Рішення
від 06.03.2024 по справі 240/27411/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2024 року м. Житомир справа № 240/27411/23

категорія 109010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гладковицької сільської ради про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 із позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Гладковицької сільської ради щодо не розгляду її заяви від 25.05.2023 та ненадання за результатами її розгляду довідки про перенумерування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Гладковицьку сільську раду розглянути її заяву від 25.05.2023 та надати за результатами її розгляду довідку про перенумерування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 » на « АДРЕСА_3 ».

Обґрунтовуючи заявлені до Гладковицької сільської ради позовні вимоги вказала, що відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно їй належить будинок АДРЕСА_2 , однак відповідно до рішення виконавчого комітету Колесніківської сільської ради нумерацію будинку в АДРЕСА_2 " змінено на "3" і даний факт не враховано приватним нотаріусом під час видачі свідоцтва. Пояснює, що 16.04.2020 сталася надзвичайна ситуація на території Овруцького району Житомирської області та під час пожежі в АДРЕСА_2 знищено житловий будинок, який належить їй на праві власності. Звертає увагу суду, що на виконання рішення суду Гладковицькою сільською радою її включено в сформований додатковий список осіб, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації - пожежі, яка сталася 16.04.2021, у зв`язку із пошкодженням житлового будинку в АДРЕСА_3 , а тому виникла розбіжність, яка унеможливлює отримання компенсаційних коштів за втрату будинку.

Ухвалою суду від 28.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

17.11.2023 від представника Гладковицької сільської ради (далі - відповідач, сільська рада) до суду надійшов відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог оскільки по обліковим даним сільської ради будинок, на який оформлена спадщина позивачкою, вже має номер "3", що підтверджується довідками та актом обстеження, доданими до позовної заяви. Посилається на бездіяльність позивачки щодо упорядкування адреси будинку у процесі оформлення спадщини.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , після смерті своєї матері ОСОБА_2 , успадкувала житловий будинок АДРЕСА_2 , що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за заповітом №462 від 26 травня 2020 року, виданим приватним нотаріусом Овруцького районного нотаріального округу Кушнерчук О.М

При цьому, як свідчить зміст позовної заяви, 16.04.2020 сталася надзвичайна ситуація на території Овруцького району Житомирської області та під час пожежі в АДРЕСА_2 знищено житловий будинок, який належить позивачці на праві власності.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 у справі №240/19149/20 зобов`язано Гладковицьку територіальну громаду скласти довідку про визнання ОСОБА_1 постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, включити її до списків (реєстрів) постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, яка склалася 16.04.2020 на території Овруцького району Житомирської області, відповідно до яких надається матеріальна допомога.

На виконання рішення суду, 27.10.2021 Гладковицькою сільською радою сформовано додатковий список осіб, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації, зокрема пожежі, яка сталася 16.04.2021, в який включено позивачку, у зв`язку із пошкодженням житлового будинку по АДРЕСА_2 .

З метою отримання матеріальної допомоги за втрату будинку внаслідок надзвичайної ситуації, яка сталася 16.04.2020 та у зв`язку із виникненням розбіжностей щодо нумерації будинків, позивачка 25.05.2023 звернулася до сільської ради із заявою, в якій просила надати довідку про перенумерування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 " на " АДРЕСА_3 ", у відповідь на яку листом №В-178 від 18.07.2023 повідомлено про відсутність підстав для надання затребуваної довідки.

Позивачка вважає, що в спірних правовідносинах мала місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягала в нерозгляді поданої заяви від 25.05.2023 і ненаданні відповіді на таку заяву, а тому звернулася до суду за захистом порушених, на її думку, прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд вказує наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 40 Конституції України визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України "Про звернення громадян" від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР (далі - Закон №393/96-ВР) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Відповідно до ст. 3 Закону №393/96-ВР під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.

Згідно зі ст. 7 Закону №393/96-ВР звернення, оформлені належним чинним і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду; якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення; у разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз`ясненнями.

Порядок розгляду звернень визначено ст. 15 Закону №393/96-ВР, відповідно до якої органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Статтею 19 Закону №393/96-ВР передбачено, що органи державної влади зобов`язані:

- об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;

- у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову;

- на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу;

- скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням;

- забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень;

- письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;

- вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина;

- у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;

- не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам;

- особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

Відповідно до ст.20 Закону №393/96-ВР, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.

Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

Так, як вже зазначалося позивачка 25.05.2023 звернулася до відповідача із заявою про внесення змін в адресу будинку, в якій просила видати довідку про перенумерування житлового будинку за адресою за адресою: АДРЕСА_2 " на " АДРЕСА_3 . Подане звернення позивачкою надіслане сільській раді електронною поштою 30.05.2023 о 16:46.

Як свідчать документи, додані відповідачем до відзиву на позов, відповідь на заяву позивачки надана листом №В-178 від 18.07.2023, в якому повідомлено про відсутність підстав для видачі такої довідки, у зв`язку із відсутністю рішення Колесниківської сільської ради, в якому чітко зазначено, що адресу будинку АДРЕСА_2 змінено на №3. Такий лист направлено сільською радою на електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_1 , 18.07.2023 о 13:00

У той час, як наголошує позивачка, зі спливом встановленого ст.20 Закону №393/96-ВР терміну розгляду звернень громадян не отримала відповіді на подану заяву, що свідчить про бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви від 25.05.2023 та надання відповіді на таку.

Щодо порушення строку розгляду звернення позивача, суд вказує наступне.

Встановлені судом обставини у даній справі свідчать про те, що відповідь на звернення позивачки від 25.05.2023 відправлена сільською радою електронною поштою 18.07.2023, що у свою чергу свідчать про порушення місячного строку розгляду звернення.

Відповідно до положень ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету (ч.1, вказаної вище статті Закону).

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Сільська, селищна, міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради (ч.5).

Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади (ч.8).

До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради (ч.9).

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради (ч.1 ст.52 Закону №280/97-ВР).

У контексті наведеного слід відмітити, що сільською радою не дотримано місячного строку, відведеного Законом №393/96-ВР на розгляд звернення громадян, а тому така бездіяльність розцінюється судом, як протиправна.

Положеннями ст. 18 Закону №393/96-ВР, громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право: одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.

Виходячи з наведеного, суд вважає обґрунтованими та доведеними твердження позивачки про допущення протиправної бездіяльності, яка виявилася в порушенні терміну розгляду її заяви від 25.05.2023, надісланої до сільської ради 30.05.2023.

Щодо зобов`язання Гладковицької сільської ради розглянути заяву позивачки від 25.05.2023 та за результатами її розгляду надати довідки про перенумерування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 » на « АДРЕСА_3 », суд вважає за необхідне вказати наступне.

Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом №462 від 26.05.2020 позивачка є спадкоємницею своєї померлої матері на житловий будинок, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , однак в обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказала, що рішення виконавчого комітету Колесніківської сільської ради від 19.01.2011 нумерація будинків в селі Личмани була змінена, відповідно нумерація будинку із " АДРЕСА_1 ". В довідці Колесниківської сільської ради №41 від 05.02.2020 місцем реєстрації та проживання померлої матері позивачки значиться адреса: АДРЕСА_2 .

Сільською радою позивачці встановлено статус особи, яка постраждала від надзвичайної ситуації - пожежі, яка сталася 16.04.2020, внаслідок якої було втрачено нерухоме майно, яке перейшло їй у спадщину, за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчить довідка №1656 від 27.10.2021 наявна в матеріалах справи.

Відповідно до додаткового списку осіб, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації, пожежі, яка сталася 16.04.2020 за №1661 від 27.10.2021, сформованого Гладковицькою сільською радою, позивачку включено до такого списку, враховуючи пошкоджений житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 .

Тобто, сільською радою вчинені дії щодо встановлення позивачці статусу особи, яка постраждала від надзвичайної ситуації під час якої втрачено нерухоме майно, яке перейшло їй у спадщину, що знаходилося за адресою: АДРЕСА_2 та включення її до списку осіб, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації, а тому підстави для відмови їй у наданні довідки про перенумерування успадкованого житлового будинку відсутні.

Крім цього, суд вважає за необхідне відмітити, що відповідач не заперечує, що по обліковими даними Гладковицької сільської ради будинок, на який оформлена спадщина позивачкою, має номер "3".

За таких обставин, наявна розбіжність у документації щодо нумерації житлового будинку, не може позбавити позивачку в праві на спадщину чи в отриманні компенсаційних виплат за зруйнування успадкованого будинку внаслідок пожежі.

З огляду на викладене, суд вважає, що відповідачем надано відповідь на звернення позивачки з порушенням термінів передбачених чинним законодавством та безпідставно відмовлено у наданні довідки про перенумерування успадкованого нею житлового будинку. Наявна розбіжність допущена у документах щодо права власності позивачки на втрачене нерухоме майно призводить до відсутності можливості отримати компенсаційні виплати, чим порушується її право, як фізичної особа, на мирне володіння своїм майном, оскільки ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права, про що значиться в ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Беручи до уваги те, що у позивачки виникли труднощі із оформленням в установленому законом порядку свого права на спадщину після смерті її матері та з метою упорядкування номеру належного позивачці на праві власності будинку та внесення змін до даних в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо його номеру, відповідачу необхідно надати довідку про перенумерування успадкованого нею будинку.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

В рамках адміністративного судочинства дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм; бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити згідно із законодавством України.

Суд оцінює правомірність поведінки суб`єкта владних повноважень через призму критеріїв, визначених частиною другою статті 2 КАС України

Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч.1 ст.72 КАС України).

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Проаналізувавши викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Питання про розподіл судових витрат вирішується відповідно до ст.139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 77, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 . РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Гладковицької сільської ради (вул. Репкіна Н., буд.5-В, с.Гладковичі, Коростенський район, Житомирська область,11115. ЄДРПОУ: 04346770) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Гладковицької сільської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про внесення змін в адресу будинку від 25.05.2023 у визначений законодавством строк.

Зобов`язати Гладковицьку сільську раду розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення змін в адресу будинку від 25.05.2023 та надати за результатами її розгляду довідку про перенумерування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Гладковицької сільської ради на користь ОСОБА_1 документально підтверджені судові витрати у сумі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Єфіменко

Повний текст складено: 06 березня 2024 р.

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117509275
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/27411/23

Рішення від 06.03.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні