ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 лютого 2024 року Справа № 903/34/24
Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участю секретаря судового засідання Вндмедюка М.П.
за участю представників:
від позивача: Гаргола О.А. (діє у порядку самопредставництва),
від третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: н/з,
від відповідача: н/з,
в судовому засіданні взяв участь Скучинський Л.Є.- заступник начальника відділу Волинської обласної прокуратури (службове посвідчення №071755 від 01.03.2023),
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
за позовом керівника Камінь - Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинська обласна державна адміністрація)
третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України"
до Камінь Каширської міської ради
про витребування у власність держави земельної ділянки,
в с т а н о в и в:
03.01.2024 до Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява № 51-3276ВИХ-23 від 28.12.2023 керівника Камінь - Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинська обласна державна адміністрація) до Камінь Каширської міської ради про витребування у власність держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинська обласна державна адміністрація) з незаконного володіння Камінь Каширської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га.
У позовній заяві керівник Камінь - Каширської окружної прокуратури просить залучити третьою особою на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог, Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України".
Ухвалою суду від 08.01.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 07.02.2024.; постановлено клопотання керівника Камінь - Каширської окружної прокуратури про залучення третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України", розглянути у судовому засіданні 07.02.2024; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст. 165 ГПК України до 05.02.2024.
29.01.2024 до Господарського суду Волинської області надійшло клопотання Камінь Каширської міської ради від 29.01.2024, в якому заявник просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції та визначити суд, що відповідатиме за проведення відеоконференції під час судового засідання - Камінь - Каширський районний суд Волинської області.
Ухвалою суду від 30.01.2024 було задоволено клопотання Камінь - Каширської міської ради про участь у судовому засіданні, що призначене на 07.02.2024 на 10:00 год., у справі № 903/34/24 в режимі відеоконференції.
30.01.2024 через систему Електронний суд» до Господарського суду Волинської області від Камінь Каширської міської ради надійшла заява про визнання позову від 30.01.2024, в якій відповідач зазначає, що, ознайомившись зі змістом позовної заяви та доданими до неї документами, Камінь - Каширська міська рада вважає обґрунтованими та повністю визнає заявлені позовні вимоги, а також засвідчує, що визнання позову не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб. У заяві відповідач просить прийняти заяву про визнання позову та ухвалити рішення у підготовчому засіданні; розгляд справи провести за відсутності представника відповідача; подану заяву про забезпечення участі представника відповідача в режимі відеоконференції не підтримує і просить залишити її без розгляду; повернути прокуратурі 50 відсотків судового збору, сплаченого при подачі позовної заяви.
07.02.2024 в судовому засіданні прокурор підтримав клопотання про залучення до участі у справі третьою особою на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України".
На обґрунтування клопотання прокурор посилається на те, що, враховуючи можливість набуття Волинською обласною державною адміністрацією спірної земельної ділянки у власність в силу закону, Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" не буде позбавлене права користуватися нею, проте, у разі прийняття судом протилежного рішення у справі виникнуть підстави для припинення у державного підприємства права користування земельною ділянкою лісового фонду, а тому, на думку прокурора, є підстави для залучення до участі у розгляді справи третьою особою на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України".
Ухвалою від 07.02.2024 задоволено клопотання прокурора, залучено до участі у розгляді справи третьою особою на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України"; відкладено підготовче засідання на 28.02.2024; встановлено третій особі на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ДСГП "Ліси України" строк до 26.02.2024 для подачі письмових пояснень на заявлений позов; постановлено заяву відповідача про визнання позову розглянути в судовому засіданні 28.02.2024.
26.02.2024 до суду від Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" в особі філії «Камінь-Каширське лісове господарство» надійшли письмові пояснення на позовну заяву №154/26,6-2024 від 22.02.2024, в яких третя особа повідомила про те, що позовні вимоги підтримує, просить їх задовольнити у повному обсязі.
В судовому засіданні 28.02.2024 було розглянуто заяву Камінь - Каширська міська рада про визнання позову від 30.01.2024.
Заяву подано через систему «Електронний суд» керівником Камінь - Каширської міської ради Пась В..І. .
Оскільки визнання позову відповідачем не суперечить вимогам законодавства, не порушує прав та інтересів інших осіб, заявлено повноважною особою, визнання позову відповідачем судом прийнято.
В судове засідання 28.02.2024 представники відповідача та третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не з`явилися. Про судовий розгляд справи ці учасники були повідомлені шляхом надіслання ухвали суду до їх електронних кабінетів.
Оскільки неявка представників відповідача та третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не перешкоджає розгляду справи, а матеріали справи є достатніми для вирішення спору в судовому засіданні 28.02.2024, справу розглянуто за відсутності представників цих учасників, зважаючи на їх повідомлення за наявними у справі матеріалами згідно з положеннями статті 202 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи визнання позову відповідачем, дослідивши письмові докази по справі, суд на підставі ч. 3 ст. 185, ч. 4 ст. 191 Господарського процесуального кодексу України за результатами підготовчого провадження ухвалює рішення про задоволення позовної вимоги керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинської обласної державної адміністрації) про витребування у власність держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинської обласної державної адміністрації) з незаконного володіння Камінь Каширської міської ради земельної ділянки, кадастровий номер 0721481800:01:000:0035, площею 4,535 га.
За змістом частини 3 статті 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до пункту 3 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з положеннями частин 3, 4 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд .удового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обгрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
На думку прокурора, обґрунтованою приписами законодавства, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є Волинська обласна державна адміністрація (наразі Волинська обласна військова адміністрація).
З урахуванням ролі прокуратури в демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, зміст пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України щодо підстав представництва прокурора інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено.
Відтак, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією із засад правосуддя (пункт 3 частини 2 статті 129 Конституції України).
Пункт 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
Згідно зі статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
Аналіз положень частин 3-5 статті 53 ГПК України у взаємозв`язку зі змістом частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.
Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави (аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17 та від 26.02.2019 у справі № 905/803/18).
З урахуванням викладеного, національне законодавство, у тому числі й ст. 131-1 Конституції України, ст. 53 ГПК України надає прокурору повноваження для представництва інтересів держави у випадках та порядку, встановлених законом.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що у випадку, коли держава вступає у цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема у цивільних, правовідносинах. Тому у тих відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (постанови від 20 листопада 2018 року у справі № 5023/10655/11 (провадження №12-161 гс18, пункти 6.21, 6.22), від 26 лютого 2019 року у справі №915/478/18 (провадження № 12-245гс18, пункти 4.19, 4.20), від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19, пункт 26), від 06 липня 2021 року у справі № 911/2169/20 (провадження № 12-20гс21, пункт 8.5).
Велика Палата Верховного Суду також звертала увагу на те, що і в судовому процесі (в тому числі й у цивільному) держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах. Тобто, під час розгляду справи у суді фактичною стороною у спорі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган (постанови від 27 лютого 2019 року у справі № 761/3884/18 (провадження № 14-36цс19, пункт 35), від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс 19, пункт 27).
Конституцією України та законом не передбачена можливість прокурора здійснювати процесуальні та інші дії, спрямовані на захист інтересів юридичних осіб. Зокрема, до повноважень прокурора не належить здійснення представництва в суді державних підприємств. При цьому інтереси юридичної особи можуть не збігатися з інтересами її учасників (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22 жовтня 2019 року у справі № 923/876/16 (провадження № 12-88гс19, пункт 62). Тому інтереси державного підприємства можуть не збігатися з інтересами держави, яка має статус засновника (вищого органу) такого підприємства (постанова Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі № 910/2861/18 (провадження № 12-140гс19, пункт 71).
Відповідно до статті 170 ЦК України держава у цивільних відносинах діє через органи державної влади, а не через державні підприємства.
Частина 5 ст. 122 Земельного кодексу України передбачає, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, який затверджено Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації на території України введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, термін якого продовжено указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022,№ 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації. Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 вказаного Закону Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Повноваження військових адміністрацій визначені ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Зокрема, згідно з ч.ч. 1, 3 вказаної статті військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Районні, обласні військові адміністрації здійснюють на відповідній території, поряд із повноваженнями місцевих державних адміністрацій, повноваження із запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Статтею 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 68/2022 серед інших утворено й Волинську обласну військову адміністрацію та визначено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій, зазначених у цій статті, обласні, Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.
Отже, на час розгляду справи Волинська обласна військова адміністрація є розпорядником земель державного лісового фонду, в тому числі наділена повноваженнями щодо надання та вилучення земельних ділянок вказаної категорії.
З урахуванням наведеного позовну заяву подано в інтересах Волинської обласної військової адміністрації.
Як вбачається із змісту позовної заяви, прокурор вважає, що земельна ділянка, кадастровий номер 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га., є земельною ділянкою лісогосподарського призначення, належить до земель державної форми власності, а тому на підставі ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України розпоряджатися нею має право Волинська обласна державна адміністрація як представник власника цієї земельної ділянки.
Із змісту позовної заяви вбачається, що прокурор обгрунтував, в чому на його думку полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, зазначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
До позовної заяви прокурор приєднав копію листа від 01.12.2023 на адресу Волинської обласної державної адміністрації, в якому прокурор просив повідомити його про те, чи будуть Волинською обласною державною адміністрацією самостійно вживатись заходи щодо повернення спірної земельної ділянки у власність держави, в тому числі шляхом пред`явлення позову до суду.
Управління містобудування та архітектури Волинської обласної військової адміністрації у відповіді від 05.12.2023 повідомило, що у зв`язку з обмеженістю фінансування, обласна державна адміністрація немає можливості на даний час вжити заходів щодо представницького характеру в інтересах держави про витребування у власність держави в особі Волинської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Камінь-Каширської міської ради згаданої вище земельної ділянки, однак в разі виявлення прокуратурою порушень чинного законодавства облдержадміністрація не заперечує проти подання прокуратурою позову в її інтересах.
Керівник Камінь - Каширської окружної прокуратури надіслав позовну заяву до суду 28.12.2023.
Наведені факти свідчать про те, що у позивача була можливість самостійно звернутися до суду за захистом інтересів держави, оскільки про порушення вимог законодавства прокурор інформував листом від 01.12.2023, а позов пред`явив лише 28.12.2023.
Оскільки орган державної влади, до компетенції якого віднесено повноваження у сфері розпорядження землями лісогосподарського призначення, не здійснював захисту інтересів держави, прокурор на підставі ст.23 Закону України Про прокуратуру звернувся з позовом до суду.
З огляду на наведені приписи законодавства, зважаючи на фактичні обставини, які наведені прокурором у позовній заяві, є підстави для представництва прокурором інтересів держави.
Фактичні обставини справи.
Згідно розпорядження Камінь-Каширської районної державної адміністрації від 21.08.2013 № 258 Головному управлінню Держземагенству у Волинській області дозволено провести інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 4549,2 га в межах Камінь-Каширського району, у тому числі в межах Ворокомлівської сільської ради - площею 220,6 га.
Розпорядженням Камінь-Каширської районної державної адміністрації затверджено технічні документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4549,2 га на території сільських рад Камінь-Каширського району, у тому числі на території Ворокомлівської сільської ради площею 214, 9055 га.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності за межами населених пунктів на території Ворокомлівської сільської ради, Камінь-Каширського району розроблена ТзОВ «Центр кадастру» у 2013 році.
На підставі землевпорядної документації серед інших 12 земельних ділянок сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га.
Відповідно до матеріалів технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та витягу з ДЗК реєстрацію цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проведено 21.10.2013, за цільовим призначенням віднесено до земель сільськогосподарського призначення, видом цільового призначення земельної ділянки - 01.01 «Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», складом угідь - ріллі.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області Ворокомлівська сільська рада увійшла до складу територіальної громади Камінь-Каширської міської ради.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 03.12.2020 № 13-ОТГ у комунальну власність Камінь-Каширської територіальної громади Камінь-Каширського району передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4754,3724 га, у тому числі, згідно додатку до акту приймання-передачі, й земельну ділянку з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га.
Згідно з рішенням Камінь-Каширської міської ради від 29.12.2020 № 3/95 у комунальну власність цього органу місцевого самоврядування прийнято земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4754,3724 га, в тому числі й земельну ділянку з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 (пункт 114 додатку до вказаного рішення).
На підставі вказаних розпорядчих актів державним реєстратором виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В. винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 63304088 від 08.02.2022, згідно якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 із зазначенням форми власності - комунальна, власника - Камінь-Каширська міська рада.
Водночас, згідно з Планом лісонасаджень Кримнівського лісництва ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» 2015 року, який є складовою частиною Проекту організації та розвитку лісового господарства вказаною державного підприємства, земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 належить до земель лісового фонду та з користування державного підприємства не вилучалась.
Відповідно до таксаційного опису, відомостей поквартальних підсумків 2016 року Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» площа 26 виділу 10 кварталу Кримнівського лісництва складає 0,7 га, відноситься до категорії лісів - експлуатаційні ліси; вік дерев становить 5 років, природний склад 8С32БП; площа 30 виділу 10 кварталу Кримнівського лісництва - 4,1 га, відноситься до категорії лісів - експлуатаційні ліси; природний склад - галявина; заплановані господарські заходи - створення лісових культур лісорозведення РТК 125.
Базове лісовпорядкування у ДП СЛАП "Камінь-Каширськагроліс", зокрема, й польові лісовпорядні роботи, за результатами яких виготовлено План лісонасаджень Сошичненського лісництва, проведено Київською лісовпорядною експедицією Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання у 2015 році. Підставою для його проведення послугував протокол першої лісовпорядної наради з лісовпорядкування державних лісогосподарських підприємств Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України від 01.07.2015. Результати виконаних польових лісовпорядних робіт затверджено протоколом другої технічної наради від 12.11.2015, згідно з яким погоджена з районними земельними органами загальна площа ДП СЛАП "Камінь-Каширськагроліс" становить 36610,3 га. Крім цього, протоколом другої лісовпорядної наради від 13.04.2017 затверджено основні положення і заходи Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП СЛАП "Камінь-Каширськагроліс" на 2016-2025 роки.
Згадані вище землі державного лісового фонду були передані лісогосподарському підприємству на підставі рішення Волинської обласної ради від 07.03.2001 № 16/14, пунктом 2 якого рішення обласної ради від 18.08.2000 №13/2 "Про передачу земель лісового фонду, які перебували у користуванні колишніх колективних сільськогосподарських підприємств" доповнено додатком № 16 "Перелік підприємств, яким передаються землі лісового фонду по Камінь-Каширському району". Згідно з пунктом 3 рішення від 07.03.2001 № 16/14 та пунктів 1.1., 1.2. рішення від 18.08.2000 №13/2 обласною радою спеціалізованим лісогосподарським підприємствам - правонаступникам міжгосподарських спеціалізованих лісопідприємств та лісгоспів (у тому числі й Камінь-Каширському спеціалізованому лісогосподарському підприємству згідно з додатком № 16) надано дозвіл на складання проектів відведення земель лісового фонду, які знаходились у користуванні колишніх колективних сільськогосподарських підприємст, та зобов`язано підприємства, яким надано дозволи на складання проектів відведення, до оформлення права користування землями лісового фонду забезпечити контроль за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів відповідно до Лісового кодексу України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 13 Лісового кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття рішень Волинської обласної ради від 18.08.2000 № 13/2 та від 07.03.2001 № 16/14) до відання обласних Рад народних депутатів у галузі регулювання лісових відносин на їх території належало надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування та припинення права користування ними.
Крім цього, статтею 7 Земельного кодексу України 1990 року, в редакції, яка діяла станом на дату прийняття згаданих вище рішень, було визначено, що у постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності, зокрема, для ведення лісового господарства спеціалізованими підприємствами.
Розпорядженням Волинської облдержадміністрації від 24.09.2007 № 374 "Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства у Камінь-Каширському районі" у зв`язку зі створенням згідно з наказом Міністерства аграрної політики України від 19.09.2007 № 675 державного підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" погоджено пропозиції Камінь-Каширської райдержадміністрації та передано ДП СЛАП "Камінь-Каширськагроліс" під охорону та проведення лісогосподарських заходів з наступним оформленням права постійного користування в установленому законом порядку 36024 га лісів Камінь-Каширського спеціалізованого лісогосподарського підприємства.
Відповідно до наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 04.10.2021 № 598 Державне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Камінь-Каширськагроліс" припинено шляхом реорганізації, а саме: шляхом приєднання до Державного підприємства "Камінь-Каширське лісове господарство".
Як вбачається з листів ДП «Камінь-Каширське ЛГ» від 17.11.2022 № 1628 та філії «Камінь-Каширське лісове господарство» ДП «Ліси України» від 16.01.2023 №48, земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га накладається на землі лісогосподарського призначення, розташовані у 26 та 30 виділах 10 кварталу Кримнівського лісництва, вказані землі з постійного користування підприємства не вибували, клопотання про їх вилучення або зміну їх цільового призначення не надходили.
Філією «Камінь-Каширське лісове господарство» ДП «Ліси України» на вимогу окружної прокуратури 10.01.2023 проведено обстеження земель у 26 та 30 виділах 10 кварталу Кримнівеького лісництва, за результатами якого встановлено, що відповідно до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування підприємства обстежена ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення.
Крім цього, згідно оглядового плану запроектованих господарських заходів Кримнівського лісництва Камінь-Каширського спеціалізованого лісогосподарського підприємства (лісовпорядкування 2000 року), а також планшетів № 2 (лісовпорядкування 2000 та 2008 років) земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га накладається на землі лісогосподарського призначення, розташовані у 17 виділі (площа якого за матеріалами лісовпорядкування 2000 року становила 13 га, 2008 року 12,5 га 10 кварталу Кримнівського лісництва.
Відповідно до таксаційного опису, відомостей поквартальних підсумків Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП СЛАП «Камінь- Каширськагроліс» 2008 року у 17 виділі 10 кварталу Кримнівського лісництва на площі 12,5 га розташована плантація для заготівлі технічної сировини (верби прутовидної), рік закладки - 1985, господарський захід - внесення добрив.
Згідно Планшетів № 2 2000 та 2008 років їх складено на основі геоданих 1986-1994 років та лісовпорядкування 1988 та 2000 року відповідно.
Підставою для виготовлення Планшету № 2 2015 року послугували також ортофотоплани зйомки 2007-2009 років.
Вказані відомості за запитом окружної прокуратури підтверджено Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням ВО «Укрдсржліспроект» шляхом виготовлення фрагменту картографічних матеріалів з нанесеними межами кварталу № 10 Кримнівського лісництва філії «Камінь-Каширське лісове господарство» ДП «Ліси України» станом на 01.01.2016.
Ця інформація спростовує твердження Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, наведені у листі від 21.12.2022 № 10-3- 0.31-3524/2-22, відповідно до яких згідно проекту роздержавлення земель КС1І «Ворокомлівське» Камінь-Каширського району Волинської області земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 відноситься до земель резервного фонду.
Крім цього, проект роздержавлення земель не є документом, який визначає категорію земель за їх цільовим призначенням, а є лише документом, складеним на виконання Указу Президента «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 та відповідно до «Рекомендацій по складанню проектів роздержавлення і приватизації земель сільськогосподарських підприємств і організацій», підтверджує лише факт розпаювання земель, переданих у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Відповідно до абзацу 2 п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513, якою затверджено Порядок інвентаризації земель (яка була чинною на час проведення інвентаризації), під час проведення інвентаризації земель використовуються матеріали аерофотозйомки, лісовпорядкування, проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, схеми формування екомережі, програми у сфері формування, збереження та використання екомережі.
Таким чином, Проект роздержавлення земель не був вихідним документом, передбаченим вказаним Порядком для інвентаризації земель.
Кабінет Міністрів України рішення про погодження зміни цільового призначення, передачу згаданої вище земельної ділянки до земель запасу сільськогосподарського призначення за рахунок земель лісового фонду, що перебували у постійному користуванні ДП СЛАП "Камінь-Каширськагроліс", також не приймав, що підтверджується копією листа секретаріату Кабінету Міністрів України від 20.12.2023 № 32477/0/2-23.
Наведені факти свідчать про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 на момент її формування як земельної ділянки сільськогосподарського призначення та передачі в комунальну власність, а також на час розгляду справи, належить до земель державного лісового фонду, перебуває у постійному користуванні філії «Камінь-Каширське лісове господарство» ДП «Ліси України», і не могла бути віднесена до земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Правові підстави витребування земельної ділянки державного лісового фонду з незаконного володіння органу місцевого самоврядування.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями у межах населених пунктів, які не віднесені до категорії лісів; окремими деревами і групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
У статті 5 Лісового кодексу України зазначено, що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги.
Згідно з ч. 1 ст. 57 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час проведення інвентаризації спірної земельної ділянки та затвердження матеріалів інвентаризації) земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства. Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до Закону.
Статтями 7, 8 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться за межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
За змістом статей 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.
Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обгрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо, регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1. Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Згідно з п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття спірних розпоряджень та наказу) визначено, що до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду України, висловленій у постановах: від 24 грудня 2014 року № 6-212цс14, від 25 січня 2015 року у справі № 6-224цс14, від 23 грудня 2015 року № 6-377цс15 та Верховного Суду у постанові від 13.06.2018 №278/1735/15-ц.
Аналогічну позицію висловлено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 та від 23.10.2019 у справі №488/402/16-ц.
Таким чином, земельні ділянки, що охоплені матеріалами лісовпорядкування державного підприємства, що передані на підставі відповідних рішень органів влади, можуть перебувати лише у державній власності, відтак їх передача до земель комунальної власності є неправомірною.
Частинами 1, 2, 6, 7 ст. 20 Земельного кодексу України регламентовано, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції чинній на 25.12.2013) районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водною господарства; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів теритріольної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.
Згідно ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття спірного розпорядження) Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності до статутного капіталу державного земельного банку, який стовідсотково належить державі та підлягає приватизації.
Згідно ч. 5 ст. 149 ЗК України (станом на 05.12.2013) районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї етапі), які перебувають у постійному користуванні, її межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб га за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції тощо) з урахуванням вимог частини восьмої цієї статті.
Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несідьськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб`єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв`язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», крім випадків, визначених частинами п`ятою восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу (ч. 9 ст. 149 ЗК України в редакції станом на 05.12.2013).
З огляду на викладене, вилучати земельні ділянки державної власності лісогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб до 28.05.2021 мав право виключно Кабінет Міністрів України.
З інформації Секретаріату Кабінету Міністрів України від 10.12.2023 № 7366/0/2-23 вбачається, що Кабінетом Міністрів України рішення про вилучення із користування ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» земельної ділянки із кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 не приймалося.
Питання вилучення земель лісогосподарського призначення та зміну їх цільового призначення регулювалось ст.ст. 20, 122, 149, 150 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент прийняття розпоряджень та наказу, була виключною компетенцією Кабінету Міністрів України.
Водночас, документи, на підставі яких Камінь-Каширською районною державною адміністрацією затверджено технічну документацію та в подальшому Головним управлінням Держгеокадасгру передано дану земельну ділянку із державної у комунальну власність, не містять жодних рішень Кабінету Міністрів України.
Крім цього, згідно ч. 1 ст. 20, ч. 5 ст. 122 та ч. 6 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент прийняття спірних розпоряджень та наказу) Головне управління Держгеокадастру у Волинській області не наділене повноваженнями щодо вилучення та зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення державної власності для недісогосподарських потреб.
Дії Камінь-Каширської районної державної адміністрації щодо інвентаризації земельної ділянки з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 та винесення розпорядження від 25.12.2013 №410 «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарською призначення державної власності на території сільських рад Камінь- Каширського району Волинської області» призвели до вилучення земель державного лісового фонду та зміни їх цільового призначення на землі сільськогосподарського призначення, а також подальшої передачі їх у комунальну власність територіальної громади Камінь-Каширської міської ради на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 03.12.2020 № 13-ОТГ' «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та рішення Камінь-Каширської міської ради від 29.12.2020 № 3/95 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради».
Відповідно до ст. 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.
Таким чином, розпорядження Камінь-Каширської районної державної адміністрації, наказ Головного управління Держиеокадаетру у Волинській області та рішення Камінь-Каширської міської ради прийняті з порушенням вимог ст. ст. 6, 14, 19 Конституції України, ст. ст. З, 15-1, 20, 56, 57, 84, 122, 141, 142, 149 Земельного кодексу України, ст. ст. 31,33, 57 Лісового кодексу України (в редакції чинній па момент прийняття спірних управлінських рішень), оскільки землі лісогосподарського призначення не можуть передаватись у користування для інших потреб без їх вилучення у постійних користувачів.
Відповідно до ст. ст. 162, 163 Земельного кодексу України охорона земель - це система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необгрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Завданням охорони земель є забезпечення збереження та відтворення земельних ресурсів, екологічної цінності природних і набутих якостей земель.
Камінь-Каширською районною державною адміністрацією всупереч вимог законодавства щодо раціонального використання земель змінило цільове призначення та вилучило землі державного лісового фонду за відсутності на те повноважень, визначених чинним законодавством.
Таким чином, розпорядження Камінь-Капіирської районної державної адміністрації від 25.12.2013 №410 «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території сільських рад Камінь-Каширського району Волинської обласгі» в частині затвердження такої документації щодо спірної земельної ділянки з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035, наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області і від 03.12.2020 № 13-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та рішення Камінь-Каширської міської ради від 29.12.2020 № 3/95 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради», на підставі яких вказана земельна ділянка лісогосподарського призначення віднесена до земель сільськогосподарського призначення та передана до комунальної власності, є незаконними, тобто прийнятими всупереч вимогам чинного законодавств
У постановах від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 (провадження № 14- 208цс18, пункти 85, 86), від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (провадження № 12-97гс19, пункт 38), від 22.01.2020 у справі № 910/1809/18 (провадження № 12-148гс19, пункт 34), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 74) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що власник з дотриманням вимог статті 388 Цивільного кодексу України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не е ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 Цивільного кодексу України, є неефективними.
За змістом ч.ч. 9, 10 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 зареєстрована у вказаному кадастрі 21.10.2013 із зазначенням категорії земель - землі сільськогосподарського призначення, цільового призначення - 01.01. «Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», склад угідь- рілля.
Зважаючи на те, що у Державному земельному кадастрі всупереч вимог чинного законодавства неправильно визначено категорію землі та її цільове призначення, що також стало однією з підстав для подальшої її передачі до земель комунальної власності, відновити становище, яке існувало до порушення, можливо лише в порядку ст. 16 Цивільного кодексу України, витребувавши зазначену земельну ділянку на користь її власника - Волинської обласної державної адміністрації (наразі - Волинської обласної військової адміністрації).
Як на час пред`явлення позовної заяви, так і на час розгляду справи згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 0721481800:01:000:0035 площею 4,535 га зареєстрована на праві комунальної власності за Камінь-Каширською міською радою; дата державної реєстрації 04.02.2022; власник - Камінь-Каширськаї міська рада. (а.с. 110)
Оскільки державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, то відповідний запис формально наділяє відповідача певними юридичними правами щодо земельної ділянки і одночасно позбавляє відповідних прав законного власника - державу.
Відповідно до ч. 1 статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Таким чином, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є підставою для внесення відомостей про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав. З відображенням таких відомостей (записів) у Державному реєстрі прав рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вичерпує свою дію. Отже, вимога про скасування такого рішення після внесення на його підставі відповідних відомостей (записів) до Державного реєстру прав не відповідає належному способу захисту.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що пред`явлення власником нерухомого майна вимоги про скасування рішень, записів про державну реєстрацію права власності на це майно за незаконним володільцем не є необхідним для ефективного відновлення його права (постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц (провадження № 14-256цс18, пункт 100), від 30.06.2020 у справі № 19/028-10/13 (провадження № 12-158гс19, пункт 10.29).
У статті 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна із чужого незаконного володіння (стаття 387 ЦК України) та усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 ЦК України, частина друга статті 152 ЗК України). Наведені способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів.
Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту (статті 15, 16 ЦК).
Згідно з ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею незалежно від волі інших осіб (далі за текстом - ЦК України).
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Відповідно до вимог ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним, ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього (ст. 330 ЦК України).
Приписами ч. 2 ст. 373 ЦК України визначено, що право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.
Згідно з ч.1 ст.153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
За приписами ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Зазначений засіб захисту права власності застосовується у тому випадку, коли власник фактично позбавлений можливості володіти і користуватися належною йому річчю, тобто коли річ незаконно вибуває із його володіння.
Згідно з наведеною нормою власник має право реалізувати своє право на захист шляхом звернення до суду з вимогою про витребування свого майна із чужого незаконного володіння із дотриманням вимог, передбачених Цивільним кодексом України.
Власник майна може витребувати належне йому майно від будь-якої особи, яка є останнім набувачем майна та яка набула майно з незаконних підстав, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене попередніми набувачами, та без визнання попередніх угод щодо спірного майна недійсними. При цьому норма ч. 1 ст. 216 ЦК України не може застосовуватись як підстава позову про повернення майна, переданого на виконання недійсного правочину, яке в подальшому відчужене набувачем третій особі, оскільки надає право повернення майна лише стороні правочину, який визнано недійсним. Захист порушених прав особи, що вважає себе власником майна, яке було неодноразово відчужене, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до останнього набувача цього майна з підстав, передбачених ст. 387 та ст. 388 ЦК України.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 522/7636/14-ц.
Отже, власник майна, який фактично позбавлений можливості володіти й користуватися вказаним майном в результаті його незаконного вибуття з володіння за наявності певних умов має право витребувати таке майно із чужого володіння. Витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема, якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору (такий правовий висновок наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №916/3727/15).
Спірна земельна ділянка вибула з володіння власника не з його волі, а тому вимога про витребування земельної ділянки на користь держави в особі Волинської обласної військової адміністрації з незаконного володіння Камінь-Каширської міської ради є правомірною, обґрунтованою, доведеною належними та допустимими доказами, а тому підлягає до задоволення.
Згідно із ч. 1 ст. 130 Господарського процесуального кодексу України та ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Звертаючись з позовом до суду, Волинська обласна прокуратура сплатила 2684 грн. судового збору, що підтверджується копією платіжної інструкції № 2887 (внутрішній номер 318867176) від 22.12.2023 (а.с.17).
Оскільки відповідач визнав позов до початку розгляду судом справи по суті, Волинській обласній прокуратурі на підставі ч. 1 ст. 130 ГПК України, ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір слід повернути з Державного бюджету України 1342 грн. судового збору (50 відсотків від суми судового збору, сплаченого при подачі позову).
Відповідно до ст. 129 ГПК України решта суми судового збору в розмірі 1342 грн., сплаченого при подачі позову, у зв`язку із задоволенням позову слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 73-79, 86, 129, 185, 232, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити.
2. Витребувати у власність держави в особі Волинської обласної військової адміністрації (Волинської обласної державної адміністрації) з незаконного володіння Камінь Каширської міської ради (44501, Волинська обл., м. Камінь-Каширський, вул. Воля, 2, код ЄДРПОУ 34836909) земельну ділянку, кадастровий номер 0721481800:01:000:0035, площею 4,535 га.
3. Стягнути із Камінь Каширської міської ради (44501, Волинська обл., м. Камінь-Каширський, вул. Воля, 2, код ЄДРПОУ 34836909) на користь Волинської обласної прокуратури (вул. Винниченка, 15, м. Луцьк, Волинська обл.,43025, код ЄДРПОУ 02909915) 1342 грн. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.
4. Головному управлінню Державної казначейської служби України у Волинській області повернути Волинській обласній прокуратурі (43000, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915 ) 1342 грн. судового збору, сплаченого згідно з платіжною інструкцією №2887 (внутрішній номер 318867176) від 22.12.2023 (копія платіжної інструкції №2887 (внутрішній номер 318867176) від 22.12.2023 знаходиться в матеріалах справи №903/34/24).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 08.03.2024.
Суддя І. О. Якушева
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2024 |
Оприлюднено | 11.03.2024 |
Номер документу | 117525986 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання права власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні