КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 березня 2024 року № 320/13607/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Леонтович А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ТОВ «ІНДІГО-ТРЕЙД»
до Київської митниці
про визнання протиправним та скасування рішення,
в с т а н о в и в:
I. Зміст позовних вимог
До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ «ІНДІГО-ТРЕЙД» з позовом до Київської митниці, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення про визначення коду товару від 17.02.2023р № КТ-UA100110-0027-2023 ;
- визнати протиправним та скасувати картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA100110/2023/000073.
II. Позиція позивача та заперечення відповідача
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішення прийняте Київською митницею без урахування усіх обставин, відтак підлягає скасуванню.
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
III. Процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 28.04.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНДІГО-ТРЕЙД», ідентифікаційний код 33638194, місцезнаходження: 04073, м. Київ, вул. Сирецька, 28/2, зареєстровано як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.
28.10.2022 між «VANCE BIOENERGY SD, BHD» та ТОВ «ІНДІГО-ТРЕЙД» укладено договір поставки №VBSO-1036872.
30.01.2023 представником позивача заявлено до митного оформлення та подано електрону митну декларацію (вх. №21247) на товар №1 Органічна поверхнево-активна речовина неіоногенного типу, діетаноламід пальмоядрового масла, марка CDE-K85, CAS №73807-15-5, у вигляді прозорої рідини жовтуватого кольору, на холоді мутніє і застигає. Використовується у виробництві побутової хімії та засобів особистої гігієни. Не розфасовано для роздрібної торгівлі (не в аерозольній упаковці, не містить озоноруйнуючих речовин): -Palm Kernel Oil Diethanolamide CDE-K85 (діетаноламід жирних кислот пальмоядрової олії 85% CDE-K85), що надійшов на адресу ТОВ "ІНДІГО-ТРЕЙД", відповідно до контракту від 28.10.2022 №VBSO-1036872 та інвойсу від 06.12.2022 №VM-INV-1029656.
У програмі митного органу АСМО «Інспектор-2006» цю ЕМД зареєстровано за №23UA100110520888U8, зазначений товар заявлено до митного оформлення за кодом 3402420000 (ставка мита - 2%), як органічні поверхнево-активні речовини, інші.
По ЕМД спрацювала система АСАУР (Автоматизована система аналізу управління ризиками) та було сформовано критерії ризику за кодом 107-3, - «Необхідно посилити контроль правильності визначення коду товару згідно УКТ ЗЕД. Можливе ухилення від застосування визначеного коду згідно УКТ ЗЕД».
30.01.2023 посадовою особою митного поста «Західний» проставлена затримка у митному оформленні «підтверджене письмове бажання декларанта подати додаткові документи» (у зв`язку з виникненням питань щодо класифікації товарів за УКТ ЗЕД).
31.01.2023 позивачем на виконання критерію ризику доданих у Системи управління ризиками (СУР) форм контролю, з метою перевірки правильності класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД, проведено митний огляд, здійснено фотографування вантажу, відібрано зразки товару та направлено митним постом «Західний» запит до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (СЛЕД Держмитслужби) для проведення експертних досліджень.
01.02.2023 позивачем, з метою уникнення додаткових витрат, пов`язаних з простоюванням автотранспорту, було подано документи для митного оформлення товару, за тимчасовою декларацією (в електронній формі) №23UA100110520963U8 від 01.02.2023р, в якій зазначено код товару товару 3402909000 (ставка мита - 6,5%), консультативно запропонований Відповідачем.
13.02.2023 за результатами проведених досліджень, до Київської митниці направлено висновок від 13.02.2023 №142000-3104-0041 експертного підрозділу СЛЕД Держмитслужби.
Встановлено, що товар «Palm Kernel Oil Diethanolamide CDE-K85» (відповідно до специфікації на сайті виробника продукт CDE-K85-Cocomide DEA (CAS № 73807-15-5)), являє собою продукт у вигляді в`язкої прозорої рідини світло-жовтого кольору, до складу якого входить суміш до складу якого входить суміш органічної поверхнево-активної речовини неіоногенної природи (діетаноламід жирних кислот), гліцерин, діетаноламін, інші добавки/домішки (у тому числі жирні кислоти (С8,С10,С12, С14,С16). Торгівельна марка - VANCE BIOENERGY, Виробник - VANCE BIOENERGY SDN. BHD., Малайзія.
17.02.2023 враховуючи результати експертних досліджень, посадовою особою мп «Західний» прийнято рішення про визначення коду товару №КТ-UA100110-0027-2023, відповідно до якого на зазначений вище товар встановлено код УКТ ЗЕД 3402901000 (ставка мита 6,5%).
22.02.2023 митницею оформлено картку відмови №UA100110/2023/000073 з зазначенням причин відмови та роз`ясненням прав декларанта на оскарження .
06.03.2023 особою, уповноваженою на декларування подана виправлена митна декларація №UA100110/2023/522272, відповідно до якої товар заявлений як «Продукт " Діетаноламід жирних кислотпальмоядрового масла 85% CDE-K85", до складу якого входить суміш органічноїповерхнево-активної речовининеіоногенної проироди (діетаноламіджирних кислот), гліцерин, діетаноламін, інші добавки/домішки (у тому числі жирнікислоти (С8,С10,С12, С14,С16), у вигляді в`язкої напів прозорої рідини світло-жовтого кольору (не в аерозольнійупаковці, не містить озоноруйнуючих речовин):-Palm Kernel Oil Diethanolamide CDE-K85 (діетаноламід жирних кислотпальмоядрової олії 85% CDE-K85) у барабанах по 210кг -80шт. (16800кг).-Фирма виробник - Vance Bioenergy Sdn. Bhd,-Країна виробництва - MY,-Торговельна марка - Vance Bioenergy.», код УКТЗЕД 3402901000, (ставка мита 6,5%).
Вважаючи такі рішення відповідача протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
V. Норми права, які застосував суд
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частинами 1 та 2 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 67 Митного кодексу України визначено, що українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Частинами 1-5 статті 69 Митного кодексу України зазначено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД.
Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД.
На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Відповідно до ч. 6 ст. 69 Митного кодексу України штрафи та інші санкції за несплату митних платежів та за інші порушення, виявлені у зв`язку з неправильною класифікацією товарів, застосовуються митними органами виключно у разі, якщо прийняте митним органом рішення про класифікацію цих товарів у складному випадку було прийнято на підставі поданих заявником недостовірних документів, наданої ним недостовірної інформації та/або внаслідок ненадання заявником всієї наявної у нього інформації, необхідної для прийняття зазначеного рішення, що суттєво вплинуло на характер цього рішення.
Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду. Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер (ч. 7, ч. 8 ст. 69 Митного кодексу України).
VI. Оцінка суду
З наведених вище норм вбачається, що класифікацію товарів згідно з УКТЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію.
В свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта.
Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
Для цілей митного оформлення класифікація товарів, наданих до митного оформлення, здійснюється згідно з вимогами УКТЗЕД - товарної номенклатури Митного тарифу України, затвердженої Законом України від 04.06.2020 №674-ІХ «Про Митний тариф України» (далі-Закон №674-ІХ, Митний тариф України).
Відповідно до ст.1 Закону №674-ІХ митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Згідно ст. 2 Закону №674-ІХ ставки ввізного мита можуть встановлюватися або змінюватися виключно законами про внесення змін до Митного тарифу України.
Товарна номенклатура Митного тарифу України складається з трьох складових частин - Основних правил інтерпретації класифікації товарів, приміток до розділів та груп і безпосередньо номенклатури товарів (текстовий опис угруповань ТН (розділ, група - два знаки, позиція - чотири знаки, підпозиція - шість знаків, категорія - вісім знаків, підкатегорія десять знаків) та їх цифрове позначення - код товарів).
Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №651, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.08.2012 за №1372/21684 (далі-Порядок № 651), визначено графи митних декларацій, які заповнюються декларантом самостійно. Зокрема, графи 31, 33 та 47 митних декларацій, в яких наводяться дані про опис товару, код товару згідно УКТЗЕД та відомості про нарахування митних платежів, заповнюються декларантом (Розділ ІІ п. 1 Порядку № 651).
Таким чином, декларант самостійно вносить до митних декларацій відомості, зокрема, щодо опису товару, коду товару згідно УКТЗЕД та розміру належних до сплати податків та, з моменту прийняття митної декларації до митного оформлення несе юридичну відповідальність за недостовірність таких відомостей.
З метою приведення класифікаційної роботи митний орган у відповідність до Митного кодексу України, удосконалення здійснення контролю правильності класифікації товарів відповідно до вимог УКТЗЕД під час проведення процедур митного контролю та митного оформлення, упорядкування процедури класифікації товарів і запобігання випадкам ухилення підприємствами та громадянами від сплати митних платежів у повному обсязі та від установлених заходів нетарифного регулювання наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, зареєстрованим в Мін`юсті України 02.07.2012 за №1085/21397, затверджено Порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - Порядок № 650, п. 2 розділу І Загальні положення Порядку №650).
Згідно п. 3 розділу І Загальні положення Порядку №650 класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення; контроль правильності класифікації товарів - перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення; рішення про визначення коду товару (далі - Рішення) - документ установленої форми, який оформлюється посадовими особами ВМП, уповноваженими особами ПМО чи митного поста у разі необхідності прийняття рішення про класифікацію товарів.
Відповідно до п. 1 розділу ІІІ Контроль правильності класифікації товарів і прийняття Рішень, порядок взаємодії з ПМО, митним постом Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТЗЕД при їх декларуванні відповідно до статті 69 Кодексу.
Згідно пунктів 2 та 3 зазначеного розділу ІІІ Порядку №650 посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками. Рішення приймається за результатами класифікації товарів згідно з УКТЗЕД у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТЗЕД, у тому числі за результатами спрацювання автоматизованої системи аналізу та управління ризиками у складних випадках митних формальностей.
У разі коли посадові особи ВМП направлені для виконання службових обов`язків до ПМО чи митного поста, Рішення щодо складного випадку класифікації товару приймається такими посадовими особами без підготовки запиту до ВМП. У разі самостійного виявлення ВМП порушення правил класифікації товарів під час проведення контролю правильності класифікації товарів, задекларованих у митних деклараціях, поданих до митного оформлення, ВМП вноситься відмітка за допомогою автоматизованої системи митного оформлення (далі - АСМО) про прийняття до виконання відповідної митної формальності щодо проведення контролю правильності класифікації товарів та в разі потреби прийняття Рішення. Не допускається визначення форм та обсягів митного контролю іншими органами державної влади, а також участь їх посадових осіб у здійсненні митного контролю.
Частиною 1 статті 320 Митного кодексу України визначено, що форми та обсяги митного контролю обираються: 1) посадовими особами митних органів на підставі результатів застосування системи управління ризиками; та/або 2) автоматизованою системою управління ризиками.
Відповідно до п.п. 4, 12 ч. 2 ст. 544 Митного кодексу України здійснюючи митну справу, митні органи виконують такі основні завдання, зокрема здійснення митного контролю та виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо та ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.
Як вже було зазначено, 30.01.2023 ТОВ ТОВ «ІНДІГО-ТРЕЙД» з метою імпорту на митну територію України заявлено до митного оформлення товар за електронною митною декларацією №UA100110/2023/520888за кодом УКТЗЕД 3402420000. У графі 31 ЕМД товар задекларовано декларантом як «Органічна поверхнево-активна речовина неіоногенного типу, діетаноламідпальмоядрового масла, марка CDE-K85, CAS№73807-15-5...».
30.01.2023 посадовою особою відділу митного оформлення №1 проставлена затримка у митному оформленні «Повідомлення про необхідність пред`явлення товарів, додаткових документів та/або відомостей митному органу» (у зв`язку з виникненням питань щодо класифікації товарів за УКТ ЗЕД).
Відповідно до п. 24 ст. 4 Митного кодексу України, митний контроль сукупність заходів, що здійснюються митними органами в межах своїх повноважень з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно - правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.
Відповідно до статті 1 Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ «Про Митний тариф України» Митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі УКТЗЕД).
Міжнародною основою УКТЗЕД є Гармонізована система опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (ГС/HS). Класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється відповідно до вимог УКТЗЕД, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, Основних правил інтерпретації УКТЗЕД (далі - ОПІ), приміток до розділів і груп та характеристик товарів, які є визначальними для їх класифікації. Такі характеристики встановлюються за результатами вивчення технічної документації, паспортних даних на товар, товаросупровідних документів, інформації про товар, розміщеної у відкритому доступі мережі Інтернет, та у разі потреби результатів лабораторних досліджень конкретного товару.
Відповідно статті 257 Митного кодексу України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів. Зокрема, до митної декларації серед інших відомостей вносяться відомості про найменування товару, його звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, код товару згідно з УКТЗЕД.
У відповідності до частини першої статті 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. УКТЗЕД складається з трьох складових частин: Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, приміток до розділів та груп та безпосередньо номенклатури товарів (текстовий опис угрупувань УКТЗЕД (розділ, група, позиція, підпозиція, категорія, підкатегорія) та їх цифрове позначення - код товару. Код товару в УКТЗЕД складається з 10-ти цифр. Структура десятизначного коду товару в УКТЗЕД: Перші дві цифри код групи; Чотири цифри код позиції; Шість цифр код категорії; Вісім цифр код підкатегорії; Десять цифр код підкатегорії.
Для визначення відповідної товарної позиції в УКТЗЕД застосовуються перші чотири правила виключно послідовно, переходячи від ОПІ 1 до ОПІ 2(а), від ОПІ 2(а) до ОПІ 2(б) і так далі. Шосте ОПІ може бути застосовано при визначенні угруповання в рамках визначеної товарної позиції.
Згідно з ОПІ 1 назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил.
Згідно з ОПІ 3 у разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (а) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (с) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Згідно з ОПІ 6 для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Частиною другою статті 69 Митного кодексу визначено, що митними органами здійснюється контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД. Частиною третьою статті 69 Митного кодексу визначено, що на вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
Відповідно до частини четвертої статті 69 Митного кодексу України, у разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Пунктом 4.5. Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України № 631 від 21.05.2012 р. (далі Порядок №631) визначено митні формальності, які повинні бути виконані при здійснення митного оформлення митної декларації, в тому числі перевірка правильності класифікації товарів, що зазначено у п.4.5.5.
Додатково п. 4.7 Порядку №631 передбачено, що у складних випадках виконання митних формальностей ПМО передає виконання окремої митної формальності за ЕМД до спеціалізованого підрозділу. Після оформлення Запиту, завершення виконання відповідної митної формальності покладається на спеціалізований підрозділ.
31.01.2023 митним постом «Західний» до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (СЛЕД Держмитслужби) для проведення експертних досліджень направлений запит з метою проведення дослідження (експертизи).
Наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року №650 затверджено Порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - Порядок №650), III розділом якого визначається порядок контролю правильності класифікації товарів і прийняття рішень, порядок взаємодії з підрозділом митного оформлення, митним постом.
Відповідно до п.п. 1, 2 Розділу ІІІ Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТЗЕД при їх декларуванні відповідно до ст. 69 Митного Кодексу України.
Посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками.
При електронному декларуванні посадова особа ВМП або ПМО, чи митного поста за допомогою АСМО створює та передає декларанту або уповноваженій ним особі засвідчене електронним цифровим підписом електронне повідомлення про необхідність подання документів, які підтверджують класифікацію товару.
Відповідно до п.п. 5, 6 Розділу ІІІ Порядку №650, у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог ст.69 Митного Кодексу України декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТЗЕД. У разі відмови у наданні декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів чи відомостей посадовою особою митного органу здійснюються митні формальності за наявними документами та відомостями з використанням довідкової інформації.
При проведенні цих митних формальностей або підтверджується код товару, або надається відмова в митному оформленні та за наявності достатньої інформації виноситься Рішення.
Пунктом 14 розділу ІІІ Порядку №650 передбачено, що Рішення приймається посадовими особами відділу митних платежів або уповноваженими особами підрозділу митного оформлення чи митного поста на підставі встановлених характеристик товару, які є визначальними для класифікації товару, згідно з Основними правилами інтерпретації УКТЗЕД.
З аналізу зазначених норм вбачається, що перевірка правильності класифікації та кодування товарів, класифікація товарів в УКТЗЕД і прийняття відповідного класифікаційного рішення є обов`язком митниці.
17.02.2023 Київською митницею листом експертного підрозділу СЛЕД Держмитслужби від 13.02.2023 №7.17-4/7.17-31-04/7.8/861 отримано висновок експерта СЛЕД від 13.02.2023 №142000302-0473. За результатом розгляду представлених матеріалів та висновку експерта СЛЕД митницею прийнято рішення про визначення коду товару від 17.02.2023 №КТ-UA100110-0027-2023. Внаслідок прийняття рішення змінено заявлений код товару УКТЗЕД 3402420000 (ставки мита: пільгова 2%, повна 2%) на код товару УКТЗЕД 3402901000 (ставки мита: пільгова 6,5%, повна 6,5%).
Код товару змінено на підставі експертного висновку за результатами дослідження проб товару в СЛЕД, згідно з яким : представлені на дослідження зразки товарів ідентифіковано саме як - «Продукт " Діетаноламід жирних кислотпальмоядрового масла 85% CDE-K85", доскладу якого входить суміш органічноїповерхнево-активної речовини неіоногенної природи (діетаноламіджирних кислот), гліцерин, діетаноламін,інші добавки/домішки (у тому числі жирнікислоти (С8,С10,С12, С14,С16), у вигляді в`язкої напів прозорої рідини світло-жовтого кольору (не в аерозольній упаковці, не містить озоноруйнуючи хречовин):-Palm Kernel Oil Diethanolamide CDE-K85 (діетаноламід жирних кислотпальмоядрової олії 85% CDE-K85) у барабанах по 210кг -80шт. (16800кг).-Фирма виробник - Vance Bioenergy Sdn. Bhd,-Країна виробництва - MY,-Торговельна марка - Vance Bioenergy.».
Позивач обсновує віднесення товару до коду УКТ ЗЕД 3402420000 (ставки мита - 2%) відповідно до правила 3(б) у разі коли згідно з правилом 2(б) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (а), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати.
Також позивач узагальнює, що зазначеними правилами передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої товарної підкатегорії слід виходити з більш конкретного опису товару, тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару відповідно до УКТ ЗЕД. Згідно з Висновком від 13.02.2023 №142000302-0473 Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби надані для дослідження зразки містять в своєму складі поверхнево-активну речовину неіоногенного типу, а саме диетаноламід жирних кислот, та домішки гліцерину, диетаноламіну, жирних кислот та ін..
Концентрація основної речовини, вказана в сертифікатах якості, складає 85%. Домішки, що входять в склад продукту, є побічними продуктами, що утворюються в результаті хімічного процесу синтезу у виробництві диетаноламіду кокосової олії. Це баластні речовини, які не вносяться виробником в кінцевий продукт, і жодним чином не впливають на якість і технологічні властивості кінцевого продукту. Відповідно правильний код товару 3402420000.
На думку позивача оскаржувані рішення та картки є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони виносилися із зазначенням неправильного коду товару, що призвело до сплати позивачем обов`язкових платежів при митному оформленні товару в необґрунтовано завищеному розмірі на суму 49 636,67 гри. на підставі оскаржуваного рішення та картки, винесених на підставі неправомірних дій відповідача.
Згідно пояснень відповідача, оскаржуване рішення приймалось на підставі статті 69 Митного кодексу України від 13.03.2012 №4495-VI, Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) викладеної у додатку до Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ "Про Митний тариф України пояснення до УКТЗЕД, затверджені Наказом Держмитслужби України від 14.12.2022 №543 (пояснення до позиції 3402), наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650, наказу Держмитслужби України від 25.11.2022 №513 "Про затвердження Перехідних таблиць від УКТ ЗЕД версії 2017 р. до УКТ ЗЕД версії 2022 року, акту митного огляду, фото, зроблені під час митного огляду, висновку СЛЕД Держмитслужби від 13.02.2023 №142000-3104-0041, рішення про визначення коду товару від 20.10.2022 №КТ-UA100320-0130-2022, №КТ-UA100320-0129-2022.
Відповідно до статті 1 Закону України від 19.10.2022 №2697-ІХ «Про Митний тариф України» Митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з УКТЗЕД, складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснювалась відповідно до вимог - УКТЗЕД, що є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України «Про Митний тариф України» від 19.10.2022 № 2697-ІХ «Про митний тариф України», Основних правил інтерпретації УКТЗЕД (далі Правила), приміток до розділів і груп та характеристик товарів, які є визначальними для їх класифікації.
Відповідно до пункту (ІІ) (А) Пояснень до товарної позиції 3402 поверхнево-активні засоби включають:
(1) Суміші поверхнево-активних речовин, перерахованих у пункті (І) вище (наприклад, сульфорицинолеати, змішані із сульфованими алкілнафталінами або сульфатованими жирними спиртами).
(2) Розчини або дисперсії поверхнево-активних речовин, перерахованих у пункті І вище, в органічному розчиннику (наприклад, розчин сульфатованого жирного спирту в циклогексанолі чи в тетрагідронафталіні).
(3) Інші суміші на основі вищезазначеної в пункті І поверхнево-активної речовини (наприклад, поверхнево-активні препарати з вмістом певної частки мила, такі як алкілбензолсульфонат зі стеаратом натрію).
(4) Розчини або дисперсії мила в органічному розчиннику, такому як циклогексанол. (Розчини мила у воді, які можуть містити невелику кількість, що як правило не перевищує 5 %, доданого спирту чи гліцерину, є рідкими милами товарної позиції 3401).
Враховуючи, що відповідно до результатів проведених досліджень у СЛЕД Держмитслужби товар «Palm Kernel Oil Diethanolamide CDE-K85» не являє собою окрему поверхнево-активну речовину, а є сумішшю органічної поверхнево-активної речовини неіоногенної природи (діетаноламід жирних кислот) та інших речовин: гліцерину, діетаноламіну, інших добавок/домішок (у тому числі жирні кислоти (С8,С10,С12, С14,С16), то продукт являє собою поверхнево активний засіб, а не окрему поверхнево-активну речовину.
Також відповідачем додатково зазначалось, що підхід до класифікації зазначеного товару у товарній категорії 34029010 підтверджується обов`язковою тарифною інформацією (ВТІ) - рішеннями митної адміністрації країни Європейського Союзу, Франції: рішення від 09.10.2020 №FRBTIFR-BTI-2020-04624, від 03.05.2021 №FRBTIFR-BTI-2021-03150, від 22.03.2021 №FRBTIFR-BTI-2020-06881 (в матеріали справи надано їх не офіційний переклад).
Та навіть, якщо в цьому випадку розглядати рівну можливість віднесення товару за кодом заявленим декларантом або за кодом визначеним митницею, необхідно керуватись Правилом 3 (с) інтерпретації УКТЗЕД, згідно якого, товар класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
З огляду на вищезазначене, відповідно до правила 3 (с) Основних правил інтерпретації товарів УКТ ЗЕД товар класифікується у товарній підкатегорії 3402901000.
З огляду на вищевикладене, рішення митниці про визначення коду товару від 17.02.2023 №КТ-UA100110-0027-2023 прийнято правомірно та у відповідності до вимог митного законодавства України та як наслідок підстав для визнання протиправною та скасування картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA100110/2023/000073 відсутні.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі "Серявін та інші проти України" (п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Отже, позовні вимоги є необґрунтовані.
VII. Висновок суду
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини перша та друга статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78цього Кодексу.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
VIII. Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
У зв`язку із відмовою у позові підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Леонтович А.М.
Дата виготовлення та підписання повного тексту рішення - 05.03.2024
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2024 |
Оприлюднено | 08.03.2024 |
Номер документу | 117478555 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Леонтович А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні