Рішення
від 06.03.2024 по справі 520/17835/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

06 березня 2024 року справа № 520/17835/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Старосєльцева О.В. розглянувши за процедурою письмового провадження у порядку ст. 263 КАС України справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Салтівського району Харківської міської ради, Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

встановив:

Позивач, ОСОБА_1 (далі за текстом - заявниця, громадянин), у порядку адміністративного судочинства заявила вимоги про: 1) визнання протиправним дії Управління соціального захисту населення Адміністрації Салтівського району Харківської міської ради щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , допомоги на проживання внутрішньо перемішеним особам, на підставі її заяви від 02 серпня 2022 року; 2) зобов`язання Управління соціального захисту населення Адміністрації Салтівського району Харківської міської ради призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 "Деякі питання виплати допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам", на підставі її заяви від 02 серпня 2022 року.

Аргументуючи ці вимоги, зазначила, що владний суб`єкт протиправно відмовив у призначенні допомоги на проживання внутрішньо перемішеним особам.

Відповідач, Управління соціального захисту населення адміністрації Салтівського району Харківської міської ради (далі за текстом - Управління), проти позову заперечував.

Аргументуючи свою позицію зазначив, що позивачу відповідно до наданих нею документів рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 23.10.2019 була призначена виплата адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на склад сім`ї ОСОБА_1 за категорією «Працездатний, не працює, не здійснює догляду», на чоловіка заявниці ОСОБА_2 за категорією «Працездатний, не здійснює догляду, не працює» та неповнолітню дитину ОСОБА_3 за категорією «Дитина до 18 років», із зменшенням розміру допомоги, а саме: з 22.08.2019 по 21.10.2019 у розмірі 1884,00 грн., з 22.10.2019 по 21.12.2019 у розмірі 1442,00 грн. та з 22.12.2019 по 21.02.2020 у розмірі 1000,00 грн. В подальшому, ОСОБА_1 втратила право на отримання допомоги на себе особисто, згідно вимог пункту 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 01.10.2014 року № 505 та, як наслідок, відповідно до пункту 3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332, оскільки не була отримувачем допомоги станом на 01.03.2022, не здійснила повторне переміщення з території, на якій ведуться бойові дії, не надала інформацію про зруйноване житло або про його не придатність до проживання.

Відповідач, Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації (далі за текстом - Центр), залучений до участі у справі у якості другого відповідача ухвалою суду від 22.12.2023р. за клопотанням представника відповідача - Управління соціального захисту населення адміністрації Салтівського району Харківської міської ради, від 29.09.2023р. вх. №01-26/91371/23, проти позову заперечував.

Аргументуючи свою позицію зазначив, що особова справа позивача із відмовою Управління у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам до Центру не надходила. Також, зазначив, що відмови у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам Центром не перевіряються, виплатні відомості до банку Центром не надаються, кошти через Центр не проходять.

З приводу заявленого представником відповідача - Управління соціального захисту населення адміністрації Салтівського району Харківської міської ради, клопотання від 30.01.2024р. вх.№01-26/9692/24 про виключення із списку відповідача - Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації, суд зазначає, що положеннями КАС України виключення відповідачів зі складу учасників справи не передбачено, а тому подане клопотання суд відхиляє.

Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок із збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, з`ясувавши обставини фактичної дійсності, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Установлені судом обставини спору полягають у наступному.

Заявниця, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уроженка міста Донецьк, перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Салтівського району Харківської міської ради як внутрішньо переміщена особа з 20.11.2018 року.

20.11.2018 року заявниці було видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 0000653032 за місцем фактичного проживання/перебування за адресою: АДРЕСА_1 .

22.08.2019 року заявниця, як уповноважений представник сім`ї ( ОСОБА_2 , та ОСОБА_3 ) звернулась до Управління з заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особі, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

23.10.2019 року заявниці відповідно до наданих нею документів рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 23.10.2019 року була призначена виплата адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на склад сім`ї ОСОБА_1 за категорією «Працездатний, не працює, не здійснює догляду», на чоловіка заявниці ОСОБА_2 за категорією «Працездатний, не здійснює догляду, не працює» та неповнолітню дитину ОСОБА_3 за категорією «Дитина до 18 років», із зменшенням розміру допомоги, а саме: з 22.08.2019 по 21.10.2019 у розмірі 1884,00 грн., з 22.10.2019 по 21.12.2019 у розмірі 1442,00 грн. та з 22.12.2019 по 21.02.2020 у розмірі 1000,00 грн.

05.11.2019 року заявниця звернулась до Управління з заявою про перерахунок допомоги у зв`язку з працевлаштуванням чоловіка ОСОБА_2 та зняття з неї нарахування допомогу за відсутності працевлаштування.

Рішенням від 07.11.2019 року було зроблено перерахунок допомоги в межах терміну призначення з 16.09.2019 по 21.10.2019 1884,00 грн., з 22.10.2019 по 21.12.2019 1663,00 грн., з 22.12.2019 по 21.02.2020 1442,00 грн.

Виплата допомоги заявниці, як уповноваженій особі, здійснювалась на чоловіка та дитину автоматично з 22.02.2022 по 31.03.2022 року в розмірі 1442,00 грн., з 01.04. 2022 року в розмірі 5000, 00 грн.

02.08.2022 року заявниця отримала нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 6330-5001946794 за адресою: АДРЕСА_2 .

Отже, переміщення заявниці відбулось з АДРЕСА_1 на АДРЕСА_2 , тобто здійснено в межах однієї адміністративно-територіальної одиниці, а саме: Салтівський район м. Харкова.

02.08.2022 року заявниця звернулась з заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Розпорядженням від 22.08.2022 року заяву від 02.08.2022 року щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам залишено без розгляду на підставі пункту 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332.

У відзиві на позов Управлінням зазначено, що заявниця втратила право на отримання допомоги на себе особисто, згідно вимог пункту 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 01.10.2014 року № 505 та, як наслідок, відповідно до пункту 3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332, не була отримувачем допомоги станом на 01.03.2022 року, не здійснила повторне переміщення з території, на якій ведуться бойові дії, не надала інформацію про зруйноване житло або про його не придатність до проживання, право на призначення допомоги у неї відсутнє.

Рішенням від 04.10.2022 року було зроблено перерахунок допомоги в межах терміну призначення на чоловіка заявниці ОСОБА_2 за категорією «Працездатний, не здійснює догляду, працює» та неповнолітню дитину ОСОБА_3 за категорією «Дитина до 18 років» з 22.02.2022 по 31.03.2022 1442,00 грн., з 01.04.2022 по 31.12.2022 5000,00 грн.

Листом Управління від 26.05.2023 року №453-01 заявницю повідомлено про те, що їй не призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з підстав того, що заявниця втратила право на отримання допомоги на себе особисто, оскільки відповідно до пункту 3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332, не була отримувачем допомоги станом на 01.03.2022 року, не здійснила повторне переміщення з території, на якій ведуться бойові дії, не надала інформацію про зруйноване житло або про його не придатність до проживання.

Не погодившись із відповідністю закону управлінського волевиявлення Управління з приводу відмови у призначенні допомоги на проживання внутрішньо перемішеним особам, на підставі її заяви від 02 серпня 2022 року, заявниця ініціювала даний спір.

Вирішуючи спір по суті, суд вважає, що до відносин, які склались на підставі установлених обставин спору, підлягають застосуванню наступні норми права.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з Переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція визначеним у Додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1275 (в редакції чинній на момент взяття заявниці на облік як внутрішньо переміщеної особи) м. Донецьк (Донецька міська рада) відноситься до населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Указом Президента України від 24.02.2022р. № 62/2022 "Про введення воєнного стану в України" у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (затверджено Законом України від 24.02.2022р. № 2102-IX), який наразі триває.

Приписами ст. 1 Закону України від 20.10.2014 №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі - Закон №1706-VII) визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Відповідно до ст. 4 Закону №1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 5 Закону №1706-VII передбачено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

Положеннями п.2 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 р. № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (далі - Порядок №509), в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин, визначено, що для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі уповноважені органи).

Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг).

Уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204 Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка (далі - територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії).

У спірних правовідносинах, після залишення свого місця проживання у місті Донецьк, 20.11.2018 року заявницю було взято на облік внутрішньо переміщеної особи за місцем фактичного проживання/перебування за адресою: АДРЕСА_1 , про що видано відповідну довідку № 0000653032.

У зв`язку зі зміною адреси проживання/перебування, 02.08.2022 року заявниця отримала нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 6330-5001946794 за адресою: АДРЕСА_2 .

Отже, переміщення заявниці відбулось з АДРЕСА_1 на АДРЕСА_2 , тобто здійснено в межах однієї адміністративно-територіальної одиниці, а саме: Салтівський район м. Харкова.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що до 20 березня 2022 року механізм надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг визначався Порядком надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014р. №505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг" (далі - Постанова №505).

Пунктом 2 Порядку №505 було визначено, що грошова допомога надається внутрішньо перемішеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях. Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо перемішеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерорисгичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерорисгичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (даті - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

Згідно із пунктом 5 Порядку №505, для призначення грошової допомоги уповноважений представник сім`ї за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подає складену в довільній формі письмову заяву про надання грошової допомоги та документи, визначені цим пунктом. Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред`являє довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку.

Пунктом 7 Порядку №505 передбачено, що якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, є особи працездатного віку (крім громадян, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку; громадян, які доглядають за дітьми, що потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більш як до досягнення ними шестирічного віку; громадян, які мають трьох і більше дітей віком до 16 років і доглядають за ними; громадян, які доглядають за особами з інвалідністю І групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, або особами з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, або особами, які досягли 80-річного віку; а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги, га студентів денної форми навчання), які не працевлаштувалися, в тому числі за сприянням державної служби зайнятості, або перебувають в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях. Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, але фактично не працюють, протягом двох місяців з дня призначення виплати грошової допомоги. її розмір для працездатних членів сім`ї на наступні два місяці зменшується на 50 відсотків, а на наступний період - припиняється.

20 березня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №332 "Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам" (далі - Порядок №332), якою затверджений Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, з прийняттям якої постанова Кабінету Міністрів України від 01.10.2014р. №505 втратила чинність.

Приписами п.2 Порядку №332 (в редакції на момент звернення позивача із заявою щодо призначення допомоги на проживання) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії та що визначені в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Згідно з пунктом 3 Порядку №332, допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 р. отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг". Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово- комунальних послуг, не здійснюється.

Допомога не надається внутрішньо переміщеним особам, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24 лютого 2022 р., крім осіб, які отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, та осіб, які повторно перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) після 24 лютого 2022 року.

Починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо перемішеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Російською Федерацією території України, території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних. Київської міської військових адміністрацій.

Отже, для отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у відповідності до Порядку №332 позивачем мало бути дотримано такі умови: отримувати щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг станом на 24.02.2022 р.; або бути облікованою як внутрішньо переміщена особа до 24.02.2022 р. і не отримувати зазначену щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, але повторно переміститися з тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, після 24 лютого 2022 року.

Відтак, за змістом пункту 2 Порядку №332, внутрішньо переміщена особа має право на допомогу, якщо вона перемістилася з тимчасово окупованої території України або території, яка відповідає таким умовам: на цій території проводяться бойові дії та ця територія визначена в Переліку № 204.

Відповідно до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204-р (в редакції із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 213-р від 11.03.2022), до вказаних територій належать території: Волинська область, Дніпропетровська область, Донецька область, Житомирська область, Запорізька область, Київська область, м. Київ, Луганська область, Миколаївська область, Одеська область, Сумська область, Харківська область, Херсонська область, Чернігівська область.

Відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 липня 2022 року, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27 липня 2022 року № 169), Донецька область та Харківська область підпадають під критерій територій, на яких проводяться бойові дії або які перебувають в тимчасовій окупації.

Крім того, Донецька область, з якої перемістилася заявниця, включена і до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 204.

Отже, заявниця перемістилася з території, яка відповідає встановленим пунктом 2 Порядку №332 двом умовам: на території проводяться бойові дії та ця територія передбачена у Переліку № 204.

Крім того, Харківська область, обласним центром якого є місто Харків, в якому 02.08.2022р. заявниця повторно стала на облік як внутрішньо переміщена особа, визначена у Переліку № 204 як адміністративно - територіальна одиниця, на території якої платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка".

Згідно з Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 у період з квітня по грудень 2022 року Харківська міська територіальна громада входила до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Отже, заявниця, перебуваючи на обліку внутрішньо переміщених осіб до 24.02.2022р., здійснила повторне переміщення з території, на якій ведуться бойові дії після 24.02.2022 року.

З огляду на викладене, заявниця не підпадає під виключення, передбачене пунктом 3 Порядку №332 та не належить до кола внутрішньо переміщених осіб, допомога яким не надається.

Водночас, у спірних правовідносинах, владним суб`єктом прийнято розпорядження від 22.08.2022 року, яким заяву позивача від 02.08.2022 року щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам залишено без розгляду на підставі пункту 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332.

Однак, вказаним пунктом 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 передбачено умови для призначення(надання) або відмови у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Між тим, заяву позивача від 02.08.2022 року щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам розпорядженням суб`єкта владних повноважень залишено без розгляду. При цьому в даному розпорядженні не зазначені обґрунтування підстав та мотивів прийняття такого рішення.

Згідно з вимогами ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відтак, розпорядженням суб`єкта владних повноважень про залишення заяви позивача без розгляду не відповідає критеріям, встановленим ч.2 ст.2 КАС України.

Жодних рішень щодо відмови у призначенні заявниці допомоги на проживання внутрішньо перемішеним особам, на підставі її заяви від 02 серпня 2022 року, про що помилково зазначає позивач, Управлінням не приймалось.

Отже, заяву позивача від 02.08.2022 року щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам суб`єктом владних повноважень по суті не вирішено.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст. 72-77, 90, 211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах владний суб`єкт не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, залишивши без розгляду заяву позивача від 02 серпня 2022 року на підставі пункту 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332.

З огляду на викладені обставини, для повного та ефективного захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог визнати протиправним та скасувати розпорядження щодо залишення без розгляду заяви позивача та обтяжити Управління обов`язком прийняти рішення за зверненням заявника від 02 серпня 2022 року з урахуванням висновків суду у даній справі, що зумовлює відмову в позовних вимогах в іншій частині.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Розподіл судових витрат зі сплати судового збору в порядку ст. 139 КАС України судом не здійснюється, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору ухвалою суду від 18.07.2023р., а доказів понесення інших витрат позивачем не надано.

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 6-9, ст.ст. 72-77, 211, 241-243, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов - задовольнити частково.

Вийти за межі позовних вимог.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Управління соціального захисту населення Адміністрації Салтівського району Харківської міської ради від 22.08.2022 року щодо залишення без розгляду заяви ОСОБА_1 від 02.08.2022 року.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Адміністрації Салтівського району Харківської міської ради прийняти рішення за заявою ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) від 02.08.2022 року про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 "Деякі питання виплати допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам", з урахуванням висновків суду у даній справі.

Позов у решті вимог - залишити без задоволення.

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України.

Суддя О.В.Старосєльцева

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено08.03.2024
Номер документу117479732
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —520/17835/23

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Рішення від 06.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні