ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2024 року Справа № 925/1463/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді - Васяновича А.В.,
секретар судового засідання - Ібрагімова Є.Р.,
за участі представників сторін:
від позивача - Ганнисик Ю.О. - представник,
від відповідача - Лугова І.В. - адвокат,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Канівського комунального підприємства теплових мереж,
м. Канів, Черкаського району, Черкаської області
до Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської
районної ради, с. Червона Слобода, Черкаського району,
Черкаської області
про стягнення 506 579 грн. 49 коп.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Черкаської області з позовом звернулось Канівське комунальне підприємство теплових мереж до Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради про стягнення з відповідача 506 579 грн. 49 коп. заборгованості за надані послуги з постачання теплової енергії.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 30 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 10 год. 00 хв. 30 листопада 2023 року.
В судовому засіданні, яке відбулося 30 листопада 2023 року суд оголосив перерву до 11 год. 30 хв. 09 січня 2024 року та продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів.
Ухвалою суду, занесеною до протоколу судового засідання від 09 січня 2024 року, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначено на 11 год. 30 хв. 07 лютого 2024 року.
У зв`язку з оголошенням на території Черкаської області повітряної тривоги, суд оголосив перерву в судовому засіданні, яке відбулося 07 лютого 2024 року, до 12 год. 00 хв. 27 лютого 2024 року.
07 лютого 2024 року від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів.
Згідно ч. 3 ст. 80 ГПК України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Згідно п. 1 ч. 6 ст. 165 ГПК України до відзиву додаються докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, якщо такі докази не надані позивачем.
До заперечення застосовуються правила, встановлені частинами третьою - шостою статті 165 цього Кодексу (ч. 3 ст. 167 ГПК України).
Отже, докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача можуть бути додані до відзиву або до заперечення на відповідь на відзив.
Згідно ч.ч. 4, 5 ст. 80 ГПК України якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу.
У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів.
Водночас, відповідач не звертався до суду з клопотанням про встановлення додаткового строку для подання доказів
Відповідно до ч. 8. ст. 80 ГПК України докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.
Враховуючи вищенаведене, суд не приймає до розгляду додаткові докази, надані відповідачем 07 лютого 2024 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та зокрема, зазначав, що оскільки рішенням Господарського суду Черкаської області від 01 серпня 2022 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 05 квітня 2023 року та постановою Верховного суду від 05 вересня 2023 року у справі №925/1846/21 Черкаську районну раду зобов`язано передати у комунальну власність територіальної громади - Канівської міської ради Черкаської області об`єкти спільної власності територіальної громади до переліку яких входить нежиле приміщення Будинку рад, розташоване за адресою: м. Канів, вул. Олега Кошового, 3, то відповідно обов`язок зі сплати за теплову енергію покладається на Канівську міську раду.
Відповідач - Господарське управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради в розумінні норм Закону України "Про житлово-комунальні послуги" не є індивідуальним споживачем та не є суб`єктом правовідносин у сфері надання житлово-комунальної послуги з теплопостачання до об`єкту нерухомого майна, яке знаходиться за адресою вул. О. Кошового, 3, м. Канів, Черкаської області.
Індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії, на який позивач посилається як на підставу позову відповідач не укладав, конклюдентних дій, які б вказували на його погодження відповідач не вчиняв.
Крім того відповідач зазначає, що такий договір суперечить Закону України "Про теплопостачання" та Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки враховуючи суб`єктний склад сторін такий правочин повинен укладатися виключно через процедуру закупівлі в порядку, передбаченому Законом України "Про публічні закупівлі".
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, право власності на нежилі приміщення Будинку рад за адресою Черкаська область, м. Канів, вул. Кошового Олега, буд. 3 вказана загальна площа зазначеного приміщення - 1417,5 кв.м.
Позивач, надаючи до суду розрахунок заборгованості за теплову енергію приміщення по вул. Кошового, 3, Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради з 01.06.2022 року по 01.10.2023 року вказує площу - 1075 кв. м.
Відповідно до інформації в електронній системі закупівель між Канівським комунальним підприємством теплових мереж та виконавчим комітетом Канівської міської ради були укладені індивідуальні договори №5 від 20 січня 2022 року та 19 січня 2023 року про надання послуг з постачання теплової енергії, до яких складено розрахунок кількості теплової енергії на опалення об`єктів Канівської МВК та зазначена опалювальна площа на об`єкті за адресою м. Канів, вул. Кошового Олега, буд. 3 - 379,00 кв. м.
Отже, площа решти приміщення складає 1038,5 кв. м., а не 1 075 кв.м., як вказує позивач у своїх розрахунках заборгованості.
Суду не надано належного обґрунтування обсягу поставленої теплової енергії, за який позивач нарахував борг.
Водночас, фактично всім об`єктом нерухомого майна за адресою вул. О. Кошового, 3 у м. Каневі, Черкаської області користується виконавчий комітет Канівської міської ради, а не відповідач.
В зв`язку з чим відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив позивач вказував, що рішенням Черкаської районної ради №5-5/VIII від 28.01.2021 передано з балансу Канівської районної ради на баланс Господарського управління експлуатації приміщень нежилі приміщення будинку рад за адресою вул. О. Кошового, 3 м. Канів.
Цей об`єкт закріплено за Господарським управлінням експлуатації приміщень Черкаської районної ради на праві господарського відання.
З урахуванням положень викладених у Статуті відповідача та норм ст. 136 ГК України відповідач зобов`язаний утримувати передане йому майно, та відповідно отримувати та сплачувати житлово-комунальні послуги, зокрема, використану для опалення теплову енергію.
Відповідно до договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого майна), що належить до районної комунальної власності від 27 січня 2020 року виконавчий комітет Канівської міської ради використовує приміщення площею 379 кв.м.
Згідно з витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності загальна площа будівлі становить 1417,5 м. кв.
За опалення орендованих приміщень виконавчий комітет Канівської міської ради сплачує самостійно, на підставі окремого договору, заборгованості на момент підготовки заперечення не має.
Відомостей про існування інших споживачів ні від відповідача, ні від власника, ні від інших осіб на адресу позивача не надходило.
Нарахування вартості спожитої теплової енергії в будівлі здійснено на підставі показників приладу обліку теплової енергії розподілених пропорційно між орендарем та відповідачем.
Відповідачем власний контррозрахунок суми боргу до відзиву не додано.
Водночас, позивач зазначив, що ним дійсно допущена описка та вказана невірна площа приміщень (зазначено площу 1075 м2 хоча насправді розмір площі відповідача становить 1038,5 м2).
Проте, для розрахунку застосовувалася площа 1038,5, що підтверджується відомостями про розподіл спожитої теплової енергії між споживачами по показниках лічильників.
Отже, нарахування проводилося відповідно до фактичних площ, наявність описки на розмір позовних вимог ніяким чином не вплинула.
Приміщення, у які позивачем поставлялася теплова енергія в спірний період були приєднані до мереж централізованого опалення та на момент розгляду справи в суді в установленому Законом порядку не були від`єднані.
Постачання теплової енергії здійснювалося на підставі вимог Закону та договору, що вважається укладеними між сторонами в спірний період.
Щодо посилання відповідача на рішення Господарського суду Черкаської області у справі №925/1846/21 позивач вказав, що з інформації Канівської міської ради від 07.12.2023 №01-01-20/2568 вбачається, що станом на 07.12.2023 вказане рішення суду не виконано.
Правомірність заявлених вимог також підтверджується рішенням Господарського суду Черкаської області у справі №925/656/22 від 11.04.2023, яке набуло чинності після перегляду справи в суді апеляційної інстанції 31.10.2023 та відповідно до якого задоволено позов позивача про стягнення заборгованості за теплопостачання протягом попереднього періоду, а також відмовлено відповідачу у задоволенні зустрічного позову про визнання недійсним договору про постачання теплової енергії.
У зв`язку з чим позивач вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню.
В судовому засіданні, яке відбулося 27 лютого 2024 року згідно з ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1463/23.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази, а також заслухавши пояснення представників сторін, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи, та було встановлено господарським судом під час її розгляду, Канівське комунальне підприємство теплових мереж є надавачем послуг з постачання теплової енергії в м. Каневі.
За адресою м. Канів, вул. О. Кошового, 3 знаходиться нежитлове приміщення Будинку рад.
Відповідно до рішення Черкаської районної ради від 28 січня 2021 року №5 5/VII1 "Про передачу майна" нежилі приміщення Будинку рад за адресою: вул. Олега Кошового, 3, м. Канів передано з балансу Канівської районної ради на баланс Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради (п. 6 рішення).
Згідно п. 7 вищевказаного рішення закріплено об`єкти, зазначені у п. 6 цього рішення на праві господарського відання за Господарським управлінням експлуатації приміщень Черкаської районної ради.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 136 ГК України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.
Відповідно до Статуту Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради предметом діяльності підприємства є забезпечення, утримання, експлуатація, санітарне обслуговування будівель та приміщень, а також прибудинкової території, забезпечення безперервної роботи систем водопостачання, газопостачання, енергопостачання в будівлях та приміщеннях (п.п.3, 5 п. 2 Розділу ІІІ Статуту).
Водночас, п. 2 Розділу IV Статуту передбачено, що майно підприємства (придбане, набуте, надане засновником) є спільною власністю територіальних громад Черкаського району та закріплене за ним на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, підприємство розпоряджається та користується зазначеним майном, вчиняючи щодо нього дії, що не суперечать чинному законодавству України та Статуту.
Судом також встановлено, що рішенням Господарського суду Черкаської області від 01 серпня 2022 року зі справи № 925/1846/21 позов задоволено частково.
Відмову позивача від позову в частині позовних вимог про визнання незаконними та скасування рішень №5-4/VIII та №5-5/VIII від 28 січня 2021 року, а також пунктів 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, передавального акту від 25 січня 2021 року - прийнято.
Провадження у справі в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування пункту 1 рішення Черкаської районної ради від 28 січня 2021 року №5-4/VIII "Про затвердження передавальних актів" та пункти 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, передавального акту від 25 січня 2021 року; визнання незаконним та скасування абзацу 2 пункту 6 рішення Черкаської районної ради від 28 січня 2021 року №5-5/VIII "Про передачу майна" - закрито.
Зобов`язано Черкаську районну раду (вул. В.Чорновола, 157, м. Черкаси, ідентифікаційний код 25659510) передати у комунальну власність територіальної громади - Канівської міської ради Черкаської області (вул. О.Кошового, 3, м. Канів, Черкаської області, ідентифікаційний код 33362991) об`єкти спільної власності територіальної громади, а саме:
1) нежитлові приміщення Будинку рад загальною площею 1 417,5 кв.м., який складається: Будівля рад - "А-3", прибудова "а", ґанок, цокольний поверх - ц/п, стіна підпірна №1, ґанок №2, ґанок №3, вимощення - 1 і розташований за адресою: вул. Кошового Олега, буд. 3, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2302234871200;
2) гараж загальною площею 19,7 кв.м., який складається: літ. 1 Б гараж, оглядова яма і розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154в/2, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459410571080;
3) гараж загальною площею 22,7 кв.м., який складається: літ. Б гараж та розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154 в/4, м. Канів,Черкаський район, Черкаська область, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459120671080;
4) гараж загальною площею 19,1 кв.м., який складається: літ.Б-1 гараж; оглядова яма та розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154в/5, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459190871080;
5) гараж загальною площею 19,2 кв.м., який складається: літ. Б та розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154 в/6, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459267171080;
6) гараж загальною площею 20,1 кв.м., який складається: літ. 1Б гараж; оглядова яма та розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154в/7, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459341671080;
7) гараж загальною площею 38,6 кв.м., який складається: літ. 1Б гараж; оглядова яма та розташований за адресою: вул. Енергетиків. 154в/8-9, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459300271080:
8) гараж загальною площею 20,2 кв.м., який складається: літ. 1Б гараж; оглядова яма та розташований за адресою: вул. Енергетиків, 154в/10, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459392671080:
9) гараж загальною площею 54,2 кв.м., який складається: літ. Б та розташований за адресою: вул. Енергетиків,30/9-10, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2459073771080;
10) гараж загальною площею 27,6 кв.м., який складається: літ. Б та розташований за адресою: вул. Енергетиків. 30/11, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2462218471080;
11)комунальне підприємство "Райтеплоенергія" Черкаської районної ради, код ЄДРПОУ 32342749, яке розташоване за адресою: вул. Шевченка, 68, с. Пекарі, Черкаський район, Черкаська область.
В решті вимог - в позові відмовлено.
Стягнуто з Черкаської районної ради на користь Канівської міської ради Черкаської області - 10 710 грн. 73 коп. судового збору.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 05 квітня 2023 року рішення Господарського суду Черкаської області від 01 серпня 2022 року у справі №925/1846/21 залишено без змін.
На виконання вищевказаного рішення 25 квітня 2023 року Господарським судом Черкаської області було видано відповідні накази.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 05 вересня 2023 року постанову Північного апеляційного господарського суду від 05 квітня 2023 року та рішення Господарського суду Черкаської області від 01 серпня 2022 року у справі № 925/1846/21 залишено без змін.
Згідно листа Канівської міської ради від 07 грудня 2023 року за №01-01-20/2568 (а.с. 120) станом на 07 грудня 2023 року рішення Господарського суду Черкаської області від 01 серпня 2022 року у справі № 925/1846/21 не виконано.
Також Канівська міська рада повідомила, що наразі на виконанні у відділі примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень у Черкаській області Центрального міжрегіонального управління юстиції (м. Київ) перебуває виконавче провадження №АСВП: 71730309, щодо примусового виконання наказу №925/1846/21 виданого 25 квітня 2023 року Господарським судом Черкаської області про зобов`язання Черкаську районну раду передати у комунальну власність територіальної громади - Канівської міської ради Черкаської області об`єкти спільної власності територіальної громади, а саме: нежитлові приміщення Будинку рад загальною площею 1 417,5 кв. м., який складається: Будівля рад А-3, прибудова а, ґанок, цокольний поверх - ц/п, стіна підпірна №1, ґанок №2, ґанок №3, вимощення - 1 і розташований за адресою: вул. Кошового Олега, буд. 3, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2302243871200.
Згідно інформації з Автоматизованої системи виконавчого провадження вбачається, що стан виконавчого провадження 71730309 - відкрито 04 травня 2023 року.
Оскільки рішення місцевого господарського суду від 01 серпня 2022 року у справі №925/1846/21 в частині зобов`язання Черкаську районну раду передати у комунальну власність територіальної громади - Канівської міської ради Черкаської області об`єкти спільної власності територіальної громади, розташовані за адресою: вул. Кошового Олега, буд. 3, м. Канів, Черкаський район, Черкаська область не виконано, то суд відхиляє доводи відповідача стосовно того, що саме Канівська міська рада зобов`язана оплачувати послуги з постачання теплової енергії.
Судом враховано, що на даний час відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг врегульовано Законом України від 09 листопада 2017 року №2189-VІІІ "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон № 2189-VІІІ), який введено в дію 01 травня 2019 року.
Відповідно до частин першої та другої статті 12 Закону №2189-VІІІ надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).
Згідно п. 3 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про житлово-комунальні послуги" договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом.
У разі якщо договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у своєму листі від 02 травня 2019 року №7/10.1/7260-19 надало такі роз`яснення:
- практична реалізація нововведень, передбачених Законом України від 09 листопада 2017 року № 2189-VІІІ "Про житлово-комунальні послуги", можлива за умови укладення договорів про надання комунальних послуг за правилами та особливостями, визначеними Законом (тобто, нових договорів про надання комунальних послуг);
- враховуючи особливості перехідного періоду (від моменту введення в дію Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09 листопада 2017 року №2189-VІІІ (01 травня 2019 року) до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг пунктом 3 розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону №2189 (тобто до 01 травня 2019 року), зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладених за правилами, визначеними цим Законом.
Згідно п. 6 ст. 1 Закону Украйни "Про житлово-комунальні послуги індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.
Порядок укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг визначено ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги":
Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Виконавець комунальної послуги, який займає монопольне становище на ринку, за наявності у нього технічних можливостей надання комунальної послуги не вправі відмовити в укладенні відповідного договору споживачеві чи іншій особі, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, якщо інше не передбачено законом.
Договір про надання комунальних послуг укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.
З пропозицією про укладання договору про надання комунальних послуг або про внесення змін до нього (крім індивідуальних договорів, укладених відповідно до частини п`ятої цієї статті) може звернутися будь-яка сторона, надавши письмово другій стороні проект відповідного договору (змін до нього), складений згідно з типовим договором.
Якщо протягом 30 днів після отримання проекту договору (змін до нього) виконавець комунальної послуги, який одержав проект договору (змін до договору) від споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), не повідомив про свою відмову від укладання договору (внесення змін) та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього і при цьому не припинив надання комунальної послуги цьому споживачу (або в інший спосіб засвідчив свою волю до надання відповідної комунальної послуги споживачу), договір (зміни до нього) вважається укладеним у редакції, запропонованій споживачем (іншою особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), якщо інше не передбачено цим Законом.
Якщо споживач (інша особа, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача), який отримав проект договору (змін до нього) від виконавця комунальної послуги, не повідомив протягом 30 днів про свою відмову від укладання договору (внесення змін) та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього, а вчинив дії, які засвідчують його волю до отримання (продовження отримання) відповідної комунальної послуги від цього виконавця (у тому числі здійснив оплату наданих послуг), договір (зміни до нього) вважається укладеним у редакції, запропонованій виконавцем комунальної послуги, якщо інше не передбачено цим Законом.
Необґрунтована відмова споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає договір в інтересах споживача) від укладання договору є підставою для припинення в односторонньому порядку виконавцем надання відповідної комунальної послуги такому споживачу.
Відмова будь-якої із сторін від укладання запропонованого другою стороною договору не позбавляє її права звернутися з повторною пропозицією про укладання договору в порядку, визначеному цією частиною.
У разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.
Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
У разі укладення публічних договорів приєднання про надання комунальних послуг виконавці комунальних послуг розміщують вимоги до якості відповідних послуг згідно із законодавством та іншу необхідну інформацію для кожного багатоквартирного будинку окремо на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування таких вимог у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
У разі прийняття співвласниками багатоквартирного будинку рішення про обрання моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії) відповідно до частини першої статті 14 цього Закону та повідомлення виконавців комунальних послуг про прийняте рішення за два місяці до запланованої дати укладення договору:
такий виконавець зобов`язаний укласти договори про надання комунальних послуг відповідно до вимог цієї статті згідно з обраною співвласниками моделлю організації договірних відносин;
раніше укладений із таким виконавцем договір про надання комунальної послуги достроково припиняється з дати набрання чинності новим договором, укладеним із співвласниками, але припинення (втрата чинності) дії раніше укладеного договору не звільняє сторони від виконання зобов`язань за цим договором та від відповідальності за порушення його умов.
Якщо за 30 днів до закінчення строку дії договору співвласники багатоквартирного будинку не повідомили виконавця відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії) про прийняття рішення про вибір моделі організації договірних відносин, визначеної в частині першій статті 14 цього Закону, публічний індивідуальний договір про надання комунальної послуги, укладений з таким виконавцем, вважається продовженим на наступний однорічний строк.
Публічні договори приєднання про надання комунальних послуг з власниками індивідуальних (садибних) житлових будинків вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги такий власник не вчинив дій щодо відключення (відмови) від комунальної послуги. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування тексту договору у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.
Плата виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання, складається з:
плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів на відповідну комунальну послугу та обсягу спожитих комунальних послуг, визначеного відповідно до законодавства;
плати за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.
07 жовтня 2021 року на офіційному сайті Канівської міської ради (www.kaniv-rada.gov.ua) та виконавця - Канівського комунального підприємства теплових мереж (www.kanivteplo.com.ua) було опубліковано текст індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії.
Згідно п. 2 загальних положень, даний договір є публічним договором приєднання, який набирає чинності через 30 днів з моменту розміщення на веб-сайті Канівської міської ради.
Згідно п.1 вищевказаного договору, цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення або на індивідуальний тепловий пункт для потреб опалення та приготування гарячої води (далі - послуга) індивідуальному споживачу (далі - споживач). Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України.
Фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема, надання виконавцю підписаної заяви-приєднання (додаток), сплата рахунка за надану послуги, факт отримання послуги (п. 4 договору).
Згідно п. 5 договору виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач - своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.
Обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22 листопада 2018 р. № 315 (далі - Методика розподілу) (11 договору).
Виконавець формує та надає рахунок на оплату спожитої послуги споживачу не пізніше ніж за десять днів до граничного строку внесення плати за спожиту послугу.
Рахунок надається на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунок може надаватися в електронній формі, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів (п.33 договору).
Позивач зазначав, що оскільки від балансоутримувача будівлі на адресу надавача послуг не надходило повідомлень про наявність інших користувачів, то протягом 01 червня 2022 року - 01 жовтня 2023 року облік теплової енергії, використаний для потреб опалення приміщення, здійснюється приладом обліку теплової енергії та розрахунковим способом визначено втрати теплової енергії від межі балансової належності до місця встановлення приладу обліку.
Розподіл теплової енергії проводився пропорційно площі приміщень орендованих виконавчим комітетом Канівської міської ради на підставі окремого договору та решти площ приміщення, які передано на баланс та закріплені за відповідачем на праві господарського відання.
Виконавчий комітет Канівської міської ради повідомив про продовження користування приміщенням, уклав відповідний договір та самостійно сплачує послуги з постачання теплової енергії.
Таким чином, крім постачання теплової енергії для потреб опалення приміщень, що перебувають в фактичному користуванні виконавчого комітету Канівської міської ради здійснюється постачання теплової енергії для потреб опалення решти приміщення.
Отже, з урахуванням положень ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09 листопада 2017 року №2189-VIII між сторонами було укладено договір про надання послуги з постачання теплової енергії.
Протягом спірного періоду, діяв одноставковий тариф на теплову енергію для потреб бюджетних організацій та установ який становив 3 084,04 грн/Гкал без ПДВ (тариф на послугу з постачання теплової енергії - 3 700, 85 грн/Гкал з ПДВ).
Такий тариф застосовувався відповідно до рішення виконавчого комітету Канівської міської ради №250 від 07 вересня 2022 року.
Дане рішення знаходиться в відкритому доступі та було оприлюднено на сайті надавача послуг 12 травня 2022 року та 22 листопада 2022 року за посиланням https://kanivteplo.com.ua/pages.php?c=11.
Згідно розрахунку заборгованості за теплову енергію приміщення (а.с. 23) відповідачем спожито 136,882 Гкал за період листопад 2022 року - квітень 2023 року.
Таким чином загальна вартість спожитої теплової енергії складає 506 679 грн. 75 коп. (136,882 Гкал х 3 700, 85 грн/Гкал).
Водночас, позивачем заявлено вимогу про стягнення 506 579 грн. 48 коп. боргу.
Як зазначалося вище, позивачем у розрахунку заборгованості була допущена технічна описка.
Так, у розрахунку зазначено площу 1 075 м2, хоча насправді розмір площі відповідача в приміщенні становить 1 038,5 м2.
Проте, з наданого суду розрахунку вбачається, що наявність описки не вплинуло на розмір заборгованості, оскільки нарахування проводилося відповідно до фактичних площ відповідача.
Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно п. 34 договору споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу.
Таким чином на момент звернення позивача до суду строк оплати відповідачем даної комунальної послуги настав.
Відповідно до ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Згідно зі ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідачем всупереч ч. 1 ст. 74, ст. 76, 77 ГПК України не було доведено факту своєчасного здійснення, на підставі умов договору, розрахунку з позивачем за отримані послуги у період: з листопада 2022 року - квітень 2023 року, а також не було спростовано належними та допустимими доказами доводи позивача, що викладені ним у своїх заявах.
Зокрема, відповідач не надав суду доказів неправильності проведених позивачем розрахунків існуючої заборгованості за надані послуги.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.
Верховний Суд в ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався загалом до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17).
Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18 березня 2020 року у справі №129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З наданого суду розрахунку та пояснень вбачається, що позивач здійснював нарахування плати за спожиту теплову енергію виходячи з одноставкового тарифу.
Наведений обсяг спожитої теплової енергії відповідачем не спростований.
Стосовно доводів відповідача, що договір про теплопостачання суперечить Закону України "Про публічні закупівлі" судом враховано наступне:
Згідно преамбули Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції чинній станом на момент виникнення правовідносин між сторонами та укладання договору) цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.
Відповідно п. 6. ст.1 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Згідно ч. 4 ст. 41 вищевказаного Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Відповідно до ч.10. ст. 3 Закону забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.
Отже, усі споживачі, на яких згідно ст.2 та ст.3 Закону поширюється дія цього Закону, незалежно від проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником послуг без проведення процедур закупівель, зобов`язані дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та оформити договори про закупівлю послуг згідно цього Закону.
Проте, факт відсутності договору не може бути підставою для звільнення споживача від сплати за фактично спожиту теплову енергію (правова позиція Верховного Суду України у постановах від 30 жовтня 2013 року у справі №6-59цс13, 20 квітня 2016 року по справі №6-2951цс15).
Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору (ч.1 ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 року) - (п.83 Постанови Великої Палати Верховного Суду від 07 липня 2020 року по справі № 712/8916/17 (провадження № 14-448цс19).
Отже, доводи відповідача з цього приводу судом до уваги не приймаються, оскільки вони не впливають на результати вирішення даного спору.
Статтею 610 Цивільного кодексу України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Отже, з відповідача підлягає стягненню 506 579 грн. 49 коп. боргу за надані послуги з постачання теплової енергії.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Господарського управління експлуатації приміщень Черкаської районної ради, вул. Першотравнева, 63, с. Червона Слобода, Черкаського району, Черкаської області, ідентифікаційний код 22810567 на користь Канівського комунального підприємства теплових мереж, вул. Енергетиків, 30, м. Канів, Черкаської області, ідентифікаційний код 02082657 - 506 579 грн. 49 коп. - боргу та 7 598 грн. 69 коп. судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.
Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.
Повне рішення складено 06 березня 2024 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2024 |
Оприлюднено | 08.03.2024 |
Номер документу | 117472957 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні