганської області та порушення територіальної цілісності України.

В окремих містах та районах Луганської області всупереч законодавству України 11 травня 2014 року проведено незаконний референдум з питання «Про підтримку акта про державну самостійність Луганської народної республіки», за результатами якого 12.05.2014 проголошено створення незаконного псевдодержавного утворення «Луганська народна республіка» (далі - «ЛНР»).

З метою забезпечення діяльності самопроголошеної «ЛНР» представниками Російської Федерації з числа своїх громадян та місцевого населення Луганської області сформовані підрозділи політичного (так звані «органи державної влади «ЛНР») та силового блоків (до складу яких увійшли представники так званих правоохоронних органів та незаконних збройних формувань).

У результаті вищезазначених подій значна кількість території та населених пунктів Луганської області, зокрема м. Стаханов (Кадіївка) протягом квітня-вересня 2014 року опинилась під контролем регулярних з`єднань і підрозділів збройних сил та інших військових формувань Російської Федерації, підпорядкованих і скеровуваних ними російських радників та інструкторів, окупаційних адміністрацій Російської Федерації на території Луганської області так званої «ЛНР», які Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» № 2268-VIII від 18.01.2018, Постановою Верховної Ради України «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями» № 254-VIII від 17.03.2015 та Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» № 1680-VII від 16.09.2014 визнані тимчасово окупованими територіями, а органи державної та місцевої влади України та бюджетні установи, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 595 від 07.11.2014, припинили свою діяльність на вказаних територіях та переміщені на підконтрольну органам державної влади України територію.

Приблизно у 2014 році ОСОБА_7 , виїхав з тимчасово окупованого м. Стаханов, Луганської області до м. Київ, де мешкає по теперішній час.

Також у квітні 2015 року ОСОБА_5 за безпосереднього керівництва, та отримання вказівок та порад від свого сина ОСОБА_7 вирішили перереєструвати ТОВ «Медіателемережа» за попередньою юридичною адресою, згідно законодавства т.зв. «ЛНР». У квітні 2015 року ОСОБА_5 , під керівництвом ОСОБА_7 зареєструвала «Общество с ограниченой ответственностью Медиателесеть» (далі - «ООО Медиателесеть») «единый государственный реестр юридических лиц (далі ЕГРЮЛ) 62800202, юридична адреса: Луганская Народная Республика, г. Стаханов, пр. Ленина, дом 31 (мовою оригіналу). Та згідно свідоцтва «Министерства информационных и массовых коммуникаций ЛНР» (мовою оригіналу) здійснювала діяльність у сфері «Распространения средств массовой информации» (мовою оригіналу), за спеціалізацією «Предоставления доступа к сетевым изданиям» (мовою оригіналу).

Відповідно до статей 1-3, 6 Конституції України - Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава; суверенітет України поширюється на всю її територію; Україна є унітарною державою; територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною; людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність; державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову; органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.

Згідно зі статтями 17, 19, 65, 68 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. На території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом. На території України не допускається розташування іноземних військових баз. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України; Кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

З метою створення приводів для ескалації конфлікту і спроби виправдання своєї агресії перед громадянами Російської Федерації (далі РФ) та світовою спільнотою, 21.02.2022 РФ визнано так звану «Донецьку народну республіку» та «Луганську народну республіку» незалежними державами, а 22.02.2022 президент РФ направив до Ради Федерації РФ звернення про використання збройних сил за межами РФ, яке цього ж дня розглянуто та задоволено.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб та у подальшому строк дії воєнного стану в Україні продовжувався Указами Президента України (№ 133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 16.11.2023 ) із затвердженням відповідними Законами України, зокрема № 10211 від 06.11.2023.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено «Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Відповідно до вказаного переліку територія Кадіївської міської територіальної громади Луганської області (кол. м. Стаханов), яка входить до Алчевського району з 07.04.2014 є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.

Згідно п. 6 ч. 1 ст.1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», окупаційна адміністрація Російської Федерації - сукупність державних органів і структур Російської Федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

З початку тимчасової окупації території Кадіївської міської територіальної громади Луганської області (кол. м. Стаханов), представниками так званої «ЛНР», підконтрольними політичному керівництву держави-агресора, організовано та розпочато діяльність системи органів влади та їх структурних підрозділів, які, відповідно до чинного законодавства України, визнані незаконними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність» від 03.03.2022 за № № 2108-IX Кримінальний Кодекс України доповнено статтею 111-1, зокрема щодо провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.

При цьому ОСОБА_5 будучи обізнаною, що провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора є кримінально-караним діянням господарську діяльність «ООО Медиателесеть» не припинила.

Так, у листопаді 2022 року у ОСОБА_5 виник злочинний умисел на здійснення господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора. З метою вчинення вказаних дій ОСОБА_7 вступив у злочинну змову зі своєю матір`ю -

ОСОБА_5 . Фактично, реалізація вищевказаного злочинного умислу неможлива в одноосібному порядку та потребує обов`язкової участі як ОСОБА_7 , так і ОСОБА_5 .

Продовжуючи реалізацію свого злочинного умислу, ОСОБА_5 , яка перебуває на тимчасово окупованій території Луганської області, а саме у м. Кадіївка (кол. м. Стаханов) за попередньою змовою зі своїм сином ОСОБА_7 , вирішили перереєструвати «ООО Медиателесеть» ЕГРЮЛ 62800202, за законодавством Російської Федерації.

З метою реалізації вказаного злочинного умислу 29.11.2022 ОСОБА_5 за безпосереднього керівництва, та отримання вказівок та порад від свого сина - ОСОБА_7 , звернулась з відповідним переліком документів до «Федеральной Налоговой Службы (ФСН), яка створена згідно положення «О Федеральной налоговой службе (ФНС)», затвердженним постановою уряду РФ від 30 вересня 2004 року № 506, та зареєструвала «Общество с ограниченой ответсвенностью ««Медиателесеть»» відповідно до законодавства Російської Федерації, Основной Государственный Регистрационный номер (ОГРН) 1229400045346, з юридичною адресою: Луганская Народная Республика, г. Стаханов, пр. Ленина, дом 31 (мовою оригіналу). Основним видом діяльності вказаного товариства згідно класифікації видів економічної діяльності вказано пункт 61.10 «Деятельность в области связи на базе проводных технологий» (мовою оригіналу).

Метою вказаних дій було здійснення господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора зміст якої розкрито у ст. 3 Господарського кодексу України, а саме діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Крім того, «ООО Медиателесеть» здійснює діяльність із надання населенню тимчасово окупованого м. Кадіївка (кол. Стаханов) Луганської області послуг з доступу до мережі інтернет та кабельного телебачення. Вказане телебачення здійснює трансляцію телеканалів країни-агресора, передач, які виправдовують, визнають правомірною, заперечують збройну агресію російської федерації проти України та глорифікують її учасників.

Програми вказаних телеканалів містять заклики до насильницької зміни конституційного ладу в Україні, викривлення реальних подій та агресивних дій російської федерації та згідно із Законом України від 05.02.2015 № 159-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України», Ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва (№ 826/3456/14 від 25.03.2014), рішеннями Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення (зокрема, рішення № 490 від 24.07.2014 «Щодо відповідності змісту іноземних програм «РТР-Планета», «НТВ-Мир», «Россия 24» та «ТВ Центр-Іnternational» («ТVСІ») вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення згідно з ч. 1 ст. 42 Закону України «Про телебачення і радіомовлення»), Указами Президента України «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», обмежені і заборонені для розповсюдження на території України.

Також 29.11.2023 ОСОБА_5 за вказівкою ОСОБА_7 зареєструвала вказане підприємство у «Фонде социального страхования Российской Федерации» (мовою оригіналу). Вказана організація створена 1 січня 1991 року на основі «Постановления Совета Министров РСФСР и Федерации независимых профсоюзов» (мовою оригіналу) від 25 грудня 1990 року N 600/9-3 «О совершенствовании управления и порядка финансирования расходов на социальное страхование трудящихся РСФСР» (мовою оригіналу) був створений позабюджетній «Фонд социального страхования Российской Федерации» (мовою оригіналу). З 1993 року Фонд стає фінансово-кредитною установою при уряді російської федерації.

Надалі, 01.12.2022 ОСОБА_5 , на виконання вказівок ОСОБА_7 , зареєструвала «ООО Медиателесеть» в «Отделение Фонда пенсионного и социального страхования Российской Федерации по Луганской Народной Республике» (мовою оригіналу), створений згідно «Федерального закона «О Фонде пенсионного и социального страхования Российской Федерации» от 14.07.2022 N 236-ФЗ.

Згодом 11.05.2023 року ОСОБА_5 , за наказом та безпосереднім керівництвом ОСОБА_7 , з метою отримання необхідних для ведення господарської діяльності дозволів звернулася до «Федеральной служби по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (РОСКОМНАДЗОР) (мовою оригіналу) - федеральний орган виконавчої влади, в задачі якого входить нагляд у сфері зв`язку, інформаційних технологій та ЗМІ, а також нагляд по захисту персональних даних та регулювання радіочастотної служби. Створена в грудні 2008 року указом президента РФ Дмитра Медведева. Та в подальшому ОСОБА_5 за наказом та безпосереднім керівництвом ОСОБА_7 отримала ліцензії номер Л030-00114-77/00650148, Л030-00114-77/00650086, Л030-00114-77/00650095 на здійснення «ООО Медиателесеть» «Услуг связи по передачи данных, за исключением услуг связи по передачи данных для целей передачи голосовой информации» (мовою оригіналу).

Також згідно договору № 35/10-23 від 01.01.2023 між «ООО «Медиателесеть» та «Государственное Унитарное Предприятие ЛНР «ЛУГАКОМ»» («Луганские Комуникации» створений 06.08.2015 року. Зареєстрований «Отделом государственной регистрации юридических лиц и физических лиц-предпринимателей луганского городского управления юстиции министерства юстиции луганской народной республики» та перереєстрований 29.11.2022 року згідно законодавства РФ, було укладено договір між «ООО «Медиателесеть» та «Государственное Унитарное Предприятие ЛНР «ЛУГАКОМ»» («Луганские Комуникации» створений 06.08.2015 року. щодо надання послуг приєднання та послуг з пропуску трафіка по мережі передачі даних відповідно з публічною глобальною інтернет асоціацією, що надаються «ГУП ЛНР «ЛУГАКОМ»».

Таким чином, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, а саме у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб.

У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням територій м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик останній, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, в газеті «Урядовий кур`єр» № 243 (7641) від 05.12.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повістку про виклик ОСОБА_5 на 09.12.2023, 10.12.2023 та 11.12.2023 за зазначеною в повістці адресою для проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023, отримання письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 28 та ч. 4 ст. 111-1 КК України, допиту в якості підозрюваного тощо.

Жодного разу у призначений час громадянка ОСОБА_5 у визначене місце не з`явився, про неможливість та причини неприбуття не повідомила.

Таким чином 12.12.2023 у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , набула статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, а саме у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб.

Постановою слідчого від 25.01.2024 на підставі ст. 281 КПК України підозрювану ОСОБА_5 оголошено в розшук.

У зв`язку із збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, проведенням бойових дій, захопленням та окупацією м. Стаханов (Кадіївка), Луганської області, конкретне фактичне місцезнаходження підозрюваної ОСОБА_5 на цей час не відомо, проте зібрані докази дають достатні підстави вважати, що підозрювана перебуває на тимчасово окупованій території Луганської області, де переховується від органів слідства з метою уникнення кримінальної відповідальності.

Враховуючи зазначені обставини до Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська подано клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою підозрюваній ОСОБА_5 .

За результатами судового розгляду 07.02.2024 слідчим суддею Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська клопотання про обрання зпобіжного заходу задоволено (справа № 201/1089/24, провадження № 1кс/201/382/2024).

Наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а саме:

- протоколом огляду інтернет сайту ООО «Медиателесеть» від 25.04.2023, в ході якого встановлено опубліковану в мережі Інтернет публічну інформацію, а саме діяльність вищевказаного підприємства на тимчасово окупованій частині Луганської області;

- протоколами допитів свідків ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , та ОСОБА_11 , які повідомляють про діяльність ООО «Медиателесеть» на території м. Стаханов (Кадіїка), Луганської області;

- протоколами за результатами проведення НСРД, а саме зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, згідно яких встановлено факт листування ОСОБА_7 з працівниками ООО «Медиателесеть», та які здійснюють свою діяльність на тимчасово окупованій частині Луганської області;

- протокол огляду інтернет ресурсу List-ORG від 12.09.2023, згідно якого встановлено виписку з «ЕГРЮЛ» з даними реєстрації ООО «Медиателесть» на території окупованої частини Луганської області, згідно якого встановлено, що засновником та керівником на території міста Стаханов(Кадіївка), Луганської області є ОСОБА_5 , а також вказаним оглядом встановлено відомості, щодо отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності ООО «Медиателесеть», згідно законодавства РФ;

- протоколом допиту підозрюваного ОСОБА_7 , згідно якого встановлено, що засновником ООО «Медиателесеть», яке перебуває на тимчасово окупованій частині Луганської області, є ОСОБА_5 , та яка не теперішній час перебуває на тимчасово окупованій території у м. Стаханов(Кадіївка), Луганської області;

- протоколом допиту свідка ОСОБА_12 , згідно якого встановлено, що засновником ООО «Медиателесеть», яке перебуває на тимчасово окупованій частині Луганської області, є ОСОБА_5 , та яка не теперішній час перебуває на тимчасово окупованій території у м. Стаханов(Кадіївка), Луганської області.

Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII від 15 квітня 2014 року в редакції від 07.05.2022 у п. 7 ч. 1 ст. 1-1 визначено, що тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.

Частиною 2 статті 3 вказаного вище закону визначено, що адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27 липня 2022 року № 169) територія Луганської області є тимчасово окупованою територією України.

У відповідності з п. 4 ч. 3 ст. 297-2 КПК України відомостями про те, що підозрюваний перебуває на тимчасово окупованій території України свідчать наступні докази:

- протоколом допиту підозрюваного ОСОБА_7 ;

- протоколами за результатами проведення НСРД, а саме зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, згідно яких встановлено факт листування ОСОБА_7 з працівниками ООО «Медиателесеть», та які здійснюють свою діяльність на тимчасово окупованій частині Луганської області.

Відомості про те, що підозрюваний переховується від слідства та суду свідчить те, що на виклик до слідчого, прокурора ОСОБА_5 не з`являлась, а тому в повній мірі можна стверджуватись про переховування підозрюваного з метою уникнення від кримінальної відповідальності.

Крім того, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, 12.12.2023, підозрюваній ОСОБА_5 вручені повістки про виклик (на 18.12.2023, 19.12.2023 та 20.12.2023) для вручення письмового повідомлення про підозру, проте у вказаний час до слідчого відділу ОСОБА_5 не прибула, наразі її місцезнаходження невідоме.

Враховуючи те, що підозрювана належним чином викликалась для повідомлення про підозру та проведення процесуальних дій, у спосіб передбачений законом, а саме через засоби масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на сайті Офісу Генерального прокурора, проте не з`явився у призначений час та не повідомив про причини неприбуття, необхідно вважати, що підозрюваний ОСОБА_5 переховується від органів слідства на тимчасово окупованій території України, з метою ухилення кримінальної відповідальності.

Враховуючи наведене, достовірно встановлено, що підозрювана ОСОБА_5 :

- обґрунтовано підозрюється у вчиненні у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України;

- переховується від органів слідства з метою ухилення від кримінальної відповідальності (ухиляється від явки на виклик слідчого, зокрема, не прибув на виклики без поважної причини більше 2 разів, не прибув на судовий виклик);

- перебуває на тимчасово окупованій території України.

У відповідності до п. 6 ч. 1 ст. 297-2 КПК України, слід зазначити, що наразі у кримінальному провадженні відсутня необхідність проведення допиту свідків під час розгляду клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування слідчим суддею.

Таким чином, слідчим зазначено, шо наявні достатні підстави для проведення у кримінальному провадженні № 22024130000000113 від 07.02.2024 стосовно підозрюваної ОСОБА_5 спеціального досудового розслідування кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України.

У судовому засіданні слідчий клопотання підтримав та просив його задовольнити з підстав, наведених у ньому.

Захисник у судовому засіданні просив винести рішення у даному клопотанні на розсуд суду.

Заслухавши доводи слідчого та захисника, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов висновку про таке.

Так, в судовому засіданні встановлено, що слідчим відділом 3 управління (з дислокації у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22024130000000113 від 07.02.2024 за підозрою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України.

У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням територій м. Луганськ та інших населених пунктів Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик останній, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, в газеті «Урядовий кур`єр» № 243 (7641) від 05.12.2023, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повістку про виклик ОСОБА_5 на 09.12.2023, 10.12.2023 та 11.12.2023 за зазначеною в повістці адресою для проведення слідчих та процесуальних дій у кримінальному провадженні № 22023130000000265 від 05.04.2023, отримання письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 28 та ч. 4 ст. 111-1 КК України, допиту в якості підозрюваного тощо.

Жодного разу у призначений час громадянка ОСОБА_5 у визначене місце не з`явився, про неможливість та причини неприбуття не повідомила.

12.12.2023 слідчим за погодженням з прокурором ОСОБА_5 повідомлено про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений чинним кримінальним процесуальним законодавством України (опубліковано повідомлення про підозру на веб-сайті Офісу Генерального прокурора та в газеті «Урядовий кур`єр» № 248 (7646) від ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження).

Таким чином, 12.12.2023 у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , набула статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, а саме у провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, за попередньою змовою групою осіб.

Слід зазначити, що поняття «обґрунтована підозра» не визначене у національному законодавстві та, виходячи з положень ч. 5 ст. 9 КПК України необхідно взяти до уваги позицію Європейського суду з прав людини, відображену у пункті 175 Рішення від 21.04.2011 у справі «Нечипорук і Йонкало проти України», відповідно до якої термін обґрунтована підозра означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення у справі «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30.08.1990, п.32, Series A, N 182).

При цьому, обставини здійснення підозрюваним конкретних дій та доведеність його вини, потребують перевірки та оцінки у сукупності з іншими доказами у кримінальному провадженні під час подальшого досудового розслідування.

Такий висновок узгоджується з правовими позиціями, наведеними у рішеннях Європейського Суду з прав людини, зокрема, у справі «Мюррей проти Сполученого Королівства» № 14310/88 від 23.10.1994, в яких суд зазначив, що факти, які є причиною виникнення підозри не повинні бути такими ж переконливими, як і ті, що є необхідними для обґрунтування вироку чи й просто висунення обвинувачення, черга якого надходить на наступній стадії процесу кримінального розслідування.

Так, для вирішення питання щодо обґрунтованості повідомленої підозри, оцінка наданих слідчому судді доказів здійснюється не в контексті оцінки доказів з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності, доведення чи не доведення винуватості особи, що здійснюється судом при ухваленні вироку, а з метою визначити вірогідність та достатність підстав причетності тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення, а також чи є підозра обґрунтованою, щоб виправдати подальше розслідування або висунення обвинувачення.

Водночас, слідчому судді під час вирішення питання про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування не надається весь обсяг доказів, зібраних під час досудового розслідування та дані щодо джерел їх отримання. Такі матеріали мають надаватися суду при судовому провадженні відповідного кримінального провадження та саме на цій стадії, передбачено здійснення оцінки доказів з точки зору належності, допустимості, достовірності та сукупності доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення (рішення у справі «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» від 28.10.1994, «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30.08.1990).

При цьому, на стадії досудового розслідування кримінального провадження, слідчий суддя не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою.

Так, слідчий суддя, дослідивши матеріали клопотання за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин провадження, керуючись законом, оцінюючи сукупність зібраних доказів лише щодо пред`явленої підозри з точки зору їх достатності та взаємозв`язку, не вирішуючи наперед питання про винуватість підозрюваного у вчиненні інкримінованому йому злочину, правильність кваліфікації його дій, допустимість доказів щодо встановлення винуватості підозрюваного, вважає, що зміст клопотання та долучених до нього матеріалів кримінального провадження можуть свідчити про існування фактів і інформації, які можуть переконати об`єктивного спостерігача у тому, що підозрювана могла вчинити інкриміноване їй правопорушення.

Відповідно до матеріалів клопотання, з дотриманням вимог ст. ст. 276, 277, 278 КПК України, ОСОБА_5 повідомлено про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений чинним кримінальним процесуальним законодавством України.

При цьому, відповідно матеріалів клопотання підозрювана постійно перебуває на тимчасово окупованій території України і встановити її точне місце перебування не видається за можливе. Доказами перебування підозрюваної на тимчасово окупованій території України підтверджено зібраними матеріалами досудового розслідування.

Постановою слідчого від 25.01.2024 на підставі ст. 281 КПК України підозрювану ОСОБА_5 оголошено в розшук.

Ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 07.02.2024 клопотання про обрання запобіжного заходу відносно ОСОБА_5 задоволено.

Водночас, чинне процесуальне законодавство не визначає, якими саме доказами має бути доведено, що особа перебуває у будь-якому із видів розшуку, однак регламентує, що про оголошення розшуку (державного та міжнародного) органом досудового розслідування має бути винесена відповідна постанова (ч. 2 ст. 281 КПК України), що в даному випадку і було здійснено органом досудового розслідування шляхом винесення постанов про оголошення підозрюваного в розшуки.

Згідно з ч. 5 ст. 139 КПК України ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.

Разом з тим, відповідно до ч. ч. 1. 2. ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.

Спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні зокрема щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 111-1, 111-2, 112, 113, 114, 114-1, 114-2, 115, 116, 118, частиною другою статті 121, частиною другою статті 127, частинами другою і третьою статті 146, статтями 146-1, 147, частинами другою - п`ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 255-258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 408, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.

Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошені у міжнародний розшук, та розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цій частині, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 297-2 КПК України клопотання слідчого, прокурора про здійснення спеціального досудового розслідування повинно містити, зокрема, відомості про те, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або відомості про оголошення підозрюваного в міжнародний розшук.

Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII від 15.04.2014 визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб (стаття 2 цього Закону).

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону адміністративна межа між тимчасово окупованою територією та іншою територією України визначається Кабінетом Міністрів України.

Під час досудового розслідування встановлено, що підозрювана ухиляється від явки на виклик слідчого (не прибула на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошена у розшук та перебуває на тимчасово окупованій території України.

Згідно із до ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», Порядок вручення повістки про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, а також правові наслідки ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, визначаються Кримінальним процесуальним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст. 297-5 КПК України, повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.

Матеріали клопотання свідчать, що підозрювана належним чином викликалася для повідомлення про підозру та проведення процесуальних дій, у спосіб передбачений законом, а саме через засоби масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на сайті Офісу Генерального прокурора, проте не з`явилася у призначений час та не повідомила про причини неприбуття, та згідно показань свідків перебуває на тимчасово окупованій території, а відтак слід вважати, що підозрювана переховується від органів слідства на тимчасово окупованій території України, з метою ухилення кримінальної відповідальності.

Отже, матеріалами клопотання також підтверджено, що підозрювана переховується від органу досудового розслідування на тимчасово окупованій території України з метою ухилення від кримінальної відповідальності.

Враховуючи вищевикладене, зважаючи на надані слідчому судді матеріали кримінального провадження, що можуть свідчити про причетність підозрюваної до вищевказаного кримінального правопорушення, а також, враховуючи той факт, що остання переховується від органів досудового розслідування, з метою ухилення від кримінальної відповідальності, оголошена у розшук та перебуває на тимчасово окупованій території України, слідчий суддя дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав, визначених ст. ст. 297-1, 297-2, 297-4 КПК України, для задоволення клопотання про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні відносно ОСОБА_5 .

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.135,139,297-1 - 297-5, КПК України, слідчий суддя,-

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання старшого слідчого 2 відділення слідчого відділу 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу Луганської обласної прокуратури ОСОБА_4 , у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань №22024130000000113 від 07.02.2024, про здійснення спеціального досудового розслідування відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України, - задовольнити.

Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування кримінального провадження №22024130000000113 від 07.02.2024 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 4 ст. 111-1 КК України.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Повний текст ухвали складений і оголошений об 11-10 годині 05.03.2024 року.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудЖовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117464779
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —201/2505/24

Ухвала від 04.03.2024

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Бойко В. П.

Ухвала від 04.03.2024

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Бойко В. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні