Рішення
від 26.02.2024 по справі 904/5289/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.02.2024м. ДніпроСправа № 904/5289/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Лєшукової Н.М. розглянув спір

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО", м. Дніпро

до Марганецької міської ради, м. Марганець, Дніпропетровська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_1

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_2

про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Представники:

від позивача Гончарова О.В.

від відповідача Сідельникова О.Л.

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_1 не з`явився

від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Марганецької міської ради, в якому просить:

- визнати протиправними дії Марганецької міської ради щодо дискваліфікації Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" як учасника електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, та формування протоколу про результати земельних торгів № LRE001-UA-20230718-72120 від 05.09.2023 в частині визначення того, що земельні торги не відбулись через подання пропозиції від одного учасника;

- скасувати рішення (акт) Марганецької міської ради щодо дискваліфікації Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" як учасника електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, та протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA-20230718-72120 від 05.09.2023 в частині визначення того, що земельні торги не відбулись через подання пропозиції від одного учасника;

- зобов`язати Марганецьку міську раду вирішити питання щодо підписання протоколу електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, з Товариством з обмеженою відповідальністю "АІО" та укладення з ним договору купівлі-продажу за вказаним лотом.

Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані складенням відповідачем Акту про дискваліфікацію переможця аукціону всупереч чинному законодавству.

Разом з позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" подано заяву про забезпечення позову шляхом заборони будь-яким суб`єктам державної реєстрації прав, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, реєстратору Державного земельного кадастру України вчиняти (здійснювати) реєстраційні дії та/або вносити відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та до Державного земельного кадастру України, приймати рішення про державну реєстрацію права оренди щодо нерухомого майна - земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , біля нежитлової будівлі № 8.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.10.2023 у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" про забезпечення позову відмовлено.

Відповідач у відзиві на позовну заяву з вимогами, викладеними позивачем, не погодився, вказуючи на те, що вони не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносно першого та четвертого пункту позовних вимог відповідач зазначає, що такі вимоги не підлягають розгляду в порядку господарського судочинства, і за правилами предметної юрисдикції відносяться до адміністративних судів, у зв`язку з чим останній вважає, що в цій частині провадження у справі має бути закрито.

Вимоги в частині визнання протиправними дій Марганецької міської ради щодо формування протоколу про результати земельних торгів та скасування протоколу про результати земельних торгів заявлені позивачем до неналежного відповідача, оскільки Марганецька міська рада виступала замовником торгів та не є адміністратором електронної торгової системи, у зв`язку з чим не має можливості формувати протоколи про результати торгів. Вказані обставини, на думку відповідача, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог в цій частині.

Щодо відсутності правових підстав для скасування рішення (акту) про дискваліфікацію, Марганецька міська рада зазначає про те, що позивачем не дотримано положень статті 137 Земельного кодексу України щодо подання належних документів для участі в торгах, а саме, на доданих для участі у торгах документах відсутній кваліфікований електронний підпис, відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників (адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника та засновника не збігається), не надано структуру власності, а також відсутні документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.

Зазначене вище стало підставою для прийняття уповноваженою особою Марганецької міської ради рішення про дискваліфікацію позивача в порядку частини 19 статті 137 Земельного кодексу України.

До того ж, відповідач у відзиві на позовну заяву вказує про те, що суд не може підміняти орган, до повноважень якого належить прийняття рішення, яке є предметом оскарження, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта, тобто вирішення питання щодо підписання протоколу електронного аукціону щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності та укладення договору купівлі-продажу за вказаним лотом, на думку відповідача, належать до компетенції Марганецької міської ради та оператора системи та вчиняються безпосередньо останніми в порядку, встановленому вимогами Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1013 "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

Ухвалою від 09.10.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" залишено без руху у зв`язку з тим, що остання подана без додержання вимог, викладених у статтях 164, 172 Господарського процесуального кодексу України.

11.10.2023 від позивача надійшла заява про усунення недоліків, у зв`язку з чим господарським судом відкрито провадження у справі № 904/5289/23, її розгляд вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 14.11.2023, про що постановлено ухвалу від 16.10.2023.

30.10.2023 через систему "Електронний суд" до суду від Марганецької міської ради надійшла заява про проведення всіх судових засідань в режимі відеоконференції поза межами приміщення Господарського суду Дніпропетровської області з використанням власних технічних засобів за допомогою системи Електронний суд, у задоволенні якої судом відмовлено, про що постановлено ухвалу від 06.11.2023.

30.10.2023 відповідачем подано клопотання про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_1 та ОСОБА_4 .

30.10.2023 відповідачем подано клопотання про огляд доказів за їх місцезнаходженням.

13.11.2023 позивачем і відповідачем подані клопотання про відкладення розгляду справи, які господарським судом задоволено.

Крім того, відповідачем заявлено клопотання про проведення наступного підготовчого засідання в режимі відеоконференції через підсистему відеоконференцзв`язку ЄСІТС.

Ухвалою від 14.11.2023 господарським судом відкладено підготовче засідання до 06.12.2023 та задоволено клопотання Марганецької міської ради про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції, з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.

14.12.2023 позивачем через систему "Електронний суд" подано клопотання про долучення до матеріалів справи відповіді електронного майданчика ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" щодо надання інформації стосовно пропозиції, яка була завантажена ТОВ "АІО" в електронному аукціоні.

06.12.2023 господарським судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 15.01.2024, відкладено підготовче засідання до 10.01.2024 та за клопотанням відповідача залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про що постановлено відповідну ухвалу.

До того ж, зазначеною вище ухвалою судом задоволено клопотання Марганецької міської ради про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції, з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку ЄСІТС.

10.01.2024 позивачем подано клопотання про залучення доказів про направлення позовної заяви з додатками на адреси третіх осіб.

У підготовчому засіданні, яке відбулось 10.01.2024, господарським судом розглянуто клопотання відповідача про огляд доказів за їх місцезнаходженням, за результатами розгляду якого останнє повернуто заявникові без розгляду у зв`язку з тим, що таке клопотання подано особою, яка відповідно до частини шостої статті 6 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.

Ухвалою від 10.01.2024 господарським судом за усним клопотанням представника позивача відкладено підготовче засідання до 24.01.2024.

У підготовчому засіданні, що відбулось 24.01.2024, представник позивача, заперечуючи проти закриття провадження у справі в зазначеній відповідачем частині позовних вимог, послався на те, що Дніпропетровським окружним адміністративним судом дане питання вирішено шляхом постановлення ухвали від 28.09.2023 про відмову у відкритті провадження у справі за позовом ТОВ "АІО" до Марганецької міської ради про визнання протиправними дій Марганецької міської ради, скасування рішення і протоколу та зобов`язання вчинити певні дії.

У підготовчому засіданні, що відбулось 24.01.2024, господарським судом відхилено зазначене вище клопотання відповідача.

22.01.2024 на поштову адресу суду від третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 надійшли пояснення по справі.

У поданих поясненнях треті особи зазначають про те, що, на їх думку, відповідач правомірно дискваліфікував позивача, як учасника аукціону, яким подані документи, що не відповідали вимогам частини 7 статті 137 Земельного кодексу України.

Так, подана ТОВ "АІО" інформація про кінцевих бенефіціарних власників не містила відомостей про дату народження, реєстраційний номер облікової картки платників податків або номер (та за наявності серію) паспорта громадянина України, а також позивачем не надано документа на підтвердження повноважень представника його підприємства приймати участь в земельних торгах, не подано структуру власності. Крім того, у поданих позивачем документах наявні розбіжності в адресах ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника, а також документи останнього не було підписано ЕЦП.

Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим 24.01.2024 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті на 21.02.2024, про що поставнолено відповідну ухвалу.

09.02.2024 від позивача через систему "Електронний суд" подані додаткові письмові пояснення, в яких ТОВ "АІО" вказує на те, що долученим до матеріалів листом ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" підтверджується завантаження до електронної системи підписаних КЕП документів, що, на думку позивача, спростовує посилання відповідача та третіх осіб на порушення приписів статті 137 Земельного кодексу України щодо обов`язкового засвідчення поданих документів кваліфікованим електронним підписом особи.

До того ж, позивач у додаткових поясненнях зазначає про те, що спеціальним законом у земельних правовідносинах, зокрема, щодо проведення земельних торгів, є Земельний кодекс України та Вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджені КМУ 22.09.2021 за № 1013. Так, зазначені вище нормативно-правові акти не містять вимог щодо зазначення конкретної інформації про бенефіціарних власників чи то структури підприємства. Також, на думку позивача, невідповідність адреси засновника адресі бенефіціарного власника не має наслідком неправдивості наданої інформації, а є лише помилкою реєстратора.

До того ж, у своїх поясненнях ТОВ "АІО" вказує на те, що його підприємством на підтвердження повноважень директора позивача було надано Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, в якому керівником юридичної особи зазначена Деменіна Анастасія Володимирівна (без обмежень). Тобто, за твердженням позивача, надана ним інформація містить вичерпні дані щодо повноважень директора.

Заслухавши у судовому засіданні, яке відбулось 21.02.2024, вступне слово представників позивача та відповідача, дослідивши подані докази учасниками процесу, судом оголошено перерву у судовому засіданні до 26.02.2024, про що постановлено відповідну ухвалу.

У судове засідання, що відбулося 26.02.2024, представники третіх осіб не з`явились.

Судом враховано, що в силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

26.02.2024 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, господарський суд, -

УСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є обставини наявності/відсутності правових підстав для визнання протиправним і незаконним акта про дискваліфікацію учасника електронного аукціону та протоколу про результати земельних торгів щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності.

22.12.2022 Марганецькою міською радою прийнято рішення № 1010-46/VIII "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8", в якому вирішено, зокрема:

1. Провести земельні торги у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, код цільового призначення земель згідно КВЦПЗ - секція В розділ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

2. Затвердити умови продажу права оренди на земельну ділянку, згідно з додатком, встановивши наступне:

- стартова ціна лоту з продажу права оренди на земельну ділянку дорівнює розміру річної орендної плати;

- гарантійний внесок становить 30% від стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (оренди);

- мінімальний крок торгів становить 1% від стартової ціни лоту.

3. Марганецькій міській раді Дніпропетровської області, в особі відділу землекористування та екології:

- забезпечити організацію земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності плошею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8;

- забезпечити оформлення договору оренди земельної ділянки з переможцем аукціону за ціною та на умовах, визначених цим рішенням та за результатами проведених земельних торгів (аукціону).

4. Переможцю земельних торгів здійснити реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства.

5. Визначити електронний майданчик SmartTender.biz платформою, на якій буде проведено земельні торги у формі аукціону.

6. Координацію роботи по виконанню рішення покласти на відділ землекористування та екології.

7. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови Лук?яненка Р.М. та комісію з питань екології, регулювання земельних відносин, будівництва, благоустрою та архітектури (Корогодський І.П.).

Відповідно до заяви оператору електронного майданчика ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" № 1 від 23.08.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" висловило своє бажання взяти участь в електронному аукціоні № LRE001-UA-20230718-72120 щодо земельної ділянки за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190.

Як вбачається із залученого до матеріалів справи протоколу про результати земельних торгів від 04.09.2023 № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, у ньому приймали участь 3 учасника, а саме: Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" з ціновою пропозицією 151 001,00 грн., ОСОБА_1 з ціновою пропозицією 151 000,00 грн. та ОСОБА_2 з ціновою пропозицією 95 00,00 грн. У вказаному протоколі зазначено про те, що земельні торги не відбулись.

Так, протокол електронних торгів містить Розділ "Рішення щодо кваліфікації учасника", в якому вказано, зокрема, про дискваліфікацію учасника аукціону - Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" з причини невідповідності встановленим Кодексом вимогам.

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач зазначає про те, що ним було подано до участі в аукціоні всі необхідні документи, передбачені частиною 7 статті 137 Земельного кодексу України, проте, відповідачем протиправно, без наведення обґрунтованих підстав відмовлено його підприємству у підписанні протоколу та прийнято рішення про дискваліфікацію.

Дії Марганецької міської ради щодо дискваліфікації, на думку позивача, є протиправними, порушують його права та інтереси, що і стало причиною звернення з даним позовом до суду.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Правовідносини сторін у даній справі виникли у сфері продажу прав на земельну ділянку на конкурентних засадах, порядок здійснення якого врегульований главою 21 Земельного кодексу України та положеннями Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 про "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

Частиною першою статті 134 Земельного кодексу України встановлено обов`язковість передачі земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах), земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

У статті 135 Земельного кодексу України визначені загальні положення щодо проведення земельних торгів.

Так, в силу припису частини першої вказаної статті порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюється, зокрема, продаж земельних ділянок державної та комунальної власності, передача їх у користування за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).

Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, адміністратором якої є визначений Кабінетом Міністрів України суб`єкт господарювання державного сектору економіки.

Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.

Для цілей цього Кодексу терміни "адміністратор електронної торгової системи", "електронний майданчик", "електронна торгова система", "оператор електронного майданчика", "центральна база даних" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про приватизацію державного і комунального майна" з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.

Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Учасник земельних торгів - це фізична або юридична особа, яка розмістила в електронній торговій системі документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зробила закриту цінову пропозицію і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, виставленою на земельних торгах.

Переможець земельних торгів - це учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу), у випадках, встановлених частиною сімнадцятою статті 137 цього Кодексу, - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією за умови, що ним зроблено щонайменше один крок торгів, а в разі однакових цінових пропозицій - учасник, який подав раніше цінову пропозицію, за умови відсутності його відмови від очікування.

Закрита цінова пропозиція - це сума коштів, про намір та можливість сплати якої учасник земельних торгів повідомляє у своєму особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Закрита цінова пропозиція не може бути меншою, ніж розмір стартової ціни продажу лота.

Організатором земельних торгів є, зокрема:

- у разі продажу земельної ділянки - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу;

- у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки.

Для проведення земельних торгів організатор земельних торгів укладає з оператором електронного майданчика, підключеного до електронної торгової системи, договір про організацію та проведення земельних торгів.

Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та оператором електронного майданчика. Розмір, порядок сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України (частина 6 статті 135 Земельного кодексу України).

Частинами 7, 8 статті 135 Земельного кодексу України передбачено, що реєстраційний внесок за лотом встановлюється у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому оприлюднюється оголошення про проведення земельних торгів. Гарантійний внесок становить 30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки чи прав емфітевзису, суперфіцію або 30 відсотків стартового розміру річної орендної (суборендної) плати, але не може бути більше 2500 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому проводяться земельні торги. Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються особою, яка бажає взяти участь у земельних торгах, на відкриті у банку окремі рахунки оператора електронного майданчика, з якого така особа бажає взяти участь в земельних торгах.

Стаття 136 Земельного кодексу України визначає процедури підготовки лотів для продажу на земельних торгах, яка за змістом частини першої цієї статті включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; е-1) встановлення стартового розміру плати за користування земельною ділянкою на умовах суборенди, що не може бути меншим за розмір орендної плати, визначений договором оренди земельної ділянки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї (частина 2 статті 136 Земельного кодексу України). Ціною лота на земельних торгах є ціна продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію та розмір орендної плати за користування земельною ділянкою (частина 3 статті 136 Земельного кодексу України).

Згідно з частиною четвертою статті 136 Земельного кодексу України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них (із зазначенням кадастрових номерів, площі та їх цільового призначення), які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки; г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги; ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.

Частиною першою статті 137 Земельного кодексу України унормовано, що технічні вимоги до підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.

Відповідно до частини четвертої статті 137 Земельного кодексу України в оголошенні про проведення земельних торгів щодо кожного лота зазначаються: а) найменування організатора земельних торгів; б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; в) цільове призначення земельної ділянки; г) умови договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договору оренди, суборенди землі, суперфіцію, емфітевзису, що укладається на земельних торгах; ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію, або стартовий розмір плати за користування земельною ділянкою; д) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; е) час проведення земельних торгів з урахуванням вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України; є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, що сплачують учасники, порядок їх сплати; ж) найменування, веб-сайти та номери рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, що зазначаються шляхом посилання на веб-сайт адміністратора електронної торгової системи; з) прізвище, власне ім`я та по батькові, посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота; и) проект договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря (суборендаря), емфітевта, суперфіціарія), а в разі продажу на земельних торгах прав емфітевзису, суперфіцію за рішенням емфітевта, суперфіціарія - також копія договору емфітевзису, суперфіцію; і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів; ї) фотографічні зображення земельної ділянки, копії документів та матеріалів на лот; й) особа, яка має переважне право на купівлю земельної ділянки (у разі проведення аукціону з продажу такої земельної ділянки); к) номери банківських рахунків для внесення плати за придбаний лот; л) інші відомості про лот, які організатор торгів вважає за потрібне розмістити в оголошенні про проведення земельних торгів.

Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 45 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів (частина 6 статті 137 Земельного кодексу України).

Частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі:

а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом;

б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності; для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу. Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;

в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом). Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень частин 10-13 статті 137 Земельного кодексу України Земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет. Будь-який користувач мережі Інтернет має можливість спостерігати за ходом земельних торгів у режимі реального часу. Відомості про учасників торгів не підлягають розголошенню до завершення торгів. Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу.

Частиною п`ятнадцятою статті 137 Земельного кодексу України встановлено, що протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї.

Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини другої статті 138 Земельного кодексу України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.

Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі, зокрема, відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої цієї статті, за умови, що такий учасник у встановлений строк підписав протокол про проведення земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, сплатив належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу).

Положення аналогічного змісту містяться у Постанові Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 про "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)" (далі - Вимоги щодо проведення земельних торгів), згідно з пунктом 1 яких останні визначають: порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи; технічні вимоги до реалізації переважного права купівлі земельної ділянки у власність у разі продажу її через електронний аукціон; порядок відшкодування переможцем земельних торгів витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах; розміру, порядку сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика; строк повернення оператором електронного майданчика всім учасникам земельних торгів, які не визнані переможцями, сплачених сум гарантійних внесків; технічні вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика; форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі; перелік документів, що підтверджують відповідність особи, яка бажає взяти участь у земельних торгах щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, вимогам статті 130 Земельного кодексу України (далі - Кодекс); вимоги до заяви про участь у земельних торгах; порядок визначення статусу учасника земельних торгів; порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах; порядок підписання організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів протоколу про результати земельних торгів та договору за результатами проведення земельних торгів; строк перерахування суми гарантійного внеску оператором електронного майданчика, сплаченого на його рахунок переможцем, на відповідні бюджетні рахунки у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності, прав суперфіцію, емфітевзису на неї, проведення земельних торгів з набуття права оренди такої земельної ділянки; порядок та строк сплати переможцем земельних торгів ціни продажу земельної ділянки, плати за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суми витрат на підготовку лота до продажу відповідно до положень Кодексу.

Позивачем оскаржується рішення Марганецької міської ради щодо дискваліфікації учасника земельних торгів - ТОВ "АІО", який запропонував найвищу цінову пропозицію, з підстав невідповідності поданих підприємством останнього документів встановленим Земельним кодексом України вимогам.

Так, уповноваженою особою Марганецької міської ради Павленко Н., за результатами перевірки заяв учасників земельних торгів та доданих до них документів, прийнято рішення про дискваліфікацію позивача з огляду на те, що у документах ТОВ "АІО" виявлено недоліки, а саме: на документах, доданих для участі в торгах, відсутній електронний підпис; відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників, не зазначено РНОКПП, дату народження і країну громадянства; відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників, не надано структуру власності; адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника та засновника не збігається; відсутні документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.

Пункт «а» частини сьомої статті 137 Земельного кодексу України передбачає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом.

Відповідно до пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 Кодексу.

Таким чином, до осіб, які бажають взяти участь у земельних торгах, чинним законодавством встановлена вимога щодо підписання документів під час їх подання кваліфікованим електронним підписом, і така вимога є імперативною.

Правові й організаційні засади надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації визначені Законом України від 05.10.2017 №2155-VIII "Про електронні довірчі послуги", згідно зі статтею 1 якого кваліфікованим електронним підписом є удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (п. 27); кваліфікованим сертифікатом електронного підпису є сертифікат електронного підпису, що видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг і відповідає вимогам, встановленим частиною другою статті 23 цього Закону (п. 30); удосконаленим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, є удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням кваліфікованого сертифіката електронного підпису, виданого кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг та не містить відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (п. 59); засобом електронного підпису чи печатки є апаратно-програмний пристрій чи програмне забезпечення, що використовуються для створення електронного підпису чи печатки (п. 18); засобом кваліфікованого електронного підпису чи печатки є засіб електронного підпису чи печатки, що відповідає вимогам, встановленим частинами першою - четвертою статті 19 цього Закону (п. 20).

Пунктом 2 частини другої статті 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" встановлено, що кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов`язково повинні містити:

1) позначку (у формі, придатній для автоматизованої обробки) про те, що сертифікат відкритого ключа виданий як кваліфікований сертифікат відкритого ключа;

2) позначку, що сертифікат відкритого ключа виданий в Україні;

3) ідентифікаційні дані, які однозначно визначають кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, засвідчувальний центр або центральний засвідчувальний орган, який видав кваліфікований сертифікат відкритого ключа (далі - суб`єкт, який видав сертифікат), у тому числі обов`язково для юридичної особи - найменування та код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України;

4) ідентифікаційні дані, які однозначно визначають користувача електронних довірчих послуг, у тому числі обов`язково:

- прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) чи псевдонім (із зазначенням про використання особою псевдоніма) підписувача та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта), або номер паспортного документа іноземця чи особи без громадянства;

- найменування або прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) створювача електронної печатки та код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (код/номер з торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться країною резидентства іноземної юридичної особи, код/номер з реєстраційного посвідчення місцевого органу влади іноземної держави про реєстрацію юридичної особи), крім міжнародних організацій, відомості про яких не внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться іноземною державою, за місцезнаходженням штаб-квартири міжнародної організації, або унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта);

- прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) чи псевдонім (із зазначенням про використання особою псевдоніма) фізичної особи чи найменування юридичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту, та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта), або номер паспортного документа іноземця чи особи без громадянства та найменування уповноваженого органу іноземної держави або статутної організації ООН, яка видала такий паспортний документ, або код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (код/номер з торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться країною резидентства іноземної юридичної особи, код/номер з реєстраційного посвідчення місцевого органу влади іноземної держави про реєстрацію юридичної особи), крім міжнародних організацій, відомості про яких не внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться іноземною державою, за місцезнаходженням штаб-квартири міжнародної організації;

5) назву держави та населеного пункту, інформація про які міститься у відомостях про місце проживання (перебування) фізичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту, або у відомостях про місцезнаходження юридичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту;

6) значення відкритого ключа, який відповідає особистому ключу;

7) відомості про початок та закінчення строку дії кваліфікованого сертифіката відкритого ключа;

8) серійний номер кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, унікальний для суб`єкта, який видав сертифікат;

9) кваліфікований електронний підпис або кваліфіковану електронну печатку, створені суб`єктом, який видав сертифікат;

10) відомості про місце розміщення в безоплатному доступі кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи електронної печатки, з використанням якого перевіряється удосконалений електронний підпис чи печатка, передбачені пунктом 9 цієї частини;

11) відомості про місце надання послуги перевірки статусу відповідного кваліфікованого сертифіката відкритого ключа;

12) зазначення про те, що особистий ключ, пов`язаний з відкритим ключем, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, - у формі, придатній для автоматизованої обробки;

13) ім`я (імена) домену, що належить фізичній або юридичній особі, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту.

Перелік обов`язкових вимог до кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, визначений частиною другою цієї статті, є вичерпним (частина 3).

Відповідно до частини 4 статті 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" кваліфіковані сертифікати електронного підпису чи печатки можуть містити відомості про обмеження використання кваліфікованого електронного підпису чи печатки.

Відповідно до статей 74, 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Доказів, які б свідчили про те, що подана до участі у земельних торгах № LRE001-UА-20230718-72120 заява ТОВ "АІО" та додані до неї документи підписані кваліфікованим електронним підписом в порядку частини 7 статті 137 Земельного кодексу України позивачем суду не надано.

Лист ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" № 1 від 31.10.2023 таким доказом бути не може з огляду на те, що останній не містить відомостей щодо кваліфікованого електронного підпису ТОВ "АІО", зокрема, кваліфікованого сертифікату електронного підпису із зазначенням встановлених статтею 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" даних.

До того ж, слід зазначити, що у вказаному листі Оператор електронного майданчика вказує на те, що останній не здійснює перевірку завантажених учасниками документів, допускає учасників автоматично за умови здійснення оплати реєстраційних та гарантійних внесків, тому відповідальність за відповідність завантажених документів лежить на учасниках.

Наведене свідчить про невиконання позивачем приписів статті 137 Земельного кодексу України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно подання заяви про участь у земельних торгах та інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України, із накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, подана до участі в електронному аукціоні ТОВ "АІО" інформація (лист № 2 від 23.08.2023) не містить даних (рік народження, країна громадянства, реєстраційний номер облікової картки платника податків) щодо ідентифікації кінцевих бенефіціарних власників підприємства позивача - ОСОБА_5 , ОСОБА_3 та ОСОБА_6 .

Також, залучений до матеріалів справи Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" (код ЄДРПОУ 43110380) містить неточності щодо відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, а саме, адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника ( АДРЕСА_2 ) та засновника юридичної особи ( АДРЕСА_3 ) не збігаються.

Вказані недоліки також свідчать про невідповідність поданих до участі позивачем в електронному аукціоні документів вимогам статті 137 Земельного кодексу України.

За приписами частини дев`ятнадцятої статті 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який:

а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї;

б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості;

в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.

Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в підписанні протоколу про результати земельних торгів та подальшому укладенні договору за результатами проведення земельних торгів технічні, орфографічні та інші помилки у заяві про участь у земельних торгах або в документах та матеріалах, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст відповідного документа.

При цьому господарський суд вважає необхідним зазначити про те, що підписання та засвідчення електронних документів, яким завершується їх створення, не належить до технічних, орфографічних та інших помилок, які не впливають на зміст відповідних документів.

Аналізуючи виявлені Марганецькою міською радою недоліки документів, поданих позивачем для участі у земельних торгах № LRE001-UА-20230718-72120, суд доходить висновку про наявність підстав для прийняття організатором земельних торгів рішення про дискваліфікацію ТОВ "АІО", з огляду на невідповідність поданих позивачем до участі в електронному аукціоні документів вимогам статті 137 Земельного кодексу України, недотримання останнім приписів статті 137 Земельного кодексу України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно підписання заяви про участь у земельних торгах та засвідчення інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України.

З огляду на викладене, у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування учасників процесу, судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" до Марганецької міської ради у повному обсязі.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 07.03.2024.

Суддя І.Ф. Мельниченко

Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117506103
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —904/5289/23

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Рішення від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 14.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні