Рішення
від 05.03.2024 по справі 420/13490/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13490/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 березня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючої судді - Бойко О.Я.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання призначити та виплатити державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям за заявою від 14.03.2023, вирішив задовольнити адміністративний позов.

І. Суть спору:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом позивачки, ОСОБА_1 , до відповідача, Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради про відмову у призначенні соціальної допомоги про допомогу на дітей одиноким матерям від 15.03.2023 року № 16.01.05/2-825 ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради призначити ОСОБА_1 та виплатити державну соціальну допомогу про допомогу на дітей одиноким матерям за заявою від 14.03.2023 року.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція позивача

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що перебувала у шлюбі з 20.10.2007 року. З грудня 2020 року фактично шлюбні відносини припинились. В зв`язку з відсутністю дітей, подружжя подало заяву до органу ДРАЦС про розірвання шлюбу та з`ясувалась, що в актовому записі про шлюб працівником ДРАЦС у по-батькові чоловіка зроблено помилку. Київський відділ ДРАЦС у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) відмовив йому у внесенні змін до актового запису та надав висновок, рекомендував звернутись до суду. Рішенням Київського районного суду м. Одеси від 29.06.2021 року у справі № 947/12639/21 встановлено факт неправильності актового запису про шлюб та зобов`язано Київський відділ ДРАЦС у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) внести зміни до актового запису про шлюб № 1090 від 20.10.2007 року. Свідоцтво про розірвання шлюбу отримано 30.07.2021 року серії НОМЕР_1 за актовим записом № 307 від 21.12.2021 року.

З грудня 2020 року позивачка проживала у Республіці Туреччина, де перебувала в інших шлюбних стосунках, від яких ІНФОРМАЦІЯ_1 народилась донька. Отримано свідоцтво про народження Турецької Республіки в Аланьї за записом щодо реєстрації народження як дитини, що народилась у одинокої матері.

Позивачка зазначає, що повернувшись в Україну, подала заяву до Управління соціального захисту населення в Київському районі м. Одеси про допомогу на дітей одиноким матерям та отримала рішення про відмову у призначенні соціальної допомоги від 15.03.2023 року № 16.01.05/2-825, яке мотивовано тим, що у зв`язку з тим, що згідно зі ст. 122 СК України «Визначення, походження дитини від матері та батька, які перебувають у шлюбі між собою», дитина, яка зачата і (або) народжена у шлюбі, походить від подружжя. Оскільки на момент народження дитини заявниця перебувала у шлюбі, права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям вона не має.

При цьому, позивачка звертає увагу, що наведені в рішенні підстави відмови у призначенні їй допомоги не відносяться до справи та саме рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки позивачкою надано всі необхідні документи для призначення такого виду допомоги та має статус одинокої матері в розумінні законодавства та судової практики.

(б) Позиція відповідача.

Відповідач не скористався своїм правом для подання відзиву на позовну заяву, належним чином та своєчасно повідомлений про розгляд вказаної справи.

(в) Пояснення третьої особи

06.10.2023 від третьої особи надійшли пояснення, в яких він зазначив, що з 2018 року по цей час з позивачкою не проживає, а ОСОБА_4 не його дитина та до неї він немає ніякого відношення. Крім того, третя особа зазначила, що шлюб з позивачкою розірвано в органах РАЦС, заява подавалась ще у 2020 році, але з підстав помилки в актовому записі про шлюб в його даних, вказану заяву повернули та надали письмову відмову про внесення змін до актового запису про шлюб. При цьому, лише після встановлення факту, що має юридичне значення та зобов`язання відділ РАЦС внести зміни до актового запису про шлюб, відділом РАЦС внесено зміни та видано свідоцтво про розірвання шлюбу.

ІІІ. Процесуальні дії у справі

26.06.2023 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд, прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

13.09.2023 суд ухвалою зупинив провадження у справі до моменту отримання витребуваних доказів.

02.10.2023 суд ухвалою поновив провадження у справі.

03.10.2023 суд ухвалою залучив до участі у справі в якості третьої особи ОСОБА_2 .

12.10.2023 суд зупинив провадження у справі до моменту отримання витребуваних доказів.

05.03.2024 суд поновив провадження у справі.

IV. Обставини, встановлені судом

28 серпня 2021 року повторно видано свідоцтво про шлюб між ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , який був зареєстрований 20 жовтня 2007 року, про що складено актовий запис № 1090. Прізвище після державної реєстрації шлюбу дружини - ОСОБА_6 .

21 грудня 2021 року позивачці видано свідоцтво серії НОМЕР_1 про розірвання шлюбу між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .

17.09.2021 року Турецькою республікою видано свідоцтво про народження ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1 . В графі 8 «Батько» не зазначено відомостей: Прізвище та ім`я.

Відповідно до довідки консульства України від 28 грудня 2021 року № 61329/36-536-268, підтверджено, що попова ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована громадянкою України.

Листом від 09.05.2023 № 539/24.29.86 відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), повідомило про відсутність актового запису про народження ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , мати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

14.03.2023 позивачка звернулась до відповідача із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, в якій просила призначити допомогу на дітей одиноким матерям на шість місяців.

До вказаної заяви позивачка додала:

- декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги;

- свідоцтво про розірвання шлюбу, виданого 21.12.2021, серії НОМЕР_1 ;

- рішення Київського районного суду м. Одеси від 29.06.2021 у справі № 947/12639/21, яким встановлено факт неправильності запису в актовому записі № 1090 від 20.10.2007, складеного відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції м. Одеса про шлюб ОСОБА_2 та ОСОБА_5 в частині «відомості про нареченого» по батькові « ОСОБА_9 » та внести зміни до актового запису № 1090 від 20.10.2007, складеного відділом реєстрації актів цивільного стану Київського районного управління юстиції м. Одеса про шлюб ОСОБА_2 та ОСОБА_5 , зазначивши в графі «відомості про нареченого» по батькові « ОСОБА_10 », замість невірного « ОСОБА_9 »;

- ухвалу Київського районного суду м. Одеси від 05.07.2021 у справі № 947/12639/21;

- довідку про реєстрацію місця проживання особи;

- пояснення до поданої заяви про призначення допомоги на дітей одиноким матерям;

- свідоцтво про народження дитини, видане Турецькою Республікою, відділ реєстрації населення Аланья/Анталья із апостилем та перекладом на українську мову;

- свідоцтво про шлюб (повторно), серії НОМЕР_2 ;

- копію сторінок паспорту громадянина України матері;

- картка фізичної особи-платника податків матері;

- довідка від 28.12.2021 № 61329/36-536-268 про реєстрацію особи громадянином України, яким підтверджено, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована громадянкою України;

- лист від 09.05.2023 № 539/24.29.86 відділу державної реєстрації актів цивільного стану у місті Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), яким повідомлено про відсутність актового запису про народження ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , мати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Рішенням Управління соціального захисту населення в Київському районі № 16.01.05/2-825 від 15.03.2023 відмовлено в призначенні соціальної допомоги позивачці у зв`язку з тим, що згідно з ст. 122 Сімейного кодексу України «Визначення, походження дитини від матері та батька, які перебувають у шлюбі походить від подружжя. Відповідно до статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі). Оскільки на момент народження дитини заявниця перебувала в шлюбі, права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям вона не має.

V. Джерела права та висновки суду.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до задоволення. Свій висновок вмотивовує наступним чином.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі - Закон № 2811-XII) громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до Закону № 2811-XII призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми:

1) допомога у зв`язку з вагітністю та пологами;

2) допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога «пакунок малюка»;

21) допомога при усиновленні дитини;

4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

5) допомога на дітей одиноким матерям;

51) допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.

Статтею 18-1 Закону № 2811-XII встановлено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Відповідно до статті 18-2 Закону № 2811-XII допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1751 від 27 грудня 2001 року, визначає умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі - Порядок №1751).

Пунктом 35 Порядку № 1751 визначено, що для призначення допомоги на дітей одиноким матерям до органу соціального захисту населення подаються такі документи:

1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - декларація);

3) довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

4) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку;

5) копія свідоцтва про народження дитини.

Так, суд встановив, що підставою для відмови у призначенні позивачці допомоги на дітей одиноким матерям відповідач зазначив, що оскільки на момент народження дитини заявниця перебувала в шлюбі, права на отримання допомоги на дітей одиноким матерям вона не має.

Так, суд звертає увагу, що з 2020 року позивачка проживала в Республіці Туреччина, що підтверджується посвідкою на тимчасове проживання серії НОМЕР_3 , виданої 30.10.2020, письмовим зобов`язанням №10056 від 27.10.2020 громадянина Республіки Туреччина ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 та копією паспорта громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про виїзд з України в Туреччину 22.08.2020, 28.03.2021 заїзд в Україну, 11.04.2021 виїзд з України в Турцію, та 16.08.2022 повернення в Україну вже з дитиною.

Також третя особа в своїх поясненнях підтверджує, що з 2018 року він та позивачка не проживають разом та не ведуть спільного господарства.

Крім того, матеріалами справи підтверджується, що дитина позивачки, ОСОБА_4 , народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 в Турецькій Республіці в губернаторстві м. Аланья. При цьому, 17.09.2021 Турецькою Республікою видано свідоцтво про народження ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_1 , де в графі 8 «Батько» не зазначено відомостей: Прізвище та ім`я.

З аналізу поданих позивачкою документів до відповідача із заявою про призначення допомоги від 14.03.2023, суд встановив, що нею подані усі необхідні документи, які визначені Порядком № 1751, в тому числі, документ про народження дитини, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька та який легалізований в установленому законодавством порядку.

При цьому, суд наголошує, що відповідно до статті 18-2 Закону № 2811-XII допомога на дітей одиноким матерям призначається за наявності витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або документа про народження, виданого компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку.

З урахуванням зазначеного, суд вважає, що заявлені позовні вимоги належать до задоволення шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради про відмову у призначенні позивачці допомоги на дітей одиноким матерям від 15.03.2023 року № 16.01.05/2-825; зобов`язання відповідача призначити позивачці та виплатити допомогу на дітей одиноким матерям за заявою від 14.03.2023.

VI. Судові витрати

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст 2, 139, 244-246 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2.Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради про відмову у призначенні ОСОБА_1 допомоги на дітей одиноким матерям від 15.03.2023 № 16.01.05/2-825.

3.Зобов`язати Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради призначити ОСОБА_1 та виплатити допомогу на дітей одиноким матерям за заявою від 14.03.2023.

4.Стягнути з Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці і соціальної політики Одеської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три),60 грн.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Оскільки справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 .

Відповідач - Управління соціального захисту населення в Київському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, адреса: 65114, м. Одеса, вул. Ак. Корольова, б.9, код ЄДРПОУ 26290160.

Третя особа - ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_5 .

Суддя Оксана БОЙКО

Дата ухвалення рішення05.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117510718
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —420/13490/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 05.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні