Рішення
від 07.03.2024 по справі 300/7550/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" березня 2024 р. справа № 300/7550/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області про

визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області від 09.10.2023 № 092650006546 про відмову у призначенні пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу не менше 30 років;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до загального страхового стажу період роботи з: 01.03.1997 по 29.12.2007, та нарахувати пенсію з часу звернення з заявою - з 02.10.2023.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач протиправно прийняв оскаржуване рішення, оскільки період роботи позивача з 01.03.1997 по 29.12.2007 підтверджується записами трудової книжки. Водночас, відповідачами не здійснено жодних дій, спрямованих на отримання відомостей, додаткових документів, на підставі яких можна було б додатково підтвердити його трудовий стаж.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідачі скористалися правом на подання відзиву.

23.11.2023 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, згідно з яким відповідач заперечує щодо задоволення позову. Представник відповідача зазначив, що період з 01.03.1997 по 30.09.2000 позивачу зараховано до страхового стажу, про що зазначено в оскаржуваному рішенні від 09.10.2023. Щодо позовної про вимоги про зарахування до загального стажу періоду з 01.10.2000 по 29.12.2007 аргументовано, що позивачем надано копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії В01 №225176 від 27.05.2002. Також, позивачем подано довідку ГУ ДПС у Івано-Франківській області від 21.09.2023 № 13685/6/09-19-24-10-06 де зазначено, що позивач з 27.05.2002 по 22.08.2014 перебував на податковому обліку як фізична особа-підприємець. Відомостей про систему оподаткування у цей період в довідці не зазначено. Звертає увагу, що згідно записів трудової книжки - керівником (директором) Приватного підприємства "Корона" є позивач - ОСОБА_1 . Позивач, як керівник, був особою відповідальною за нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи та їх перерахунок до відповідного фонду. Підстав для зарахування позивачу до страхового стажу періоду з 01.10.2000 по 31.12.2000 та з 01.01.2003 по 30.11.2003 немає, оскільки відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України за вказані періоди, а за період з 01.01.2001 по 31.12.2002 та з 01.01.2004 по 31.12.2006 відомості у реєстрі застрахованих осіб взагалі відсутні. Зазначено, що до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії може бути враховано період здійснення підприємницької діяльності з урахуванням сплачених страхових внесків з 01.01.2007 по 29.12.2007 наявних в індивідуальних відомостях про застраховану особу (довідка Форми ОК-5). На підставі вищевикладеного, представник відповідача вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить в задоволенні вимог позивача відмовити в повному обсязі (а.с.26-32).

29.11.2023 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області. Відповідно до відзиву відповідач заперечив проти позову, просив відмовити в задоволенні позову з мотивів, що за результатами розгляду доданих до заяви документів, до страхового стажу позивача частково не зараховано період роботи на посаді директора Приватного підприємства "Корона" відповідно трудової книжки від НОМЕР_1 від 08.04.1982, а саме з 01.10.2000 по 29.12.2007, оскільки встановлено розбіжність з відомостями персоніфікованого обліку по Приватному підприємству "Корона". До страхового стажу частково зараховано період роботи з 01.03.1997 по 30.09.2000 відповідно до записів в трудовій книжці та даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Починаючи з 01.07.2000 обчислення пенсій здійснюється із заробітку особи за періоди роботи після 01.07.2000 згідно з даними системи персоніфікованого обліку (п. 3 Указу № 794). Проте, згідно даних індивідуальних відомостей з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відомості про сплату позивачем страхових внесків у період з 01.10.2000 по 29.12.2007 відсутні. Також, звертає увагу суду, що відповідно до постанови від 04.12.2007 справа № Б-7/235 ПП "Корона" (код ЄДРПОУ 24682464) визнано банкрутом та призначено ліквідаційну процедуру. В даному випадку, страхувальником та відповідальною особою за сплату страхових внесків було ПП "Корона" в особі директора - позивача у даній справі. У зв`язку з тим, що страхувальником - ПП "Корона" в особі директора - ОСОБА_1 не сплачено страхові внески, для зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.10.2000 по 29.12.2007, законодавчих підстав немає (а.с.38-41).

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні) у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 02.10.2023 звернувся до сервісного центру Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.

За заявою позивача, засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначено структурний підрозділ органу, що призначає та проводить перерахунок пенсії - Головне управління Пенсійного фонду України у Херсонській області.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області прийнято рішення від 09.10.2023 № 092650006246 про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу не менше 30 років.

Згідно оскаржуваного рішення вік заявника 60 років 5 місяців 1 день. За наданими документами та відомостями реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж склав 22 років 6 місяців 14 днів, при цьому для права враховано 24 роки 26 днів (при необхідному 30 років).

За результатами звірки даних записів трудової книжки НОМЕР_2 від 08.04.1982 за записами № 27 - № 28 по періоду роботи з 01.03.1997 по 29.12.2007 встановлено розбіжність з відомостями персоніфікованого обліку по ПП "Корона" стаж зараховано з 01.03.1997 по 30.09.2000 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Відомості про роботу за записом трудової книжки доцільно підтвердити додатковими документами або результатами перевірки відповідності даним первинним документам (а.с.16, 17).

Згідно записів трудової книжки НОМЕР_2 №№16, 17:

01.03.1997 позивача прийнято на посаду директора приватного підприємства "Корона";

29.12.2007 позивач звільнений з роботи - з посади директора приватного підприємства "Корона" згідно постанови Господарського суду Івано-Франківської області від 04.12.2007 по справі № Б-7/235 (а.с.10).

У відповідності до Свідоцтв про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця з 27.05.2002 позивач зареєстрований як фізична особа-підприємець (реєстраційний номер 2313123537) (а.с.13, 14).

На заяву позивача від 28.08.2023, Головне управління ДПС в Івано-Франківській області відповіддю від 21.09.2023 № 13685/6/09-19-24-10-06 повідомило, що відповідно до пункту 3-1 Прикінцевих Положень Закону № 1058-ІV (зі змінами і доповненнями) та пункту 4 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 (зі змінами і доповненнями), періоди провадження підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування, в тому числі із застосуванням фіксованого податку: з 1 січня 1998 року по 31 грудня 2003 року зараховуються до трудового стажу фізичних осіб - підприємців на підставі довідки про реєстрацію особи як суб`єкта підприємницької діяльності; з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2017 року за бажанням особи - за умови сплати страхових внесків (єдиного внеску) незалежно від суми сплачених коштів. При цьому за отриманням зазначеної довідки фізична особа може звернутись до суб`єктів державної реєстрації: Міністерства юстиції України, який є розпорядником Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі ЄДР). Водночас поінформовано позивача про те, що підставою для надання фізичній особі довідки про доходи від здійснення підприємницької діяльності є подання до контролюючого органу за місцем своєї податкової адреси податкової звітності. Відповідно до ст.291 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №578/5, облікові справи платників податків і зборів (обов`язкових платежів) зберігаються протягом 5 років після припинення діяльності таких суб`єктів господарювання. Разом з тим повідомлено, що ОСОБА_1 (реєстраційний номер НОМЕР_3 ) перебував на податковому обліку у статусі фізичної особи-підприємця (Галицька ДПІ) з 27.05.2002 по 22.08.2014 (а.с.15).

Згідно відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5, в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 за період:

з 01.01.1999 по 31.12.1999 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник приватне підприємство "Корона" код ЄДРПОУ 24682464);

з 01.01.2000 по 30.09.2000 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник приватне підприємство "Корона" код ЄДРПОУ 24682464);

з 01.10.2000 по 31.12.2000 - відсутня сплата страхових внесків (страхувальник приватне підприємство "Корона" код ЄДРПОУ 24682464);

з 01.01.2001 по 31.12.2002 - відомості у реєстрі відсутні;

з 01.01.2003 по 30.11.2003 - відсутня сплата страхових внесків (страхувальник ОСОБА_1 реєстраційний номер НОМЕР_3 );

з 01.12.2003 по 31.12.2003 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник ОСОБА_1 реєстраційний номер НОМЕР_3 );

з 01.01.2004 по 31.12.2006 - відомості у реєстрі відсутні;

з 01.01.2007 по 29.12.2007 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник ОСОБА_1 реєстраційний номер НОМЕР_3 ) (а.с.33).

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межа

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV

Відповідно до ст. 1 Закону № 1058-ІV страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно зі ст. 24 Закону № 1058-ІV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Норми ст. 20 вищевказаного Закону передбачають, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-ІV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Так, згідно ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

До стажу роботи зараховується також будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків.

ПП "Корона" (код ЄДРПОУ 24682464) зареєстроване як юридична особа 21.02.1997 та 18.03.2008 внесено запис про припинення державної реєстрації юридичної особи.

Згідно записів трудової книжки НОМЕР_2 №№16, 17: 01.03.1997 позивача прийнято на посаду директора приватного підприємства "Корона"; 29.12.2007 позивач звільнений з роботи - з посади директора приватного підприємства "Корона" згідно постанови Господарського суду Івано-Франківської області від 04.12.2007 по справі № Б-7/235 (а.с.10).

Згідно відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5, в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 за період: з 01.01.1999 по 31.12.1999 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник ПП "Корона" код ЄДРПОУ 24682464); з 01.01.2000 по 30.09.2000 - є відомості про сплату страхових внесків (страхувальник ПП "Корона" код ЄДРПОУ 24682464) (а.с.16, 17).

Як встановлено, згідно з оскаржуваним рішенням від 09.10.2023 № 092650006246 стаж роботи у ПП "Корона" позивачу зараховано з 01.03.1997 по 30.09.2000 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку (а.с.16 зворот).

Оскільки згідно з оскаржуваним рішенням від 09.10.2023 № 092650006246 стаж роботи у ПП "Корона" позивачу зараховано з 01.03.1997 по 30.09.2000 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку (а.с.16 зворот), то позовні вимоги в частині зарахування позивачу до загального страхового стажу періоду роботи з: 01.03.1997 по 30.09.2000 є безпідставними.

Щодо зарахування позивачу до загального страхового стажу періоду роботи з 01.10.2000 по 29.12.2007, суд зазначає наступне.

Згідно відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5, в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 за період:

з 01.10.2000 по 31.12.2000 - відсутня сплата страхових внесків (страхувальник ПП "Корона" код ЄДРПОУ 24682464);

з 01.01.2001 по 29.12.2007 - відсутні відомості про сплату страхових внесків страхувальником ПП "Корона" (код ЄДРПОУ 24682464) (а.с.33).

Суд зазначає, що позивач, як керівник юридичної особи він є відповідальним за повноту та правильність нарахування відповідних внесків.

Таким чином, позивач був безпосередньо особою, яка мала відповідати, в тому числі, і за повноту сплати страхових внесків.

Оскільки позивач перебуваючи на посаді директора ПП "Корона" був безпосередньо особою, яка мала відповідати, в тому числі, і за повноту сплати страхових внесків, то відсутні підстави для зарахування позивачу до загального страхового стажу періоду роботи директором ПП "Корона" з 01.10.2000 по 29.12.2007.

В позовних вимогах позивач не просить зарахувати період здійснення підприємницької діяльності з урахуванням сплачених страхових внесків за період з 01.01.2007 по 31.12.2007.

Водночас, у відповідності до відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5, в індивідуальних відомостях про застраховану особу ОСОБА_1 за період з 01.01.2007 по 31.12.2007 страхувальником ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) сплачено страхові внески (а.с.33).

Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 1 частини другої статті 22 Закону № 1058-IV визначено, що відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; обчислення страхових внесків; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом; надання застрахованій особі на її вимогу або у випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування"; надання страховим організаціям, що здійснюють страхування довічних пенсій; надання аудитору, який відповідно до цього Закону здійснює аудит Накопичувального фонду; обміну інформацією з централізованим банком даних з проблем інвалідності.

Пунктом 2.1. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 встановлено, що період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності підтверджується індивідуальними відомостями про застраховану особу. Для підтвердження періоду здійснення підприємницької діяльності до 01 січня 2004 року можуть прийматись інші документи про сплату страхових внесків.

Оскільки згідно відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5 за період здійснення підприємницької діяльності на загальній системі оподаткування з 01.01.2007 по 31.12.2007 позивачем сплачено страхові внески (а.с.33), то відповідач безпідставно не зарахував позивачу до страхового стажу даний період.

Вказане свідчить про необхідність зарахування періоду провадження підприємницької діяльності з 01.01.2007 по 31.12.2007, за який позивачем сплачено страхові внески, до його страхового стажу.

Суд зазначає, що протиправно не зарахувавши період провадження позивачем підприємницької діяльності до його страхового стажу, відповідач передчасно дійшов висновку про відсутність необхідного страхового стажу у позивача та відмовив у призначенні пенсії за віком, а тому суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області від 09.10.2023 № 092650006546 про відмову у призначенні пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати позивачу до загального страхового стажу спірний період роботи, нарахувати пенсію, суд зазначає, що обчислення страхового стажу та призначення пенсії є дискреційними повноваженнями пенсійного органу. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених законодавцем повноважень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункту 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України).

У випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З метою ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати належний орган призначення пенсії повторно розглянути заяву позивача від 02.10.2023 про призначення пенсії, з урахуванням правової позиції, викладеної судом у цьому рішенні.

Щодо підстав розгляду заяви позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України у Херсонській області та визначення належного органу Пенсійного фонду, яким має здійснюватись розгляд заяви позивача про призначення пенсії та призначення пенсії, суд зазначає таке.

Відповідно до абз. 13 п. 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій. Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Відповідно до п. 4.10 Порядку № 22-1 після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший вид електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи, за місцезнаходженням установи виконання покарань, де відбуває покарання засуджений до позбавлення (обмеження) волі, для здійснення виплати пенсії.

З матеріалів справи встановлено, що розгляд заяви та прийняття рішення за заявою позивача від 02.10.2023 здійснювало Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, яке було визначено за принципом екстериторіальності відповідно до п. 4.2 Порядку. Проте, з огляду на неналежне виконання визначеним пенсійним органом його повноважень щодо розгляду заяви позивача, що потягло за собою порушення прав позивача, суд вважає наявними підстави покласти обов`язок щодо повторного розгляду заяви про призначення пенсії позивачу саме на Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, як визначеного суб`єкта призначення.

Беручи до уваги, що Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області не було визначено органом призначення пенсії позивачу, підстави для задоволення позовних вимог, пред`явлених позивачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, відсутні.

Таким чином, суд дійшов до висновку, позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи наведене, слід стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 900,00 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вул. С.Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018), Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання до вчинення дій - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області щодо не зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду провадження підприємницької діяльності з 01.01.2007 по 31.12.2007.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області від 09.10.2023 № 092650006546 про відмову у призначенні пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Херсонській області :

- зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період провадження підприємницької діяльності з 01.01.2007 по 31.12.2007;

- повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком від 02.10.2023 та прийняти рішення у встановленому порядку відповідно до вимог законодавства, з урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, вул. 28 Армії, 6, м. Херсон, Херсонська область, 73036) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 900,00 (дев`ятсот) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117509624
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —300/7550/23

Рішення від 07.03.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні