Рішення
від 21.02.2024 по справі 496/356/24
БІЛЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 496/356/24

Провадження № 2/496/1290/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

повний текст

21 лютого 2024 року Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого судді Буран В.М.,

за участю: секретаря Бойчук Р.Д.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до відділу освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Добровольче формування №1 Усатівської сільської ради територіальної громади про стягнення середньої заробітної плати,

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулась до суду із позовом в якому просить стягнути з Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області середню заробітну плату за період з вересня по грудень 2023 року у сумі 162832,01 грн. з утриманням з цієї суми податків і обов`язкових платежів.

Позов обґрунтовує тим, що 22 червня 2023 року, ОСОБА_1 було укладено контракт №140 Добровольця територіальної оборони, відповідно до якого позивачка взяла на себе зобов`язання з виконання завдань територіальної оборони в межах відповідної територіальної громади протягом строку дії Контракту, відповідно до вимог визначених Законом України «Про основи національного спротиву», Положення про добровольчі формування територіальних громад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 року №1449 та іншими нормативно-правовими актами України, що регулюють порядок діяльності добровольчих формувань територіальних громад, та Контрактом Добровольця територіальної оборони. Відповідно до п. 3 Контракту на добровольця, який уклав Контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та ст.119 Кодексу законів про працю України.

З 11 вересня 2023 року ОСОБА_1 було вивільнено з посади вчителя історії та зарубіжної літератури з Міжлиманської гімназії Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області на термін дії контракту Добровольця територіальної оборони. Підставою вивільнення став наказ директора гімназії №18/01-03 від 08.09.2023 року. До заяви про вивільнення було надано копію Контракту №140 Добровольця територіальної оборони від 22.06.2023 р., Довідку №52 від 07.09.2023 р. про виконання обов`язків Добровольця територіальної оборони та витяг з заробітної плати за останні 6 місяців.

Після вивільнення з посади вчителя Відділ освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області (надалі за текстом - «Відповідач») протиправно перестав позивачці нараховувати та виплачувати середню місячну заробітну плату, яку має право отримувати у зв`язку з виконанням завдань територіальної оборони в Добровольчому формуванні №1 Усатівської сільської територіальної громади відповідно до укладеного мною Контракту.

Останній раз було виплачено заробітну плату в жовтні 2023 у розмірі 1865,87 грн за 10 відпрацьованих днів вчителем у вересні 2023 року. 11 жовтня 2023 року ОСОБА_1 звернулась з питанням виплати заробітної плати до голови Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_3 , який на особистому прийомі відмовив в нарахуванні та виплаті заробітної плати та сказав, щоб ОСОБА_1 з цих підстав подавала до суду.

Також, 11 жовтня 2023 року позивачка звернулася зі скаргою до Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці стосовно не нарахування та не невиплати заробітної плати в зв`язку з укладенням контракту Добровольця територіальної оборони.

Відповідно до довідки №59 від 02.11.2023 р. за підписом Заступника командира Добровольчого формування №1 Усатівської сільської територіальної громади, ОСОБА_4 , є стрільцем-медиком Добровольчого формування. Виконання завдань здійснюється цілодобово, як в робочий час, так і позаробочий час. Навантаження на добровольця складало на початку заключення контракту від 48 до 72 годин на тиждень щомісячно. Станом на 02.11.2023 року навантаження не змінилось та не планується змінюватись до завершення дії контракту. У разі проведення додаткових занять по медичній, тактичній та інших видах підготовки час навантаження буде збільшуватися.

08 листопада 2023 року ОСОБА_1 отримала відповідь від Відповідача, де зазначено, що роботодавець має право вимагати від добровольця - члена ДФТГ підтвердження того, що виконання поставлених командиром завдань відбувається в робочий час відповідно до Закону України «Про працю» та ч.1 ст.119 Кодексу законів про працю України та просив надати йому

завірені належним чином наступні документи: копії щомісячних графіків чергувань з 22.06.2023 р. по листопад 2023 р.; копії щомісячних табелів робочого часу за період з червня по листопад 2023 р. про виконання громадських обов`язків в робочий час; копії наказів командира ДФТГ, що підтверджують виконання поставлених завдань стрільця-медика Добровольчого формування у робочий час за період з червня 2023 р. по листопад 2023 р.

09 листопада 2023 року Довідкою №61 від 09.11.2023 р. від Добровольчого формування №1 Усатівської сільської територіальної громади було повідомлено, що запитані Відповідачем документи не можуть бути надані в силу виконання Добровольчим формування завдань територіальної оборони та відповідно до приписів п.1.ч.1.ст.8 Закону України «Про державну таємницю», відповідно до яких показники, які характеризують організацію, чисельність, дислокацію, бойову і мобілізаційну готовність, бойову та іншу військову підготовку, озброєння та матеріально-технічне забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань відносяться до державної таємниці у сфері оборони. Окремо було зазначено, що довідкою №59 від 02.11.2023 р. позивачці було надано вичерпну інформацію щодо її завантаження в робочий та позарабочий час з врахуванням обмежень визначених законодавством про державну таємницю у сфері оборони.

Довідку №61 від 09.11.2023 р. від Добровольчого формування №1 Усатівської сільської територіальної громади позивачкою було надано Відповідачу, що не призвело до відновлення нарахування та виплати середньої заробітної плати по теперішній час.

11.11.2023 року ОСОБА_1 отримала відповідь Південного міжрегіонального управління державної служби з питань праці щодо розгляду скарги стосовно не виплати середнього заробітку за час виконання державних або громадських обов`язків, як добровольцю територіальної оборони. Відповідно до відповіді, їй було, в тому числі, повідомлено, що в даній ситуації законодавчих підстав для припинення виплати збереженого середнього заробітку зазначеним категоріям працівників не вбачається; форма підтвердження виконання поставлених командиром завдань територіальної оборони не визначена законодавством, тож командир може здійснювати підтвердження будь-якими належним чином засвідченими документами, які в достатній мірі вказують на залучення добровольця на виконання завдань територіальної оборони в його робочі дні; підтвердженням факту законності відсутності працівника на роботі у зв`язку з виконанням завдань територіальної оборони може бути документ, виданий командиром добровольчого формування, яким може бути довідка.

Таким чином, на теперішній час мені з 11 вересня 2023 року не здійснюється нарахування та виплата середньої заробітної плати, тому позивачка вимушена звернутися до суду з питанням стягнення середньої заробітної плати за період з 11.09.2023 по 31.12.2023 року.

Ухвалою суду від 18.01.2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.

Позивачка всудовому засіданняпідтримала позовнузаяву вповному обсязіта просилазадовольнити її.Зазначила,що неюбули наданідовідки довідділу освітиУсатівської сільськоїради Одеськогорайону Одеськоїобласті,відповідно яких,навантаження значноперевищу робочийчас,тому повністюпідтверджено фактвиконання,поставлених нанеї обов`язків,в періодробочого часу.Крім того,нею подановідповідь навідзив,відповідно якого ОСОБА_1 зазначає,що неювиконання завданьтериторіальної оборониздійснюється цілодобово,як вробочий час,так іпозаробочий час.Навантаження надобровольця складалона початку заключення контракту від 48 до 72 годин на тиждень щомісячно. Враховуючи те, що відповідно до законодавства про працю в Україні встановлено, що нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, то Довідка №59 від 02.11.2023 р. за підписом Заступника командира Добровольчого формування №1 Усатівської сільської територіальної громади повністю підтверджує, що виконання обов`язків добровольця територіальної оборони здійснюється в робочий час.

Представник відповідача - відділу освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області в судовому засіданні підтримала поданий відзив на позов, та зазначила, що для нарахування заробітної плати, позивачці необхідно надати графік чергувань, або табель чи будь-які інші документи, що підтверджують виконання нею обов`язків добровольця, саме у робочий час, а не у вихідні чи у неробочий час. Крім того, Актом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах праці, складеного 01.11.2023 р. за № НД/ОД/20708/126 відносно Відділу освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області порушень законодавства у сфері праці перевіркою за скаргою ОСОБА_1 відносно несплати їй середнього заробітку за виконання завдань територіальної оборони - порушень не було встановлено.

Також Відділ освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області не погоджується з розміром розрахованого Позивачем середнього заробітку, оскільки він не відповідає дійсності та є явно завищеним і розрахований невірним методом.

Відповідно ч.1 ст. 23 Закону України «Про основи національного спротиву» фінансування та матеріально-технічне забезпечення національного спротиву здійснюються за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів. Враховуючи положення зазначеної статті Позивач вважає, що фінансування заходів територіальної оборони повинно здійснюватися за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, а не за рахунок роботодавця, які призупинили дію трудових договорів з працівниками.

Таким чином,Відділ освітиУсатівської сільськоїради Одеськогорайону Одеськоїобласті вважаєпозовну заяву ОСОБА_1 необґрунтованою татакою,що непідлягає задоволеннюу зв`язкуз недоведеністювиконання неюобов`язків уробочий час.З іншого боку, покладення на роботодавця обов`язку сплати середнього заробітку робітнику, який виконує завдання територіальної оборони в військовий час суперечить ст. 23 Закону України «Про основи національного спротиву», оскільки сплата середнього заробітку такому робітнику повинна здійснюватися перш за все за рахунок Державного бюджету України.

Від представника третьої особи - Добровольчого формування №1 Усатівської сільської ради територіальної громади наявна заява про слухання справи за відсутності їх представника та заперечення, наданні до суду, підтримує повністю. Так, від командира добровольчого формування № 1 Усатівської сільської територіальної громади надійшли письмові пояснення, відповідно яких зазначено, що ОСОБА_1 , як особі, яка підписала Контракт добровольця територіальної оборони № НОМЕР_1 , на її прохання було надано довідку № 59 від 02.11.2023 року. Вказана довідка видалась з урахуванням обмежень визначених ЗУ «Про державну таємницю» та Наказу Голови Служби Безпеки України від 23.12.2020 р. № 383 та містила вичерпну інформацію про завантаження в робочий та позаробочий час, з урахуванням додержання державної таємниці. Крім того, було роз`яснено, що для систематизації роботи підрозділу штабом добровольчого формування ведеться графік чергування особового складу. Але в графіку відображена інформація про місця несення служби, бойові завдання командування 122бр ТрО, час виконання завдань територіальної оборони. Крім того в графіку міститься інформація про персональні дані добровольців (П.І.Б.), кількісний склад добровольчого формування, позивні мобільних вогневих груп, номерні знаки та марки транспортних засобів, які використовуються мобільними вогневими групами під час виконання завдань. Однак, відповідно п. 2 ст. 14 ЗУ «Про захист персональних даних» заборонено поширення персональних даних без згоди суб`єкта персональних даних або уповноваженої ним особи. До пояснень, також, додано протокол зборів ініціативної групи жителів про утворення добровольчого формування Усатівської сільської територіальної громади, додаток до нього, копію витягу з наказу № 88 від 26.03.2022 року про призначення командира добровольчого формування, копію наказу № 143 від 17.05.2022 року про визначення переліку та форм документів з питань діяльності добровольчих формувань територіальних громад, а також відомість про залучення добровольця ДФ № 1 УСТГ ОСОБА_1 до виконання завдань територіальної оборони за період з червня 2023 року по грудень 2023 року.

Дослідивши матеріали справи, надані письмові докази по справі, суд вважає, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити з наступних підстав.

Частиною першою статті 2 ЦПК України встановлено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до статті 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Судом встановлено, що 22.06.2023 року ОСОБА_1 уклала контракт № 140 добровольця територіальної оборони.

Наказом № 18/01-03 від 08.09.2023 р. ОСОБА_1 на підставі її письмової заяви від 08.09.2023 року було вивільнено від викладання уроків історії та зарубіжної літератури на термін дії Контракту з 11.09.2023 р.

Відповідно довідки про доходи ОСОБА_1 , наданої т.в.о. начальника відділу освіти 09.11.2023 року, ОСОБА_1 отримала заробітну платню за період з березня 2023 року по серпень 2023 року у розмірі 141262,58 грн.

Також, за жовтень ОСОБА_1 отримала 1865,87 грн.

Для нарахування заробітної плати, ОСОБА_1 було отримано від командира добровольчого формування № 1 Усатівської сільської територіальної громади та надано Відділу освіти довідку № 52 від 07.09.2023 р., відповідно якої, ОСОБА_1 є стрільцем-медиком Добровольчого формування. Несе службу на постійній основі, виконує бойові завдання командира військової частини НОМЕР_2 . ОСОБА_1 входить до Добровольчого формування на добровільних засадах без нарахування заробітної плати та без отримання грошового забезпечення військовослужбовця. На особу, яка в ходить до складу Добровольчого формування територіальних громад, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та ст. 119 Кодексу законів про працю України (передбачено п. З Контракту добровольця територіальної оборони, затверджений наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.03.2022 за № 307/37643).

11.10.2023 року ОСОБА_1 звернулась до голови Усатівської ОТГ із заявою про роз`яснення, щодо розпорядження голови ОТГ про невиплату їй, заробітної плати.

11.10.2023 року ОСОБА_1 звернулась до начальника Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці із скаргою, в якій просить перевірити законність дій, щодо не виплати заробітної плати, їй, як особі, яку було вивільнено з посади вчителя, для виконання покладених на неї обов`язків добровольця.

У відповідь на скаргу, 01.11.2023 року заступником начальника Південного міжрегіонального управління державної служби з питань праці, було роз`яснено, що законодавчих підстав для припинення виплати збереженого середнього заробітку зазначеним категоріям працівників не вбачається. Частиною 1 ст. 119 КЗпП України визначено про збереження згаданих гарантії саме на час виконання державних та/або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством ці обов`язки можуть виконуватися в робочий час. Отже, роботодавець має право вимагати від добровольця члена ДФТГ, підтвердження того, що виконання постановлених командиром завдань відбувається в робочий час.

Окрім того, командири ДФТГ мають здійснювати, в т.ч. на вимогу добровольця чи його роботодавця, підтвердження виконання поставлених командиром завдань територіальної оборони в робочий час. Форма такого підтвердження не визначена законодавством, тож командир може здійснювати підтвердження будь-якими належним чином засвідченими документами, які в достатній мірі вказують на залучення добровольця до виконання завдань територіальної оборони в його робочі (згідно з визначеним роботодавцем режимом) дні (коментар Мінекономіки від 01.02.2022р.). Отже, на думку Мінекономіки, роботодавець вправі вимагати від добровольця - члена ДФТГ підтвердження того, що виконання поставлених командиром завдань здійснюється у робочий час. Підтвердженням факту законності відсутності працівника на роботі у зв`язку з виконанням завдань територіальної оборони може бути документ, виданий командиром добровольчого формування про час виконання таких обов`язків (довідка, графік чергування, табель обліку часу виконання обов`язків і т.п.).

Документів, які б підтверджували, що виконання поставлених командиром завдань здійснювалися ОСОБА_1 у робочий час, зі слів адміністрації, до відділу освіти Вами не надано. У зв?язку з відсутністю підтверджуючих документів про виконання ОСОБА_1 державних або громадських обов`язків саме у робочий час, відділом освіти не нараховувався середній заробіток за час виконання працівником державних або громадських обов`язків.

Враховуючи вищенаведене та зважаючи на поточне правове регламентування питання обчислення середнього заробітку особам, які виконують громадські або державні обов`язки у робочий час, підстав які мають безсумнівний характер та документальне обґрунтування встановлено не було через їх фактичною відсутністю. Тобто для забезпечення додаткової впевненості щодо точності та об`єктивності висновку, мають бути зазначені всі обставини, що підтверджуються копіями первинних документів та поясненнями посадових осіб (а.с. 17-20).

02.11.2023 р. ОСОБА_1 заступником командира добровольчого формування № 1 Усатівської сільської територіальної громади було надано довідку № 59, відповідно якої, ОСОБА_1 виконання завдань здійснюється цілодобово, як в робочий, так і позаробочий час. Навантаження на добровольця складало з початку заключення контракту від 48 до 72 годин на тиждень щомісячно. Станом на 02.11.2023р. навантаження не змінилось та не планується змінюватись до завершення дії контракту. У разі проведення додаткових занять по медичній, тактичній та інших видах підготовки час навантаження буде збільшуватись (а.с. 21).

08.11.2023 року т.в.о. начальника відділу освіти Усатівської сільської ради надало роз`яснення щодо листа ОСОБА_1 про невиплату їй середньої заробітної плати у зв`язку з її вивільненням з посади вчителя, відповідно якого, пояснено, що роботодавець має право вимагати від добровольця члена ДФТГ підтвердження того, що виконання поставлених командиром завдань відбувається в робочий час відповідно ч. 1 ст. 119 ЗУ «Про працю». В наданої ОСОБА_1 довідки № 59 від 02.11.2023 р. вказано посилання на графіки чергувань, які не були наданні відділу освіти Усатівської сільської ради. Також, в роз`яснення зазначено про необхідність надання завірених: копії щомісячних графіків чергування з 22.06.2023 року по листопад 2023 року, копії щомісячних табелів робочого часу за період з червня по листопад

2023 року про виконання громадських обов`язків у робочий час; копії наказів командира ДФТГ, що підтверджують виконання поставлених завдань стрільця-медика Добровольчого формування у робочий час за період з червня 2023 року по листопад 2023 року (а.с. 22).

Відповідно довідки № 61 від 09.11.2023 р. наданої за підписом Заступника командира Добровольчого формування №1 Усатівської сільської територіальної громади, на вимогу ОСОБА_1 про надання копії щомісячних графіків чергування, табелів робочого часу, наказів командира ДФТГ, що підтверджують виконання добровольцем завдань територіальної оборони, їй повідомлено, що надання такої інформації призведе до витоку інформації. В виданій довідці від 02.11.2023 року № 59 надана вичерпна інформація про завантаження ОСОБА_1 (а.с. 23).

Згідно вимог ч. 1 ст. 10 ЦПК України суд при розгляді справи керується верховенством права. В Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України повинні відповідати їй, що прямо передбачено у статті 8 Конституції України.

Відповідно до ст.12 ЦПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст.ст. 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес, зокрема, шляхом припинення дії, яка порушує право та відновлення становища, яке існувало до порушення.

Згідно ч. 1, 3 ст. 21 КЗпП України, трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Трудовим договором можуть встановлюватися умови щодо виконання робіт, які вимагають професійної та/або часткової професійної кваліфікації, а також умови щодо виконання робіт, які не потребують наявності у особи професійної або часткової професійної кваліфікації.

Відповідно до ч. 1 ст. 119 КЗпП України в редакції, чинної на час виникнення спірних правовідносин, на час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Частиною 3 статті 119 КЗпП України, яка була чинною на час укладення позивачкою контакту добровольця, було передбачено, що за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи і посада на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Згідно ст. 64 Конституції України, в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану», воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

24.02.2022 р. на території України введений воєнний стан відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", який у подальшому продовжувався та діє на сьогоднішній час.

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» прийнятий Верховною Радою України 01 липня 2022 року, набрав чинності 19 липня 2022 року, отже саме з 19 липня 2022 року ч. 3 ст. 119 КЗпП України діє в наступній редакції: за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи і посада на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згодом, Міністерство економіки у своєму листі від 16.08.2022 р. №4711-06/59141-07, виділило працівників, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, до окремої категорії та роз`яснило, що пунктом 3 форми контракту добровольця територіальної оборони, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 р. № 84 (далі - Форма контракту), передбачено, що на добровольця територіальної оборони, який уклав цей контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та ст. 119 КЗпП. Отже, роботодавець вправі вимагати від добровольця члена ДФТГ підтвердження того, що виконання поставлених командиром завдань здійснюється у робочий час.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 наказом № 18/01-03 від 08.09.2023 р. було вивільнено від викладання уроків історії та зарубіжної літератури на термін дії Контракту з 11.09.2023 р.

Відповідно до абз. 2 п. 3 Положення про добровольчі формування територіальних громад, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2021 № 1449, діяльність добровольчого формування провадиться під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил за територіальним принципом.

Порядок утворення, комплектування, функціонування, підстави та порядок розформування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Законом України «Про основи національного спротиву» від 16 липня 2021 року №1702 та Положенням про добровольчі формування територіальних громад, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1449.

Доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України - громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, який перебуває в Україні на законних підставах впродовж останніх п`яти років та на добровільній основі зарахований до проходження служби у складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України (п. 1 ч. 1ст. 1 Закону № 1702).

В Україні з 1 січня 2022 року вступили в дію положення закону «Про основи національного спротиву».

Закон передбачає можливість створювати добровольчі формування територіальних громад, яким дозволено використовувати власну мисливську зброю. Він визначає, зокрема, такі поняття, як «національний спротив» та «територіальна оборона». Зокрема, згідно з текстом, територіальна оборона «складається з військової, цивільної та військово-цивільної складових» (п.3 ст.4 Закону).

У Законі прописано, що ДФТГ це воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони в межах території відповідної територіальної громади.

Положення про ДФТГ затверджено постановою Кабінету Міністрів України 29 грудня 2021 року за № 1449.

Форму контракту добровольця територіальної оборони та посвідчення добровольця територіальної оборони затверджено наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.03.2022 за № 307/37643).

Пунктом 3 Форми контракту добровольця територіальної оборони передбачено, що на добровольця територіальної оборони, який уклав цей контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та статті 119 КЗпП України.

Діяльність ДФТГ з виконання завдань, визначених пунктом 2 Положення про ДФТГ, не є військовою службою в розумінні Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до Положення про ДФТГ, командир добровольчого формування є відповідальним за його діяльність, визначає завдання членам добровольчого формування з урахуванням їх спроможностей (пункт 3 Положення). Також до функцій командира ДФТГ належить контроль за додержанням умов контракту та припинення контракту у разі порушення добровольцем його умов (пункт 23 Положення).

Відтак, саме командири ДФТГ мають здійснювати, в т.ч. і на вимогу добровольця чи його роботодавця, підтвердження виконання поставлених командиром завдань територіальної оборони у робочий час. Форма такого підтвердження не визначена законодавством, тож командир може здійснювати підтвердження будь-якими належним чином засвідченими документами, які в достатній мірі вказують на залучення добровольця до виконання завдань територіальної оборони в його робочі (згідно визначеного роботодавцем режиму) дні.

З відповіді заступника командира добровольчого формування №1 Усатівської сільської ради територіальної громади № 59 від 02.11.2023 р., ОСОБА_1 виконання завдань здійснюється цілодобово, як в робочий, так і позаробочий час. Навантаження на добровольця складало з початку заключення контракту від 48 до 72 годин на тиждень щомісячно. Станом на 02.11.2023р. навантаження не змінилось та не планується змінюватись до завершення дії контракту. У разі проведення додаткових занять по медичній, тактичній та інших видах підготовки час навантаження буде збільшуватись, однак вказана відповідь суперечить п. 3 Положення про добровольчі формування територіальних громад.

Також, до справи надано відомість про залучення добровольця ДФ № 1 УСТГ ОСОБА_1 до виконання завдань територіальної оборони за період з червня 2023 року по грудень 2023 року.

Слід зазначити, що вказана довідка не містить вичерпної інформації про залучення ОСОБА_1 до завдань в період робочого часу, крім того, вказана довідка не містить, а ні номеру, а ні дати її надання. З матеріалів справи, вбачається, що вказана довідка не надавалась до відділу освіти Усатівської сільської територіальної громади, як на підставу нарахування заробітної плати.

Суд звертає увагу, що зазначені в довідці № 59 від 02.11.2023 р. цифрові показники … «від 48 до 72 годин» є неприпустимими, у випадку начислення заробітної платні, оскільки такий розрахунок має містити точні конкретні показники часу виконання обов`язків добровольця, для нарахування законної та обґрунтованої заробітної платні.

Наявність або відсутність обставин та фактів встановлюється на підставі доказів сторін, якими відповідно до ч. 2 ст. 76 ЦПК України є письмові, речові і електронні докази, висновки експертів, показаннями свідків.

Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 80 ЦПК України достатніми є докази, які у свої сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмету доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Положеннями ст. 89 ЦПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи вищевказане, суд зазначає, що у разі залучення ОСОБА_1 до виконання завдань, поставлених командиром ДФ №1 Усатівської територіальної громади у робочі години, для отримання оплати середнього заробітку, у відповідності до ч. 1 ст. 119 КЗпП, їй необхідно отримати від командира (довідку, графік чергування, табель обліку часу виконання обов`язків і т.п.), які в достатній мірі вказують на залучення добровольця до виконання завдань територіальної оборони в її робочі (згідно з визначеним роботодавцем режимом) дні (коментар Мінекономіки від 01.02.2022 р.).

Отже, у зв`язку з ненаданням ОСОБА_1 достатніх доказів про залучення її до виконання державних та громадських обов`язків у робочий час, що визначено її місцем роботи, де вона була вивільнена, які б відповідали вимогам чинного законодавства про працю, відділ освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області, не мав підстав для на рахування заробітку.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду України. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

У зв`язку з вищевикладеним, на підставі повного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів, з`ясування фактичних обставин, на які позивач посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з`ясувавши їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Судові витрати, в порядку ст. 141 ЦПК України, відносяться на рахунок держави.

На підставі викладеного, керуючись 263 - 268 ЦПК України,

У Х В А Л И В:

Цивільний позов ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (паспорт НОМЕР_3 виданий Жовтневим РВ ОМУ УМВС України від 14.12.1998 року, адреса поживання: АДРЕСА_1 ) до Відділу освіти Усатівської сільської ради Одеського району Одеської області (ЄДРПОУ: 44121990, адреса: Одеська область, Одеський район, с. Усатове пров. Урядовий, 63), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Добровольче формування №1 Усатівської сільської ради територіальної громади (адреса: Одеська область, Одеський район, с. Усатове пров. Урядовий,63) про стягнення середньої заробітної плати за період з вересня по грудень 2023 р. в сумі 162832,01 грн. залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного суду на протязі 30 днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 06.03.2024 року.

Суддя В.М. Буран

Дата ухвалення рішення21.02.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117517656
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення середньої заробітної плати

Судовий реєстр по справі —496/356/24

Ухвала від 01.05.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Карташов О. Ю.

Ухвала від 01.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Карташов О. Ю.

Рішення від 21.02.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Рішення від 21.02.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

Ухвала від 18.01.2024

Цивільне

Біляївський районний суд Одеської області

Буран В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні