Рішення
від 07.03.2024 по справі 560/849/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/849/24

РІШЕННЯ

іменем України

07 березня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області до державної установи "Шепетівська виправна колонія (№98)" про зобов`язання укласти договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить зобов`язати державну установу "Шепетівська виправна колонія (№98)" укласти договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості на Головне управління ДПС у Хмельницькій області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що станом на 15.01.2024 у відповідача рахується податковий борг у розмірі 6 546 529,40 грн. На виконання вимог Податкового кодексу України та Порядку використання дебіторської заборгованості та/або майна юридичної особи як джерел погашення податкового боргу платника податків та/або відокремленого підрозділу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 №585, позивач надіслав на адресу відповідача повідомлення про визначення джерелом погашення податкового боргу дебіторської заборгованості платника податків. У зв`язку з відсутністю відповіді відповідача на вказане повідомлення, контролюючий орган звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

До суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач вказує, що твердження податкового органу щодо ненадання відповіді на лист від 01.11.2023 є недостовірними, оскільки такий лист йому було надіслано.

Позивачем надано до суду відповідь на відзив, де зазначає, що будь - який лист до Головного управління ДПС у Хмельницькій області від державної установи "Шепетівська виправна колонія (№98)" не надходив.

Встановивши фактичні обставини, оцінивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.11.2020 року по справі №560/3620/20 задоволено позов ГУ ДПС у Хмельницькій області про стягнення податкового боргу в сумі 7 467 380,35 грн.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.12.2020 по справі №560/3620/20 частково задоволено заяву представника Державна установа «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» про розстрочення виконання судового рішення.

Розстрочено виконання рішення про стягнення податкового боргу строком на 12 місяців шляхом здійснення щомісячних платежів за таким графіком:

- січень 2021 року - березень 2021 року по 100000,00 грн;

- квітень 2021 - червень 2021 року по 125 000,00 грн;

- липень 2021 - серпень 2021 року по250000,00 грн;

- вересень 2021 року - 1400000,00 грн;

- жовтень 2021 - листопад 2021 року по 1600000,00 грн;

- грудень 2021 року - 1692380,00 гривень.

Також зазначено, що проведення платежів повинне здійснюватися не пізніше останнього числа кожного місяця, щомісячно з січня 2021 року по грудень 2021 року включно.

Однак, починаючи з травня 2021 року державна установа «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» не сплачувала податковий борг у повному обсязі відповідно до ухвали суду від 29.12.2020.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області отримано виконавчий лист по адміністративній справі №560/3620/20, виданий Хмельницьким окружним адміністративним судом 30 серпня 2022 року відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.11.2020 про стягнення з державної установи «Шепетівська виправна колонія (№ 98)» коштів по податку на доходи з фізичних осіб в рахунок погашення податкового боргу у розмірі 7467380,35 гривень.

Листом Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 03.04.2023 зазначений виконавчий лист направлено до виконання до Шепетівського управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області про стягнення податкового боргу у розмірі 6440660,38 грн з урахуванням часткового погашення такого боргу.

За період квітень - вересень 2023 року Управлінням державної казначейської служби стягнуто з рахунків боржника в рахунок погашення податкового боргу 192400,00 гривень, що є недостатнім для виконання рішення суду по справі №560/3620/20.

Отже, вжиті позивачем заходи не привели до погашення податкового боргу платника податків.

Надаючи оцінку вищевказаним обставинам в контексті позовних вимог, суд зазначає таке.

Згідно з частиною 1 статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України та законами з питань митної справи.

Норма підпункту 20.1.35-1 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначає, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо зобов`язання платника податків, який має податковий борг, укласти договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості цього платника на контролюючий орган.

Відповідно до пункту 87.5 статті 87 ПК України у разі якщо здійснення заходів щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, не привело до повного погашення суми податкового боргу або у разі недостатності у платника коштів для погашення податкового боргу, контролюючий орган визначає дебіторську заборгованість платника податків, строк погашення якої настав, джерелом погашення податкового боргу такого платника податків.

Контролюючий орган укладає з платником податків договір щодо переведення права вимоги такої дебіторської заборгованості. Така дебіторська заборгованість продовжує залишатися активом платника податків, що має податковий борг, про що зазначається в договорі між платником податків і контролюючим органом, та повинна бути відповідним чином розкрита в примітках до фінансової звітності.

Податковий борг продовжує обліковуватися за платником податків, у якого він виник, до надходження коштів до бюджету за рахунок стягнення цієї дебіторської заборгованості. Контролюючий орган повідомляє платнику податків про таке надходження в п`ятиденний строк з дня отримання відповідного документа.

Порядок використання дебіторської заборгованості та/або майна юридичної особи як джерел погашення податкового боргу платника податків та/або відокремленого підрозділу юридичної особи затверджений наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 №585 (далі - Порядок №585).

Відповідно до п.3 Розділу І Порядку №585 у разі якщо здійснення заходів щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, не привело до повного погашення суми податкового боргу або якщо у платника недостатньо коштів для погашення податкового боргу, контролюючий орган визначає дебіторську заборгованість платника податків, строк погашення якої настав, джерелом погашення податкового боргу такого платника податків.

Згідно з пунктами 1-15 розділу II Порядку №585 контролюючий орган повідомляє платника податків про визначення джерелом погашення податкового боргу дебіторської заборгованості платника податків за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Повідомлення розглядається як пропозиція для укладання договору про переведення права вимоги дебіторської заборгованості платника податків на контролюючий орган (далі - договір).

Переведення платником податків права вимоги дебіторської заборгованості, що випливає з відносин платника податків з дебітором, на орган стягнення здійснюється на основі договору, укладеного в письмовій формі, між платником податків та контролюючим органом.

У разі згоди платника податків контролюючий орган укладає договір з таким платником податків.

У разі відмови платника податків, що має податковий борг, від укладання з контролюючим органом договору щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості такий контролюючий орган звертається до суду щодо зобов`язання платника податків укласти зазначений договір.

Визначення такої дебіторської заборгованості здійснюється шляхом перевірки контролюючим органом дебіторської заборгованості, яка відображена на рахунках бухгалтерського обліку платника податків та в аналітичному обліку.

Податковий борг продовжує обліковуватися за платником податків, у якого він виник, до надходження коштів до бюджету за рахунок стягнення цієї дебіторської заборгованості. Контролюючий орган повідомляє платника податків про таке надходження у п`ятиденний строк з дня отримання відповідного документа.

Платник податків передає контролюючому органу всі документи, що свідчать про право вимоги.

У договорі обов`язково зазначається, що платник податків переводить на контролюючий орган своє право вимоги до дебітора в рахунок погашення податкового боргу.

Платник податків та орган стягнення повідомляють дебітора про переведення на контролюючий орган права вимоги. Повідомлення про переведення права вимоги дебіторської заборгованості платника податків на контролюючий орган складається за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку.

Контролюючий орган звертається до суду щодо стягнення з дебіторів платника податків, що має податковий борг, сум дебіторської заборгованості, строк погашення якої настав та право вимоги якої переведено на контролюючий орган, у рахунок погашення податкового боргу такого платника податків.

Така дебіторська заборгованість продовжує залишатися активом платника податків, що має податковий борг, про що зазначається в договорі між платником податків і контролюючим органом, та повинна бути відповідним чином розкрита в примітках до фінансової звітності.

До моменту стягнення контролюючим органом у судовому порядку такої дебіторської заборгованості платежі продовжують надходити на рахунки платника податків, що має податковий борг.

Надходження за дебіторською заборгованістю негайно спрямовуються в рахунок погашення податкового боргу.

Контролюючий орган звертається до суду щодо стягнення з дебіторів платника податків, що має податковий борг, сум дебіторської заборгованості, строк погашення якої настав та право вимоги якої переведено на контролюючий орган, у рахунок погашення податкового боргу такого платника податків.

Контролюючий орган направляє платнику податків повідомлення про надходження коштів до бюджету за рахунок стягнення дебіторської заборгованості за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 87.5 статті 87 ПК України та пункту 4 розділу II Порядку №585 у разі відмови платника податків, що має податковий борг, від укладення з контролюючим органом договору щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості такий контролюючий орган звертається до суду щодо зобов`язання платника податків укласти зазначений договір.

Згідно з висновком Верховного Суду у постанові від 06 жовтня 2020 року у справі №1.380.2019.006990, таким чином одним із способів погашення податкового боргу є звернення контролюючого органу до суду з позовом про стягнення з дебіторів платника податку, що має податковий борг, сум дебіторської заборгованості, строк погашення якої настав та право вимоги якої переведено на контролюючі органи.

Як встановлено судом, станом на 15.01.2024 у відповідача рахується податковий борг у розмірі 6 546 529,40 грн.

На виконання вимог ПК України та Порядку №585 позивач направив на адресу відповідача повідомлення від 01.11.2023 про визначення джерелом погашення податкового боргу дебіторської заборгованості відповідача.

На вказане повідомлення відповідач відповіді не надав.

Суд критично оцінює твердження відповідача стосовно того, що ним було надано відповідь на лист податкового органу від 01.11.2023, оскільки будь - яких доказів надсилання такого матеріали справи не містять.

Таким чином, позивач вчинив всі дії, передбачені пунктом 87.5 статті 87 ПК України та пунктом 4 розділу II Порядку №585, для того, щоб укласти з відповідачем договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості.

Проте, останній маючи податковий борг, ухилявся від укладення такого договору.

Враховуючи викладене, з урахуванням доведеної наявності у відповідача податкового боргу та відсутності грошових коштів на його погашення, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про зобов`язання відповідача укласти з позивачем договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Зобов`язати державну установу "Шепетівська виправна колонія (№98)" укласти договір щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості на Головне управління ДПС у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Відповідач:Державна установа "Шепетівська виправна колонія (№98)" (вул. Тараса Шевченка, 60, с. Климентовичі, Хмельницька обл., Шепетівський р-н, 30400 , код ЄДРПОУ - 08564788)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

Дата ухвалення рішення07.03.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117511193
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/849/24

Рішення від 07.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні