Рішення
від 05.03.2024 по справі 160/31465/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 березня 2024 рокуСправа №160/31465/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить суд:

-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.11.2023 року № 0321430406, форми «Н», яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» застосовано штраф за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у загальній сумі 148882 грн. 11 коп. , прийнятого на підставі акту від 15.09.2023 року № 33037/04-36-04-06/43299214 про результати перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-а, ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» (49000, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Мудрого Ярослава Князя, буд. 68, Код ЄДРПОУ 43299214) понесені позивачем судові витрати в сумі 2147 грн. 20 коп. та витрати на професійну правничу допомогу в сумі 12 600,00 грн.

Позивач не погоджується із вказаним податковим повідомленням-рішенням та донарахованим податковим зобов?язанням у вигляді штрафних санкцій та вважає його безпідставним, прийнятим з порушенням вимог чинного законодавства та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на наступне.

В оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні зазначено наступне: на підставі акту камеральної перевірки 15.09.2023 року № 33037/04-36-04-06/43299214 встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних визначених ст. 201 ПК України.

Так, в акті 15.09.2023 року № 33037/04-36-04-06/43299214, зазначено, шо за результатами проведеної камеральної перевірки встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних:

1.Податкова накладна № 3 від 01.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 92 день. Розмір штрафу 26280,00грн.;

2.Податкова накладна № 4 від 04.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 05.10.2022р., прострочення 83 день. Розмір штрафу 4780,00грн.;

3.Податкова накладна № 5 від 07.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 834,67,00грн.;

4.Податкова накладна № 6 від 09.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 313,33,00грн.;

5.Податкова накладна № 7 від 16.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 71 день. Розмір штрафу 1159,20грн.;

6.Податкова накладна № 12 від 16.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 92 день. Розмір штрафу 6 431,00грн.;

7.Податкова накладна № 10 від 17.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 198,67грн.;

8.Податкова накладна № 1 від 01.07.2022р., граничний строк реєстрації 31.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 75 день. Розмір штрафу 30027,60грн.;

9.Податкова накладна № 2 від 18.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 155,00грн.;

10.Податкова накладна № 3 від 19.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 500,00грн.;

11.Податкова накладна № 4 від 25.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 04.10.2022р., прострочення 50 день. Розмір штрафу 500,00грн.;

12.Податкова накладна № 5 від 27.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 315,40грн.;

13.Податкова накладна № 6 від 29.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 04.10.2022р., прострочення 50 день. Розмір штрафу 270,25грн.;

14.Податкова накладна № 1 від 10.08.2022р., граничний строк реєстрації 31.08.2022р., фактична реєстрація 15.09.2022р., прострочення 15 день. Розмір штрафу 400,00грн.;

15.Податкова накладна № 2 від 12.08.2022р., граничний строк реєстрації 31.08.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 23 день. Розмір штрафу 466,67грн.;

16.Податкова накладна № 3 від 17.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 715,00грн.;

17.Податкова накладна № 6 від 24.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 678,33грн.;

18.Податкова накладна № 9 від 25.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 393,30грн.;

19.Податкова накладна № 11 від 30.12.2022р., граничний строк реєстрації 15.01.2023р., фактична реєстрація 19.01.2023р., прострочення 4 день. Розмір штрафу 16814,86грн.;

20.Податкова накладна № 3 від 24.01.2023р., граничний строк реєстрації 18.02.2023р., фактична реєстрація 14.04.2023р., прострочення 55 день. Розмір штрафу 54194,62грн.;

21.Податкова накладна № 5 від 07.02.2023р., граничний строк реєстрації 05.03.2023р., фактична реєстрація 14.03.2023р., прострочення 9 день. Розмір штрафу 39,00грн.;

22.Податкова накладна № 6 від 24.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 61,43грн.;

23.Податкова накладна № 7 від 27.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 30,33грн.;

24.Податкова накладна № 8 від 28.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 87,03грн.;

25.Податкова накладна № 7 від 01.05.2023р., граничний строк реєстрації 05.06.2023р., фактична реєстрація 22.06.2023р., прострочення 17 день. Розмір штрафу 3235,58грн.

Загальна сума нарахованого штрафу, з якою не погоджується позивач становить: 148882,11 грн.

З виклаленими в акті №33037/04-36-04-06/43299214 від 15.09.2023 р. обставинами порушення граничного строку реєстраці податкових накладних, які покладено в основу оскаржуваного податкового повідомленні-рішення, ТОВ «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» не погоджується, тому вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню оскільки Законом України від 12.01.2023 р. №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» ПК України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування встановлені п. 201.10 ст. 201 ПК України, та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

- 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Отже, наведеними приписами закону платники податків звільняються від надмірного тягаря відповідальності, встановленого раніше чинними нормами податкового законодавства, за наведених у пунктах 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України умов.

Зазначає, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Заперечуючи проти позову, відповідачем надано до суду письмовий відзив на позовну заяву, який долучено до матеріалів справи.

В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначає, що за результатами розгляду акта перевірки ГУ ДПС відповідно до норм чинного законодавства, зокрема пункту 1201.1 статті 1201 ПК України, прийнято податкове повідомлення-рішення від 08.11.2023 року № 0321430406 про застосування штрафних санкцій у загальній сумі 148882 грн. 11 коп. (відповідно до терміну затримки реєстрації 2, 5, 10, 20, 30 та 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. Реквізити (№, дата виписки) податкових накладних, розшифровка по кількості днів затримки реєстрації в ЄРПН та розрахунок сум штрафних санкцій наведені в акті перевірки та в додатку до податкового повідомлення-рішення від 08.11.2023 року №0321430406.

Податкове повідомлення-рішення від 08.11.2023 року № 0321430406 направлено засобами поштового зв`язку на податкову адресу підприємства, отримане - 20.11.2023 року, що не заперечується позивачем.

Відповідачем досліджено акт камеральної перевірки ТОВ «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» на предмет того, чи входить граничний термін реєстрації вказаних ПН/РК в період після дати набрання законної сили Закону №2876-IX. Встановлено, що до вказаних в Акті ПН/РК, які входить до періоду, з якого до них можуть бути застосовані положення Закону №2876-IX, а саме: ПН/РК №5 від 07.02.2023р.; ПН/РК №8 від 28.02.2023р.; ПН/РК №7 від 27.02.2023р.; ПН/РК №6 від 24.02.2023р.; ПН/РК №7 від 01.05.2023 було застосовано штраф у розмірі 2 та 5 відсотків відповідно.

Таким чином, оскаржене податкове повідомлення-рішення не суперечить ані п. 89, ані п. 90 підрозділу 2 Розділу XX Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12.01.2023 р. № 2876-IX, позаяк стосовно кожної із перелічених в Акті від 15.09.2023 року №33037/04-36-04-06/43299214 податкової накладної контролюючим органом правильно були застосовані або положення п. 89 та п. 90 підрозділу 2 Розділу XX Податкового кодексу України у в редакції Закону України від 12.01.2023 р. 2876-IX, або норми п.201.10 ст. 201 і п. 120.1 ст. 1201 Податкового кодексу України.

У поданих запереченнях зазначено, що Товариством з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» не було подано до контролюючого органу заяви щодо підтвердження факту неможливості виконувати свої податкові обов`язки, зокрема в частині щодо дотримання термінів реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З метою визначення граничних термінів реєстрації податкових накладних та становлення відповідальності у формі накладення штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації означених податкових накладних, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області керувалось нормами ПК України у редакціях, що діяли до моменту набрання законної сили Закону України № 2876-ІХ.

На підставі викладеного вище, представник відповідача просить суд у задоволенні пред`явлених позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Представником позивача було направлено на адресу суду відповідь на відзив, в тексті якої зазначено, що він підтримує заявлені позовні вимоги та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.

У додатквових поясненнях, наданих представником позивача до суду зазначено, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме, з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Водночас, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року №2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Суд, дослідивши та оцінивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, прийшов до таких висновків.

Судом встановлено, що на підставі п.п. 20.1.4, п.п. 20.1.19 п. 20.1. ст. 20 розділу 1 та п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, ГУ ДПС у Дніпропетровській області Ольгою Яковлєвою було проведено камеральну перевірку ТОВ "ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» (ЄДРПОУ 43299214) з питання своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за лютий, липень, серпень, грудень 2022 року, січень, лютий, травень 2023 року. Перевіркою встановлено порушення строків реєстрації та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме, що в порушення п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, була допущена затримка реєстрації податкових накладних.

22.11.2023 року рекомендованим поштовим відправленням позивачем було отримано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.11.2023 року № 0321430406, форми «Н».

Відповідно до вказаного податкового повідомлення-рішення, згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, на підставі акту перевірки від 15.09.2023 року № 33037/04-36-04-06/43299214, за даними Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період лютий, липень, серпень, грудень 2022 року, січень, лютий, травень 2023 року, встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних , визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 148 882 грн. 11 коп.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:

«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Судом з матеріалів справи не встановлено наявність податкових накладних, які складені в період з 1 лютого по 31 травня 2022 року і повинні бути зареєстровані не пізніше 15 липня 2022 року, що також не заперечується позивачем, тому у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

- 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині 1 статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте, надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Аналогічна правова позиція, щодо неможливості розповсюдження дії пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) викладена в постанові Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23.

Здійснивши системний аналіз зазначених вище норм чинного податкового законодавства, суд зазначає, що відповідно до наявного в матеріалах справи додатку до податкового повідомлення-рішення від 08.11.2023 року № 0321430406 - розрахунку штрафу, відповідач застосував штрафні (фінансові) санкції за несвоєчасну реєстрацію позивачем 25-ти податкових накладних/розрахунків коригування, складених в період з 01.02.2022 року по 01.05.2023 року, та зареєстрованих в ЄРПН в період з 14.10.2022 року по 22.06.2023 року з порушенням строків, визначених пунктом 201.1 статті 201, пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України.

Суд зазачає, що з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1. Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме, з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року. Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати. В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року. Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, в даному випадку це стосується РН/РК:

1.Податкова накладна № 3 від 01.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 92 день. Розмір штрафу 26280,00грн.;

2.Податкова накладна № 4 від 04.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 05.10.2022р., прострочення 83 день. Розмір штрафу 4780,00грн.;

3.Податкова накладна № 5 від 07.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 834,67,00грн.;

4.Податкова накладна № 6 від 09.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 313,33,00грн.;

5.Податкова накладна № 7 від 16.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 71 день. Розмір штрафу 1159,20грн.;

6.Податкова накладна № 12 від 16.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 92 день. Розмір штрафу 6 431,00грн.;

7.Податкова накладна № 10 від 17.02.2022р., граничний строк реєстрації 15.07.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 77 день. Розмір штрафу 198,67грн.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Так, означені ПН/РК, а саме:

1.Податкова накладна № 1 від 01.07.2022р., граничний строк реєстрації 31.07.2022р., фактична реєстрація 14.10.2022р., прострочення 75 день. Розмір штрафу 30027,60грн.;

2.Податкова накладна № 2 від 18.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 155,00грн.;

3.Податкова накладна № 3 від 19.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 500,00грн.;

4.Податкова накладна № 4 від 25.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 04.10.2022р., прострочення 50 день. Розмір штрафу 500,00грн.;

5.Податкова накладна № 5 від 27.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 29.09.2022р., прострочення 45 день. Розмір штрафу 315,40грн.;

6.Податкова накладна № 6 від 29.07.2022р., граничний строк реєстрації 15.08.2022р., фактична реєстрація 04.10.2022р., прострочення 50 день. Розмір штрафу 270,25грн.;

7.Податкова накладна № 1 від 10.08.2022р., граничний строк реєстрації 31.08.2022р., фактична реєстрація 15.09.2022р., прострочення 15 день. Розмір штрафу 400,00грн.;

8.Податкова накладна № 2 від 12.08.2022р., граничний строк реєстрації 31.08.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 23 день. Розмір штрафу 466,67грн.;

9.Податкова накладна № 3 від 17.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 715,00грн.;

10.Податкова накладна № 6 від 24.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 678,33грн.;

11.Податкова накладна № 9 від 25.08.2022р., граничний строк реєстрації 15.09.2022р., фактична реєстрація 23.09.2022р., прострочення 8 день. Розмір штрафу 393,30грн.;

12.Податкова накладна № 11 від 30.12.2022р., граничний строк реєстрації 15.01.2023р., фактична реєстрація 19.01.2023р., прострочення 4 день. Розмір штрафу 16814,86грн.;

13.Податкова накладна № 3 від 24.01.2023р., граничний строк реєстрації 18.02.2023р., фактична реєстрація 14.04.2023р., прострочення 55 день. Розмір штрафу 54194,62грн., складені та зареєстровані до набрання чинності Законом № 2876-ІX.

При цьому, за порушення строку реєстрації ПН/РК, а саме:

1.Податкова накладна № 5 від 07.02.2023р., граничний строк реєстрації 05.03.2023р., фактична реєстрація 14.03.2023р., прострочення 9 день. Розмір штрафу 39,00грн.;

2.Податкова накладна № 6 від 24.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 61,43грн.;

3.Податкова накладна № 7 від 27.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 30,33грн.;

4.Податкова накладна № 8 від 28.02.2023р., граничний строк реєстрації 18.03.2023р., фактична реєстрація 30.03.2023р., прострочення 12 день. Розмір штрафу 87,03грн.;

5.Податкова накладна № 7 від 01.05.2023р., граничний строк реєстрації 05.06.2023р., фактична реєстрація 22.06.2023р., прострочення 17 день. Розмір штрафу 3235,58грн., контролюючим органом правомірно застосовано штрафні санкції за нормами пунктів 89, 90 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України прийнятими Законом № 2876-ІX.

Суд наголошує, що податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, тому котролюючим органом правомріно зазстосований розмір штрафу щодо означених ПН/РК, які є предметом розгляду даної справи.

Системний аналіз наведених вище норм чинного податкового законодавства України у сукупності з обставинами, встановленими судом в процесі розгляду даної справи на підставі доказів, наявних в матеріалах справи, дає суду прийти до висновку про відсутність з боку позивача обґрунтування належними доказами в розумінні ст. ст. 73, 74 КАС України незаконного та необґрунтованого характеру оскаржуваного податкового повідомленнях-рішеннях від 08.11.2023 року № 0321430406, форми «Н», яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» застосовано штраф за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у загальній сумі 148882 грн. 11 коп.

А відтак, викладене вище має наслідком наступне. Оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 08.11.2023 року № 0321430406 на загальну суму 148882 грн. 11 коп., прийняте відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; своєчасно, що виключає як протиправний характер оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, так і наявність у суду правових підстав для задоволення позовних вимог в межах правового поля в спосіб захисту права, обраний позивачем.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Статтею 139 КАС України визначено порядок розподілу судових витрат, оскільки у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовлено, розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 262, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМСПЕЦІНЖИНІРИНГ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснювався.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2024
Оприлюднено08.03.2024
Номер документу117477627
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/31465/23

Постанова від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 05.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні