ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м.Чернівці
01 березня 2024 року Справа № 926/5122/23
Суддя Господарського суду Чернівецької області Гушилик С.М., за участю секретаря судового засідання Петровської В.С., розглянувши справу №926/5122/23
За позовом Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» (58008, м.Чернівці, вул.Прутська, 23-А)
До відповідача Управління освіти Чернівецької міської ради (58029, м.Чернівці, вул.Героїв Майдану, буд.176)
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Чорнівської гімназії Чернівецької міської ради (60310, Чернівецька обл., с.Чорнівка, вул.Головна, 15)
Про стягнення заборгованості в сумі 61391,20 грн
За участю представників:
Від позивача: Хлапоніна О.Р. (дов. №702 від 01.02.2024 р.)
Від відповідача: Филипчук А.В. (витяг з ЄДР)
Від третьої особи: не з`явився
СУТЬ СПОРУ: Акціонерне товариство «Чернівціобленерго» звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Управління освіти Чернівецької міської ради про стягнення заборгованості за необліковану електричну енергії в сумі 55655,20 грн по акту про порушення №СV1282 складеного 28.10.2022 року, що оформлене протоколом №114 від 26.12.2022 року та вартості експертизи в сумі 5736,00 грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що 30.11.2018 року між АТ «Чернівціобленерго» та Управлінням освіти Чернівецької міської ради укладено договір №674/4 про постачання електричної енергії. В ході перевірки 28.10.2022 року закладу освіти №3, за адресою: Чернівецька обл, Чернівецький р-н, с.Чорнівка, виявлено факт порушення пп.2 п.8.4.2 гл.8.4 розд.8 ПРРЕЕ, а саме: пошкодження пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки. За результатами перевірки складено акт про порушення №CV1282 від 28.10.2022 року, на підставі якого позивачем прийнято рішення, яке оформлено протоколом №114 від 26.12.2022 року, відповідно до якого пошкоджені пломби були направлені на експертне дослідження. Відповідно до висновку експерта встановлено, що в наданих для дослідженнях пломбах наявні сліди несанкціонованого втручання. На засіданні комісії 30.08.2023 року прийнято рішення, яке оформлено протоколом №127, здійснено нарахування вартості необлікованої електричної енергії в сумі 55655,20 грн.
Враховуючи, що відповідач самостійно не погасив вартість необлікованої електричної енергії, позивач просить стягнути її в судовому порядку, а також стягнути вартість проведеної експертизи.
24.11.2023 року відділом документального та інформаційного забезпечення суду зареєстровано матеріали позовної заяви за вх.№5122.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.11.2023 року позовну заяву передано судді Гушилик С.М.
Ухвалою суду від 27.11.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 19.12.2023 року.
15.12.2023 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№5413), в якому останній заперечує проти позовних вимог посилаючись на наступне: дійсно договір укладений між АТ «Чернівціобленерго» та управлінням освіти Чернівецької міської ради, а працівник дошкільного закладу не являється уповноваженою особою від управління освіти на підписання акту; акт складений без участі представника управління освіти та з порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії; фотофіксація порушення відсутня; перевірка проводилась після переходу закладу на фінансову автономію відповідно до рішення від 13.10.2022 року №886; адреса, яку вказує позивач не співпадає з адресою Чорнівської гімназії; ремонт електричних мереж в закладі проводила підрядна організація і працівники закладу самовільно не втручались до установок; вина відповідача відсутня.
Окрім того, відповідач просив залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Чорнівську гімназію Чернівецької міської ради, посилаючись на те, що рішення у даній справі може вплинути на права та обов`язки Чорнівської гімназії Чернівецької міської ради.
Ухвалою суду від 19.12.2023 року залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Чорнівську гімназію Чернівецької міської ради та відкладено судове засідання на 03.01.2024 року.
19.12.2023 року представником відповідача було подано заяву про вступ у справу як представника ОСОБА_1 (вх.№5458).
21.12.2023 року представником позивача було подано відповідь на відзив (вх.№5495) в якому останній спростовує доводи відповідача посилаючись на наступне: акт складений правомірно у присутності особи, яка допустила до об`єкту, що прямо визначено п.8.2.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії; фотофіксація виявленого порушення є правом позивача; споживач сам несе відповідальність за стан внутрішніх електричних мереж; відповідач є належним так як відповідно до паспорта точки розподілу електричної енергії, яким визначено технічні параметри точки підключення споживача із зазначенням ЕІС коду 62Z2887288689919, навчальний заклад №3, що знаходиться за адресою Чернівецька обл, Чернівецький р-н, с.Чорнівка, є в переліку точок, і саме ця точка підпорядкована відповідачу, так як станом на 28.10.2022 року саме управління було споживачем по договору, тоді як лише 09.02.2023 року навчальний заклад звернувся до позивача із заявкою-приєднання про укладення самостійного договору, а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.
Представником позивача 28.12.2023 року було подано клопотання про долучення доказів (вх.№5593), а саме: надано докази направлення третьої особи копії позовної заяви та відповіді на відзив.
28.12.2023 року представником відповідача було подано заперечення на відповідь на відзив (вх.№5598), в якому останній зазначає, що його не повідомили, як споживача, про складання акту та при оформленні була порушена процедура. Щодо розрахунку, то відповідач вважає його не вірним, посилаючись на те, що позивач не врахував, що школа перебувала на дистанційному навчанні.
Представником відповідача 02.01.2024 року долучено до матеріалів справи пояснення третьої особи (вх.№23), в якому остання зазначає, що в період з 24.02.2022 року по 30.09.2022 року навчальний заклад перебував на дистанційному навчанні, а з 30.09.2022 року по 15.11.2023 року на дистанційному, очному і змішаному режимах, однак, це позивач не врахував у своїх розрахунках, а відтак, просить відмовити у позові та подано відзив на позовну заяву (вх.№25) в електронній формі.
У свою чергу представник позивача, 02.01.2024 року, подав додаткові пояснення по справі (вх.№26), в яких зазначає, що жодних зауважень по акту сторонами не надано, акт складений у присутності особи, яка допустила до лічильника, а розрахунок складений без урахувань особливостей форми навчання, оскільки до позивача не зверталися із внесенням будь-яких змін до договору, а відтак останній складений за формулою та у відповідності до п.8.4.10 ПРРЕЕ.
У судовому засіданні, 03.01.2024 року, оголошено перерву до 16.01.2024 року.
Ухвалою суду від 16.01.2024 року здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.02.2024 року.
31.01.2024 року уповноваженим представником позивача через систему Електронний суд подано клопотання (вх.№158), в якому останній просить долучити до матеріалів справи документи, які підтверджують договірні відносини між АТ «Чернівціобленерго» та Управлінням освіти Чернівецької міської ради.
Представником відповідача 02.02.2024 року були подані додаткові пояснення по справі (вх.№183) відповідно до яких, останній зазначає, що відповідно до рішення міської ради від 27.07.2023 року №1336 припинено в результаті реорганізації шляхом поділу Чорнівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» та створено внаслідок поділу Чорнівську гімназію Чернівецької міської ради, договір про надання послуг відсутній, заява-приєднання від 30.11.2018 року та акт про пломбування №36902 від 11.11.2014 року не стосуються Чорнівської гімназії Чернівецької міської ради, оскільки даний заклад не належав управлінню освіти, а був у підпорядкуванні Відділу освіти Новоселицької районної державної адміністрації.
07.02.2024 року представником третьої особи через систему Електронний суд подано пояснення щодо позову та відзиву (вх.№235), в яких останній зазначив, що акт є неналежним доказом, у зв`язку із тим, що немає точної адреси порушення, він складений без участі представника управління освіти чи уповноваженого управління освіти Чернівецької міської ради та з порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії, розрахунок необґрунтований, договір та заява-приєднання відсутні.
Ухвалою суду від 07.02.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.02.2024 року.
21.02.2024 року, у судовому засіданні оголошено перерву до 01.03.2024 року.
У судовому засіданні, 01.03.2024 року, суд закінчив досліджування доказів та перейшов до судових дебатів. Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, у свою чергу, відповідач проти позову заперечував та просив відмовити у позові за безпідставністю.
Представник третьої особи не з`явився, натомість в матеріалах справи міститься клопотання про розгляд справи без його участі.
Дослідивши всі докази та з`ясувавши обставини справи, враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для підготовки до судового засідання та подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Заслухавши пояснення уповноважених представників позивача і відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
На підставі підписаної відповідачем заяви-приєднання 30.11.2018 року міське управління освіти приєдналося до умов договору споживача про розподіл електричної енергії (а.с.184).
30.11.2018 року між Акціонерним товариством «Чернівціобленерго» (постачальник) та Управлінням освіти Чернівецької міської ради (споживач) укладено договір про надання послуг з розподілу електричної енергії № 0674/4 (далі договір), відповідно до умов якого постачальник електричної енергії здійснює постачання електричної енергії споживачу, а споживач оплачує постачальнику її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до договору, що є його невід`ємною частиною (а.с.194-198).
Сторони не ініціювали укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії в паперові формі.
19.04.2018 року набрали чинності Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені Постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018 року (далі - Правила, ПРРЕЕ).
У відповідності до п.2.1.3 ПРРЕЕ, споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності паспорта точки розподілу.
Додатком до даного договору №2 «Паспорт точки розподілу електричної енергії» від 15.01.2021 року визначено технічні параметри точки підключення споживача, а саме навчального закладу №3, що знаходиться за адресою: Чернівецька область, с.Чорнівка, вул.Лісова (а.с.9).
Відповідно до Типового договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у п.1.1 зазначено, що договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (далі - типовий договір) є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам (далі - споживач) як послуги Оператора системи. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою-приєднання, що є додатком 1 до цього договору.
Згідно п.1.2 типового договору умови договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 року №312 (далі - ІІРРЕЕ) та є однаковими для всіх споживачів.
Оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою ПКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексу систем розподілу затвердженого постановою ПКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи (п. 2.1 типового договору).
Відповідно до п.2.2 типового договору відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті (об`єктах) споживача, зазначаються разом із енергетичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3 до цього договору.
Як визначено в п.2.3 типового договору споживач оплачує за розподіл (передачу) електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього договору та інші послуги оператора системи згідно з додатком 4 «Порядок розрахунків».
Згідно п.3.2 типового договору за підсумками розрахункового місяця постачальник послуг комерційного обліку (Оператор системи) забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку споживачу не залежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані Адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником споживача.
Дані комерційного обліку щодо обсягу електричної енергії за розрахунковий місяць зазначаються Оператором системи розподілу в особистому кабінеті споживача (за умови його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим договором, у тому числі якщо оплату за цим договором забезпечує електропостачальник споживача.
За необхідності для споживача (його постачальника) забезпечувати визначення обсягу електричної енергії частіше ніж один раз на місяць. Споживач (його постачальник) має укласти із Оператором системи розподілу або іншим акредитованим постачальником послуг комерційного обліку окремий платний договір, в якому визначити порядок формування даних комерційного обліку про обсяг електричної енергії за розрахунковий місяць та передачу цих даних до адміністратора комерційного обліку (за необхідності).
Пунктом 3.5 типового договору визначений обсяг розподіленої (спожитої) електричної енергії за підсумками розрахункового місяця передається Адміністратору комерційного обліку у встановленому Кодексом комерційного обліку порядку для включення в місячний баланс електричної енергії ОНС України і є підставою для його використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі для взаєморозрахунків між споживачем та його постачальником.
За наявності розбіжностей у частині визначення обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії вони підлягають урегулюванню відповідно до Кодексу комерційного обліку або в судовому порядку. До вирішення цього питання величина обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії встановлюється відповідно до даних Оператора системи розподілу.
Відповідно до п.3.6 типового договору постачальник послуг комерційного обліку та оператор системи розподілу мають право здійснювати контрольні зняття показів лічильника електричної енергії споживача.
Оператор системи розподілу не рідше одного разу на шість місяців здійснює контрольне зняття показів лічильника електричної енергії та формує обсяг розподіленої та спожитої електричної енергії по споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника електричної енергії, з урахуванням його фактичних показань.
Згідно з п.4.1 типового договору споживач, якому продаж електричної енергії здійснюється на роздрібному ринку електричної енергії зобов`язаний мати діючий договір з постачальником електричної енергії.
Пунктом 5.1 типового договору визначено, що ціною цього договору є вартість послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на об`єкт (об`єкти) споживача зазначені у в Паспорті точки (точок) розподілу за об`єктом споживача.
Оплата послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за цим договором здійснюється на поточний рахунок оператора (п. 5.2 типового договору).
Тариф (ціна) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії та терміни оплати послуги зазначаються в додатку 4 «Порядок розрахунків» (п. 5.3 типового договору).
Відповідно до п.5.5 типового договору оператор системи в особовому рахунку споживача зазначає сторону, яка здійснює оплату наданих споживачу послуг з розподілу (передачі) електричної енергії.
Згідно з п.6.1 типового договору оператор системи зобов`язується: 1) виконувати умови цього Договору; 2) відкрити особовий рахунок споживача; 3) забезпечувати утримання мереж в належному стані для задоволення потреб споживача в електричній енергії; 4) здійснювати розподіл (передачу) електричної енергії споживачу, із дотриманням показників якості електричної енергії, визначених державними стандартами; 5) надавати споживачу інформацію про послуги, пов`язані з розподілом (передачею) електричної енергії, - та про терміни обмежень і відключень; 6) надавати споживачу інформацію про зміну тарифу (ціпи) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії не пізніше ніж за 20 днів до введення її в дію; 7) ознайомити споживача з ПРРЕЕ та провести інструктаж щодо безпечної експлуатації вузла вимірювання; 8) проводити не менше як один раз на 6 місяців контрольний огляд засобу комерційного обліку у споживача відповідно до затверджених графіків; 9) здійснювати технічну перевірку засобу (вузла) обліку (засобу вимірювальної техніки) не рідше одного разу на три роки; 10) розглядати звернення та претензії споживача щодо надання послуг, пов`язаних з розподілом (передачею) електричної енергії, та приймати з цього приводу рішення у терміни, передбачені законодавством; 11) приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв`язку) споживача щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів; 12) виконувати інші обов`язки передбачені ліцензійними умовами та ПРРЕЕ.
Відповідно до п.6.2 типового договору споживач зобов`язується: 1) виконувати умови цього договору; 2) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; 3) невідкладно повідомляти оператора системи про недоліки в роботі вузла вимірювання; 4) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; 5) забезпечувати доступ представникам оператора системи, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки; 6) не перешкоджати обрізанню гілок дерев, які ростуть на території, що належить споживачу, для забезпечення відстані від проводів повітряної лінії електромережі оператора системи. Обрізання гілок дерев, які ростуть па території споживача, для забезпечення відстані від проводів повітряної лінії електромережі споживача, здійснює споживач відповідно до пункту 5 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року № 209; 7) у разі зміни власника об`єкта (звільнення споживачем займаного приміщення, реорганізації, ліквідації (у тому числі шляхом банкрутства), відчуження в будь-який спосіб займаного приміщення) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті письмово повідомній оператора системи про розірвання цього договору та не пізніше дня звільнення об`єкту здійснити всі оплати передбачені умовами цього Договору; 8) у разі здійснення оплати за послугу з розподілу (передачу) безпосередньо оператору системи здійснювати таку оплату у терміни передбачені додатком до цього договору; 9) у разі, якщо споживач є власником засобу вимірювання, виконувати обґрунтовані вимоги оператора системи щодо приведення засобу вимірювання в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
У разі виявлення однією із сторін порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недотримання продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту (п.8.9 типового договору).
Згідно п.11.1 типового договору цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік. якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Як зазначено в п.12.1 типового договору інші умови можуть бути узгоджені сторонами в додатках до цього Договору, які є його невід`ємними частинами.
Згідно з п.12.2 типового договору усі додатки, зміни та доповнення до цього договору оформлюються сторонами письмово в паперовій формі, підписуються уповноваженими особами обох сторін.
Взаємовідносини сторін, не врегульовані цим договором, регламентуються законодавством (п.12.4 типового договору).
Спори та розбіжності, що можуть виникнути під час користування електричною енергією, якщо вони не будуть узгоджені шляхом переговорів між сторонами, вирішуються в судовому порядку (п.12.5 типового договору).
У відповідності до п.2.1.3 ПРРЕЕ, споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності паспорта точки розподілу.
Відповідно до додатку до договору №2 Паспортом точки розподілу (передачі) електричної енергії 15.01.2021 року визначено технічні параметри точки підключення споживача навчального закладу №3 за кодом ЕІС 62Z2887288689919, що знаходиться за адресою Чернівецька обл, Чернівецький р-н, с.Чорнівка, вул.Лісова (а.с.9).
Згідно звіту про використання електричної енергії за січень 2021 року, який наданий відповідачем по особовому рахунку №0674/4, у нього в підпорядкуванні знаходиться перелік закладів, в тому числі навчальний заклад №3 в с.Чорнівка, заводський номер лічильника 0115002 (а.с.192-193).
В акті про пломбування №36902 зафіксовано, що на об`єкті Чорнівської НСШ №3 в с.Чорнівка встановлено лічильник за номером 0115002 (а.с.15).
28.10.2022 року о 15год. 30хв. працівниками Чернівецького РЕМ АТ «Чернівціобленерго» ОСОБА_2 , ОСОБА_3 при перевірці закладу шкільної освіти №3, який знаходиться за адресою: Чернівецька обл, Чернівецький р-н, с.Чорнівка, виявлено порушення пп.2 п.8.4.2. ПРРЕЕ, а саме: пошкодження пломб заводський номер 0115002 з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки про що складено акт про порушення № CV1282 (а.с.29-30).
В акті зафіксовано, що особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт споживача є ОСОБА_4 - працівник школи, яка отримала примірник акту, про що міститься підпис. Уповноважені представники АТ «Чернівціобленерго» повідомили представника споживача, що комісія оператора системи з розгляду акта про порушення буде проведена 16.11.2022 року о 14:00 год, за адресою: м.Чернівці, вул.Прутська, 23.
Акт про порушення підписано сторонами, зауваження до складання акту відсутні.
08.11.2022 року на адресу управління освіти Чернівецької міської ради направлено запрошення №1/12-02/405 на комісію по розгляду акту, в якому зазначено, що засідання комісії відбудеться 16.11.2022 року, що підтверджується фіскальним чеком (а.с.28).
У зв`язку із нез`явленням представника споживача, на підставі п. 8.2.6. ПРРЕЕ, Акт про порушення №CV1282 від 28.10.2022 року було розглянуто на засіданні комісії по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу повідомлення, а саме 26.12.2022 року, про що прийнято рішення, оформлене протоколом № 114 від 26.12.2022 року, яким встановлено факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, АТ «Чернівціобленерго» направлено на експертизу пломби з відбитками тавр ОСР за №2718ВЖ ПАТ ЧОЕ та №2720ВЖ ПАТ ЧОЕ, що підтверджується листом №16/1-02/1562 від 20.04.2023 року (а.с.11-13).
Листом № 01/12-02/147 від 20.02.2023 року споживачу направлено Протокол засідання комісії №114 по розгляду Акту про порушення №СV1282 від 28.10.2022 року, що підтверджується фіскальним чеком АТ «Укрпошта» від 20.02.2023 року (а.с.11).
Відповідно до висновку експерта №СЕ-19/126-23/3691-ТР від 28.06.2023 року встановлено, що в наданих для дослідження пломбах за серійними номерами №2718ВЖ, 2720ВЖ наявні сліди несанкціонованого втручання в конструкцію пломб, надані на дослідження пломби переопломбовувались. Даний висновок листом від 24.07.2023 за № 1/12-02/591 направлявся відповідачу, що підтверджується фіскальним чеком АТ «Укрпошта» від 24.07.2023 року (а.с.31-42).
24.07.2023 року позивачем на адресу відповідача надіслано лист-запрошення №1/12-02/591 на комісію по розгляду акту, яка відбудеться 30.08.2023 року (а.с.10).
30.08.2023 року на засідання комісії по розгляду Акту про порушення №СV1282 з`явились представники управління освіти, а саме: Карапка Н.В. та Круглецький Д.В., що здійснюють свої повноваження на підставі Наказу №156-к від 09.08.2023 року та Розпорядження №1474-кв від 16.08.2023 року (а.с.14, 18).
На засіданні комісії 30.08.2023 року позивачем прийнято рішення, яке оформлене протоколом №127, яким визначено обсяг електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ в розмірі 9 830 кВт*год та вартість необлікованої електричної енергії у відповідності до п. 8.4.10 ПРРЕЕ по формулі 4 в сумі 55655,20 грн, примірник якого разом із розрахунковими документами було вручено представнику споживача, про що свідчить підпис останнього (а.с.16).
Позовні вимоги АТ "Чернівціобленерго" обґрунтовує тим, що під час технічної перевірки на об`єкті відповідача виявлено несанкціоноване втручання в конструкцію пломб, що підтверджується висновком експерта, за результатами якої складено акт №СV1282 від 28.10.2022 року, на підставі акту винесено рішення, яке оформлене протоколом №127 від 30.08.2023 року, останньому нараховано за необліковану електричну енергію заборгованість в сумі 55655,20 грн, яку позивач просить стягнути з відповідача, як і стягнути вартість проведеної експертизи.
Відповідач у свою чергу заперечує проти позову, посилаючись на те, що акт складений з порушенням, а відтак, позовні вимоги є безпідставними.
Третя особа просить відмовити у задоволенні позову, оскільки Чорнівський НВК працював у дистанційному режимі, що не враховано при здійсненні розрахунку.
Правовідносини, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами, регулюються Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про ринок електричної енергії», Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року № 312.
Згідно з пунктом 2 цієї постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Відповідно до пункту 6 Постанови НКРЕКП №312 від 14.03.2018 року до укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
До укладення договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії відповідно до Правил відносини між ОСР/ОСП та споживачем щодо розрахунків за перетікання реактивної електричної енергії регулюються договорами про постачання електричної енергії та договорами про технічне забезпечення електропостачання споживача між основним споживачем та субспоживачем.
В іншій частині договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії припиняють свою дію.
Відповідно до ПРРЕЕ для забезпечення споживання електричної енергії споживач укладає договори: про надання послуг з розподілу електричної енергії споживачу із оператором системи розподілу, про постачання електричної енергії споживачу із обраним електропостачальником або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (для побутових або малих не побутових споживачів).
У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (ч.2 ст.217 Господарського кодексу України).
Згідно з ч.1 ст.218 Господарського кодексу України (далі ГК України) підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України «Про ринок електричної енергії».
Відповідно до ч.1 ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон) учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії (ч.2 ст.77 Закону).
Згідно з п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.
Частина 1 ст.626 ЦК України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Пунктом 1.1.1 Правил роздрібного ринку електричної енергії визначено, що ці правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими правилами.
Пунктом 1.2.1 ПРРЕЕ визначено, що на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих правил. Кодексу системи передачі. Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з п.1.2.7 ПРРЕЕ постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі примірного договору про постачання електричної енергії споживачу (додаток 5 до ПРРЕЕ) та укладається в установленому цими правилами порядку.
Відповідно до п.2 ПРРЕЕ укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Відповідно до п.2.1.5 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих правил.
Як встановлено судом заявою-приєднання відповідач приєднався до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах договору про постачання електричної енергії №0674/4.
З урахуванням вище викладеного, судом встановлено, що у відповідності до заяви-приєднання між позивачм та відповідачем укладений публічний договір про надання послуг з розподілу електричної енергії, факт якого не оспорюється відповідачем.
При цьому, причиною виникнення спору у справі стало питання щодо стягнення з відповідача заборгованості по акту про порушення №СV1282 від 28.10.2022 року, яке оформлено протоколом №127 та стягнення витрат на проведення експертизи.
Відповідно до ч.1 ст.275 ГК України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається (ч.2 ст. 275 ГК України).
Відповідно до частини 3 статті 58 Закону споживач зобов`язаний дотримуватися, зокрема, правил технічної експлуатації, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, умов укладених договорів.
Згідно із пунктом 14 частини 2 статті 77 Закону правопорушенням на ринку електричної енергії є, зокрема, пошкодження цілісності пломб.
Згідно із приписами підпунктом 20 пункту 1.2.1 Кодексу комерційного обліку електричної енергії засоби комерційного обліку електричної енергії (ЗКО) узагальнена назва засобів, що використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (ЗВТ, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо) відповідно до цього Кодексу.
Приписи пункту 5.5.1 ККО передбачають, що власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені ЗКО, пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проектом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
Відповідно до пункту 5.16.1 ККО з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.
Положеннями пункту 5.16.2 ККО передбачено, що ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи.
При цьому пункт 5.16.15 ККО передбачає, що після пломбування/розпломбування ЗВТ та пристроїв ВОЕ на об`єкті складається акт пломбування/розпломбування, що підтверджує факт установлення/зняття пломб та індикаторів на/у ЗВТ (зокрема передбачених виробником ЗВТ), відповідність їх стану (неспрацьований/спрацьований), а також передачі встановлених ЗВТ та інших складових ВОЕ, пломб та індикаторів на збереження. Акт пломбування/розпломбування має також містити інформацію про місце кожної пломби/індикатора, найменування суб`єкта, який встановлює/знімає пломбу/індикатор, і суб`єкта, відповідального за збереження та цілісність пломби/індикатора.
Акт пломбування/розпломбування складається в необхідній кількості примірників представниками оператора системи у присутності замовника (учасника ринку/споживача) та власника електроустановки, об`єкта або окремого елемента об`єкта, території, приміщення, де встановлюється/встановлений вузол обліку, або уповноважених ними осіб (пункт 5.16.16 ККО).
Акт пломбування/розпломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування/розпломбування. Кожному підписанту надається по одному примірнику акта пломбування/розпломбування (пункт 5.16.17 ККО).
Несанкціоноване пошкодження або фальсифікація встановлених пломб та пломбувального матеріалу на ЗВТ та пристроях вузла обліку, якщо такі дії призвели до викрадення електричної енергії, тягнуть за собою відповідальність, передбачену законодавством (пункт 5.16.22 ККО).
Пунктом 2.3.3 ПРРЕЕ передбачено, що електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії.
Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами.
Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проектних рішень.
Відповідно до пункту 2.3.4 ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ визначено обов`язки споживача. Зокрема встановлено, що споживач електричної енергії зобов`язаний дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Згідно з п.8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ - це документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил, та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил і всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення, в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, підтверджується відеозйомкою.
До акту про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акту про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Згідно п.8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Відповідно до п.8.4.1 ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.
Згідно з п.8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема, самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку.
У разі виявлення у непобутового споживача порушення, зазначеного у пп.2 п.8.4.2 гл.8.4 ПРРЕЕ, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу розраховується за формулою №4 п.8.4.10 ПРРЕЕ, а саме:
W доб. = P·t доб.·K в;
Де Р - потужність, визначена як сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акту про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних. t доб. - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача t доб. приймається рівним 8 год. K в - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).
За умовами п.п.1 п.8.4.8 ПРРЕЕ у разі виявлення у споживача порушень, зазначеного у підпункті 2 (у частині пошкодження/відсутності засобів вимірювальної техніки та/або пломб, та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені пломби) кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалось з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електростановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного або технічного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірким (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерціного обліку) до дня виявленого порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявленого поряшення.
Разом з тим представники «Чернівціобленерго» не мають повноважень та достатньої кваліфікації встановлювати факти пошкодження пломби, та не наділені такими правами відповідно до чинного законодавства та Правил роздрібного ринку, такі повноваження надаються експертним установам.
В порядку пункту 6.4.1 ККО - учасники ринку та споживачі несуть відповідальність відповідно до законодавства за використання електричної енергії без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов`язкове) або вплив на роботу ЗКО, пошкодження ЗКО, пошкодження або зрив установлених на них пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, порушення схеми комерційного обліку чи в будь-який інший спосіб, що має явні або підтверджені результатами експертизи ознаки втручання в роботу ЗКО.
В порядку пункту 8.4.4. ПРРЕЕ - факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.
При дослідженні доказів судом з достовірністю встановлено, що 28.10.2022 року уповноваженими представниками Чернівецького РЕМ АТ «Чернівціобленерго» Данко І.М., Клименко Д.С., при перевірці на об`єкті, за адресою: Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с.Чорнівка, у присутності особи, яка їх допустила на об`єкт споживача ОСОБА_4 (працівник школи) проведено технічну перевірку дотримання ПРРЕЕ та виявлено порушення пп.2 п.8.4.2 гл.8.4 розд.8 ПРРЕЕ, а саме: пошкодження пломб №2718ВЖ та №2720ВЖ ПАТ ЧОЕ, з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки.
Факт пошкодження пломб встановлено експертизою, що підтверджено висновком експерта № СЕ-19/126-23/3691-ТР від 28.06.2023 року, яким встановлено, що в наданих для дослідження пломбах за серійними номерами №2718ВЖ, 2720ВЖ наявні сліди несанкціонованого втручання в конструкцію пломб, надані на дослідження пломби переопломбовувались.
Як було встановлено судом між сторонами довгий час існують договірні відносини.
Так, ще з 2013 року між ПАТ «Чернівціобленерго» та Управлінням молоді та спорту Новоселицької районної державної адміністрації було укладено договір про постачання електричної енергії (а.с. 185-189).
АТ «Чернівціобленерго» та Відділом освіти Новоселицької районної державної адміністрації підписано та скріплено печатками заявку-приєднання, в переліку кодів ЕІС міститься об`єкт 62Z9934774890628 (а.с.190-191).
Актом №36902 від 11.11.2014 року про пломбування та відповідальність за збереження засобів обліку та пломб на них відповідальність за збереження пломб покладено на Чорнівську НВК №3, лічильник №0115002 (а.с.15).
В подальшому функції споживача на себе перебрало управління освіти Чернівецької міської ради, яке підписало заявку-приєднання від 30.11.2018 року (а.с.184), що стало підставою для укладання типового договору.
Рішенням Чернівецької міської ради №1 від 18.12.2020 року розпочато процедуру реорганізації Чорнівської сільської ради шляхом приєднання до Чернівецької міської ради.
У січні 2021 року відповідачем подано звіт про використану електричну енергію, відповідно до якого лічильник за №0115002 спожив електричну енергію в обсязі 872 кВт (а.с.192-193).
Чернівецькою міською радою 27.07.2023 року прийнято рішення №1336 «Про припинення в результаті реорганізації шляхом поділу Чорнівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» Чернівецької міської ради» та створено внаслідок поділу, зокрема Чорнівську гімназію Чернівецької міської ради (Чернівецька обл., Чернівецький р-н, с.Чорнівка, вул.Головна,15) (а.с.60).
Підпунктом 1.10 пунктом 1 рішенням Чернівецької міської ради №886 від 13.10.2022 року Чорнівському навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» надано фінансову автономію (а.с.82).
Рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 19.12.2022 року №777/41 передано основні засоби Чорнівському навчально-виховному комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» Чернівецької міської ради (а.с.126-127).
Дослідивши вищевказані Рішення Чернівецької міської ради, суд приходить висновку, що протягом тривалого періоду навчальний заклад № 3 у с.Чорнівка дійсно перебував у підпорядкуванні управління освіти Чернівецької міської ради, що в принципі не заперечується відповідачем, отже саме останній і несе ту відповідальність яка на нього була покладена чинним законодавством та Положенням про управління освіти.
Слід зазначити, що перехід Чорнівського НВК на фінансову автономію, відповідно до рішення Чернівецької міської ради, автоматично не здійснює заміну споживача електричної енергії.
Відповідно до п.2.1.3 ПРРЕЕ, ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач.
Згідно з п.2.1.8 ПРРЕЕ, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи: - для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР; - копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу/передачі електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача).
Як встановлено судом, Чорнівський НВК лише 09.02.2023 року звернувся до АТ «Чернівціобленерго» з підписаною заявою-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, внаслідок чого було укладено договір від №0993/1 від 09.02.2023 року.
Отже, судом з достовірністю встановлено, що на момент перевірки та складання акту про порушення в закладі освіти №3 в с.Чорнівка, споживачем по типовому договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії було саме управління освіти Чернівецької міської ради.
При цьому судом встановлено, що при перевірці закладу освіти був досліджений лічильник №0115002, який зафіксований у звітах відповідача (а.с.192-193), отже факт споживання відповідачем підтверджується, таким чином, спростовується твердженнями останнього, що він не є споживачем.
Окрім того, відповідач у своєму відзиві на позов підтвердив, що між ним та позивачем існують договірні зобов`язання і заперечував по факту лише те, що його представника не було під час проведення перевірки.
Як встановлено судом під час проведеної перевірки на об`єкті відповідача була особа, яка допустила перевіряючих до електроустановок - ОСОБА_4 , відповідач стверджує, що вона не була уповноваженою особою, проте сторони у судовому засіданні підтвердили, що дана особа являється працівником закладу в якому була здійснена перевірка, в той же час в акті зазначено, що вона є особою, яка допустила до лічильника. Як вже було зазначено вище це прямо визначено п.8.2.5 ПРРЕЕ.
Таким чином, твердження відповідача, про відсутність представника споживача під час складання акту є помилковим, так як він підписаний особою, яка допустила до перевірки лічильника.
Комісією з розгляду акту про порушення встановлено причетність відповідача до порушення ПРРЕЕ, а відтак, винесено рішення, оформлене протоколом №127 від 30.08.2023 року, яким здійснено нарахування вартості необлікованої електричної енергії у сумі 55655,20 грн, в тому числі 9275,87 грн ПДВ, що підтверджується розрахунком обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ за період з 28.04.2022 року по 28.10.2022 року, вказаний протокол підписаний головою комісії, її членами та уповноваженими представниками споживача, без заперечення.
Відповідач та третя особа посилаються на те, що розрахунок вартості необлікованої енергії здійснено не вірно, та не враховано, що в період з 24.02.2022 року по 30.09.2022 року проводилося дистанційне навчання та електроенергія не використовувалася.
Однак, у матеріалах справи відсутні докази, що відповідач чи третя особа зверталися до позивача із проханням зробити перерахунок, також відповідачем не здійснено свого контррозрахунку, якщо він вважає, що той здійснено не вірно.
При цьому, слід відмітити, що однією з уповноважених осіб споживача на комісії з розгляду акту про порушення була директор навчального закладу № 3 ОСОБА_5 , яка не надавала своїх заперечень стосовно виявлених порушень, ким вони могли були завдані, або ж стосовно невірно проведеного розрахунку.
Як встановлено судом, розрахунок позивач здійснив у відповідності до вимог пп.2 п.8.4.2 гл.8.4 ПРРЕЕ по формулі W доб. = P·t доб.·K в та у відповідності до п.п.1 п.8.4.8 ПРРЕЕ.
Отже, суд приходить висновку, що проведене нарахування здійснено правомірно та у відповідності до чинного законодавства.
Що ж стосується, того що зазначає відповідач, що його не було повідомлено про розгляд акту, то в матеріалах справи містяться докази надіслання листа-запрошення на комісію із фіскальними чеками, і як свідчать матеріали справи уповноважені представники відповідача були присутні на засіданні комісії, що підтверджується підписом ОСОБА_6 , який відповідно до розпорядження Чернівецької міської ради №1474-кв від 16.08.2023 року на період відпустки начальника управління освіти, виконує його функції, представники освіти були присутні на комісії 30.08.2023 року та жодних зауважень, заперечень ними подано не було, підписаний уповноваженими сторонами без заперечень, даний акт про порушення стороною не оскаржувався та не визнавався недійсним у судовому порядку.
Заперечення відповідача, стосовно того, що відсутня фотофіксація виявленого порушення, є помилковими, так як у відповідності до вимог абз.9 п.8.2.5 ПРРЕЕ це в даному випадку є правом оператора системи розподілу, а не його обов`язком, і відсутність фотофіксації жодним чином не впливає на процедуру складання акту про порушення, так як особа яка допустила до електроустановок підписала акт без заперечень та не відмовлялась від його підписання.
Також, відповідач посилався на те, що працівники закладу освіти самовільно не втручалися до електроустановок, була підрядна організація, яка виконала певні роботи, а тому його вина відсутня.
Проте, як вже було зазначено вище, у відповідності до вимог ЗУ «Про ринок електричної енергії», договору та правил ПРРЕЕ споживач зобов`язаний дотримуватись правил технічної експлуатації та несе відповідальність за стан внутрішніх електричних мереж.
Отже, всі аргументи відповідача спростовуються вище викладеним.
Відповідно до п.8.2.7 ПРРЕЕ, кошти за не обліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за не обліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом без облікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості не облікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту без облікового споживання електричної енергії та стягнення вартості не облікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості не облікованої електричної енергій, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт без облікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості не облікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Управління освіти Чернівецької міської ради оплату вартості необлікованої електроенергії не здійснило.
Докази визнання недійсним чи скасування рішення комісії АТ «Чернівціобленерго» по розгляду акту про порушення №CV1282, складеного 28.10.2022 року, що оформлене протоколом №127 від 30.08.2023 року матеріали справи не містять, а відтак останній зобовязаний сплатити позивачу заборгованість за необліковану електричну енергії в сумі 55655,20 грн по акту про порушення №СV1282 складеного 28.10.2022 року, що оформлене протоколом №114 від 26.12.2022 року та вартість експертизи в сумі 5736,00 грн, яка підтверджена актом наданих послуг № 3691 від 28.06.2023р. і рахунком-фактурою № 3691 від 08.05.2023р.
Враховуючи вище викладене суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, що здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 28.05.2020р. у справі №909/636/16).
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 року у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994, серія A, N 303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01.07.2003). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. 30, від 27.09.2001). Аналогічна правова позиція викладена у постанові від 13.03.2018 Верховного Суду у справі №910/13407/17.
З огляду на викладене, всі інші доводи та міркування учасників судового процесу не досліджуються судом, так як з огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд дав вичерпну відповідь на всі питання, що входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і процесуальному сенсах.
Відповідно статей 13, 76, 77, 86 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу, який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов висновку, що позовна заява Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» є обґрунтованою, документально підтвердженою, відповідачем не спростованою, а відтак такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 5, 12, 13, 73, 74, 76, 77, 86, 129, 194, 232, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» (58008, м.Чернівці, вул.Прутська, 23-А) до Управління освіти Чернівецької міської ради (58029, м.Чернівці, вул.Героїв Майдану, буд.176), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Чорнівської гімназії Чернівецької міської ради (60310, Чернівецька обл., с.Чорнівка, вул.Головна, 15) про стягнення заборгованості в сумі 61391,20 грн - задовольнити в повному обсязі.
2.Стягнути з Управління освіти Чернівецької міської ради (58029, м.Чернівці, вул.Героїв Майдану, буд.176, код 02147345) на користь Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» (58008, м.Чернівці, вул.Прутська, 23-А, код 00130760, № НОМЕР_1 , МФО 322313, АТ «Укрексімбанк») заборгованість за необліковану електричну енергію в сумі 55655,20 грн та судовий збір у сумі 2147,20 грн (№UA953563340000026000300536186 код 00130760, МФО 356334, Філія Чернівецьке обласне управління Акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»).
3.Стягнути з Управління освіти Чернівецької міської ради (58029, м.Чернівці, вул.Героїв Майдану, буд.176, код 02147345) на користь Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» (58008, м.Чернівці, вул.Прутська, 23-А, код 00130760, № НОМЕР_1 , МФО 322313, АТ «Укрексімбанк») вартість експертизи в сумі 5736 грн.
Відповідно до статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Повний текст рішення складено та підписано 07.03.2024 року
Суддя С.М. Гушилик
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2024 |
Оприлюднено | 11.03.2024 |
Номер документу | 117507793 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гушилик Світлана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні