Ухвала
від 06.03.2024 по справі 644/1030/24
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

06.03.2024 Суддя Попова В. О.

Справа № 644/1030/24

Провадження № 2-о/644/58/24

УХВАЛА

06 березня 2024 року Суддя Орджонікідзевського районного суду м. Харкова Попова В.О., розглянувши заяву ОСОБА_1 в особі адвоката Авілової Олени Михайлівни, заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Індустріальному та Немишлянському районах у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Харків)

провстановлення фактусмерті

у с т а н о в и в:

До Орджонікідзевського районного суду надійшла заява адвоката Авілової О.М., яка діє в інтересах ОСОБА_1 на підставі ордера на надання правничої (правової) допомоги серії АХ № 113815, заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Індустріальному та Немишлянському районах у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Харків), про встановлення факту смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за обставин, що загрожували йому смертю та дають підстави вважати його загиблим внаслідок ракетних ударів рф по будівлі Харківської обласної адміністрації 01.03.2022.

Ознайомившись з даною заявою, суд приходить до висновку, що вона підлягає залишенню без руху з наступних підстав.

Відповідно до ч. 3 ст. 294 ЦПК України справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду.

Відповідно до п.9 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій.

Пунктом 5 ч.3 ст.175 ЦПК України встановлено, що позовна заява повинна містити виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.

Статтею 177 ЦПК України передбачено, що позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).

Відповідно до п.9 ч.1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Вимоги заяви вмотивовано тим, що для отримання свідоцтва про смерть, оформлення спадщини заявнику необхідно встановити даний факт, який має юридичне значення. У зв`язку із відсутністю свідоцтва про смерть сина, заявниця не має можливості скористатись своїми правами, пов`язаними із смертю сина ОСОБА_2 . Тобто, вимоги ОСОБА_1 пов`язані з доведенням наявності підставдля визнання (підтвердження) за нею певного соціально-правового статусу, не пов`язаногона теперішній час з будь-якимицивільнимиправами та обов`язками,їх виникненням, існуванням та припиненням.

Відповідно до вимог ст. 20 ч. 1 ЦК Україниправо на захист особа здійснює на свій розсуд.

Проте, здійснюючи правосуддя, суд захищає права…фізичних осіб у спосіб, визначений законом (ст. 5 ч.1 ЦПК України).

Заява подана в порядку п. 9 ч.1 ст.315 ЦПК України, проте, мотивуючи свої вимоги, заявник посилається на ст.46 ЦК України, що регулює порядок визнання особи померлою та не застосовується до правовідносин по встановлення факту смерті особи в певний час.

Крім цього, стороною заявника проігноровано положення Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин», який застосовується до спірних правовідносин. За умови не недотримання заявником визначеної ЗУ №2505-УШ від 27.04.2022 процедури, вирішення питання про відкриття провадження по справі про встановлення факту смерті військовослужбовця є передчасним .

Так, правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, визначає Закон України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» (ЗУ №2505-VІІІ від 27.04.2022), який забезпечує правове регулювання суспільних відносин, пов`язаних із набуттям правового статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, з обліком, розшуком та соціальним захистом таких осіб і членів їхніх сімей.

За визначеннями, наведеними у статті 1 цього Закону: особа, зникла безвісти, - фізична особа, стосовно якої немає відомостей про її місцеперебування на момент подання заявником заяви про її розшук; особа, зникла безвісти за особливих обставин, - особа, зникла безвісти у зв`язку із збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.

Згідно положень статті 4 вказаного Закону особа набуває статусу такої, що зникла безвісти, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи безвісти та її розшук або за рішенням суду. Особа вважається зниклою безвісти до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом. Надання особі статусу зниклої безвісти відповідно до цього Закону не позбавляє її родичів або інших осіб права звернення до суду із заявою про визнання такої особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою у порядку, передбаченому законодавством. Якщо особа, зникла безвісти, оголошена померлою, але її місцеперебування, місце поховання чи місцезнаходження її останків не встановлено, проведення розшуку такої особи в розумінні цього Закону не припиняється до встановлення її місцеперебування, місця поховання чи місцезнаходження її останків.

Статтями 18, 19 вищевказаного закону передбачений порядок подання заяви і розшуку особи, зниклої безвісти за особливих обставин. Зокрема, заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, подається до відповідного територіального органу Національної поліції України. Заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, може бути подана родичем такої особи, представником військового формування, органом державної влади, органом місцевого самоврядування, громадським об`єднанням або будь-якою іншою особою, якій стало відомо про зникнення. Заява про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, може бути подана Уповноваженим, якщо зазначені в абзаці другому цієї частини особи звернулися до неї з повідомленням про зникнення особи. У заяві про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, зазначається інформація, що може сприяти розшуку такої особи. У разі отримання інформації про зникнення особи за особливих обставин або заяви про розшук такої особи Національна поліція України зобов`язана інформувати Уповноваженого протягом трьох днів з моменту отримання такої інформації або заяви. Відомості, зазначені у заяві про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин, підлягають внесенню до Реєстру в порядку, передбаченому цим Законом, протягом 24 годин після отримання Уповноваженим від Національної поліції України інформації про зникнення особи за особливих обставин або інформації про отримання заяви про розшук такої особи. З метою отримання інформації, що може сприяти розшуку особи, зниклої безвісти за особливих обставин, Уповноважений надсилає запити на отримання інформації до органів державної влади (зокрема органів, уповноважених на облік та/або розшук осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), органів місцевого самоврядування, їх посадових чи службових осіб, громадських об`єднань та міжнародних гуманітарних організацій, що можуть володіти необхідною інформацією. Керівники органів державної влади (зокрема органів, уповноважених на облік та/або розшук осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), органів місцевого самоврядування, їх посадові чи службові особи, а також керівники громадських об`єднань, до яких надійшов запит Уповноваженого на отримання інформації, зобов`язані повідомити Уповноваженого в письмовій формі про результати розгляду такого запиту в триденний строк з дня його одержання.

Статтею 21 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» передбачено, що у разі наявності достовірної інформації про те, що особа, яка зникла безвісти за особливих обставин, померла, Уповноважений надає висновок про наявність обставин, що свідчать про смерть цієї особи, та направляє його її родичам. Достовірною інформацією про смерть особи є результати аналізу і зіставлення інформації про вилучення людських останків, наданої пошуковими групами, посмертної інформації про такі останки, наданої бюро судово-медичної експертизи, інформації про профілі ДНК та результати зіставлення ДНК, надані ДНК-лабораторіями, з інформацією, що відома про особу, зниклу безвісти за особливих обставин. Ця інформація міститься у комплексному звіті про ідентифікацію. Особа вважається зниклою безвісти до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому цим Законом і що за наявності достовірної інформації про те, що особа, яка зникла безвісти за особливих обставин, померла, Уповноважений надає висновок про наявність обставин, що свідчать про смерть цієї особи, та направляє його її родичам, які мають право звернутися до суду про встановлення факту смерті особи, що зникла безвісти.

Доказів подання ОСОБА_1 та її представником заяви Уповноваженому з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин стороною заявника суду не надано як і не надав відомостей про заходи, які вживалися до розшуку військовослужбовця у передбаченому ст. 19 вказаного Закону порядку. Висновок Уповноваженого про наявність обставин, що свідчать про смерть військовослужбовця, як це передбачено ст. 21 ЗУ №2505-УШ від 27.04.2022, в матеріалах справи відсутній.

За умови не недотримання заявником визначеної ЗУ №2505-УШ від 27.04.2022 процедури, звернення до суду з вимогою про встановлення факту смерті військовослужбовця є передчасним.

Крім того, в порушення вимог п. 8 ч. 3 ст. 175 ЦПК України, заява не містить: зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із заявою (за наявності).

В порушення вимог ст. 175 ЦПК України, не зазначено щодо наявності у заявника або інших осіб оригіналів письмових або електронних доказів, які додані до заяви.

Заява не містить попереднього (орієнтовного) розрахунку суми судових витрат, які заявник поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи ( вимога п. 9 ч. 3ст. 175 ЦПК України).

Крім того, заява не містить підтвердження заявника про те, що нею не подано іншої заяви з тим самим предметом та з тих самих підстав,що суперечить п.10 ч.3ст.175 ЦПК України

Враховуючи вищевикладене, заява ОСОБА_1 відповідно до ч.1 ст.185 ЦПК України підлягає залишенню без руху із встановленням заявнику строку для усунення її недоліків, а саме:

- привести у відповідність мотивувальну та прохальну частини заяви, а саме вимоги заяви повинні випливати з належного обґрунтування в мотивувальній частині. Так, заява подана в порядку п. 9 ч.1 ст.315 ЦПК України, проте, мотивуючи свої вимоги, заявник посилається на ст.46 ЦК України, що регулює порядок визнання особи померлою та не застосовується до правовідносин по встановлення факту смерті особи в певний час;

- конкретизувати мету встановлення даного факту;

-надати доказистосовно того,щоОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у встановленому Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» вважається особою, яка зникла безвісти;

- зазначити докази, які не можуть бути подані разом із заявою (за наявності);

- зазначити щодо наявності у заявника або інших осіб оригіналів письмових або електронних доказів, які додані до заяви;

- зазначити попередній (орієнтовний) розрахунку суми судових витрат, які заявник поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи;

- підтвердити, що заявницею не подано іншої заяви з тим самим предметом та з тих самих підстав.

Відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини, реалізуючи п. 1ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободщодо доступності правосуддя та справедливого судового розгляду кожна держава-учасниця Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони й обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух.

Відповідно до ч.1 ст.185ЦПК України суддя, встановивши що позовну заяву, подано без додержання вимог, викладених у статтях 175 і 177 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Якщо позивач відповідно до ухвали суду у встановлений строк виконає вимоги, визначені статтями 175 і 177 цього Кодексу, позовна заява вважається поданою в день первісного її подання до суду. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається позивачеві, що встановлено положеннями частини 3 ст. 185 ЦПК України.

Керуючись ст. 175, 177, 185, 295, 296 ЦПК України, суддя

п о с т а н о в и в:

Заяву ОСОБА_1 в особіадвоката АвіловоїОлени Михайлівни,заінтересована особа Відділдержавної реєстраціїактів цивільногостану поІндустріальному таНемишлянському районаху містіХаркові Східногоміжрегіонального управлінняМіністерства юстиції(м.Харків) провстановлення фактусмерті - залишити без руху та надати строк для усунення зазначених недоліків протягом 10 днів з моменту отримання позивачем зазначеної копії ухвали, роз`яснивши, що у разі невиконання вищевказаних вимог у встановлений суддею строк заява буде вважатися неподаною та повернута заявникові.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає.

Суддя В.О. Попова

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено08.03.2024
Номер документу117484876
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —644/1030/24

Ухвала від 02.04.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Попова В. О.

Ухвала від 06.03.2024

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Попова В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні