П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 березня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22919/23
Перша інстанція: суддя Радчук А.А.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Корпорація Бугські кар`єри» до Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати розрахунок коригування,
В С Т А Н О В И Л А:
01 вересня 2023 року товариства з обмеженою відповідальністю «Корпорація Бугські кар`єри» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Південного Міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків м. Одеса від 10.04.2023 року № 8599345/39549435 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну Податкову Службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» № 2 від 23.03.2023 року до податкової накладної №1 від 09.11.2021 року на суму -23668,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру розрахунок коригування, однак його реєстрація зупинена. Позивач зазначив, що незважаючи на надання ним копій первинних документів та ґрунтовних пояснень, податковим органом ухвалено рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування.
Відповідно до спільного відзиву відповідачів Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та Державної податкової служби України, які заперечували проти задоволення позову, реєстрація розрахунку коригування не здійснена у зв`язку не поданням позивачем пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у розрахунку коригування. На підставі викладеного просили у позові відмовити.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року задоволено позовні вимоги ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри».
Не погодившись з прийнятим рішенням, Південне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивачем на розгляд комісії подано не всі документи, передбачені у п.5 Порядку № 520, який до того ж містить орієнтовний перелік підтверджуючих документів. При цьому, позивачу достеменно відомо, які документи є первинними в розумінні чинного законодавства.
ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» подало відзив на апеляційну скаргу, у якому заперечує проти її задоволення та просить суд залишити без змін оскаржуване рішення.
Державна податкова служба України своїм право на подання відзиву не скористалась, про розгляд справи повідомлена належним чином, шляхом направлення судової кореспонденції до електронного кабінету в підсистемі «Електронний суд».
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Корпорація Бугські кар`єри», код ЄДРПОУ 39549435, зареєстроване юридичною особою 16.12.2014 року.
Видами діяльності ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» за КВЕД є: Основний: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю; Інші: 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну; 09.90 Надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин та розроблення кар`єрів; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання; 23.61 Виготовлення виробів із бетону для будівництва.
ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри», код ЄДРПОУ 39549435, зареєстроване платником податку на додану вартість.
12.08.2021 року між ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» (постачальник) та ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» (покупець) укладений договір поставки № 12/08/1-Б, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю бетон для його господарських потреб, а покупець зобов`язаний прийняти та сплатити вартість вказаного товару. Ціна на продукцію погоджується Сторонами на кожну партію товару (т.1 а.с. 15-17).
На виконання умов укладеного договору, ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» надано послуги з постачання товару ТОВ «ВІРАТРАНСБУД», що підтверджено Рахунком на оплату № 2519 від 08.11.2021 року на суму 329 400,00 грн., платіжним дорученням № 812 від 09.11.2021 року, товарно-транспортними накладними № 008828, 008829, 008830, 008831, 008832, 008840, 008842, 008843, 008846, 008847, 008848, 008853, 009046, 009051, 009056, 009062 з відомостями про вантаж на суму 329 400,00 грн в т.ч. ПДВ 54 900,00 грн, видатковими накладними № 5888 від 22.11.2021 року, № 5663 від 15.11.2021 року (т.1 а.с. 21-41).
У зв`язку з виникненням податкових зобов`язань з постачання товарів, ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри», як постачальником, складено на користь покупця - ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» податкову накладну № 1 від 09.11.2021 року на суму 329 400,00 грн та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказану податкову накладну прийнято та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не заперечується відповідачем.
Відповідно до акту звірки між підприємствами за період січень 2021 року - грудень 2022 року наявне кінцеве сальдо, що становить 23 668,00 грн (т.1 а.с. 42).
Відповідно до акту звірки за період 01.03.2023 року - 27.03.2023 року кінцеве сальдо становить 23 668,00 грн (т.1 а.с. 45).
Тобто, ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» здійснено переплату у розмірі 23 668, 00 грн за поставлений бетон листопаді 2021 року.
На підставі актів звіряння, ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» звернулось до ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» з листом вих.21/03-2023 від 21.03.2023 року щодо повернення суми переплати, що утворилась у розмірі 23 668, 00 грн (т.1 а.с. 43).
Як вбачається з матеріалів справи, згідно платіжної інструкції №14864 від 23.03.2023 року, ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» перерахувало на користь ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» суму коштів 23 668, 00 грн, як повернення надлишково перерахованих коштів (т.1 а.с. 44).
У зв`язку із поверненням коштів у сумі 23 668, 00 грн ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» складено розрахунок коригування кількісних на вартісних показників № 2 від 23.03.2023 року до податкової накладної №1 від 09.11.2021 року (т.1 а.с. 7, 75).
Вказаний Розрахунок коригування № 2 від 23.03.2023 року позивач направив для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та отримало Квитанцію з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно яких РК прийнято, проте його реєстрація зупинена. Підстави зупинення: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу У країни, реєстрація розрахунку коригування № 2 від 23.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. РК подано платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів (а.с. 8, 77).
З метою подальшої реєстрації розрахунку коригування № 2 від 23.03.2023 року, ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу повідомлення №1 від 28.03.2023 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями (т.1 а.с. 9).
Відповідач у відзиві підтвердив, що на виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №1 від 28.03.2023 року. Зокрема, до повідомлення №1 від 28.03.2023 року щодо розблокування розрахунку коригування № 2 від 23.03.2023 року. ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» надані пояснення та подано: договір поставки від 12.08.2021 року №12/08/1-Б; податкова накладна, розрахунок коригування, видаткова накладна, акт звірки за період, рахунок на оплату, платіжні інструкції, ТТН, лист на повернення коштів, витяг з Реєстру платників ПДВ, виписка про державну реєстрацію, квитанція про реєстрацію в ЄРПН.
03.04.2023 року Комісією прийнято рішення про направлення на адресу позивача повідомлення № 8551951/39549435 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Запропоновано надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. Додаткова інформація: відносно ТОВ «ВІРАТРАНСБУД», код ЄДРПОУ 42921438, 17.08.2022 року прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості відповідно до п. 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т.1 а.с. 10).
05.04.2023 року ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу пояснення до повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (т.1 а.с. 13-14), в яких позивач вказав, що його контрагент ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» у реєстрі не припинений, здійснює господарську діяльність на території України, а платник податків не зобов`язаний здійснювати перевірку контрагентів на предмет ризиковості.
10.04.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення Південного Міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків м. Одеса прийнято рішення № 8599345/39549435 про відмову в реєстрації Розрахунку коригування ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» № 2 від 23.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с. 46-47).
Підстави: у зв`язку з ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації розрахунку коригування, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом, не зважаючи на надані товариством пояснення та документи, які є достатніми для реєстрації спірного розрахунку коригування, прийнято необґрунтоване рішення про відмову у його реєстрації.
Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 у редакції від 11.01.2023 року, чинній на момент ухвалення оскаржуваного рішення).
Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування
Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
У свою чергу, пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.п. 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно з п. 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація розрахунку коригування № 2 від 23.03.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, з підстав того, що платник податку, яким його подано, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку є Додатком №1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 Критеріїв визначено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Так, у квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів зауважує, що контролюючий орган не конкретизував обсяг документів, які має подати товариство, однак позивач, діючи на власний розсуд та з метою подальшої реєстрації (після зупинення) розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направив до контролюючого органу повідомлення №1 від 28.03.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками.
Відповідно до матеріалів справи ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» до контролюючого органу направлено пояснення та документи на підтвердження інформації, указаної в розрахунку коригування на повернення коштів до зареєстрованої податкової накладної, а саме: договір поставки від 12.08.2021 року №12/08/1-Б; податкова накладна, розрахунок коригування, видаткова накладна, акт звірки за період, рахунок на оплату, платіжні інструкції, ТТН, лист на повернення коштів, витяг з Реєстру платників ПДВ, Виписка про державну реєстрацію, квитанція про реєстрацію в ЄРПН.
У письмових поясненнях ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» надані детальні пояснення щодо підтвердження інформації, указаної в розрахунку коригування на повернення коштів до зареєстрованих податкових накладних.
З матеріалів справи судом встановлено, що, ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» здійснено переплату у розмірі 23 668, 00 грн. за поставлений бетон листопаді 2021 року.
На підставі актів звірки, ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» звернулось до ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» з листом вих.21/03-2023 від 21.03.2023 року щодо повернення суми переплати, що утворилась у розмірі 23 668, 00 грн. (а.с. 43).
Як вбачається з матеріалів справи, згідно платіжної інструкції №14864 від 23.03.2023 року, ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» перерахувало на користь ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» суму коштів 23 668, 00 грн., як повернення надлишково перерахованих коштів (а.с. 44).
Крім того, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації, які саме документи слід надати до контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.
Позивач же надає контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме конкретно документи необхідно подати.
Так, п.п.3 п.11 Порядку № 1165 чітко встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Тобто, контролюючий орган також повинен не переписувати загальну фразу, а зазначати конкретні документи, які не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК.
З наведеного вбачається, що судом першої інстанції вірно визнано протиправними дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної у зв`язку із відповідністю п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520 у редакції від 08.03.2023 року), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Водночас колегія суддів зазначає, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.
Також колегія суддів зауважує, що п. 9 Порядку № 520 з 08.03.2023 року викладено в новій редакції на підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023 року, яким змінено порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме передбачено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, окрім рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Отже, з 08.03.2023 року контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, які не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК.
03.04.2023 року Комісією прийнято повідомлення № 8551951/39549435 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, яким запропоновано позивачу надати письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У повідомлені зазначена додаткова інформація про те, що відносно ТОВ «ВІРАТРАНСБУД», код ЄДРПОУ 42921438, 17.08.2022 року прийнято рішення про відповідність платника критеріям ризиковості відповідно до п. 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Судова колегія зазначає, що в даному випадку, відповідачем в повідомленні від 03.04.2023 року конкретизовано про необхідність подання виключно письмових пояснень стосовно віднесення контрагента позивача до переліку ризикових.
05.04.2023 року ТОВ «Корпорація Бугські кар`єри» через електронний кабінет направлено до контролюючого органу пояснення в яких вказувало, що його контрагент - ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» у реєстрі не припинений, здійснює господарську діяльність на території України, а платник податків не зобов`язаний перевірку контрагентів на предмет ризиковості, згідно постанови КМУ №1165 (т.1 а.с.13-14).
Колегія суддів погоджується з зазначеною позицією позивача та додатково зазначає, що будь-яка податкова інформація, наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація, надана іншими контролюючими органами, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону, адже така інформація сама по собі не доводить наявності податкових правопорушень, на які посилається контролюючий орган.
В той же час, договірні відносини між позивачем та ТОВ «ВІРАТРАНСБУД» були оформлені у серпні 2021 року, тобто за рік до прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості, а зауваження до самих господарських операцій у контролюючого органу відсутні.
Колегія суддів звертає увагу, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
На переконання колегії суддів, зазначені пояснення та надані під час процедури реєстрації розрахунку коригування документи у своїй сукупності були достатніми для здійснення реєстрації розрахунку коригування.
Однак, не надаючи оцінки поданим позивачем поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, не зазначаючи, яких саме документів не вистачає для прийняття позитивного рішення, податковий орган прийняв рішення про відмову в реєстрації РК №2 від 23.03.2023 року.
За таких обставин судова колегія приходить висновку, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної не відповідає критеріям обґрунтованості та вмотивованості, тому підлягає скасуванню.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 19 вересня 2023 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення, з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя:К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2024 |
Оприлюднено | 11.03.2024 |
Номер документу | 117513020 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні